Baanwielrennen

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Baanwielrennen

Bericht door Marillion » ma aug 04, 2008 12:11 pm

De sta-fobie van baanrenner Bos
Hooguit twee keer per jaar gaat Theo Bos op de dansvloer helemaal kapot. De rest van zijn leven staat in het teken van een gouden medaille.

Voor Theo Bos duren de Olympische Spelen in Peking eigenlijk maar vijf dagen, maximaal. Op 15 augustus, als het evenement al een week onderweg is, komt The Boss pas voor het eerst in actie. In rap tempo werkt hij dan zijn wedstrijden af op drie onderdelen: teamsprint, keirin en sprint.

Bos leeft vooral toe naar 19 augustus. De dag dat hij in de finale van de sprint moet staan en die het liefst ook wint. En waarom niet? Hij sloot zich sinds 12 juli van de buitenwereld af door in Gent op trainingsstage te gaan, pronkt al een tijdje met een op maat gemaakte fiets (kosten: rond de half miljoen euro) en is de beste sprinter van de huidige olympische cyclus. Nadat Bos in 2004 voor het eerst wereldkampioen werd, was hij ook de beste in 2005, 2006 en 2007. Alleen dit jaar kreeg de 24-jarige Hierdenaar geen regenboogtrui over zijn hoofd; hij sneuvelde op het WK in Manchester al in de kwartfinale. Een pré-olympische wake up call. ‘Soms hol ik mijzelf een beetje voorbij. Soms moet je gas geven, soms moet je het gas loslaten.’

Zelden haalt Bos zijn voeten van de pedalen. Hooguit twee keer per jaar. Dan duikt hij zoals leeftijdsgenoten elke week doen het uitgaansleven in. ‘Sowieso tijdens mijn verjaardag. En dan nog een keer de week daarna, of met Oud en Nieuw. Maar als ik ga stappen, ga ik helemaal kapot. Dansen, alles. Op de training fiets ik met mijn iPod aan. Daarop staat een mix van Sensation White 2007. Soms denk ik: het zou toch gaaf zijn om daar een keer heen te gaan.’

Olympisch goud, daar traint Bos de laatste jaren vooral voor. Het belangrijkste gegeven dat nog op zijn palmares ontbreekt en zijn zilveren medaille van Athene moet overschaduwen. Een dwanggedachte? Dat nog net niet. Maar alles is aan het baanwielrennen ondergeschikt, zoals de openingsceremonie van de Spelen. Vier jaar geleden besloot Bos niet in de Oranjestoet mee te lopen. Op 8 augustus lijkt het niet anders te zijn. ‘Zo’n opening is een ontzettende aanslag op je poten. Als ik heel lang op mijn benen sta, dan moet ik daarvan twee dagen herstellen. Als fietser moet je zo min mogelijk je benen belasten, zodat je meer energie over hebt voor je trainingen.’

Je staat nooit?

‘Nee. Als ik voor de kassa bij de Albert Heijn sta word ik al helemaal bang dat mijn snelheid eraan gaat.’

Een fobie voor staan.

‘Je bloed zakt naar beneden, je wordt stijf en krijgt er stalpoten van. Een fietshouding is gewoon heel anders, vooral voor je kuiten. Je bent constant in een bepaalde snelle beweging.’

Dus je gaat in Peking ook niet naar de opening?

‘Dat weet ik nog niet precies. Het lijkt mij wel heel erg mooi om een keer mee te maken. Er zitten zeven dagen tussen de opening en mijn eerste wedstrijd. In principe is dat te doen, ja. Maar als baanwielrenner ben je zo bang dat je ergens wat laat liggen. Je zou maar op een duizendste van een seconde geklopt worden en wel twee dagen helemaal kapot zijn geweest van die opening. Dan ga je wel even achter je oren krabben.’

Geniet nou eens van je sport.

‘Ik geniet meer als ik olympisch kampioen word en niet naar de opening ben gegaan dan dat ik wel ben geweest en zilver pak. Als sportmensen iets presteren, bijvoorbeeld een gele trui in de Tour de France, dan denkt een niet-sporter altijd: ‘Jemig, dat is mooi, daar moet hij van genieten.’ Maar een sporter vergeet dat. Die is zo met zijn sport bezig, moet er zo veel voor laten liggen en heeft met zo veel stress te maken, dat van zulke momenten genieten soms heel erg moeilijk is. Omdat het zo veel druk met zich meebrengt. Dan vergeet je op een gegeven moment een beetje de essentie van… eh… het leven, misschien.’

‘Je staat pas heel bewust bij die momenten stil wanneer je niet goed presteert. Dan denk je: shit, de vorige keer won ik. En je denkt aan hoe het allemaal was. Ik heb altijd geprobeerd te genieten van mijn kampioenstruien, omdat het dan allemaal goed gaat. Dat lukt mij wel aardig. Maar soms denk je wel eens: waar maak ik me druk om?’

Als er iets ergs zou gebeuren, binnen je familie bijvoorbeeld, dan moet je relativeren.

‘Dat is inderdaad zo. Maar ik probeer niet te veel te relativeren, omdat je daar ook van verzwakt. Je zegt niet: ‘Als ik straks geen olympisch kampioen word, dan is dat niet erg, want het is maar sport.’ Ik heb ook nog nooit iemand horen zeggen: ‘Ja, ik ben olympisch kampioen geworden, maar het is maar sport.’ Mensen gaan altijd relativeren als ze niet goed gepresteerd hebben, maar dat hoeft van mij niet. En natuurlijk, het is ook maar sport, maar dat is voor mij heel belangrijk in mijn leven. Ik heb een bepaald doel. Iemand anders snapt dat misschien niet. ‘Hoe kun je nou je hele leven aan baanwielrennen toewijden? Ben je wel goed wijs?’ Ik vind het gewoon een mooie sport, ik heb mezelf een bepaald doel gesteld en ik wil dat ooit in mijn sportcarrière bereiken.’

Is goud een obsessie voor je?

‘Nee, niet echt. Maar ik geef honderd procent. Bereik ik het niet, dan heb ik er alles aan gedaan. Natuurlijk, dat is relativeren. Maar ik vind het belangrijk dat je een doel stelt en dat probeert na te streven. Op een gegeven moment lukt het wel of het lukt niet. Wat kun je dan nog verder doen?’

Bron: depers.nl



Dit is het programma van Bos:

15 augustus teamsprint
16 augustus keirin
17/18/19 augustus sprint

Bij de teamsprint gaat hij met Mulder en Veldt voor eremetaal. Op de keirin en de individuele sprint moet hij het uiteraard zelf doen. Ik ben benieuwd of hij Chris Hoy kan verslaan.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma aug 11, 2008 12:42 pm

Iemand de valpartij van Levi Heimans gezien tijdens de training? Hij schakelde zojuist coach Peter Pieters even uit door na een stuurfout de baan uit te komen en z'n trainer te raken.

Geen idee hoe hij het voor elkaar kreeg want dat is eigenlijk niet te zien.....
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 11, 2008 12:58 pm

Heb het gezien ja, zag er allemaal vrij lomp uit. Hopelijk kan Pieters gewoon gaan coachen.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma aug 11, 2008 1:06 pm

Baancoach Peter Pieters gewond

Heijmans rijdt Pieters aan
Baancoach Peter Pieters is tijdens een training op de wielerbaan van Peking gewond geraakt. Dat gebeurde toen achtervolger Levi Heimans zijn balans verloor en op de coach botste die langs de baan stond.

Heimans liep bij het ongeval een gekneusde hand op. Pieters had last van rugklachten en is ter controle naar het ziekenhuis gebracht. Uit röntgenfoto's bleek dat Pieters niets heeft gebroken. Wel heeft hij zijn rug zwaar gekneusd.

De komende dagen wordt bekeken of Pieters zelf kan coachen bij het baanwielrennen dat aanstaande vrijdag begint.
www.nos.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 11, 2008 9:39 pm

Hoeveel medailles verwachten de kenners hier voor Nederland? Dit is volgens mij 1 van de sporten waarin Nederland qua medailles aardig winst kan maken tov andere OS, andere sporten zoals zwemmen zullen weer wat minder zijn misschien.

Hopelijk heeft dat gedoe met Levy vandaag niet teveel invloed op de prestaties van de selectie.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 11, 2008 9:55 pm

Theo Bos net op het sportjournaal.. kwam heel onzeker over, straalde weinig zelfvertrouwen uit en zei niet in een supervorm te zijn.. helaas, pindakaas.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma aug 11, 2008 9:58 pm

Klopt inderdaad. Voor de rest is er nog Vos die 1 medaille hoort te pakken. Ik reken dus eigenlijk op 4 medailles dus.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma aug 11, 2008 10:07 pm

Ik heb het niet gezien maar dat is niets voor Bos om zo over te komen. Dan gaat het dus echt niet lekker. Hopelijk weet hij zijn vorm nog te vinden in de komende dagen. De eerste race is pas aanstaande vrijdag met de teamsprint en de individuele sprint begint zondag.

Op de baan zullen er best een aantal medailles worden behaald. Bij de heren zou er op de teamsprint, individuele sprint en keirin wat te halen moeten zijn. En verder bieden de puntenkoers en de koppelkoers mogelijkheden. De individuele achtervolging en de ploegenachtervolging kan ik niet zo goed inschatten omdat ik de tegenstanders niet zo goed kan inschatten.

Bij de dames zie ik kansen voor Vos bij de puntenkoers en Kanis is outsider bij de sprint.

Ik zet in op 5 medailles.
Nil volentibus arduum

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma aug 11, 2008 10:10 pm

Marillion schreef:Ik heb het niet gezien maar dat is niets voor Bos om zo over te komen. Dan gaat het dus echt niet lekker. Hopelijk weet hij zijn vorm nog te vinden in de komende dagen.
Hij zei dat ie wel in vorm was maar niet in supervorm.. hij wekte verder niet echt de indruk te geloven in goud. Jacco Eltingh zat in de studio en zei ook dat hij niet goed overkwam.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma aug 11, 2008 10:12 pm

Hmm, klinkt niet goed. Nou ja, we zien het wel. Het zou toch wel een teleurstelling zijn.

De afgelopen jaren was hij echt de koning van de sprint en ook op de keirin bijna onverslaanbaar. En dan gaat het net in het olympisch jaar mis.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma aug 11, 2008 10:15 pm

Hij zei het zelfs nog. De commentator vroeg of hij onzeker was en dat was hij. Hij twijfelde aan zichzelf.

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » di aug 12, 2008 10:17 am

Dat is gewoon een rookgordijn, hij manouvreert zichzelf in de underdogpositie. :hypocrite.gif:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do aug 14, 2008 11:05 am

'Stuurfout' renner Huizenga

Baanrenner Jenning Huizenga
moet zijn positie op de fiets enigszins
aanpassen.Een jurylid meldde donderdag
tijdens de training op de olympische
piste dat het triatlonstuur op de fiets
van de achtervolger niet voldoet aan de
richtlijnen.

Huizenga trainde de laatste tijd met
een stuur dat na verschillende testen
in windtunnels in een licht hellende
positie naar voren was gemonteerd.In
die houding,met minder luchtweerstand,
zou hij 2 tot 3 seconden kunnen winnen.

Een jurylid wees de ploeg er op dat
daarmee de regels worden overtreden.
Huizenga rijdt vrijdag de kwalificaties
van de individuele achtervolging.
nos tt

Noem me een doemdenker maar ik heb het idee dat het met het baanrennen wel eens allemaal tegen kan gaan vallen.. Eerst rijdt Levy zn coach het ziekenhuis in, vervolgens zie ik een onzekere Theo Bos die twijfelt aan zichzelf op tv en nu weer een stuur die afgekeurd wordt.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do aug 14, 2008 11:06 am

En Vos die tegenvalt. Wordt niets idd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do aug 14, 2008 11:18 am

Teamsprint eerste kans voor Bos

PEKING - Het boegbeeld van het Nederlandse baanwielrennen liep donderdag tijdens de laatste training relaxed over het middenterrein. Voor Theo Bos mogen de Spelen beginnen. ,,Ik ben eraan toe, het moet nu gebeuren'', klonk het vol ongeduld. Vrijdag begint het baantoernooi met de teamsprint.

Het is voor Bos het eerste van drie optredens, het eerste ook waarin hij - samen met Teun Mulder en Tim Veldt - serieus zicht heeft op een medaille. ,,Als alles loopt volgens plan is de kans op een medaille best groot'', keek Bos nadat hij een paar rondjes had gefietst op de baan van het imposante Laoshan Velodrome in West-Peking. De Britten zijn voor hem de favoriet, wereldkampioen Frankrijk maakte in de training nog niet veel indruk.

,,Hun tijden, hun houding op de fiets, daaraan zie ik dat het bij de Britten wel goed zit'', vertelde Bos. Sprintcoach Pavel Buran had de Fransen geklokt. Tegenvallend, wist Tim Veldt: ,,Maar wat zegt het? Ik haal in trainingen ook niet het niveau van de wedstrijd. Zoals Teun dat bij ons juist weer wel heeft.''

In de stress
Mulder is de man die de boel op gang brengt en Bos en Mulder laat zweten. ,,Als Teun zo hard van start gaat, mis ik vaak net zijn wiel en moet ik in de ronde versnellen. Dat is lullig voor Teun die achter me zit en mijn wiel dan weer niet kan houden'' , vertelde Bos. Veldt: ,,Dan schieten er mensen in de stress omdat ze denken dat ik het niet kan bijhouden. Ik maak me er niet druk om, we maken dit vaker mee. Feit is dat Theo en ik in trainingen net iets minder zijn.''

Mulder, winnaar van drie medailles bij het WK, kan er om lachen dat zijn maatjes moeten afzien achter zijn brede rug. ,,Ik rijd nu op training harder dan bij het WK. Ik kom - handgeklokt weliswaar - tot openingsrondjes van 17,3. In Manchester zat ik daar tweetienden boven. We werden daar derde, maar ik wist dat ik moest verbeteren. Dat er in onze start nog winst te halen viel.''

Jetlag
Voor Veldt is de teamsprint zijn enige olympische optreden, Bos en Mulder hebben nog keirin en natuurlijk het koningsnummer, de sprint. ,,Ik voel dat ik hier met de dag beter word'', zei Bos die een week werd geteisterd door jetlag. ,,Ik wil gewoon goud, het liefst op de sprint, maar als het op een ander onderdeel is, vind ik het ook goed.''

Het WK in Manchester, waar hij als drievoudig wereldkampioen voortijdig werd uitgeschakeld, kan daarbij als leermoment hebben gediend. ,,Ik reed daar harder dan ooit. En toch werd ik geklopt. Ik kwam snelheid te kort ten opzichte van een paar concurrenten. Het was een gekke ervaring, waar ik wel van heb geleerd. Ik was misschien te ontspannen.''

Hij was dit jaar net iets zwaarder gaan fietsen, maar keerde na Manchester terug naar zijn oude verzet. ,,Ik wil dat oppermachtige gevoel terugkrijgen. Deze versnelling moet daarbij helpen. Het past gewoon beter bij me.''
www.sportwereld.nl

Bos is aan het twijfelen geslagen, ik verwacht er inderdaad weinig van.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do aug 14, 2008 12:13 pm

Lekker moment om te gaan twijfelen. Poeh. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » do aug 14, 2008 12:17 pm

Schijnt te komen omdat ie op het WK plots een keer verloren heeft.. als je daar nu nog niet overheen bent.. mentaal wrak.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr aug 15, 2008 9:32 am

Die Polen beginnen wel heel sneu. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr aug 15, 2008 9:32 am

Tot zover de Polen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » vr aug 15, 2008 9:40 am

Gaat het om de tijden of gaan alleen de winnaars door?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr aug 15, 2008 9:42 am

Tijden volgens mij.

Tijden dus en daarna koppeling: langzame tijd - snelle tijd in de finales.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr aug 15, 2008 9:49 am

De eerste 8 qua tijd gaan door.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr aug 15, 2008 9:58 am

Groot Brittannië geeft even een visitekaartje af. Jeetje.
Laatst gewijzigd door peter op vr aug 15, 2008 9:59 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr aug 15, 2008 9:59 am

Theo Bos had het dus wel goed gezien.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr aug 15, 2008 10:01 am

Nederland wordt hard afgetroefd door de Fransen.

Plaats reactie