Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 2:06 pm

Arthur schreef:
zeux schreef:Als voetbalclub moet je bij je leest blijven: een voetbalbedrijf runnen, geen huisbaas worden.
Dat vind ik dan ook weer kort door de bocht. Als na solide berekening blijkt dat je meer geld overhoudt wanneer je eigenaar bent van het stadion dan is zo'n stap best de moeite waard. Daar hoeft het voetbaltechnische deel op geen enkele manier onder te lijden.

Een willekeurig bedrijf of fabriek kan toch ook zonder problemen zijn eigen pand of fabrieksruimte als eigendom hebben?
Als het puur om vastgoed (stenen) gaat waar je zelf in zit en utilitair gebruik van maakt, ben ik het met je eens.

Maar als je eigenaar van de Arena wordt, zul je je onvermijdelijk ook met de bedrijfsvoering daarvan bezig moeten gaan houden. Dan komt er de facto een entertainment-tak bij je organisatie (met alle risico's). En dan heb je ook nog dat transferium. Zitten er verder nog bedrijven/organisaties in de Arena die huren? Moet je die ook servicen.

Als ik lees hoeveel mensen het al een handenbinder vinden als je beursgenoteerd bent, dan weet ik niet of je het bezit (en dus ook onderhoud, bedrijfsvoering en exploitatie) van zo'n complex gebouw in je organisatie op moet nemen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 2:10 pm

zeux schreef:Maar als je eigenaar van de Arena wordt, zul je je onvermijdelijk ook met de bedrijfsvoering daarvan bezig moeten gaan houden. Dan komt er de facto een entertainment-tak bij je organisatie (met alle risico's). En dan heb je ook nog dat transferium. Zitten er verder nog bedrijven/organisaties in de Arena die huren? Moet je die ook servicen.

Als ik lees hoeveel mensen het al een handenbinder vinden als je beursgenoteerd bent, dan weet ik niet of je het bezit (en dus ook onderhoud, bedrijfsvoering en exploitatie) van zo'n complex gebouw in je organisatie op moet nemen.
Dat Ajax eind jaren '90 een bedrijf is geworden, de Ajax N.V. :blackcat.gif: :blackcat.gif: :blackcat.gif: zoals het legendarische forum member Ajax Basic :ajax.gif: :ajax.gif: :ajax.gif: het altijd noemde: dat draaien we nimmer meer terug.

De tijden van De Meer waar Ajax werd gerund door 6 man, één kantinejuffrouw en 3 paardenkoppen die komt niet meer terug.

De entertainment tak die door jou wordt omschreven inclusief receptionistes en secretaresses die voor 40 euro per beurt met Ajax spelers of met David Endt neuken (bron: biografie Andy van der Meyde) is er bij Ajax al dik 15 jaar. Dat dit bedrijfsonderdeel eventueel nog wat groter en veel winstgevender wordt is dus niet erg.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door elliquido » do aug 07, 2014 3:58 pm

Ajax Basic ! Briljante poster !!!
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door elliquido » do aug 07, 2014 4:05 pm

Maar stel dat ajax zelf de arena gaat bemannen met horeca..

Stel je eens voor 4 kroegen in elke hoek van de arena (ala bredford fc)
een goede horeca met
macdonalds, febo voor de snelle hap,
koffietentjes (die ze al hebben) maar dan starbucks of costa oid
subway's
en wellicht een goed stakehouse danwel andersoortig eetvoer.

En dat dan voor en na de wedstrijden waarop op grote schermen de samenvattingen te zien zijn etc etc.

zou dat de voetbalbeleving niet enorm verbeteren ?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 4:17 pm

Exact de bovenstaande post van elliquido is wat ik al jaren voor ogen heb. In de Arena heb je alleen bij vak 112 een soort van café wat een beetje sfeer en gezelligheid uitstraalt. Maar ik zit 1. aan de andere kant van het stadion 2. ook daar moet je met Arena cards absurde prijzen betalen voor de standaard catering attributen die alle Grolsch verkooppunten ook hebben.

Wat betreft het financiële plaatje: nu koop ik bij een wedstrijd 0 glazen bier à 5,50. Rekent Ajax 3,75 euro per halve liter en gaat die opbrengst direct naar de club dan haal ik minimaal 4 van dat soort biertjes per wedstrijd. Ik ben meteen niet volledig de doorsnee Arena bezoeker maar toch een net iets minder grote toename mag je op 47.000 wedstrijdbezoekers wel toepassen want van een toename zal zeker sprake zijn.


elliquido schreef:Ajax Basic ! Briljante poster !!!
Absoluut. :biggrin.gif: :biggthumpup.gif: :smile-ajax.gif:

Samen met Sjoerd en Jeroen heb ik het genoegen gehad om hem eenmaal in levende lijve te mogen ontmoeten. :ajax.gif: Mag jij eens raden waar! :ajax.gif:

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 4:36 pm

elliquido schreef:Maar stel dat ajax zelf de arena gaat bemannen met horeca..

Stel je eens voor 4 kroegen in elke hoek van de arena (ala bredford fc)
een goede horeca met
macdonalds, febo voor de snelle hap,
koffietentjes (die ze al hebben) maar dan starbucks of costa oid
subway's
en wellicht een goed stakehouse danwel andersoortig eetvoer.

En dat dan voor en na de wedstrijden waarop op grote schermen de samenvattingen te zien zijn etc etc.

zou dat de voetbalbeleving niet enorm verbeteren ?
Een Amerikaans stadion/park dus. :-)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Rutger » do aug 07, 2014 4:54 pm

Als een club als Twente of Heerenveen een stadion met van alles erop en eraan kan beheren dan moet Ajax dat toch zeker lukken? Bij bovengenoemde clubs heb je ook dat er bedrijven in het stadion gevestigd zijn, dat je nu zo nu en dan een concert organiseert moet toch geen probleem zijn?
Daarnaast kun je best de huidige directie van de ArenA laten zitten, laat ze gewoon op basis van hun winsten dividend uitkeren aan Ajax.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33770
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » do aug 07, 2014 5:02 pm

Rutger schreef:Als een club als Twente of Heerenveen een stadion met van alles erop en eraan kan beheren dan moet Ajax dat toch zeker lukken? Bij bovengenoemde clubs heb je ook dat er bedrijven in het stadion gevestigd zijn, dat je nu zo nu en dan een concert organiseert moet toch geen probleem zijn?
Daarnaast kun je best de huidige directie van de ArenA laten zitten, laat ze gewoon op basis van hun winsten dividend uitkeren aan Ajax.
De complexiteit van de Arena lijkt mij wel groter. En dus risicovoller.

Natuurlijk kan het. Maar het is een eigen tak van sport. Hier en daar een concert in de Grolsch Veste lijkt mij iets anders dan de noodzaak om de Arena commercieel exploitabel te maken met een uitgebreid evenementenprogramma.

Maar goed ik ken de situatie van de Arena natuurlijk ook weer niet zo goed, maar intuïtief zeg ik: schoenmaker blijf bij je leest. Van de Ajax Experience hebben ze ook niets weten te maken, toch?
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 5:05 pm

Met de Ajax Experience is het totaal niet te vergelijken. De Arena is al 18 jaar een begrip, de Ajax Experience was een overdreven protserig eenmansproject van Jeroen Slop.

Ajax had al een mooi authentiek museum boven de fanshop zitten en dat wilde men persé vervangen door een peperduur project op een extreem dure locatie aan het Rembrandtplein. Elke supporter met een beetje verstand had kunnen voorspellen dat dat een mislukking zou worden en velen hebben dat vooraf dan ook geroepen.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door elliquido » do aug 07, 2014 8:15 pm

Cruijff schreef:
Samen met Sjoerd en Jeroen heb ik het genoegen gehad om hem eenmaal in levende lijve te mogen ontmoeten. :ajax.gif: Mag jij eens raden waar! :ajax.gif:
op de beurs van berlage ?
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 9:32 pm

:biggrin.gif:

Nee! :smallgrin.gif: Maar je zit nog best redelijk in de buurt! :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Giacomo Puccini » do aug 07, 2014 9:45 pm

Leuke balonnetjes: een beurs exit en De Arena opkopen en winstgevend maken. Maar niet meer dan randzaken wat mij betreft.

Het is hoofdzaak om het niveau van de spelersselectie op peil te krijgen. Voetbal gaan spelen waar de Ajaxsupporter recht op heeft: Eredivisie tegenstanders met 3 doelpunten verschil van de mat spelen zoals van oudsher gewoon was, en sportief weer kunnen meten met de top van Portugal, Oostenrijk en Rusland met incidenteel een uitschieter naar boven (EL cuppie ophalen, aantal rondes in de CL overleven).

De gevulde bankrekening toont 1 ding aan en dat is dat Ajax geld zit op te potten ten koste van het plezier van de spelers en supporters. Ik lig er niet wakker van want ik heb gelukkig geen seizoenkaart meer, dus ik hoef dat gepruts op het veld gelukkig niet twee wekelijks live te aanschouwen, maar ik zou me zwaar genaaid voelen als dit wel het geval was in de wetenschap dat het kapitaal niet op het veld staat maar op een ABN Amro bankrekening. Het is frustrerend om te zien dat de club waar je fan van bent, niet het volledige potentieel benut en niet waar voor je geld geeft.

Als beursgenoteerde onderneming zou Ajax ook wel iets meer openheid mogen geven over de strategie hoe om te gaan met het opgebouwde kapitaal. Waarom die geheimzinnigheid? Om de prijs van stadion en/of beurs exit niet nodeloos te stuwen? Is het conservatisme? Ik vrees toch vooral dat er sprake is van genoegzaamheid vanwege 4 landskampioenschappen op rij, in combinatie met een gebrek aan leiderschap en visie. Werk aan de winkel voor de RvC.
Ajax!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 9:56 pm

Giacomo Puccini schreef:Leuke balonnetjes: een beurs exit en De Arena opkopen en winstgevend maken. Maar niet meer dan randzaken wat mij betreft.
Wat zijn dan in jouw ogen de hoofdzaken? Het gat dichten met de Europese top?

Dan zou je moeten nastreven om bijvoorbeeld tezamen met Celtic toe te treden tot de Premier League. Daar staan ze wel open voor een uitbreiding naar 22 teams mits de nieuwe teams aanspreken bij het Engelse publiek. Ajax en Celtic voldoen aan die voorwaarden.

In dat geval doe je op financieel vlak qua tv gelden in ieder geval niet meer onder voor clubs als Arsenal en Atletico Madrid.


Een andere ambitie die ik heb is om een nieuwe vorm van Bitcoins te lanceren maar dan gerelateerd aan Ajax. Als computernerds met bepaalde algoritmes het voor elkaar krijgen om iets te genereren dat volgens sommigen miljarden euro's waard is dan kan ik dat ook wel. Uiteraard zijn immers alle valuta uiteindelijk gebakken lucht.

Die 'nieuwe' Bitcoins zou ik tevens koppelen aan een Ajax seizoenkaart en in waarde laten stijgen op basis van banale zaken als hoeveel biertjes iemand bestelt in de Arena (vanaf dan gaan we afrekenen met de seizoenkaart ipv Arena card) en ook van de bezettingsgraad van je kaart oftewel: kom je elke thuiswedstrijd opdagen of zit er namens jou in ieder geval iemand op je plek. :smile-ajax.gif:

Het systeem van deze 'bitcoins' zou ik zo maken dat ze alleen in waarde kunnen stijgen. Dus eerst is ie 420 euro waard, daarna 1.000 euro, dan tienduizend, vervolgens misschien wel een ton. Ajax is nooit verplicht om uitgegeven 'certificaten' / 'bitcoins' / 'aandelen' terug te moeten kopen, maar kan dit wel doen op het moment dat dit een gunstig effect op de waarde kan hebben. Ajax houdt de volledige regie over het systeem in handen. Wel kan het natuurlijk zo We hebben ABN AMRO en Aegon al aan boord en straks ook wat Chinese partners dus een project als dit moet wel te realiseren zijn.

Zet een aantal hersenspinsels om in goed uitvoerbare ideeën en Ajax is over een aantal jaar een paar miljard waard en met afstand de rijkste club.
Laatst gewijzigd door Cruijff op za okt 18, 2014 2:42 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Giacomo Puccini » do aug 07, 2014 10:08 pm

Sportief verbeteren is niet zo ingewikkeld met 100 miljoen op de bankrekening. Je kunt gericht investeren om te zorgen dat er niet 11 kleuters op het veld staan maar ook een paar kerels ertussen. Talenten niet na 1 goed seizoen verkopen maar na 3 top seizoenen. Salarissen omhoog om de toppers langer te kunnen binden. Geen Bojan halen als noodverbandje maar investeren in een speler die je succes brengt en later voor 30 miljoen kunt doorverkopen. Dat gebeurt in Portugal regelmatig en moet Ajax dus ook kunnen benaderen. Aansluiting bij de Europese top is voor Ajax natuurlijk niet meer haalbaar, maar sportieve aansluiting bij landen als Portugal, Rusland en Oostenrijk: waarom niet.
Ajax!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » do aug 07, 2014 10:17 pm

In Portugal steken ze zich óf flink in de schulden óf ze verpanden hun ziel aan investeringsmaatschappijen als Doyen. Of in veel gevallen allebei.

Ajax zit nu gewoon in de situatie dat wanneer ze geen Mahers en Narsinghs kopen we zonder hen net zo goed presteren dan mét dat soort aankopen van tussen de 5 en 10 miljoen. Ietsjes beter zelfs nog.

De portemonnee wilde Ajax wel trekken voor Van Ginkel, maar doordat bepaalde clubs een zeer dubieuze externe eigenaar hebben was die aankoop helaas niet mogelijk. Ajax trok bewust de portemonnee niet voor Maher en enkele andere dure jongens die er bij PSV nu maar een beetje bijhangen. Prima wat mij betreft.


Cuenca en Bojan hebben niets gebracht, maar dat waren goedkope gokjes die met wat mazzel juist héél veel hadden kunnen brengen. Ajax wil nu gewoon dat vrijwel alle 11 spelers Ajax al op hun 18e of 19e in hun DNA hebben zitten. Geld uitgeven aan écht goede spelers is Ajax echt wel bereid om te doen, maar dan moeten die écht goede spelers in of voor de Eredivisie dus wel haalbaar zijn. Dat is niet altijd het geval. Het aantrekken van Zivkovic is in mijn ogen in ieder geval een zeer daadkrachtige actie van Ajax geweest.

Lionel
Berichten: 47678
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » vr aug 08, 2014 1:51 am

Ben jij de nieuwe PR-vrouw van Ajax, Cruijff?
IK GELOOF!!!!!!

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Demosthenes » vr aug 08, 2014 6:07 am

Ajax wil nu gewoon dat vrijwel alle 11 spelers Ajax al op hun 18e of 19e in hun DNA hebben zitten.
Dacht dat Viergever ouder was (en Milik is 20?)

Je kunt als Ajax zo veel willen, maar stel dat Ajax geen oudere spelers meer haalt en stel dat de jeugdopleiding zo goed wordt, hoeveel spelers stel je dan op? Ga je met een gemiddelde leeftijd van 22 jaar Europa veroveren? Mensen twijfelen niet meer aan zichzelf als ze niet worden gecorrigeerd, dan gaat het fout.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ronald! » vr aug 08, 2014 8:50 am

Waarom niet gewoon beleggen/rentenieren. Laat de zilvervloot elk jaar groeien en je hebt met enkel het rendement een duurzame inkomstenbron. 100 miljoen, 5% rendement = elk jaar 5 miljoen aan inkomsten. Das een halve hoofdsponsor erbij. Die 5 miljoen kun je gebruiken voor aankopen, salarissen, of wat dan ook. Ik vraag me af of we op een belegging in het stadion een beter rendement halen dan op een belegging is een gespreid beleggingsfonds. Geld maakt geld.

Ondertussen blijft Mark zwarte cijfers schrijven en gaan we over een paar jaar naar de 150-200 miljoen. Waarom niet?

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » vr aug 08, 2014 10:46 am

Wie weet is dat het idee?

Het is een fijn idee dat Ajax zich in financieel opzicht geen zorgen hoeft te maken, vind ik. Als je ziet hoe de meeste clubs ervoor staan... Ajax hoeft zich niet uit te leveren aan een investeringsmaatschappij of aan een of andere sjeik. In mindere tijden kunnen we wat hebben.

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » vr aug 08, 2014 11:04 am

Wanneer Ajax met dat geld gaat beleggen of het bijna blind in een beleggingsmaatschappij gaat steken begint het voor mij link te worden. Een stadion in eigendom hebben, hoe groot dan ook vind ik nog wel in het 'playfield' passen. Argumenten als 'wanneer Twente en Heerenveen hun stadion zelf kunnen uitbaten dan kan Ajax dat ook' vind ik valide klinken.

Maar wanneer je 100 miljoen euro hebt en je wilt er via beleggingen 105 miljoen van maken dan gaan bij mij de alarmbellen af. Dat kan erg link worden. Voordat je het weet laat een soort Nick Leeson of Bernard Madoff 60 of 80 van die 100 miljoen die je hebt als sneeuw voor de zon wegsmelten.

Wat ik me trouwens ook afvraag is hoeveel belasting Ajax de laatste jaren over al die megawinsten maakt. Boeken ze een groot deel handig op de balans weg als reserve? Stoppen ze het in een stichting / Ajax Foundation zodat het Belastingvrij is? Of krijgt de fiscus jaarlijks tussen de 25 en 35% van die 30 miljoen die we per seizoen als zwarte cijfers bijschrijven? In dat laatste geval zou ik dat wel puur zonde vinden, dan heb ik idd nog liever een speler van 10 miljoen.

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7919
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door elliquido » vr aug 08, 2014 12:23 pm

Met dit soort bedragen kun je "veilig " rentenieren tegen 5%
Wellicht een idee inderdaad.
Dat je na 20 jaar 1 miljard hebt. Dan zijn we onze eigen sjeik ! :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif: :onfire.gif:

Of een ander idee... we kopen Feijenoord op als sateliet club :1evil.gif:
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ronald! » vr aug 08, 2014 12:30 pm

Gespreid beleggen lijkt mij veiliger dan beleggen in 1 stadion. Er kan van alles gebeuren waardoor het stadion ineens niet meer rendeert (nieuw stadion elders, nieuwe eisen, renovatiekosten, etc.), los van de vraag of het stadion nu uberhaubt voldoende rendeert. Gespreid beleggen is in die zin veiliger: een slechte belegging waarmee je een miljoen verliest staat los van de rest van je beleggingen, en omdat de financiele markt erg liquide is heb je een slechte belegging zo weer verkocht. Vindt echter maar eens een andere koper voor de Arena. Da's veel moeilijker. Daarnaast: een malafide manager kun je overal tegenkomen. Zowel bij een bank als bij het uitbaten van een stadion. Je kan je er bij een belegging echter goed tegen wapenen door niet met 1 fondsmanager in zee te gaan, maar je kapitaal over bijv. 20 fondsmanagers (met elk 5 mln.) te verdelen.

edit: stel, in een extreem geval blijken 3 fondsmanagers malafide. Dat geld (15 mln.) ben je ineens kwijt. Dat zou betekenen dat je slechts 750.000 per jaar aan rente/dividend misloopt. Dat kunnen we makkelijk opvangen.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door InnerHarbour » vr aug 08, 2014 1:38 pm

elliquido schreef:Of een ander idee... we kopen Feijenoord op als sateliet club :1evil.gif:
:drecul.gif:
YNWA

Rutger
Berichten: 215
Lid geworden op: wo nov 02, 2011 2:13 pm
Locatie: Assen

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Rutger » vr aug 08, 2014 2:55 pm

Cruijff schreef: Wat ik me trouwens ook afvraag is hoeveel belasting Ajax de laatste jaren over al die megawinsten maakt. Boeken ze een groot deel handig op de balans weg als reserve? Stoppen ze het in een stichting / Ajax Foundation zodat het Belastingvrij is? Of krijgt de fiscus jaarlijks tussen de 25 en 35% van die 30 miljoen die we per seizoen als zwarte cijfers bijschrijven? In dat laatste geval zou ik dat wel puur zonde vinden, dan heb ik idd nog liever een speler van 10 miljoen.
Wat ik begrijp uit de jaarverslagen en wat normaliter normaal is verrekende Ajax de afgelopen jaren de winsten met de verliezen van de jaren daarvoor. Op een gegeven moment zijn die verliezen natuurlijk verdampt en zal er iets anders gevonden moeten worden. Ik denk dat de adviseurs van Ajax daar wel iets op vinden, net als in het bedrijfsleven.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13443
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Arthur » vr aug 08, 2014 4:48 pm

Als hier mensen weten hoe je structureel 5% rendement haalt, dan stel ik voor dat ze met hun huidige baan stoppen en investeerders gaan zoeken.

Je moet met dat soort beweringen natuurlijk niet uitgaan van de goede economische tijden, maar van de huidige situatie.

Plaats reactie