Scouting, financiele zaken en toekomst

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Yopi » vr feb 22, 2013 12:28 pm

Marillion schreef:Als ik speler was zou ik ook naar Raiola stappen. Wat die kerel allemaal wel niet heeft verkocht is ronduit indrukwekkend.

Ik ook. Raiola is een creep, maar hij is goed voor zijn spelers.

Daarbij, Raiola neemt niet iedereen, hè? De rechtsback van Emmen hoeft niet bij hem aan te kloppen. Met Raiola kun je aankomen.

Het is niet altijd iemands schuld als een speler vertrekt, Demo.

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Demosthenes » vr feb 22, 2013 12:34 pm

Het is niet altijd iemands schuld als een speler vertrekt, Demo.
Oké, maar wel altijd de schuld van JOR? Moisander, andere topic! Hij kent JOR niet eens uit zijn Ajaxtijd, maar JOR krijgt wel de schuld dat Ajax met Moisander alleen maar de bal rondspeelt, terwijl Moisander dat voor zijn Ajaxtijd niet deed.

Het zou je sieren als je die beschuldigingen niet zo selectief zou gebruiken. Jij kunt je blijkbaar moeilijk voorstellen dat FdB een rol heeft gespeeld bij het vertrek van Anita, oké, ik denk het wel en ik vind mijn conclusie nog steeds sterker dan jouw bewering :ajaxsmiley.gif:
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Revo » vr feb 22, 2013 1:54 pm

Zeux
Ik denk Revo, dat heel veel supporters de uitgangspunten - prudent financieel beleid, niet 'zomaar' meer inkopen voor grote bedragen - steunen. Het komt echter aan op de details van de invulling. Om in religieuze termen te blijven: hoor je bij de rekkelijken of bij de preciezen bij het toepassen van 'De Bijbel'?
Ik heb amper wat met religie. Maar met Farizeeërs heb ik nog veel minder, dus wat dat betreft zijn we het eens.
De 'droom' kan ingehaald worden door de praktijk. En dat gebeurt bij een selectie die door instroom van teveel jeugd of 'koopjes' mager wordt. Dan ben je prudent geweest, zat je hand op de knip, maar de selectie is verzwakt.
Laat ik het zo zeggen, je moet niet altijd kijken naar waar het schip op een bepaald moment is maar ook waar het naartoe gaat en wat de koers is.
Het is een gegeven dat we hebben ingeleverd. Het is een gegeven dat we de afgelopen jaren geen stappen hebben gemaakt op sportief gebied. De reden daarvoor had alleen niet met het direct wanbeleid van de afgelopen 2 jaren te maken maar met het wanbeleid van voorgaande jaren. Ajax sleepte een anker aan overbodige salarissen en hoge afschrijfsommen van spelers die het toch niet waard waren. Kortom Ajax moest terug om de continuïteit op lange termijn te herstellen. Daarom vind ik het altijd wat laf als de journalistiek dan aankomt dat Ajax geen stappen heeft gemaakt na de confrontaties tegen Real Madrid. Uiteraard niet, want dat is nagenoeg het onmogelijke verwachten. Als er bij een normaal bedrijf 20% aan de uitgavenkant bezuinigd wordt dan ga ik ook niet bij dat bedrijf zeuren dat hun product kwalitatief niet beter is geworden. Dan stel ik onrealistische eisen.

De huidige strategie heeft relatief veel geld opgeleverd wat alleen niet geherinvesteerd is maar gebruikt is voor het dempen van financiële putten. Als Ajax op dezelfde voet verder gaat betekent het dat Ajax meer geld overhoudt en dat kan je dan gebruiken voor
- procesverbetering (beter scouten etc.)
- het halen van een duurder segment spelers
- het langer vasthouden van spelers.

Het enige punt waarin wij van mening verschillen is het moment dat je dat gaat doen. Jij wil dat nu al doen en stelt de sterkte van de selectie centraal. Van mij hoeft dat nog niet zo omdat ik de de financiële continuïteit centraal stel. En daarbij zie ik dat Ajax operationeel nog steeds rode cijfers schrijft en dat los ik liever eerst nog op.
En dat zie ik dus bij Ajax gebeuren. Neem het lijstje dat Peter postte, dat een soort van scenario is voor 2013/2014 en uitgaat van het vertrek van Erikssen en Siem (die laatste vraag ik mij overigens af, de eerste lijkt zeker) en de aankoop van Maher.

Hij vindt dat 'prima'.
Ik weet het niet. Gaan we hiermee duurzaam potten breken?
Ik kan best met dat lijstje leven van Peter (zou persoonlijk erg verheugd zijn met de komst van Maher), onder voorwaarde dat we in Ajax 2 dan nog wel een spits hebben die in geval van nood in het eerste uit de voeten kan, en er ook in de jeugd nog een altijd kwaliteitsinvesteringen gedaan worden.
Meleg wordt al ingevuld als een 'zekere' kracht. Niemand heeft hem zien spelen. Is dat niet te voorbarig? (en eigenlijk een vorm van 'wishful thinking'?)
Ik heb Meleg wel zien spelen (potjes van Vojvodina in het eerste) en ik ben zelf erg gecharmeerd van die jongen. Hem als zekere kracht omschrijven is altijd voorbarig, er zijn altijd randvoorwaarden als aanpassing en mentaliteit die moeten kloppen. Aan het voetbaltalent van die jongen twijfel ik niet.
Boerrigter staat ertussen. Eindeloos geblesseerd geweest, voorlopig absoluut niet op niveau en twijfelachtig of hij weer terugkomt op zijn niveau.
Sana staat er bij. Is overduidelijk te licht.
Met Sana moeten ze aan de slag, die zullen ze moeten omscholen/bijscholen en daarna vel ik pas een definitief verdict over hem. Voor wat Boerrigter betreft, nee die maakt ook geen indruk maar als reserve kan ik er nog mee leven.
Van Schone is toch duidelijk dat hij eigenlijk maar een soort noodgreep is?
Ik was tegen de komst van Schone maar hij doet het voor mij beter dan ik verwacht had, is ook een van de weinige spelers die iets ouder is. Als stand-in kan ik voorlopig ook nog wle met hem leven, het is geen Delorge ofzo. Op langere termijn zul je wel afscheid moeten gaan nemen van dit type speler maar dat stadium zijn we nog niet.
Fischer, Hoesen, Ligeon, Lukoki, Boccara, Serero. In deze lijst zijn dat (vaste) basisspelers. Die moeten dus een dragende factor zijn volgend seizoen. Worden ze dat? Trekken ze dat? Komt dat niet te vroeg? Teveel druk kan ze ook kapot maken.
Lukoki zal meer moeten laten zien anders is een verhuurd toch een beter idee. Hoesen, Ligeon, Boccara, Serero zullen lang niet zomaar een basisplek hebben. Die hebben inmiddels alle vier wel een leeftijd bereikt dat je wat meer kan verwachten. Bocara is dan 20, Ligeon 21, Hoesen 22 en Serero 23, als ze dan al geen stand-in selectie plek kunnen vervullen dan kun je er beter mee stoppen. Fischer is wat jonger maar heeft wel het talent dat hij gewoon in de basis thuishoort.
Komen Boilesen en Sigi terug op het oude niveau? Boilesen speelt al twee jaar niet tot nauwelijks en zijn rentree wordt maar uitgesteld.
Eigenlijk zijn de 'bewezen' zekerheidjes Vermeer (Cilessen), Blind, Anderweireld, Moisander, Poulsen en Maher (als die komt). En ook op hen is dit seizoen al af en aan (forse) kritiek.
Bij Boilesen heb ik goede hoop, die heeft in zijn vroegere jeugd geen hele histoire van blessures. De reden dat hij zolang met de huidige problemen heeft gesukkeld is dat er geen goede diagnose was gesteld voor een lange tijd. Nu dat wel het geval is heb ik goede hoop dat hij langer fit blijft. Sigthorsson blijft afwachten ja.
Ik vind het behoorlijk mager. En heb niet het gevoel dat Ajax hier zomaar mee om de titel gaat strijden volgend seizoen.

Overigens constateert ook Peter dat bij vertrek Erikssen en Siem twee vervangers nodig zijn: Maher + AANKOOP.
De rijkdom van Ajax zit erin dat heel; veel spelers weer een jaartje verder zijn, je hoeft Fischer niet meer te brengen etc. En er staan in de schaduw nog wat talenten te wachten zoals Meleg en Denswil. Ik ben het met Peter eens btw. Je zal dan 2 vervangers moeten halen. Ik heb sterkte aanwijzingen dat Kali wel eens een van de spelers zou kunnen zijn die dan naar Ajax komt.

Peter
In het verleden speelde de pikorde binnen de spelersgroep geen rol. spelers die van buiten kwamen kregen rustig een hoger salaris dan de grote jongens in de kleedkamer. Neem Sulejmani en El Hamdaoui, die allebei dik boven de anderhalf miljoen zaten.
Van der Wiel had ook nog dergelijke uitspraken deze zomer dat aangetrokken spelers meer werden gewardeerd dan opgeleide spelers. Als die spelers dan meer presteren is dat nog niet zo’n probleem maar als dat niet zo is dan is al snel hommeles. Volgens Nusport van een enkele jaren terug verdiende Sno 1,2 miljoen bruto, als dara ook maar iets van klopt dan zorgt zoiets makkelijk voor een breekpunt in een selectie.
Dat is nu dus voorbij, en het heeft vergaande consequenties. Je kunt nu al zeggen dat Ajax waarschijnlijk niet kan meestrijden om Maher, omdat Maher elders meer zal kunnen verdienen. Bij PSV schiet hij ongetwijfeld meteen door naar de top.
PSV heeft naar eigen zeggen een salaristop van 1 miljoen waarin in uitzonderlijke gevallen van afgeweken kan worden. In het verleden verdiende Afellay 1,6 miljoen, Issakson 1,6 en Engelaar 1, 8 miljoen maar die tijden zijn nu ook voorbij. De totale salariskosten lagen bij PSV onder de 30 miljoen dus ik geloof wel dat die salaristop daar zo rond zal liggen (1 miljoen). Bij Ajax zal de top liggen zo rond de 1,2-1,3miljoen. Bij Twente hebben ze een model waar de topper significant meer verdienen (Fer en Tadic verdienen volgens de lokale krant 1,2 miljoen, andere spelers blijven daar ver bij achter).
Bang ben ik niet dat PSV ons er zomaar uitbluft op de hoogte van het salaris.De keren dat Ajax en PSV spelers streden de laatste jaren trok Ajax doorgaans aan het langste eind als het de gevraagde transfersom op tafel wilde leggen.

Yopi
Denken jullie dan dat hij al iets 'geregeld' heeft met Ajax? Hij heeft laten weten dat hij naar Ajax of PSV wil, en volgens jullie valt PSV af.

In de VI staat dat PSV maar 3,5 miljoen in kas had voor Maher. Voor de rest van de transfersom, ze dachten aan 7 miljoen in totaal, probeerden ze een investeer te vinden. Eerst hebben aangeklopt bij de zakenman Robert van den Wallen, maar die zei nee. Daarna bij een buitenlandse investeringsbedrijf (een van de grootste durfinvesteerders in het mondiale voetbal') die wel toehapte, onder voorwaarde dat het het om niet mer zou gaan dan die geschatte 3,5 miljoen (bovenop het geld van PsV). Het bedrijf zou dan 50% van de transferrechten van Maher krijgen. De deal sprong af omdat AZ de prijs niet wilde laten zakken.
Overmars heeft geïnformeerd dus die zal wel weten wat de richtprijs is voor Maher. Intern binnen Ajax is i.i.g. veel draagvlak voor de komst van de speler Maher, zoals dat eerder ooit voor Assaiti het geval was.

Demosthenes
Na de uitschakeling van vanavond heeft de scouting heel veel te doen, want met de "Schönes" (Niet dat het alleen om hem gaat) komt Ajax niet verder.
De financiële zaken: Ajax is zo trots het winst heeft behaald door zijn beste spelers te verkopen. Het voetballen is daaraan ondergeschikt?
De toekomst: We moeten nog drie à vijf jaar wachten op Europees succes, maar de Nederlandse competitie lijkt mij steeds zwakker en Ajax scoort niet meer/doet het niet beter dan de laatste jaren, ik vrees voor die toekomst. Ik snap dat ik moet wachten, is het geen drie jaar, dan wel tien jaar of nog langer voordat de nieuwe "filosofie" vruchten begint af te werpen, maar ik ben al wat ouder, ik zou graag iets eerder dan 2023 die successen zien.
Als Ajax geen succesvolle jeugdverkopen had gehad de afgelopen 4 jaar dan hadden we nu in Feyenoordscenario gezeten. Om eerlijk te zijn snap ik al het geklaag niet, we scrhijven zelfs nu nog oeprationeel rode cijfers. Wat wil je dan? Dat Ajax toch nog steeds geld had uitgegeven en de financiële buffers niet had aangelegd?

Zeux
Het beleid moet juist toch worden dat dit soort jongens langer bij Ajax blijft en niet bij de eerste de beste gelegenheid vertrekt?

Voor hemzelf denk ik dat het beter was geweest als hij nog een paar jaar extra ervaring bij Ajax had gegrepen. Bij Newcastle breekt hij ook nog geen potten. Je moet hem dan wel (kunnen) overtuigen dat dit ook de beste keus is én dat Ajax inderdaad een context is waarin hij kan (door)groeien.
Hmmz even kijken hoor. Raiola krijgt binnen korte tijd zo rond 2002 spelers zoals Ibrahimovic, Mido onder zijn hoede. Dan weet hij Maxwell te verleiden en transfereert hij Grygera naar Ajax.

Mido vertrekt met veel gedonder.
Zlatan gaat heibel maken om een transfer te forceren
Maxwell raakt geblesseerd maar wil niet verlengen en vertrekt nagenoeg transfervrij
Grygera raakt geblesseerd maar wil ook niet verlengen, doet rustig aan bij Ajax zodat hij fit en transfervij bij Juventus kan arriveren.
Emanuelson krijgt Raiola als zaakwaarnemer en wil niet verlengen, en vertrekt voor slechts enkele miljoenen. Veel minder dan de 8 miljoen die AS Roma na zijn debuutjaar bood.
Van der Wiel krijgt Raiola als zaakwaarnemer en wil niet verlengen.
Anita neemt Raiola en stuurt aan op een vertrek.

Dan is het toch niet gek dat Ajax een keer eireren voor haar geld kiest en Anita (en Van der Wiel) toch nog voor een acceptabel bedrag verkoopt? Ik ben blij dat Ajax eindelijk een keer uit het verleden leert.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » vr feb 22, 2013 5:58 pm

@Revo
Het enige punt waarin wij van mening verschillen is het moment dat je dat gaat doen. Jij wil dat nu al doen en stelt de sterkte van de selectie centraal. Van mij hoeft dat nog niet zo omdat ik de de financiële continuïteit centraal stel. En daarbij zie ik dat Ajax operationeel nog steeds rode cijfers schrijft en dat los ik liever eerst nog op.
Ik zag ooit een item over adverteren op TV. In beeld was een stuiterende basketbal. Het ene bedrijf ging in een recessie door met stuiteren, maar in een lager tempo en met een lagere frequentie. De bal bleef echter in beweging en kon vrij makkelijk weer volop in beweging gebracht worden. Het andere bedrijf stopte alle activiteiten en liet de bal stil vallen. Het had véél meer energie en inzet nodig om de bal weer in beweging te krijgen.

Dat laatste vrees ik ook bij Ajax. Je kunt stilvallen en stoppen met investeren in direct bedrijfsbelang, maar je hebt dan enorm veel energie (geld) nodig om weer op gang te komen.

Ja, er zijn nog rode cijfers, maar de boel is financieel veel beter ingericht. Als ik de halfjaar-cijfers zie, denk ik niet dat we er veel slechter voor zouden staan als er pak m beet 6 of 8 of 10 miljoen minder aan het eigen vermogen was toegevoegd. Ook 'tussendelinies' analyseert dat er best iets had gekund. Maar men wilde het niet. En ik vrees dat dat verkeerd uitpakt.
Ik ben het met Peter eens btw. Je zal dan 2 vervangers moeten halen.
Dan ben je het dus ook met mij eens :smile-ajax.gif: : als er nog meer kwaliteit vertrekt, moet dat vervangen worden.

Wat je analyse van de spelersgroep betreft: ik denk dat 'vertrouwen' een belangrijk woord is daarin. Jij hebt dat, ik heb ook twijfels. Ben sceptischer.
Dan is het toch niet gek dat Ajax een keer eireren voor haar geld kiest en Anita (en Van der Wiel) toch nog voor een acceptabel bedrag verkoopt?
Ik 'citeer' feitelijk alleen maar Jonk & Bergkamp, die het tot beleid willen maken dat de condities zo zijn dat jongens minder snel vertrekken. Lijkt mij een goed streven. Natuurlijk kunnen economische redenen een rol spelen, maar wanneer je naar het voetballende vermogen van de ploeg kijkt, zou het mooi zijn wanneer jongens langer blijven, zodat je ook echt plezier van ze gaat hebben en ze niet na één goed jaar weg zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Revo » za feb 23, 2013 12:47 am

Ik zag ooit een item over adverteren op TV. In beeld was een stuiterende basketbal. Het ene bedrijf ging in een recessie door met stuiteren, maar in een lager tempo en met een lagere frequentie. De bal bleef echter in beweging en kon vrij makkelijk weer volop in beweging gebracht worden. Het andere bedrijf stopte alle activiteiten en liet de bal stil vallen. Het had véél meer energie en inzet nodig om de bal weer in beweging te krijgen.
Ik begrijp de metafoor, alleen op dit moment vind ik hem niet geheel kloppen. Ajax laat de bal wel degelijk stuiteren op een lager niveau, zonder het stil te leggen. Er zijn spelers gehaald zoals Andersen, Boccara, Meleg, Cerny, Hoesen etc. Daarom ben ik wat optimistischer, Ajax doet ook nog wel degelijk dingen. Het is niet zo dat Overmars stil heeft gezeten. Als er bezuinigd was zonder die investeringen was ik vele negatiever geweest, dat was een beleid zonder perspectief geweest.

Laat ik er dan een metafoor tegenover stellen, ik zie beleid uitvoeren als een hardloopwedstrijd. Zolang je consistent dezelfde lijn aanhoudt en tegen de juiste snelheid ben je het meest efficient. Zodra je op bepaalde momenten sneller wil gaan, maar zonder de garantie dat het resultaat daar niet uitkomt ben je altijd minder efficient, want dan zul je op een ander moment weer moeten vertragen (daardoor ben je minder efficient en dus minder effectief).
Ik zie het gezond maken als de basisvoorwaarde, zeg maar de onderste laag van de pyramide van Maslow geprojecteerd op organisaties. Een negatief operationeel resultaat is iets wat misschien nog niet direct sterke invloed uitoefent op de cijfers maar op lange termijn hangt het nog altijd boven de club als het zwaard van Damocles. Als je nu nog extra transfergeld gaat uitgeven dan zet je de boel op langere termijn weer onder druk als er geen succes is. Dat is namelijk het voornaamste punt, de succesrate van (dure) senioren aankopen is nog te laag om daar extra risico mee te gaan nemen. Als dat succesrate omhoog gaat kun je meer risico nemen, maar zo zie ik het voorlopig nog niet.
Dat laatste vrees ik ook bij Ajax. Je kunt stilvallen en stoppen met investeren in direct bedrijfsbelang, maar je hebt dan enorm veel energie (geld) nodig om weer op gang te komen.
Dat stilvallen vrees ik niet voor, tenzij men het geld blijft oppotten. Maar zoals al eerder gezegd die signalen zie ik niet ( eerder het tegenovergestelde).
Ja, er zijn nog rode cijfers, maar de boel is financieel veel beter ingericht. Als ik de halfjaar-cijfers zie, denk ik niet dat we er veel slechter voor zouden staan als er pak m beet 6 of 8 of 10 miljoen minder aan het eigen vermogen was toegevoegd. Ook 'tussendelinies' analyseert dat er best iets had gekund. Maar men wilde het niet. En ik vrees dat dat verkeerd uitpakt.
De tussenlinies is van de korte termijn, we maakten 27 miljoen winst na belasting, inclusief 22 miljoen aan spelers verkopen (was zo rond dat bedrag als ik me niet vergis) en 25 miljoen aan CL. Als we dus niets verkocht hadden en we hadden geen CL gehaald maar EL, als we dan ook niet hadden verkocht dan was de situatie als volgt geweest. Het verschil tussen EL en CL inkomsten is 20 miljoen, met als klein voordeel dat je geen kampioensbonus had hoeven uit te keren wat wel enkele miljoenen scheelt. Als je dan niets verkoopt dan kan je die circa 20 miljoen aan transferinkomsten er ook wel vanaf trekken. Kortom dan hadden we nog steeds 10 miljoen+ verlies gedraaid. Nu zal dat verlies door komende jaren door bezuinigingen operationeel klein worden. Maar dan nog, een paar jaar geen CL en je hebt per seizoen een spelersverkoop van 10 miljoen nodig om uberhaupt quite te draaien, met een nog kleinere buffer dan we nu hebben. Met financieel fairplay in het vooruitzicht geen erg prettig perspectief. Want je kan niet zomaar al het eigen vermogen opsouperen, bepaald eigen vermogen zit in vaste actieve zoals in traininsgronden. Dan moet je dus Eindhovense trucs uithalen om dat te gebruiken.
Dusja op korte termijn was er ruimte, maar dan heb je tegelijekrtijd het gegeven dat je het jezelf op langere termijn weer moeilijker had kunnen maken.
Dan ben je het dus ook met mij eens : als er nog meer kwaliteit vertrekt, moet dat vervangen worden.

Wat je analyse van de spelersgroep betreft: ik denk dat 'vertrouwen' een belangrijk woord is daarin. Jij hebt dat, ik heb ook twijfels. Ben sceptischer.
Als kwaliteit vertrekt en je hebt geen potentiele vervangers rondlopen die dat kwaliteitsgat (op termijn) kunnen dichten dan moet je de boer op. Daar zal geen Ajacied het mee oneens zijn. Wat ik wel boeiend vind is dat je aangeeft vooral seniorenaankopen te willen en dat je bang bent voor een disbalans in leeftijd. Wie had jij deze zomer gehaald en voor welke prijzen?
Ik 'citeer' feitelijk alleen maar Jonk & Bergkamp, die het tot beleid willen maken dat de condities zo zijn dat jongens minder snel vertrekken. Lijkt mij een goed streven.
Die gedachte is al zo oud als de weg naar Rome en wordt telkens opnieuw naar boven gehaald zo om de paar jaar. Van Basten zei namelijk precies hetzelfde, de vraag is hoe je dat gaat invullen. Van Basten wilde hte op te lossen door fors meer te gaan betalen. Zo kreeg Huntelaar een contractvoorstel van 2 miljoen+
Natuurlijk kunnen economische redenen een rol spelen, maar wanneer je naar het voetballende vermogen van de ploeg kijkt, zou het mooi zijn wanneer jongens langer blijven, zodat je ook echt plezier van ze gaat hebben en ze niet na één goed jaar weg zijn.
Als supporters willen we nog wel eens de mythe hebben dat (buitenlandse) spelers kiezen voor een roemrijke historie maar dat is natuurlijk romantiek. De vraag is waarom je als speler voor Ajax zou willen kiezen en dan kom ik tot de volgende argumenten.

Nederlandse talenten: We hebben binnen Nederland natuurlijk de grootste fanschare wat natuurlijk voordelen heeft. Anderzijds zijn we ook het meest gehaat dus je zal ook soms naast de pot pissen. Voor een deel van de spelers heeft Ajax nog wel magie, magie die de doorslag kan geven als twee partijen waaronder Ajax evenveel bieden aan een speler.

Ontwikkeling: Ajax heeft de reputatie gecreerd dat je je er als speler kan ontwikkelen. Die reputatie hangt nog steeds rond onze club. Spelers als Zlatan zetten het ook weer in hun biografie en al dat soort kleine vermeldingen versterken het beeld. (die ontwikkeling kan je samenvatten in twee punten namelijk expertise en krijgen van kansen, competitierandvoorwaarden.
- Expertise Doordat Ajax veel geinvesteerd heeft in de opleiding is er ook de nodige expertise en weten spelers dat ze bij Ajax mensen zullen vinden die hun kunnen verder helpen in ontwikkeling.
- Krijgen van kansen Spelers krijgen bij Ajax sneller en op jongere leeftijd de kans en maken dus grotere kans aan spelen toe te komen in betekenisvolle wedstrijden.
- Competitie, Ook de naive Nederlandse competitie heeft de naam dat je je er goed in kan ontwikkelen door de speelstijl. Omdat het een duidelijke feedercompetitie is voor grote competities kom je bij goede prestaties vanzelf in beeld bij grote clubs.

Speelstijl: zal slechts voor een specifiek aantal spelers gelden die ‘passen’ in het Ajaxsysteem en dat als voordeel zien t.o.v. clubs waar ze verkeerd gebruikt worden.

Salaris: we betalen minder dan clubs als Liverpool maar dat was altijd al zo. Dat we door ons belastingstelsel minder kunnen bieden dan clubs als Stoke City en West-Ham is een groter problemen. Ik verwacht niet veel van FFP, dus zie dat niet veranderen.

Klimaat: is in ons nadeel t.o.v. Meditterane landen.

Leefonstandigheden; Nog steeds beter dan Rusland, Saudi Arabie en de Oekraine. Vaak wordt Italie of Spanje wel als aantrekkelijker gezien. Desaleniettemin heeft Ajax met de stad Amsterdam wel een mooie troefkaart. Je kan als buitenlands talent ook in Eindhoven, Enschede of Heerenveen terechtkomen.

Roem; Je kan een prijs winnen met het kampioenschap, en er is een reele kans op CL voetbal.

Commerciele exploitatie; de Nederlandse markt is peanuts voor spelers die aan branding willen doen. Niet interessant, eigenlijk alleen Spanje, Duitsland Engeland en Italie zijn wat dat betreft interessant.

Kortom Ajax Unique sellingpoint is ontwikkeling, en daar wordt nu ook druk op ingezet. Wil je spelers langer houden dan zal het elftal moeten groeien in niveau zodat spelers zich nog meer op CL niveau kunnen meten. Daarnaast is het andere wat Ajax kan doen spelers meer laten delen in financiele klappers bij uitgaande transfers (hogere percentages). Dat beperkt voor Ajax het risico dat het veel geld uitgeeft zonder de garantie er altijd wat voor terug te zien zoals met heel hoge salarissen. Spelers zullen dan eerder willen verlengen en ook in latere stadia nog sneller geneigd zijnb tot een contractverlenging. Ajax heeft voor seniorenspelers van het gewenste niveau gewoon vrij weinig om de voel interessant te houden. Ja Ajax had spelers als Pantelic, De Zeeuw of Janssen langer kunnen houden. Maar laten we nu niet doen of die jongens telkens het verschil gemaakt hadden.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » za feb 23, 2013 3:08 am

Ajax laat de bal wel degelijk stuiteren op een lager niveau, zonder het stil te leggen. Er zijn spelers gehaald zoals Andersen, Boccara, Meleg, Cerny, Hoesen etc. Daarom ben ik wat optimistischer, Ajax doet ook nog wel degelijk dingen. Het is niet zo dat Overmars stil heeft gezeten. Als er bezuinigd was zonder die investeringen was ik vele negatiever geweest, dat was een beleid zonder perspectief geweest.
Ja, klopt. Die investeringen zijn er. En die zijn goed en noodzakelijk en kunnen op termijn 'fruitful' zijn.
Maar het zijn ook 'risks'. Je noemt vijf spelers. Er is natuurlijk geen enkele garantie dat die allemaal Ajax-waardig gaan zijn (en zo zijn er nog een stuk of tien, vijftien of zo). Die 'gok' moet je nemen en je moet er zelfs rekening mee houden dat niet al je investeringen op dit gebied tot wasdom komen. Zolang uiteindelijk je 'net profit' (zowel op het gebied van voetbal als financieel) maar goed is. Zo gaat het bij het bedrijfsleven ook: zonder 'risico's' was geen enkele onderneming groot geworden.

Deze investeringen in jeugd/talent moeten - wat mij betreft - echter hand in hand gaan met het op peil houden van de selectie van het Eerste. En dat is afgelopen zomer - naar mijn mening - niet gebeurt. Er zijn vier jongens vertrokken die een wezenlijke tot belangrijke rol binnen Ajax-1 vervulden. En dat op maar ongeveer acht van dat soort 'zekerheden' in de selectie (ik tel Siem, Erikssen, Anderweireld en Blind er dan bij). Ik reken Sig, Boerrigter, Boilesen niet mee vanwege hun onduidelijke vorm- danwel blessurestatus. Daar zijn 1,5 kracht voor teruggekomen die het team in directe zin kwalitatief versterkten (Moisander, Poulsen-voor-de-helft). Abstracter gezegd ben je in kwaliteitsniveau van 8 punten (max 11 met de geblesseerden erbij) gezakt naar 5,5 (max 8,5). Je ziet dat ook terug. Als dat niveau verder terugzakt, kun je investeren in de jeugd/talenten wat je wilt, maar is er geen vruchtbare grond meer waarop die plantjes tot bloei kunnen komen. Wat het gevaar van 'stilvallen' betreft, doel ik dus op het Eerste dat wat mij betreft meer 'op peil' moet blijven.
Alléén investeren in de jeugd, vind ik dus maar half investeren en volgens mij is dat niet in het belang van Ajax.

Ik zie de mogelijkheden daarvoor, omdat ik aan een deel van het eigen vermogen (dat een erg hoog solvabiliteitsgehalte heeft, ook relatief) wil 'komen' dat onderdeel is van een 'cash'-injectie (de winst over 2012). Als je dat geld investeert, is het natuurlijk niet weg, want het staat als kapitaal op het veld. Stel dat je Narsingh had gehaald (gaat om abstract voorbeeld), die drie jaar lang een kwaliteitsinjectie geeft, waardoor je ook de tijd hebt om de (aangekochte) jeugd/talenten zich te laten ontwikkelen naar topniveau. Narsingh is jong genoeg om na drie jaar nog iets op te brengen (als je zijn contract goed afsluit), terwijl je ondertussen 'verdient' aan zijn voetbalkwaliteiten doordat de selectie sterker is en je dus meer kans in de competitie hebt. Datzelfde kan gelden voor goede spelers uit andere 'kleine' landen die Ajax als tussenstap willen gebruiken. Zo heeft Suarez het ook gedaan. Huntelaar. We zitten, vrees ik, helaas niet meer in de tijden dat Ronaldo en Romario naar psv kwamen om te 'groeien'. Dat zou helemaal mooi zijn, maar dat is steeds irreëler geworden.
Wat de disbalans in leeftijd bereft: als je een oudere speler kunt halen die niet al teveel kost en wel op het veld (of misschien zelfs in de kleedkamer/trainingsveld) zijn waarde heeft (type Ooijer?), dan vind ik dat absoluut te overwegen. Alles vanuit het idee dat de selectie meer in balans is.

De condities die je schetst zie ik ook. En daar zitten er verschillende tussen, die mooi conditioneel kunnen zijn voor spelers die ik hierboven noemde. Zéker als je de parameters en context bij Ajax daar nog veel beter op instelt. Zo is het een absolute asset dat al die oud-topspelers er rondlopen en Cruijff soms zijn hoofd om de hoek steekt.
We kunnen calimero doen over onze positie in Europa, maar misschien moeten we ook onze assets meer waarderen en juist die flashen richting potentieel goede spelers in het middensegment.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Valerius
Berichten: 170
Lid geworden op: za sep 17, 2011 10:07 am
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Valerius » za feb 23, 2013 11:10 am

Wat de disbalans in leeftijd bereft: als je een oudere speler kunt halen die niet al teveel kost en wel op het veld (of misschien zelfs in de kleedkamer/trainingsveld) zijn waarde heeft (type Ooijer?), dan vind ik dat absoluut te overwegen. Alles vanuit het idee dat de selectie meer in balans is.
Volgens mij vind iedereen dit wel het overwegen waard, probleem is alleen wel dat het soms verdomde moeilijk is om oudere spelers te vinden die wel het kwaliteitsniveau opkrikken en tegelijkertijd niet te duur zijn (en uberhaupt naar Ajax willen komen).
Voor je het weet zit je weer in de categorie Oleguer rond te shoppen.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11943
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Zuidema » za feb 23, 2013 12:33 pm

Mooie bijdragen, Revo! Dankjewel! :biggthumpup.gif:

Eindelijk weer eens een genuanceerde en volgens mij ook heel behoorlijke analyse van waar Ajax staat en wat er moet gebeuren met onze grote liefde en wanneer. En goddank zonder dat we direct weer terechtkomen in dat oeverloze geziek en gezeik over de shit van de Cruijff- en Coronel/Boog-kampen. Een verademing wat mij betreft. Verdomde jammer dat je zo bar weinig post op AT.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Jöhnk » ma mar 04, 2013 12:00 pm

Valerius schreef:
Wat de disbalans in leeftijd bereft: als je een oudere speler kunt halen die niet al teveel kost en wel op het veld (of misschien zelfs in de kleedkamer/trainingsveld) zijn waarde heeft (type Ooijer?), dan vind ik dat absoluut te overwegen. Alles vanuit het idee dat de selectie meer in balans is.
Volgens mij vind iedereen dit wel het overwegen waard, probleem is alleen wel dat het soms verdomde moeilijk is om oudere spelers te vinden die wel het kwaliteitsniveau opkrikken en tegelijkertijd niet te duur zijn (en uberhaupt naar Ajax willen komen).
Voor je het weet zit je weer in de categorie Oleguer rond te shoppen.
Nu krikte Ooijer het niveau natuurlijk totaal niet op. Neem nou die invalbeurt tegen FC Utrecht. Dat was pure horror. Ik kan me ook niet voorstellen dat hij sindsdien nog serieus genomen werd. En waar heeft hij nou helemaal gespeeld? Dan vind ik de ervaring van Poulsen toch een stuk relevanter.

Iets anders: volgens Ajaxshowtime wordt de crisisheffing verlengd: http://www.ajaxshowtime.com/hoofdnieuws ... ffing.html

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » ma mar 04, 2013 12:55 pm

Je ziet het nu toch ook weer bij Feyenoord met Mathijssen? Zo'n jongen kan zich nauwelijks staande houden maar krijgt wel iedere maand een dik salaris overgemaakt want het is zo'n ervaren jongen.

Er moet balans zijn in je selectie. Met louter 18 jarigen gaan we het niet redden. Maar spelers als Chivu en Vertonghen waren op relatief jonge leeftijd al echte leiders in het elftal. Ik zie Ajax veel liever in die categorie investeren. Die spelers zijn nog gretig en hun loopbaan zit in een stijgende lijn. Er zijn er maar heel weinig die echt tot op het einde van hun loopbaan iets positiefs kunnen toevoegen.
Nil volentibus arduum

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma mar 04, 2013 1:11 pm

Een Seedorf had een hoop kunnen toevoegen. Jammer dat hij niet bij ons speelt.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » ma mar 04, 2013 1:34 pm

Marillion schreef:Je ziet het nu toch ook weer bij Feyenoord met Mathijssen? Zo'n jongen kan zich nauwelijks staande houden maar krijgt wel iedere maand een dik salaris overgemaakt want het is zo'n ervaren jongen.

Er moet balans zijn in je selectie. Met louter 18 jarigen gaan we het niet redden. Maar spelers als Chivu en Vertonghen waren op relatief jonge leeftijd al echte leiders in het elftal. Ik zie Ajax veel liever in die categorie investeren. Die spelers zijn nog gretig en hun loopbaan zit in een stijgende lijn. Er zijn er maar heel weinig die echt tot op het einde van hun loopbaan iets positiefs kunnen toevoegen.
Ik zie hem bepaald niet iedere week spelen, maar volgens mij is Koeman heel erg tevreden over Mathijssen.

Ja, het zou fantastisch zijn als Ajax jongens als Vertonghen langer zou kunnen binden. Toekomstmuziek.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » ma mar 04, 2013 1:43 pm

Ik ben van Mathijssen in ieder geval niet onder de indruk. En het lijkt me ook ronduit ongelukkig dat hij daar op de plek van Martins Indi speelt. Hij zal af en toe heus nog wel een keer van waarde zijn maar ik vind dat hij vooral andere spelers in de weg staat. En daar krijgt hij 3 jaar lang een top salaris voor. Tel uit je winst.

We moeten naast voetbaltechnische en tactische kwaliteiten ook scouten op persoonlijkheid. Neem een jongen als Chivu. Die was ondanks zijn jonge leeftijd binnen de kortste keren een leider voor dat elftal. Simpelweg omdat hij daar de juiste persoonlijkheid voor was. En omdat hij het voetballend ook waar kon maken natuurlijk. Van dat type zou ik er graag één of twee zien. De huidige selectie is wat vlak op dat gebied.
Nil volentibus arduum

Revo
Berichten: 249
Lid geworden op: zo dec 12, 2004 12:24 pm
Locatie: Tilburg/Overslag

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Revo » ma mar 04, 2013 1:53 pm

Volgens mij vind iedereen dit wel het overwegen waard, probleem is alleen wel dat het soms verdomde moeilijk is om oudere spelers te vinden die wel het kwaliteitsniveau opkrikken en tegelijkertijd niet te duur zijn (en uberhaupt naar Ajax willen komen).
Voor je het weet zit je weer in de categorie Oleguer rond te shoppen.
Maar 15% van alle ervaren spelers die door Ajax/PSV/Feyenoord de afgelopen 10 jaar werd aangetrokken werd een succes. Dan was er nog eens 30% die nog wel kon meekomen maar weinig extra's bijdroeg. Maar de meerderheid werd sowieso een flop.

Zeux, ik zal later nog ingaan op je laatste post.
Zaakwaarnemers en corruptie gaan hand in hand...

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma apr 22, 2013 8:47 am

http://www.voetbalzone.nl/doc.asp?uid=186338

Talenten van Manchester United die mogen rijpen bij ons.. Lekker wegblijven :1evil.gif:
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door LucaS » ma apr 22, 2013 6:06 pm

Tja, je wist dat als Cuenca een groot succes zou worden dat er meer zouden volgen. :excited.gif:
I think I lost my fucking headache

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » vr mei 03, 2013 7:39 am


Ajax Rules
Berichten: 31744
Lid geworden op: do jul 22, 2004 9:15 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Ajax Rules » vr mei 03, 2013 8:57 am

Wat? Dat is toch een leuk idee? En zie niet hoe Ajax er ooit slechter van zou kunnen worden.
Socialisme is afgunst vermomd als mededogen, opgelegd met tirannie in de kleren van tolerantie.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » vr mei 03, 2013 8:58 am

Ik vind het ook een goed idee hoor. Zolang we maar niet in de winterstop of vlak voor de competitie naar China toe moeten vind ik het prima.
IK GELOOF!!!!!!

Cruijff
AT Toto winner 14/15
Berichten: 23236
Lid geworden op: di jan 31, 2006 12:06 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Cruijff » vr mei 03, 2013 11:43 am

We gaan dit jaar na het seizoen een trip naar China maken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Marillion » vr mei 03, 2013 11:48 am

Dat is de meest ideale periode voor dit soort trips die bedoeld zijn om de sponsor tevreden te stellen. Zo heeft het geen invloed op het seizoen. Hooguit op de periode rust die spelers hebben tussen de seizoenen in maar als er geen eindtoernooi is past dat prima.

Die talentenjacht op tv is in ieder geval een goedkopere oplossing dan een deelneming in een club. Goed voor de naamsbekendheid van Ajax en het is natuurlijk een enorm interessante markt. Prima om je daar te manifesteren zolang het niet ten koste gaat van onze kernactiviteit, namelijk presteren op het veld. En dat is niet het geval.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door zeux » zo mei 05, 2013 9:49 pm

Frank nu bij Studio Voetbal: als Eriksen en Siem niet bijtekenen, lopen ze de kans op de bank te belanden. Duidelijk is ook dat Maher en Van Ginkel in beeld zijn. Na 3 titels wil Frank nu ook in CL verder komem. En dan moet je van buitenaf versterken als 'sterkhouders' vertrekken, omdat teveel jeugdigheid dan gewoon niet gaat werken. Ze houden in de gaten dat jeugd niet gefrustreerd wordt, maar nu gaan ook buitenlandse resultaten meetellen. Ik juich het toe!
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

wimpey
Berichten: 52107
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door wimpey » ma mei 06, 2013 7:17 am

Zeux schreef: En dan moet je van buitenaf versterken als 'sterkhouders' vertrekken, omdat teveel jeugdigheid dan gewoon niet gaat werken.
Quote van Frank? :hypocrite.gif:

Nogmaals: Ajax kán geen 1 op 1 opvolgers voor Siem, Eriksen, Toby vinden. Niet te betalen wanneer je dergelijke kwaliteit buiten NL vindt en het kost tijd om newbies in Ajax-1 in te passen wanneer je ze wél in NL (Toekomst, andere clubs) vindt.

Dat Ajax ondanks het vertrek van sterkhouders en zonder grote investeringen niet 5 jaar naast de prijzen grijpt (...) is te danken aan een goede organisatie en een excellente trainer.

Overwinteren in de CL is mogelijk wanneer de loting meezit. Wanneer Siem, Eriksen, Toby vertrekken, is de kans zeer gering dat je binnen 3 maanden een ingespeeld elftal hebt dat die 6 groepswedstrijden kan doorstaan. Dat is nu eenmaal ons lot.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door Lionel » ma mei 06, 2013 8:44 am

Met een beetje gunstige loting overwinteren we in de CL. Vraag is alleen of je dat wel moet willen. Dan spelen we in de ronde na de winterstop tegen een nummer 1 uit een andere poule.

Ik hoop liever dat Ajax een keer de halve finale haalt van de EL.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48024
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Scouting, financiele zaken en toekomst

Bericht door peter » ma mei 06, 2013 8:49 am

Ajax kan in een gunstige poule zo maar eerste worden en het is niet gezegd dat alle nummers 1 bij voorbaat een kansloze exercitie zijn. Zo'n Galatasaray heeft echt geen wonderploeg, maar haalt toch de kwartfinale. Ze hadden een makkelijke poule en in de knockout had men vervolgens met Schalke een tegenstander van kaliber, maar toch ook weer geen wonderploeg.

De EL levert geen stuiver. Ik haal liever de KO van de CL dan de halve finale van de EL.

Plaats reactie