Ajax - Utrecht 30-11-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma dec 01, 2008 4:13 pm

Dan nog, je hoeft hem niet te respecteren als persoon maar minstens fatsoen moet je kunnen opbrengen.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma dec 01, 2008 5:09 pm

Zuidema schreef:
Voetske schreef: Weet speler x wat ie moet gaan doen als zijn " maatje " de bal heeft ?.Voelt men elkaar aan ?.Het verassings element uitspelen naar je tegenstander toe ?.Zoiets waarvan je dan naderhand zegt " dat hebben ze op de training geoefend dat kan niet anders ", maar dan blijkt dat er helemaal niks geoefend is.Dat het spontaan is ontstaan in de wedstrijd, de chemie ...
Nog eentje uit de ouwe doos: Michels trainde voortdurend op spelpatronen met het Gouden Ajax van Cruijff en Keizer. Ze moesten het gewoonweg kunnen dromen waar iedereen liep. Op het veld leek het spel soms op veredeld straatvoetbal, zo krioelden die jongens doormekaar, maar eronder zat wel degelijk een brede basis van erin geramde spelpatronen.

Aan de andere kant: wanneer heb tegenwoordig nog de tijd om uitgebreid met je ploeg te trainen? De agenda zit overvol met allerhande wedstrijden midweeks en in het weekend. En daarnaast ben je geregeld ook nog driekwart van je selectie kwijt aan interlandverplichtingen. Vertonghen meldde gisteravond bijvoorbeeld, dat er tussen Hsv en Utrecht alleen tijd was geweest voor wat uitlooptrainingen en zo. Echt intensieve trainingen waren niet meer mogelijk zo vlak voor de wedstrijd tegen Utrecht. Gelukkig komen we de komende maand in wat rustiger vaarwater. Dat zou een kans kunnen zijn om aan bovengenoemde zaken aandacht te besteden.
Dat van Michels was me bekend.Zo kan het natuurlijk ook, misschien zelfs zo moet het natuurlijk ook.Ik weet niet of dat men daar nog de tijd voor heeft, zoals ik het kan overzien heeft men wel tijd om condititie en in partijvorm te trainen.De keren dat ik de trainingen heb meegemaakt bij AJAX vond ik het maar zozo.Je kent het wel 2 doeltjes en dan maar ballen jongens.

Maar het " aanvoelen " , het x-y-z dingentje, het uittikken van tegenstanders, de chemie tussen spelers is heel ver te zoeken in dit elftal.Weetje, af en toe denk ik wel eens dat ik naar een veredeld pupillen eftal zit te kijken.Peuters op een mierenhoop, rommelig, geen overzicht, een tempo.Ook bijna niemand die de ruimtes ziet, ook niet capabel om al tikkend de vrije ruimte te creeéren.Geen ik ga mijn man voorbij, speler x neemt met een loop aktie zijn man mee, en speler y duikt de vrij gekomem ruimte in.

En als er dan iemand doorschuift verzand ie in te lang door gaan ( de rest staat er bij en kijkt er na ) of de bal gaat breed of weer terug naar achter.

Het is zo minmaal die vermeende vooruit gang, het is zo minimaal de constante w.b. voetbal in de wedstrijden.

Waarom heeft b.v. een Lindgren niet door dat ie met zijn balletjes breed het spel vertraagt, waarom heeft een Vermaelen ( en als voorbeeld hé, want eigenlijk kun je het hele elftal opnoemen ) dat ie diep mag gaan langs de zijlijn en daarmee gaten creeért voor andere spelers, waarom kunnen deze spelers niet " aanvoelen " dat een medespeler van achteruit aan het opkomen is en de bal in de loop mee geven.In negen van de tiem keren moet men eerst kijken, inhouden of terugdraaien alvorens men gaat passen.

Waarom ?.Het grootste gedeelte van deze selectie is al weer een geruime tijd bij elkaar .. dat zou er toch allang moeten zijn .. ik zie zelfs dat Suarez moet wijzen om aan te geven dat speler x zich effe moet laten zakken om als speler y eens een keertje mee op is gekomen .. nogmaals dit en al die andere " dingetjes " zouden toch allang aanwezig moeten zijn bij deze spelers ..

Of zie ik/we het weer te somber in ?.






we doen nog mee omdat de rest ook niet al te veel voorstelt ( Psv, Feyenoord enz. )

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » di dec 02, 2008 5:22 pm


Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » wo dec 03, 2008 3:49 am

Zuidema schreef:
Voetske schreef: Weet speler x wat ie moet gaan doen als zijn " maatje " de bal heeft ?.Voelt men elkaar aan ?.Het verassings element uitspelen naar je tegenstander toe ?.Zoiets waarvan je dan naderhand zegt " dat hebben ze op de training geoefend dat kan niet anders ", maar dan blijkt dat er helemaal niks geoefend is.Dat het spontaan is ontstaan in de wedstrijd, de chemie ...
Nog eentje uit de ouwe doos: Michels trainde voortdurend op spelpatronen met het Gouden Ajax van Cruijff en Keizer. Ze moesten het gewoonweg kunnen dromen waar iedereen liep. Op het veld leek het spel soms op veredeld straatvoetbal, zo krioelden die jongens doormekaar, maar eronder zat wel degelijk een brede basis van erin geramde spelpatronen.

Aan de andere kant: wanneer heb tegenwoordig nog de tijd om uitgebreid met je ploeg te trainen? De agenda zit overvol met allerhande wedstrijden midweeks en in het weekend. En daarnaast ben je geregeld ook nog driekwart van je selectie kwijt aan interlandverplichtingen. Vertonghen meldde gisteravond bijvoorbeeld, dat er tussen Hsv en Utrecht alleen tijd was geweest voor wat uitlooptrainingen en zo. Echt intensieve trainingen waren niet meer mogelijk zo vlak voor de wedstrijd tegen Utrecht. Gelukkig komen we de komende maand in wat rustiger vaarwater. Dat zou een kans kunnen zijn om aan bovengenoemde zaken aandacht te besteden.
Rustiger vaarwater, misschien. Maar nooit meer al die jaren die een Cruijff, Keizer, Swart samen op het veld zagen staan. Dan kun je echt wat doen. Wat was het een mooi rock 'n' roll voetbal he? Voor mij is er, tijdens die ontwikkelingsperiode, een duidelijke culturele lijn naar de Beatles en Stones. Ik verveel me dood bij de strandende rifjes van het huidige 'Ajax'.

Maar goed, het grote Ajax bestond uit de naoorlogse generatie. Iedereen begon in principe op nul. Misschien dat een economische wereldcrisis ook zo'n effect kan hebben?

wimpey
Berichten: 51823
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » wo dec 03, 2008 8:40 pm

joey schreef: Yep, en Cruijff dramde élke training door over een metertje naar links of een metertje naar rechts.
Cruijff begon met de aankondiging dat Ajax een leerjaar tegemoet zou gaan, joey. De selectie natuurlijk, hijzelf niet. :smallgrin.gif:

Laten we de tijd onder JC niet overbodig romantiseren, er zaten veel slechte wedstrijden tussen. Dat weet jij ook.

Ja, PSV was sterk destijds. Dat betekent echter niet dat Ajax destijds ook van allerlei andere clubs dan PSV moest verliezen. Gebeurde echter wel.

Stel je voor dat Ajax de EC 2 niet gewonnen zou hebben, waarbij we ook nog eens mazzel hadden met al die matige tegenstanders. Hoe zou de trainer JC bij Ajax dán herinnerd zijn: als de man die veel te weinig rendement haalde uit de wellicht beste selectie die Ajax ooit had? Zou zo maar kunnen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » wo dec 03, 2008 11:12 pm

Ik ken Cruijff alleen van zijn laatste jaren in Barcelona. Dat elftal speelde anti-voetbal.
Uit de jeugdopleiding kwam geen ruk. De Messi's en Bojans kwamen pas nadat v Gaal de jeugdopleiding op de rails had gezet.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » wo dec 03, 2008 11:46 pm

Jöhnk schreef:Ik ken Cruijff alleen van zijn laatste jaren in Barcelona. Dat elftal speelde anti-voetbal.
Uit de jeugdopleiding kwam geen ruk. De Messi's en Bojans kwamen pas nadat v Gaal de jeugdopleiding op de rails had gezet.
Anti voetbal ?.Nu dat mag je van mij eens uitleggen ..

Raul Gonzalez Blanco
Berichten: 1968
Lid geworden op: do sep 25, 2003 7:19 pm
Locatie: Madrid

Bericht door Raul Gonzalez Blanco » do dec 04, 2008 5:01 pm

Barça in de laatste 2 Cruijff-jaren voetbalde niet zo briljant meer als daarvoor nee, al is anti-voetbal natuurlijk schromelijk overdreven.

De Cruijff-opleiding van Barça levert ongeveer de gehele as van het huidige Barça-team dus Jöhnk slaat sowieso een tikkeltje door.

Van Gaal heeft de opleiding beter gestructureerd en vooral geinternationaliseerd. (en Koeman zich ermee laten bemoeien maar dat duurde gelukkig niet lang). Je kunt hem de credits van Messi en Bojan geven al kennen zij wel een bijzondere geschiedenis(speciale immigranten-kinderen), zeker in het geval van Messi was het vooral stom toeval.

wimpey
Berichten: 51823
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » za dec 06, 2008 7:33 am

Raul Gonzalez Blanco schreef:Barça in de laatste 2 Cruijff-jaren voetbalde niet zo briljant meer als daarvoor nee, al is anti-voetbal natuurlijk schromelijk overdreven.
Zeker. Maar ook in mijn herinnering speelde het Barca van JC in de 2 seizoenen voor zijn vertrek niet al te best meer. Jordi in de spits bij Barca, daar ´won´ de vader het van de trainer. :smallgrin.gif:

Bovendien werkte JC het verval met een serie miskopen zelf in de hand. Prosinecki, Kodro etc.

Maar dat doet niets af aan de fantastische prestaties van JC met Barca. Hij mocht een paar seizoenen oefenen bij ons, waarna anderen van de opgedane ervaringen konden profiteren.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za dec 06, 2008 2:12 pm

Ik denk dat Cruijff een of twee jaar te lang gebleven is bij Barcelona. Net zoals Van Gaal een jaar te lang gebleven is bij Ajax. Op een gegeven moment werkt de aanpak van een trainer niet meer.
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie