13 juni, 20.45 uur Nederland-Frankrijk

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Plaats reactie
DelToro

Bericht door DelToro » za jun 14, 2008 2:47 pm

Voor mensen die nog een samenvatting zoeken is dit een aardige:
http://www.footyhighlights.com/?p=426

joey
Erelid

Bericht door joey » za jun 14, 2008 3:03 pm

wimpey schreef:Deze gaat de geschiedenis in:
joey schreef: Domme wissel ook.
:headbang.gif:

Joey gaat dat natuurlijk even rechtzetten en onderkennen dat de wissels van het inzicht van een groot trainer getuigen. :hypocrite.gif:
Nee, totaal niet. Robben inbrengen was een goed idee. Heb ik ook aangegeven. Het elftal had te weinig diepgang. Engelaar eraf halen was ook een goed idee. Engelaar viel door de mand, hij had moeite met het niveau. Maar Robben voor Engelaar? Beter niet, het leverde Frankrijk meteen een veldoverwicht op. Een counterdoelpunt kun je altijd maken. In de eerste wedstrijd maakte Nederland met een ploeg die beter in balans was óók counterdoelpunten.
Gelukkig is die Domenech een dommerik en ging hij aanvallende spelers inbrengen in plaats van de greep op het middenveld te behouden. Bovendien bracht Van Basten Bouma in. Daarmee was het probleem grotendeels opgelost.
Voor de rest heb ik voor jou redenering een term over die gebezigd werd door een favoriete trainer van jou, het is namelijk scorebordjournalistiek.

@Luuk: werkelijk alles zit mee op dit moment, de raarste ballen vliegen erin. Nederland komt ook steeds voor. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als het eens tegen zit. Ik denk dat in de volgende ronden ploegen heel verdedigend tegen Nederland gaan spelen en niet zoveel ruimte zullen weggeven als Italië en Frankrijk hebben gedaan. Eens kijken welke geniale oplossingen Van Basten dan heeft. De Nederlandse verdediging lijkt me in elk geval niet bestand tegen countervoetbal.

Mogen die kinderen trouwens voortaan bij hun moeder blijven? Bweh, wat klef. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jun 14, 2008 3:08 pm

joey schreef:Maar Robben voor Engelaar? Beter niet, het leverde Frankrijk meteen een veldoverwicht op.
Dat zal dan wel aan Frankrijk gelegen hebben, want Engelaar is net zo min verdedigende/controlerende middenvelder als vd Vaart dat is.

M..

Bericht door M.. » za jun 14, 2008 3:10 pm

joey schreef: De Nederlandse verdediging lijkt me in elk geval niet bestand tegen countervoetbal.
De Nederlandse verdediging zou ook niet bestand zijn tegen de fransen en de italianen..

joey
Erelid

Bericht door joey » za jun 14, 2008 3:17 pm

Nee, maar hij bleef wel in de zone spelen. Dat heb je met Robben niet. Robben is de pure individualist. Ik had het logisch gevonden om Engelaar, die heel zwak was, te vervangen door een speler met wie je meer grip kreeg op het middenveld. Laat ik het zo zeggen: de aanvoer naar Ribéry afsnijden lukte totaal niet.

Begrijp me goed, Nederland heeft twee topprestaties neergezet qua resultaat. De inzet van de spelers is hartverwarmend en er staat een team. Dat alles is wel eens anders geweest. Maar het spel was gisteren niet zo heel goed, dat gaf Van Basten na de wedstrijd zelf ook aan. Frankrijk was gelijkwaardig en kwam keer op keer bij de Nederlandse goal. Nederland kwam voor door knullig verdedigen van de overschatte Malouda en buitte die voorsprong uit door vlijmscherp te counteren. Dan moet je ook geluk hebben dat de tegenstander niet scoort. Van der Sar pakt een hoop, maar die Ribéry bleef maar opzetten... Nee, dat had echt wel anders kunnen lopen. Je kunt niet zeggen dat Nederland de wedstrijd onder controle had.

Het is wel apart, Nederland als counterploeg. Dat ik dat nog mag meemaken. :smallgrin.gif:

Nog even voor Luuk, die vindt dat geluk er niets mee te maken heeft, dit zei Van Basten na afloop:
'Vandaag zijn we gelukkig geweest', vertelde Van Basten voor de camera van de NOS. 'We hebben een goede start gehad. Daarna hebben we in de eerste helft vergeten te voetballen. We durfden niet meer, speelden veel lange ballen en hebben de bal alleen maar teruggetikt. Máár je hebt ook te maken met een Frans ploeg, die goede spelers heeft.'
Van Basten is drie keer realistischer dan al die zichzelf bevlekkende Oranje-fanaten. :excited.gif:

Jesse

Bericht door Jesse » za jun 14, 2008 3:51 pm

Zoals eerder gezegd ben ik niet zo van het analyseren bij Oranje (sowieso eigenlijk niet), maar meer van het opportunisme en lekker mee gaan in de gekte.

Maar goed, toch een poging. Nederland had het gister van pakweg de 25e minuut tot de bizarre 3-1 van Robben (fout van de keeper of gewoon onhoudbaar?) erg lastig. Daarvoor kon Nederland de bal ontspannen rondtikken en zag je nog leuke driehoekjes ook, daarna was Frankrijk gebroken. Voor mij is het meest opvallende de werklust en de spirit, of, zoals Luuk het al zei, de 'over m'n lijk'-mentaliteit. Van Kuyt kennen we het inmiddels wel, maar ook VDV (wat is ie balvast!), Sneijder, Robben en van Nistelrooij waren overal op het veld aan het sleuren, werken en meeverdedigen. Dat is iets wat ik bij Frankrijk bijvoorbeeld echt niet kon ontdekken.

Maar goed, het gaat natuurlijk voornamelijk om de periode dat Oranje het zo lastig had. De grote held van joey, Ribery, is inderdaad bijna niet af te stoppen, al speelde de Jong absoluut niet slecht in mijn ogen. Henry vond ik ook zeer aardig spelen, had ook als één van de weinige Fransen wél de juiste mentaliteit. Wat vinden de mensen hier van Boulahrouz? Frankrijk liet de opbouw in de eerste helft met name over aan hem, want daar heeft-ie het moeilijk mee, maar wát een sliding heeft die gozer! Urby kan er wat van, maar die van Boulah liegt er ook niet om. Iets wat me tegen Italië ook al opviel. Daarnaast heb je natuurlijk vd Sar die weer uitstekende keepte. Vrijwel alles heeft hij in één of twee instanties klemvast, waardoor er ook geen risico van een rebound is, heerlijk om erbij te hebben.

De minste was natuurlijk Engelaar. Zoals voorspeld heeft hij het een heel stuk moeilijker als je gewoon druk op hem zet. Daar lijkt hij simpelweg de handelingssnelheid niet voor te hebben. Het was dan ook logisch dat hij gewisseld moest worden, maar voor wie? De Zeeuw? Heitinga? Hadden die dan wel Ribery afgestopt? Ik denk het niet. Nee, het tekent van Basten dat hij liever vooruit denkt, dan achteruit. We hebben eerder gezien (Koeman) dat dat laatste je nog wel eens kan opbreken. Zonder Robben misten we diepgang en snelheid om op de counter er uit te komen, bovendien stond v. Nistelrooij daarvoor vaak in z'n eentje voorin (al hield hij de bal wel vaak érg goed vast). Met v. Persie en Robben kwam er weer wat voetbal in en gokte v. Basten op zijn aanval, in plaats van te teren op de toch fragiele verdediging.

Al met al een erg lastige wedstrijd die op een bizarre manier is gewoon door het aanvallende denken van Marco, de individuele kwaliteit van onze aanvallers, maar ook zeker door de ongekende spirit en vechtlust. Dat is wel eens anders geweest. Ik weet niet goed wat we moeten doen tegen Roemenië, ik ben voor het voldoen van de sportieve plicht (anders zou je dat nog wel eens terug kunnen krijgen zoals iemand anders terecht opmerkte), maar ik wil liever niet nog een keer tegen Frankrijk spelen. Ik denk eerlijk gezegd namelijk niet dat er nog een land is dat Nederland zó onder druk kan zetten. Behalve Portugal, maar die zien we pas in de finale.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » za jun 14, 2008 4:16 pm

Met jouw analyse ben ik het grotendeels eens, Jesse. :biggthumpup.gif:

Wij hadden het er thuis over dat Frankrijk waarschijnlijk meer talent heeft dan Nederland maar niet dezelfde energie uitstraalde, op Ribéry na dan. Komt waarschijnlijk doordat veel Franse spelers alles al hebben meegemaakt. Bij Thierry Henry bijvoorbeeld zie je niet meer het vuur van een paar jaar geleden, al zal het ook meespelen dat hij net weer fit is.
Maar de opstelling van Frankrijk was natuurlijk ook vreemd. Waarom viel Anelka in en Benzema niet? Mochten we hier een topic krijgen waarin trainers worden genomineerd voor de titel slechtste coach van het toernooi, dan mag Domenech daarin niet ontbreken.

Neem dit stuk. Daarin betoogt die sukkel dat ervaring o zo belangrijk is en dat hij daarom Benzema niet kon brengen. Pfff, Anelka wel zeker? Waar heeft die helemaal ervaring in behalve in het weggeschopt worden bij de ene na de andere club?

Domenech gaat nu met de spelers praten, zegt hij. Veel succes ermee! :smallgrin.gif:

Jesse

Bericht door Jesse » za jun 14, 2008 4:20 pm

Mwah, ik denk dat Nederland aanvallend meer talent dan Frankrijk heeft, hoor. v. Nistelrooij, Sneijder, VDV, Robben én v. Persie. Hou die allemaal maar eens tegen. De grote vraag die de Gelderlander (?) al stelt is: krijgt Marco nu geen luxeprobleem. Je kan ze niet allemaal opstellen, dus wie zet je op de bank van Sneijder, VDV, Robben, Kuyt, v. Persie en v. Nistelrooij?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid

Bericht door joey » za jun 14, 2008 4:25 pm

Onderschat de Franse selectie niet, die is heel sterk. Met Ribéry, Henry en Benzema heb je in principe drie kanjers voorin staan.

Ja, dat is hét probleem. Kan Van Basten de verleiding weerstaan om alle vedetten op te stellen. Tot op dit moment werd hij tegen zichzelf in bescherming genomen, want niet iedereen was beschikbaar. Spelen met al die jongens kán niet. Dat is in strijd met de Zuidema-doctrine, om het zo maar te zeggen.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » za jun 14, 2008 4:38 pm

joey schreef: Nog even voor Luuk, die vindt dat geluk er niets mee te maken heeft, dit zei Van Basten na afloop:
Maar wat was nou het geluk? Dat hij Heitinga niet inbracht? :confused.gif: Dat Henry niet meer de Henry van 3 jaar geleden is? Dat die actie van Van Nistelrooij lukt? Dat Thuram een oude man is? Dat Nederland voor het eerst in 30 jaar een strakke corner neemt?

Over geluk praten is, tenzij je vijf keer tegen de paal schiet, gewoon nep-realisme.

joey
Erelid

Bericht door joey » za jun 14, 2008 4:41 pm

Dus Van Basten kletst uit zijn nek?

Voetbal is geen wiskunde. Je hebt niet alles in de hand. Op het moment dat een trainer dat gaat denken, heeft hij een serieus probleem. Het verschil tussen een wereldschot en een afzwaaier is een centimeter op een voetbalschoen.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » za jun 14, 2008 4:45 pm

joey schreef:Dus Van Basten kletst uit zijn nek?

Voetbal is geen wiskunde. Je hebt niet alles in de hand. Op het moment dat een trainer dat gaat denken, heeft hij een serieus probleem. Het verschil tussen een wereldschot en een afzwaaier is een centimeter op een voetbalschoen.
Hij houdt een typisch trainerverhaal, dan valt de term "gelukkig" wel vaker. Soort folklore. Stel je eens voor als hij zich tijdens zo'n gesprek op de borst klopt over hoe briljant die wissels hebben uitgepakt. Breekt meteen de pleuris uit. Van Basten weet ook wel dat hij dat niet hoeft te zeggen, dat doet een Cheque of JC wel voor hem.

Jesse

Bericht door Jesse » za jun 14, 2008 4:50 pm

Je kan er niet omheen dat Nederland weer begon aan te vallen na de wissels van MVB. Het is gewaagd, maar wel de enige manier om weer het initiatief naar je toe te trekken.

En tsja, geluk. Zoals Real Ajax al zegt: het is niet zo dat er vier ballen op de paal of lat vlogen. Het is geen geluk dat er ook gewoon een erg goede keeper op de doellijn staat. Het is misschien geluk dat Henry die bal graag over vd Sar heen wil wippen, maar dan is het ook geluk dat v. Nistelrooij die bal niet goed op z'n hoofd raakt. Wel is het geluk dat de scheids die bal niet op de stip legt, maar Makelele had ook weer rood kunnen krijgen, om maar iets te noemen. Frankrijk was beter, maar ik vind het te makkelijk om het allemaal af te doen als geluk. Ribery is erg goed, maar hij schiet zo'n bal er niet in. Robben of Sneijder wel.

wimpey

Bericht door wimpey » za jun 14, 2008 4:53 pm

joey schreef: Beter niet, het leverde Frankrijk meteen een veldoverwicht op.
Meteen? :confused.gif: Dat overwicht was er al en bleef er ook.

99 van de 100 trainers hadden geprobeerd dat overwicht te bestrijden middels een defensieve wissel. Van Basten koos er echter voor het eigen aanvalsspel nieuw leven in te blazen middels offensieve wissels. Dat was het mooie aan die wissels en het pakte geweldig uit.

wimpey

Bericht door wimpey » za jun 14, 2008 5:16 pm

Zlatan Son of God schreef:John was gisteren naar de wedstrijd behoorlijk gefrustreerd dat hij niet speelde.
John zit precies waar ie hoort.

LucaS

Bericht door LucaS » za jun 14, 2008 5:31 pm

joey schreef:@Luuk: werkelijk alles zit mee op dit moment, de raarste ballen vliegen erin. Nederland komt ook steeds voor. Ik ben heel benieuwd wat er gebeurt als het eens tegen zit. Ik denk dat in de volgende ronden ploegen heel verdedigend tegen Nederland gaan spelen en niet zoveel ruimte zullen weggeven als Italië en Frankrijk hebben gedaan. Eens kijken welke geniale oplossingen Van Basten dan heeft. De Nederlandse verdediging lijkt me in elk geval niet bestand tegen countervoetbal.

Mogen die kinderen trouwens voortaan bij hun moeder blijven? Bweh, wat klef. :excited.gif:
Natuurlijk zijn er momenten dat je een tegendoelpunt had kunnen oplopen, er waren ook momenten din de eerste helft dat de 2-0 had kunnen vallen. De tegenstander had een rode kaart verdiend. Het is een kwestie van de accenten op de negatieve of op de positievce kanten willen leggen.
Je schrijft ook op dat Frankrijk minimaal gelijkwaardig was. Je kan het ook omdraaien, Nederland, met die verdediging waarmee het zelfs in de groep al kansloos zou zijn volgens half Nederland en heel buitenland, was minimaal gelijkwaardig aan de nrs 1 en 2 van het laatste WK. Klinkt al heel anders,

Als van Basten naar jou had kunnen luisteren en dat had gedaan, hadden we Koe en Ten Cate wissels gehad. Op het moment dat je het initiatief verliest verdediging en middenveld versterken. Ik ben blij dat van Basten een echte Ajacied is
I think I lost my fucking headache

999

Bericht door 999 » za jun 14, 2008 5:41 pm

LucaS schreef:Als van Basten naar jou had kunnen luisteren en dat had gedaan, hadden we Koe en Ten Cate wissels gehad. Op het moment dat je het initiatief verliest verdediging en middenveld versterken. Ik ben blij dat van Basten een echte Ajacied is
Dit vind ik wel een hele kromme uitspraak, immers Robben kwam er in de 45 minuut in, van Persie in de 55 minuut.En Henry scoorde in de 71 minuut, dus stonden beide spelers er al een hele tijd in met het intiatief aan de kant van de fransen.Persoonlijk denk ik dat de 3 - 1, dus 2 minuten na de Henry goal het geluk van Oranje was ..

En van der Sar, die als enige het nivo van tegen Italië haalde ...
Laatst gewijzigd door 999 op za jun 14, 2008 5:45 pm, 3 keer totaal gewijzigd.
Blij met de punten ...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » za jun 14, 2008 5:42 pm

wimpey schreef:
Zlatan Son of God schreef:John was gisteren naar de wedstrijd behoorlijk gefrustreerd dat hij niet speelde.
Idd hij moet blij wezen dat ie er bij zit en verder gewoon braaf het bankje warm houden.

999

Bericht door 999 » za jun 14, 2008 5:43 pm

brigade zuid schreef:
wimpey schreef:
Idd hij moet blij wezen dat ie er bij zit en verder gewoon braaf het bankje warm houden.
Hee, wacht effe, maar John zit nu bij Real, eeh Atletico Madrid hoor ...
Blij met de punten ...

Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner

Bericht door Duke » za jun 14, 2008 6:09 pm

En weer wordt er gesteld dat Nederland op zich slechtere spelers heeft dan de tegenstander. Nee dus, 4 jaar geleden misschien, maar bij én Italië én Frankrijk zijn er teveel spelers die op hun retour zijn. Makelele, Thuran, Henry, Sagnol, noem maar op.

Op de BBC zeiden ze het treffend: de Henry van twee jaar terug had die grote kans bij 1-0 gewoon gemaakt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jesse

Bericht door Jesse » za jun 14, 2008 7:02 pm

Ik lees en hoor af en toe dat Nederland het nu moeilijk gaat krijgen omdat tegenstanders zich in zullen gaan graven. Ze zien dat Nederland zeer gemakkelijk omschakelt en dus zullen ze niet meer zomaar de aanval opzoeken. Ik zie dat echter anders. Nederland heeft juist het meeste moeite wanneer een tegenstander druk zet op de verdediging. Dan komen ze niet meer aan voetballen toe en worden het lange ballen op Ruud. De eerste 20 minuten zakte Frankrijk ook vrolijk terug en kon Nederland de bal ontspannen rondtikken en wachten op een gaatje. Ze kregen het moeilijk toen Frankrijk druk begon te zetten.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » za jun 14, 2008 7:59 pm

Mmm, net een compilatie met het Franse commentaar en nog wat nabeschouwingen uit het buitenland op tv. Werd er erg vrolijk van. Netzer is toch het schoolvoorbeeld van De Goede Duitser. :worshippy.gif: (verdenk hem er zelfs van dat hij bij een Nederland - Duitsland voor Oranje is.)

bryan

Bericht door bryan » za jun 14, 2008 8:05 pm

Als ik trainer van Frankrijk was, dan was dit mijn XI:

Frey

Sagna - Gallas - Escude - Evra

Ribery - Flamini - Diarra - Clichy

Trezeguet - Benzema

Met Henry als vaste invaller.

Sagna, Flamini, Escude, Trezeguet en Clichy heeft Domenech niet eens opgeroepen. Kun je nagaan.

Real Ajax

Bericht door Real Ajax » za jun 14, 2008 8:13 pm

Mexes ook niet. Belachelijk.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07

Bericht door Jöhnk » za jun 14, 2008 8:15 pm

Verkeerd sterrenbeeld.

Plaats reactie