Ajax - FC Utrecht (1e ronde KNVB-beker) 25 september 2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » do sep 25, 2008 11:28 pm

Kwam binnen na de "overtreding" van Suarez en zag die pas na de wedstrijd. Ik had de indruk gekregen dat het de smerigste overtreding ooit was, zoiets als een stil liggende speler in het gezicht trappen, want die commentator kon het niet laten het steeds te noemen (Ik verbaasde erover dat Joval nog kon lopen, hij deed immers nog gewoon mee). Op een gegeven ogenblik zei hij zoiets "maar dat heb ik al vaak genoeg gezegd" waarna hij het in twee minuten tijd weer twee keer noemde.

Ik weet niet welke (verschrikkelijke) beelden (we kunnen 9/11 wel vergeten) jullie gezien hebben, ik zag in eerse instantie de overtreding niet eens (beelden na de wedstrijd). Ik zag wel Joval vallen en er zal wel contact geweest zijn, maar als er beelden mogen worden gebruikt, dan graag die van meneer Joval ook even laten zien toen hij "keihard" werd aangepakt door Silva, waarna uit de beelden bleek dat er minimaal 40 centimeter zat tussen beide heren (begin tweede helft)

Ik werd kotsmisselijk van die commentator, die de elleboog van Cornelissen slechts één keer noemd, de handsbal van diezelfde Cornelissen slechts één keer, de dubbele tackle op Suarez slehts één keer, maar de overtreding van Suarez meer dan tien keer noemde.

Kon niet goed zien of het spel goed was (of Utrecht zwak), maar ben wel blij met de 2-0, een strafschop missen bij 0-0!!!

Ik heb de indruk dat die Enoh wel ballen kan afpakken. Uitblinker was wederom Suarez. Hoe goed kan hij worden?
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13807
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » vr sep 26, 2008 12:08 am

Toch goed dat ik gegaan ben, gezien de reacties hier van de thuisblijvers. Weer een heerlijke goal van Suarez. Dit maakt dit soort plichtmatige potjes tot een prettige ervaring. Als je geen zin in Ajax hebt dan ga je toch in ieder geval voor Suarez. Al wordt een Jan Vertonghen ook een prettige speler op zijn manier.

Ik lees hier iets over natrappen van Suarez. Ik kan me helemaal niet bedenken waar precies in de wedstrijd dat gebeurd moet zijn.
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » vr sep 26, 2008 12:11 am

Jinne schreef:Toch goed dat ik gegaan ben, gezien de reacties hier van de thuisblijvers. Weer een heerlijke goal van Suarez. Dit maakt dit soort plichtmatige potjes tot een prettige ervaring. Als je geen zin in Ajax hebt dan ga je toch in ieder geval voor Suarez. Al wordt een Jan Vertonghen ook een prettige speler op zijn manier.

Ik lees hier iets over natrappen van Suarez. Ik kan me helemaal niet bedenken waar precies in de wedstrijd dat gebeurd moet zijn.
Zou de commentator het niet iedere vijf minuten hebben gezegd, dan zou niemand het zich herinneren; om die reden dacht ik echt dat het slaan, trappen was richting liggende speler o.i.d. (ik was iets te laat thuis). Ik miste dus ook de overtreding toen de beelden na de wedstrijd werden vertoond.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » vr sep 26, 2008 12:13 am

Jinne schreef:Toch goed dat ik gegaan ben, gezien de reacties hier van de thuisblijvers. Weer een heerlijke goal van Suarez. Dit maakt dit soort plichtmatige potjes tot een prettige ervaring. Als je geen zin in Ajax hebt dan ga je toch in ieder geval voor Suarez. Al wordt een Jan Vertonghen ook een prettige speler op zijn manier.

Ik lees hier iets over natrappen van Suarez. Ik kan me helemaal niet bedenken waar precies in de wedstrijd dat gebeurd moet zijn.
Inderdaad zeg, wat een gezeik weer (las het net even in de trein). Utrecht is twee keer op onze helft geweest, in de hele wedstrijd. En dan lees je 9235 posts over Huntelaar die een kans niet maakt en 2 over weer een wéreldgoal van Suárez. Geniet nou toch eens dat wij zo'n topper in het elftal hebben lopen! Man, wat smul ik van hem.

Ik vond het écht leuk, heb me goed vermaakt. Gewoon een lekkere pot voetbal, natuurlijk ging niet alles 100% goed maar ik ben ervan overtuigd dat we met Gabri, Aissati en Sulejmani echt een elftal hebben waar je van kunt watertanden. De bal gewoon ver van de goal afhouden en laat ze maar pielen met elkaar.

Eyong Enoh ook een verademing tov Sno, goed om te zien dat 'ie z'n draai helemaal heeft gevonden (ook buiten het veld) omdat Sarpong zich nu over hem heeft ontfermd en het al beste matties zijn. En hoe relaxter je je voelt in je privéleven, hoe beter je speelt.

Ik heb dat moment met Suárez ook niet gezien, maar ik zat pas in de 9e minuut op m'n plek.

Gebruikersavatar
Deli
Berichten: 587
Lid geworden op: do dec 29, 2005 11:27 pm
Contacteer:

Bericht door Deli » vr sep 26, 2008 12:14 am

Vertonghen wordt een hele grote. Wat een geweldige speler is dat... Groeit uit tot mijn favoriet van dit huidige Ajax...

Die Enoh kan overduidelijk een potje ballen. Het is natuurlijk veels te vroeg om nu al vast te stellen dat het een dragende speler wordt maar voor het moment is hij in iedere geval beter dan Sno.

Over Suarez kan ik urenlang praten (vooral met mijn maat die naast me zit in de Arena). Ik blijf het een speler van uitersten vinden die vaker dan mij lief is het bloed onder mijn nagels vandaan haalt. Natuurlijk is het een schitterende goal die die maakt en natuurlijk kan hij voetballen en heeft hij een schitterende passeerbeweging...maar dat irritante en dat 'te lang willen doorvoeren van een actie' moet er volgens mij uit wil hij een hele grote worden.

Overigens ben ik er bijna zeker van dat hij geschorst zal worden voor zijn haktrap in de maagstreek van Loval....

PS. Wel een beetje jammer dat Klaas weer een penalty mist...
PPS. Gabri zondag terug?
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » vr sep 26, 2008 1:13 am

De Jong mag nog wel iets dominanter worden. Ligt volgens mij aan z'n karakter, maar daar heb ik het volgend seizoen al eens eerder over gehad. In de buurt van de zestien (net daarbuiten) is hij vaak listig, maar uiteindelijk lag er in de zestien ook best wat ruimte om wat te forceren. Nu liet hij zich, behalve bij een aantal hoge voorzetten, te makkelijk de zestien uit duwen.

Vertonghen speelde weer ijzersterk. Greep op de juiste momenten in en pikte veel afvallende ballen op. Samen met Enoh hadden die twee de boel goed onder controle. Emanuelson lijkt zich ook weer flink te herpakken met Vertonghen schuin voor zich.

Suárez vond ik vandaag flink geïrriteerd overkomen. Speelde wel weer erg sterk, natuurlijk. Soms lijkt hij te lang te wachten met z'n beslissing, maar in tegenstelling tot veel andere spelers kan hij zo lang wachten omdat hij gewoon niet van de bal te krijgen is. Je zou eens moeten turven hoe vaak die jongen zich met bal aan de voet tot op de achterlijn in de zestien van de tegenstander wervelt.

Huntelaar mag natuurlijk nooit meer een penalty nemen. Enough is enough. Sarpong is snel, technisch en slim, maar op de een of andere manier treuzelt hij nog teveel. Ik heb het idee dat die jongen best wel een zenuwlijer is. Daarnaast is het natuurlijk ook meer een echte middenvelder.

Ik vond het verder ook een aantrekkelijke wedstrijd. Er zaten nog genoeg slordigheden in, maar Ajax creëerde in navolging van Roda thuis ook in deze thuiswedstrijd volop kansen en combineerde daarnaast heel aardig. Het tempo lag vrij hoog en geen enkele speler, op Silva na, speelde onder de maat. Die laatste denderde er af en toe goed op los, maar het blijft een beperkte speler. Zolang hij van afstand blijft schieten mag hij sowieso nooit meer opdraven.

InnerHarbour schreef:Leuke pot gezien in tegenstelling tot de azijnzeikers hier, aan de Ehoh gaan we nog veel plezier beleven. Suarez zijn we een paar weken kwijt.
Telt die schorsing dan ook voor de competitie of alleen voor de beker? De scheidsrechter stond er bovenop, dus ik neem aan dat hij het heeft kunnen beoordelen.
Ajax Rules schreef:Ik vond Enoh dus niet goed....

Ikj heb wel vertrouwen in zijn kwaliteiten op grond van deze en de vorige wedstrijd, maar ik vermoed en hoop dat hij veel beter kan. Hij was erg slordig en speelde wat mij betreft onvolwassen.
Nou, die jongen heeft wat mij betreft z'n visitekaartje flink afgegeven. Wat nog wel enigszins een probleem is is dat hij werkelijk alles in een razendsnel tempo wilde uitvoeren. Z'n passing was vrij secuur, nog aardig creatief ook en hij kan goed en snel wegdraaien met een man in z'n rug, maar zo nu en dan nam hij iets teveel hooi op z'n vork met veel man in de buurt. Dan werd hij iets te onrustig. Wel gaf hij op een gegeven moment een prachtige lange bal op Suárez en verlegde hij het spel een aantal keer uitstekend. Andere slordigheidjes waren die twee iets te korte terugspeelpassjes op Van der Wiel.

Verder vond ik hem vrij gecontroleerd tackelen. Hij slide niet iedere keer vol. Het was meer dat hij zich wat liet zakken en tot het laatste moment wachtte om z'n been nog uit te steken. Op basis van deze wedstrijd vind ik deze jongen in ieder geval een stuk beter dan Gabri. Gecontroleerder zelfs, terwijl hij best onrustig was en wellicht ook nerveus was over z'n eerste wedstrijd. Hij leefde in ieder geval mooi mee met de wedstrijd.
Thijs schreef:Inderdaad zeg, wat een gezeik weer (las het net even in de trein). Utrecht is twee keer op onze helft geweest, in de hele wedstrijd. En dan lees je 9235 posts over Huntelaar die een kans niet maakt en 2 over weer een wéreldgoal van Suárez. Geniet nou toch eens dat wij zo'n topper in het elftal hebben lopen! Man, wat smul ik van hem.

Ik vond het écht leuk, heb me goed vermaakt. Gewoon een lekkere pot voetbal, natuurlijk ging niet alles 100% goed maar ik ben ervan overtuigd dat we met Gabri, Aissati en Sulejmani echt een elftal hebben waar je van kunt watertanden. De bal gewoon ver van de goal afhouden en laat ze maar pielen met elkaar.

Eyong Enoh ook een verademing tov Sno, goed om te zien dat 'ie z'n draai helemaal heeft gevonden (ook buiten het veld) omdat Sarpong zich nu over hem heeft ontfermd en het al beste matties zijn. En hoe relaxter je je voelt in je privéleven, hoe beter je speelt.

Ik heb dat moment met Suárez ook niet gezien, maar ik zat pas in de 9e minuut op m'n plek.
Voor wie zou Gabri er dan in moeten komen? Ik zou het namelijk niet weten.

Kan je wat meer vertellen over Sarpong en Enoh? Heeft Sarpong nog wat met z'n Ghanese roots?

Leuk trouwens dat Cvitanich in die paar minuten (beetje lullig om hem nog drie minuten op te laten draven) meteen een goed moment voor de goal had.

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr sep 26, 2008 5:09 am

Ajax creerde niet alleen, net als tegen Roda, een enorme reeks kansen, in onze thuiswedstrijden hebben we ook nog geen tegengoal gehad. Nu nog doortrekken naar uitwedstrijden
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
WP_Legend
Berichten: 10301
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 8:44 pm
Locatie: Perth

Bericht door WP_Legend » vr sep 26, 2008 6:03 am

Die Vorm vond ik trouwens weer eens geweldig... je merkt echt het verschil tussen hem en stekel...

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34430
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 26, 2008 6:44 am

Bevlogen Suarez leidt Ajax naar winst

KNVB-BEKER, Van onze verslaggever Robèrt Misset
gepubliceerd op 25 september 2008 23:19, bijgewerkt op 23:22

Amsterdam - Wie de eindeloos lijkende brij van wedstrijden aan zich voorbij heeft zien trekken, moet welhaast concluderen dat het bekertoernooi in Nederland niet van de grond komt. Maar met een virtuoos optreden tegen FC Utrecht zorgde Ajax-aanvaller Luis Suarez donderdagavond voor een vermakelijk bekerduel in de Arena, dat nog wel even in de herinnering zal voortleven.

Suarez-Utrecht eindigde in een voorspelbare 2-0 zege, want niemand bij de Utrechters kreeg vat op de Zuid-Amerikaanse dribbelkoning. Toch liet Suarez de liefhebber ook in vertwijfeling achter, want zijn aanslag op George had met een rode kaart moeten worden bestraft.

De 28-jarige Silva was donderdagavond de oudste speler in het piepjonge Ajax, waar middenvelder Enoh een opvallend debuut beleefde. Eindelijk lijkt Ajax weer over een klassieke breker te beschikken, al lijkt de vergelijking met Makelele nog misplaatst.

Van Basten plukte de 22-jarige speler uit Kameroen op het laatste moment weg uit het Afrikaanse filiaal van Ajax Cape Town. In de klassieker tegen Feyenoord mocht Enoh al invallen, donderdag in de Arena wekte hij de indruk al jaren voor Ajax te voetballen.

Sno zou vermoedelijk zijn neus hebben opgehaald voor een man-tegen-man gevecht met Cziommer, de beoogde vormgever van FC Utrecht. Met uitspraken dat hij niet achter Riquelme aan wilde lopen en Jong Oranje-coach Foppe de Haan hem had beschadigd, presenteerde Sno zich als een verwend kind, dat naast zijn schoenen loopt.

Nee, dan Enoh, die zich het vuur uit de sloffen liep om de gaatjes te dichten op het middenveld. Bal afpakken en inleveren bij een teamgenoot met meer creativiteit; misschien dat Sno er op de reservebank iets van opgestoken heeft. ‘Complimenten voor die jongen’, zei Utrecht-trainer John van Loen.

En Van Basten: ‘Enoh beschikt over de juiste mentaliteit, hij is beslist een aanwinst.’

Met Vertonghen en Enoh als aanjagers creëerde Ajax een flink overwicht en drie Utrecht-verdedigers (Cornelisse, Dickoh en Nesu) hadden binnen het uur een gele kaart te pakken.

Maar evenals tegen Roda JC bleef het verlossende doelpunt lang uit. Huntelaar kopte in het eerste bedrijf uit een moeilijke positie op de paal na een heerlijke voorzet van Suarez, die het publiek als vanouds in extase bracht. Toch mocht de baltovenaar uit Uruguay van geluk spreken dat hij niet al na vijf minuten van het veld werd gestuurd.

Utrecht mocht zich beklagen, de neutrale toeschouwer prees zich gelukkig dat arbiter Wegereef en zijn assistenten de Zuid-Amerikaanse lichtzinnigheid over het hoofd hadden gezien. Suarez compenseerde de straatvechtersmentaliteit met verrukkelijke acties en een briljante treffer, waarmee hij de gemiste strafschop van Huntelaar onmiddellijk deed vergeten.

Suarez had die penalty zelf afgedwongen, toen hij door de Roemeense Utrecht-verdediger Nesu werd vastgehouden. Huntelaar miste weer eens vanaf elf meter, maar Utrecht-keeper Vorm waande zich slechts een minuut de held van de avond. Aanvoerder Van Dijk durfde Suarez niet te attaqueren in het strafschopgebied, waarna de kleine artiest de bal snoeihard in het dak van het doel joeg: 1-0.

De mooiste kansen waren niet besteed aan Huntelaar, tot de aanvoerder in de 87ste minuut op aangeven van Suarez niet kon missen: 2-0. Zo eindigde het bekertoernooi voor de erkende cupfighter Utrecht al net zo snel als vorig seizoen, toen het door Feyenoord werd uitgeschakeld.

Van Hanegem heeft Utrecht grondig verbouwd en de nieuwe eigenaar Hans van Seumeren droomde onlangs in VI hardop van een nieuw stadion, waarin zijn club de wereld gaat veroveren. Voorlopig komt het nieuwe Utrecht met moeite op gang.

Spits Skoubo liep verloren rond in de Arena en Cziommer heeft een jaartje bankzitten bij AZ slecht verteerd. Na een uurtje kleurloos voetbal mocht de stilist gaan douchen. Daar had Cziommer eigenlijk Ajacied Suarez moeten treffen, maar na zoveel schoonheid zal zelfs Utrecht-coach Van Hanegem de matchwinner zijn zonde hebben vergeven.



Bron: http://www.volkskrant.nl/

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr sep 26, 2008 7:12 am

O ja, trouwens: mooie pot, goeie overwinning, leuke avond, iedereen blij, maar ik wil tóch nog even van de gelegenheid gebruik maken om te zeggen dat die Wegereef weer zo'n typische, slappe, marchanderende, middelmatige Nederlandse flutscheidsrechter is.

Verdediger trekt Suárez neer: penalty. Hartstikke goed. En omdat die verdediger al geel had, was de consequentie dat 'ie eraf moest. Tweede gele kaart: inrukken. Tot zover geen klachten.

Maar een luttele vier minuten later onderschept een Utrecht-verdediger voor de ogen van Zuid een voorzet met de hand. Absolute handsbal, geen twijfel over mogelijk, hij moest zijn arm er echt voor uitsteken. En dán zie je dus dat Nederlandse geschipper weer: de hele Utrecht-defensie had al geel, dus als Wegereef voor een penalty gefloten had, had 'ie die speler er waarschijnlijk wéér af moeten sturen (weet niet zeker wie het was, maar Utrecht had in de bovenste helft van de opstelling vier gele kaarten op rij, op het scorebord).

En dus dacht Jantje Wegereef: twee penalty's en twee rode kaarten binnen vier minuten...? Dat verdient Utrecht ook weer niet. Zou een beetje te veel van het goede zijn, en niet passend bij deze voetbalavond.

Kijk, en dán ben je dus een slechte scheidsrechter. Deat is de 'Nederlandse ziekte' ten voeten uit.

Het gaat me niet om die penalty (hadden we niet nodig) en die rode kaart (whatever), maar om het plussen en minnen van zo'n paardenlul in het zwart, die gewoon een ijskoude professional hoort te zijn, maar het gewoon niet is. Die past niet onbewogen, autoritair en zonder verdere discussie de regels toe, nee, hij gaat dénken, hij gaat 'interpreteren', hij gaat 'áánvoelen', en dat allemaal vanuit dat typisch Nederlandse poldermodel-misverstand dat een scheidsrechter over de hele negentig minuten recht moet doen aan de wedstrijd, terwijl hij alleen gedurende negentig minuten recht moet doen aan een serie losse momenten.

Een goeie scheidsrechter onthoudt niks (wie heeft er al geel? wie staat er voor? wie heeft er al een penalty gehad? is er een ploeg die zich tot nu toe, al met al, enigszins benadeeld mag voelen - en moet er dus wat gecompenseerd worden). Een goede scheidsrechter kijkt en handelt op basis van de regels - en verder helemaal niks.

Zulke scheidsrechters hebben we op dit moment dus niet in Nederland. Sinds het vertrek van Van de Ende en Jol hebben we alleen nog één ijskoude, onverstoorbare, consequente scheidsrechter, maar die is helaas gek en een volslagen ongeleid projectiel. En voor de rest alleen laffe, puzzelende trekpopjes van Jaap Uilenberg, onder wie de heren E. Braamhaar en J. Wegereef.

Waarvan akte.

K.
Still alive...

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » vr sep 26, 2008 7:23 am

Demosthenes schreef: Ik weet niet welke (verschrikkelijke) beelden (we kunnen 9/11 wel vergeten) jullie gezien hebben, ik zag in eerse instantie de overtreding niet eens (beelden na de wedstrijd). Ik zag wel Joval vallen en er zal wel contact geweest zijn, maar als er beelden mogen worden gebruikt, dan graag die van meneer Joval ook even laten zien toen hij "keihard" werd aangepakt door Silva, waarna uit de beelden bleek dat er minimaal 40 centimeter zat tussen beide heren (begin tweede helft)

Ik werd kotsmisselijk van die commentator, die de elleboog van Cornelissen slechts één keer noemd, de handsbal van diezelfde Cornelissen slechts één keer, de dubbele tackle op Suarez slehts één keer, maar de overtreding van Suarez meer dan tien keer noemde.
Voor beter zicht misschien toch een keer die rood-witte bril met Suarez-glazen afzetten?.
Suarez maakte gewoon een bewuste (na)trappende beweging, klaar.
Dergelijke overtredingen horen niet op een voetbalveld thuis net zomin als o.a. de trap van Amrabat op Hofs en de elleboog van De Guzman tegen Heracles. Dat jij het natuurlijk niet leuk vindt dat de commentator herhaaldelijk terugkwam op de actie van je held doet wat mij betreft totaal niet terzake.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr sep 26, 2008 7:41 am

Even iets anders tussen het gezeik door. Wat een sfeer gisteravond! Groot compliment aan met name 410. Volgens mij zijn ze geen seconde stil geweest. Heerlijke wisselwerking met Zuid!

Ow, en Enoh :hupajax.gif: Hij verloor gister geen duel!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33901
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr sep 26, 2008 8:06 am

Ajax wint na festival van kansen
Door MAARTEN WIJFFELS

AMSTERDAM - Toen zelfs een penalty niet aan Ajax was besteed, vreesde de Arena gisteravond even voor het lot van de eigen ploeg in het bekerduel met FC Utrecht. De Amsterdammers gaan echter verder, omdat Luis Suárez en Klaas-Jan Huntelaar in een festival van gemiste kansen als enigen bij twee momenten het hoofd koel hielden: 2-0.

De Uruguayaan maakte in de 70ste minuut de bevrijdende openingstreffer, amper 60 tellen nadat Huntelaar vanaf elf meter nog de vuisten van Utrecht-doelman Michel Vorm had getroffen.
Suárez, die verdiend de penalty meekreeg maar na vijf minuten ook al rood had kunnen hebben, werd daarmee dé man van de wedstrijd. Vier dagen na alle commotie bij Feyenoord - Ajax en op de dag van een gesprek tussen de Ajax-directie en de KNVB over de arbitrage.
De zege van de ploeg van Marco van Basten was oververdiend. Ajax speelde Utrecht hele fases van het duel weg met snel combinatievoetbal.
In de tweede thuisbeurt van dit seizoen voetbalde de ploeg nog meer kansen bij elkaar dan eerder tegen Roda JC, toen een 6-0 uitslag conform de verhoudingen was geweest.

De kansen om het duel al snel te beslissen waren behalve talrijk ook vaak fraai, maar iedereen die voor het doel van keeper Vorm kwam, miste de precisie of het geluk.
Suárez en Huntelaar grepen uiteindelijk diep in de tweede helft de hoofdrol, maar veel gebeurde bij de thuisploeg ook onder impuls van de middenvelders Vertonghen en Enoh. De Belg is inmiddels een gekende kracht in de basis, de Kameroener Enoh (spreek uit Ienoh) verscheen daar gisteravond voor het eerst en hij deed Evander Sno met al zijn spelvertragende acties meteen vergeten.

Enoh speelt de bal waar mogelijk meteen vooruit, wint op een faire manier zijn duels en hij kent wél het begrip taakbewust voetballen. Aan het begin van deze eeuw had Ajax Yakubu, de Ghanees die uitgroeide tot een soort cultheld vanwege zijn tackles die zo hard waren als Afrikaans tropenhout. Enoh kan ook een publieksfavoriet worden, maar dan veel meer vanwege zijn voetbalkwaliteiten.
En Van Basten had zijn middenveld op nog een positie herschikt. In de plaats van de geblesseerde Sulejmani verscheen Siem de Jong.
Hij was de nummer 10 met diepgang die centrumspits Huntelaar ondersteunde.

Huntelaar leek na 14 minuten de score te gaan openen. Uit een voorzet van Suárez kopte de spits echter bij de tweede paal via Vorm op de lat. De grootste kans was daarna voor Sarpong na een karakteristieke aanval over de vleugel via de eveneens sterk spelende linksback Emanuelson. Ook Sarpong kreeg het leer echter niet over de doellijn en hetzelfde overkwam Suárez.

Utrecht stelde er pas na 50 minuten een eerste kans tegenover. En die ontstond dan nog na een forse inschattingsfout van Ajacied Van der Wiel. Hij verkeek zich als laatste verdediger op de middenlijn op een lange bal en zag Leroy George tot zijn opluchting hard naast schieten. Voor de meegereisde Utrecht-fans was dat wel het sein om de cynische kreten uit de eerste helft (‘Utrecht wakker worden!’) in te ruilen. Prompt volgde een tweede kans toen Cornelisse uit een corner op Stekelenburg kopte. Na de penalty moest Utrecht met tien man verder na rood voor verdediger Nesu.
Alsof het zo moest zijn, had Ajax in de slotfase ook nog één keer profijt van de arbitrage. Scheidsrechter Wegereef weigerde te fluiten toen Emanuelson in het strafschopgebied een Utrechtse voorzet op zijn arm kreeg.
De 2-0 van Huntelaar smoorde verdere discussie over die fase daarna in de kiem.

www.sportwereld.nl

Het was een leuke wedstrijd, alleen jammer dat we zoveel kansen nodig hebben om te scoren, dat moet nog een stuk beter. En met de komst van Enoh (die het prima deed) en de terugkeer van Gabri denk ik niet dat Sno nog veel zal spelen.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr sep 26, 2008 8:08 am

Leuke pot van Ajax. Tot aan de rode kaart van Utrecht vond ik Ajax nogal wisselvallig, daarna heerste Ajax volledig. Toch creëerde Ajax de hele wedstrijd al heel wat kansen.
Silva was ergerlijk, van de Wiel viel mij ook in het centrum tegen.
Suarez speelde net als Ajax, wat wisselvallig. Hij had rood moeten krijgen, maar erg gaat tot steeds enorm veel dreiging van hem uit en wat een heerlijke goal! Ik blijf het alleen jammer vinden dat hij maar met zijn hoofd naar beneden blijft dribbelen, daardoor mist hij nog wel eens het overzicht. Enoh vond ik heel behoorlijk spelen. Soms wat druistig, maar aan inzet in ieder geval geen gebrek. Doet me een beetje aan Yakubu denken. Net zoals Vertonghen een erg goede wedstrijd op het middenveld speelde. Vertonghen oogt in eerste instantie flegmatiek, maar kan toch ook behoorlijk hard uit de hoek komen. De Jong viel mij wat tegen op het middenveld. Heb niet het idee dat hij nu zijn kans gepakt heeft. Huntelaar was tot slot erg ongelukkig. Met wat meer scherpte had hij een paar goals extra moeten maken. Hopelijk gaat iemand anders voortaan de penalty's nemen.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » vr sep 26, 2008 8:09 am

Kowalczyk schreef:Een goede scheidsrechter kijkt en handelt op basis van de regels - en verder helemaal niks.
Jij gelooft niet in fluiten in de geest van de wedstrijd ?

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr sep 26, 2008 8:20 am

Baseman schreef:
Kowalczyk schreef:Een goede scheidsrechter kijkt en handelt op basis van de regels - en verder helemaal niks.
Jij gelooft niet in fluiten in de geest van de wedstrijd ?
Nee.

De 'geest van de wedstrijd' bestaat niet, net zoals het spook van de opera niet bestaat. Gewoon fluiten die pot. Leiden. In dienst van de spelregels.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op vr sep 26, 2008 8:25 am, 4 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16867
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » vr sep 26, 2008 8:21 am

Baseman schreef:
Kowalczyk schreef:Een goede scheidsrechter kijkt en handelt op basis van de regels - en verder helemaal niks.
Jij gelooft niet in fluiten in de geest van de wedstrijd ?
Leg eens uit hoe dat gaat/moet dan?

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47970
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr sep 26, 2008 8:25 am

Jabu heeft gelijk. Ajax was wisselvallig, maar nu zullen er wel weer een vijftiental reacties zijn die mij een azijnzeiker noemen. Ik wil alleen even benadrukken dat we de klasse van Utrecht ook niet moeten overschatten. Sterker nog, die lui kunnen er werkelijk waar niets van. Daar was PSV ook al achter gekomen, alleen duurde het bij Ajax tot na de rode kaart dat we echt lekker voetbal kregen te zien.

Enoh speelde inderdaad prima, Jeroen427. Hij moet alleen zorgen dat hij niet te wild wordt en dat hij aan de bal toch enigzins de rust bewaart.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47970
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr sep 26, 2008 8:26 am

GangstaRiB schreef:
Baseman schreef:
Kowalczyk schreef:Een goede scheidsrechter kijkt en handelt op basis van de regels - en verder helemaal niks.
Jij gelooft niet in fluiten in de geest van de wedstrijd ?
Leg eens uit hoe dat gaat/moet dan?
Bij een rustige wedstrijd, waarbij beide teams respect voor elkaar hebben. Als daar dan vervolgens een doorgebroken speler wordt neergetrokken, dan geef je geel. Dat is in de geest van de wedstrijd fluiten. :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr sep 26, 2008 8:38 am

Ik háát bijvoorbeeld ook scheidsrechters die, wanneer wel duidelijk is wie er gaat winnen, de blessuretijd maar overslaan en precies op 90:00 affluiten.

Daar gaat een onwaarschijnlijk dédain voor de spelregels en de competitie van uit. Zo'n scheidsrechter fluit dan af met een aureool van "Nou, het is wel duidelijk, heren. Het pleit is beslecht. De wedstrijd is goed verlopen, ik heb alles onder controle en ik ben zó ervaren en weldenkend dat ik bij deze in alle volwassen redelijkheid de envelop dichtplak en zeg: streep eronder, het is goed zo."

Hallo, er is ook nog een competitie, hoor. Die uiteindelijk op doelsaldo beslist kan worden. Juist wanneer een ploeg met 5-0 voorstaat en de tegenstander snakt naa het einde, is de kans niet ondenkbeeldig dat er in de blessuretijd nog een zesde bij vliegt. Als scheidsrechters een stuk of twaalf wedstrijden op die manier vroegtijdig beëindigen, dan ontnemen ze je gewoon bijna een volledige speelhelft!

Ik vind er iets ongelooflijk hinderlijks van uit gaan. 't Is vrijdagmiddag en dus mag de stropdas af, het bovenste knoopje los en leggen we de voeten op het bureau. Hartstikke gezellig hoor, op kantoor, maar we hebben het hier over een professionele voetbalcompetitie, waarin elke seconde kan tellen - en elke theelepel laksheid aan het eind van de rit het verschil kan maken.

Stel je even een 400 meter hardloopwedstrijd voor, tijdens de Olympische Spelen. Eén renner is zó veel sneller dan de rest dat halverwege de race al duidelijk is dat 'ie gaat winnen. Dan ga je als scheidsrechter toch ook niet je demonstratief je stopwatch uitzetten, zo van: we kunnen het er in redelijkheid over eens zijn dat dit wel bekeken is, beste mensen. Wat ben je dan voor een amateuristische klaploper? Een goaltje kan het verschil maken tussen tien miljoen euro aan Champions League-geld en een mislukt baggerseizoen. En het mooie is: daar is ook iedereen het over eens, als je ze er naar vraagt. Alleen vinden we op het moment zélf dat dat nooit iets te maken kan hebben met drie minuutjes blessuretijd bij Ajax - Sparta, half oktober, terwijl het al 5-1 staat. Nee, dáár moeten we niet te moeilijk over doen. Dat maakt allemaal niet uit. Over het doelsaldo en het aantal minuutjes blessuretijd gaan we pas muggenziften vanaf 10 april.

Serieus: iemand die niet het hele seizoen in zijn hoofd heeft dat het daar wel eens om zou kunnen gaan, is gewoon onprofessioneel en dom.

Ik bedoel: hoe kortzichtig kun je wezen...?

Op dezelfde manier ergerde ik me ook blind aan Van Basten, die zei dat deze Klassieker nog zó vroeg in het seizoen zat dat 'ie nooit van cruciaal belang kan zijn. Dat is dus echt een domme uitspraak. Dus dezelfde drie punten kunnen in april wél cruciaal zijn...? Nee hoor, Ajax heeft vorig seizoen de titel niet vergooid door 2-2 te spelen tegen Sparta Rotterdam en door te verliezen bij Excelsior. Want die wedstrijden zaten nog in de eerste seizoenhelft, en dan is het nog 'niet cruciaal'.

Het lijkt iets heel anders, maar het heeft in essentie met dezelfde ingekankerde voetballers-mindset te maken (lees: met dezelfde domheid).

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » vr sep 26, 2008 8:48 am

GangstaRiB schreef:Leg eens uit hoe dat gaat/moet dan?
Italiaanse scheidsrechters kunnen dat eigenlijk alleen maar. Ik mag dat wel, ik dan weer een schurfthekel aan van die Duitse regelneukers zoals Merk en die schreeuwlelijk die Spanje - Italië leidde op het EK.

En kom op, Wegereef is natuurlijk een ster vergeleken bij Braamhaar.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » vr sep 26, 2008 8:51 am

Voor beter zicht misschien toch een keer die rood-witte bril met Suarez-glazen afzetten?
Dat Suarez "mijn smaakmaker is" zal ik niet ontkennen. De anderen zijn duidelijk van minder klasse. De rood-witte bril? Ja, ik ben Ajacied, anderen hier niet?
Suarez maakte gewoon een bewuste (na)trappende beweging, klaar.
Dergelijke overtredingen horen niet op een voetbalveld thuis net zomin als o.a. de trap van Amrabat op Hofs en de elleboog van De Guzman tegen Heracles.
Net weer naar het filmpje gekeken dat Sportweek heeft geplaatst. Op dat filmpje is werkelijk niets te zien; ja, een Joval (ook al gelezen George of was dat een andere overtreding?) valt krimpend van pijn neer. Dat is iets anders dan zo hard geraakt worden, zie mijn opmerking over de ""diep rodeovertreding"" die Silva maakte op diezelfde Joval die toen met nog meer pijn viel, waarna uit een andere cameropstelling bleek dat hij helemaal niet was geraakt.

Ji hebt dus duidelijk totaal andere beelden gezien op tv of in de Arena, ik zal direct mijn mening herzien als ik die beelden ook te zien krijg, een link ??? Amrabat? Dat was goed te zien. die elleboog ook.
Dat jij het natuurlijk niet leuk vindt dat de commentator herhaaldelijk terugkwam op de actie van je held doet wat mij betreft totaal niet terzake.
Dat laatste is nu het probleem, het is voor een commentator het enige dat telt. Mensen kijken niet naar tv, ze "luisteren". Het keer op keer herhalen wordt bewust gedaan, de "stemming" moet erin zitten. Ik houd daar niet van (ook al verdien er een "broodkorstje" mee) Het kan zijn dat het de grofste overtreding ooit was (zeg maar vijf keer Bouazan, die inruk kreeg ik) maar ik heb dat niet gezien en uit de beelden die Sportweek plaatst is het ook niet te zien.

Waarom niet vijf keer na het geel van Cornelissen zeggen dat hij en rood had verdiend door zijn opzettelijke handsbal en rood had verdiend door de elleboogstoot naar Suarez (die stoot was wel duidelijk te zien, schoorvoetend toegegeven door de commentator) Voor mij hoeft dat niet, ik heb me jaren geleden ook geïrriteerd aan het keer op keer uitzenden (trailer ergens) van de overtreding op Danny Hesp.

Gezien het verhaal van de commentator verwacht ik "levenslang". Wat ik gezien heb: geen schorsing, hoe spijtig sommigen dat hier zullen vinden.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47970
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » vr sep 26, 2008 8:53 am

Het is te hopen dat we Suarez erbij houden, want anders wordt het maken van een goal wel een heikel karweitje.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » vr sep 26, 2008 8:54 am

Real Ajax schreef:
GangstaRiB schreef:Leg eens uit hoe dat gaat/moet dan?
Italiaanse scheidsrechters kunnen dat eigenlijk alleen maar.
Dat is een misverstand: weet je waarom Italiaanse scheidsrechters altijd wedstrijden in de hand houden - en het nooit uit de hand loopt? Omdat ze dat niet toelaten, niet in debat gaan over hun beslissingen, en precies zijn. Ze verslappen niet. Doen van minuut 1 tot minuut 94 hun werk. Zoals het hoort.

Die hele 'geest van de wedstrijd'-mythe is gelul. Een scheidsrechter moet niet áánvoelen wat de geest van de wedstrijd is (die uitdrukking suggereert dat de scheidsrechter daar geen invloed heeft, maar 'm moet volgen). Een goeie scheidsrechter bepáált juist de geest van de wedstrijd, door de teugels strak in handen te nemen - en te houden.

Dat kán vervolgens leiden tot een wedstrijd waarin spelers elkaar en de leiding respecteren, en zich netjes gedragen. Maar dat betekent dus niet dat het een wedstrijd met een fijne 'geest was en dat de scheids die vervolgens goed heeft 'aangevoeld'. Een scheidsrechter bepáált de 'geest van de wedstrijd'.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » vr sep 26, 2008 9:03 am

Kowalczyk schreef:Dat is een misverstand: weet je waarom Italiaanse scheidsrechters altijd wedstrijden in de hand houden - en het nooit uit de hand loopt? Omdat ze dat niet toelaten en precies zijn. Ze verslappen niet. Doen van minuut 1 tot minuut 94 hun werk.
Ik ben het er niet mee eens. Sorry. Die gasten hebben gewoon meer charisma en dat geeft iets van ruimte. Ik zal even Colina overslaan maar neem de EK finale, ik durf te wedden dat de scheidsrechter zag dat Silva die Podolski een kopstoot(je) gaf. Volgens de Regelsch had hij Silva rood moeten geven, maar hij deed alsof zijn neus bloedde, terecht ook om gezien het gezuig van Podolski. Ik zie dat graag. Ik vind het strooien met gele kaarten, het geven van onterechte penalties of het afgaan op reputaties van bepaalde spelers (Suarez in Nederland) veel storender.

Plaats reactie