In juli de competitie al beginnen? Zijn ze gek?Laatste jaar met korte winterstop
Door TIJANI GOULLET
ROTTERDAM - Ajax vertrekt vandaag naar Dubai voor een trainingskamp. De Amsterdamse club is samen met Heracles (Spanje) en Willem II (Portugal) een van de weinige ploegen in de eredivisie die zich in het buitenland op de tweede seizoenshelft voorbereiden. Dat heeft alles te maken met de korte winterstop. Volgend seizoen kunnen weer meer clubs in de winterstop de zon opzoeken. Dan duurt de onderbreking een week langer.
De langere winterstop van komend seizoen is de opmaat voor een grote verandering. Vanaf het seizoen 2009-10 zal er in de winter een onderbreking van vijf tot zelfs zes weken komen. Dat is nodig, omdat de zomerstop een stuk korter zal worden.
De officiële startdatum voor het seizoen 2009-10 is 1 augustus, maar Bert van Oostveen, manager competitiezaken, houdt er rekening mee dat de eredivisie al in juli aftrapt. Dat is noodzakelijk vanwege de veranderde opzet van de Europese toernooien.
De clubs die zich plaatsen voor de UEFA Cup - dankzij de plannen van Michel Platini zijn dat er dan ondanks de matige prestaties van dit seizoen voor Nederland nog steeds vier - moeten al begin en half juli voorrondes spelen. De winnaar van de Champions League play-offs moet eind juli aan de bak.
,,Op verzoek van het technisch platform (waarin onder andere Marco van Basten, Martin van Geel en Danny Blind zitting hebben, red.) begint de competitie dan eerder,’’ zegt Van Oostveen.
,,De ervaring van de laatste jaren heeft geleerd dat een ploeg wedstrijdritme nodig heeft om goed te presteren in de Europese voorronde. Zo is Ajax mede vanwege een gebrek daaraan twee jaar achter elkaar al in de voorronde uitgeschakeld. Het is niet voor niets dat Zweedse clubs het dan juist goed doen. Die zitten middenin de competitie.’’
De competitieleider beseft dat hij met voetbal in juli niet iedereen blij zal maken. ,,De ‘technische mensen’ zullen enthousiaster zijn dan de commerciële,’’ aldus Van Oostveen, die voor het schema van 2009-10 geen rekening heeft gehouden met de mogelijke inkrimping van de eredivisie. De KNVB wacht met een besluit daarover tot de voorjaarsvergadering. Dan zal ook worden beslist over invoering van een topklasse. Die wijziging van de voetbalpiramide heeft waarschijnlijk ook gevolgen voor de eerste en eredivisie.
Voordat het zover is zal het komend seizoen een soort overgangsjaar worden. De competitiestart is vanwege de Olympische Spelen op 30 augustus, de winterstop duurt desondanks een week langer. Daarna zal deze pauze vijf of zes weken omvatten. Zoals het was vóór het tijdperk van de play-offs, toen liefst zeventien clubs naar het buitenland trokken voor een trainingskamp.
Trainer Andries Jonker, die sinds gisteren met Willem II in Portugal verblijft, is blij met de langere winterstop. ,,Door de internationale speeldagenkalender wordt de zomerstop korter, en dan móet je wel een langere rustperiode in de winter inlassen. Het komt de kwaliteit van het voetbal ten goede. Bovendien is het voor de supporters aangenamer om in juli en augustus naar het voetbal te gaan dan in de koude januari-maand.’’
Dit seizoen hebben Jonker en zijn spelers bewust voor een kortere rustperiode gekozen. De voetballers hadden in Nederland kunnen blijven en langer vrij kunnen zijn, maar zij drongen erop aan zich zo goed mogelijk voor te bereiden op de tweede seizoenshelft. ,,Aanvankelijk waren wij niet van plan om naar het buitenland te gaan, maar gezien de omstandigheden - Willem II staat zeventiende - hebben wij een paar weken geleden ervoor gekozen om naar Portugal te gaan.’’
De belangrijkste beweegreden van Ajax om naar Dubai te gaan, is een commerciële. Ajax speelt een lucratief toernooi (prijzenpot: 2,5 miljoen dollar) om de Dubai Cup tegen Inter, VfB Stuttgart en Porto Alegre.
De komende seizoenen kan dankzij de langere winterstop zowel de trainer als de penningmeester tevreden worden gesteld.
Nieuwe eredivisie
Nieuwe eredivisie
Ik plaats hem hier :
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”
-
- Site Admin & Toto winner WC 2010
Waarom al eind april de laatste wedstrijd? Iedereen werkt dan toch ook nog gewoon twee maanden door...
Ik merk gewoon dat ik van de 34 wedstrijden er zowat 25 keer vastvries aan m'n stoeltje. De leukste wedstrijden vind ik echt met een zomerzonnetje op m'n knar, biertje erbij..
Dus: Half augustus beginnen, winterstop van 20 december tot 30 januari en eind mei de laatste wedstrijd. Playoffs dus afschaffen. Juni vrij, 1 juli beginnen.
Ik merk gewoon dat ik van de 34 wedstrijden er zowat 25 keer vastvries aan m'n stoeltje. De leukste wedstrijden vind ik echt met een zomerzonnetje op m'n knar, biertje erbij..
Dus: Half augustus beginnen, winterstop van 20 december tot 30 januari en eind mei de laatste wedstrijd. Playoffs dus afschaffen. Juni vrij, 1 juli beginnen.
Van mij mogen ze eind november stoppen tegelijk met de europese competities stoppen en dan een paar weken voordat ze weer aanvangen weer beginnen met voetballen.
En die midweekse wedstrijden mogen ze helemaal afschaffen. Als je in juli al begint met voetballen, dan kun je de bekerwedstrijden ook wel in het weekend plannen (allemaal op zondagmiddag om half 3).
En die midweekse wedstrijden mogen ze helemaal afschaffen. Als je in juli al begint met voetballen, dan kun je de bekerwedstrijden ook wel in het weekend plannen (allemaal op zondagmiddag om half 3).
- MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
- AT Toto winner 07/08
-
- AT Toto winner 15/16
Precies, veel meer in de zomer spelen en minder in die fucking kou.. is voor iedereen toch leuker.Spijker schreef:Winterstop is een prima idee voor een buitensport. Minder kans op afgelastingen en beter omstandigheden. Laat ze maar in juni doorgaan. Dan zit ik liever in het stadion dan met het weer zoals gisteren.
Dat lijkt me duidelijk. Ajax heeft over het algemeen 'mooi weer voetballers' in dienst. Dan moeten we dus ook spelen als het zonnetje schijnt.
Voor het publiek is het natuurlijk sowieso veel prettiger. Er is niets aan om in de regen, kou en wind naar een stadion te gaan. Zolang ze maar niet de vakantieperiode in gaan vind ik het prima. En dat zullen ze niet doen want dat scheelt inkomsten.

Voor het publiek is het natuurlijk sowieso veel prettiger. Er is niets aan om in de regen, kou en wind naar een stadion te gaan. Zolang ze maar niet de vakantieperiode in gaan vind ik het prima. En dat zullen ze niet doen want dat scheelt inkomsten.
Nil volentibus arduum