De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23040
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door raymon » wo nov 23, 2011 1:21 am

Afbeelding
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
roelf
Berichten: 349
Lid geworden op: do apr 16, 2009 10:53 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door roelf » wo nov 23, 2011 1:35 am

Ajax Rules schreef:Ik snap niet dat Jonk en Bergkamp zo'n moeite hebben met Blind. Die jongens hebben jaren samengespeeld en successen gehad....
Doordat Blind niet te vertrouwen is. Dat kwam als resultaat uit de allereerste rondvraag onder de Ajax trainers, nog voor de hele rotzooi begon. Op het veld merk je dat niet, maar daarbuiten is het wel duidelijk geworden. Daarom moest hij verdwijnen, en ongetwijfeld zal het meegespeeld hebben dat hij op alle posities buiten het veld gefaald heeft.
Demosthenes schreef: want Blind en Turkenboom (Is dat zijn naam?) willen blijkbaar die contracten verlengen en Bergkamp/Jonk niet? Zij voelen zich de baas, zitten er al maanden, maar hebben nog geen actie ondernomen of ligt het conflict ergens anders? Beide groepen voelen zich immers "de baas"!
Wat maakt het uit dat iedereen financieel binnen is?

De reaktie van Jonk is begrijpelijk. Hij is begonnen met Cruijff. Hij heeft een contract waarin staat dat hij verantwoordelijk is voor De Toekomst. Dat is afgesproken, en onder die voorwaarden zijn ze begonnen. De andere partij, die zich dus duidelijk geprofileert heeft als "de andere partij" en die nu dus Blind weer naar voren schuift, is niet te vertrouwen. Dus krijg je reacties dat hij erbij wil zijn wanneer er gepraat wordt met de trainers etc.

Verder, en dat valt me vaker op dat dit gedaan wordt, insinueer je weer iets op basis van helemaal niets. Jonk en Bergkamp hebben herhaaldelijk aangegeven dat de contracten van de jeugd verlengd moeten worden.

Was Blind niet ook verantwoordelijk voor het verlengen van contracten voordat hij zich weer omhoog gewerkt had? Of zijn de krabbeltjes van vdAat en Slop vereist?

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » wo nov 23, 2011 8:45 am

Rishi schreef:Jonk en Bergkamp hadden niét de macht om contracten uit te delen. Heeft Jonk verteld voor de camera afgelopen week.
Oké.

Blijf het vreemd vinden dat er zelfs geen gesprekken zijn gevoerd, althans zo heb ik de berichten gelezen toen de spelersbegeleiders/spelers? naar buiten kwamen met dit voorval.

Nu maar hopen dat de vier heren het belang van Ajax voor laten gaan of krijgen we de vreemde situatie dat Jonk als hoofd opleidingen en Bergkamp eerst een advies moeten geven over verlenging van een contract, maar Blind en Sturkenboom niet erkennen en dus hen het advies niet geven, waarna Blind en Sturkenboom dat contract niet mogen geven of dat twee heren voorstellen het contract met x-jaar te verlengen en dat twee andere heren er dan y-jaar van maken of een advies naast zich neerleggen of ...? Bij Ajax kan immers alles (fout gaan)
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » wo nov 23, 2011 9:07 am

Volgens dit bericht heeft Sturkenboom de weg naar het Algemeen Dagblad inmiddels ook al gevonden:

Sturkenboom: ik mag en wil geen olie op het vuur gooien
23 november 2011

De nieuwe interim algemeen directeur Martin Sturkenboom reageert in het Algemeen Dagblad uitgebreid op de onrust bij Ajax. 'Ik erger me mateloos aan het feit dat de inhoud van vertrouwelijke gesprekken met medewerkers de andere dag deels in de krant staat. Maar ik dwing mezelf mijn mond te houden.'

'Wat er nu gebeurt, ik doel op het niet accepteren van de directie, wordt alleen maar getolereerd vanwege de ernstige discussie waarin Ajax verzeild geraakt is. Niemand is groter dan Ajax, ik ook niet. Ik ben slechts tijdelijk aangesteld voor de continuïteit en moet me daarom op de vlakte houden.'

'Ik mag en wil geen olie op het vuur gooien. Maar de situatie hier is natuurlijk niet normaal. Ze willen slechts een algemeen directeur boven zich. Onder normale omstandigheden in een normaal bedrijf accepteer je zoiets als leidinggevende niet van je mensen. Doe je dat in zo'n geval wel, dan deugt je leidingschap niet. Nu ligt het anders en is er slechts rust geboden en daar probeer ik voor te zorgen. Maar ik vind het wel moeilijk, dat geef ik toe.'

Bron: AN

Dus je geeft aan dat je geen olie op het vuur wil en mag gooien om vervolgens gewoon toch je mening te geven en je meteen maar uit te spreken tegen de technische mensen binnen je organisatie. Want dit gaat dus duidelijk over het feit dat er volgens het 'plan Cruijff' geen technisch directeur in de organisatie zit. Lekkere binnenkomer!
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » wo nov 23, 2011 9:09 am

Het kan allemaal nog veel erger:
Skiete Willy en de vuile oorlog op de Herdgang

COLUMN Willy van der Kuijlen is er helemaal klaar mee. PSV heeft net van godbetert Legia Warschau verloren in de Europa League, met 2-0 nota bene. Zo kan het niet langer, vindt Willy, want dit is het slechtste PSV in zestig jaar en misschien zelfs wel langer. Woedend belt 'De Legendarische Nummer 11' naar het Brabants Dagblad.

Het is tijd voor een revolutie, vindt Willy, berucht om zijn vernietigende columns over PSV en schaatsen. Niet alleen directeur Tiny Sanders (een flagrante leugenaar) moet oprotten, óók voorzitter Peter Swinkels (rancuneuze gek), hoofd opleidingen Jelle Goes (geschifte schoolmeester) en manager Marcel Brands (heeft er de ballen verstand van).

Het lijkt misschien een beetje op een vuile oorlog, maar juist daarom is het erg belangrijk om het consequent een 'fluwelen revolutie' te noemen. Henri van der Steen van het Brabants Dagblad, al jaren ghostwriter van de legendarische nummer 11, is het er roerend mee eens.

Ondertussen gaat looptrainer Luc van Agt een technisch rapport schrijven, gesouffleerd door Willy en René van de Kerkhof, die achter de rug van de andere jeugdtrainers gaan bepalen wie er weg moeten. Dat lijkt misschien wat oncollegiaal, of achterbaks, maar dat is het niet, want deze fluwelen revolutie is geheel 'in het belang van de club'. Skiete Willy heeft het beste voor met PSV.

Als iedereen eindelijk is opgerot, neemt Van der Kuijlen met tegenzin plaats in de raad van commissarissen van PSV, om steun te bieden aan Willy en René, het 'technisch hart' op De Herdgang.

Ook Ernie Brandts krijgt een plekje in de raad, want uit onderzoek is gebleken dat er opvallend weinig roodharige jongetjes doorbreken uit de Eindhovense jeugdopleiding. En de vrouw van Guus Meeuwis mag ook mee vergaderen. Omdat ze vrouw is.

Op de jeugdopleiding gaat het gelukkig als een tierelier nu. Willy en René zijn lekker bezig en het wemelt er tegenwoordig van de oud-voetballers. Berry van Aerle is techniektrainer geworden en Addick Koot en Edward Linskens krijgen Jong PSV onder hun hoede. Gerald Vanenburg gaat de D2 trainen. 'Stuk voor stuk iconen van de club', constateert Van der Kuijlen tevreden.

Maar dan gaat het helemaal mis. De raad van commissarissen heeft, achter de rug van Skiete Willy om, Guus Hiddink benoemd tot algemeen directeur! Zijn grote vijand nota bene! 'Achterbaks', roepen Willy 1, Willy 2 en René in koor, die prompt stagiair Ernie Brandts de toegang tot De Herdgang ontzeggen. 'Het probleem is dat ik met mijn linkerhersenhelft denk', legt Skiete Willy op vrijdagavond uit bij Pauw & Witteman. 'En Guus met zijn rechter.'

Er duiken tapes op. 'Jij zit hier alleen maar omdat je rood bent!', zou Willy tegen Ernie Brandts hebben gezegd, maar de legendarische nummer 11 heeft het echt niet zo bedoeld. De nieuwe voorzitter Harry Hendriks (een achterbakse robot) bevestigt de uitspraak rechtstreeks in de uitzending bij Jack van Gelder.

Het is de hoogste tijd om de PSV Supportersclub te laten stemmen over hoe het verder moet. De pers verdringt zich op de parkeerplaats aan de Frederiklaan, maar erelid Hans van Breukelen wil niks zeggen, ondanks hevig aandringen van Joep Schreuder, die steeds 'Hans! Hans!' roept.

Perschef Pedro Salazar komt ondertussen Chileense kippenvleugeltjes brengen.

Eindelijk, daar zullen we Willy van der Kuijlen hebben, die het nog eens op z'n Skiete Willy's gaat samenvatten allemaal. De pers verdringt zich rond de levende legende. 'Ze zijn helemaal gek geworden hier', zegt Willy en hij schudt verdrietig het hoofd. (Sjoerd Mossou)
www.ad.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Demosthenes
Berichten: 7389
Lid geworden op: zo dec 02, 2007 8:17 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Demosthenes » wo nov 23, 2011 9:12 am

Slechte persiflage, mag van een journalist meer verwachten. Na een paar regels zie je al wat de rest van het verhaal wordt.
Nancy Isenberg in "White Trash": "Historical mythmaking is made possible only by forgetting".

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » wo nov 23, 2011 9:14 am

Demosthenes schreef:Slechte persiflage, mag van een journalist meer verwachten. Na een paar regels zie je al wat de rest van het verhaal wordt.
Sjoerd is een calimero :ajaxscarf.gif:
Vakkie 129

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Lionel » wo nov 23, 2011 9:27 am

Zo iemand moeten ze ontslaan.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » wo nov 23, 2011 9:43 am

Marillion schreef:Volgens dit bericht heeft Sturkenboom de weg naar het Algemeen Dagblad inmiddels ook al gevonden:

Sturkenboom: ik mag en wil geen olie op het vuur gooien
23 november 2011

De nieuwe interim algemeen directeur Martin Sturkenboom reageert in het Algemeen Dagblad uitgebreid op de onrust bij Ajax. 'Ik erger me mateloos aan het feit dat de inhoud van vertrouwelijke gesprekken met medewerkers de andere dag deels in de krant staat. Maar ik dwing mezelf mijn mond te houden.'

'Wat er nu gebeurt, ik doel op het niet accepteren van de directie, wordt alleen maar getolereerd vanwege de ernstige discussie waarin Ajax verzeild geraakt is. Niemand is groter dan Ajax, ik ook niet. Ik ben slechts tijdelijk aangesteld voor de continuïteit en moet me daarom op de vlakte houden.'

'Ik mag en wil geen olie op het vuur gooien. Maar de situatie hier is natuurlijk niet normaal. Ze willen slechts een algemeen directeur boven zich. Onder normale omstandigheden in een normaal bedrijf accepteer je zoiets als leidinggevende niet van je mensen. Doe je dat in zo'n geval wel, dan deugt je leidingschap niet. Nu ligt het anders en is er slechts rust geboden en daar probeer ik voor te zorgen. Maar ik vind het wel moeilijk, dat geef ik toe.'

Bron: AN

Dus je geeft aan dat je geen olie op het vuur wil en mag gooien om vervolgens gewoon toch je mening te geven en je meteen maar uit te spreken tegen de technische mensen binnen je organisatie. Want dit gaat dus duidelijk over het feit dat er volgens het 'plan Cruijff' geen technisch directeur in de organisatie zit. Lekkere binnenkomer!

Klopt. Nog zo'n hypocriete 'bedrijfslijer'. Wat dat betreft heb ik niet zo'n moeite met deze bestuurscrisis. Laat de twee kanten zich maar zo duidelijk mogelijk profileren. Dit is een kans om al die huichelachtige bedrijfsmannekes, die niets van voetbal begrijpen, eruit te knikkeren en van Ajax weer een voetbalclub te maken.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41189
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Marillion » wo nov 23, 2011 9:52 am

Het is toch werkelijk ongeloofelijk? Ik wist gewoon niet wat ik las. Eerst stel je dus dat het belang van Ajax voorop staat (want niemand is groter dan Ajax en hij zit er tijdelijk voor continuïteit). Daarom hou je dus zogenaamd je mond om vervolgens één zin verder je technische mensen af te zagen omdat zij willen werken volgens een plan op basis waarvan ze ook zijn aangenomen.

Beste meneer Sturkenboom. Het zijn niet Bergkamp en Jonk die dit hebben bedacht (noem ook gelijk maar de namen als je duidelijk over iemand spreekt). De club heeft zich voor deze lijn uitgesproken en vervolgens zijn deze mensen in die rol aangesteld. Daar kun je het niet mee eens zijn maar dan had je misschien niet moeten instappen bij een club die de organisatie zo neer wil zetten. En wat je al helemaal niet doet is in je eerste werkweek maar gelijk de publiciteit zoeken om dit duidelijk te maken. Echt onvoorstelbaar. Binnen een week staat 'ie ook mee te schreeuwen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13846
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jinne » wo nov 23, 2011 10:08 am

Rishi schreef:Zo iemand moeten ze ontslaan.
Het is wel handig als je aangeeft over wie je hebt.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » wo nov 23, 2011 12:03 pm

Over Cruijff natuurlijk ..

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Lionel » wo nov 23, 2011 1:18 pm

Jinne schreef:
Rishi schreef:Zo iemand moeten ze ontslaan.
Het is wel handig als je aangeeft over wie je hebt.
Die gast van die dramatische column.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jesse » wo nov 23, 2011 1:31 pm

Afbeelding

:icon_biggrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » wo nov 23, 2011 1:51 pm

DE DOODSTRIJD VAN APPLE EN AJAX
Columnist Eric Bartels bekijkt de overeenkomsten tussen de situatie van Cruijff bij Ajax en die van Steve Jobs ooit bij Apple. En wat blijkt? Hun posities lijken schrikbarend veel op elkaar.


In de Volkskrant van afgelopen zaterdag doet Ajax president-commissaris Steven ten Have verslag van de handelswijze van de Raad van Commissarissen van Ajax. Volgens ten Have is Cruijff zijn idool. Hij hoopt dat Cruijff voor Ajax behouden blijft. “Cruijff hoort bij Ajax.”, zegt ten Have, “Waarom zou hij opstappen?”. Vervolgens: “Ik weerspreek dat Cruijff in de besluitvorming is gepasseerd.” Om tegen het einde van het Volkskrant interview te stellen: ”Van Gaal wilde alleen praten als hij ons kon leren kennen. Hij wilde geen ruchtbaarheid. Dat kon ik hem alleen niet garanderen als Cruijff was aangehaakt.”

In één en hetzelfde interview zegt de president-commissaris van Ajax dus dat Cruijff niet is gepasseerd en ook dat de RvC van Ajax Cruijff wel heeft moeten passeren want anders wilde Louis van Gaal niet praten. Een commissaris van een beursgenoteerde onderneming die zichzelf in één en hetzelfde interview ontmaskert als leugenaar. Het is het trieste dieptepunt in de Ajax-sage. Maar het is niet nieuw. De parallellen tussen Johan Cruijff/Ajax en Steve Jobs/Apple Inc. zijn opvallend en onthutsend.

Held tegen de draak
Afgelopen maand kwam de langverwachte Steve Jobs-biografie van journalist Walter Isaacson uit. Het is een fascinerend boek geworden dat ik in één ruk heb uitgelezen. De parallellen met de Cruijff/Ajax-sage zijn overal aanwezig en bijna beangstigend precies. Toen ik het boek las realiseerde ik me in volle omvang dat de Steve Jobs-Apple/Johan Cruijf-Ajax dynamiek een manifestatie is van een diepe, universele oerstrijd tussen vooruitgang en stilstand. Tussen groei en stagnatie. Tussen vernieuwing en conventie. Tussen geven en nemen. Het is de archetypische oerdynamiek die in religies terugkomt als het goddelijke en de duivel. Als licht en donker. Het is de mythologische strijd van de held tegen de draak, zoals in alle goede mythen, sagen, boeken en films naar voren komt. Het is de essentie van ons menszijn.


Onredelijk, ik?

De grote Ierse schrijver George Bernard Shaw schreef eens: “Redelijke mensen proberen zich aan de werkelijkheid aan te passen. Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” En dát is de dynamiek waar we het hier over hebben. In het universum werken twee belangrijke krachten die allebei nodig zijn. De ene kracht is gericht op veiligheid en stabiliteit. Het is de kracht van het behouden. De andere kracht is de kracht van verandering en vooruitgang. Het is de kracht van het loslaten en bereiken.

De kracht van stabiliteit en veiligheid probeert de kracht van verandering en vooruitgang echter altijd te neutraliseren en vervolgens te elimineren. Het ziet die kracht als een bedreiging voor de veiligheid en de stabiliteit van het hele systeem. Terwijl ecologische systemen - en daartoe reken ik ook mens en organisatie - alleen maar kunnen floreren als beide krachten op een bepaalde wijze met elkaar in balans zijn. Op die ‘bepaalde wijze’ kom ik nog terug.

Helemaal niet onredelijk
“Jobs wilde dat Apple een bedrijf werd voor prachtige consumentenproducten. Dit was een krankzinnig plan. Apple zal nooit een bedrijf voor consumentenproducten worden. We kunnen de werkelijkheid niet buigen naar onze dromen om de wereld te veranderen. Voor hightech is design niet mogelijk en het kan nooit als consumentenproduct worden verkocht.” Dit zei John Sculley, CEO van Apple, in 1987, 2 jaar nadat hij de “lastige egotripper” Steve Jobs Apple had uitgegooid.

Herkent u de patronen? “Onredelijke mensen proberen voortdurend de werkelijkheid aan zichzelf aan te passen. Daarom is alle vooruitgang te danken aan onredelijke mensen.” Deze mensen zijn helemaal niet onredelijk, ze worden onredelijk gevonden door de zogenaamde “redelijken”, de vertegenwoordigers van de universele oerkracht die is gericht op stabiliteit en veiligheid. En die zich daarom voortdurend aanpassen aan dat was ís. Ze vinden de vertegenwoordigers van verandering en vooruitgang “onredelijk” en “lastig” omdat deze vertegenwoordigers zich niet aanpassen aan de heersende status quo.

En dus werd Steve Jobs door ‘opper-redelijke’ John Sculley Apple uitgelazerd en ging Apple 10 jaar later bijna failliet. Steve Jobs kwam vervolgens terug en in 2011 werd Apple het meeste waardevolle bedrijf ter wereld. En Walter Isaacson beschrijft feilloos dat Steve Jobs geen millimeter milder was geworden. Hij bleef even “onredelijk” als altijd. Zelfs tot zijn dood aan toe.

Maar het was nog bijna mis gegaan met Jobs en Apple.

Toen Jobs net terug was bij Apple wilde hij geen officiële functie. Herkent u dit?. Hij gaf weliswaar leiding aan het bedrijf, maar deed dat als adviseur. Herkent u dit? De Raad van Commissarissen wilde persé dat hij CEO zou worden. Herkent u dit? Uiteindelijk gaf Jobs toe. Herkent u dit? Jobs was net bezig, toen hij een paar drastische ingrepen wilde doen. Ingrepen die volgens hem noodzakelijk waren. De Raad van Commissarissen was tegen. Veel te radicaal! Herkent u dit? Jobs zei: “Jullie halen mij terug, omdat jullie mij terug willen. En jullie wisten wie ik ben, wat ik kan en hoe ik het doe. Dan moet je nu niet gaan zeiken en gewoon doen wat ik zeg!” Herkent u dit?

Adviseur
Uiteindelijk gaf de RvC toe, maar Jobs realiseerde zich dat dit proces zich steeds weer zou afspelen. Hij besloot dat de enige oplossing was dat de RvC zou opstappen en een andere RvC zou aantreden. “Dit bedrijf ligt in puin en ik heb geen tijd om eerst de Raad van Commissarissen in de watten te leggen. Ik wil dus dat jullie collectief ontslag indienen. Of anders dien ik mijn ontslag in en kom maandag niet terug.” Vervolgens schrijft Isaacson in zijn Steve Jobs biografie: “De meeste leden van de raad waren verbijsterd. Jobs weigerde nog steeds om zich erop vast te leggen dat hij fulltime terug zou keren of dat hij meer wilde zijn dan ‘een adviseur’, en toch vond hij zichzelf machtig genoeg om hen te dwingen te vertrekken.”


Steve Jobs en John Sculley toen ze nog vrienden waren

Herkenbaar, nietwaar? Uiteindelijk kreeg Steve Jobs zijn zin en is de rest geschiedenis. Maar het was bijna mis gegaan. De RvC was bijna blijven zitten en dan was Steve Jobs opgestapt. Alle tekenen wijzen erop dat Apple dan failliet was gegaan of was opgekocht. En dan hadden we nu géén iMac, géén iPod, géén iPhone, géén iPad, géén touchscreen telefoons en tablets en géén super hip hightech consumentenmerk gehad. En Steve Jobs was voor altijd gezien als een lastige, egotrippende, onredelijke, megalomane leider met “narcistisch trekken” en een “persoonlijkheidsstoornis”, zoals voormalig Ajax directeur Rik van den Boog Johan Cruijff toedicht.

Ik bestudeer al zeven jaar succesvolle mensen en organisaties. Daaruit komt naar voren dat er twee totaal verschillende typen leiders zijn. Het eerste type leider noem ik de ‘hoe-leider’. Ze zijn gericht op hoe je de dingen doet. Op vaardigheden, intellect en cognitie. Het zijn de linksbreinigen. De rationalisten. De Steven ten Have’s, Uri Colonel’s en John Sculley’s van deze wereld.

Rechtsbreinigen
Het tweede type leider noem ik de ‘waarom-leiders’. Ze zijn gericht op waarom je de dingen doet. Ze worden gemotiveerd en gedreven door een inspirerende visie van een hele specifieke ideale wereld. Ze zien een wereld voor zich waarin het ideale gebruiksvriendelijke consumentenproduct bestaat of waar het ideale aanvallende voetbal wordt gespeeld. En op een dieper niveau gaat het dan gewoon om magie (Apple) of speelse vrijheid (Johan Cruijff). Dit type leiders proberen de wereld voortdurend aan hun visie aan te passen en daar wijken ze geen millimeter van af. Daarom is alle vooruitgang uiteindelijk aan hen te danken. Het zijn de rechtsbreinigen die altijd vanuit hun intuïtie werken. Het zijn de Steve Jobsen, Johan Cruijffen en Leonardo da Vinci’s van deze wereld.

Het eerste type leider heeft helemaal geen ideale visie die hun handelen bepaalt. En daarom zijn ze uitstekend geschikt om de visie van een waarom-leider in werkelijkheid om te zetten, maar uitermate ongeschikt om zonder zo’n visie te werken. Als dát gebeurd - en dat gebeurd helaas bij de meeste ondernemingen - zie je een onderneming langzaam maar zeker afglijden naar de middelmaat. Zoals de afgelopen jaren langzaam maar zeker bij Ajax is gebeurd.

De dynamiek van het Apple model is dat de waarom-leider aan de top staat. Ofwel, de visie van de waarom-leider is de leidraad van de hele onderneming. De hoe-leiders geven uitvoering aan de visie van de waarom-leider. Ze staan in dienst van de waarom-leider die hun hoe-rol waardeert en respecteert. Dat zou Ajax ook moeten doen. Tenminste als het weer aan de Europese top wil terug keren. Ten Have suggereert in het Volkskrant dat hij dat ook wil. Maar een algemeen directeur achter de rug van de waarom-leider om benoemen duidt op het tegendeel. Het is een dynamiek die ik overigens bij de meeste bedrijven zie optreden: men probeert de waarom-leider onder de hoe-leider te manoeuvreren en dat werkt nooit. Daar zijn tientallen voorbeelden van te noemen.

Uur U
Ajax staat aan de vooravond van de meest belangrijke beslissing van haar bestaan. Na jaren van afglijden aan de hand van hoe-leiders is eindelijk het uur U aangebroken. De showdown. Tussen vooruitgang of stagnatie. Winnen of verliezen. Waarom of hoe. Steve of John. Johan of Steven. Grootsheid of middelmaat. Eén beslissing. Eén ledenraad. Eén moment in de tijd.

Het is nooit anders geweest.

En Louis van Gaal?

Een hoe-leider vermomd als waarom-leider.

Komt meestal als het einde nadert.

bron:http://www.ftm.nl/followleader/de-doods ... -ajax.aspx

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » wo nov 23, 2011 1:57 pm

Geweldig :drecul.gif:
Vakkie 129

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » wo nov 23, 2011 2:07 pm

Het is in ieder geval een interessante visie. Ik vraag me alleen af of de vergelijking Cruijff-Jobs wel reëel is.


Ik denk dat Cruijff daar anders over denkt. :smallgrin.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » wo nov 23, 2011 2:18 pm

Ik ben niet zo'n Applefanboy, maar ik wist niet dat Jobs vanuit het buitenland Apple bestuurde via een krantje en probeerde wat computerboeren ergens uit een bescheiden winkeltje te trekken om als stroman te laten functioneren.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Gebruikersavatar
Ride
Berichten: 1141
Lid geworden op: ma feb 07, 2011 9:32 am
Locatie: Hoorn
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ride » wo nov 23, 2011 2:20 pm

Le T. schreef:Ik ben niet zo'n Applefanboy, maar ik wist niet dat Jobs vanuit het buitenland Apple bestuurde via een krantje en probeerde wat computerboeren ergens uit een bescheiden winkeltje te trekken om als stroman te laten functioneren.
:drecul.gif: :drecul.gif: deze is nog leuker
Vakkie 129

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Michael_B » wo nov 23, 2011 2:34 pm

Interessante visie! :biggthumpup.gif:
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo nov 23, 2011 2:45 pm

Duke schreef:Het is in ieder geval een interessante visie.
Absoluut. Eén om goed over na te denken.

Een verschil dat ik wel zie, is dat Jobs consumer products zag als een weg om het bedrijf weer winstgevend te maken. Het economische resultaat was het doel. Hij wilde dus niet raken aan de economische structuur van het bedrijf. Cruijff wil dat wel. Die wil eigenlijk dat Ajax weer een voetbalclub wordt in plaats van een NV.
En dat kan natuurlijk, als je dolgraag zijn 'vernieuwerspositie' wilt honoreren (waar genoeg voor te zeggen is). Maar dan moet je ook de NV-structuur afzweren en van de beurs af gaan.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » wo nov 23, 2011 2:48 pm

Hoeveel zou dat op het moment eigenlijk kosten, die NV structuur afzweren en van de beurs afgaan?

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33761
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door zeux » wo nov 23, 2011 2:52 pm

martijn401 schreef:Hoeveel zou dat op het moment eigenlijk kosten, die NV structuur afzweren en van de beurs afgaan?
Ik heb geen flauw idee.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jesse » wo nov 23, 2011 2:55 pm

Moet Ajax dan niet o.a. de aandelen terugkopen die ze niet in bezit hebben? Zo ja, dan zou dat een duur geintje worden.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Le T.
Berichten: 5472
Lid geworden op: do mar 31, 2011 10:10 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Le T. » wo nov 23, 2011 2:56 pm

Zeux schreef:
Duke schreef:Het is in ieder geval een interessante visie.
Absoluut. Eén om goed over na te denken.

Een verschil dat ik wel zie, is dat Jobs consumer products zag als een weg om het bedrijf weer winstgevend te maken. Het economische resultaat was het doel. Hij wilde dus niet raken aan de economische structuur van het bedrijf. Cruijff wil dat wel. Die wil eigenlijk dat Ajax weer een voetbalclub wordt in plaats van een NV.
En dat kan natuurlijk, als je dolgraag zijn 'vernieuwerspositie' wilt honoreren (waar genoeg voor te zeggen is). Maar dan moet je ook de NV-structuur afzweren en van de beurs af gaan.
Het probleem met Cruijff is echter niet de NV-structuur maar structuur in het algemeen. Zoals hij Ajax wil aansturen, al is dat een wat groot woord voor zijn inzet, kan ook niet bij een dorpsclub.
Wollt ihr den totalen Mensch?

Plaats reactie