Olympische Winterspelen 2014

Alles over de Olympische droom.
Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Khraa » do feb 06, 2014 3:39 pm

Ik heb inderdaad besloten niet te kijken. Ik weet dat het geen fuck uitmaakt of ik dat doe, maar dit is tenminste iets kleins dat ik zelf kan doen.

Alles mbt de Spelen druist volgens mij in tegen de grondbeginselen van de spelen.

Ik hoop dat er daar wat verbetert voor het WK.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33560
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door zeux » do feb 06, 2014 10:52 pm

Die Spelen worden steeds meer een klucht. Nu weer het verhaal dat hotels totaal niet af zijn, zodat het een soort van oncomfortabel kamperen wordt voor in ieder geval journalisten (maar ik neem aan ook publiek), de omgeving van Sotsji ligt vol met gedumpt afval, telefoons worden gehackt zodra je de stad betreedt, de Russische regering registreert iedere beweging, gesprek en bericht van je en slaat dat vele jaren op en je moet zorgen dat je niks of homo's zegt. Gezellig bezoekje.

Begin maart zit je met een half afgebouwde spookstad, die tot over de nek in de schulden zit en omringd is met ladingen troep her en der.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do feb 06, 2014 11:30 pm

Ik vraag me wel eens af; zouden veel mensen niet "iets" willen doen tegen de homohaat in Rusland omdat het ze een beetje beter over zichzelf laat voelen, in plaats van actief te ageren namens de homo medemens?
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33560
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Olympische Winterspelen 2014

Bericht door zeux » vr feb 07, 2014 12:06 am

Ik snap je cynisme wel Cees. Maar het gaat over basale principes. Ik zit in de kunstwereld, veel collega's, kennisen en vrienden zijn homo. Voor mij is het geen 'speciale conditie'. Iedereen is volstrekt gelijk. De manier waarop in Rusland nu homo's worden weggezet, maakt dat er wél onderscheid wordt gemaakt. Dat raakt aan mijn fundamentele idee over gelijkheid. Daar iets over zeggen heeft helemaal niets te maken met 'me goed voelen over mezelf', maar gaat over iets dat ik heel basaal vind en voel.

Het is al irritant genoeg dat je anno 2014 nog 'voor homo's' moet gaan staan. Ik zou het liever niet hoeven doen.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33560
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door zeux » vr feb 07, 2014 12:14 am

Overigens worstel ik zelf ook met een dilemma: in de zomer is de belangrijke tweejarige nomadische tentoonstelling Manifesta in St Petersburg. Ook die ligt onder vuur. Begrijpelijk gezien het hoge percentage LGBT in de kunstwereld. Het ligt eraan hoe het concept van de Manifesta zich ontwikkelt of ik ga.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34422
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Ramona » vr feb 07, 2014 7:01 am

Wanneer was ook alweer besloten om voor deze locatie te kiezen? Juistem, 2007 las ik uit de column van Ko.
Mosterd na de maaltijd...

Laat nu de sporters hun ding maar doen, vind ik.

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33560
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door zeux » vr feb 07, 2014 8:47 am

Die anti-homowet is van veel recentere datum. En volgens mij is het niet de vraag of de sporters wel of niet moeten gaan. Het gaat om de zware delegatie die NL stuurt: koning, koningin, premier, minister sport. Alle registers. Dat is een keuze die makkelijk anders had gekund.
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34422
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Ramona » vr feb 07, 2014 9:01 am

Mee eens; alleen trek ik het breder. Het gaat ook om boycotten, al dan niet kijken, het slagveld daar van weleer...

Het had daar nooit gehouden mogen worden; maar zoals gezegd...mosterd na...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41015
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Marillion » vr feb 07, 2014 10:18 am

Ik kijk er eerlijk gezegd nogal cynisch tegenaan. Om te beginnen is het voor mij vrij eenvoudig. Dit soort protesten moet je organiseren op het moment dat de toewijzing van een toernooi speelt. Maar of het nu om de Olympische spelen of het WK voetbal gaat. Het protest komt altijd veel te laat op gang. In het specifieke geval van de spelen is die veelbesproken wet natuurlijk pas later aangenomen. Maar we moeten niet doen of het voor die tijd wel een paradijs op aarde was.

Bij veel van de "last minute" protesten heb ik bovendien het gevoel dat het, zoals Weekend Cees zich hierboven afvraagt, vooral bedoeld is om er zelf een goed gevoel over te hebben. Kijk mij eens politiek verantwoord bezig zijn. Daar moet ik bij aantekenen dat ik er van overtuigd ben dat dit lang niet voor iedereen het geval is. Er zijn genoeg mensen die zich oprecht zorgen maken over de situatie. Maar met dat hele BN'ers circus dat sporters gaat aanspreken heb ik bijvoorbeeld weinig op. Als je dan zo graag actie wil zien. Neem het vliegtuig en ga zelf met zo'n mooie regenboog vlag op een plein staan demonstreren. Dan ben ik erg benieuwd hoeveel mensen er over blijven. Diezelfde groep mensen gaan we straks vlak voor het wk voetbal weer zien. En bij een andere gelegenheid waar je jezelf politiek correct kunt neerzetten duiken ze ook weer op. Maar wel vanaf een veilig afstandje.

Dat Nederland met een zware delegatie komt heeft denk ik vooral economische motieven. Wij hebben daar allerlei belangen lopen. Als wij Poetin onze middelvinger laten zien dan kost dat centjes, heel veel centjes. Daarbij is Nederland veel te klein om echt een statement te maken. Als Wim Lex en Rutte niet komen. Waar is dat dan nieuws? Hier, in Nederland. Sommige mensen lijken te denken dat de hele wereld op de kop zou staan als er niemand gaat maar dat lijkt me een gevalletje zelfoverschatting. Zo belangrijk is Nederland niet. Daarbij heeft wel gaan ook een aantal voordelen. Je bent in gesprek en kunt in de kantlijn misschien hier of daar een klein zetje in de goede richting geven. Of dat werkt weet ik niet, maar voor die strategie is best iets te zeggen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34422
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Ramona » vr feb 07, 2014 11:13 am

Ondanks het dubbele gevoel moet ik bekennen dat ik meer dan graag naar diverse wintersporten mag kijken en ik kijk dan ook naar dit evenement uit. :blush.gif:

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Khraa » vr feb 07, 2014 11:19 am

Waarom moet je de protesten juist organiseren als het evenement toegekend wordt. Het is niet zo dat je als daarna een land "raar" gaat doen, je niet alsnog de keuze hebt om te protesteren.

Het "zo kunnen we in dialoog blijven" excuus is er alleen maar om de Spelen en Wk's te kunnen geven aan landen waar het met mensenrechten niet zo nauw wordt genomen, maar waar wel veel geld wordt betaald. Is het in China beter geworden qua mensenrechten na de OS?

Het mooie is dat iedereen schaapachtig blijft kijken en er zelf niets aan wil doen, want "tja het is nu toch eenmaal toegekend en ik beteken toch niets". Wel klagen over het WK in Qatar, maar straks lekker allemaal kijken.
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34422
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Ramona » vr feb 07, 2014 11:21 am

Wat kun je eigenlijk sec gezien nog wel kijken? De hele wereld is zo corrupt (en erger) als de neten.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41015
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Marillion » vr feb 07, 2014 11:45 am

Khraa schreef:Waarom moet je de protesten juist organiseren als het evenement toegekend wordt. Het is niet zo dat je als daarna een land "raar" gaat doen, je niet alsnog de keuze hebt om te protesteren.

Het "zo kunnen we in dialoog blijven" excuus is er alleen maar om de Spelen en Wk's te kunnen geven aan landen waar het met mensenrechten niet zo nauw wordt genomen, maar waar wel veel geld wordt betaald. Is het in China beter geworden qua mensenrechten na de OS?

Het mooie is dat iedereen schaapachtig blijft kijken en er zelf niets aan wil doen, want "tja het is nu toch eenmaal toegekend en ik beteken toch niets". Wel klagen over het WK in Qatar, maar straks lekker allemaal kijken.
Natuurlijk kun je ook in een later stadium protesteren als er ontwikkelingen zijn die daar aanleiding toe geven. Maar het is toch niet zo dat er vóór de invoering van die wet daar niets aan de hand was?

En de dialoog discussie kun je van verschillende kanten bekijken. Is het beter geworden kwa mensenrechten in China? Ik heb geen idee. Zou het wel beter zijn geworden als de spelen niet aan China waren toegekend? Mwah...lijkt me dan ook niet. Zo'n land komt wel in de spotlights te staan. Er is in die zin tijdelijk meer aandacht. Of dat concreet tot verbetering van een situatie zal leiden weet ik niet. Het zal marginaal zijn. Maar het is ook niet zo dat het helpt om de spelen (of een ander groot toernooi) dan niet toe te kennen.

En zoals Ramona zegt. Waar gaan we grote toernooien nog wél organiseren als we echt kritisch kijken naar een land. De realiteit is dat Nederland één van de beste landen is waar je kunt wonen. Moeten we pak 'm beet drie kwart van de wereld gaan overslaan omdat er hier of daar zaken wat ons betreft niet in de haak zijn?

Misschien is het zinvoller om streng te kijken naar de manier waarop een toernooi tot stand komt. Zaken zoals nu in Qatar spelen rondom de bouw van stadions waar bouwvakkers overlijden. Andere toernooien waar mensen uit hun huis werden gezet omdat er een stadion moest komen. Daar kun je iets aan doen. Probeer het zo in te richten dat een land en haar bevolking echt kan profiteren van een organisatie. Extra inkomsten, betere infrastructuur en voorzieningen. Stuur op structurele verbeteringen en waak ervoor dat er bakken met geld verdwijnen enkel en alleen voor wat tijdelijke roem. Dan zou een groot toernooi een positief effect kunnen hebben op het organiserende land. Dat is wat je feitelijk zou willen bereiken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
zeux
Berichten: 33560
Lid geworden op: wo dec 29, 2010 6:30 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door zeux » vr feb 07, 2014 4:16 pm

Rutte heeft vandaag in een bijzin de homorechten verdedigd bij Poetin. Yes!!! :headbang.gif:
"Mensen worden door vraagtekens aan het denken gezet, niet door uitroeptekens." J.L. Heldring

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Jöhnk » vr feb 07, 2014 6:03 pm

Rutte steekt de Nederlandse delegatie een riem onder het hart, aldus Hans van Zetten

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door LucaS » vr feb 07, 2014 6:07 pm

Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de prestaties.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23023
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door raymon » vr feb 07, 2014 6:31 pm

LucaS schreef:Dat lijkt me niet echt bevorderlijk voor de prestaties.
Ik heb ooit gelezen dat het afknijpen van de bloedtoevoer (tijdelijk uiteraard) juist wel goed is voor directe betere prestaties.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9374
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Dubbel » vr feb 07, 2014 7:39 pm

There is a visible lack of joy.
The strong-armed dream of Russian President Vladimir Putin has thus far succeeded not in embellishing the Olympic motto, but altering it, from ''swifter, higher, stronger'' to, "unfinished, unsettling and uninviting.

Komt natuurlijk door de Russen maar het is ook wel de tijdsgeest denk ik maar.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9370
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Monkey Tonk » za feb 08, 2014 10:14 am

Zeux schreef:Ik snap je cynisme wel Cees. Maar het gaat over basale principes. Ik zit in de kunstwereld, veel collega's, kennisen en vrienden zijn homo. Voor mij is het geen 'speciale conditie'. Iedereen is volstrekt gelijk. De manier waarop in Rusland nu homo's worden weggezet, maakt dat er wél onderscheid wordt gemaakt. Dat raakt aan mijn fundamentele idee over gelijkheid. Daar iets over zeggen heeft helemaal niets te maken met 'me goed voelen over mezelf', maar gaat over iets dat ik heel basaal vind en voel.

Het is al irritant genoeg dat je anno 2014 nog 'voor homo's' moet gaan staan. Ik zou het liever niet hoeven doen.
Ik heb er geen probleem mee dat er culturen zijn die niet met de overheersende westerse maatstaven meelopen. Die westerse wereld kan wat dat betreft onvoorstelbaar opdringerig en arrogant zijn. Gaat er standaard vanuit dat ze het meest ontwikkeld zijn. Gemeend respect voor andere culturen is ver te zoeken. (Daarbij is het, in mijn ogen, een cultuur die zwaar gehersenspoeld is door de media). Ik zie ze, bij wijze van spreken, al aankloppen met zo'n homoprotest bij het oude Sparta. Bij Leonidas van het befaamde Molon Labe. Haha. Het westen is een grote puinhoop op het moment, en toch telkens die drang om de eigen subjectieve waarden uit te dragen naar anderen. Hoogmoed komt voor de val, wat mij betreft.

Wel grappig dat die vijfde ring het niet deed bij de openingsceremonie. De vijf ringen symbolizeren een verenigde wereld. De rode ring (op de plek van de ring die sneeuwvlok bleef) staat voor Amerika. Toeval?

Gebruikersavatar
Khraa
Berichten: 6942
Lid geworden op: ma mei 16, 2005 7:02 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Khraa » za feb 08, 2014 10:55 am

Het superieur voelen is niet alleen Westers. Islamitische landen zijn het ook niet eens met onze normen en waarden en laatst zijn we ook aangesproken door (oa Rusland) op onze mensenrechtensituatie met betrekking tot vreemdelingen(detentie).

We kunnen vanaf hier niet de wetten in Rusland of waar dan ook veranderen, net zo min ze dat bij ons kunnen. Echter als het iets is dat voor ons in woord schijnbaar zo belangrijk is, is het ook handig om daar een keer de daad bij te voegen. Nu miepen over Qatar en straks weer met zijn allen in het oranje hossen...... :excited.gif:
Alright, stop this nonsense. It is getting way too silly!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door LucaS » za feb 08, 2014 12:33 pm

Het is niet zo zeer minder, het is anders.

Afbeelding
I think I lost my fucking headache

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Jöhnk » za feb 08, 2014 1:36 pm

Schitterende reportage zojuist met Skobrev. "Al die aandacht is misschien slecht voor mijn conditie, maar ik vul er wel mijn zakken mee." :smallgrin.gif:

Erben Wennemars oordeelt hard, maar vergeet dat die jongen jarenlang in armoede heeft geleefd.

Yopi
Erelid
Berichten: 13144
Lid geworden op: zo jan 06, 2013 2:25 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Yopi » za feb 08, 2014 1:50 pm

Wat een spanning, haha. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47956
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door peter » za feb 08, 2014 1:56 pm

Lekker dagje voor de buis hangen met dit slechte weer (al is het nu natuurlijk droog).

Biathlon, Schaatsen en dan weer wat anders. :biggthumpup.gif:

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41015
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Re: Olympische Winterspelen 2014

Bericht door Marillion » za feb 08, 2014 2:01 pm

Vergeet het rugby niet op de BBC vanaf 15:00uur. Daar krijg je denk ik mooiere sport te zien.

Wat zou je krijgen als je inzet op winst van Kramer op de 5km? Ik denk dat je moet bijbetalen. :smallgrin.gif:
Nil volentibus arduum

Plaats reactie