Nederland - Japan 19-06-2010

Nederland tegen Denemarken, Italië tegen Paraguay, Vuvuzela's tegen iedereen

Moderator: mods

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door FlaFlu » ma jun 21, 2010 11:59 am

Zijn er hier nog meer mensen met serieuze bedenkingen over dit Nederlands elftal?

Het klopt dat we weinig weggeven, maar dat had natuurlijk ook met de geringe aanvallende intenties van de tegenstander te maken. Dat we moeite hebben met het aanvalsspel ook, maar ik denk dat dit niet de manier is om dat de bestrijden. Nederland heeft in de eerste helft tegen Japan geen enkele kans gecreëerd. Het eerste schot op doel kwam pas in de 45ste minuut. Dat het saai is maakt me niet uit (er zijn ook mensen die het spel van Inter afgelopen seizoen, PSV in 2004-2005 of Griekenland in 2004 saai noemden), maar ik vind het slecht. En het is natuurlijk een rare redenering om te stellen dat we vorige keer goed voetbalden en er na de groepsfase uit vlogen, dus dat we nu na slecht voetbal in de groepsfase wel verder zullen komen. Goed voetbal, of dat nu saai is of niet, leidt tot resultaten op de lange termijn. Natuurlijk komen we straks tegenstanders tegen die iets meer van eigen initiatief uitgaan, maar Brazilië is in verdedigend opzicht van absoluut wereldniveau. Die spelen ook enorm compact, alle linies op elkaar, met een blok voor de verdediging dat altijd rugdekking aan elkaar geeft. En reken maar dat die in de omschakeling meer kunnen dan Denemarken en Japan.

Ik hoor veel mensen over de verdedigende speelstijl van Japan (4-5-1 of soms 4-6-0), maar ik maak me juist zorgen om de terughoudende manier waarop Nederland dit bestreed. Ten eerste kwamen de backs niet of nauwelijks over de middellijn. Ten tweede, en dat zei Van Bommel zelf al na afloop, zakte De Jong of Van Bommel bij balbezit altijd in tussen/vlak voor de centrale verdedigers om te helpen met de opbouw, waardoor je dit kommetje kreeg:

------------------Heitinga----Van Bommel/De Jong----Mathijsen

Van der Wiel--------------------------------------------------------Van Bronckhorst

---------------------------Van Bommel/De Jong

Van daaruit moest De Jong, maar meestal Van Bommel, Sneijder of de flanken aanspelen, waarbij de backs dus nauwelijks meededen. De afstand tot Sneijder was te groot, waardoor vaak eerst De Jong, de backs of de nog verder in zakkende vleugelspelers aan werden gespeeld en later Sneijder iets meer in ging zakken. Op deze manier, waar er dus met vijf man van achteruit de opbouw werd begonnen, werd het heel moeilijk voor de overige van het duo Van Bommel/De Jong om aan te sluiten bij de aanval. Als Van Bommel bijvoorbeeld de pass van achteruit geeft op Sneijder en Sneijder wordt een keer bereikt, dan nog zal De Jong niet durven aansluiten bij Sneijder of Van Persie, omdat Van Bommel nog aan moet sluiten naar de positie van de controleurs.

Maar goed, er ontstond dus een situatie waarbij Sneijder iets verder in moest zakken om de bal op te halen. Op het moment dat hij de bal een keer onder controle had hoopte je dat hij een opening naar de zijkant of in de diepte zou kunnen vinden, maar Kuijt en vooral Van der Vaart kwamen juist steeds neer hem toe en gingen allebei zelden tot nooit diep (het meest schrijnende moment was het moment waarop Sneijder op links werd aangespeeld in de omschakeling, hij op rechts iemand wilde zoeken, maar Nederland zo verdediging ingesteld bleef, dat er 20 meter op eigen helft vier man op rij stonden te wachten). Dit alles betekende dat het spel zich ver van Van Persie afspeelde (iets van 20-25 meter). Hierdoor zag je dat Van Persie (net zoals Rooney bij Engeland deed) nog meer in de bal kwam, soms wel tot de middellijn. Er ontstond dus constant een situatie van twee blokken zonder enige dynamiek, overlapping of diepte: waarbij Van Bronckhorst, Mathijsen, Van Bommel/De Jong, Heitinga en Van der Wiel achterin stonden, De Jong/Van Bommel er soms een beetje tussenin speelde, en Sneijder, Kuijt, Van der Vaart en Van Persie rond het middenveld zwierven, waardoor Nederland vaak in een soort 5-5-0, 5-1-4-0 of 6-4-0 ging proberen kansen te creëren. Dat kan natuurlijk moeilijk en dat hebben we ook al twee wedstrijden lang kunnen zien. Japan hoefde eigenlijk alleen positie te houden en er was geen vuiltje aan de lucht.

Vanuit de controle voetballen is prima, maar je moet wel kansen kunnen creëren. Nederlan werd tot dusver twee keer in het zadel geholpen door twee freakgoals, maar creëerde tot op dat moment niets.

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Feest » ma jun 21, 2010 12:09 pm

Heitinga had gewoon voor Mathijsen moeten gaan spelen ipv ernaast.

Ik vond de goal tegen Japan geen freakgoal. Juiste een goede actie buitenom, een voorzet en Sneijder die in de positie is om onder Van Persie te komen. Dat die keeper dan blundert doet daar niets aan af.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door FlaFlu » ma jun 21, 2010 1:40 pm

Het was inderdaad een aanval die aardig tot stand kwam, maar een beetje keeper had die bal wel gehouden. Daarnaast was het één van de enige momenten van gevaar. De uitzondering zou ik dus niet meteen willen aangrijpen om te bewijzen dat Nederland in balbezit goed speelde (ik zeg verder niet dat jij dat doet).

Met betrekking tot Heitinga wil ik Berts reactie (waar ik het mee eens ben) op mijn analyse op AF quoten:
Precies. Je kunt best De Jong of Van Bommel laten inzakken tussen de centrumverdedigers, maar dan doe je dat natuurlijk om de backs vrij te maken en aanvallend te laten participeren. Dan heeft Sneijder er extra afspeelpunten bij.

Worden de backs opgevangen door de buitenste middenvelders (zoals Japan deed), dan schuif je iemand vanuit het centrum door om aanspeelbaar te zijn. Immers heb je niet Van Bommel, De Jong, Mathijsen en Heitinga nodig om enkel Honda af te stoppen. Maar Heitinga (de aangewezen man) schoof nooit in en Van Bommel en De Jong werden opgevangen zodra één van de twee aansloot op de kaats van Sneijder.
Helemaal mee eens dus. :biggthumpup.gif:

Lionel
Berichten: 47595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Lionel » ma jun 21, 2010 1:55 pm

Je hebt ook gelijk hoor. Tot nu toe gokt Bert van Marwijk nog op de bevliegingen voorin. Maar dat komt gewoon omdat hij achterin niks wilt weggeven en dat vind ik toch tot nu toe gewoon prima.

Twee wedstrijden gespeeld, zes punten. Straks heb je een fitte Robben. En Kuijt wordt waarschijnlijk de man die plaats moet maken. Anders had hij net zo goed met Elia of Afellay kunnen spelen.

Met Robben erbij krijgen de spelers voorin meer ruimte. Als we straks ook nog eens gaan spelen tegen teams die wat meer ruimte weggeven komt het goed.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Jöhnk » ma jun 21, 2010 1:57 pm

Kuyt maakt plaats, dat geloof je toch niet zelf? Dat is de eerste naam die Bertje op het wedstrijdformulier zet.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door LucaS » ma jun 21, 2010 2:16 pm

Na Gio dan toch
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door joey » ma jun 21, 2010 2:22 pm

Na Gio en zijn schoonzoon.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33956
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Duke » ma jun 21, 2010 2:25 pm

Zijn schoonzoon voetbalt een prima toernooi, daar zijn de meeste 'kenners' het wel over eens.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Jöhnk » ma jun 21, 2010 2:36 pm

joey schreef:Na Gio en zijn schoonzoon.
Het schijnt dat die drie namen standaard op het wedstrijdformulier staan afgedrukt. De rest schrijft hij er dan bij.

GangstaRiB
Berichten: 16883
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door GangstaRiB » ma jun 21, 2010 3:03 pm

Ik schat Nederland niet in als kanshebber voor de titel, wellicht een verre outsider. Het optimisme is Nederland is gebaseerd op 2 matige wedstrijden (waarbij Japan vooral tegenhield en Denemarken ook heel afwachtend voetbalde), maar vooral het onvermogen van andere 'grote' voetballanden. Maar dat laat onverlet dat andere ploegen (Mexico bijvoorbeeld) veel beter zijn geworden. Nederland heeft voorin aardig wat lopen, maar achterin blijft het behelpen. Gio, Joris en John hebben geen grip op spitsen die uit hun rug weg lopen.

Lionel
Berichten: 47595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Lionel » ma jun 21, 2010 3:13 pm

Robben wil ik wel eens zien tegen Bastos en Van Persie komt ook wel los van Juan om maar een land te noemen. Of vul daar Demichelis en Heinze in. Of Capdevilla en Puyol. Of die blonde poot van Portugal op de linksback. Of Criscito :drecul.gif: en Cannavaro. Of Upson/Dawson/Carragher....
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 52067
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door wimpey » ma jun 21, 2010 4:07 pm

GangstaRiB schreef: Nederland heeft voorin aardig wat lopen,
Voorin is het ook behelpen, vind ik. Combinaties zie je niet. En RvP is geen spits. Bovendien heeft Oranje daar stuk voor stuk spelers die naar de bal toe komen. Niet voor niets is Elia tot dusver de beste aanvaller, want die doet wat anders.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Bert » ma jun 21, 2010 4:22 pm

Rishi schreef:Maar dat komt gewoon omdat hij achterin niks wilt weggeven en dat vind ik toch tot nu toe gewoon prima.
Maar je hebt geen zes mensen achterin nodig om nul aanvallers af te stoppen, Rishi. Dat kan met de helft van die spelers ook wel. Dan krijgen de creatieve spelers ook wat steun.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33956
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Duke » ma jun 21, 2010 7:33 pm

Benji schreef:Iedereen trouwens ook zo aan het genieten van F. de Boer?

http://www.dumpert.nl/mediabase/1005801 ... latie.html
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Monkey Tonk » di jun 22, 2010 2:13 am

De kwaliteit is ver te zoeken op dit toernooi. Ajax zou het hier heel goed doen.

Over de discussie die NL in de greep heeft:
Biedt een zuinig gespeelde eerste ronde garantie op succes? Nee.
Is het een feit dat veel wereldkampioenen een zuinige eerste ronde speelden? Ja.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Jesse » di jun 22, 2010 8:24 am

Vraag drie: speelt Nederland zuinig of speelt Nederland slecht en kan het op het moment gewoon niet veel beter?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48002
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door peter » di jun 22, 2010 8:27 am

Valt ook wel weer mee. Frankrijk (98) en Brazilië (02) speelden een verdomd aardige groepsfase bijvoorbeeld. Het is in ieder geval geen gegeven dat de wereldkampioen een zuinige eerste ronde speelt, hoor. Er zijn overigens altijd landen die te boek staan als slowstarters, dat dan weer wel.

Lionel
Berichten: 47595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Lionel » di jun 22, 2010 8:48 am

Nederland heeft amper moeite hoeven te doen in de eerste ronde. Dat is ook wel iets waard. En daar komt straks een fitte Robben bij. Dat is net zoiets als Messi voor de Argentijnen. Een mega-kwaliteitsinjectie dus.
IK GELOOF!!!!!!

Lionel
Berichten: 47595
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Lionel » di jun 22, 2010 8:49 am

Jesse schreef:Vraag drie: speelt Nederland zuinig of speelt Nederland slecht en kan het op het moment gewoon niet veel beter?
Nederland is nog niet in de positie geweest dat ze er vol voor moesten gaan. Dus ik denk dat Nederland zuinig speelde.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Monkey Tonk » di jun 22, 2010 9:06 am

Rishi schreef:
Jesse schreef:Vraag drie: speelt Nederland zuinig of speelt Nederland slecht en kan het op het moment gewoon niet veel beter?
Nederland is nog niet in de positie geweest dat ze er vol voor moesten gaan. Dus ik denk dat Nederland zuinig speelde.
Nederland speelde duidelijk met de handrem erop. Als een ploeg zich wenst in te graven, krijgen ze gewoon de bal niet, want dan tikken we die 70% van de tijd rustig rond. Dat lijkt de onderliggende gedachte. Ik vind het best een passend antwoord op zo'n negatieve speelwijze. Als het publiek er schoon genoeg van krijgt komt misschien de discussie op gang dat de 'fout' ligt bij de zich ingravende partij.

Dat Nederland veel beter kan heb je recent nog tegen Ghana kunnen zien. Wat me wel opviel in deze twee WK wedstrijden is hoe van Persie verdrinkt als hij geen ruimte krijgt. Ik zie liever Hunt of Kuijt in de spits met Robben en van Persie op de vleugels.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door joey » di jun 22, 2010 9:07 am

Ik niet. Ik denk dat ze niet beter konden.

@Peter: Italia, Italia... Maar soms komt de slow starter in het geheel niet in beweging.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48002
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door peter » di jun 22, 2010 9:12 am

joey schreef:Ik niet. Ik denk dat ze niet beter konden.

@Peter: Italia, Italia... Maar soms komt de slow starter in het geheel niet in beweging.
Precies. Italia startte ook slow in 2004 en ging er toen kansloos uit in de poulefase. Het is heus geen ideaal scenario dat je slecht speelt in de groepsfase, hoor. Nou vind ik dat we bij NL ook weer niet moeten overdrijven, want zo slecht is het ook weer niet. Vrij degelijk en wat gelukkig, maar wel gewoon de volle mep.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33956
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Duke » di jun 22, 2010 9:15 am

Monkey Tonk schreef:
Rishi schreef:
Jesse schreef:Vraag drie: speelt Nederland zuinig of speelt Nederland slecht en kan het op het moment gewoon niet veel beter?
Nederland is nog niet in de positie geweest dat ze er vol voor moesten gaan. Dus ik denk dat Nederland zuinig speelde.
Nederland speelde duidelijk met de handrem erop. Als een ploeg zich wenst in te graven, krijgen ze gewoon de bal niet, want dan tikken we die 70% van de tijd rustig rond. Dat lijkt de onderliggende gedachte. Ik vind het best een passend antwoord op zo'n negatieve speelwijze. Als het publiek er schoon genoeg van krijgt komt misschien de discussie op gang dat de 'fout' ligt bij de zich ingravende partij.

Dat Nederland veel beter kan heb je recent nog tegen Ghana kunnen zien. Wat me wel opviel in deze twee WK wedstrijden is hoe van Persie verdrinkt als hij geen ruimte krijgt. Ik zie liever Hunt of Kuijt in de spits met Robben en van Persie op de vleugels.
Van Persie is geen echte spits, dat blijkt nu maar weer. Jan van Halst gaf wel een aardige analyse gisteravond bij Studio Sportzomer. Te veel spelers die naar binnen trekken en zo de ruimte voor Van Persie dichtlopen, en dan ook nog een spits die niet het instinct van een spits heeft.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Kaboem
Berichten: 9210
Lid geworden op: za jul 29, 2006 10:36 am

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door Kaboem » di jun 22, 2010 9:36 am

Moet deze leek nu zeggen dat Oranje gewoon met deze elf moet spelen:

Persie............Huntelaar............Robben

...................Sneijder........................


.......De Jong.................Bommel.........


Bronck........Matthijsen....Heit.......Wiel

...................Steek..........................


Is dat nu zo moeilijk?
Bertje for President!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Re: Nederland - Japan 19-06-2010

Bericht door LucaS » di jun 22, 2010 9:51 am

Een bijna perfecte opstelling, alleen iemand anders als LB please. Dat team kan het WK winnen.
I think I lost my fucking headache

Plaats reactie