De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » do nov 11, 2010 6:14 am

Telesport schreef: LOT CORONEL IN HANDEN VAN LEDENRAAD

Van onze Telesportredactie

AMSTERDAM – Hoewel Uri Coronel aangeeft met zijn medecommissarissen „niet te zullen opstappen, omdat dit in een column van Johan Cruijff staat” sluit de voorzitter van Ajax niet uit dat hij de handdoek in de ring gooit. „Als de vereniging – dus de ledenraad in casu – zegt ’we hebben geen vertrouwen in wat jullie doen’ dan stap ik op”, aldus de preses in een interview met de NOS.

„Uiteindelijk is het zo: wij zijn benoemd door de leden van Ajax. Dit geldt voor drie van de vijf commissarissen en voor diegenen die bestuurslid zijn van de vereniging Ajax. Dat ben ik ook. (…) Als ik weg moet, moet ik weg. Als de club dit vindt en in het belang van de club”, aldus de emotionele Coronel.

„Ik luister naar de kritiek van Theo van Duivenbode en Stanley Menzo en ik ben het er niet mee eens.” Van Duivenbode stelde dinsdag in De Telegraaf dat Ajax de hand licht met het clubbeleid. „De Ajax-leiding legde de aanbevelingen van het rapport Coronel te vaak naast zich neer, betreffende scouting, aankoop- en financieel beleid”, aldus de medeopsteller.

Menzo stelde in Telesport dat hem niet duidelijk is wat de macht van Coronel is. „Ik vond het al frappant dat de voorzitter van de commissie voorzitter van de raad van commissarissen werd. Maar het is helemaal vreemd dat er dan niks met zijn eigen aanbevelingen wordt gedaan. Dan denk ik: ’Uri, kom op. Jij moet je vinger opsteken.’ Hij had de voortrekkersrol moeten nemen.”

„Ik maak wel een onderscheid tussen wat Theo zegt en Stanley zegt. Theo is een jaar geleden uit de ledenraad gestapt en heeft gezegd: ’Ik ben het er niet mee eens dat bepaalde mensen zijn aangetrokken in die periode.’ Dat is Theo’s goed recht. Maar daar sta ik niet achter, want je moet wel verder”, reageerde Coronel voor de camera.
Jol: Directie van Ajax verdient standbeeld

Van onze Telesportredactie

AMSTERDAM – De directie van Ajax presenteerde in oktober een recordverlies van 22,8 miljoen euro netto, maar geniet het volste vertrouwen van Martin Jol. De trainer is het dan ook niet met Johan Cruijff eens dat Rik van den Boog, Henri van der Aat en Jeroen Slop – net als het bestuur – in het belang van de club zouden moeten vertrekken. „Volgend jaar zijn we de financiele dip waarschijnlijk te boven. Dat is een wereldprestatie. Die mensen verdienen eigenlijk een standbeeld”, zei hij met droge ogen. :666.gif:

Jol noemt de meeste meningen over Ajax ’alebessenpraat’ en de reacties op tv ’Pamela Anderson-praat’. „Negentig procent is onzin en gooien we direct de prullenbak in”, aldus de Scheveninger. De kritiek van Cruijff schaart hij daar niet onder. „Die mening bestaat al 25 jaar en komt aardig in de richting. Ajax moet met vleugels spelen. Dat vind ik ook. De jeugd komt eraan. Maar omdat we de echte buitenspelers nu niet hebben, proberen we het op een andere manier. Ook onze aanvallen worden echter meestal gecreëerd over de flanken.”

In het bekerduel met Veendam kan Jol vanavond naast Gregory van der Wiel niet beschikken over Mounir El Hamdaoui. De aanvaller heeft te veel last van de lichte enkelblessure, die hij zondag tegen ADO Den Haag opliep. „Er zit nog vocht in de enkel”, aldus Jol. „Ik hoop dat hij zondag tegen AZ beschikbaar is. Oleguer heeft last van zijn bovenbeen en speelt ook niet.”
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » do nov 11, 2010 7:19 am

Had de voorzitter nog nooit aan het woord gehoord. Aardige man. En hij noemt zichzelf AjaXied. Zoals het hoort.

Wat ik alleen niet begrijp is dat, als je 30 van de 38 punten van het rapport al hebt uitgevoerd, Ajax nog zo onherkenbaar over het veld doolt. Zit de geheime wonderdrank in die laatste 8 punten? Hij duidt erop dat er soms een compromis of tussenoplossing gemaakt moet worden, 'omdat je verder moet'. Klinkt heel redelijk. Alleen ... hoe vaak is soms?

Dit is een raar jaar. Ajax anticipeerde dat Suarez na een prima WK zou vertrekken, en haalde zijn vervanger binnen, maar Suarez bleef. Daar sta je dan met je anticipatie. Allebei te goed om er maar 1 op te stellen, en als gevolg een elftal uit balans. Soms gok je en verlies je.

Anyway. Laat Coronel gewoon zijn werk afmaken.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » do nov 11, 2010 8:43 am

Tja, er is altijd wat.Anticipeer je niet als AJAX zijnde en Suarez vertrekt nog net voor de transfer deadlijn dan schreeuwt men moord en brand waarom AJAX geen vervanger/Spits heeft gecontracteerd omdat Suarez weg is.

Maar tis zo winterstop ..

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Rooie » do nov 11, 2010 9:04 am

'..., want je moet wel verder.' Met die uitspraak kan je je hele beleid natuurlijk wel overboord gooien. De rest van z'n verhaal kan ik vanuit zijn perspectief wel inkomen, maar dat laatste is een zwaktebod.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » do nov 11, 2010 11:02 am

Woensdag Gehaktdag XXL: Anti-Jol, pro-Cruijff.

Over Jol, over Cruijff, maar vooral over nuance en karretjes waar ik me niet voor wens te laten spannen...

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » do nov 11, 2010 11:14 am

Ik kan de punten van het rapport niet opdreunen, al zullen het veel van dezelfde zaken zijn die we hier besproken hebben. Maar het gaat er natuurlijk niet alleen om dat die punten uitgevoerd worden zodat je ze af kunt strepen. Ze moeten zo uitgevoerd worden dat ze ook echt werken. En de enige plek waarop dat afgerekent wordt is het veld. Coronel zegt dat het team er momenteel doorheen zit, en dat iedereen dat kan zien. Staat dat dan helemaal los van de manier waarop het rapport is uitgevoerd? Men kan dertig punten afstrepen en voor elk een zesje geven, of streven voor een tien met een griffel. Is er in topsport plaats voor compromissen?

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door ferry » do nov 11, 2010 12:15 pm

Monkey Tonk schreef:Ik kan de punten van het rapport niet opdreunen, al zullen het veel van dezelfde zaken zijn die we hier besproken hebben. Maar het gaat er natuurlijk niet alleen om dat die punten uitgevoerd worden zodat je ze af kunt strepen. Ze moeten zo uitgevoerd worden dat ze ook echt werken. En de enige plek waarop dat afgerekent wordt is het veld. Coronel zegt dat het team er momenteel doorheen zit, en dat iedereen dat kan zien. Staat dat dan helemaal los van de manier waarop het rapport is uitgevoerd? Men kan dertig punten afstrepen en voor elk een zesje geven, of streven voor een tien met een griffel. Is er in topsport plaats voor compromissen?
Coronel heeft natuurlijk wel een punt als hij zegt dat je de organisatie niet in een korte tijd kunt veranderen. Als er een punt afgestreept is in het plan betekent dat niet automatisch dat je de best mogelijke resultaten al direct kunt zien. Belangrijk is dat de koerswijziging is ingezet. Als je de jeugd als voorbeeld neemt: als je NU de opleiding gaat verbeteren, kan het best zijn dat het nog 4 jaar duurt voordat je daar iets van terug ziet.
Is er in topsport plaats voor compromissen? Da's een goede vraag. Ik denk dat er op korte termijn wel plaats is voor compromissen, zolang je het einddoel maar niet uit het oog verliest. (Dat is wat Coronel ook zegt: je kunt een keer rechtsaf en een keer linksaf, zolang je uiteindelijk maar rechtdoor gaat.) Uiteindelijk zal je in een situatie terecht komen waarin je bepaalde doelen moet gaan halen, en waarschijnlijk zal je voordat je zover bent nog wel een paar keer bij moeten sturen om van die 6 een 8 of 9 te maken.

Ik vond het een goed interview van Coronel.

Gebruikersavatar
SylvievdVaart
Berichten: 13218
Lid geworden op: do sep 30, 2004 2:28 pm
Locatie: Wollukje ❤

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door SylvievdVaart » do nov 11, 2010 12:57 pm

Ajax is adviezen van Cruijff beu

AMSTERDAM - Ajax-voorzitter Uri Coronel en algemeen directeur Rik van den Boog zijn de kritiek van Johan Cruijff op de club meer dan beu.

''Niemand bij Ajax twijfelt aan wat Johan Cruijff voor Ajax heeft betekend. En zonder Cruijff zou Ajax in de wereld niet zijn geweest wat het nu is. Maar ik bekleed al 22 jaar bestuursfuncties bij Ajax en in die 22 jaar komen elke keer weer de adviezen van Cruijff voorbij. Zijn adviezen zijn geen adviezen. Er is geen basis voor een gesprek,'' zegt Coronel vandaag in een interview met deze krant.

Coronel en Van den Boog zijn niet van plan met Ajax van koers te veranderen.

Van den Boog: ''Johan Cruijff komt maximaal drie keer per jaar bij Ajax en zonder kennis van werkelijke inhoudelijkheden maakt hij via de media opmerkingen.''

Coronel: ''Ik ben benoemd door de leden van de vereniging en Van den Boog is benoemd door de raad van commissarissen. Ik ga weg als ik het gevoel heb dat de leden en de ledenraad geen vertrouwen meer in me hebben, Van den Boog gaat weg als de raad van commissarissen geen vertrouwen meer in hem heeft. Wat bepaalde mensen ook roepen in de krant of in praatprogramma's, het brengt ons niet van ons stuk.''

''Het is óns in al die jaren niet gelukt om in een normale vorm van communicatie adviezen te krijgen van Cruijff. Het is onze voorgangers ook nooit gelukt. En hun voorgangers ook niet.'' (DICK SINTENIE en JOP VAN KEMPEN)

Bron: het parool
so you're a tough guy, like it really rough guy, just can't get enough guy, chest always so puffed guy

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jeroen126 » do nov 11, 2010 1:34 pm

Kowalczyk schreef:Woensdag Gehaktdag XXL: Anti-Jol, pro-Cruijff.

Over Jol, over Cruijff, maar vooral over nuance en karretjes waar ik me niet voor wens te laten spannen...

K.
Van Gaal is erg stellig hoor, vanavond in College Tour. Die zie ik niet meer terugkeren.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » do nov 11, 2010 1:41 pm

Cruijff heeft altijd gedacht dat de korte, snelle communicatie op het veld ook buiten het veld werkt.

Het lijkt me erg moeilijk om zijn snelle voetbalkennis, die moeiteloos vijf zetten diep kijkt (waarbij zijn gehoor het allang knap vindt dat ze de tweede zet kunnen volgen), te combineren met de veel langzamere, diplomatieke bestuurstaal. Hoe overbrug je zo'n communicatiekloof?

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » do nov 11, 2010 2:23 pm

Kowalczyk schreef:Woensdag Gehaktdag XXL: Anti-Jol, pro-Cruijff.

Over Jol, over Cruijff, maar vooral over nuance en karretjes waar ik me niet voor wens te laten spannen...

K.
Goede column, al las ik eerder vandaag al een van jouw hand , korter,maar dezelfde strekking" Tegen Jol"?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » do nov 11, 2010 2:32 pm

Jeroennaarbeneden schreef:
Kowalczyk schreef:Woensdag Gehaktdag XXL: Anti-Jol, pro-Cruijff.

Over Jol, over Cruijff, maar vooral over nuance en karretjes waar ik me niet voor wens te laten spannen...

K.
Van Gaal is erg stellig hoor, vanavond in College Tour. Die zie ik niet meer terugkeren.
Kom jij ook nog in beeld, als vragensteller?
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » do nov 11, 2010 2:39 pm

Ik hoorde Jeroen wel op de radio maandag. Nou als van Gaal na zo'n smeekbede nog de boel afhoud, tja dan kunnen we een terugkomst definitief vergeten.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door peter » do nov 11, 2010 2:45 pm

Duke schreef:
Jeroennaarbeneden schreef:
Kowalczyk schreef:Woensdag Gehaktdag XXL: Anti-Jol, pro-Cruijff.

Over Jol, over Cruijff, maar vooral over nuance en karretjes waar ik me niet voor wens te laten spannen...

K.
Van Gaal is erg stellig hoor, vanavond in College Tour. Die zie ik niet meer terugkeren.
Kom jij ook nog in beeld, als vragensteller?
Yep. Jeroen zag ik namelijk maandag al bij Nieuwsuur. :neutral.gif:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » do nov 11, 2010 4:31 pm

martijn401 schreef:Goede column, al las ik eerder vandaag al een van jouw hand , korter,maar dezelfde strekking" Tegen Jol"?
Kan kloppen, dan was je er snel bij... Dat was een oudere versie, die ik daarna verder heb uitgewerkt. Verkeerde bestandje aan mijn mail gehangen...

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » do nov 11, 2010 4:39 pm

Yep stalk je via Twitter, breekt de dag een beetje, stuur ze ook altijd door naar een maat van me die niet zo makkelijk op internet kan kijken. Dus nu hadden we 2x keer wat te lezen :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jeroen126 » do nov 11, 2010 4:41 pm

martijn401 schreef:Ik hoorde Jeroen wel op de radio maandag. Nou als van Gaal na zo'n smeekbede nog de boel afhoud, tja dan kunnen we een terugkomst definitief vergeten.
Haha, inderdaad, ik heb alles uit de kast gehaald :blush.gif:. Speelt natuurlijk wel mee dat Van Gaal voor mij écht een held is, op elk vlak. Niet alleen een bijzonder goede trainer, maar ook een fijne, intelligente man. Symboliseert voor mij door zijn klasse en stijl wat het is om Ajacied te zijn.

Maar goed, die plofkop straks, dat ben ik inderdaad.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » do nov 11, 2010 9:14 pm

Het blijft een fantastische man om naar te luisteren.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door ferry » do nov 11, 2010 9:38 pm

Jeroen kijkt inderdaad naar beneden... :-)

Dappere poging Jeroen, aan jou ligt het niet! :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » do nov 11, 2010 9:39 pm

En een heel klein, maar heel mooi lachje als je zegt dat de fans van hem houden. :biggthumpup.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Jeroen126 » do nov 11, 2010 9:45 pm

Ferry schreef:Jeroen kijkt inderdaad naar beneden... :-)

Dappere poging Jeroen, aan jou ligt het niet! :biggthumpup.gif:
Ja jezus, ik krijg een reprimande van de meester zelf. Het had me niet verbaast als hij me had verzocht in de hoek te gaan staan :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
ferry
Berichten: 3088
Lid geworden op: ma dec 01, 2003 1:36 pm
Locatie: Ireland

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door ferry » do nov 11, 2010 9:49 pm

Jeroennaarbeneden schreef:
Ferry schreef:Jeroen kijkt inderdaad naar beneden... :-)

Dappere poging Jeroen, aan jou ligt het niet! :biggthumpup.gif:
Ja jezus, ik krijg een reprimande van de meester zelf. Het had me niet verbaast als hij me had verzocht in de hoek te gaan staan :smallgrin.gif:
Ik had het zeker niet beter gedaan hoor Jeroen, ik vond het wel mooi wat je zei.

Er spreekt zóveel passie uit die man, hij is zó gedreven! Schitterend. Blijft een interessante man. En van mij mag ie ook terugkomen, maar na het beantwoorden van jouw vraag weten we dat we dat in ieder geval kunnen vergeten.

MVH
Berichten: 889
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 2:03 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door MVH » do nov 11, 2010 10:13 pm

Duke schreef:En een heel klein, maar heel mooi lachje als je zegt dat de fans van hem houden. :biggthumpup.gif:
Viel mij ook op. Dus kom op Louis... :smile-ajax.gif:

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » vr nov 12, 2010 12:11 pm

Jeroennaarbeneden schreef:
Ferry schreef:Jeroen kijkt inderdaad naar beneden... :-)

Dappere poging Jeroen, aan jou ligt het niet! :biggthumpup.gif:
Ja jezus, ik krijg een reprimande van de meester zelf. Het had me niet verbaast als hij me had verzocht in de hoek te gaan staan :smallgrin.gif:
haha.

Het ging om een aardig gewicht dat hij op zijn hart had, zo te zien. De film Anger Management gezien? Nog even en Louis was met zijn vinger gaan wijzen en begonnen met 'you... you're good, you.'

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » vr nov 12, 2010 1:26 pm

AjaxLife schreef:‘Ook grootste Ajacied maakt fouten’
nieuws Door: Redactie op 12 nov 2010

Wij helpen u graag aan wat leesvoer. Yves Gijrath, directeur van de Gijrath Media Groep, heeft voor Het Parool een ‘tegencolumn' geschreven over Johan Cruijff. Daarin reageert hij op de uitlatingen in de column van de legendarische nummer 14. Of u het nu eens bent met Cruijff of niet, wij willen u deze treffende column niet onthouden.

Hoogleraar provocaties
Omdat wij geen directe link kunnen vinden naar het artikel, pakken wij enkele passages uit het stuk. Gewoon, als stukje service naar de mensen toe. Mocht u toch de hele column willen lezen: hier kunt u bij ‘zoek in Het Parool' de zoektermen ‘gijrath' en ‘ajax' invullen. De column verschijnt dan bovenaan.

Gijrath vraagt zich openlijk af of Cruijff als mens, analist, trainer, ondernemer, columnist en adviseur wel altijd gelijk heeft. De tweede vraag die volgens Gijrath gerechtvaardigd is: hoe trouw is Cruijff aan zijn club Ajax geweest? En de derde vraag die van belang is: waarom heeft Cruijff de media al decennia in een wurggreep?

"Cruijff is de hoogleraar van de provocaties," aldus Gijrath. "In 1983 verruilde hij het rood-wit voor het Feyenoordshirt. In de tweeënhalf jaar dat hij trainer van Ajax was, maakte ook hij ze geen kampioen."

"Johan blijft berispen en waarschuwt voor het ‘Feyenoord-scenario', maar Ajax heeft nog steeds een eigen vermogen van veertig miljoen, waar Feyenoord een negatief eigen vermogen van 35 miljoen laat zien. Verder vertegenwoordigen Vertonghen, Suarez, Van der Wiel, Enoh en Stekelenburg een gezamenlijke transferwaarde van circa tachtig miljoen, die niet op de balans staat," rekent Gijrath voor.

"En hoe zat het ook alweer met zijn analyses?" vraagt de mediaondernemer zich af. Hij citeert Cruijff: "Ibrahimovic heeft een goede techniek voor een slechte voetballer." Ook spelers als Van Bommel, Van Nistelrooij en Seedorf kregen volgens Gijrath het stempel van middelmatige voetballer van Cruijff.

"Twee jaar geleden had Johan nog toegezegd Ajax te ‘redden'," stelt Gijrath. "Toen Van Basten hem vroeg hoe hij dat zou invullen, was zijn onderkoelde reactie: ‘Ik geef alleen advies, maar alle jeugdtrainers moeten eruit,' terwijl Cruijff de laatste tien jaar nauwelijks is gesignaleerd op De Toekomst. Zelfs voor Van Basten was dit te gortig. En dan trekt Cruijff zijn handen er maar vanaf, iedereen in verbazing achterlatend."

Tot slot roept Gijrath de supporters op om achter de club te gaan staan. "Op 20 november komt PSV naar de Arena. Ik hoop dat Ajax de grootste sfeeractie sinds zijn bestaan zal organiseren, met Vak 410 als aanjager. ‘Sta op als je voor Ajax bent,' is hun boodschap. Laat het nu zien. Om te tonen dat Ajaxsupporters trouw zijn aan hun club en geloven in de toekomst, met of zonder Johan."
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Plaats reactie