De A1 van 2007/2008

Eindtoernooien, Olympische Spelen, de AT Toto, enzovoort
Gesloten
Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 10, 2008 8:32 pm

Starring schreef:Van meer met de bal lopen wordt je technisch?
Volgens mij zegt niemand dat.
Techniek- en tactiektraining (met oog op sluwheid) onder leiding van Tahamata en Jonk, dát dient pas in mijn ogen op De Toekomst de hoogste prioriteit te hebben. JOR ziet dat belang gelukkig ook, alleen mag de frequentie wél wat fors opgevoerd worden i.p.v. het getrain op positiespel.
En Tahamata en Jonk kunnen spelers alles leren?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma mar 10, 2008 8:51 pm

Trouwens, er wordt nog altijd gevoetbalt op straat hoor. Alleen minder functioneel (meer gericht op de trukendoos) en in mindere mate qua speeluren.
Mwah. Op straat wordt ook aan positiespel en aan combinatiespel gedaan. Het hangt ervan af over welke leeftijd we praten. En dat worden er toch wel een aantal uurtjes op straat gevoetbald als men eenmaal begint aan een strak partijtje. In de kerstvakantie heb ik met een Ajax E1 speler een partijtje voetbal gespeeld. Heb ik natuurlijk extra op hem gelet. En dan viel mij vooral zijn overzicht - niet als een blind dravertje, zijn trukendoos behoorlijk vaak opentrok, maar wel functioneel zijn tegenstander kon passeren. Zijn schot en snelheid waren goed ontwikkeld. Fysiek was het alleen nog niet veel, en dan kan ik me voorstellen dat ze die Multi-skill programma hebben ingevoerd. En dan kan men daar wel lacherig over doen, maar als er iets was wat hij mistte dan was het wel fysiek, op meerdere vlakken. Positioneel was het zeker ruimschoots. En ik ken jongens die gods gruwelijke trucjes op straat kunnen, maar op gras niks meer zijn van de speler die het op straat was. Op zich wordt er inderdaad minder op straat gevoetbald. Daar zijn verschillende redenen voor, geen tijd, veel moeten reizen etc. Natuurlijk is het niet goed, want in een partijvorm leer je situaties te herkennen, zowel zonder als met de bal. Als je vaak op straatvoetbalt dan begint het op een gegeven moment ook wel tot je door te dringen en verbeter je zelf als voetballer. Ik denk dat je meer aan die partijtjes hebt dan wanneer je als speler bij je club iedere week teams met grote uitslagen naar huis stuurt. De weerstand is nihil. Het gaat allemaal van zijn luie dakje af. Op straat voetballen kan zeker bijdragen aan je ontwikkeling. Straatvoetbal kan je techniek verfijnen. Het een worden met de bal. De bal hebben aan een draadje. Bij Ajax leren de spelers hun techniek beter te gebruiken, vooral functioneler. Tactisch zal straatvoetbal niet veel kunnen bijdragen, maar dat leer je ook bij je club.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 8:54 pm

Bertje schreef:En Tahamata en Jonk kunnen spelers alles leren?
Natuurlijk niet, want voetballen doe je uiteindelijk onder weerstand. En in het veld gebeuren steeds weer onverwachte dingen waar je op moet kunnen inspelen. Niet dat het slecht is om met een techniektrainer te oefenen; een speler kan zich vast op die manier op bepaalde punten (balaanname, traptechniek) verbeteren.

Zoals Mr. Ajax zegt, een aankomende voetballer moet altijd met een bal bezig zijn. Gerrie Múhren liep toen hij klein was elke dag een aantal keren de trap op en af, de bal ondertussen hoog houdend. Frank en Ronald speelden uren tegen elkaar, met de garagedeur als doel. Atleten kweken is leuk en aardig, maar het gaat uiteindelijk om balvaardigheid.
Het stinkt aan alle kanten!

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma mar 10, 2008 8:59 pm

Atleten kweken is leuk en aardig, maar het gaat uiteindelijk om balvaardigheid.
Exact. Balvaardigheid kan je alleen maar trainen als je uren met de bal op een pleintje staat te voetballen. Waarom denk je dat de Argentijnen zo balvaardig zijn. Die staan uren op straat te voetballen, meer dan hier in Nederland. Vooral omdat daar niks anders te doen is dan voetbal.

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma mar 10, 2008 9:02 pm

Als er minder door spelers op straat wordt gevoetbal, dan moeten Tahamata en Jonk de spelers meer techniek training voorschotelen om technisch de spelers op peil te houden. Als je als jonge speler al veel voetbald op straat dan is dat al het halve werk. En dan ben je op bepaalde punten technisch verder dan je leeftijdsgenoten.

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 9:12 pm

D_skilled schreef:
Als er minder door spelers op straat wordt gevoetbal, dan moeten Tahamata en Jonk de spelers meer techniek training voorschotelen om technisch de spelers op peil te houden. Als je als jonge speler al veel voetbald op straat dan is dat al het halve werk. En dan ben je op bepaalde punten technisch verder dan je leeftijdsgenoten.
En tactisch ook, want bij straatvoetbal kies je honderden keren per middag positie. En op het gebied van gogme ook, want in de kleine ruimte moet je slim zijn. En op het gebied van leiderschap ook, want op straat zijn de beste spelers de baas.
Het grote voordeel van straatvoetbal is dat kinderen zelf spelen, zonder inmenging van volwassenen. Daardoor gaat het er hard aan toe en worden ze weerbaar. Die weerbaarheid komt verdomd goed van pas in de top.

Even misverstand rechtzetten: ik heb niets tegen gymnastiek of judo. Kan heel nuttig zijn. Maar jonge kinderen 50% van de tijd laten voetballen, dat vind ik veel te weinig.

goodfella

Bericht door goodfella » ma mar 10, 2008 9:17 pm

Ik pleit voor de Chinese aanpak. Laat een speler maar 250 corners achter elkaar nemen.

Starring

Bericht door Starring » ma mar 10, 2008 9:25 pm

Bertje schreef:
Starring schreef:Van meer met de bal lopen wordt je technisch?
Volgens mij zegt niemand dat.
Volgens mij is dat wel de strekking, voorbeelden te over. Ook van jou ja...

Is die vraag retorisch? Tahamata en Jonk kunnen spelers veel bijbrengen naarmate zij meer uren aan die gasten mogen besteden. Of ze hen alles kunnen leren? Natuurlijk niet! Wél aan de basis waar hier op de forum zoveel over wordt geklaagd. Ik zou Tahamata en Jonk bijvoorbeeld ook naar school hebben gestuurd. Om o.a. de Coerver-leer op te snuiven. Vele jeugdcoaches beheersen die fantastische leer inmiddels..
AFCA!

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma mar 10, 2008 9:34 pm

En tactisch ook, want bij straatvoetbal kies je honderden keren per middag positie. En op het gebied van gogme ook, want in de kleine ruimte moet je slim zijn. En op het gebied van leiderschap ook, want op straat zijn de beste spelers de baas.
Het grote voordeel van straatvoetbal is dat kinderen zelf spelen, zonder inmenging van volwassenen. Daardoor gaat het er hard aan toe en worden ze weerbaar. Die weerbaarheid komt verdomd goed van pas in de top.

Even misverstand rechtzetten: ik heb niets tegen gymnastiek of judo. Kan heel nuttig zijn. Maar jonge kinderen 50% van de tijd laten voetballen, dat vind ik veel te weinig.
Nee, tactisch juist niet. Het hangt ook van de leeftijd af. Als jonge speler ga je op straat voetballen voor 'the fun. Lekker mensen door hun poortje spelen. Ik weet niet precieus wat jij met tactisch bedoelt. Maar bij je (amateur)club leer je pas echt wat tactiek is. Ik denk niet dat straatvoetballen uberhaupt wat kan meedragen in je tactische ontwikkeling.

Soiewso ontwikkel je gogme. Naarmate je ouder wordt, en nog steeds op straat voetbalt komt het punt te liggen op je handelingssnelheid en positiespel. Traag handelen betekent immers je staat onder druk, dat zich kenmerkt in balverlies. Op het gebied van het gogme ontwikkelen heb je zeker gelijk. Kijk maar naar Amrabat. Heeft ook veel gevoetbald op straat, ziet dat hij onder druk in staat is een bal bij zich te houden. Zich slimmer in dat duel weet op te opstellen. Afellay ook veel gevoetbald op straat. In de kleine ruimte is hij fabuleus, dat komt omdat ie veel op straat heeft gevoetbald. Daar is geen andere reden voor te verklaren. Als je in de kleine ruimte beter wil worden dan is straatvoetbal het medicijn.

Klopt. Geen druk van volwassen. Je bent vrij. Je wordt soms op je flikker gegeven door grotere jongens, maar dat is alleen maar goed en dat geeft aan dat je die fout minder snel zal maken de volgende keer. Daarbij ontwikkel je toch wat slimmigheid, net wat geraffineerder de volgende keer. Zonder die slimmigheid zou betekenen dat je veel balverlies zou lijden en makkelijk van de bal te krijgen bent. Op straat zijn de spelers met het meest technisch vernuft de baas, dat is gewoon zo.

Dat er maar 50 procent aan voetbal wordt besteed is inderdaad een slechte ontwikkeling.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 10, 2008 9:36 pm

Starring schreef:Volgens mij is dat wel de strekking, voorbeelden te over. Ook van jou ja...
Nou, volgens mij niet.
Is die vraag retorisch? Tahamata en Jonk kunnen spelers veel bijbrengen naarmate zij meer uren aan die gasten mogen besteden. Of ze hen alles kunnen leren? Natuurlijk niet! Wél aan de basis waar hier op de forum zoveel over wordt geklaagd. Ik zou Tahamata en Jonk bijvoorbeeld ook naar school hebben gestuurd. Om o.a. de Coerver-leer op te snuiven. Vele jeugdcoaches beheersen die fantastische leer inmiddels..
Wat brengt de Coerver-leer je bij? Hoe je baas over de bal wordt en daardoor over je tegenstander. Dan ben je er echter nog niet. Wie leert spelers een bal afpakken en wie leert ze zich goed op te stellen, om maar wat groffe voorbeelden te geven.

En met niemand anders!

D_skilled

Bericht door D_skilled » ma mar 10, 2008 9:41 pm

Wat brengt de Coerver-leer je bij? Hoe je baas over de bal wordt en daardoor over je tegenstander. Dan ben je er echter nog niet. Wie leert spelers een bal afpakken en wie leert ze zich goed op te stellen, om maar wat groffe voorbeelden te geven.
Ik denk dat de Coerver-methode je kan leren hoe je beter met je techniek in bepaalde situaties om kan gaan. In feite dus je techniek koppelen aan functionaliteit. Balafpakken is een kwestie van mentaliteit. Positioneel goed staan leer je in partijvormen, trainingsvormen en uiteindelijk is een wedstrijd de praktijk. Beheers je het of niet. Waar kan het nog beter.

Starring

Bericht door Starring » ma mar 10, 2008 9:42 pm

D_skilled schreef:
Trouwens, er wordt nog altijd gevoetbalt op straat hoor. Alleen minder functioneel (meer gericht op de trukendoos) en in mindere mate qua speeluren.
Mwah. Op straat wordt ook aan positiespel en aan combinatiespel gedaan. Het hangt ervan af over welke leeftijd we praten. En dat worden er toch wel een aantal uurtjes op straat gevoetbald als men eenmaal begint aan een strak partijtje.
Klopt wel, maar in vergelijking met vroeger veel minder. Oorzaken zijn bekend. Maar er werd hier gesteld dat straatvoetbal uitgestoven was. Daar wilde ik even op ingaan.
In de kerstvakantie heb ik met een Ajax E1 speler een partijtje voetbal gespeeld. Heb ik natuurlijk extra op hem gelet. En dan viel mij vooral zijn overzicht - niet als een blind dravertje, zijn trukendoos behoorlijk vaak opentrok, maar wel functioneel zijn tegenstander kon passeren. Zijn schot en snelheid waren goed ontwikkeld. Fysiek was het alleen nog niet veel, en dan kan ik me voorstellen dat ze die Multi-skill programma hebben ingevoerd. En dan kan men daar wel lacherig over doen, maar als er iets was wat hij mistte dan was het wel fysiek, op meerdere vlakken.
Die Multi-skill program werpt natuurlijk niet direct zijn vruchten af. Het is ook meer bedoeld voor die spelers die nog niet atletisch voldoende zijn. Maare, je was hem wel de baas (fysiek buiten beschouwing gelaten)?
Positioneel was het zeker ruimschoots. En ik ken jongens die gods gruwelijke trucjes op straat kunnen, maar op gras niks meer zijn van de speler die het op straat was.
Dat bedoelde ik met minder functioneel. Truukjes is aan de orde van de dag. Opzich helemaal niet verkeerd, leuk zelfs, maar het niet niet het doel worden. Op vele pleintjes wordt er uit stilstand gevoetbald.
Als je vaak op straatvoetbalt dan begint het op een gegeven moment ook wel tot je door te dringen en verbeter je zelf als voetballer. Ik denk dat je meer aan die partijtjes hebt dan wanneer je als speler bij je club iedere week teams met grote uitslagen naar huis stuurt. De weerstand is nihil.
Mee eens. Ik meen dat Cruijff ook een groot voorstander is van 4-tegen-4 voetbal oftewel straatvoetbal.
Laatst gewijzigd door Starring op ma mar 10, 2008 9:47 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
AFCA!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mar 10, 2008 9:45 pm

D_skilled schreef:Ik denk dat de Coerver-methode je kan leren hoe je beter met je techniek in bepaalde situaties om kan gaan. In feite dus je techniek koppelen aan functionaliteit. Balafpakken is een kwestie van mentaliteit. Positioneel goed staan leer je in partijvormen, trainingsvormen en uiteindelijk is een wedstrijd de praktijk. Beheers je het of niet. Waar kan het nog beter.
Zoals je traptechniek, passeertechniek en zelfs looptechniek hebt, heb je ook een bepaalde techniek voor het afpakken van een bal.

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » ma mar 10, 2008 9:46 pm

D_skilled schreef:Nee, tactisch juist niet. Het hangt ook van de leeftijd af. Als jonge speler ga je op straat voetballen voor 'the fun. Lekker mensen door hun poortje spelen. Ik weet niet precieus wat jij met tactisch bedoelt.
Jezelf zo opstellen dat je de ruimte hebt en de goede afstand/positie ten opzichte van je medespeler, zodat je aanspeelbaar bent/de bal door kunt spelen/een actie kunt maken. Of, in defensief opzicht: zo gaan staan dat je de bal kunt afpakken, afschermen, aan de goede kant verdedigt, rugdekking kunt geven. Veel van deze dingen doe je op straat automatisch, is mijn ervaring. Het is geen wet van Meden en Perzen dat je aan de bal komt, die moet je opeisen, afpakken, onderscheppen. Veel spelers op straat zijn balverliefd, dus meedoen vereist een actieve opstelling. De trainer staat niet te schreeuwen langs de lijn dat je medespeler moet opendraaien en jou de bal moet geven.
Iets anders is sjablonentraining, zoals de grote rondo. Die leer je -godzijdank- niet op straat. Rondo's spelen zou bij de jongste jeugd verboden moeten worden, want rondo's spelen is vooral afschuiven.
Soiewso ontwikkel je gogme. Naarmate je ouder wordt, en nog steeds op straat voetbalt komt het punt te liggen op je handelingssnelheid en positiespel. Traag handelen betekent immers je staat onder druk, dat zich kenmerkt in balverlies.
En een smak op de straattegels. Dus je kijkt wel uit. Op straat leer je door schade en schande. Op de club omdat de trainer iets zegt.
Geen druk van volwassen. Je bent vrij. Je wordt soms op je flikker gegeven door grotere jongens, maar dat is alleen maar goed en dat geeft aan dat je die fout minder snel zal maken de volgende keer. Daarbij ontwikkel je toch wat slimmigheid, net wat geraffineerder de volgende keer. Zonder die slimmigheid zou betekenen dat je veel balverlies zou lijden en makkelijk van de bal te krijgen bent. Op straat zijn de spelers met het meest technisch vernuft de baas, dat is gewoon zo.
Juist. Je ziet dat bij Ajax spelers nogal eens moeite hebben met de hiërarchie. Dit omdat op de club alle spelers belangrijk worden gemaakt. Op straat is dat niet zo. Wie niets kan telt niet mee. Wie een beetje iets kan, levert in en gaat de bal halen. De generatie van Cruijff en zelfs die van Van Basten dachten nog zo. Maar ja, hoe zou dat vandaag de dag moeten, met al die vaders en moeders en opa's en oma's langs de lijn bij Ajax?
Dat er maar 50 procent aan voetbal wordt besteed is inderdaad een slechte ontwikkeling.
Ja, schrikbarend. En dan gebeurt dit nog speciaal bij de kleintjes. :excited.gif:

Mr. Ajax

Bericht door Mr. Ajax » di mar 11, 2008 12:27 pm

Bertje schreef:
Mr. Ajax schreef:Tsja, aan de andere kant willen we ook een een sterke AJAX-gevoel kweken bij die jongens, toch? Als ze op 16, 17 jarige leeftijd in Amsterdam arriveren, is dat niet zo heel erg logisch...
Ik denk niet dat het Ajax-gevoel daarvan afhankelijk is. Van Basten kwam ook op die leeftijd bij Ajax. Henk Groot was 21. Blind was zelfs 25.
Dat er niet meer op straat wordt gevoetbald is echt bijzonder jammer, maar daar kan AJAX niks aan doen hoor.
Ajax kan wel 'de straat nabootsen'. Alles wat jongens op straat doen, moet in principe ook bij Ajax kunnen. Alleen lopen bij Ajax de grootste talenten van Amsterdam rond, dus ligt het niveau nog even wat hoger.
Natuurlijk heb je uitzonderingen. Maar een jongen die sinds de E2 bij AJAX zit zal meestal een sterkere band met AJAX hebben dan een jongen die er in de B1 is begonnen.

Verder kan AJAX er echt niks aan doen dat er niet op straat wordt gevoetbald. Vroeger had je geen computers met internet, en stonden kinderen dus de hele dag buiten op straat te voetballen. Uit eigen initiatief. Als je als club zinde het verplicht maakt door het in het trainingsprogramma te zetten, krijg je natuurlijk niet dezelfde resultaten.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » di mar 11, 2008 12:44 pm

Mr. Ajax schreef:Natuurlijk heb je uitzonderingen. Maar een jongen die sinds de E2 bij AJAX zit zal meestal een sterkere band met AJAX hebben dan een jongen die er in de B1 is begonnen.
Ik ben het met je eens dat het zal helpen, maar ik denk dat het voornamelijk afhangt van het karakter van de speler in kwestie en de sfeer die er bij de club hangt.
Verder kan AJAX er echt niks aan doen dat er niet op straat wordt gevoetbald. Vroeger had je geen computers met internet, en stonden kinderen dus de hele dag buiten op straat te voetballen. Uit eigen initiatief. Als je als club zinde het verplicht maakt door het in het trainingsprogramma te zetten, krijg je natuurlijk niet dezelfde resultaten.
Wat is volgens jou dan het verschil in resultaat?

En met niemand anders!

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 11, 2008 1:20 pm

Bertje schreef:Ik ben het met je eens dat het zal helpen, maar ik denk dat het voornamelijk afhangt van het karakter van de speler in kwestie en de sfeer die er bij de club hangt.
Kluivert speelde vanaf de E-tjes bij Ajax, maar hij liep gratis de deur uit en speelde later voor PSV. Het is inderdaad afhankelijk van de karakter van de speler.
Natuurlijk is het niet de schuld van Ajax, maar juist omdat kinderen niet meer op straat voetballen moeten ze uren maken met de bal.

Aristides

Bericht door Aristides » di mar 11, 2008 4:28 pm

Uren maken met een bal is leuk, maar word je alleen daar beter van?

Volleyballers leren niet hoger te springen door alleen maar te springen om een bal te slaan; schaatsters worden niet alleen beter door te schaatsen enz. een computerspellete kan geen kwaad, kan zelfs goed zijn voor de reactiesnelheid, concentratie, oog-hand coördinatie (oog-voet? Ik speel die spelletjes miet) en zo zullen er nog veel meer zaken zijn die goed zijn voor een sporter, buiten "alles met een bal doen".

Ik heb niet gelezen dat die spelers nog hetzelfde aantal trainingsuren maken. Een half uur per dag extra aan iets anders besteden doet het percentage met bal al aardig zakken, misschien wel met 33%.

Las ik ergens dat het in of na de B1 85% wordt? Leuke resultaten boekt de A1 daar mee :ajaxsmiley.gif:

Het woord "verheerlijking" zal niet zijn gevallen, maar 't riekt er wel naar, verheerlijking van het verleden, alsof de Ajaxjeugd toen zoveel talenten per jaar opleverde, toen er "" alleen met de bal"" werd getraind. Vergeet niet dat talenten vroeger niet naar het buitenland konden, wilden, nu gaan ze als ze 20, 21, 23 jaar zijn!

Jaap Stam kwam na zijn buitenlands avontuur terug in Nederland en verbaasde er zich over dat er zo weinig aan o.a. krachttraining werd gedaan (hij ging na de training verder), aan het lichaam werd gewerkt. Blijkbaar gebeurt dat bij Europese topclubs wel.

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 11, 2008 4:41 pm

We hebben het niet over Ajax 1. Dat is een ander verhaal. Maar in vergelijking met andere topsporters trainen voetballers weinig. Volleyballers trainen uren en uren per dag, vraag dat maar aan Wimpey. Voetballers liggen liever op de bank dvd-s te kijken dan dat ze aan zichzelf werken. En ja, hun fysieke gesteldheid lijdt daar soms onder. Kijk maar naar VDV die nota bene international was maar met een buikje rondliep.

En ja, techniek is de basis, het uitgangspunt van het voetbal. Willen voetballen zonder techniek is zoiets als een boek willen schrijven maar niet kunnen spellen. Of nog erger, want een schrijver heeft de spellingscontrole nog. Een voetballer moet alles zelf doen. Daarvan uitgaande kan de techniek niet goed genoeg zijn; wat slecht is moet worden verbeterd, wat goed is moet worden onderhouden. Ronald en Erwin Koe stonden elke dag urenlang de bal naar elkaar te trappen. Dat kon je wel zien. Van Pi-Air was bekend dat hij op zijn vrije trappen oefende en oefende en oefende. Is dat uren maken? Ja, gericht uren maken. In de opleiding moet elk aspect van het spel vaak aan bod komen en dat kost speeltijd. Is niets ouderwets aan.

Demo, juist omdat spelers vroeger naar het buitenland vertrekken, moeten ze bij hun overstap naar de A-selectie een goed niveau hebben. Anders hebben we niets aan ze (om het grof te zeggen).

goodfella

Bericht door goodfella » di mar 11, 2008 6:51 pm

Schaatsers, kickboksers, volleyballers, zwemmers en wielrenners bewijzen dat trainingsarbeid progressie oplevert. Waarom zou dat bij voetbal anders zijn? Waarom zou je een jongen met een van nature prachtige rechtervoet niet eens 250 corners achter elkaar laten nemen? Waarom een speler uit de A1 of Jong Ajax niet dagelijks een half uur het krachthonk in sturen?

joey
Erelid

Bericht door joey » di mar 11, 2008 11:02 pm

Ja, maar niet in plaats van.

Aristides

Bericht door Aristides » wo mar 12, 2008 1:55 pm

We hebben het niet over Ajax 1. Dat is een ander verhaal. Maar in vergelijking met andere topsporters trainen voetballers weinig. Volleyballers trainen uren en uren per dag, vraag dat maar aan Wimpey. Voetballers liggen liever op de bank dvd-s te kijken dan dat ze aan zichzelf werken.
Zouden die voetballers dat als 14-jarige niet doen? Laat ze ook aan hun lichaam werken. Jij ziet maar steeds een soort tegenstelling, het is of ... of. Het kan supplementair zijn en zal niet voor iedereen gelden. Ik zie een sterke Roly B. Hij zou van naturen zo sterk kunnen zijn, moet hij nog zoveel uur in het krachthonk?
En ja, techniek is de basis, het uitgangspunt van het voetbal. Willen voetballen zonder techniek is zoiets als een boek willen schrijven maar niet kunnen spellen.
Niemand zal ontkennen dat techniek niet belangrijk is, maar onze jeugdopleiding bracht jarenlang weinig op, ook al werd er vooral aandacht besteed aan techniek I.P.V. kracht, souplesse.
Ronald en Erwin Koe stonden elke dag urenlang de bal naar elkaar te trappen. Dat kon je wel zien. Van Pi-Air was bekend dat hij op zijn vrije trappen oefende en oefende en oefende. Is dat uren maken? Ja, gericht uren maken. In de opleiding moet elk aspect van het spel vaak aan bod komen en dat kost speeltijd. Is niets ouderwets aan.
Zoals Jaap Stam na iedere training allerlei oefeningen zonder bal deed.
Demo, juist omdat spelers vroeger naar het buitenland vertrekken, moeten ze bij hun overstap naar de A-selectie een goed niveau hebben. Anders hebben we niets aan ze (om het grof te zeggen).
Niemand ontkent dat, het gaat om de vraag hoe ze op het hoogste niveau te krijgen. Ajax is een opleidingsinstituut, kracht, souplesse horen bij de opleiding.

Er zijn genoeg spelers met een goede techniek, neem J.A. v.d. Heijden, ook uit de Ajaxschool (maar zal hij het redden? Ik vrees van niet); Babel wordt echter steeds als voorbeeld gebruikt. Wesley S. beschikt over een goede techniek, de nummer elf uit de E1(?) houdt een bal 1698 keer hoog in een vol stadion en moet er dan mee stoppen. Niet op een training bij Ajax geleerd, maar gewoon "op straat"? thuis zoals de Koemannetjes?

Kwestie van (functionele) techniek, een bal over 50 meter op de juiste plek neerleggen: Vermaelen, Vertonghen, Heitinga (met links en rechts) Urby is niet mijn ideale speler, maar technisch vermogen kun je hem niet ontzeggen.

Nergens heb ik gelezen dat de bal/techiek niet meer zo belangrijk is, er wordt nu misschien efficiënter getraind.

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 12, 2008 4:14 pm

Demosthenes schreef:Niemand zal ontkennen dat techniek niet belangrijk is, maar onze jeugdopleiding bracht jarenlang weinig op, ook al werd er vooral aandacht besteed aan techniek I.P.V. kracht, souplesse.
Aan techniek werken is niet hetzelfde als techniek verbeteren.

Jij noemt een voorbeeld van een balletje hooghouden. Dat is vooral een vorm van handigheid. De echte techniek is de techniek die je in de wedstrijd (onder druk) toepast: een bal stoppen (met links, rechts en de borst), een bal trappen met links en rechts en een bal koppen.

En met niemand anders!

Starring

Bericht door Starring » wo mar 12, 2008 8:54 pm

Bertje schreef:
Aan techniek werken is niet hetzelfde als techniek verbeteren.
Weet jij dat heel zeker?
Jij noemt een voorbeeld van een balletje hooghouden. Dat is vooral een vorm van handigheid.
Die vorm van handigheid noemen we balgevoel. Niet geheel onbelangrijk volgens mij...
De echte techniek is de techniek die je in de wedstrijd (onder druk) toepast: een bal stoppen (met links, rechts en de borst), een bal trappen met links en rechts en een bal koppen.
Wedstrijdtechniek kan je nimmer los zien van andere kwaliteiten. Voetbal is zo diverse als wat. Daarom zijn voorbeelden als kickboksen, tafeltennissen, schaatsen en zwemsport niet echt juist vergelijkingsmateriaal...
AFCA!

Bert
Contacteer:

Bericht door Bert » wo mar 12, 2008 8:57 pm

Starring schreef:Weet jij dat heel zeker?
Ja.
Die vorm van handigheid noemen we balgevoel. Niet geheel onbelangrijk volgens mij...
Nee, balgevoel toon je door hetzelfde onder druk te doen.
Wedstrijdtechniek kan je nimmer los zien van andere kwaliteiten. Voetbal is zo diverse als wat. Daarom zijn voorbeelden als kickboksen, tafeltennissen, schaatsen en zwemsport niet echt juist vergelijkingsmateriaal...
Een beetje een dooddoener, niet?

En met niemand anders!

Gesloten