Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 6:35 pm

Marillion schreef:
vr aug 06, 2021 6:15 pm
Dit hele toernooi gaat er in vier dagen doorheen. Dus ruimte genoeg binnen drie weken OS.
Je zou het 'discipline'-toernooi ook de kwalificatie voor het 'allround'-toernooi kunnen laten zijn.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Sandro » vr aug 06, 2021 8:06 pm

Nu is samenvatting wandklimmen op Eurosport 1
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 8:09 pm

Je weet zeker dat ze niet aan dat touwtje omhoog worden getrokken? :biggrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Sandro » vr aug 06, 2021 8:14 pm

Ja ongelofelijk he, hoe snel ze dat doen.

Je ziet trouwens aan de lichamen dat het echte atleten zijn.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 8:20 pm

Sandro schreef:
vr aug 06, 2021 8:14 pm
Ja ongelofelijk he, hoe snel ze dat doen.

Je ziet trouwens aan de lichamen dat het echte atleten zijn.
Waanzinnig. Ziet niet eens waar ze hun handen of voeten gebruiken. Fascinerend.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Sandro » vr aug 06, 2021 8:30 pm

Even aan je vingerkootjes hangen...
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Marillion » vr aug 06, 2021 10:22 pm

Ah leuk. Alledrie de onderdelen gezien?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door zeux » vr aug 06, 2021 11:01 pm

Het was alleen die speed-challenge en een paar van de grote klimwand.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Sandro
Berichten: 11874
Lid geworden op: do nov 06, 2003 12:08 pm
Locatie: Arnhem

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Sandro » za aug 07, 2021 7:20 am

Apart systeem van puntentelling wel. In plaats van posities optellen voor het klassement worden alle posities keer elkaar gedaan. Je moet dan eigenlijk wel op minstens 1 onderdeel eerste worden om te kunnen winnen.
"Hate it or love it, the underdog's on top".

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Jinne » za aug 07, 2021 12:39 pm

Nog 1x goud en 1x zilver zou er een mooi medaille totaal van maken. Van alles 11.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door zeux » zo aug 08, 2021 1:30 am

Jinne schreef:
za aug 07, 2021 12:39 pm
Nog 1x goud en 1x zilver zou er een mooi medaille totaal van maken. Van alles 11.
Of 2x Goud en het is 12-12-12. :-)

Hup Harry en Kirstin. :-)

NL nu 7de in de medaillestand, met Duitsland, Italië en Frankrijk op de hielen. De Fransen spelen in ieder geval nog een finale (vrouwen handbal die NL uitschakelden).
7-Netherlands: 10-12-12 (34)
8-Germany: 10-11-16 (37)
9-Italy: 10-10-19 (39)
10-France: 9-12-11 (32)
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13698
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Jinne » zo aug 08, 2021 6:57 am

GB wel netjes met 21-21-21. Maar daar komt nog 1 boks medaille bij.

Nederland blijft zevende. Frankrijk kan met handbal goud ook bij de vrouwen naar plek 8 schuiven.

Op de fiets, op het water en op de tletiekbaan werd de oogst van Nederland echt binnen gehaald. Op de fiets en op het water zat er nog wel wat meer in hier en daar. Met atletiek was de opbrengst nog hoger dan gedacht.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Iniesta
Berichten: 6019
Lid geworden op: ma okt 17, 2011 10:52 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Iniesta » zo aug 08, 2021 11:26 am

Qua goud zat er dit jaar weinig verrassing in, eerder een paar niet gehaald
Wel lekker om gewoon boven Duitsland Frankrijk Italië te staan
We zijn de beste! Niet alleen van NL, maar ook van de EU

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33279
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door zeux » zo aug 08, 2021 11:29 am

Iniesta schreef:
zo aug 08, 2021 11:26 am
Qua goud zat er dit jaar weinig verrassing in, eerder een paar niet gehaald
Wel lekker om gewoon boven Duitsland Frankrijk Italië te staan
We zijn de beste! Niet alleen van NL, maar ook van de EU
Ik hoor de overslaande stem. :smallgrin.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40619
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door Marillion » ma aug 09, 2021 6:47 pm

Ik kwam nog een korte samenvatting tegen van de kwalificatieronde van het klimmen bij de vrouwen. Zie hier.

Daar zijn in ieder geval de drie verschillende onderdelen kort te zien.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Re: Olympische zomerspelen 2021 Tokyo

Bericht door 999 » vr dec 31, 2021 1:38 pm

HET VERDOEMDE coronaHOTEL
Een positieve coronatest gooide op de Olympische Spelen roet in het eten voor roeier Finn Florijn en taekwondoka Reshmie Oogink. ,,Tokio zal altijd een open wond blijven.”

FOTO’S RENÉ BOUWMAN

REPORTAGE Olympiërs Reshmie Oogink en Finn Florijn zaten tien dagen in de ’bajes’ van Tokio
Ze hadden bloed, zweet en tranen gelaten om deel te nemen aan de Olympische Spelen van Tokio. Taekwondoka Reshmie Oogink (32) deed een allerlaatste poging om goud te winnen, talentvolle roeier Finn Florijn (22) wilde in Japan vooral ervaring opdoen. Hoe anders zou het na een positieve coronatest lopen. Geen Spelen, wel tien dagen opgesloten in de beruchte coronagevangenis. Beiden beleefden dat op hun eigen manier.

door Steven Kooijman

DE POSITIEVE TEST

„Nee!”, schreeuwt Reshmie Oogink tegen haar mobiele telefoon. En nog eens: „Nee, dat kan niet. Dat kán niet! Ik kan géén corona hebben.” Het is donderdagochtend 22 juli. De taekwondoka zit verbijsterd op het bed van haar hotelkamer in Tokio. Ze is volledig uit het lood geslagen. Verbijsterd. Woedend. Ze moet huilen. De stem aan de andere kant van de lijn: „Sorry je bent echt positief.” De stem is van een arts van Team NL. Oogink, vijf maanden later in een door haar uitgekozen Koreaans restaurant in Amsterdam: „Toen ik het nummer zag dacht ik al: kut.”

En zo is Oogink na skateboardster Candy Jacobs de tweede Nederlandse ’gevangene’ van het Day Nice Hotel, waar ze voor tien dagen in quarantaine moet. Reshmie: „Die naam alleen al, dat verzin je toch niet?”

Een dag later wordt er in het olympisch dorp hard op de deur geklopt van Finn Florijn. Het is half elf in de avond, de jonge roeier ligt al twee uur te slapen. Hij moet de volgende dag aan de bak in de herkansingen, vandaar.

Florijn is versuft. „Ik had oordoppen in en was slaperig. Het duurde even voordat het kwartje viel, dat het mijn deur was waarop werd gebonkt. Onze sportarts zei: je hebt corona, je moet binnen een kwartier beneden staan met je spullen. Ik geloofde het niet, dacht nog aan een grap van mijn ploeggenoten. Toen ik buiten was, stonden zij op het balkon, maar van een grap was geen sprake. Ze zeiden what the fuck, wat gebeurt hier? Je zag ze denken: straks zijn wij óók de klos.”

DE BESMETTING

Reshmie: „Ik had twee weken voor vertrek als een monnik geleefd op Papendal. Afgezonderd, samen met mijn staf.” Finn: „Veiliger dan ik sportte, kon bijna niet. Ik zit in mijn eentje in een skiff. In de aanloop naar de testen was ik dagenlang in mijn eentje.” Ter info: alle leden van TeamNL werden vijf dagen voor vertrek elke dag getest. Reshmie: „Iedere pcr-test was negatief.”

De plek waar ze de besmetting hebben opgelopen? Daar hoeft Oogink geen seconde over na te denken: „Het vliegtuig. Nergens anders.” Finn knikt.

Reshmie: „Ik bedoel, ná Papendal kom je op Schiphol, verzamel je met alle atleten in de KLM-lounge en dan stap je doodleuk met Jan en Alleman het vliegtuig in. Met mensen die een protocol hadden dat ze binnen 72 uur getest moesten zijn. Verbijsterend.” In het KLM-vliegtuig wist Oogink niet wat ze zag. „Toen ik bij mijn stoel kwam dacht ik: zit ik hier? Voor en naast Japanners? TeamNL zat verspreid over het hele vliegtuig.” Finn: „Daar was écht iedereen verbaasd over. We hadden zoiets van: of we zitten allemaal voorin, of achterin.” Reshmie: „Het was de grootste TeamNL-vlucht.”

Eén passagier wekte grote argwaan. Oogink: „De man op 25D, een Japanner. Hij zat aan het gangpad en moest voortdurend hoesten, het hield maar niet op. Ik zat op 24A, aan het raam. Ik dacht: hoe is deze man aan boord gekomen?” Finn: „Ik zat voorin, maar ik ben wel een keer naar achteren gelopen om daar naar de wc te gaan. Achteraf hoorde ik dat de hoestende Japanner geregeld naar hetzelfde toilet was gegaan. Daar heb ik het opgelopen.”

DE GEVANGENIS

Reshmie: „De eerste dag heb ik alleen maar gejankt. Candy wist dat ik in aantocht was, via onze prestatiemanager. We hadden al snel elkaars nummer. Maar die eerste dag had ik geen behoefte aan contact. Ik ben twee keer als een zombie naar beneden gesjokt om eten te halen en heb dat op mijn kamer opgegeten.” Finn: „Toen ik binnenkwam, zijn we elkaar gelijk tegengekomen.”

In het olympisch dorp zakte gelijktijdig de grond onder de voeten van roeister Karolien Florijn vandaan. ’Kleine’ broer Finn: „Zij had er meer moeite mee dan ik. Ze was in paniek. Ik zei: je moet mij vooral niet bellen, daar ga je niet harder van roeien. Bel maar als je klaar bent. Dat heeft ze na haar zilveren race gedaan.”

En: „Zelf dacht ik: volgende Spelen beter. Dat heb ik van mijn vader. Die vindt dat je van één probleem geen twee problemen moet maken. Hij zei: joh, die kamer is groter dan je studentenkamer.” Reshmie: „Mijn ouders en zussen hebben enorm geleden.” Finn: „Mijn moeder vond het zelfs een goed teken, omdat mijn vader op zijn eerste Spelen vanwege de Ziekte van Pfeiffer ook niet was gestart.” Reshmie: „En later twee keer goud won.”

Reshmie: „Finn staat zo positief in het leven. Er werden ineens 10 kilo-schijven het hotel in gezeuld, hij ging hardlopen op de gang. Je moet er maar zin in hebben. Ik heb een pop gemaakt. Die er trouwens akelig echt uitzag. ’Bob’ werd mijn nieuwe kamergenoot.”

Ze zijn elkaars tegenpolen, Florijn en Oogink. De laatste: „Weet je, Finn is een jong bloempje, hij heeft nog een heel sportleven voor zich. Maar Candy en ik waren oma’s in onze sport, het waren onze laatste Spelen.” Finn: „Daarom was voor hun de klap vele malen groter. Met het eten had ik trouwens wél moeite. Ik ben nogal kieskeurig, heb tien dagen lang rijst en kwark gegeten.” Reshmie: „In een gevangenis krijg je beter eten.”

DE GROTE OMMEKEER

Reshie: „Na twee dagen kreeg ik zin om mensen te spreken. Je begrijpt elkaar, omdat je in hetzelfde schuitje zit. We verveelden ons natuurlijk de pleuris. Wat moesten we in hemelsnaam de hele dag doen? We besloten er het beste van te maken.” Finn: „Ik ben veel gaan trainen, dat was best lekker. En bellen met het thuisfront, héél veel bellen. De verbindingen werden alleen slechter naarmate het hotel drukker werd.”

Reshmie: „Los van alle ellende, we hebben ook leuke dingen gedaan. (Barst in lachen uit): „We hebben jou nog lopen ’kegelen’, weet je dat nog?” Finn: „Zeker. Hadden jij en Candy met prullenbakken een piramide gemaakt en moest ik in een rolstoel gaan zitten.” Reshmie: „Duwden we hem tegen die prullenbakken aan. Humor.” Finn: „Ik heb er nog een filmpje van.”

Reshmie: „Uit verveling verzon ik van alles: van een ’Corona Party’ op mijn kamer met alle Nederlanders én een fles wijn die nog in mij koffer zat, tot de ’Corona Games’. Elke dag bedacht ik een nieuwe discipline. Met het monteren van de filmpjes was ik zo weer een dag verder. Die filmpjes zijn aardig viral gegaan.” Finn: „En in de eetzaal, waar we drie keer per dag een uur mochten komen, konden we met elkaar kletsen. En trucjes doen met de rolstoel.” Reshmie: „Die rolstoel hadden wij geclaimd!” Finn: „Candy kon dat natuurlijk het beste, maakte minutenlang een wheelie.” Reshmie: „De Japanners waren not amused dat wij daar kattenkwaad uithaalden. Die plek was natuurlijk niet bedoeld om te socializen. Wij verdienden straf, omdat we corona hadden…”

DE OPSTAND

Finn: „Die Japanners vonden ons vervelend.” Reshmie: „Wij hen ook. We kregen geen frisse lucht en mochten niet luchten. We mochten ook geen Uber Eats bestellen, of bier en wijn, ik kreeg zin om me te gaan bezatten.” Finn: „Candy was er op een gegeven moment helemáál klaar mee. Ze wilde in opstand komen. Toen hebben we besloten om er als groep een punt van te maken.” Reshmie: „We wilden Candy niet alleen laten.”

Finn: „Toen zijn we een hele dag demonstratief in die eetzaal gaan zitten, dat vonden ze niet leuk. Maar we dwongen wel meer vrijheden af. Mocht het raam op een bepaalde kamer zowaar een kwartiertje open.” Reshmie: „Onder begeleiding van de psycholoog van TeamNL, gehuld in een coronapak. We moesten wel bij het raam wegblijven, omdat ze bang waren dat iemand zelfmoord wilde plegen.”

Na tien dagen coronabajes vlogen de taekwondoka en de roeier een dag na elkaar terug naar Nederland. Het eerste wat ze deden toen ze thuiskwamen? Reshmie: „Een fles rode wijn soldaat gemaakt.” Finn: „Een grote biefstuk gegeten. Mijn ploeggenoten stonden mij samen met mijn familie op Schiphol op te wachten. We zijn rechtstreeks naar een restaurant gereden.” Hij zegt geen mentale schade te hebben overgehouden.

Oogink zocht en vond professionele hulp. „Het gaat redelijk goed met mij, maar het heeft maanden geduurd om weer het nut van alles in te zien. Ik was al eerder in behandeling geweest, nadat ik op weg naar de Spelen voor de derde keer mijn voorste kruisband had gescheurd. Eerlijk, het heeft een enorme impact gehad. Tokio zal altijd een open wond blijven. Dat moet ik accepteren.” Finn: „Hopelijk blijft corona mij in Parijs bespaard.”
NASLEEP: ’WAAR WAREN MAURITS EN PIETER?’
AMSTERDAM Reshmie Oogink en Finn Florijn hadden zich ’gruwelijk’ geërgerd aan de op 27 juli speciaal ingelaste persconferentie van sportkoepel NOC*NSF. „Daar was ik giftig over”, aldus Oogink. „Er werd gesuggereerd dat de besmettingen ergens anders waren opgelopen, terwijl er vijf gevallen uit hetzelfde vliegtuig waren binnen TeamNL. Kom op zeg.”

Daarmee kregen de besmette olympiërs in hun ogen een flinke schop na. Florijn: „Indirect zeiden ze dus dat wij niet voorzichtig genoeg zijn geweest. Terwijl het KLM-vliegtuig de enige onveilige plek was, aangezien ik in de twee weken voor vertrek naar Japan in een zelf opgelegde quarantaine heb gezeten.” Oogink: „Dat is ook de reden waarom ik mijn verhaal wilde vertellen. Omdat ik extreem voorzichtig ben geweest.”

Ja, Chef de Mission Pieter van den Hoogenband toonde tijdens hun gevangenschap medeleven, via de telefoon (Florijn) en een appje (Oogink). „Maar daarna taal noch teken”, aldus Oogink. „Kijk: mijn prestatiemanager van NOC*NSF heeft uitstekende nazorg verleend, maar waar waren Maurits (Hendriks, red.) en Pietertje? Van den Hoogenband is een boegbeeld. Dan kun je wel met allerlei toppers op de foto gaan, maar een belletje achteraf had niet misstaan. Al was het alleen maar om te vragen hoe het nú met ons gaat. Ik zou hem meer waarderen als hij dat wel had gedaan, want wij hebben buiten onze schuld een uitzonderlijke situatie meegemaakt.”
De T.

Plaats reactie