De voorbereiding van Oranje

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

De voorbereiding van Oranje

Bericht door Duke » ma mei 26, 2008 3:26 pm

In het kamp van Oranje is alles rustig
ANALYSE, Door Paul Onkenhout

ROTTERDAM - Het Nederlands elftal en bondscoach Van Basten staan nog niet onder spanning. Zelfs de afvalrace in de selectie verloopt ditmaal kalm.

Met een monster zonder waarde op zak vervolgt het Nederlands elftal vandaag in Hoenderloo de voorbereiding op het Europees kampioenschap. Schade liep de ploeg niet op in het duel met Oekraïne, maar wat de nettowinst van de oefenpartij precies was, bleef onduidelijk.

Voor lang houdbare conclusies over de vorm en de kracht van Oranje was het verweer van Oekraïne veel te pover. Coach Michailitsjenko vatte het duel samen door zijn analyse na de 3-0-nederlaag te beginnen met de vaststelling dat het grote krachtsverschil het gevolg was van het feit dat de ene ploeg zich voorbereidt op het EK, en de andere op de vakantie.

In die opmerking zat voor het Nederlands elftal een waarschuwing besloten. Ook voor de volgende twee oefenwedstrijden zijn landen gestrikt die in deze fase van het seizoen niets meer te winnen hebben. Evenals Oekraïne bereiden Denemarken (donderdag in Eindhoven) en Wales (zondag in Rotterdam) zich voor op het zomerreces.

Een weloverwogen plan ligt aan het inviteren van tijdelijk uitgerangeerde landen niet ten grondslag. De KNVB had geen andere keuze. De Europese voetbalbond UEFA staat niet toe dat twee deelnemers aan het EK elkaar treffen in de weken voorafgaand aan het toernooi.

De wereldvoetbalbond FIFA legt WK-deelnemers die beperking niet op. Nederland kon daardoor twee jaar geleden in de aanloop naar het WK oefenen tegen twee landen die ook in Duitsland actief zouden zijn, Mexico en Australië.

De waarde van de drie graadmeters die deze weken staan geprogrammeerd, is onmogelijk vast te stellen. Het wordt er in dat opzicht voor bondscoach Van Basten niet makkelijker op gemaakt.

In de eerste test waren om uiteenlopende redenen acht spelers – Van der Sar, Timmer, Melchiot, Sneijder, Van Nistelrooij, Van Persie, Robben en Vennegoor of Hesselink – niet beschikbaar. De waarde van de graadmeter werd daardoor nog minder.

Orlando Engelaar trok zaterdag de aandacht op het middenveld met zijn verfijnde en bijna altijd voorwaartse passing, maar hij was zelf de eerste om toe te geven dat hem door de tegenstander nauwelijks iets in de weg werd gelegd. Het is de vraag waartoe hij in staat is als de oppositie afkomstig is uit Italië of Frankrijk, zoals op het EK.

Maar een uitgebluste tegenstander als Oekraïne biedt ook voordelen. De zege was er een met klinkende cijfers, de wedstrijd bood voldoende vertier en de latente ontevredenheid onder de bevolking over de aanpak van Van Basten bleef verborgen.

In het kamp van Oranje is alles rustig. De speelwijze met 2 controlerende en 3 aanvallende middenvelders en 1 spits, voldoet en staat niet ter discussie. Onheilspellend is alleen de slepende dijbeenblessure van Van Persie, een van de spelers die de komende weken in het elftal de meerwaarde voor zijn rekening zou moeten nemen.

Zelfs een kwestie die traditioneel nogal wat stof doet opwaaien, de afvalrace, zorgt ditmaal niet voor ophef. Twee jaar geleden, voor het WK, zat Van Basten in een lastiger parket. Vooral zijn besluit spits Huntelaar niet te selecteren, leidde destijds tot veel discussies. Opwinding blijft nu achterwege.

Door de terugtrekking van Seedorf is de spanning geweken. Van Basten streepte zondag vrijwel geruisloos de namen door van een middenvelder, Landzaat, en van de vierde doelman, Boschker.

Om de selectie op 23 spelers te brengen, zal Van Basten deze week nog één besluit moeten nemen. De keuze gaat tussen twee verdedigers, Melchiot en Boulahrouz. Uiterlijk woensdag zal een selectie bekend worden gemaakt waar, zo staat nu reeds vast, weinig op aan te merken valt.

De opstelling roept zoals altijd veel meer vragen op, en in het bijzonder de bezetting van de drie posities achter de spits. De concurrentie is ongekend hevig, met de kandidaten Van der Vaart, Sneijder, Van Persie, Kuijt, Robben, Babel en Afellay. Hoe dan ook zal van prominente spelers het incasseringsvermogen danig op de proef worden gesteld.

Het speculeren over de opstelling van Oranje krijgt deze week een serieus karakter. De selectie is vanaf vandaag compleet. Als laatste spelers zullen Sneijder en Van der Sar zich aansluiten bij een ploeg die in de voorbereiding op het EK keurig op schema ligt.
www.volkskrant.nl

Vreemd, dat landen die op de eindronde spelen niet tegen elkaar mogen oefenen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di mei 27, 2008 8:58 am

Oranje lacht nog om gemiste strafschoppen
REPORTAGE, Van onze verslaggever Willem Vissers

Het Nederlands elftal is verhuisd naar het paradijs van de beslotenheid. En de laatste winnaars melden zich.

Vier keer op rij mist Jan Vennegoor of Hesselink een strafschop, tot hilariteit van zijn collega-internationals. Nu kunnen ze nog lachen om verkwanselde penalty's.

Het Nederlands elftal is voor de tweede week van de voorbereiding op het EK neergestreken in Residence Victoria, het paradijs van de beslotenheid aan de Woeste Hoefweg in Hoenderloo. Ver weg van huis, midden op de Veluwe. Een luxueus hotel met een schitterend voetbalveld, door hekken omringd. De spelers stappen vanuit hun kamer zo het gras op.

De eerste keer gaat Wesley Sneijder serieus in op de vraag over zijn favoriete positie op het middenveld: als lid van het creatieve driemanschap achter de spits, of als één van de twee controleurs daar achter. ‘Het is duidelijk dat ik wat meer naar voren het sterkst ben.’

Bij de tweede keer heeft hij genoeg van de vraag: ‘Mijn plek is daar, kamer 242.’ Hij wijst richting het hotel. In Hoenderloo kan de bondscoach in alle rust oefenen. Vier van de negen geplande trainingen voor het vertrek naar Zwitserland vinden achter gesloten deuren plaats en dat is niet meer zo on-Nederlands als vroeger.

Vooral Frank Rijkaard maakte in 2000 gebruik van de beslotenheid, gewend ook als hij daaraan was in Italië, op stiltecentrum Milanello. De tactische variant, de geniale vrije trap, het oefent wat meer ongestoord zonder pers en publiek.

Maandag, bij de eerste sessie in Hoenderloo, is iedereen welkom. Wesley Sneijder kreeg wat extra rust na de landstitel met Real Madrid. Hij blies een paar dagen uit in Nederland. ‘Even langs bij oma, je kent het wel. Even het verstand op nul en niet aan voetbal denken.’

Aan zelfvertrouwen heeft het Sneijder nooit ontbroken. ‘Ik heb er zin in. Het is duidelijk zichtbaar hoe sommige spelers zijn gegroeid ten opzichte van het WK in Duitsland. Dat moeten we nu laten zien. Ik ga alleen naar het toernooi om te winnen. Zo voel ik het. Als je het elftal analyseert, doen we niet onder voor andere landen. Hoe wij over Italië en Frankrijk denken, zullen zij ook over ons denken.’

Sneijder speelde een flets WK, op een moeilijke positie. Hij was laatste man op het driemansmiddenveld. Hoe is hij gegroeid dan? ‘In alles. Als speler, en ook buiten het veld. Dat doet een hoop met je. Het complete plaatje is veranderd.’

En dan traint ook Edwin van der Sar voor het eerst mee, de recordinternational die zichzelf vorige week verhief tot held, door in de finale van de Champions League tussen Manchester United en Chelsea de beslissende strafschop te stoppen.

Maandag vertelt hij dat het gelukzalige gevoel eigenlijk maar kort duurde. ‘Donderdag was ik te moe om blij te zijn.’ ’s Avonds dronk hij in Manchester nog een paar biertjes met ploeggenoten, maar om een uur of kwart over twaalf ging het licht uit.

Wat hij jammer vond, is dat de huldiging in de stad niet doorging, zoiets als met Ajax, dat zich in 1995 liet fêteren op het Museumplein. Al die mensen toen, het aankomende vliegtuig dat al even ‘zwaaide’, de nachtsluiting met een patatje, ergens in de stad.

Vrijdag dacht hij voor het eerst serieus aan het EK, zijn laatste toernooi. Hij belde de materiaalman, om te bespreken welke spullen hij vervoerd wilde hebben naar Hoenderloo.

Oranje is dus compleet nu. Van Persie traint nog steeds apart en één speler valt nog af. Van Basten wil deze week, met oefenduels tegen Denemarken (donderdag) en Wales (zondag) schaven aan systeem, samenhang en opstelling.

Maar eerst dus nog even een vleugje hilariteit, als tegen het einde van de training iedereen een strafschop neemt, twee weken voor Nederland - Italië. Degenen die missen zijn, op Melchiot na, allemaal aanvallers: Vennegoor of Hesselink (gestopt door Timmer), Babel (hoog over), Van Nistelrooij (hoog over), Huntelaar (slap naast) en Melchiot (gestopt). Degenen die falen mogen opnieuw aanleggen, totdat ze hebben gescoord.

Zo kan het gebeuren dat Jan Vennegoor of Hesselink, net gekroond tot kampioen met Celtic, vier keer op rij een strafschop mist. Redding Timmer, redding Van der Sar, twee keer redding Stekelenburg. Anderen slaan van jolijt met hun vuist in het gras. Nu nog wel.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do mei 29, 2008 7:41 pm

1-0 inmiddels tegen Denemarken. Aardig spel, maar verdedigend blijft het kwetsbaar.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do mei 29, 2008 7:57 pm

Duke schreef:1-0 inmiddels tegen Denemarken. Aardig spel, maar verdedigend blijft het kwetsbaar.
Elftal valt voor het toernooi al in twee helften uiteen. Europese top in aanval en aanvallende middenvelders; Nederlandse top achterin (Sar niet meetellende).

Tegen een team dat scherp countert kijk ik tussen mijn vingers (handen voor ogen).

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » do mei 29, 2008 8:17 pm

1-1 Poulsen

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do mei 29, 2008 8:18 pm

Snelle reactie zeg! Had jij die goal niet kunnen voorkomen?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9375
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » do mei 29, 2008 8:20 pm

Wie is trouwens de leider van dit elftal? Op het veld.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » do mei 29, 2008 9:03 pm

Pff, die verdediging is wel écht heel erg slecht zeg. Ik zou toch Bouma erin zetten ipv Mathijssen, die er een handje van heeft om of verkeerd te dekken, of helemaal niet te dekken.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33989
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do mei 29, 2008 9:29 pm

Het is wel leuk, speler met Sneijder én Van der Vaart, maar dan gaat er wel erg veel door het centrum. Robben was trouwens aardig op dreef.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mei 29, 2008 9:39 pm

Het voetbal van Oranje ziet er werkelijk niet uit. Wat een rommeltje. Ik zou zeggen: maak een keuze, Van Basten. Óf Sneijder óf Van der Vaart, bijvoorbeeld.
Arjen Robben leek wel aardig te spelen, maar dat lag aan zijn tegenstander. Babel liep er ook continu doorheen.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » do mei 29, 2008 10:09 pm

Mathijsen wordt nu geslacht (misschien terecht, speelde niet sterk) maar wie liet Poulsen pontificaal lopen?

Dat controlerende blok met Engelaar en De Zeeuw is een beetje licht.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do mei 29, 2008 10:10 pm

Vriendschappelijk voetbal niet al te serieus nemen
I think I lost my fucking headache

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do mei 29, 2008 10:29 pm

Dat klopt wel. Het gaat natuurlijk nergens om. Die Denen deden er niets aan.
Het stinkt aan alle kanten!

wimpey
Berichten: 52114
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » vr mei 30, 2008 8:13 am

joey schreef:Het voetbal van Oranje ziet er werkelijk niet uit. Wat een rommeltje.
Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar de Denen denken er anders over:


Het Nederlands Elftal heeft haar tweede oefenwedstrijd ter voorbereiding op het EK niet weten te winnen. Denemarken hield Oranje op een gelijkspel in het Philipsstadion. Ruud van Nistelrooij zette zijn ploeg in de 29e minuut op voorsprong na een vloeiende aanval, maar Christian Poulsen zette na rust de gelijkmaker op het bord.

Ajacied Dennis Rommedahl maakte de volledige negentig minuten vol en Deens international Kenneth Perez speelde 77 minuten mee. De Ajacied sprak na afloop de pers met een glimlach te woord. "Laat me raden," zei de aanvaller toen hij enkele Nederlandse journalisten te woord stond. "Het was zeker weer helemaal niets," doelend op de altijd kritische pers.

"Want bij jullie is het altijd helemaal niets," ging de Deen verder. "Ik ben het daar helemaal niet me eens. Oranje speelde voor rust zelfs fantastisch. Ze hadden toen met 3-0 voor moeten staan. In de tweede helft was het inderdaad wat minder," gaf Perez toe. "Maar vergeet niet dat het Nederlands elftal ook nog midden in de voorbereiding op het EK zit. Ik heb helemaal genoten van Wesley Sneijder. Wat kan die jongen goed voetballen. Mede daardoor was Oranje in de eerste helft echt top. Maar ik zal het allemaal wel verkeerd hebben gezien. Toch?," aldus een cynische Ajacied.

Denemarken kreeg in Eindhoven heel wat grote kansen. "Maar dat komt natuurlijk niet alleen door de defensie," vindt Johnny Heitinga. "Ook verdedigen doe je met z'n allen. De Denen kregen te veel mogelijkheden, maar daar moet je niet dramatisch over doen," ging de Ajacied verder. "We hadden het duel voor rust al moeten beslissen. In de tweede helft zag je dat we de laatste week steeds twee keer per dag hebben getraind."

"Toen ging het minder, maar ik maak me nog geen zorgen voor het EK hoor. Dat is niet nodig. Als verdedigers waren we misschien niet scherp genoeg. Maar het is ook heel belangrijk dat de aanvallers bij balverlies meteen druk zetten. Dat bedoel ik met verdedigen doe je met z'n allen. Ik vind het wel heel hoopvol dat we zo veel kansen hebben gekregen. Dat is het positieve van de avond. Daar wil ik me graag aan vasthouden," besloot Heitinga zijn reactie.

Ook kwam Morten Olsen, ex-coach van Ajax, nog aan het woord. De Deense bondscoach prees het spel van Oranje. "Vooral in de eerste fase van deze wedstrijd hebben we gezien hoe goed de Nederlanders kunnen voetballen," aldus Olsen die snapte dat Oranje een zware trainingsweek achter de rug heeft. "Dat het elftal wat terugviel is in deze fase dan ook wel verklaarbaar."

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » vr mei 30, 2008 8:22 am

Zal mij benieuwen wie er achter RvN komen te spelen. Sneijder/VdV/Persie?Robben. Allemaal kunnen ze met één actie een wedstrijd beslissen.

Lastig. Eerste helft wel aardig tegen de Denen. Daarna was het weinig.
Face your fears and live your dreams, No Fear

wimpey
Berichten: 52114
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » vr mei 30, 2008 8:37 am

De Dominee schreef:Zal mij benieuwen wie er achter RvN komen te spelen. Sneijder/VdV/Persie?Robben. Allemaal kunnen ze met één actie een wedstrijd beslissen.
En ze willen stuk voor stuk de bal in de voet hebben en zijn defensief kwetsbaar. Zonder opkomende backs wordt het wel erg statisch.

Ik zou echt voor Kuyt kiezen op rechts, lijkt me voor het team beter. Individueel lever je wat in, maar Kuyt loopt, werkt, zorgt voor diepgang, trekt niet voortdurend naar binnen en hij verdedigt...

Sneyder op de plek van Engelaar, Ooijer en Bouma centraal en Melchiot op rechtsachter... Ik zag net de goal van de Denen; met Heitinga en Joris Goedbloed kun je op zo'n toernooi echt niet aan komen kakken.

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » vr mei 30, 2008 8:43 am

Behoudens de goal van de Denen stond Heitinga bij een aantal aanvallen weer eens te ruim te dekken.

Stam had na afloof weer een 'Open Dueren' marathon, maar hij had wel gelijk toen hij zei dat Heitinga beter tot z'n recht komt op het middenveld.
Daar ben ik het wel mee eens.
Laat ik het zo zeggen: ik denk dat hij minder kwaad kan op die plek.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr mei 30, 2008 8:47 am

Hebben jullie die opstellingen gezien van de zogenaamde analysten? Vooral die van Eijkelenkamp was lachwekkend. Die had zoiets in petto:

-------vNistelrooy-----------
-Robben-VdVaart-vPersie-
------------Sneijder---------
--Engelaar-------------------
-Gio-Bouma-Heitinga-Ooijer

:smallgrin.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » vr mei 30, 2008 9:37 am

wimpey schreef:Ik heb de wedstrijd niet gezien, maar de Denen denken er anders over.
Zou ik ook zeggen als ik een beetje slap had lopen ballen. Die Perez was weer eens een karikatuur van een spelbepaler. Pfff.... :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr mei 30, 2008 9:54 am

Een andere mogelijke verklaring is natuurlijk dat sommigen het anders zien dan wij.
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr mei 30, 2008 10:07 am

Peter schreef:Hebben jullie die opstellingen gezien van de zogenaamde analysten? Vooral die van Eijkelenkamp was lachwekkend. Die had zoiets in petto:

-------vNistelrooy-----------
-Robben-VdVaart-vPersie-
------------Sneijder---------
--Engelaar-------------------
-Gio-Bouma-Heitinga-Ooijer

:smallgrin.gif:
Ik vond het ook wel grappig inderdaad. Op die plek van Engelaar zou je Makelele moeten hebben....geen Engelaar.

Het is lastig hoor...een opstelling vinden voor dit Oranje.
Ik zou er tegen Italie zelfs voor kiezen om zonder RVN of KJH te spelen.
Zet Van Persie maar in de spits...
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr mei 30, 2008 10:10 am

Peter schreef:Hebben jullie die opstellingen gezien van de zogenaamde analysten? Vooral die van Eijkelenkamp was lachwekkend. Die had zoiets in petto:

-------vNistelrooy-----------
-Robben-VdVaart-vPersie-
------------Sneijder---------
--Engelaar-------------------
-Gio-Bouma-Heitinga-Ooijer

:smallgrin.gif:
Ik zie Van Basten hiertoe ook in staat. Demy de Zeeuw valt niet echt mee en hij heeft al laten doorschemeren dat Sneijder ook controlerend kan spelen.

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr mei 30, 2008 10:29 am

In dat geval moeten ze zijn contract bij ajax ongeldig verklaren
IK GELOOF!!!!!!

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr mei 30, 2008 10:30 am

Geweldig juist, een trainer die vindt dat de aanval de beste verdediging is!
I think I lost my fucking headache

Lionel
Berichten: 47677
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » vr mei 30, 2008 10:31 am

Of een trainer die vindt dat je zelfs zonder verdediging kunt winnen :ajaxsmiley.gif:
IK GELOOF!!!!!!

Plaats reactie