11 juni, 18.00 uur Tsjechië-Portugal
11 juni, 18.00 uur Tsjechië-Portugal
11 juni, 18.00 uur Geneve: Tsjechië-Portugal
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Tuurlijk hoort het niet, op de hand staan is inderdaad een smerige actie. Heb Ronaldo ook een aantal keren zien duikelen waarna hij vol ongeloof naar een scheidsrechter kijkt. Nee, iets irriteert me aan Portugal, misschien ben ik daarom niet zo objectief. Had een 2-2 wel terecht gevonden.joey schreef:Op de hand van je tegenstander gaan staan is erg geniepig. Ook als je het doet bij een mooi jongetje.
Update: C. Ronaldo doet toch mee en scoort 2-1.
Ligt het aan mij of fluiten de scheidsrechters dit toernooi veel minder voor van die nichterige valpartijen na licht lichaamscontact? Ik zie opeens zoveel spelers verbaasd rondkijken.
En het komt het tempo van een wedstrijd wel ten goede.
Het is iig duidelijk van Portugal win je met corners en scherpe vrije trappen want die Ricardo blijft een grabbelaar...en met hoofd dat onnozeler kijkt dan Heitinga (ja,ja, Wimpey het is mogelijk.
)

Het is iig duidelijk van Portugal win je met corners en scherpe vrije trappen want die Ricardo blijft een grabbelaar...en met hoofd dat onnozeler kijkt dan Heitinga (ja,ja, Wimpey het is mogelijk.

Ik vind de scheidsrechters tot nu toe over het algemeen prima. Als de teams willen kan er vrijwel altijd tempo in de wedstrijd komen.
Tsjechië speelde vandaag in aanvallend opzicht iets beter met een speerpunt als Baros in plaats van de ontzettend statische Koller, maar kon nog steeds niet imponeren. Portugal was minder en ik vond dat Danny Blind goed uitlegde waarom dat gedeeltelijk kwam. Ronaldo zat niet lekker in de wedstrijd en ging zwerven in plaats van de ruimte aan de zijkanten te benutten. Hij dook daardoor juist constant de drukte in en leed constant balverlies. Je ziet die maniertjes ook steeds meer opspelen wanneer hij niet lekker in de wedstrijd zit, want hij was vandaag weer bloedirritant. Het verschil in positieve zin bij Portugal was natuurlijk Deco, die er vandaag wel zin in had.
Tsjechië speelde vandaag in aanvallend opzicht iets beter met een speerpunt als Baros in plaats van de ontzettend statische Koller, maar kon nog steeds niet imponeren. Portugal was minder en ik vond dat Danny Blind goed uitlegde waarom dat gedeeltelijk kwam. Ronaldo zat niet lekker in de wedstrijd en ging zwerven in plaats van de ruimte aan de zijkanten te benutten. Hij dook daardoor juist constant de drukte in en leed constant balverlies. Je ziet die maniertjes ook steeds meer opspelen wanneer hij niet lekker in de wedstrijd zit, want hij was vandaag weer bloedirritant. Het verschil in positieve zin bij Portugal was natuurlijk Deco, die er vandaag wel zin in had.
-
- AT Toto winner 15/16
Real Ajax schreef: ...en met hoofd dat onnozeler kijkt dan Heitinga (ja,ja, Wimpey het is mogelijk.)

Het is niet alles goud dat er blinkt bij Portugal. Bij spelhervattingen zijn ze kwetsbaar en er kwamen over hun linkerkant veel gevaarlijke momenten. Als Sionko ze al in verlegenheid kan brengen, vrees ik het ergste voor ze wanneer ze tegenover Lahm en Fritz/Schweini komen te staan...
Met Baros en Matejowsky zat er al veel meer voetbal in. Nu Rozehnal (kandidaat voor slechtste speler m.i.) en Plasil er nog uit en er staat een aardig team. Tommie G. loopt trouwens ook op z'n tandvlees, wist het eerste kwartier niet waar ie het zoeken moest...brigade zuid schreef:Tjechie verbaasde me een beetje in positieve zin, de eerste wedstrijd vond ik ze vrij slecht en vandaag deden ze heel behoorlijk mee, geef ze een aardige kans om door te gaan.
www.volkskrant.nlRonaldo: de beste, mooiste, snelste, vervelendste
EK VOETBAL, Van onze verslaggever Willem Vissers
gepubliceerd op 12 juni 2008 02:46, bijgewerkt op 12 juni 2008 09:34
geneve - Net als Cristiano Ronaldo zichzelf dreigt te verliezen in zelfbeklag, meldt het fenomeen op groene schoenen zich aan het front. Ziedend haalt hij uit voor de beslissende 2-1 tegen Tsjechië, het doelpunt dat Portugal in de kwartfinales brengt.
Rooooo-naaaal-doooeeeee, zingt het rode Portugese vak, als Ronaldo (23 jaar) na afloop langs de Portugese tribune loopt. En als hij zich bij de gang naar de kleedkamer ontdoet van zijn shirt en zijn torso aan het volk toont, klinkt dat Ro-nal-doe zelfs nog een toontje hoger.
Ronaldo is deze week uitgeroepen tot mooiste voetballer van de wereld, in een onderzoek onder 12 duizend vrouwen. Beste voetballer, mooiste voetballer, het kan niet op.
In het stadion van Genève, dichtbij het veld gezeten, is hij perfect te volgen. Wat doet hij allemaal, hoe loopt hij en waar?
Hij begint fris, op de linkerflank, in een stadion dat rood is gekleurd. Het naar paars neigende rood van Portugal tegen het vuurrode rood van Tsjechië. Het Zuid-Europese, uitdagende en frivole rood, contra het onverzettelijke, wat soberder nochtans eveneens begaafde rood uit Midden-Europa.
Bondscoach Felipe Scolari, de expressionist onder de bondscoaches, tegen Karel Brückner, die liever in rust het overzicht bewaart. De impressionist, als het ware.
Ronaldo dus. Al na 8 minuten zet hij door het centrum de aanval op waaruit Deco van dichtbij scoort. Hij juicht nauwelijks. Dat is toch vreemd. Of concentreert hij zich en is hij alweer bezig met het vervolg? Is hij beledigd?
Als Tsjechië steeds beter wordt, gaat hij zwerven. Weg van de linksbuitenplaats, weg met de ketens van de positie. Hij gebaart, snel, dwingend: hier met die bal. Hij vraagt, dwingt, eist of maakt vervelende gebaartjes als hij de bal niet krijgt, of als iemand hem duwt. Dan zit hij in het gras, mismoedig, vragend om aandacht van scheidsrechter Vassaras. Die komt uit Griekenland en kent de komedie van de voetbalarena.
Ronaldo is niet zo goed vandaag. Maar wat is hij snel. Wat kan hij goed schieten. Zelf weet hij bijvoorbeeld zeker dat hij veel beter kan schieten dan ploeggenoot Paulo Ferreira. Dus haalt hij uit met links, terwijl Ferreira er beter voorstaat. De verdediger heft de armen ten hemel.
Even later, als het inmiddels allang 1-1 is door een kopbal van Sionko, geeft Ujfalusi Ronaldo een tikje in het gezicht. Hij gaat neer. De scheidsrechter doet niets.
Het mooiste moment ontstaat als hij een vrije trap gaat nemen. Wijdbeens gaat hij staan, de vuisten gebald, de armen strak omlaag, iets van het lichaam af, bijna recht achter de bal. Hij snuift een paar keer, alsof hij letterlijk het gevecht met de muur aangaat, alsof die muur zich zal openen als hij de aanloop neemt. Zijn harde schot fladdert langs de muur, in de handen van doelman Cech.
Na rust, als het maar 1-1 blijft, neemt de ergernis bij Ronaldo toe. Hij dribbelt nu aan de kant van de Tsjechische fans. Ze fluiten hem uit, ze lachen als hij een vrije trap wil. Sommigen zetten een hand aan de mond en schelden op hem. Hij verstaat geen Tsjechisch.
Portugal voetbalt steeds slechter. De ene mislukte dribbel volgt op het andere mislukte hakje. Tsjechië, niet meer zo goed als in de tijd van Nedved, ruikt de sensatie.
Steeds meer zwerftochten onderneemt Ronaldo nu, als een stroper die zijn kostje bij elkaar moet sprokkelen. Hij zwenkt naar de eigen speelhelft, naar rechts, naar het centrum.
Hij is de jongen die weet dat hij de beste is, die alle ballen wil om dat ene doelpunt zelf te maken. Maar dat gaat zomaar niet en dus neemt het misbaar toe: als er twee ballen in het veld zijn, als hij geen vrije trap krijgt. Het spel van de Portugezen begint te irriteren.
Maar dan scoort Ronaldo. Het is zijn eerste doelpunt van het toernooi. De bank veert op. Weer juicht hij niet. In blessuretijd stuurt Deco hem alleen op pad. Onzelfzuchtig schuift Ronaldo de bal naar Quaresma voor 3-1. Roooon-naaal-doooeee, zingt het vak.
Anderhalf uur later vertrekt de spelersbus van Portugal naar het basiskamp in Neuchatel. Achter het beton van de tribunes vult een hysterisch gejuich de avond.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.
Salvador Dali
Salvador Dali
Ik vond Galasek zeer verdienstelijk spelen, zat er vaak goed tussen.wimpey schreef:Met Baros en Matejowsky zat er al veel meer voetbal in. Nu Rozehnal (kandidaat voor slechtste speler m.i.) en Plasil er nog uit en er staat een aardig team. Tommie G. loopt trouwens ook op z'n tandvlees, wist het eerste kwartier niet waar ie het zoeken moest...brigade zuid schreef:Tjechie verbaasde me een beetje in positieve zin, de eerste wedstrijd vond ik ze vrij slecht en vandaag deden ze heel behoorlijk mee, geef ze een aardige kans om door te gaan.
Vreemd overigens dat Portugal bij corners tegen niemand bij de 1e en 2 paal zet, je zag bij Nederland hoe belangrijk dat is.