De A1 van 2007/2008
Iets anders, ik zie dat www.ajaxjeugd.nl weer online is. Nog steeds onder leiding van TB? Lijkt me wel, want ik ontdek een lijntje naar Alkmaar en een voorkeur voor Co A.
Een paar citaten:
Een paar citaten:
De A1-junioren bewijst MEGAblunder van Marco van Basten
Johan Cruijff is vanwege zijn echte hervormingsplannen bij met name de jeugdopleiding door Marco van Basten voor aap gezet.
Johan Cruijff laat niet met zich sollen en heeft mijn inziens terecht zijn medewerking gestaakt.
Natuurlijk snap ik het wel, als Johan keihard het mes erin zet dan vallen er heel wat vrienden en oude bekenden van Marco weg bij de Ajax-jeugdopleiding.
Dat het echt nodig is werd toevallig gisteren onder de ogen van Marco nog eens pijnlijk kenbaar gemaakt door de Sparta A1!
En hoe, zelden een verlies van 0-6 meegemaakt binnen de ajaxjeugd-elftallen. Natuurlijk is het kort door de bocht om alles aan deze wedstrijd op te hangen. Het is echter wel illustratief voor de gehele opleiding welke al jaren in een neerwaartse spiraal verblijft.
Klein lichtpuntje was dat de kleinste Sneijder-telg Rodney zijn opwachting maakte. Hij viel op omdat hij namelijk nog wel eens laat zien iemand te kunnen passeren en niet zoals de rest maar plichtmatig kaatst. En ja, tegenwoordig mag je ook bij Ajax nota bene geen eens meer een actie maken, bang als de trainers zijn voor balverlies. TRIEST
Louis van Gaal en AZ nemen eind dit seizoen definitief afscheid van elkaar zo bevestigen bronnen binnen de organisatie ons.
Het mag een ieder niet ontgaan zijn dat er niet echt sprake is van een goede periode met mooi voetbal. Te vaak laat AZ zien dat het dit seizoen niet meer de zo zorgvuldig door Co Adriaanse opgebouwde machine is.
Natuurlijk is het ook Dirk Scheringa een doorn in het oog dat zijn vele miljoenen welke hij erin stopt niet het sprankelende voetbal en bijbehorende prestaties brengt.
Misschien is de baan van hoofd scouting Louis op het lijf geschreven?
Ajaxjeugd.nl is op de hoogte van een spectaculaire transfer welke Ajax aan het voorbereiden is.
Otman Bakkal zou weleens gebruik kunnen maken van de gelimiteerde transfersom waardoor Ajax relatief goedkoop aan een megatalent kan komen.
Is dit al de hand van v Basten en consorten? Laten we hopen dat deze deal snel rond gaat komen! Er zijn in het verleden genoeg spelers van ajax naar psv gegaan. Nu maar eens andersom!
De Jeugdopleiding en het Rapport!
Het rapport van de comissie Coronel heeft lekker veel stof doen opwaaien in de ajaxgelederen. Wij beperken ons tot de jeugdopleiding en constateren het volgende:
Grote twijfels bestaan er over de trainingskwaliteiten van ex-voetballers met naam. Denk dus aan Kreek, Silooy, Roy, en Tahamatha.
Maar ook trainers die er al langer zitten en misschien wel verzadigd zijn. Denk dus aan Otto, Kwakman en Muhren.
Ook de scouting blijkt een zwak punt te zijn volgens het rapport. Men weet van elkaar niet wat men doet, twijfelt aan elkaars capaciteiten. Specifiek stond er helaas niets over de Jeugdscouting vermeld. Jammer en verbaasd zijn wij daarover.
Als je steeds minder in staat bent om op zeer jonge leeftijd de krenten uit de pap te halen dan mankeert er echt wel wat.Het mag toch niet zo zijn dat je het nu heel normaal vindt dat je spelers vanaf 14 jaar van Zeeburgia haalt. Dit terwijl die jongens daar dus al geruime tijd verblijven. Ook de kwaliteit van deze spelers mist gewoon een stukje basiskwaliteit. Men heeft bijvoorbeeld Amsterdam in 12 delen gedeeld en daar op elk deel een scout neergezet. Als je ziet wat daar op jeugdige leeftijd vandaan komt: Zo goed als niets!Daar zal men dus duidelijk eens naar moeten kijken en maatregelen nemen!!
Het stinkt aan alle kanten!
joey schreef:Iets anders, ik zie dat www.ajaxjeugd.nl weer online is. Nog steeds onder leiding van TB? Lijkt me wel, want ik ontdek een lijntje naar Alkmaar en een voorkeur voor Co A.
Een paar citaten:
De A1-junioren bewijst MEGAblunder van Marco van Basten
Johan Cruijff is vanwege zijn echte hervormingsplannen bij met name de jeugdopleiding door Marco van Basten voor aap gezet.
Johan Cruijff laat niet met zich sollen en heeft mijn inziens terecht zijn medewerking gestaakt.
Natuurlijk snap ik het wel, als Johan keihard het mes erin zet dan vallen er heel wat vrienden en oude bekenden van Marco weg bij de Ajax-jeugdopleiding.
Dat het echt nodig is werd toevallig gisteren onder de ogen van Marco nog eens pijnlijk kenbaar gemaakt door de Sparta A1!
En hoe, zelden een verlies van 0-6 meegemaakt binnen de ajaxjeugd-elftallen. Natuurlijk is het kort door de bocht om alles aan deze wedstrijd op te hangen. Het is echter wel illustratief voor de gehele opleiding welke al jaren in een neerwaartse spiraal verblijft.
Klein lichtpuntje was dat de kleinste Sneijder-telg Rodney zijn opwachting maakte. Hij viel op omdat hij namelijk nog wel eens laat zien iemand te kunnen passeren en niet zoals de rest maar plichtmatig kaatst. En ja, tegenwoordig mag je ook bij Ajax nota bene geen eens meer een actie maken, bang als de trainers zijn voor balverlies. TRIESTLouis van Gaal en AZ nemen eind dit seizoen definitief afscheid van elkaar zo bevestigen bronnen binnen de organisatie ons.
Het mag een ieder niet ontgaan zijn dat er niet echt sprake is van een goede periode met mooi voetbal. Te vaak laat AZ zien dat het dit seizoen niet meer de zo zorgvuldig door Co Adriaanse opgebouwde machine is.
Natuurlijk is het ook Dirk Scheringa een doorn in het oog dat zijn vele miljoenen welke hij erin stopt niet het sprankelende voetbal en bijbehorende prestaties brengt.
Misschien is de baan van hoofd scouting Louis op het lijf geschreven?
Ajaxjeugd.nl is op de hoogte van een spectaculaire transfer welke Ajax aan het voorbereiden is.
Otman Bakkal zou weleens gebruik kunnen maken van de gelimiteerde transfersom waardoor Ajax relatief goedkoop aan een megatalent kan komen.
Is dit al de hand van v Basten en consorten? Laten we hopen dat deze deal snel rond gaat komen! Er zijn in het verleden genoeg spelers van ajax naar psv gegaan. Nu maar eens andersom!
De Jeugdopleiding en het Rapport!
Het rapport van de comissie Coronel heeft lekker veel stof doen opwaaien in de ajaxgelederen. Wij beperken ons tot de jeugdopleiding en constateren het volgende:
Grote twijfels bestaan er over de trainingskwaliteiten van ex-voetballers met naam. Denk dus aan Kreek, Silooy, Roy, en Tahamatha.
Maar ook trainers die er al langer zitten en misschien wel verzadigd zijn. Denk dus aan Otto, Kwakman en Muhren.
Ook de scouting blijkt een zwak punt te zijn volgens het rapport. Men weet van elkaar niet wat men doet, twijfelt aan elkaars capaciteiten. Specifiek stond er helaas niets over de Jeugdscouting vermeld. Jammer en verbaasd zijn wij daarover.
Als je steeds minder in staat bent om op zeer jonge leeftijd de krenten uit de pap te halen dan mankeert er echt wel wat.Het mag toch niet zo zijn dat je het nu heel normaal vindt dat je spelers vanaf 14 jaar van Zeeburgia haalt. Dit terwijl die jongens daar dus al geruime tijd verblijven. Ook de kwaliteit van deze spelers mist gewoon een stukje basiskwaliteit. Men heeft bijvoorbeeld Amsterdam in 12 delen gedeeld en daar op elk deel een scout neergezet. Als je ziet wat daar op jeugdige leeftijd vandaan komt: Zo goed als niets!Daar zal men dus duidelijk eens naar moeten kijken en maatregelen nemen!!
Iets anders. Dit staat in de NRC:
Een uurtje gymnastiek is prima, maar 45% van de tijd NIET trainen met de bal? Dan lever je dus fors in.Ideeën van Cruijff over technische beleid niet in belang van Marco van Basten. Commissie zoekt nieuwe voorzitter en bestuursleden.
Afgelopen zaterdag, een dag nadat Johan Cruijff ervan af had gezien het technische beleid bij Ajax te reorganiseren, verloren de A1 junioren met 0-6 van Sparta.
Hetzelfde team van coach Sonny Silooy had een week ervoor ook al met 3-0 verlies geleden tegen Feyenoord. Cruijff zag dus weer even een bevestiging van zijn vooroordeel dat er weinig deugt van de alom geroemde jeugdopleiding bij Ajax. En tevens een rechtvaardiging van zijn handelwijze om de technische hervormingen te beginnen bij de befaamde kweekvijver. Cruijff is al jaren van mening dat de door Ajax opgeleide voetballers tekortschieten in de meest elementaire zaken, zoals techniek, (snelle) passing en positiespel.
Maar op het moment dat de machtige ledenraad, geïmponeerd door zijn plotselinge aanwezigheid, hem verzocht het technische beleid te stroomlijnen, wisten de raad van commissarissen en de directie al dat hier niets van terecht kon komen. De structuur van Ajax zit zo in elkaar, dat de ledenraad een extern persoon geen mandaat kan geven zonder dat daar een bestuurslid bij betrokken is. Afgezien nog van het feit dat in het rapport-Coronel een aanbeveling staat, dat de ledenraad en het bestuur meer op afstand moeten regeren. In dit geval zou Hennie Henrichs, bestuurslid technische zaken, Cruijff de opdracht hebben moeten geven.
De draconische aanpak die Cruijff voor de jeugdopleiding in gedachten had, was afgelopen weekeinde alleen bij Van Basten bekend. De huidige bondscoach treedt vanaf 1 juli voor vier jaar in dienst bij de club uit de Arena. Beiden hadden vrijdagochtend een oriënterend gesprek over hoe het vanaf volgend seizoen in technisch opzicht zou moeten functioneren bij Ajax. Dat Van Basten zich een mening vormde over Cruijffs plannen voor de jeugdopleiding – niet zijn terrein – kan te maken hebben met het feit dat ‘de Verlosser’ vindt dat een assistent van de hoofdcoach de verantwoording moet krijgen voor de jeugdopleiding. John van ’t Schip of Rob Witschge zou dus naast zijn scoutingswerk voor het eerste elftal en het verzorgen van de trainingen ook de veelomvattende voetbalschool van Ajax op De Toekomst moeten runnen. De ander dient volgens de eerder geventileerde opvatting van Cruijff de scoutingsafdeling te leiden. Hiertegen zal Van Basten uiteraard bezwaar hebben gemaakt.
Daarnaast is het logisch dat je niet zomaar jeugdtrainers met doorlopende contracten uit hun functie kunt zetten zonder dat dit grote financiële consequenties heeft. Nog maar net dit seizoen is Jan Olde Riekerink aangesteld als hoofd opleidingen, een functie waarvoor juist continuïteit wordt vereist.
Cruijff zal vermoedelijk ook niet veel op hebben met moderne opleidingsmethoden, zoals het gebruik van videoanalyses. Ook het Multi-Skills programma is niet iets uit zijn tijd, maar ontworpen om de jeugd van tegenwoordig, die meer achter de computer zit dan op straat voetbalt, meer fysieke kracht te geven. Op De Toekomst traint de jongste jeugd nog slechts 55 procent van de tijd met de bal. Dit percentage neemt toe tot 85 procent bij de A-junioren. Judo is in de plaats gekomen van het spel met de bal. Dit om het veelzijdig bewegen te bevorderen. Aandacht voor psychosociale en pedagogische aspecten moeten ervoor zorgen dat een voetballer later consistenter presteert en minder blessures krijgt. Op de Toekomst zijn jeugdtrainers en ouders zich rot geschrokken van de ideeën die Cruijff al ventileerde in zijn column in De Telegraaf.
Het is niet de eerste keer dat de voormalige nummer 14 botst met zijn oude liefde. In 2000 voelde hij zich „in de maling genomen” toen Co Adriaanse werd aangesteld als hoofdtrainer door directeur Frank Kales. Adriaanse zou in de optiek van Cruijff als hoofd opleidingen de voetbalschool van Ajax om zeep hebben geholpen. En in 2003 schoof Cruijff zijn vazal Wim Jansen naar voren als technisch directeur, maar het bestuur koos voor zijn vijand Louis van Gaal.
Ook zonder Cruijff moet Ajax verder. Een commissie, bestaand uit Jaap Ellerman, Cor van Eijden, Ernst Ligthart en Mark Geestman, gaat op zoek naar een nieuwe voorzitter, een technisch bestuurslid en een bestuurslid financiële zaken. De raad van commissarissen stelt binnenkort een interim-manager aan die de ontslagen algemeen directeur Maarten Fontein voorlopig vervangt.

Overigens is het multi-skill programma mede op voorspraak van Cruijff gekomen. Niet om de jeugd fysiek puur sterker te maken, maar om de jeugd fysiek veelzijdiger te ontwikkelen.
Column van Cruijff schreef:Wat dat betreft, heb ik met mijn kinderen geluk gehad, omdat ze een internationale school hebben gevolgd. Waar in Nederland de gymlessen en het schoolzwemmen verdwenen, werd op de internationale school sport wel in stand gehouden. Daarbij werden de seizoenen aangehouden. Dus atletiek en honkbal in de zomer, voetbal en hockey in de herfst, zwemmen en gymnastiek in de winter en weer andere sporten in het voorjaar. Zo kregen mijn kinderen via de school een multifunctionele lichamelijke opvoeding.
Nog steeds eens met Boem.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Ja, maar daarnaast voetbalde Jordi dus nog bij een club.
Wat ik zeg, gymnastiek is prima, judo is ook prima, maar de helft van de tijd NIET voetballen bij een voetbalclub vind ik veel te veel, vooral nu het straatvoetbal verdwenen is. In vergelijking met laten we zeggen Braziliaanse talenten maak je dan veel te weinig uren.
Wat ik zeg, gymnastiek is prima, judo is ook prima, maar de helft van de tijd NIET voetballen bij een voetbalclub vind ik veel te veel, vooral nu het straatvoetbal verdwenen is. In vergelijking met laten we zeggen Braziliaanse talenten maak je dan veel te weinig uren.
Misschien. Hangt er vanaf om hoeveel uur het gaat.
Het is bekend dat de jeugdspelers van Ajax vaak amper meer op straat voetballen omdat ze moeten reizen, huiswerk maken, trainen, etc. Maar voetballen moet je eigenlijk ELKE DAG doen als je klein bent, want dan leer je het meest. Natuurlijk kun je een half uur judoën, maar dan moet je daarnaast nog een uurtje ballen. Ook voor je fysieke ontwikkeling, want voetbal vraagt een heel andere coördinatie dan judo.
Het is bekend dat de jeugdspelers van Ajax vaak amper meer op straat voetballen omdat ze moeten reizen, huiswerk maken, trainen, etc. Maar voetballen moet je eigenlijk ELKE DAG doen als je klein bent, want dan leer je het meest. Natuurlijk kun je een half uur judoën, maar dan moet je daarnaast nog een uurtje ballen. Ook voor je fysieke ontwikkeling, want voetbal vraagt een heel andere coördinatie dan judo.
Huiswerk, dat is iets voor de middelbare school. Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre je jongens van onder de twaalf al van buiten Amsterdam moet halen. Dat beperkt de reistijden dus ook nogal.
En dan kun je die jongens wat mij betreft zeker meerdere dagen per week met de bal laten trainen. En dan gewoon puur technisch, want die jaren leg je die basis. En zorg dat de trainingen leuk zijn voor spelers, want dat is ook de reden dat er op straat gevoetbald wordt. Dan gaan ze ook niet klagen dat ze zoveel moeten 'trainen'. Voor mijn part boots je de situatie zoals je die op de pleintjes hebt/had na, maar dan met de grootste talenten van Amsterdam bij elkaar, zodat het niveau nog wat hoger ligt.
Dan spelen ze één dag in het weekend een wedstrijd en één dag zijn ze vrij, maar de rest van de dagen kun je gewoon bezig zijn met voetbal (en dan doe je één of twee dagen per week ook nog wat aan andere sporten).
En dan kun je die jongens wat mij betreft zeker meerdere dagen per week met de bal laten trainen. En dan gewoon puur technisch, want die jaren leg je die basis. En zorg dat de trainingen leuk zijn voor spelers, want dat is ook de reden dat er op straat gevoetbald wordt. Dan gaan ze ook niet klagen dat ze zoveel moeten 'trainen'. Voor mijn part boots je de situatie zoals je die op de pleintjes hebt/had na, maar dan met de grootste talenten van Amsterdam bij elkaar, zodat het niveau nog wat hoger ligt.
Dan spelen ze één dag in het weekend een wedstrijd en één dag zijn ze vrij, maar de rest van de dagen kun je gewoon bezig zijn met voetbal (en dan doe je één of twee dagen per week ook nog wat aan andere sporten).
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Goed, daarover zijn we het eens. Anders kweek je Boudewijn Zendens. Voetbal, en dan met name de voetbaltechniek, is de basis. Daar moeten die jochies dag en nacht mee bezig zijn.
Overigens heb je binnen Amsterdam ook behoorlijke reistijd, hoor. Vanaf hier ben ik snel drie kwartier onderweg.
Overigens heb je binnen Amsterdam ook behoorlijke reistijd, hoor. Vanaf hier ben ik snel drie kwartier onderweg.
Degene die daar verantwoordelijk voor is mag meteen opkrassen van mij.Elke oefening kan met een bal gedaan worden.In feite zou elke oefenstof, zelfs dat uurtje gymnastiek er een bal bij te pas moeten komen ..Op De Toekomst traint de jongste jeugd nog slechts 55 procent van de tijd met de bal.
Blij met de punten ...
Als die lichamelijke oefeningen in de plaats zijn gekomen van oefeningen die ze vroeger met de bal deden, dan is dat inderdaad een slechte zaak.
Dat blijkt alleen niet uit de tekst natuurlijk.
Feit is dat atletisch vermogen steeds belangrijker wordt, dus dat er aandacht aan wordt besteed vind ik prima. Met alleen techniek red je het steeds minder.
Dat blijkt alleen niet uit de tekst natuurlijk.
Feit is dat atletisch vermogen steeds belangrijker wordt, dus dat er aandacht aan wordt besteed vind ik prima. Met alleen techniek red je het steeds minder.
Waarom zou "judo" in plaats van techniektraining zijn gekomen? Ik lees dat er niet in. Minder met de bal is iets anders.
Ga naar de training van een willekeurige (amateur)club kijken en je ziet dat er veel met de bal wordt "stilgestaan". Er zijn allerlei oefenvormen die iedereen doet, maar waarom moet iedereen even lang op doel schieten? Waarom wordt er niet specifieker getraind? Wat leren ze? Ik kan me voorstellen dat topvoetbal meer van een speler eist, zeker fysiek.
Vroeger was alles beter? Kijk eens naar het atletische vermogen van de Europese topspelers nu, dat mag je niet vergelijken met Ajax, maar dat komt echt niet omdat ze in het buitenland "alles met de bal doen". Echte voetballers zijn altijd met een bal bezig, ook buiten de training.
Ik weet niet of dat Skill-programma de oplossing is, maar ik weet wel dat terug naar de oefenvormen uit 1960 het niet is.
De praktijktrainers zijn heilig? Als LvG tijdens een wedstrijd iets opschrijft wordt (werd?) hij belachelijk gemaakt. De ideale trainer lijkt wel een soort van hanegem te zijn: meestal stoïcijns langs de kant, want hij slaat alles wat hij ziet wel op! Ik geloof daar niet in.
Ajax is een amateurclub vergeleken met de begeleiding bij de topclubs, professionalisering lijkt wel te worden weggehoond, we "moeten alles met een bal doen".
Ik zeg niet dat alles klopt bij de jeugdopleiding van Ajax, maar zo slecht als soms wordt gezegd is het niet.
Is OR niet capabel? Weet ik niet, is ook moeilijk te zeggen na een half jaar.
De nederlaag van de A1 komt op het juiste moment voor de critici, maar won Ajax uit niet van Sparta? Kan een verliezend team niet twee talenten opleveren? Staat de B1 niet bovenaan, de C1 bovenaan? De A1 is een slechte lichting, jammer, kwam vroeger ook wel eens voor (ook toen er alleen met de bal werd getraind!) Ik beweer trouwens al jaren dat het bij Ajax na de B-jeugd fout gaat, eerst onder Blind, nu ook onder Silooy. Daar zet je geen beginnend trainer op.
Ga naar de training van een willekeurige (amateur)club kijken en je ziet dat er veel met de bal wordt "stilgestaan". Er zijn allerlei oefenvormen die iedereen doet, maar waarom moet iedereen even lang op doel schieten? Waarom wordt er niet specifieker getraind? Wat leren ze? Ik kan me voorstellen dat topvoetbal meer van een speler eist, zeker fysiek.
Vroeger was alles beter? Kijk eens naar het atletische vermogen van de Europese topspelers nu, dat mag je niet vergelijken met Ajax, maar dat komt echt niet omdat ze in het buitenland "alles met de bal doen". Echte voetballers zijn altijd met een bal bezig, ook buiten de training.
Ik weet niet of dat Skill-programma de oplossing is, maar ik weet wel dat terug naar de oefenvormen uit 1960 het niet is.
De praktijktrainers zijn heilig? Als LvG tijdens een wedstrijd iets opschrijft wordt (werd?) hij belachelijk gemaakt. De ideale trainer lijkt wel een soort van hanegem te zijn: meestal stoïcijns langs de kant, want hij slaat alles wat hij ziet wel op! Ik geloof daar niet in.
Ajax is een amateurclub vergeleken met de begeleiding bij de topclubs, professionalisering lijkt wel te worden weggehoond, we "moeten alles met een bal doen".
Ik zeg niet dat alles klopt bij de jeugdopleiding van Ajax, maar zo slecht als soms wordt gezegd is het niet.
Is OR niet capabel? Weet ik niet, is ook moeilijk te zeggen na een half jaar.
De nederlaag van de A1 komt op het juiste moment voor de critici, maar won Ajax uit niet van Sparta? Kan een verliezend team niet twee talenten opleveren? Staat de B1 niet bovenaan, de C1 bovenaan? De A1 is een slechte lichting, jammer, kwam vroeger ook wel eens voor (ook toen er alleen met de bal werd getraind!) Ik beweer trouwens al jaren dat het bij Ajax na de B-jeugd fout gaat, eerst onder Blind, nu ook onder Silooy. Daar zet je geen beginnend trainer op.
Klopt. De voetbalwereld is erg conservatief. Laatst bij Voetbal Insite weer een mooi voorbeeld. Daar maakten ze Atteveld belachelijk omdat hij zijn spelers een cooling down laat doen. Dat was volgens de heren allemaal niks want voetballers drinken liever een biertje na afloop. Nu zijn dit gewoon twee analytici die een uitzending moeten vullen maar ik vind het wel tekenend voor de manier van denken in de voetballerij. We doen het al jaren zo en we blijven het ook zo doen. Dat werk.Demosthenes schreef:De praktijktrainers zijn heilig? Als LvG tijdens een wedstrijd iets opschrijft wordt (werd?) hij belachelijk gemaakt. De ideale trainer lijkt wel een soort van hanegem te zijn: meestal stoïcijns langs de kant, want hij slaat alles wat hij ziet wel op! Ik geloof daar niet in.
Natuurlijk moet er veel met een bal worden getraind. Maar je moet wel blijven innoveren. Kijken naar wat het hedendaagse topvoetbal van spelers vraagt en zorgen dat je spelers daar klaar voor zijn. En daar komt veel meer bij kijken dan dribbelen alleen. Ik denk zeker dat je veel kunt integreren in trainingen met een bal. Maar als dat er een keer niet in zit hoeven we niet gelijk bang te zijn dat ze straks geen tegenstander meer kunnen passeren.
Nil volentibus arduum
Je begrijpt niet wat ik bedoel. Als jij een speler looptraining wilt laten doen, kun je die speler net zo goed een bal meegeven, want dat is nog altijd beter voor zijn techniek dan het zonder doen. Daarnaast is het ook gewoon leuker voor spelers.
Los van het feit dat pure looptraining natuurlijk zwaar overschat is en dat je looptraining beter in specifiekere technische en tactische oefenvormen kunt verwerken.
Los van het feit dat pure looptraining natuurlijk zwaar overschat is en dat je looptraining beter in specifiekere technische en tactische oefenvormen kunt verwerken.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Met dat laatste ben ik het (dus) eens, looptraining zie je vaak op tv als je feyenoord ziet. Ze lopen rondjes rond het veld!!! In een wedstrijd zul je dat niet vaak doen. Lopen kan beter op een andere manier worden bijgebracht.Bertje schreef:Je begrijpt niet wat ik bedoel. Als jij een speler looptraining wilt laten doen, kun je die speler net zo goed een bal meegeven, want dat is nog altijd beter voor zijn techniek dan het zonder doen. Daarnaast is het ook gewoon leuker voor spelers.
Is het leuker met een bal? Denk het wel, maar moet trainig altijd leuk zijn? Moet je niet ook bezig zijn met sterker worden?
Laat ik het zo zeggen: als je moet kiezen tussen dezelfde progressie op een leuke of op een minder leuke manier, dan kan het maar beter leuk zijn. Aantrekkelijk voor spelers en als spelers het naar hun zin hebben, zijn ze eerder geneigd zich langer aan je te binden.
En met niemand anders!
En met niemand anders!
Tsja, aan de andere kant willen we ook een een sterke AJAX-gevoel kweken bij die jongens, toch? Als ze op 16, 17 jarige leeftijd in Amsterdam arriveren, is dat niet zo heel erg logisch...Bertje schreef:Huiswerk, dat is iets voor de middelbare school. Daarnaast kun je je afvragen in hoeverre je jongens van onder de twaalf al van buiten Amsterdam moet halen. Dat beperkt de reistijden dus ook nogal.
Dat er niet meer op straat wordt gevoetbald is echt bijzonder jammer, maar daar kan AJAX niks aan doen hoor.
Wat betreft het lopen met de bal, ik vind ook dat de jonge jongens zoveel mogelijk de bal aan de voet moeten hebben. Ik weet nog dat ik sinds 7-jarige leeftijd alleen maar met bal aan de voet zou rondlopen binnen het huis. Ik nam hem echt overal mee, naar de plee, tijdens het eten, etc. Doet alleen maar goed!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -
Van meer met de bal lopen wordt je technisch? Dat is echt nieuw voor mij! Ik denk dat je eerder een draver wordt a la Boudewijn Z. Techniek- en tactiektraining (met oog op sluwheid) onder leiding van Tahamata en Jonk, dát dient pas in mijn ogen op De Toekomst de hoogste prioriteit te hebben. JOR ziet dat belang gelukkig ook, alleen mag de frequentie wél wat fors opgevoerd worden i.p.v. het getrain op positiespel.
Trouwens, er wordt nog altijd gevoetbalt op straat hoor. Alleen minder functioneel (meer gericht op de trukendoos) en in mindere mate qua speeluren.
Trouwens, er wordt nog altijd gevoetbalt op straat hoor. Alleen minder functioneel (meer gericht op de trukendoos) en in mindere mate qua speeluren.
AFCA!
Ik denk niet dat het Ajax-gevoel daarvan afhankelijk is. Van Basten kwam ook op die leeftijd bij Ajax. Henk Groot was 21. Blind was zelfs 25.Mr. Ajax schreef:Tsja, aan de andere kant willen we ook een een sterke AJAX-gevoel kweken bij die jongens, toch? Als ze op 16, 17 jarige leeftijd in Amsterdam arriveren, is dat niet zo heel erg logisch...
Ajax kan wel 'de straat nabootsen'. Alles wat jongens op straat doen, moet in principe ook bij Ajax kunnen. Alleen lopen bij Ajax de grootste talenten van Amsterdam rond, dus ligt het niveau nog even wat hoger.Dat er niet meer op straat wordt gevoetbald is echt bijzonder jammer, maar daar kan AJAX niks aan doen hoor.
En met niemand anders!
En met niemand anders!