De toekomst: post-Cruijff

Alles over Ajax in z'n algemeenheid.

Moderator: mods

Je moet kiezen!

Cruijff (met De Boer, Bergkamp en Jonk)
57
69%
Van den Boog (met Van Gaal)
12
14%
Het lukt me niet!
14
17%
 
Totaal aantal stemmen: 83

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33988
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Duke » di sep 28, 2010 9:24 am

Realistisch gezien kan UEFA-voorzitter Michel Platini met een drastische hervorming van het Europese topvoetbal – zoals het inperken van transfers, salarissen en leningen – op dit moment waarschijnlijk meer doen voor Ajax dan Johan Cruijff.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » di sep 28, 2010 9:28 am

Klopt allemaal, joey. We hebben het over al die zaken die het NRC noemt hier natuurlijk al jaren. En op een gegeven moment, als er toch niks gebeurt, treedt de berusting in. Ik vind het prachtig dat Cruijff daar niet in mee gaat. Om eerlijk te zijn had ik de hoop eigenlijk opgegeven, en was daardoor ook mijn interesse in Ajax op een lager pitje gekomen. Ik denk niet dat ik daarin de enige ben. Ajax is Ajax niet meer. En dat heeft niks met generaties, decennia, of veranderde omstandigheden te maken. Ajax staat voor voetbal dat overvloeit aan bluf, creativiteit, en een schijt-aan-de-wereld mentaliteit. Voor angst is geen plaats. Angstige voetballers kweken we wel bij de tegenpartij. Het lijkt me fantastisch als Cruijff er alsnog in zou slagen de boel weer op de rails te krijgen. Ik heb er een hard hoofd in, met zoveel tegenstribbelaars die Cruijff's invloed op de club niet of nauwelijks begrijpen, maar waar een wil is is nog altijd een weg. Ik wil voetbal waar de vonken vanaf spatten. Geen lullig compromietje. En als Cruijff denkt dat het nog steeds kan, wie ben ik dan om hem te zeggen dat het nu toch echt niet meer kan? En diezelfde fans/critici noemen Cruijff arrogant? haha. Zijn ze dan helemaal vergeten hoe arrogant echt Ajax voetbal eruit ziet?

En aan Ko, met zijn grappige visie op het voetbal van toen. Kijk de tape van Ajax-Inter uit 1972 nog eens. Goddelijk voetbal moet je niet later verloochenen. Wel een clubman als Bobby Haarms 100% respecteren, maar niet het flitsende voetbal dat Ajax op de kaart zette als beste van de wereld? Haarms, totaalvoetbal, Cruijff. Dat zijn draden uit hetzelfde Amsterdamse tapijt.

Het gaat niet alleen om toen. Als iemand mij in 1994 had gezegd dat Ajax een jaar later met de Europa Cup zou staan, had ik hem een bemoedigend klopje op de schouder gegeven. "Is goed, joh". Ook uit die tijd stammen een aantal wedstrijden die ik op video als regelrechte kunst beschouw. Ander tijdperk, andere invulling, maar puur Ajaxvoetbal...

Het kan nog steeds. We hoeven niet tevreden te zijn met broodkruimels. Wij zijn Ajax. En hoe sneller we ons herinneren wat dat betekent, hoe beter. Maar als we de hoop laten schieten, en ideaal voetbal niet meer realistisch vinden, dan kunnen we inderdaad net zo goed psv of feyenoord zijn. Die supporters zijn niet zo arrogant. En ze worden op hun wenken bedient. Als de lat onder de grond ligt kun je ook niet scoren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » di sep 28, 2010 10:13 am

Cruijff is altijd een vernieuwer geweest. Maar wel altijd met hetzelfde uitgangspunt. Hij wil goed positiespel zien dat de bijzondere spelers in staat stelt om uit te blinken. Zoals dat (niet toevallig) bij Barcelona en Spanje gebeurt dus. Cruijff wil echt niet terug naar 1970, dat is een karikatuur.
Waar is de bluf, waar is de superieure techniek, waar zijn de bijzondere spelers, waar zijn de aanvallers? Ajax begint met de dag meer te lijken op PSV of op welke andere willekeurige club dan ook. Jammer. Want ook Ajax kan zichzelf heruitvinden, maar dan moet je daar wel voor kiezen.
Tja, het is lastig in deze tijd. Toegegeven. Misschien wel haast onmogelijk. Maar je moet durven dromen. Ajax heeft met de koers van de laatste tijd in feite de handdoek gegooid. Dat is waar Cruijff zich dus boos over maakt.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » di sep 28, 2010 10:20 am

Volgens mij is Ajax wel degelijk bezig met vernieuwen in de jeugd. De faciliteiten / randvoorwaarden worden geschept (of zijn reeds doorgevoerd). Denk hier alleen maar aan het verhuizen van het eerste team naar de Toekomst, jeugdprogramma aanpassen (fysieke en motorische ontwikkeling) en de technische investeringen (op individuen gericht).

Het zal altijd beter kunnen, maar ook de bovengenoemde stappen kosten nog tijd voordat je het effect ziet. Daarnaast heeft Ajax (en andere clubs) te maken met de tijd waarin we spelen. Cruijff kan wel roepen dat spelers zich pas doorontwikkelen bij andere clubs (Sneijder en VD Vaart), maar vergeet erbij te vertellen dat ze op jonge leeftijd al weggekocht zijn. Vroeger gingen de toppers pas 25+ weg.

Als de Uefa / Fifa niet de juiste keuzes maken, zoals in het artikel is genoemd, zal er altijd oneerlijke concurrentie blijven. Daarom mag de recessie wat Ajax betreft wel even aanhouden.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Lionel » di sep 28, 2010 10:23 am

Je kan Ajax niet vergelijken met Barca of met Spanje, Joey.

Iniesta, Xavi, Messi, Puyol en Pedro zullen nooit weggaan bij die club. Barca heeft ook al honderd jaar geen echte spits opgeleid of wel soms? Kijk eens naar de backposities:
Maxwell, Adriano, Abidal, Alves, Zambrotta en noem maar op.

Van Gaal stelde zelfs Ronald de Boer op als rechtsback. Zenden was een tijdje volgens mij ook nog de linksback.

Hoe oud is Xavi? Die is ook pas sinds vier jaar de nummer 1 op zijn positie. Mark van Bommel en die Braziliaan speelden namelijk in de CL-finale tegen Arsenal.

Als Ajax de spelers had kunnen behouden van de afgelopen 6 of 7 jaar dan had Ajax nu ook een dream-team gehad:

Stekelenburg

Wiel-Heitinga-Vertonghen-Maxwell

Sneijder- De Jong - Vaart

Pienaar-Zlatan-Suarez

Daarmee rol je ook iedere tegenstander op!
IK GELOOF!!!!!!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door goodfella » di sep 28, 2010 10:29 am

joey schreef:Cruijff is altijd een vernieuwer geweest. Maar wel altijd met hetzelfde uitgangspunt. Hij wil goed positiespel zien dat de bijzondere spelers in staat stelt om uit te blinken. Zoals dat (niet toevallig) bij Barcelona en Spanje gebeurt dus. Cruijff wil echt niet terug naar 1970, dat is een karikatuur.
Waar is de bluf, waar is de superieure techniek, waar zijn de bijzondere spelers, waar zijn de aanvallers? Ajax begint met de dag meer te lijken op PSV of op welke andere willekeurige club dan ook. Jammer. Want ook Ajax kan zichzelf heruitvinden, maar dan moet je daar wel voor kiezen.
Tja, het is lastig in deze tijd. Toegegeven. Misschien wel haast onmogelijk. Maar je moet durven dromen. Ajax heeft met de koers van de laatste tijd in feite de handdoek gegooid. Dat is waar Cruijff zich dus boos over maakt.
Je bent je valium vergeten in te nemen. Je lijkt wel een drugsverslaafde.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » di sep 28, 2010 10:30 am

Ja, met een geheel uit aankopen bestaande voorhoede. Krijgt Cruijff weer gelijk.

Tja, of die 'vernieuwingen' wat gaan uithalen? Is vooral gericht op het fysieke en er is weinig ruimte voor creativiteit. Nog minder ruimte, zou ik zeggen. Spelers worden nu al doodgecoacht.

Cruijf ziet er blijkbaar weinig in. Ga er maar vanuit dat hij precies weet wat er gebeurt.
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » di sep 28, 2010 10:38 am

Waarom moeten we daar van uit gaan? Zijn opmerkingen over het achternagaan van F en Mallorca sloegen de plank toch echt kilometers mis. Dus blijkbaar heft Cruijff het niet nodig om op de hoogte te zijn om toch een mening te hebben en iedereen eruit te gooien.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » di sep 28, 2010 10:46 am

joey schreef:Ja, met een geheel uit aankopen bestaande voorhoede. Krijgt Cruijff weer gelijk.

Tja, of die 'vernieuwingen' wat gaan uithalen? Is vooral gericht op het fysieke en er is weinig ruimte voor creativiteit. Nog minder ruimte, zou ik zeggen. Spelers worden nu al doodgecoacht.

Cruijf ziet er blijkbaar weinig in. Ga er maar vanuit dat hij precies weet wat er gebeurt.
Tjah, zo kun je alles weg beargumenteren. De vernieuwingen van Cruijff werken bij voorbaat wel en die andere verzinnen halen in jouw argumentatie niks uit. Waar het om gaat, is dat je ermee bezig bent. Aan het innoveren en tijdens het traject bijsturen. Achteraf kun je zeggen of je de juiste keuze hebt gemaakt, maar als je met dezelfde informatie op hetzelfde moment dezelfde beslissing maakt, dan heb je een goede keuze gemaakt. Hoe slecht die keuze achteraf ook blijkt te zijn.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » di sep 28, 2010 10:56 am

Mwah, het gaat niet om het vernieuwen op zich, het gaat erom wat het oplevert.
Ben het ook niet met je eens. Een op het moment ogenschijnlijk goede keuze kan achteraf gezien best een dramatisch slechte keuze blijken.
LucaS schreef:Waarom moeten we daar van uit gaan? Zijn opmerkingen over het achternagaan van F en Mallorca sloegen de plank toch echt kilometers mis. Dus blijkbaar heft Cruijff het niet nodig om op de hoogte te zijn om toch een mening te hebben en iedereen eruit te gooien.
Hoezo? Wat als Ajax geen CL-voetbal had gehaald?
Blijkbaar ben je wat kort van memorie. Een maand of twee geleden maakte bijna iedereen hier zich nog ernstig zorgen over de financiële positie van Ajax.
Ik ben het met je eens dat Cruijff geen financieel expert is. En dan druk ik me zacht uit, haha. Maar in dit geval hoeft hij dat ook niet te zijn, lijkt me. Het is overduidelijk dat Ajax de afgelopen jaren Russische roulette heeft gespeeld.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » di sep 28, 2010 10:58 am

joey schreef:Cruijff wil echt niet terug naar 1970, dat is een karikatuur.
Natuurlijk is dat een karikatuur. Als ik met Balgevoel één ding wil, is het met ironie (én zelfspot) leuke dingetjes uit de voetbalwereld uitvergroten, of inzoomen op die heerlijk onbelangrijke discussies over voetbal. Als ik in deze column ergens de draak mee steek, is het niet met Cruijff, maar met het debat over Cruijff.

Er zitten natuurlijk wel wat dingen in die ik meen.

Cruijff is als voetballer en trainer een man van vóór het Bosman-arrest, en zijn visie op het bouwen van een elftal en het schaven aan vaste patronen (positiespel) dateren ook uit die jaren. Toen Cruijff bij Ajax op zijn best was (1972, het jaar van de overtreffende trap op elk gebied) was het inmiddels acht jaar na zijn debuut. Michels had jarenlang gebouwd en geschaafd met dezelfde groep jongens, die elkaar al kende van onder de poortjes in Betondorp. In 1995 had Louis van Gaal feitelijk nog eens de mogelijkheid om zo te werken met een groep unieke talenten. Dat was de laatste keer.

Spelers blijven niet meer zo lang bij een club. Zelfs bij de absolute topclubs, die de financiële middelen en het constante succesniveau hebben om voor topspelers lang interessant te blijven, is de doorstroom vrij groot (zie een jongen als Zlatan Ibrahimovic: zelfs bij hele grote clubs blijft hij maar even, daarna kijkt hij weer eens verder). Getalenteerde Ajax-elftallen zullen altijd en vrijwel per definitie uiteenvallen voor er geoogst kan worden. De laatste Ajax-lichting die écht top was en Europees met de grote jongens meedeed, was de lichting 2002-2003. Die kon je (qua Europese impact) min of meer vergelijken met het Ajax van 1969: nét niet. Dat is nu het hoogst haalbare: om de analogie met de Cruijff-jaren aan te houden: je kunt tot 1968, 1969 of misschien 1970 komen, maar 1971 en 1972 ga je niet meer bereiken. Dan ligt het allang weer uit elkaar.

Positiespel spelen is om nog een andere reden moeilijker geworden: voetbal is eindeloos veel sneller en fysieker geworden. Meer duels. Elke 'nummer 10' heeft bij balaanname al twee verdedigers op zijn enkels staan. De ruimtes zijn véél kleiner. Elk beperkt elftal is tegenwoordig (hoe slecht ook) afgetraind en in staat de ruimtes klein te houden.

Betekent dat dat Cruijff een ouderwetse voetbaldenker is, die niets meer toe te voegen heeft aan Ajax...?

Nee, natuurlijk niet. De man ziet het uitzonderlijk goed, heeft unieke ideeën over de technische ontwikkeling van voetballers en hoe dan ook kijk op hoe het spel succesvol gespeeld kan worden.

Maar (hij zei het laatst nog, in gesprel met de NOS): Cruijff wil alleen weer iets voor Ajax gaan doen wanneer iedereen naar hem luistert en uitvoert wat hij zegt. Sorry, maar zo'n vacature is bij Ajax niet beschikbaar. Voor een alleenheerser is in een moderne voetbalorganisatie geen plek. Ik zou het van volstrekt wanbeleid vinden getuigen wanneer Ajax zich op die manier uitleverde aan Johan Cruijff (of wie dan ook).

Ergo: als Johan Cruijff een rol binnen Ajax wil spelen, dan zal hij een plek in de organisatie moeten innemen. Dan zal hij moeten praten (niet alleen tégen, maar ook mét) andere mensen in de organisatie die hun werk goed doen. Vergaderen. Compromissen sluiten. Zijn eigen knowhow met die van anderen laten versmelten en samen tot een eindproduct komen.

En dat wil hij niet.

Dat brengt me bij de reactie van Ajax op zijn column. Die vond ik slecht.

Wat Rik van den Boog had moeten zeggen, was dit:

- Meneer Van den Boog, heeft u de column van Johan Cruijff gelezen?
"Jazeker."
- En wat is uw reactie erop?
"Ik ga er niet op reageren. Johan Cruijff heeft mijn telefoonnummer, mijn e-mailadres en hij weet dat de deur altijd voor hem openstaat. Ik pas ervoor om via de media een polemiek te beginnen naar aanleiding van een column in De Telegraaf. Dat zou idioot zijn: via de media debatteren met iemand wiens telefoonnummer ik heb. Als Johan Cruijff ons iets wil vertellen, zijn we een en al oor. Maar tot dusver heeft hij geen contact opgenomen."

En als het dan tóch tot een inhoudelijke reactie moet komen, dan had hij dit moeten zeggen. Of liever gezegd: dit is was ík gezegd zou hebben.

"Ajax maakt dolgraag gebruik van de kennis en het vakmanschap van grote ex-spelers, en zéker van onze allergrootste ex-speler. Maar niemand is perfect; ook Johan Cruijff niet. Een paar jaar geleden heeft Ajax op zijn voorspraak een hoofdtrainer aangesteld, waarvan we achteraf zeggen dat hij beslist niet de man was die we zochten. Ook Johan Cruijff geeft dus wel eens een advies dat fout uitpakt. Dat is menselijk, en juist daarom krijgt geen enkel mens bij Ajax de rol van allesbepalende baas, die over alles veto- en fiatrecht heeft.

"Ajax heeft destijds ook een opdracht aan Johan Cruijff verstrekt om aanbevelingen te doen voor de clubstructuur en de jeugdopleiding. Hij heeft die opdracht aanvaard, maar hem na amper twee weken teruggegeven omdat de hoofdtrainer over bepaalde zaken anders dacht. Dat geeft aan dat Johan Cruijff geen makkelijke man is om mee samen te werken: ook nú heeft hij weer duidelijk gezegd dat hij alleen bij Ajax wil werken wanneer iedereen uitvoert wat hij zegt. Met alle respect: zo werkt dat niet binnen onze organisatie. Zo'n vacature bestaat binnen Ajax niet en we gaan hem ook niet creëren, zélfs niet voor Johan Cruijff. Dat zou alleen een optie zijn als Ajax volkomen radeloos was en totaal de verkeerde kant op bewoog. Johan Cruijff vindt helaas dat dat het geval is. Nou, daar zijn we het dan volstrekt over oneens.

"Johan Cruijff hééft de kans gekregen om Ajax bij te sturen naar zijn inzicht, maar die kans heeft hij uit eigen beweging laten liggen. Na dat afscheid hebben we met Ajax een koers ingezet waarvan wij menen dat het de juiste is. We zijn er nog lang niet, we willen qua voetbal nog veel verbeteren en we vinden ook zeker dat Johan Cruijff op dat vlak een paar geldige punten maakt in zijn recente column, maar we gaan de laatste anderhalf jaar wel degelijk de goede kant op: qua voetbal, maar ook financieel en qua uitstraling. Die visie wordt binnen de club zo breed gedragen dat we geen reden zien om ons voor 100% uit te leveren aan één man die niets anders wil dan álles omgooien en íedereen wegsturen. Mocht Johan Cruijff tóch willen praten over een 'gewone' technische rol binnen onze organisatie, waarbij hij niet noodzakelijkerwijs als een olifant door de porseleinkast gaat: hij heeft mijn nummer, hij weet me te vinden. En we gaan dat niet bespreken via De Telegraaf, via de pen van Jaap de Groot."

Dat zou ik gezegd hebben. Zou een plausibele en volkomen billijke verklaring zijn.

K.
Still alive...

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door LucaS » di sep 28, 2010 11:07 am

joey schreef:Hoezo? Wat als Ajax geen CL-voetbal had gehaald?
Blijkbaar ben je wat kort van memorie. Een maand of twee geleden maakte bijna iedereen hier zich nog ernstig zorgen over de financiële positie van Ajax.
Ik ben het met je eens dat Cruijff geen financieel expert is. En dan druk ik me zacht uit, haha. Maar in dit geval hoeft hij dat ook niet te zijn, lijkt me. Het is overduidelijk dat Ajax de afgelopen jaren Russische roulette heeft gespeeld.
Nee hoor, Ajax heeft het aanwezige geld er doorheen gejaagd. Inmiddels is er nog maar een deel over (Ajax heeft dus geen schuld), en is de directie begonnen de broekriem aan te halen. Er zijn veel meer contracten beeindigd dan aangegaan,. De volgende slag wordt eind dit seizoen gemaakt, dan lopen er flink wat contracten af. Daarnaast heeft Ajax flink wat kapitaal op het veld staan, nogmaals zonder dat daar schulden tegenover staan. Dus ja, de nood was hoog en er moe(s)t worden ingegrpen. Maar dat is dus al deels gebeurd.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » di sep 28, 2010 11:33 am

joey schreef:Mwah, het gaat niet om het vernieuwen op zich, het gaat erom wat het oplevert.
Ben het ook niet met je eens. Een op het moment ogenschijnlijk goede keuze kan achteraf gezien best een dramatisch slechte keuze blijken.
Daar gaan we weer :ajaxsmiley.gif: Uiteraard gaat het erom wat het oplevert, maar als je niet probeert te verbeteren, zal het nooit beter worden.

Het tweede deel kan waar zijn, maar sluit niet uit dat het op dat moment de beste keus 'leek' te zijn. Maar goed, het heeft geen zin om losse zinnen te gaan 'uitvechten'.

Er mag maar 1 doel voor alle 'partijen' voor ogen staan: wat is het beste voor Ajax. Al die ego's moeten aan de kant. Gezien het voorhanden zijn van ontzettend veel ego's gaat dat niet lukken. De echte liefde voor Ajax ontbreekt dus, anders zouden 'alle partijen' zich ook anders opstellen.

Dit wil echter niet zeggen dan 1 van beide scenario's (huidige beleid of beleid Cruijff) slecht is voor Ajax. Het is alleen jammer dat 'het beste van beide kanten' niet gecombineerd kan worden. Als dat niet kan, dan zullen we door moeten gaan met het huidige beleid. We hebben nu 1,5 jaar geleden? het beleid aangepast en die moet je dan ook de kans geven.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

Gebruikersavatar
martijn401
Berichten: 2595
Lid geworden op: wo jan 28, 2004 11:23 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door martijn401 » di sep 28, 2010 11:44 am

Iemand gisteren nog Holland Sport gezien; het interview wat Wilfried de Jong had met Johan Cruijff ?
Komt er op neer dat hij zelf alleen maar poppetjes wil aanwijzen die het beter moeten gaan doen. Zelf een actieve rol vervullen ziet hij niet zitten.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Monkey Tonk » di sep 28, 2010 11:54 am

martijn401 schreef:Iemand gisteren nog Holland Sport gezien; het interview wat Wilfried de Jong had met Johan Cruijff ?
Komt er op neer dat hij zelf alleen maar poppetjes wil aanwijzen die het beter moeten gaan doen. Zelf een actieve rol vervullen ziet hij niet zitten.
Zijn eigen succes als speler en trainer staan niet ter spraken en blijven interessant voor Ajax. Maar hij kan helemaal niet leunen op succes wat betreft het aanwijzen van mensen. Gezien de storm die hij heeft losgemaakt is dit een onzinnige reactie. De volgende keer als Cruijff wat zegt schaar ik me ook maar bij de schouderophalers. Alle respect, maar als je alleen maar A kan zeggen, omdat B voor Barcelona staat, zeg dan maar niks, C.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Kowalczyk » di sep 28, 2010 12:14 pm

Inderdaad. Niet sterk.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door Ajaciedjuh » di sep 28, 2010 12:51 pm

martijn401 schreef:Iemand gisteren nog Holland Sport gezien; het interview wat Wilfried de Jong had met Johan Cruijff ?
Komt er op neer dat hij zelf alleen maar poppetjes wil aanwijzen die het beter moeten gaan doen. Zelf een actieve rol vervullen ziet hij niet zitten.
Ik heb het niet gezien, maar als dat inhoud dat type Van het Schip de opleiding gaat doen en type Witschge de scouting, dan zegt dat genoeg. Dan heb je genoeg argumentatie om de lijn Cruijff in ieder geval niet te volgen.
"Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door FlaFlu » di sep 28, 2010 1:08 pm

Toch wel interessant om te horen wat Joey daar nou van vindt. Die vond het namelijk al helemaal niets dat Van 't Schip en Witschge in de technische staf zaten. En Cruijff wilde hen dus nog veel crucialere posities laten innemen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » di sep 28, 2010 1:57 pm

Enganche schreef:Toch wel interessant om te horen wat Joey daar nou van vindt. Die vond het namelijk al helemaal niets dat Van 't Schip en Witschge in de technische staf zaten. En Cruijff wilde hen dus nog veel crucialere posities laten innemen.
Zei Cruijff dat dan zelf? Ik heb begrepen dat dit 'nieuws' van Jack van Gelder komt. Die man zit er bijna altijd naast.

Maar mocht dit zo zijn, dan vind ik het maar niets. Ik heb geen vertrouwen in deze twee lichtgewichten. Sowieso zie ik daar het probleem: wie moet het doen? Dat Cruijff voor een groot deel gelijk heeft staat voor mij buiten kijf. Maar ik zie zo snel geen mensen met de kennis, de persoonlijkheid én de wil om dit immense karwei op zich te nemen. Het wordt namelijk niet gemakkelijk, want er is veel weerstand.

Ik ben dus veel minder optimistisch dan Cruijff. Volgens mij is er niets meer aan te doen en is Ajax definitief gewoon geworden. Met die realiteit leer ik inmiddels leven.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » di sep 28, 2010 2:29 pm

Ach gut, anders zit er bij wat van Gelder zegt altijd een kern van waarheid in, maar nu zit ie er opeens bijna altijd naast ..

DelToro
Berichten: 1276
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door DelToro » di sep 28, 2010 2:30 pm

Wij horen via Jack van Gelder wie Johan Cruijff op het oog had voor belangrijke functies en Johan Cruijff hoort op zijn beurt weer van vrienden hoe het kennelijk op de Toekomst is.

Die man is twee keer per jaar in Nederland en gaat zo te keer? Het is eigenlijk een schande, temeer omdat hij deze column puur en alleen lijkt te hebben geschreven om meer aandacht voor de open dag van zijn foundation te genereren.
Inhoudelijk klopt er wel het een en ander van, maar is op dit moment niet relevant (of op z'n minst te vroeg beoordeeld). Pas net is er een nieuwe jeugdstrategie ontwikkeld, en, zoals Cruijff zelf uiteraard weet, duurt het even voordat je daar resultaat van ziet. De aankopen vallen sinds de komst van de nieuwe strategie ook heel erg mee. Er wordt juist geprobeerd om (eigenzinnige) talenten te halen (Eriksen, Lodeiro, Boilesen) en er wordt niet met geld gesmeten (aangezien dat niet meer mogelijk was, mede dankzij zijn 'hulp').

Die man heeft boter op zijn hoofd en probeert over de rug van Ajax extra aandacht te krijgen voor hetgeen wat hij veel belangrijker vindt dan Ajax: zijn eigen foundation. Hij doet er vervolgens een paar uitspraken bij die hem nog populairder maken bij een bepaald publiek (ik ben beschikbaar voor rol bij Ajax), maar weet dat het toch nooit zo ver zal komen. Makkelijk scoren is dat, net zoals zijn column. Slim is die man wel, want het werkt, maar chique is het allerminst. Daarnaast was dit wel erg opzichtig. Een dermate scherpe/harde column schrijven over 'zijn liefde' Ajax, terwijl daar op dat moment om meerdere redenen geen reden toe was (te vroeg om iets te zeggen, veel jeugd in de basis). Tuurlijk gaat het zeker niet perfect, maar mocht hij er echt mee zitten dan had hij het maar aan moeten pakken zoals meerdere mensen het hier beschreven hebben: direct contact op nemen met Ajax.

De enige winnaar van deze column was Cruijff zelf.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » di sep 28, 2010 2:43 pm

999 schreef:Ach gut, anders zit er bij wat van Gelder zegt altijd een kern van waarheid in, maar nu zit ie er opeens bijna altijd naast ..
Nee hoor.

Het is helemaal geen schande. Iedereen mag in dit land voor zijn mening uitkomen. Ook Cruijff.

Van de scouting wordt maar weinig vernomen. Jol haalt liever bekenden binnen. Dat was nu juist niet de bedoeling, lezen we in het rapport-Coronel.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » di sep 28, 2010 2:59 pm

joey schreef:
999 schreef:Ach gut, anders zit er bij wat van Gelder zegt altijd een kern van waarheid in, maar nu zit ie er opeens bijna altijd naast ..
Nee hoor.

Het is helemaal geen schande. Iedereen mag in dit land voor zijn mening uitkomen. Ook Cruijff.

Van de scouting wordt maar weinig vernomen. Jol haalt liever bekenden binnen. Dat was nu juist niet de bedoeling, lezen we in het rapport-Coronel.
En dat zal veranderen als Jopie aan het roer komt te staan ?.Dan flikkeren we eerst alles wat niet naar zijn poppen danst ( of beter gezegd niet naar de poppen danst van de vrienden die JC op het oog heeft die het dan moeten gaan doen ) eruit, en vervolgens halen die hun vriendjes/pappenheimers binnen.

Je moet toch wel heel dom zijn als je juist nu weer gaat tetteren dat het allemaal k!t is bij AJAX, en dat het allemaal k!t zal blijven als men niet doet wat JC zegt.Als L. V. Gaal gedaan had wat JC toendertijd ook al stond te verkondigen hadden we geen pepernoot gewonnen.JC sprong in de gordijnen toen die hoorde dat Schippie en Roy er naast werden gezet.Hoe durfde dieje van Gaal dat te doen

MVB is door JC naar voren geschoven, week in week uit, te pas en te onpas vertelde JC hoe zonde het niet was dat MVB niks meer deed in het voetbal.Hoe zonde dat het niet was dat MVB geen trainer was, zeker niet bij AJAX.Dan zou alles goed komen .. volgens JC dan toch ..

JC is kwa voetballer een grote jongen geweest, maar als mens denkt ie niet aan AJAX maar aan zichzelf.Want als ie wel iets had met AJAX dan had ie zijn mond gehouden en niet geprobeerd om weer tweespalt te zaaien, om weer het boeltje aan hetschijten te krijgen ..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door joey » di sep 28, 2010 3:06 pm

Dat zal ik niet ontkennen. Ik was hier op AT de grootste criticaster van MVB. Wat maar weer aangeeft dat ik het lang niet altijd met Cruijff eens ben.

Het grote probleem is inderdaad: wie moet het doen? Ik zie zo snel niemand die geschikt is. Cruijff doet daar heel luchtig over, maar dat vind ik onterecht. Bij Barcelona is het goed afgelopen, maar daar hebben ze denk ik veel geluk gehad.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59132
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: De toekomst: Cruijff terug bij Ajax, bestuur vertrekt.

Bericht door 999 » di sep 28, 2010 3:33 pm

joey schreef:Dat zal ik niet ontkennen. Ik was hier op AT de grootste criticaster van MVB. Wat maar weer aangeeft dat ik het lang niet altijd met Cruijff eens ben.

Het grote probleem is inderdaad: wie moet het doen? Ik zie zo snel niemand die geschikt is. Cruijff doet daar heel luchtig over, maar dat vind ik onterecht. Bij Barcelona is het goed afgelopen, maar daar hebben ze denk ik veel geluk gehad.
Waar is de zelf opgeleide spits van Barca ?.Etoh, Villa, Zlatan, Henry en dan zal ik er nog wel een zooi vergeten.En Barca heeft wel de middelen om effe tussen neus en lippen door een Zlatan uit te proberen, en lukt dat dan nie mwah, dan dumpen we hem toch gewoon en KOPEN we iets anders.

Laten we wel wezen Joey, JC zegt niks nieuws, ik denk dat heel AT liever vandaag dan morgen een mengelmoesjes aan talenten wil zien bij AJAX met de klasse van 1974, 1995.Met buitenspelers, met aanspeelpunten en noem maar op.En het liefst nog eens zelf opgeleid.Maar dan moet het talent wel voorhanden zijn, en liefst nog triple bezet want er zullen er genoeg sneuvelen voordat ze in AJAX 1 zouden komen.

Maar het is er bijna niet, en die er zijn, die ultime pareltjes zijn voor AJAX bijna niet meer te halen nu er zoveel MEER financieel sterke clubs als AJAX er zijn ..

En natuurlijk zijn er fouten gemaakt, en natuurlijk is dit AJAX al heel lang niet meer het AJAX van vroeger, en natuurlijk kan alles veel beter.Maar als je dan zo bezorgd bent over ONS AJAX kom dan eens met een PLAN van aanpak, een realistich plan van aanpak.Met namen, met hoe je zo'n speler dan met succes moet trainen.Want wat ie nu zegt is dat alle de Boers, Bergkampjes, Jonks enz op moeten donderen want ze doen het niet goed.Wat doen ze niet goed ?, wat gaat er fout dan JC ?.

Vertel dat dan eens .. en neem dan wel mee in je gedachte over hoe het wel zou moeten de staat van AJAX op dit moment in de huidige voetbalwereld ..

Plaats reactie