9 juni, 20.45 uur Nederland-Italië

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
bryan

Bericht door bryan » di jun 10, 2008 7:06 pm

Thomas schreef: Verder is het erg aandoenlijk dat iemand als Bryan zoekt naar drogredenen om de 1-0 af te keuren, want dat was natuurlijk gewoon een geldig doelpunt.
Waarom zeg je zo iets op zo'n manier? Ik vind het een nare, onaardige en volkomen zwakke manier van praten.

Ik vond het gewoon een totaal verkeerde interpretatie van de regels.
Laatst gewijzigd door bryan op di jun 10, 2008 7:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jesse

Bericht door Jesse » di jun 10, 2008 7:09 pm

Monkey Tonk schreef:Over geluk heb ik het niet gehad. Ik zei alleen maar dat de score de verhoudingen niet echt weergaf. Het had net zo goed 3-1 of 3-2 kunnen zijn. Doet niets af aan de prestatie van Oranje.

Ik was na afloop eigenlijk het meest verwonderd over de nul achterin.
Als het 3-1 had kunnen zijn, had het ook net zo goed 4-1 kunnen zijn. Natuurlijk, Italië heeft kansen gehad. Maar het is niet zo dat Nederland slechts drie kansen heeft gehad en dat die er toevallig allemaal invlogen.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 10, 2008 7:17 pm

bryan schreef:Ik vond het gewoon een totaal verkeerde interpretatie van de regels.
Valt weinig aan te interpreteren, hoor.
11.11:

"A defender who leaves the field during the course of play and does
not immediately return must still be considered in determining where
the second to last defender is for the purpose of judging which
attackers are in an offside position. Such a defender is considered
to be on the touch line or goal line closest to his or her off-field
position. A defender who leaves the field with the referee's
permission (and who thus requires the referee's permission to return)
is not included in determining offside position."
Met dank aan Thomas.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » di jun 10, 2008 7:31 pm

Juist, en zo'n regel is nodig omdat anders verdedigers gewoon uit het veld kunnen lopen en ineens iedereen buitenspel zetten. Maar de vraag is maar of bij een luchtduel een knal krijgen van de doelman met zo iets te vergelijken is. Een goede scheidsrechter (zeg maar, niveau Colina) had wel een uitzondering gemaakt. Wat er gisteren gebeurde was mierenneukerij van de hoogste orde.

Als het niet Italië maar Nederland was overgekomen dan was iedereen hier boos, en had ik, als neutrale supporter, het nog steeds buitenspel gevonden.
Laatst gewijzigd door bryan op di jun 10, 2008 7:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » di jun 10, 2008 7:31 pm

bryan schreef:
Thomas schreef: Verder is het erg aandoenlijk dat iemand als Bryan zoekt naar drogredenen om de 1-0 af te keuren, want dat was natuurlijk gewoon een geldig doelpunt.
Waarom zeg je zo iets op zo'n manier? Ik vind het een nare, onaardige en volkomen zwakke manier van praten.

Dat is hier tegenwoordig vrij normaal. Je kunt je mening in een paar alineas uitleggen, en dan krijg je een botte reactie als: "wat een onzin." Zonder enige uitleg. Het Engelse forum staat op een veel hoger niveau.

Wat het doelpunt betreft, er zijn -volgens ESPN- verschillende interpretaties, zelfs in de voetbalregels. In Amerika geldt het doelpunt, in Europa moet een speler toestemming vragen om het veld te verlaten, enz. Dus de verwarring is goed te begrijpen.

Ik vind zelf dat het doelpunt geldig is, want als die speler in het doel ligt, ipv ernaast, is iedereen het er over eens dat hij nog aan het spel meedoet. Maar als Italie die goal had gemaakt was ik misschien een andere mening toegedaan. Moeilijk te zeggen.

Ik vind dat een verdediger die achter de lijn staat of ligt nog wel aan het spel meedoet (want hij kan eventueel een goal voorkomen). Een aanvaller die buiten de lijnen gaat staan om niet buitenspel te staan neemt uit vrije wil niet meer aan het spel mee. Daarom vind ik dat de regels duidelijker onderscheid moeten maken tussen aanvallers en verdedigers.

Maar de hele buitenspelregelinterpretatie is al jaren een puinhoop. Ik vind het niet te geloven dat een speler die expres buitenspel gaat lopen nog wel aan dezelfde aanval mee kan doen als de bal eerst naar een andere aanvaller gaat. Dat is de buitenspelregel als truckendoos gebruiken, en dat kan nooit de bedoeling zijn geweest.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 10, 2008 7:46 pm

bryan schreef:Juist, en zo'n regel is nodig omdat anders verdedigers gewoon uit het veld kunnen lopen en ineens iedereen buitenspel zetten. Maar de vraag is maar of bij een luchtduel een knal krijgen van de doelman met zo iets te vergelijken is. Een goede scheidsrechter (zeg maar, niveau Colina) had wel een uitzondering gemaakt. Wat er gisteren gebeurde was mierenneukerij van de hoogste orde.
Wie is hier nu aan het mierenneuken? :smallgrin.gif:
Er staat nadrukkelijk dat een verdediger buitenspel niet zou opheffen als hij toestemming zou hebben van de scheidsrechter en dat was niet het geval. Gewoon geldig dus.

En met niemand anders!

bryan

Bericht door bryan » di jun 10, 2008 7:50 pm

Ik vind het niet te geloven dat een speler die expres buitenspel gaat lopen nog wel aan dezelfde aanval mee kan doen als de bal eerst naar een andere aanvaller gaat.
Ja, dat is het meest belachelijke toevoeging aan de regel.

Dat iemand niet-actief buitenspel kan staan als iemand anders hem van 30 meter inknalt, O.K., dat begrijp ik.

Maar dat iemand niet-actief buitenspel kan staan, maar dan bij een tweede fase bij dezelfde move weer niet-buitenspel staan is heel vreemd. Stel dat ik ben rechtsback (dat ben ik), ik zit de linksvoor te dekken. Hij staat dik buitenspel, dus ik laat hem zo. Dan ineens wordt hij later weer actief en kan hem binnen schieten. Dan moet ik de 3/4 meter goed maken om hem ineens in te halen terwijl ik dacht dat hij buitenspel was. Zo iets deed Van Nistelrooy tegen Tsjechie in 2004, meen ik te herinneren. De 2-0 denk ik. Was misschien een andere speler.

bryan

Bericht door bryan » di jun 10, 2008 7:56 pm

Bertje schreef:
bryan schreef:Juist, en zo'n regel is nodig omdat anders verdedigers gewoon uit het veld kunnen lopen en ineens iedereen buitenspel zetten. Maar de vraag is maar of bij een luchtduel een knal krijgen van de doelman met zo iets te vergelijken is. Een goede scheidsrechter (zeg maar, niveau Colina) had wel een uitzondering gemaakt. Wat er gisteren gebeurde was mierenneukerij van de hoogste orde.
Wie is hier nu aan het mierenneuken? :smallgrin.gif:
Er staat nadrukkelijk dat een verdediger buitenspel niet zou opheffen als hij toestemming zou hebben van de scheidsrechter en dat was niet het geval. Gewoon geldig dus.
Ja. Hij vraagt toestemming en de scheidsrechter bepaalt dan dat hij buitenspel staat. Dat mag. Maar de scheidsrechter is geen kindje mag ook bepalen dat iemand buiten het veld staat zonder dat diegene toestemming vraagt.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » di jun 10, 2008 7:59 pm

Arthur schreef:Vergeleken met wat we al jaren bij Ajax zien was het buitenaards, dus ik heb er in ieder geval van genoten.
Vergeleken met de laatste acht jaar Oranje ook nog eens. Ik heb ook genoten...ook al is dat fout. :biggrin.gif:
Maar de vraag is maar of bij een luchtduel een knal krijgen van de doelman met zo iets te vergelijken is. Een goede scheidsrechter (zeg maar, niveau Colina) had wel een uitzondering gemaakt. Wat er gisteren gebeurde was mierenneukerij van de hoogste orde.
Misschien, maar die situatie duurt gewoon te kort: Panucci gaat neer, die bal schiet het veld in, wordt aangenomen en voor de goal geschoten, tikkie, goal. Veel te kort om een goede inschatting van de situatie te maken terwijl het spel doorgaat en als scheids door je hoofd schiet dat "Italianen wel van slecht straattheater houden."

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 10, 2008 8:06 pm

bryan schreef:Ja. Hij vraagt toestemming en de scheidsrechter bepaalt dan dat hij buitenspel staat. Dat mag. Maar de scheidsrechter is geen kindje mag ook bepalen dat iemand buiten het veld staat zonder dat diegene toestemming vraagt.
Of de scheidsrechter nu een kindje is of niet, hij dient zich aan de regels te houden. Over één of andere impliciete toestemming wordt niet gerept. Sterker nog: "the referee's permission" wordt gelijkgesteld aan eenzelfde toestemming bij het opnieuw betreden van het veld. Een expliciete toestemming dus.

En met niemand anders!

Frank

Bericht door Frank » di jun 10, 2008 9:15 pm

Ik meen begrepen te hebben dat de regel ooit is ingevoerd omdat ene heer Cruijff expres achter de achterlijn van de tegenstander ging staan om te voorkomen dat hij buitenspel zou staan.

Ik heb nog steeds het idee dat deze regel (overigens staat er niets over een geblesseerd op de grond liggende speler !!)nu toevallig heel goed uitkwam voor de heren scheidsrechters en hun bazen om een blunder van het Zweedse arbitrale trio te verbergen. Het slaat namelijk gewoon helemaal nergens op om Panucci in dit geval als een actief element aan te merken. Mijns insziens was het gewoon meters buitenspel van Ruud. Je kunt er zelfs aan twijfelen of de scheids en grens uberhaupt Panucci wel hebben zien liggen.

Maar goed, het zal toch nooit meer teruggedraaid worden dus verder discussieren heeft weinig zin....
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 10, 2008 9:21 pm

Frank schreef:Ik heb nog steeds het idee dat deze regel nu toevallig heel goed uitkwam voor de heren scheidsrechters en hun bazen om een blunder van het Zweedse arbitrale trio te verbergen. Het slaat namelijk gewoon helemaal nergens op om Panucci in dit geval als een actief element aan te merken. Mijns insziens was het gewoon meters buitenspel van Ruud. Je kunt er zelfs aan twijfelen of de scheids en grens uberhaupt Panucci wel hebben zien liggen.
Uh, er is natuurlijk geen sprake meer van een blunder als de blunder door de regels gelegitimeerd wordt. Je kunt het niet eens zijn met de regel, prima, maar de arbitrage handelde natuurlijk volgens het boekje.

Die laatste opmerking is al helemaal vreemd. Waarom zou je die twijfels hebben? De grensrechter was niet in beeld, dus dan is het nogal een moeilijk te onderbouwen vermoeden.

En met niemand anders!

Frank

Bericht door Frank » di jun 10, 2008 9:27 pm

Omdat er geruchten (let wel: geruchten) zijn dat de vierde man de scheidsrechter in moest fluisteren heeft dat Panucci naast het doel lag en dat hij het maar op het opheffen van buitenspel moest houden.

En nogmaals, ik denk dat de regel nu expres zo uitgelegd wordt en dat hij oorspronkelijk is bedoeld om te zorgen dat er niemand EXPRES buiten het veld gaat staan. Niet als er iemand geblesseerd buiten het veld ligt.

In mijn ogen is het dus wel een blunder.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

M..

Bericht door M.. » di jun 10, 2008 9:36 pm

Ik dacht tot ik thuis kwam ook dat het buitenspel was. En ik heb er geen slok minder door gedronken. Sterker nog, ik lag me nog steeds dood als ik aan wamberto denk in de kuip.

Die blunder tegen ierland was ook héél lekker.. ik heb er niet minder feest door gevierd. Als ik dan vervolgens lees dat het ze daar nog steeds dwars zit dan vind ik het alleen maar nog mooier.

Dus.. buitenspel, geen buitenspel.. ik stond te springen en bestelde nog een rondje bier.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 10, 2008 9:43 pm

Frank schreef:Omdat er geruchten (let wel: geruchten) zijn dat de vierde man de scheidsrechter in moest fluisteren heeft dat Panucci naast het doel lag en dat hij het maar op het opheffen van buitenspel moest houden.
Geruchten? Lekker empirisch. Verder heb ik hier werkelijk nog niets over gehoord, noch heb ik iets gelezen. Waar heb je dit vandaan?
En nogmaals, ik denk dat de regel nu expres zo uitgelegd wordt en dat hij oorspronkelijk is bedoeld om te zorgen dat er niemand EXPRES buiten het veld gaat staan. Niet als er iemand geblesseerd buiten het veld ligt.
Zie bovenstaande discussie. Je kunt je niet onttrekken aan het spel zonder bevestiging van de scheidsrechter.

En met niemand anders!

Frank

Bericht door Frank » di jun 10, 2008 9:57 pm

Ik zou even moeten zoeken waar ik die geruchten heb gezien/gelezen.

Overigens staat er op de site van de FIFA een filmpje met uitleg over de buitenspelregel. Er wordt met geen woord gerept over spelers die buiten het veld liggen en zo buitenspel opheffen....

Ook in de officiele spelregels op de sites van de fifa en de knvb staat niets. Waar kwam dat artikel 11.11 van Thomas vandaan?

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di jun 10, 2008 10:03 pm

Dat laatste zou Thomas moeten beantwoorden. Thomas?

En met niemand anders!

WP_Legend

Bericht door WP_Legend » di jun 10, 2008 10:04 pm

ik vind dit ook onzin, had hij een meter naar voren gevallen was er niks aan de hand geweest en had niemand gezeurd over buitenspel. geldig doelpunt dus!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » di jun 10, 2008 10:36 pm

Monkey Tonk schreef:
bryan schreef:

Dat is hier tegenwoordig vrij normaal. Je kunt je mening in een paar alineas uitleggen, en dan krijg je een botte reactie als: "wat een onzin." Zonder enige uitleg.
Helaas eens ja.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » di jun 10, 2008 11:45 pm

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » wo jun 11, 2008 2:11 am

Monkey Tonk schreef:
bryan schreef:

Dat is hier tegenwoordig vrij normaal. Je kunt je mening in een paar alineas uitleggen, en dan krijg je een botte reactie als: "wat een onzin." Zonder enige uitleg. Het Engelse forum staat op een veel hoger niveau.
Ik onderbouw m'n posts altijd. Ook in dit geval. Ik vind het best dat Bryan het niet eens is met de regel, maar hij is er wel. En dus is het doelpunt gewoon geldig.

@ Bryan: het was verder niet beledigend bedoeld, maar ik had het op dat moment gewoon even gehad met het gezeur. De complete Engelse pers begon er ook al over zonder enige kennis van zaken.

Bertje schreef:Dat laatste zou Thomas moeten beantwoorden. Thomas?
Van RIO van PN. :ajaxsmiley.gif:

jabu

Bericht door jabu » wo jun 11, 2008 4:05 am

Bovendien heeft de UEFA zelfs een persconferentie gegeven over de geldigheid van het doelpunt en het bestaan van de betrefende regel:
UEFA supports Dutch goal decision
by Mark Chaplin from Basel

UEFA has emphasised that the goal scored by Netherlands striker Ruud van Nistelrooy in last night's UEFA EURO 2008™ match against Italy in Berne was valid, and that referee Peter Fröjdfeldt acted correctly in awarding it.
Not offside
UEFA General Secretary David Taylor was reacting to claims from some quarters that Van Nistelrooy was standing in an offside position when he scored the first of the Netherlands' goals in their 3-0 win. "I would like to take the opportunity to explain and emphasise that the goal was correctly awarded by the referee team," he said. "I think there's a lack of understanding among the general football public, and I think it's understandable because this was an unusual situation. The player was not offside, because, in addition to the Italian goalkeeper, there was another Italian player in front of the goalscorer. Even though that other Italian player at the time had actually fallen off the pitch, his position was still relevant for the purposes of the offside law."

Still involved
The starting point, said Mr Taylor, is the Laws of the Game – Law 11 – which deal with offside, whereby a player is in an offside position if he is nearer to his opponents' goalline than both the ball and the second-last opponent. "There need to be two defenders involved," the UEFA General Secretary said. "If you think back to the situation, the first is the goalkeeper, and the second is the defender who, because of his momentum, actually had left the field of play. But this defender was still deemed to be part of the game. Therefore he is taken into consideration as one of the last two opponents. As a result, Ruud van Nistelrooy was not nearer to the opponents' goal than the second-last defender and, therefore, could not be in an offside position.

Rare incident
"This is a widely-known interpretation of the offside law among referees that is not generally known by the wider football public," he continued. "Incidents like this are very unusual – although I'm informed that there was an incident like this about a month ago in a Swiss Super League match between FC Sion and FC Basel 1893. [It was] initially suggested that this [goal] was a mistake by the referee in terms of the offside law – the commentator later apologised publicly, as he didn't realise that this was the correct application of the law."

Law applied
Mr Taylor concluded: "So let's be clear – the referees' team applied the law in the correct manner. If we did not have this interpretation of the player being off the pitch then what could happen is that the defending team could use the tactic of stepping off the pitch deliberately to play players offside, and that clearly is unacceptable. The most simple and practical interpretation of the law in this instance is the one that is adopted by referees throughout the world – that is that unless you have permission from the referee to be off the pitch, you are deemed to be on it and deemed to be part of the game. That is why the Italian defender, even though his momentum had taken him off the pitch, was still deemed to be part of the game, and therefore the attacking player put the ball into the net, and it was a valid goal. The law in this place was applied absolutely correctly."
Lijkt mij vrij duidelijk.

LucaS

Bericht door LucaS » wo jun 11, 2008 5:51 am

Monkey Tonk schreef:
bryan schreef:

Dat mag je natuurlijk vinden, ik vind het nogal schijnheilig. Want jij doet er gelukkig net zo hard aan mee:
Monkey Tonk schreef:Voor dogmatische mannekes als jij wel.
Monkey Tonk schreef:Als jij wilt beweren dat Cruijff spelers niet beter maakte, heb ik niet veel toe te voegen. En als je dat wel vindt, maar dan toch met Rijkaard aan komt zetten, heb ik geen zin in je one-linerige spuit elf gedoe. Je haalt allerlei dingen door elkaar.
I think I lost my fucking headache

Monkey Tonk

Bericht door Monkey Tonk » wo jun 11, 2008 6:31 am

LucaS schreef:
Dat mag je natuurlijk vinden, ik vind het nogal schijnheilig. Want jij doet er gelukkig net zo hard aan mee:
Monkey Tonk schreef:Als jij wilt beweren dat Cruijff spelers niet beter maakte, heb ik niet veel toe te voegen. En als je dat wel vindt, maar dan toch met Rijkaard aan komt zetten, heb ik geen zin in je one-linerige spuit elf gedoe. Je haalt allerlei dingen door elkaar.

Als je toch druk aan het graven bent. Geef ook even de eraan voorafgaande posts voordat ik dit aan jou antwoordde. Dus die van mij, en jouw antwoord. Zaken uit hun verband rukken kan iedereen (al zij het misschien niet zo goed als jij).

Baseman

Bericht door Baseman » wo jun 11, 2008 7:39 am

Wat een hoop gezeik om niets zeg...

Oranje speelde groots, met name in de 1e helft.
Italie viel tegen.
Het doelpunt van VN is geldig volgens de regels, oftewel grote klasse van het scheidsrechterlijke trio.

Kunnen jullie kinders nu weer vooruit ?
:kwijl.gif:

Plaats reactie