Ajax - Roda JC * 14-09-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 12:08 pm

Mwah, misschien had hij beter een aanvaller voor een aanvaller kunnen brengen?

Maar los daarvan: ik zit er geen seconde mee dat KJH gewisseld werd. Hij was niet scherp en verdiende die wissel volledig.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma sep 15, 2008 12:10 pm

Ramona schreef: Wat mij opviel, ik vond de sfeer trouwens niet veel anders dan anders, was dat vanaf Zuid ook vaak als 1e gezongen werd...
Alleen niet door veel, het is een relatief klein groepje. Wel mooi om te zien dat de rest van zuid 2 af en toe wel inhaakt als 410 in zet.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 1:24 pm

InnerHarbour schreef:Ik heb echt niet de illusie dat ik die negatieve benadering bij je kan veranderen, zie je bijdrage tenslotte al vanuit de begintijd van het oude Ajaxmania maar geef zo nu en dan een signaal af dat je erg negatief bent in alles. Just MO.
Ajaxmania! Moet je nagaan, in die tijd al had ik de euvele moed om te zeggen dat er van alles aan schortte bij Ajax! Terwijl inmiddels gebleken is, dat het helemaal goed zat! :hypocrite.gif: :666.gif:

Inmiddels zijn we vier trainers, twee TD's en twee voorzitters verder, Neef heeft in die tussentijd bij elke personeelswijziging geroepen dat het lek boven was, maar de problemen zijn gebleven. Sportief hebben we sinds die tijd amper wat gepresteerd en het beleid varieert van slecht tot bar en boos. :excited.gif:
Laatst gewijzigd door joey op ma sep 15, 2008 2:16 pm, 2 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma sep 15, 2008 1:36 pm

Net als twee jaar geleden bedoel je? De pot....

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 15, 2008 1:45 pm

Jöhnk schreef:Inderdaad, doet het weer prima. Hij staat er niet in om het spel te versnellen.

Lindgren is de laatste weken dramatisch.
Eens. Wel jammer dat ik nog niet echt hoogte kan krijgen waar jongens als Lindgren en De Jong in de pikorde staan wanneer ze in goede doen zijn. Van Lindgren was hij in zijn periode als trainer van Jong Ajax wel gecharmeerd, in ieder geval.

Het wordt straks trouwens dringen op het middenveld met Lindgren, Vertonghen, Gabri, Aissati, Sarpong, De Jong en Sno. Van Basten verwacht blijkbaar ook een en ander van Enoh.
WP_LeGeNd schreef:
Bertje schreef:Vertonghen is wel echt steengoed overigens.
tja, jammer genoeg hebben we geen redelijke linksback... flurby is natuurlijk niks als linksback, dus moeten we vertonghen daar wel neerzetten, maar op deze positie is ie natuurlijk een klasse beter!
Emanuelson deed het gisteren prima als linksback. Heeft op de eerste 25 minuten na niets fout gedaan. Matondo is best een aardige speler en die speelde hij uit de wedstrijd.
joey schreef:@Luuk: nee, veel vonden wij er niet aan. Waren we niet de enigen in. Misschien moet je weer eens naar het stadion komen.
Waarom haal je de hele tijd 'het publiek' aan. Alsof 'het publiek' iets is waar wij allemaal maar blind in moeten vertrouwen. 'Het publiek' liep gisteren weer op de raarste momenten te fluiten. Ik vind 'het publiek' meestal maar vervelend, eigenlijk.

Verder kan ik me er prima in vinden wanneer je de wedstrijd niet bijzonder goed vond, maar saai? Er gebeurde genoeg. Ik heb Ajax vorig seizoen in geen enkele wedstrijd zoveel uitgespeelde kansen zien creëren als gisteren. En met dat lange ballen gehalte viel het gedurende het overgrote gedeelte van de wedstrijd wel mee.
Jöhnk schreef:
joey schreef:Klopt, Marillion, maar desondanks was de stemming in het stadion bepaald niet uitgelaten. Dat komt doordat er een hoop mis ging. En niet alleen doordat Sno eerst elke bal uitgebreid stil moet leggen voor hij die verder speelt. Wat ontbreekt, is een duidelijke spelopvatting, een idee van hoe je als ploeg de tegenstander vastzet en uitspeelt. Vooralsnog zien we hetzelfde als vorig seizoen: speculeren op de voor Nederlandse begrippen bijzondere kwaliteiten van onze aanvallers. Maar om werkelijk potten te kunnen breken, zal er meer met het hoofd gespeeld moeten worden. Waarbij je je meteen kunt afvragen of alle spelers daartoe in staat zijn (Urby? Sno? Suarez?).
Totaal mee oneens. Het vastzetten van de tegenstander ging vrij aardig. En er werd redelijk gecombineerd. Het was niet het lange-halen-snel-thuis-voetbal dat we van Ten Cate gewend waren.

Maar dit is slechts 1 wedstrijd. Daar kan ik niet zoveel mee. Ik ben erg benieuwd naar de komende wedstrijden.

De stemming was niet uitgelaten omdat er zo weinig gescoord werd.


Ook over Sulejmani ben ik het helemaal oneens met je. Jij zegt dat hij op links moest spelen, waar de ruimte was. Maar volgens mij dook Sulejmani juist steeds de ruimte in. Dat kon hij doen omdat hij een vrije rol had. Suarez speelde ook op die manier toen hij erin kwam. Hij was overal. Zeer moeilijk te verdedigen. De veldbezetting leek sowieso meer op 4-2-3-1 dan op 4-3-3.


En over Sno gesproken. Ik vind hem tactisch zwak, omslachtig en gezegend met een hondsberoerde traptechniek, maar je kunt hem wel aanspelen zonder dat je van tevoren weet dat de bal binnen een tel weer naar je terug wordt gespeeld.
Eens wat Sulejmani en Sno betreft. Sulejmani genoot zichtbaar van de vrije rol die hij kreeg van Van Basten en Sarpong en Sno is zo'n krachtpatser dat hij balvast is. Ook in de passing heb ik hem weinig balverlies zien lijden. Wel gaat het natuurlijk allemaal veel te traag.

Wat me opvalt aan Van Basten is dat hij er nog lang niet uit is en dat hij best durft terug te komen op bepaalde beslissingen. Zo ging hij in het begin ook aan het werk bij Oranje. Na zo'n 1-1,5 jaar begon hij standvastiger te worden en de afgelopen paar jaar wekte hij bij mij de indruk van een trainer met ontzettend veel zelfvertrouwen en een daardoor enigszins starre visie. Bij Ajax zie je nu echter dat hij als clubcoach bepaalde dingen toch weer anders aanpakt en dat hij zeker niet bang is om op bepaalde dingen terug te komen. Al met al duurt het vast nog wel even, maar ik zie Van Basten de komende weken/maanden wel de juiste weg bewandelen. Dat gevoel is sterker geworden sinds hij heeft aangegeven geen 10 te zien in Cvitanich, Vertonghen op het middenveld heeft gebruikt, hij het blijkbaar ziet zitten in Sarpong en Van der Wiel en niet schroomt om de jeugd de kans te geven en veel meuk eruit te gooien. Op den duur hoop ik ook nog dat Van der Wiel in het centrum terechtkomt, Aissati weer gaat spelen en Sno wordt vervangen door een Lindgren in vorm. Het duurt even bij die Marco, maar hij luistert aardig. :wink.gif:

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 15, 2008 2:07 pm

joey schreef:@Luuk: wat vond je van de verdedigende wissel van Van Basten?
Belachelijk, dat weet je toch wel? Als je onder druk dreigt te komen (wat volgens mij gisteren niet eens het geval was), dan is het laatste dat je moet doen spelers naar achteren halen. Teleurstellend
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Bericht door InnerHarbour » ma sep 15, 2008 2:15 pm

joey schreef:
InnerHarbour schreef:Ik heb echt niet de illusie dat ik die negatieve benadering bij je kan veranderen, zie je bijdrage tenslotte al vanuit de begintijd van het oude Ajaxmania maar geef zo nu en dan een signaal af dat je erg negatief bent in alles. Just MO.
Ajaxmania! Moet je nagaan, in die tijd al had ik de euvele moed om te zeggen dat er van alles aan schortte bij Ajax! Terwijl inmiddels gebleken is, dat het helemaal goed zat! :hypocrite.gif: :666.gif:

Inmiddels zijn we vier trainers, twee TD's en twee voorzitters verder, maar de problemen zijn gebleven. Deze zomer hebben we voor de zoveelste keer een Verlosser binnengehaald. :excited.gif:
Ja jongen, jouw grote verlosser is alleen goed in het weglopen als het moeilijk wordt. Dat heeft de geschiedenis bewezen. Je zal moeten leren leven met van Basten, probeer de lichtpuntjes eens te zien en benader de zaken eens positief, er gaat een wereld voor je open en je kan gewoon genieten van een voetbalzondagmiddag. Zoveel leuker om bespreken wie het goed deden, 10 kansen te zien ipv te mauwen over wie het niet goed gedaan hebben.

Positieve benadering is zoveel leuker!

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Bericht door InnerHarbour » ma sep 15, 2008 2:16 pm

LucaS schreef:
joey schreef:@Luuk: wat vond je van de verdedigende wissel van Van Basten?
Belachelijk, dat weet je toch wel? Als je onder druk dreigt te komen (wat volgens mij gisteren niet eens het geval was), dan is het laatste dat je moet doen spelers naar achteren halen. Teleurstellend
Prima wissel, zeker hoe van Basten het uitlegde. Drie punten in de tas en op naar zondag!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma sep 15, 2008 2:26 pm

InnerHarbour schreef:
LucaS schreef:
joey schreef:@Luuk: wat vond je van de verdedigende wissel van Van Basten?
Belachelijk, dat weet je toch wel? Als je onder druk dreigt te komen (wat volgens mij gisteren niet eens het geval was), dan is het laatste dat je moet doen spelers naar achteren halen. Teleurstellend
Prima wissel, zeker hoe van Basten het uitlegde. Drie punten in de tas en op naar zondag!
Langzaam maar zeker bekruipt mij het gevoel dat de MvB-fans :ajaxsmiley.gif: alles tot geniaal verheffen wat hij ook doet.

Ik zie natuurlijk het licht nog niet, ik weet nog niet dat de nederlaag tegen Willem II onderdeel is van een strategie, iets metafysisch, iets dat de gewone stervelingen niet kunnen zien. Hou me op de hoogte, in begrijpeliijke taal.

De verdedigende wissel is on-Ajax, geen twijfel mogelijk. Bij AC Milan zal het horen, maar niet bij Ajax.

Zit ik nu in het kamp van de anti-MvB's? Niet dat ik weet, maar misschien is het wel "Wie niet 100% achter me staat, is tegen me".

Ik wacht af, ik heb mooie acties gezien, gisteren, maar er ging meer dan genoeg verkeerd. Kan gebeuren, maar zeuren over interlandverplichtingen???? Werd een ander coach daar niet op aangesproken?

Hij heeft in Suarez en Sulejmani twee spelers die een wedstrijd kunnen beslissen, maar dat is iet anders dan goed veldspel laten zien. Zij creeëren hun eigen kansen, niet dat er combinatievoetbal is.

Ik ben nog niet overtuigd, omdanks de investeringen van tientallen miljoenen. de reservebank gisteren was heel wat waard. :ajaxsmiley.gif: Ik hoop nog steeds op een verrassing na wedstrijden tegen Arsenal, inter, Murcia en Willem II die het ergste doen vermoeden.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma sep 15, 2008 2:36 pm

Wat een stel zeikerds hier zeg.. ben benieuwd hoe nog kleiner het wereldje was geweest als MvB gisteren gewoon met Huntelaar was blijven spelen (dus 433) en Ajax een tegentreffer had geincasseerd. Vorig jaar was het nooit goed dat we in belangrijke momenten punten lieten liggen en nu we in de slotfase (de laatste minuten) op safe spelen is het schandalig en on ajax. Hou toch op man!

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 15, 2008 2:38 pm

Suarez deed gisteren de eerste 70 minuten niet mee, toch werden ook in die periode voetballend volop kansen gecreeerd. Allemaal door Sulejmani?

Ik weet niet wat je met pro en anti precies bedoelt, maar als ik moet kiezen ben ik erg pro. Toch vond ik de verdedigende wissel beschamend. Ben ik nou toch stiekem anti?
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 15, 2008 2:40 pm

LucaS schreef:Suarez deed gisteren de eerste 70 minuten niet mee, toch werden ook in die periode voetballend volop kansen gecreeerd. Allemaal door Sulejmani?

Ik weet niet wat je met pro en anti precies bedoelt, maar als ik moet kiezen ben ik erg pro. Toch vond ik de verdedigende wissel beschamend. Ben ik nou toch stiekem anti?
Hoe is het met de bonbons afgelopen Lucas ?. :smallgrin.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 2:51 pm

LucaS schreef:Ik weet niet wat je met pro en anti precies bedoelt, maar als ik moet kiezen ben ik erg pro. Toch vond ik de verdedigende wissel beschamend. Ben ik nou toch stiekem anti?
Je bent een azijnzeiker in spe. :666.gif: :hypocrite.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

LucaS
Berichten: 53557
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 15, 2008 2:53 pm

Uijtstekend Voets, ik kan niet anders zeggen!
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma sep 15, 2008 2:53 pm

Op de radio hoorde ik MvB zeggen dat hij in principe ook liever een aanvallende wissel doet maar dat hij dacht dat op dat specifieke moment dit toch de beste optie was.

Wat zat er nog aan bruikbaar materiaal op de bank? Behoorde een enigzins fatsoenlijke aanvallende wissel nog tot de mogelijkheden?
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13402
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma sep 15, 2008 2:55 pm

Cvita voor KJH was vrij logisch geweest als je in dezelfde opstelling wilt blijven spelen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 2:57 pm

Marillion schreef:Op de radio hoorde ik MvB zeggen dat hij in principe ook liever een aanvallende wissel doet maar dat hij dacht dat op dat specifieke moment dit toch de beste optie was.
Waarom dan?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma sep 15, 2008 2:59 pm

Dat kwam niet echt aan bod. Het is natuurlijk slechts Langs de lijn. Die zijn veel te druk met het iedere keer uitzenden van hetzelfde interview. Er is geen tijd om even goed door te vragen.
Nil volentibus arduum

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 3:04 pm

Dat is jammer, ik zou wel eens willen weten waarom. Dat leek me namelijk bij uitstek een wedstrijd waarin doordrukken grote kans opleverde op de 2-0.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma sep 15, 2008 3:06 pm

joey schreef:
Marillion schreef:Op de radio hoorde ik MvB zeggen dat hij in principe ook liever een aanvallende wissel doet maar dat hij dacht dat op dat specifieke moment dit toch de beste optie was.
Waarom dan?
Wat dacht je van 3 punten? Hij geloofde er blijkbaar niet meer in dat Ajax alsnog de 2-0 zou maken en dan is het slimmer om iets meer controlere op het middenveld te hebben om zo de doorschuivende man van ROda op te vangen. Daarnaast speelde Ajax gewoon nog 442 met 2 snelle en goede spitsen. Ik had alleen dan ook Sarpong eraf gehaald en vervangen voor de Jong. Sarpong zat er doorheen de laatste 5 minuten en met De jong had je een speler die nog snel een van de spitsen doormiddel van een goede steekpass kon lanceren.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma sep 15, 2008 3:14 pm

LucaS schreef:Suarez deed gisteren de eerste 70 minuten niet mee, toch werden ook in die periode voetballend volop kansen gecreeerd. Allemaal door Sulejmani?

Ik weet niet wat je met pro en anti precies bedoelt, maar als ik moet kiezen ben ik erg pro. Toch vond ik de verdedigende wissel beschamend. Ben ik nou toch stiekem anti?
In mijn herinnering deed Suarez langer mee dan 20 minuten, ik schat 30 minuten.

Nee, niet alleen Sulejmani, ik meen zelfs dat Leonardo een keer betrokken was bij een gevaarlijke aanval (De tegenstand was blijkbaar minder dan die van Jong Volendam).

Nee, je hoeft je geen zorgen te maken, je zit vast in het pro-kamp.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » ma sep 15, 2008 3:16 pm

joey schreef:Dat is jammer, ik zou wel eens willen weten waarom. Dat leek me namelijk bij uitstek een wedstrijd waarin doordrukken grote kans opleverde op de 2-0.
Marco van Basten is helemaal niet de aanvallende coach waarvoor hij versleten wordt. Niet in de laatste plaats door hem zelf door aanvankelijk te roepen dat hij aanvallend, dominant voetbal met Oranje wilde gaan spelen.
Uiteindelijk is bij Oranje voortdurend gebleken dat Van Basten gewoon een pure resultaatcoach is. En gisteren ook weer bij Ajax. Daar is verder helemaal niks mis mee wat mij betreft, het gaat in profvoetbal tenslotte gewoon om winnen. Maar dus wel een gegeven.
Wel opvallend dat er hier verschillende mensen zijn die Van Basten prijzen om zijn defensieve wissel van gisteren. Waar diezelfde mensen andere coaches zouden hebben weggehoond.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma sep 15, 2008 3:19 pm

Ajax-coach schaakt op eigen bord
Door MAARTEN WIJFFELS

AMSTERDAM - Om zijn eerste competitiezege met Ajax binnen te slepen, offerde Marco van Basten zijn aanvoerder die hij deze zomer voor nog geen 40 miljoen euro wilde laten gaan.

De trainer deed het zonder zich af te vragen wat Huntelaar en de rest van de wereld daarvan vonden.

Als trainer/coach schaakt Van Basten regelmatig op een heel ander bord dan waar de gemiddelde toeschouwer naar kijkt. Zo was het de afgelopen vier jaar ook bij Oranje. De wissel met Huntelaar maakte veel los, alleen al op de tribunes van de Arena. Je hoorde het verstokte seizoenkaarthouders letterlijk schreeuwen: ‘Wat doet-ie nou?!’

Wat Van Basten deed, was het spel van alle emotie ontdoen. Zo benadert hij voetbal het liefst. ,,Het was voor mij een logische wissel,’’ analyseerde hij droog. ,,Roda zette ons onder druk, ging achterin één-op-één spelen. Wij wilden in de laatste tien minuten meer zekerheid op ons middenveld en voorin met twee snelle spitsen verder gaan. Huntelaar heeft nou eenmaal minder snelheid dan Suárez en Sulejmani. Klaas-Jan kan ook als nummer 10 spelen, maar daar hebben we dit keer niet voor gekozen.’’

Van Basten voegde er nog aan toe dat de keuze er een was geweest tussen Huntelaar of Jeffrey Sarpong, die nu als ‘10’ de slotfase volmaakte. En hij sprak de verwachting uit dat Huntelaar ‘zodanig over zijn vak nadenkt, dat hij zo’n wissel begrijpt en het niet ziet als iets persoonlijks.’

De reactie van de spits was er inderdaad een van begrip, bleek even later. Al dacht de man die dit seizoen 35 goals wil maken, dat zijn wissel juist het gevolg was van de vele kansen die hij tegen Roda miste. ,,Jammer dat ik werd gewisseld, maar ik begreep het wel. Ik had toch al een aantal keren moeten scoren. Ik was misschien iets te gretig voor het doel. Ik moet gewoon zorgen dat zo’n wissel niet te vaak voorkomt. Maar dat komt wel goed.’’

Op de eerste thuiswedstrijd drukte Van Basten zo met meer spraakmakende keuzes zijn stempel. Het begon al met de basisopstelling die op liefst zes plaatsen anders was dan bij het openingsduel met Willem II.

Bruno Silva en Luis Suárez waren de opvallendste afwezigen. ,,Het was niet reëel en niet fair die twee te laten starten, nadat ze pas zaterdag waren teruggekomen van een vermoeiende interlandreis,’’ legde Van Basten uit. Voor Silva speelde belofte Gregory van der Wiel. Voor Suárez de overbodige Leonardo, die al na een half uur naar adem hapte. Je zou zeggen dat Dario Cvitanich een logischer alternatief was geweest.

In de gewijzigde opstelling dwong Ajax kansen genoeg af om met 6-0 te winnen. Vooral de omzetting met Sulejmani (hij werd van linksbuiten tegen Willem II aanvallende middenvelder tegen Roda) pakte positief uit. De Serviër heeft duidelijk aan fitheid en scherpte gewonnen en gaf Huntelaar de ballen die de spits in Tilburg niet kreeg.

Anderzijds voetbalde Ajax in delen van de wedstrijd ook nog te traag en te voorspelbaar. Om op het middenveld een betere balans te krijgen had Van Basten behalve Sulejmani ook Vertonghen (normaal linksback) naar die linie overgeheveld. De Belg was de beoogde controleur en man van de passing in de opbouw. Maar dat werk werd nu nog veel te vaak gedaan door Evander Sno. De eigenlijke verbindingsspeler heeft kracht en loopvermogen als wapens. Maar met de bal aan de voet speelt hij twee tempo’s te laag.

Voor de enige treffer van de middag had Ajax uiteindelijk de hulp van Roda nodig. Bij een corner mocht de mee opgekomen Vermaelen raak koppen. Hij deed dat op een moment dat bij de gasten Willem Janssen in het strafschopgebied zijn sokken optrok.

Als collega-trainer boog Raymond Atteveld van Roda JC zich ook kort over de wissel met Huntelaar. Hij vond het wel een logische keuze. Vanuit onafhankelijkheid genomen ook.

Dit zijn inderdaad de beslissingen die het boeiend maken om Van Basten in zijn tweede carrière op de voet te volgen. Als hij maar begrijpt dat een trainer die vaak ver van het publiek én van menige speler afstaat, meer zal moeten uitleggen. Van Basten ziet Huntelaar na gisteren nog als een even belangrijk stuk op zijn schaakbord. Het is aan hem ervoor te zorgen dat zijn spits op datzelfde niveau blijft meedenken.
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 3:24 pm

Duke schreef:,,Het was voor mij een logische wissel,’’ analyseerde hij droog. ,,Roda zette ons onder druk, ging achterin één-op-één spelen. Wij wilden in de laatste tien minuten meer zekerheid op ons middenveld en voorin met twee snelle spitsen verder gaan. Huntelaar heeft nou eenmaal minder snelheid dan Suárez en Sulejmani. Klaas-Jan kan ook als nummer 10 spelen, maar daar hebben we dit keer niet voor gekozen.’’
Aha, hij was bang voor het levensgevaarlijke Roda, want dat ging één-op-één spelen.

Overigens is KJH ongeschikt voor de 10. Daar komt Van Basten nog wel een keer achter. De keren dat hij daar speelde bakte hij er helemaal niets van.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58900
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 15, 2008 3:53 pm

Nou(w) heb de wedstrijd nog een keetje op mijn gemak terug gekeken, en hoewel ik de eerste keer me betrapte op postief zijn, kan ik nu niet anders, voor me zelf tot de conclusie komen dat het toch pover was.

Wat me meteen opviel de tweede keer kijken was dat het aantal lange ballen veel hoger bleek te zijn dan dat me dat bij de eerste keer ( live ) opgevallen was.Ik denk ook dat ik weet waarom dat komt.De langeballen kwamen redelijk goed aan, en mede dankzij Sjulimani die goed anticipeerde op KJH ( want daar ging bijna elke bal naar toe ) was er wel dreiging.En enkele kansen.Daarvan had KJH er minimaal 1 moeten maken.Al was er b.v. die bal de KJH na de stuit uit de corner ineens op zijn pantoffel nam wel eentje waaraan je kan zien dat het gewoon een zeer goede spits is.Gaf in de 2de helft ook nog eens een assist op Suarez ( die had er ook best ingemogen ), was zeer ijverig, en liet regelmatig zien dat ondanks dat ie niet scoorde toch degelijk waarde heeft voor dit elftal.Maarja, KJH mag en moet afgerekent worden op zijn doeltreffendheid en daarin faalde hij.

Positief is ook dat Sjulimani wel oog heeft voor zijn collegas op het veld, gaf een paar keer een goede steekpass en altijd dreiging naar voren.Ook hij had een paar keer pech met schoten.

Leonardo speelde zoals altijd op z'n Leonardo's, hoop gepriegel, paar leuke eenmans akties maar dat was het dan ook wel weer.

Sarpong, nu ook Sarpong bakte er weinig van, veel verkeerde keuzes, veel te lang doorgaan.Al denk ik dat Sarpong het wel kan gaan redden.Hij is behoorlijk sterk, heeft genoeg snelheid, kan een man voorbij.Maar dan moet ie wel het overzicht blijven bewaren, en dat short er nog aan bij hem.

Verthongen en Sno.Beide hebben dat dromerige, langzaam in de voortzetting al zie je wel dat op het moment dat Sno de keren dat ie de bal vasthoud staat te wachten of dat de rest wil bewegen.Dat gebeurt dus niet, daardoor lijkt ( en soms is het ook zo ) dat hij langzaam in de voortzetting is.En eigenlijk telt dat ook Verthongen.Wat me wel beviel aan beide spelers is dat ze duelkracht lieten zien, zich niet gemakkelijk weg laten zetten.Sno viel me positief op door zijn vragen naar de bal, man voorbij, en zijn aktieradius.

V.d. Wiel.1e helft goed, 2e helft ging ie regelmatig de mist in, paar rare terugspeelballen en was ie z'n man regelmatig kwijt.

Goed.

Als je de wedstrijd bekijkt dan voel je je potentie die er in de voorhoede moet zitten, je voelt de dreiging van Sjulimani, KJH en later Suarez.Ondanks de tekort komingen die elk van deze spelers heeft ( meevoetballen, meeverdedigen, oog voor de vrije man ) en ondanks dat het geen klassieke AJAX spelers/buitenspelers zijn, kun je alleen maar concluderen dat er een brok kwaliteit in de voorhoede staat.

Of dat dit brok aan kwaliteiten in de voorhoede tot een geheel kan gesmeed worden ?.Ik weet het niet.Tegen Roda Jc was in ieder geval wel de intentie.Blijkbaar heeft MVB dat opgepakt wat ie aangaf tegen Willem II.Waar hij na afloop aangaf dat Suarez de bal had moeten afgeven.Krijgt ie dat er in, en de hebbelijkheden bij spelers eruit dan gaat dat veel ( kansen ) doelpunten opleveren.

De achterhoede blijft nog steeds een zorgen kindje, al, en dat had dus tegen Roda Jc wel moeten gebeuren, is het natuurlijk wel een stuk makkelijker als je er voor de rust 3 inschopt ( of 2 wat ook tegen Willem II veel goed had kunnen doen ) dan loop je als verdedigers natuurlijk ook makkelijker te spelen.

Goed.

Overal was het zoals ik er nu tegenaan kijk na voor de tweede keer de wedstrijd te hebben gezien weer niet al te hoogstaand.Weer veel lange ballen, bijna geen aanval opgezet vanuit de achterhoede->middenveld.Geen backs die overhun man heengaan, geen verdedigers die doorschuiven.Toch weer de onzekerheden in de achterhoede, spelers die door de mand vallen, en spelers ( o.a. Urby ) waarvan je nooit zeker weet of ze de volgende wedstrijd dit door kunnen zetten.Toch heel veel wat je ziet dat toe te schrijven is op individuele kwaliteit, daar waar je veel meer het operen als een team wilt zien.Verder begrijp ik dus de wissel van van Basten niet.Na het inbrengen van Suarez, wat natuurlijk t.o.v. Leonardo 400 % verschil is, had AJAX mijn inziens voetballend gezien zijn beste periode, na het inbrengen van Lindgren kreeg de achterhoede het nog extra moeilijk ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma sep 15, 2008 4:15 pm, 3 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie