Duke schreef:http://www.ad.nlRik van den Boog: Trots op recordcijfers Ajax
Ajax schreef in het voorbije boekjaar 2010-11 recordcijfers met een omzet van 97,1 miljoen euro en een nettoresultaat van 5,5 miljoen voornamelijk door de deelname aan de Champions League en de transfers van Luis Suarez en, in mindere mate, Urby Emanuelson. De opgestapte directeur Rik van den Boog is trots. 'Ik hoop dat ze nu rustig kunnen doorbouwen.'
Piet Keizer
Op de dag dat Ajax de recordcijfers bekendmaakte, rinkelde bij Rik van den Boog de telefoon. 'Het was Piet Keizer', onthult de gewezen directeur van Ajax in het AD. 'Hij zei tegen me: 'Ik ben trots op je. Dit heb jij voor elkaar gekregen'. Dat doet me wel goed. We hebben het inderdaad toch maar mooi geflikt.'
Johan Cruijff
Van den Boog, die in november 2008 aan het roer kwam bij Ajax, is één van de slachtoffers van de 'fluwelen revolutie' van Johan Cruijff, met wie hij in de clinch lag. De Amsterdammer stapte afgelopen juni op, toen het boekjaar bijna was afgerond. Van den Boog gaf leiding aan een driekoppige directie van wie de twee anderen, Henri van der Aat (commercie) en Jeroen Slop (financiën) gisteren in de Arena de cijfers presenteerden. De omzet van de beursgenoteerde onderneming steeg met 40,5 procent van 69,1 miljoen euro naar 97,1 miljoen euro, terwijl Ajax een nettoresultaat overhield van 5,5 miljoen euro. Het operationele resultaat, het saldo van de dagelijkse inkomsten en uitgaven, komt op 1,8 miljoen euro. Het zijn recordcijfers van de club die een jaar eerder nog met verlies van 22,8 miljoen euro afsloot.
Winstgevend bedrijf
'Knap hè', zegt Van den Boog. 'Ik denk dat ik trots mag zijn, zeker ook op al die mensen die daaraan hebben meegewerkt. We zijn begonnen met veertig miljoen euro verlies, Ajax is nu een structureel winstgevend bedrijf.'
Krediet
Ajax zit dik in de zwarte cijfers dankzij deelname aan de Champions League en de opbrengsten van de transfers van Luis Suarez naar Liverpool en Urby Emanuelson naar AC Milan. De laatste twee leverden 25,2 miljoen euro op, al stond daar 20,7 miljoen tegenover, onder meer vanwege de aankoop van Mounir El Hamdaoui. Het bal der kampioenen leverde Ajax 11,3 miljoen euro op. 'Ajax is kampioen geworden en de club heeft meer jeugdspelers dan ooit bij de eerste selectie. Meer gelijk kun je niet hebben, volgens mij', zegt Van den Boog. 'Misschien dat er nu wat krediet komt.'
Geweldig. Verkoop je Suarez niet, dan maak je gewoon weer 20 miljoen verlies. En dat met CL-voetbal.

Het gaat volgens mij niet zo goed met Piet Keizer.