Ajax - Utrecht 30-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo nov 30, 2008 6:44 pm

Demosthenes schreef:
Het is weer het ouwe verhaal. Een ploeg die wil aanvallen treft een sterk verdedigende ploeg en is onmachtig om die muur te breken. Dat hangt echt niet alleen af van wel of niet Aisatti of KJH erbij of wie dan ook. We hebben voor tientallen miljoenen euri voorin lopen en nog lukt het niet. Vooral als we geen meter ruimte krijgen.

Dan komt het kennelijk ook aan op teamwork om de boel aan het wankelen te brengen en ruimtes te creeren.. Wie loopt waar/hoe kies je positie, wie trekt verdedigers mee, wie duikt dan in de gaten die getrokken worden of weet je een man-meer te realiseren, op de vleugels of in het centrum? Hoe is de aansluiting naar voren? Spelpatronen, automatismes daarin. En natuurlijk graag hier en daar individuele acties. Passeren, een goede steekpas, noem maar op.
Noem één speler uit de middenlinie of verdediging die het in zich heeft een opening te forceren of door een steekpass of door een afstandsschot? Ajax heeft die niet, omdat AJAX DAAR DE PRIORITEIT NIET HEEFT GELEGD. Er kwam geen opvolger voor Sneijder! Sneijder kon met een afstandsschot een wedstrijd openbreken, maar de enige die dat nu kan is Jan Vertonghen en die staat achterin.

Aissati speelde onder MvB niet toen hij wel fit was! KJH is niet de man die voor een opening zorgt.

Alles wat in je tweede alinea staat ontbreekt bij Ajax.
We kunnen nu wel de verdediging en middenveld de schuld geven, maar tegen een ultraverdedigende ploeg kom je er niet door als je creatieve spelers je in de steek laten. Met name Sulejmani en Suarez speelden dusdanig beroerd vandaag dat er niet veel afgedwongen kon worden. Huntelaar wordt zeer gemist, hoewel hij vast een slechte kaatser is, is hij daarin beter dan Suarez. Net als in afmaken. Suarez brengt meer vanaf de vleugel, hij werd daar zeer gemist
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » zo nov 30, 2008 6:44 pm

Ik vond het allemaal niet zo slecht. Er werd fel gespeeld en aardig getikt. Utrecht heeft geen kans gekregen, laat staan dat ze op de helft van Ajax kwamen. Als Vermeer niet zo blunderde en wij gewoon iets sneller een goaltje hadden gemaakt (kansen waren er in de eerste helft genoeg) hadden we een makkelijke tweede helft gehad en was het een soevereine overwinning geworden.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47908
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo nov 30, 2008 6:46 pm

Dat zag je ook. In het laatste kwartiertje zag ik hem een paar keer opduiken vanaf de linkerkant en toen ging er gelijk wat meer dreiging van uit.

Dat lees ik overal (kansen genoeg), maar ik zou bij god niet weten welke, hoor.

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo nov 30, 2008 6:48 pm

Ik vond het ook niet zo slecht. Maar het is wel duidelijk dat Ajax nog steeds (te) veel moeite heeft met een untradefensieve tegenstander
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » zo nov 30, 2008 6:50 pm

LucaS schreef:Ik vond het ook niet zo slecht. Maar het is wel duidelijk dat Ajax nog steeds (te) veel moeite heeft met een untradefensieve tegenstander
Yep. Daarom moet je gewoon snel scoren. Helaas lukte dat niet en kregen we ook nog een onnodig goal tegen. Tja, dan weet je wel dat het heel erg moeilijk gaat worden.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo nov 30, 2008 7:24 pm

Zelfs in de samenvatting lijkt het nergens op !!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo nov 30, 2008 7:28 pm

En die vele kansen waar LouisXIV & co het over heeft heb ik ook niet gezien.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo nov 30, 2008 7:30 pm

In de eerste helft kan ik me twee kansen voor Ajax herinneren: een vrije kopbal van Vertonghen en een intikker van Kennedy.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo nov 30, 2008 7:39 pm

Duke schreef:In de eerste helft kan ik me twee kansen voor Ajax herinneren: een vrije kopbal van Vertonghen en een intikker van Kennedy.
Tja, daar win je de wedstrijd niet mee. ik bedoel Utrecht kreeg ook kansen ..

Gebruikersavatar
LouisXIV & co
Berichten: 1618
Lid geworden op: do dec 16, 2004 11:35 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LouisXIV & co » zo nov 30, 2008 8:02 pm

brigade zuid schreef:En die vele kansen waar LouisXIV & co het over heeft heb ik ook niet gezien.
Genoeg om er eentje te maken.
Zé of zeehond, rookies huren voor een jaar is ongezond!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo nov 30, 2008 8:07 pm

Zoveel echte kansen heeft AJAX niet gehad hoor, tja genoeg om er eentje ( extra ) te maken, maar dat zou dan toch ook voor Utrecht moeten tellen ..

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » zo nov 30, 2008 8:37 pm

Duke schreef:In de eerste helft kan ik me twee kansen voor Ajax herinneren: een vrije kopbal van Vertonghen en een intikker van Kennedy.
Oleguer had ook nog kunnen scoren.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo nov 30, 2008 8:41 pm

Voetske schreef:Zelfs in de samenvatting lijkt het nergens op !!
De samenvatting vond ik erg goed, vergeleken met de wedstrijd.

Sulejmani kreeg wel een kans; eerst dacht ik dat Leonardo de bal verkeerd speelde, maar na de tv-beelden (zal je goed doen Voetske, al blijf ik erbij dat je een wedstrijd niet kunt beoordelen n.a.v. een tv, oh nee, je leest nooit wat ik schrijf, was ik vergeten) zag ik dat Sulejmani gewoon te laat reageerde, niet instapte, al was de bal te zacht gegeven.

Wat ik me ineens herinner en niet in de samenvatting zat: v.d Wiel die zo maar een speler van Utrecht met de bal laat lopen, denkend: "het is buitenspel". Mijn hart maakte overuren toen ik het zag.

@Lucas,

We zullen "reagerend op elkaar" maar niet meer schrijven over Suarez, want was jij niet degene die steeds over Suarez begon als het gaat om (de SCHULDIGE) aan de """nederlaag""" tegen Utrecht? (Van Voetske is het bekend dat Suarez schuldig is aan ieder puntverlies, die noem ik maar niet :neutral.gif: ) Ik heb de hele topic gelezen na mijn eerste bericht over de wedstrrijd!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » zo nov 30, 2008 8:45 pm

LouisXIV & co schreef:Ik vond het allemaal niet zo slecht. Er werd fel gespeeld en aardig getikt. Utrecht heeft geen kans gekregen, laat staan dat ze op de helft van Ajax kwamen. Als Vermeer niet zo blunderde en wij gewoon iets sneller een goaltje hadden gemaakt (kansen waren er in de eerste helft genoeg) hadden we een makkelijke tweede helft gehad en was het een soevereine overwinning geworden.
Ben ik het wel mee eens. Vond het vooral jammer dat de pressing van donderdag opeens was verdwenen. Ik denk dat er sowieso drie grote kansen zijn geweest, die van Oleguer die bijna miraculeus werd gered door die tijdrekker, die van Suarez die nog even ging kappen en die van Leonardo die afspeelde op Sulimanji. Jammer, dit zijn uiteindelijk de wedstrijden waar je een kampioenschap mee verspeeld (zoals vorig seizoen thuis tegen Twente.)

Maar ja, we missen Huntelaar (die toch niet kan voetballen) natuurlijk niet. :hypocrite.gif: Dat in principe interessante idee van wisselen van positie van Van der Wiel en Oleguer pakte trouwens bar slecht uit, als die laatste de helft van de fouten had gemaakt van Van der Wiel was hij hier overigens weer door wat "kenners" gekruisigd. Zei het donderdag ook al, maar dat controlerende duo Lindgren - Enoh is mij iets teveel controle.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo nov 30, 2008 8:46 pm

Demosthenes schreef:
Voetske schreef:Zelfs in de samenvatting lijkt het nergens op !!
De samenvatting vond ik erg goed, vergeleken met de wedstrijd.

Sulejmani kreeg wel een kans; eerst dacht ik dat Leonardo de bal verkeerd speelde, maar na de tv-beelden (zal je goed doen Voetske, al blijf ik erbij dat je een wedstrijd niet kunt beoordelen n.a.v. een tv, oh nee, je leest nooit wat ik schrijf, was ik vergeten) zag ik dat Sulejmani gewoon te laat reageerde, niet instapte, al was de bal te zacht gegeven.

Wat ik me ineens herinner en niet in de samenvatting zat: v.d Wiel die zo maar een speler van Utrecht met de bal laat lopen, denkend: "het is buitenspel". Mijn hart maakte overuren toen ik het zag.

@Lucas,

We zullen "reagerend op elkaar" maar niet meer schrijven over Suarez, want was jij niet degene die steeds over Suarez begon als het gaat om (de SCHULDIGE) aan de """nederlaag""" tegen Utrecht? (Van Voetske is het bekend dat Suarez schuldig is aan ieder puntverlies, die noem ik maar niet :neutral.gif: ) Ik heb de hele topic gelezen na mijn eerste bericht over de wedstrrijd!
Tja, van jou(w) is het bekend dat verliespunten nooit de schuld zijn van Suarez ( in de spits maakt ie verrekte weinig klaar behalve vallen, stompen ( gaat hem wel weer een paar wedstrijden kosten ben ik bang ) en verongelijkt kijken ), maar eigenlijk zou ik het advies van Lucas moeten opvolgen ..

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo nov 30, 2008 8:59 pm

Tja, van jou(w) is het bekend dat verliespunten nooit de schuld zijn van Suarez ( in de spits maakt ie verrekte weinig klaar behalve vallen, stompen ( gaat hem wel weer een paar wedstrijden kosten ben ik bang ) en verongelijkt kijken ), maar eigenlijk zou ik het advies van Lucas moeten opvolgen ..
Ook niet meer lezen wat ik schrijf? Ik ben er ondertussen aan gewend, wie leest nog wel?

Ja, als je zelfs Suarez de schuld geeft van de blunder van Vermeer, tja, daar kan ik niets tegenin brengen. Je zult wel gelijk hebben, Vermeer blundert omdat Suarez 40 minuten later een bal niet afgeeft.

Veel plezier verder voor de tv.

Ik ken mijn plek nu wel.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo nov 30, 2008 9:11 pm

Aristides schreef:
Tja, van jou(w) is het bekend dat verliespunten nooit de schuld zijn van Suarez ( in de spits maakt ie verrekte weinig klaar behalve vallen, stompen ( gaat hem wel weer een paar wedstrijden kosten ben ik bang ) en verongelijkt kijken ), maar eigenlijk zou ik het advies van Lucas moeten opvolgen ..
Ook niet meer lezen wat ik schrijf? Ik ben er ondertussen aan gewend, wie leest nog wel?

Ja, als je zelfs Suarez de schuld geeft van de blunder van Vermeer, tja, daar kan ik niets tegenin brengen. Je zult wel gelijk hebben, Vermeer blundert omdat Suarez 40 minuten later een bal niet afgeeft.

Veel plezier verder voor de tv.

Ik ken mijn plek nu wel.
De blunder van Vermeer is de schuld van Suarez omdat Suarez 40 minuten later een bal niet afgeeft?.Over wat of wie heb jij het .. maar het ging mij meer om dat je steeds in bijna elke posting die ene opmerking van mij w.b. Suarez er bij haalt, ten 1e ruk je het volkomen uit zijn verband ( je vergeet gemakshalve het hele verhaal ) en verder is het ook nog eens dik gelogen .. en ik lees elk bericht/posting op dit forum . dus ook die van jou(w) .. ook daar weet ik nietwaar je het over hebt ..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo nov 30, 2008 9:45 pm

Zo, dat was weer een galavoorstelling. Wat een positiespel. Wat een passing. Wat een progressie. Ik heb genoten. :excited.gif:

Ik heb gruwelijk de pest in, want het is vooraf geen seconde bij me opgekomen dat Ajax vandaag puntverlies zou kunnen lijden. Utrecht is een van de zwakkere ploegen in de Eredivisie.

Suarez nooit meer diepe spits. Sulejmani nooit meer op 10. En wissel die Lindgren eens, als hij er niets van bakt, Van Basten. (Over de dure aankoop Oleguer wil ik het niet eens hebben. :1evil.gif: )
Laatst gewijzigd door joey op zo nov 30, 2008 9:49 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11937
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo nov 30, 2008 9:46 pm

Voetske schreef:
Tja, van jou(w) is het bekend dat verliespunten nooit de schuld zijn van Suarez ( in de spits maakt ie verrekte weinig klaar behalve vallen, stompen ( gaat hem wel weer een paar wedstrijden kosten ben ik bang ) en verongelijkt kijken ), maar eigenlijk zou ik het advies van Lucas moeten opvolgen ..
Ben ik ook bang voor. De beelden van achter het doel laten vrij duidelijk een uithaal met de elleboog van Suarez zien richting verdediger. Kan nog wel eens een staartje krijgen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo nov 30, 2008 9:47 pm

Ja, dat was bijzonder dom van Suarez. Vandaag liep hij ook weer te zeuren en te zaniken. Pffff...
Het stinkt aan alle kanten!

J.G.
Berichten: 324
Lid geworden op: za nov 15, 2008 5:25 pm

Bericht door J.G. » zo nov 30, 2008 9:48 pm

Kunnen we wel gebruiken...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo nov 30, 2008 9:57 pm

Zuidema schreef:
Voetske schreef:
Tja, van jou(w) is het bekend dat verliespunten nooit de schuld zijn van Suarez ( in de spits maakt ie verrekte weinig klaar behalve vallen, stompen ( gaat hem wel weer een paar wedstrijden kosten ben ik bang ) en verongelijkt kijken ), maar eigenlijk zou ik het advies van Lucas moeten opvolgen ..
Ben ik ook bang voor. De beelden van achter het doel laten vrij duidelijk een uithaal met de elleboog van Suarez zien richting verdediger. Kan nog wel eens een staartje krijgen.
Misschien heeft ie/we geluk.

Waarom willen trainers toch steeds opnieuw het wiel uitvinden Sulejmani op tien, Suarez in de spits, Oleguer op rechts, Vermaelen op links en ga zo maar door .. waarom ?.

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » zo nov 30, 2008 10:09 pm

Voetske schreef: Misschien heeft ie/we geluk.
Mmm, het idee leeft toch dat hij de vorige keer is "ontsnapt".
Waarom willen trainers toch steeds opnieuw het wiel uitvinden Sulejmani op tien, Suarez in de spits, Oleguer op rechts, Vermaelen op links en ga zo maar door .. waarom ?.
Wie moet er dan in de spits als je per decreet geen 4-4-2 mag spelen? :confused.gif: Ik vind Vermaelen op links overigens een prima vondst, aangezien Urby daar levensgevaarlijk is en Vertonghen wat mij betreft beter rendeert in het centrum. Alleen die omzetting Oleguer - Van der Wiel blijf ik mysterieus vinden.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma dec 01, 2008 1:10 am

LucaS schreef:Ik vond het ook niet zo slecht. Maar het is wel duidelijk dat Ajax nog steeds (te) veel moeite heeft met een untradefensieve tegenstander
Ik vind juist dat Ajax dit seizoen de meeste teams die inzakken wel kapot weet te spelen. Teams die uit hun schulp kruipen, risico nemen en Ajax onder druk zetten spelen ons kapot. Utrecht heeft dit seizoen een unieke prestatie geleverd. Ajax was niet best, maar Utrecht is een ordinaire schopploeg. Die gasten hebben zes keer geel gepakt en verdienden er zeker nog drie bij. Die overtreding op Vertonghen zag ik net pas terug bij Studio Voetbal, maar dat was gewoon een diep rode kaart. Ajax had op basis van de kansen en het spel heus wel een overwinning verdiend.
Real Ajax schreef:Ben ik het wel mee eens. Vond het vooral jammer dat de pressing van donderdag opeens was verdwenen. Ik denk dat er sowieso drie grote kansen zijn geweest, die van Oleguer die bijna miraculeus werd gered door die tijdrekker, die van Suarez die nog even ging kappen en die van Leonardo die afspeelde op Sulimanji. Jammer, dit zijn uiteindelijk de wedstrijden waar je een kampioenschap mee verspeeld (zoals vorig seizoen thuis tegen Twente.)
Als Oleguer een linker had gehad, rost hij die bal er zo in. Als Leonardo een rechter had gehad, had hij die bal zo om de verdediger heen kunnen krullen en de bal panklaar voor Sulejmani kunnen leggen.
Real Ajax schreef:Maar ja, we missen Huntelaar (die toch niet kan voetballen) natuurlijk niet. :hypocrite.gif: Dat in principe interessante idee van wisselen van positie van Van der Wiel en Oleguer pakte trouwens bar slecht uit, als die laatste de helft van de fouten had gemaakt van Van der Wiel was hij hier overigens weer door wat "kenners" gekruisigd. Zei het donderdag ook al, maar dat controlerende duo Lindgren - Enoh is mij iets teveel controle.
Van der Wiel bakte er de tweede helft weinig van. Het inderdaad in principe interessant idee om hem en Oleguer zo nu en dan om te wisselen werkte niet. Oleguer durft en kan niets en Van der Wiel leverde de bal zo'n vijf tot zes keer dom in. Ik had op een gegeven moment Enoh rechtsback gezet en Gabri erin gebracht op het middenveld. Niet dat ik het eens ben met dat overdreven gedweep met die Gabri hoor. Een heel stadion dat z'n naam scandeert, het moet toch niet gekker worden. Ik las ook ergens een reactie van Weekend Cees dat Gabri het tegen HSV en Utrecht zo goed zou hebben gedaan. Ik heb het niet gezien hoor.
joey schreef:Suarez nooit meer diepe spits. Sulejmani nooit meer op 10. En wissel die Lindgren eens, als hij er niets van bakt, Van Basten. (Over de dure aankoop Oleguer wil ik het niet eens hebben. :1evil.gif: )
Suárez kan vooral in het kaatsen echt nog heel veel leren, maar wie had jij op dit moment dan in de spits gezet, Joey?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11937
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma dec 01, 2008 8:00 am

Thomas schreef: Ajax had op basis van de kansen en het spel heus wel een overwinning verdiend.
Het zijn ook net die details die maken dat je zo'n pot toch nog wint of in ieder geval wat gemakkelijker kan spelen. Ziet Suarez bij het kappen naar binnen wel Urby volledig vrij staan, dan legt ie hem (hopelijk) af en heeft Urby alle kans de boel af te ronden. Is de voorzet van Leonardo goed hard en strak, dan krijgt die Utrecht-verdediger er nooit meer een voet tussen en tikt Sulejmani de bal gegarandeerd binnen. Of wat te denken bij die kans met die voorzet van links, waarbij Kennedy het te mooi wil doen met een intikkertje en tegen een inglijdende verdediger opschiet, in plaats van hem gewoonweg hoog en droog het doel in te roeien. Stiftje was natuurlijk nog mooier geweest. Ondanks het matige spel zijn die situaties er dus wel degelijk geweest om een opgelegde kans te realiseren of nog meer. Maar het gebeurt niet. Het is steeds net niet. Die sluwheid, dat gogme ontbreekt op zo'n moment. Wat mij betreft zie je dan het verschil tussen echte top en 2e, 3e en 4e garnituur.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma dec 01, 2008 8:13 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie