De toekomst: post-Cruijff
Moderator: mods
Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Het gaat inderdaad slecht bij Volendam momenteel, maar om dat nu aan het vertrek van Jonk toe te schrijven...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Waar zeg ik dat ?.Ik vraag gewoon wat er dan onder Jonk zoal is gebeurt ..Duke schreef:Het gaat inderdaad slecht bij Volendam momenteel, maar om dat nu aan het vertrek van Jonk toe te schrijven...
Blij met de punten ...
Google even, zou ik zeggen. Wim Jonk was hoofd technische zaken en heeft op verschillende posities goed werk vervuld. Hij is vrijwillig vertrokken bij Volendam, maar verder zijn ze goed over hem te spreken.999 schreef: Waarvan hebben ze bij Volendam dan mogen genieten van de hand van Jonk ? ..
Ik vraag me nog steeds af wat er nou precies niet gedaan kan worden omdat de RvC nog niet is opgestapt. Er lopen 10 jeugdtrainers rond die onder het huidige technisch hart werken. Ik snap dat er nog geen AD aangesteld kan worden, en dat is vervelend, maar dat weerhoudt die trainers er toch niet van om hun 'magic' op de jeugd los te laten? 

De zoekfunctie op AT levert dit op;999 schreef:Waar zeg ik dat ?.Ik vraag gewoon wat er dan onder Jonk zoal is gebeurt ..
Piet Keizer kwam meteen met pittige kritiek; hij vond jullie te onervaren.
Bergkamp: 'Wim en ik hebben meteen gezegd dat we het niet met z'n tweeën gingen doen, dat we hulp nodig hadden van mensen met kennis die wij nog niet hadden. We zijn als oud-spelers niet anders gewend dan het denken in teamverband. Mijn spelerscarrière had er heel anders uitgezien zonder goede ploeggenoten, goede trainers, goede materiaalmensen, noem maar op. Die ervaring bepaalt juist dat we heel erg open staan voor hulp. Wanneer verschillende mensen elkaar aanvullen, maar het niet uit als je op sommige gebieden onervaren bent. Kennelijk dacht Piet daar anders over.' Jonk: 'Ik heb het niet eens met die kritiek. Ik heb vijf jaar in alle geledingen van FC Volendam gewerkt. Heb daar de jeugdopleiding gedaan, ben bestuurslid technische zaken geweest, heb op het veld gestaan; dat was een geweldige leerschool. We hebben allebei ons voetbalverleden, Dennis had inmiddels ervaring als trainer van de D- en A-junioren. En we voelen ons inderdaad absoluut niet te groot om waar nodig hulp te vragen. ' Bergkamp: 'Ajax staat bekend als club waar jonge talenten meteen in het diepe worden gegooid. Waarom zou hij voor trainers of opleiders niet hetzelfde kunnen gelden? Ik vind het juist mooi als dat parallel loopt. We hebben in korte tijd heel wat mensen verrast met onze ideeën en aanpak. Visie en werkwijze zijn belangrijker dan ervaring. Ik leer dagelijks bij, ook over mezelf. Je moet uit je comfortzone komen en nieuwe dingen doen. Dat is heel uitdagen en inspirerend.'
Het gaat ook niet om de jeugd. Dat is gewoon doorgegaan. De Arena en de Toekomst zijn wat dat betreft een wereld van verschil.Ferry schreef:Ik vraag me nog steeds af wat er nou precies niet gedaan kan worden omdat de RvC nog niet is opgestapt. Er lopen 10 jeugdtrainers rond die onder het huidige technisch hart werken. Ik snap dat er nog geen AD aangesteld kan worden, en dat is vervelend, maar dat weerhoudt die trainers er toch niet van om hun 'magic' op de jeugd los te laten?
Weet ik nog steeds wat voor geweldigs Jonk bij Volendan heeft gedaan.Overgens waren daar ook kritische geluiden richting Jonk te horen.Verder ken ik die verhaaltjes nu onderhand wel waarin personen niks dan goeds over zichzelf vertellen danwel dat zij ook nog in het " leerproces " zitten ..D_skilled schreef:De zoekfunctie op AT levert dit op;999 schreef:Waar zeg ik dat ?.Ik vraag gewoon wat er dan onder Jonk zoal is gebeurt ..Piet Keizer kwam meteen met pittige kritiek; hij vond jullie te onervaren.
Bergkamp: 'Wim en ik hebben meteen gezegd dat we het niet met z'n tweeën gingen doen, dat we hulp nodig hadden van mensen met kennis die wij nog niet hadden. We zijn als oud-spelers niet anders gewend dan het denken in teamverband. Mijn spelerscarrière had er heel anders uitgezien zonder goede ploeggenoten, goede trainers, goede materiaalmensen, noem maar op. Die ervaring bepaalt juist dat we heel erg open staan voor hulp. Wanneer verschillende mensen elkaar aanvullen, maar het niet uit als je op sommige gebieden onervaren bent. Kennelijk dacht Piet daar anders over.' Jonk: 'Ik heb het niet eens met die kritiek. Ik heb vijf jaar in alle geledingen van FC Volendam gewerkt. Heb daar de jeugdopleiding gedaan, ben bestuurslid technische zaken geweest, heb op het veld gestaan; dat was een geweldige leerschool. We hebben allebei ons voetbalverleden, Dennis had inmiddels ervaring als trainer van de D- en A-junioren. En we voelen ons inderdaad absoluut niet te groot om waar nodig hulp te vragen. ' Bergkamp: 'Ajax staat bekend als club waar jonge talenten meteen in het diepe worden gegooid. Waarom zou hij voor trainers of opleiders niet hetzelfde kunnen gelden? Ik vind het juist mooi als dat parallel loopt. We hebben in korte tijd heel wat mensen verrast met onze ideeën en aanpak. Visie en werkwijze zijn belangrijker dan ervaring. Ik leer dagelijks bij, ook over mezelf. Je moet uit je comfortzone komen en nieuwe dingen doen. Dat is heel uitdagen en inspirerend.'Het gaat ook niet om de jeugd. Dat is gewoon doorgegaan. De Arena en de Toekomst zijn wat dat betreft een wereld van verschil.Ferry schreef:Ik vraag me nog steeds af wat er nou precies niet gedaan kan worden omdat de RvC nog niet is opgestapt. Er lopen 10 jeugdtrainers rond die onder het huidige technisch hart werken. Ik snap dat er nog geen AD aangesteld kan worden, en dat is vervelend, maar dat weerhoudt die trainers er toch niet van om hun 'magic' op de jeugd los te laten?
Blij met de punten ...
Ah, dus de veranderingen in de jeugdopleiding gaan gewoon door, dat is goed nieuws. Ben ik nog steeds benieuwd wat er nu allemaal nog niet kan gebeuren op dit moment? Weet iemand dat? Het zit Cruijff in ernstige mate dwars namelijk, dus het moet erg belangrijk zijn.D_skilled schreef:Het gaat ook niet om de jeugd. Dat is gewoon doorgegaan. De Arena en de Toekomst zijn wat dat betreft een wereld van verschil.
Waar zeg ik dat jij dat zegt? Het was geen reactie op jou.999 schreef:Waar zeg ik dat ?.Ik vraag gewoon wat er dan onder Jonk zoal is gebeurt ..Duke schreef:Het gaat inderdaad slecht bij Volendam momenteel, maar om dat nu aan het vertrek van Jonk toe te schrijven...
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Waarom zit er eigenlijk een quoteknop op dit forumDuke schreef:Waar zeg ik dat jij dat zegt? Het was geen reactie op jou.999 schreef:Waar zeg ik dat ?.Ik vraag gewoon wat er dan onder Jonk zoal is gebeurt ..Duke schreef:Het gaat inderdaad slecht bij Volendam momenteel, maar om dat nu aan het vertrek van Jonk toe te schrijven...

Blij met de punten ...
Vrijwillig opgestapt, las toch uit onvrede met het bestuur ...D_skilled schreef:Google even, zou ik zeggen. Wim Jonk was hoofd technische zaken en heeft op verschillende posities goed werk vervuld. Hij is vrijwillig vertrokken bij Volendam, maar verder zijn ze goed over hem te spreken.999 schreef: Waarvan hebben ze bij Volendam dan mogen genieten van de hand van Jonk ? ..
Blij met de punten ...
De RvC moet weg. Naar buiten toe moet de rust terugkeren. Dat is nu nog niet het geval. En daarnaast zal het ook lastig zijn om bijvoorbeeld spelers aan te trekken, contracten te verlengen e.d..Ferry schreef:Ah, dus de veranderingen in de jeugdopleiding gaan gewoon door, dat is goed nieuws. Ben ik nog steeds benieuwd wat er nu allemaal nog niet kan gebeuren op dit moment? Weet iemand dat? Het zit Cruijff in ernstige mate dwars namelijk, dus het moet erg belangrijk zijn.D_skilled schreef:Het gaat ook niet om de jeugd. Dat is gewoon doorgegaan. De Arena en de Toekomst zijn wat dat betreft een wereld van verschil.
IK GELOOF!!!!!!
Dat de rust moet terugkeren ben ik helemaal met je eens.
Dat we nu geen spelers kunnen aantrekken of contracten kunnen verlengen lijkt me niet juist; het Technisch Hart is er toch, en we hebben Slop/Aat nog die een handtekening kunnen zetten. Tenzij er gevallen bekend zijn waarbij de huidige directie de contractverlengingen bewust frustreert, lijkt me dat geen argument.
Bij wie ligt de bal nu eigenlijk voor het vernieuwen van de RvC?
Dat we nu geen spelers kunnen aantrekken of contracten kunnen verlengen lijkt me niet juist; het Technisch Hart is er toch, en we hebben Slop/Aat nog die een handtekening kunnen zetten. Tenzij er gevallen bekend zijn waarbij de huidige directie de contractverlengingen bewust frustreert, lijkt me dat geen argument.
Bij wie ligt de bal nu eigenlijk voor het vernieuwen van de RvC?
Ik heb geen idee. Maar dat de huidige situatie te lang duurt lijkt me duidelijk. Dit lijkt me ook niet ideaal voor het Technisch Hart.
IK GELOOF!!!!!!
Ontwikkeling van (jeugd)spelers is sowieso amper meetbaar, dat is nou juist het hele punt van de voetballerij.GangstaRiB schreef:Mjah.. Stam predikt voor eigen parochie. Wij van WC eend adviseren WC eend. Natuurlijk zal Stam zeggen dat hij er wel eventjes voor zorgt dat Van Rhijn beter gaan verdedigen... maar ja.. echt meetbaar is dat niet. Van Rhijn is tot aan het eerste gekomen zonder Stam en zal nu snel fysiek en mentaal volwassen worden. Of dat nou met of zonder Stam veel verschil maakt...999 schreef:Vraag me af hoeveel eigen jeugd talent er bij de andere clubs rondloopt ( of liep ) behalve de door AJAX weggestuurde spelers.En dan echt talent, niet die waarvan men na 1 - 2 wedstrijdjes staat te roepen dat het een versterking voor AJAX zou zijn ..
En natuurlijk het kan allemaal beter, maar dan moet het er wel aanwezig zijn in Nederland.Eigenlijk ook nog eens eem factor drie meer als vroeger gezien het feit dat tegenwoordig men ook voor andere clubs kiest om daar het als jeugdspeler te proberen.Uit Brabant ( Psv ) b.v. zie bij AJAX weinig tot niks als jeudtalent ..
Of Pronk het optimale uit de jeugdopleiding heeft gehaald ?.Als Stam ( De Telegraaf ) schrijft dat met enkele uren trainen Van Rhijn het in zich heeft om een goede verdediger te worden is er toch in dat voortraject meer goed gegaan dan fout .. En dat telt dan niet alleen voor van Rhijn ..
Waar beoordeel jij Ling, Bergkamp en Jonk op? Grappig dat je Guardiola, Rijkaard en Beguiristain niet noemt. Koeman heeft zijn ups en zijn downs en is zeker geen flop in de categorie Wouters. Van Basten heeft een klus grandioos verknald maar dat betekent niet dat hij volledig incompetent is.Ajax Rules schreef:Inderdaad. Cruijff is heel helder dat zijn grootste bijdrage bestaat uit het parachuteren van de "juiste mensen" (en niet het zelf gaan doen). Helaas is zijn inschattingsvermogen van anderen nu juist zijn aller-aller-aller-aller-zwakste eigenschap (zie Van Basten, Ling, Koeman, Wouters, Bergkamp en Jonk en vele andere voorbeelden), ook al omdat hij al 40 jaar extreem gefocust is op zijn eigen netwerk en loyalen.Rishi schreef:Toch best helder
Fijn dat we het in de WK-finale moesten doen zonder Van Beveren!
Edit: hee, twee zielen, 1 gedachte
De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.
Waarom is het niet ideaal voor het technisch hart?Rishi schreef:Ik heb geen idee. Maar dat de huidige situatie te lang duurt lijkt me duidelijk. Dit lijkt me ook niet ideaal voor het Technisch Hart.
Omdat ze hun eigen visie en beleid niet normaal kunnen implementeren waar nono's als van den Boog en Olde Riekerink op technisch gebied de vrije hand kregen bij Ajax NV.Jabu schreef:Waarom is het niet ideaal voor het technisch hart?Rishi schreef:Ik heb geen idee. Maar dat de huidige situatie te lang duurt lijkt me duidelijk. Dit lijkt me ook niet ideaal voor het Technisch Hart.
Voordat de vragen komen: nee, ik heb geen beleidsplan.
Hoe duidelijker wil je het hebben dat Cruijff louter klapvee in de 'leiding' wil?Le T. schreef:Naast de gebruikelijke onzin en uitvluchten zie ik toch wat opvallende verschillen met Ajax waarvan Cruijff doet alsof ze niet bestaan.Ajax en Guadalajara
Het klinkt misschien raar, maar mijn eerste indrukken bij Chivas Guadalajara hebben me geïnspireerd om me richting Ajax harder op te stellen. Opnieuw heb ik ervaren hoe snel je de boel op de rails krijgt als iedereen voor hetzelfde belang gaat. Het belang van de club.
Daarom gaan de mensen bij Chivas binnen twee weken aan de slag, terwijl we bij Ajax na vijftien maanden nog niet weten waar we aan toe zijn. Als je het proces bij Chivas en eerder bij Barcelona vergelijkt met dat bij Ajax, dan springen de tranen in m’n ogen.
Ik ben door Chivas gevraagd om de club in technisch opzicht door te lichten en te verbeteren. Zoals het er nu naar uitziet, laat ik me twee à drie keer per jaar één à twee weken in Guadalajara zien. Meer is niet nodig. Je stelt de mensen aan die het moeten doen, je neemt met ze door hoe dit moet gebeuren en daarna gaat ze aan de slag. Dankzij de moderne communicatiemiddelen ben ik verder voor iedereen bereikbaar.
Zo is het bij Barcelona gegaan, nu bij Chivas, maar helaas niet bij Ajax. Terwijl we in Amsterdam veel verder zijn, omdat Ajax al mensen met bijzondere kwaliteiten in dienst heeft. Maar zolang de commissarissen gewoon blijven zitten, schiet het niet op.
De keuze voor Chivas
Guadalajara voelt goed. Natuurlijk doe ik het niet voor niets, maar dat heeft niet de prioriteit. Al jarenlang kan ik overal in de wereld de hoofdprijs pakken, maar als ik niets met een club heb dan ben ik ook niet te koop.
Bij Chivas ligt dat anders. De club doet me in veel opzichten aan Ajax en Barcelona denken. Er staan alleen Mexicaanse spelers onder contract en de opleiding geldt als één van de beste in Centraal- en Zuid-Amerika. Bovendien heeft de club een achterban van 50 miljoen supporters.
De wijze waarop de clubleiding me benaderde, hoe ze alle afspraken zijn nagekomen, zorgde ervoor dat ik deze klus steeds meer zag zitten. Met de privéjet van de president ben ik vrijdag van Barcelona naar Guadalajara gevlogen, waar ik fantastisch werd ontvangen. Het voelt als een groot, warm bad. Een enorm verschil met wat ik het afgelopen jaar ervaren heb. Hier gaan de mensen er nog van uit dat wij het weten, terwijl ze bij Ajax precies het tegenovergestelde denken. Dus gaan de Mexicanen aan de slag en krijg je niet te maken met mensen die mee willen beslissen terwijl ze nergens vanaf weten. Toch zijn de belangen hier vele malen groter, omdat de clubleiding er met privé-geld inzit.
Het contact is eigenlijk via de Cruyff University gekomen, waarvan we er negen jaar geleden één in Mexico City hebben geopend. Diverse topmensen uit het Mexicaanse voetbal hebben daar hun opleidingen gevolgd en dat bracht Chivas op het idee om dingen te gaan combineren.
Ik ga dit drie tot vijf jaar doen, afhankelijk van de snelheid waarmee de plannen gerealiseerd gaan worden. Dit valt probleemloos met Ajax te combineren, omdat mijn manier van werken dat toestaat. Nogmaals, ik kies de mensen die het uit moeten voeren en sta ze met raad en daad bij wanneer ze daar behoefte aan hebben. Ik dring me vooral niet op, omdat ze zelf tot veel in staat zijn en echt wel weten wanneer ze me wel of niet moeten bellen.
Zo ging het bij Barcelona met Rijkaard, Guardiola en Bequiristain, zo gaat het nu bij Chivas Guadalajara en hopelijk zal het ooit zo bij Ajax gaan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
Dat je maar wat roept dat was al duidelijk. De jeugdtrainers kunnen aan de slag, er zijn twee directieleden die braaf handtekeningen zetten, dus nogmaals.... waar heeft het technisch hart nog last van?Luciano schreef:Omdat ze hun eigen visie en beleid niet normaal kunnen implementeren waar nono's als van den Boog en Olde Riekerink op technisch gebied de vrije hand kregen bij Ajax NV.Jabu schreef:Waarom is het niet ideaal voor het technisch hart?Rishi schreef:Ik heb geen idee. Maar dat de huidige situatie te lang duurt lijkt me duidelijk. Dit lijkt me ook niet ideaal voor het Technisch Hart.
Hij wil mensen die dezelfde kant op willen. Elkaar kritisch volgen is wat anders dan elkaar tegenwerken.Zeux schreef:Hoe duidelijker wil je het hebben dat Cruijff louter klapvee in de 'leiding' wil?
Dan moet er alleen wel ruimte zijn voor kritisch volgen.
Bullshit. Hij wil mensen die hem absoluut en volledig de vrije hand geven - zoals die Mexicaanse zakenman die gewoon beslist zonder 'lastige' bestuursorganen. Geen gezeik met mensen die ook een mening hebben. Ja, knipmessend.Arthur schreef:Hij wil mensen die dezelfde kant op willen. Elkaar kritisch volgen is wat anders dan elkaar tegenwerken.Zeux schreef:Hoe duidelijker wil je het hebben dat Cruijff louter klapvee in de 'leiding' wil?
Cruijff wil gewoon de dominante aap bovenop de apenrots zijn. Vanaf zijn berg in Barcelona, dus ook lekker op afstand. De onderaapjes mogen het werk doen. Kan hij zelf leker genietend van de zon een beetje aan zijn kont gaan krabben.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring
RvC die er nog zit? Algemeen Directeur die er nog steeds niet is? Invloeden waar wij als buitenstaanders geen zicht op hebben zoals de Coronel kliek?Jabu schreef:Dat je maar wat roept dat was al duidelijk. De jeugdtrainers kunnen aan de slag, er zijn twee directieleden die braaf handtekeningen zetten, dus nogmaals.... waar heeft het technisch hart nog last van?Luciano schreef:Omdat ze hun eigen visie en beleid niet normaal kunnen implementeren waar nono's als van den Boog en Olde Riekerink op technisch gebied de vrije hand kregen bij Ajax NV.Jabu schreef:
Waarom is het niet ideaal voor het technisch hart?
Van Basten, van Duivenbode en Ling zijn ontzettend slaafs aan Cruijff ja.Zeux schreef:Bullshit. Hij wil mensen die hem absoluut en volledig de vrije hand geven - zoals die Mexicaanse zakenman die gewoon beslist zonder 'lastige' bestuursorganen. Geen gezeik met mensen die ook een mening hebben. Ja, knipmessend.Arthur schreef:Hij wil mensen die dezelfde kant op willen. Elkaar kritisch volgen is wat anders dan elkaar tegenwerken.Zeux schreef:Hoe duidelijker wil je het hebben dat Cruijff louter klapvee in de 'leiding' wil?
Cruijff wil gewoon de dominante aap bovenop de apenrots zijn. Vanaf zijn berg in Barcelona, dus ook lekker op afstand. De onderaapjes mogen het werk doen. Kan hij zelf leker genietend van de zon een beetje aan zijn kont gaan krabben.
Van Basten: ruzie over jeugdopleiding: Cruijff exit.Luciano schreef:Van Basten, van Duivenbode en Ling zijn ontzettend slaafs aan Cruijff ja.Zeux schreef:Bullshit. Hij wil mensen die hem absoluut en volledig de vrije hand geven - zoals die Mexicaanse zakenman die gewoon beslist zonder 'lastige' bestuursorganen. Geen gezeik met mensen die ook een mening hebben. Ja, knipmessend.
Ling: niet in de praktijk getoetst als vazal, maar wel zo enorm nadrukkelijk door Cruijff naar voren geschoven (sommigen noemen het leuren), dat mijn inschatting niet is dat hij ergens tegen Cruijff in zal gaan.
Van Duivenbode: zijn 'loyaliteit' als bestuurder is niet getest. Maar als hij écht tegen Cruijff in zal gaan als bijvoorbeeld RvC-lid (stel dat hij de gewenste AD van Cruijff niet wil en actief tegenhoudt), wat gaat er dan gebeuren?
Jullie willen Crujiff bovenop de apenrots. Jullie willen rust en geen conflicten meer. Wat denk je dat dan de handigste weg is, kwa 'onderapen'?