Ajax - Roda JC * 14-09-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 9:16 am

Zuidema schreef:Ik heb Sneijder er regelmatig om vervloekt.
Zeg dat wel. Babycorners! :1evil.gif:

Gisteren zag je dat Ajax in aanvallend opzicht naar Nederlandse begrippen een hoop kwaliteit heeft. Maar ook de zwakke punten werden duidelijk: het middenveld mist creativiteit en de achterhoede is zowel verdedigend als opbouwend matig. Tegen clubs als Roda, die op afstand dekken en weinig durven, zal Ajax weinig problemen ondervinden. Maar op het moment dat de tegenstander druk zet, raakt Ajax in de problemen. Dan is er meteen balverlies, met alle gevolgen van dien.
Ik maak me veel zorgen over de opbouw van achteruit. Blijkbaar wil Van Basten via de vleugels opbouwen, dat zouden dan Van der Wiel (of Silva, maar ik geef de voorkeur aan Van der Wiel) moeten doen. Vermaelen roeit alles naar voren en Oleguer ontdoet zich zo snel mogelijk van de bal. De tegenstander kan dus simpel de backs afschermen, dan komt er van een fatsoenlijke opbouw weinig meer terecht.
Dat Ajax gisteren verdedigend redelijk op de been bleef, zegt m.i. meer over de bibbers bij Roda dan over de kwaliteiten van de Ajax-achterhoede.
Onze vriend Oleguer bevalt me in het geheel niet en Vermaelen doet al snel paniekerig. Urby kan al helemaal niet verdedigen, maar die werd gisteren niet getest. Van der Wiel kan een goede worden, maar hij is er nog lang niet, hij moet nog veel leren. Al met al zou ik een stuk rustiger zitten als men 'gewoon' een sterkhouder voor de centrumverdediging had gekocht. Zet ik met Sinterklaas maar weer eens op mijn lijstje.
Wat het middenveld betreft: ik heb wel vertrouwen in Vertonghen, al zie ik hem liever niet achterin. Verder zou ik kiezen voor Lindgren en niet voor de spelvertrager Sno. Uiteindelijk zal, hoop ik tegen beter weten in, Aissati de opbouwende man worden. Dan heb je een zeker evenwicht. Met Sno en Lindgren ontbreekt het snelle denken naar voren. Sulejmani op tien beviel me niet zo, die is een echte aanvaller. Ik zie hem ook liever op de vleugel, want daar ligt de ruimte.
Het teamspel was gisteren heel matig, je zag ook dat Ajax Roda niet onder druk kon houden. Roda kwam steeds aarzelend naar voren, verloor dan de bal waarop een tegenaanval volgde. Omdat de verdedigers van Roda, met name Bodor, zeer slecht positie kozen, konden steeds onze aanvallers aangespeeld worden. Af en toe wreef ik me in mijn ogen, zoveel vrijheid genoten die. Een lange peer naar voren was doorgaans al genoeg om deze of gene in stelling te brengen. En lange peren waren er genoeg.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58879
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 15, 2008 9:59 am

Zuidema schreef:Klopt. Maar je zag in de bewegingen van de spelers in de 16 ook, dat er wel degelijk getraind wordt op patronen. Ik meende dat Vertonghen bij de 1e paal bijvoorbeeld direct naar achteren rende en zo het gat trok voor inkomende spelers. Een beetje die variant, waaruit Willem II 2 weken terug uit een corner scoorde. Sowieso waren de corners vaak lekkere swingers die
enkele meters buiten het doelgebied neerdaalden. Heel moeilijk voor een keeper te beoordelen en die bleef dan ook op zijn lijn staan. Daar waar anders die cornerballen altijd direct het doelgebied inzeilden en een gemakkelijke prooi voor de keeper waren. Ik heb Sneijder er regelmatig om vervloekt.
Zou het de normaalste zaak van de wereld vinden als daar op geoefend wordt.Nu maar hopen dat de uitvoeringen zich niet beperken tot 1 wedstrijd.

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Bericht door InnerHarbour » ma sep 15, 2008 10:05 am

joey schreef:
Zuidema schreef:Ik heb Sneijder er regelmatig om vervloekt.
Zeg dat wel. Babycorners! :1evil.gif:

Gisteren zag je dat Ajax in aanvallend opzicht naar Nederlandse begrippen een hoop kwaliteit heeft. Maar ook de zwakke punten werden duidelijk: het middenveld mist creativiteit en de achterhoede is zowel verdedigend als opbouwend matig. Tegen clubs als Roda, die op afstand dekken en weinig durven, zal Ajax weinig problemen ondervinden. Maar op het moment dat de tegenstander druk zet, raakt Ajax in de problemen. Dan is er meteen balverlies, met alle gevolgen van dien.
Ik maak me veel zorgen over de opbouw van achteruit. Blijkbaar wil Van Basten via de vleugels opbouwen, dat zouden dan Van der Wiel (of Silva, maar ik geef de voorkeur aan Van der Wiel) moeten doen. Vermaelen roeit alles naar voren en Oleguer ontdoet zich zo snel mogelijk van de bal. De tegenstander kan dus simpel de backs afschermen, dan komt er van een fatsoenlijke opbouw weinig meer terecht.
Dat Ajax gisteren verdedigend redelijk op de been bleef, zegt m.i. meer over de bibbers bij Roda dan over de kwaliteiten van de Ajax-achterhoede.
Onze vriend Oleguer bevalt me in het geheel niet en Vermaelen doet al snel paniekerig. Urby kan al helemaal niet verdedigen, maar die werd gisteren niet getest. Van der Wiel kan een goede worden, maar hij is er nog lang niet, hij moet nog veel leren. Al met al zou ik een stuk rustiger zitten als men 'gewoon' een sterkhouder voor de centrumverdediging had gekocht. Zet ik met Sinterklaas maar weer eens op mijn lijstje.
Wat het middenveld betreft: ik heb wel vertrouwen in Vertonghen, al zie ik hem liever niet achterin. Verder zou ik kiezen voor Lindgren en niet voor de spelvertrager Sno. Uiteindelijk zal, hoop ik tegen beter weten in, Aissati de opbouwende man worden. Dan heb je een zeker evenwicht. Met Sno en Lindgren ontbreekt het snelle denken naar voren. Sulejmani op tien beviel me niet zo, die is een echte aanvaller. Ik zie hem ook liever op de vleugel, want daar ligt de ruimte.
Het teamspel was gisteren heel matig, je zag ook dat Ajax Roda niet onder druk kon houden. Roda kwam steeds aarzelend naar voren, verloor dan de bal waarop een tegenaanval volgde. Omdat de verdedigers van Roda, met name Bodor, zeer slecht positie kozen, konden steeds onze aanvallers aangespeeld worden. Af en toe wreef ik me in mijn ogen, zoveel vrijheid genoten die. Een lange peer naar voren was doorgaans al genoeg om deze of gene in stelling te brengen. En lange peren waren er genoeg.
Tis me toch wat, alles van de negatieve kant bekijken. :excited.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma sep 15, 2008 10:12 am

Gek. Ik kan me in heel veel wel vinden wat Joey hierboven meldt. En toch heb ik me gisteren prima vermaakt op het laatste kwartier na, na de wissel van KJH. Ik zag Ajax eindelijk weer eens in lange fases flitsen en swingen voorin. En ik heb ook genoeg goede passes gezien naar en rond de 16. Het was ditmaal beslist niet steeds lange halen gauw thuis. Maar misschien kan Voetske daar wat meer duidelijkheid over geven. Die zou de wedstrijd nog eens rustig terugkijken.

Over die vrijheid van sommige spelers: ik vraag me af hoe je jongens als Sulejmani en Suarez moet aanpakken. Ze zijn razendsnel en behendig en als je er wel kort op zit, draaien ze direct van je weg. Of je beukt ze de hele tijd onderuit als ze een bal willen aannemen. Maar ja, 2 rode kaarten na een half uur is natuurlijk ook niet alles. Je moet Ajax dus wel flink onder druk zetten en de verdediging en het middenveld heel erg bezighouden, want als die aanval ook maar enigszins in het spel komt, ben je het bokje.

En daar zit inderdaad de crux van dit elftal. Controle op de tegenstander, opbouwend, doorschakelend naar voren: er is zeker nog heel veel te doen. Een tegenstander die Ajax durft aan te pakken met veel druk op man en bal zal ze graag op die zwakke plekken duiden. En toch vond ik het gisteren een leuke wedstrijd van Ajax' kant. Sorry.

Voetske schreef: Zou het de normaalste zaak van de wereld vinden als daar op geoefend wordt. Nu maar hopen dat de uitvoeringen zich niet beperken tot 1 wedstrijd.
Helaas lijkt het voor Ajax al een tijdje niet meer de normaalste zaak van de wereld te zijn. Wat dat betreft verlang ik best wel terug naar die grappen die Ivic altijd weer in petto had. Nee, niet dat defensieve verhaal van 2 libero's enz. Alsjeblieft niet, zeg. Maar wel dat je een aantal trucs bij corners, vrije trappen, maar ook in je veldspel in je bagage hebt, waarmee je een tegenstander kunt verrassen. Voorbeeld van dat laatste: overhangen naar links, waardoor Ling min of meer 1 op 1 kwam te staan en dan direct naar rechts openen. Simpel, heel basic, maar vaak heel erg effectief.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma sep 15, 2008 10:29 am, 2 keer totaal gewijzigd.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma sep 15, 2008 10:22 am

InnerHarbour schreef:
Tis me toch wat, alles van de negatieve kant bekijken. :excited.gif:
Nou ja, ik begrijp het wel hoor. 2 weken geleden verlies je kansloos van Willem 2 en tegen Roda winnen en ineens is alles hosanna. Terwijl er weinig veranderd is. Dat Roda weigert het Ajax moeilijk te maken, kwam gisteren goed uit, maar zodra een tegenstander druk gaat zetten wordt het ineens een heel ander verhaal.

Ik denk ook dat we volgende week een zware dobber aan feyenoord gaan krijgen omdat die een coach hebben die snapt hoe Ajax te verslaan is.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma sep 15, 2008 10:32 am

Mwah. Tegen Heerenveen wisten we toch wel erg vaak te winnen, hoor.

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 40939
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » ma sep 15, 2008 10:39 am

Met name thuis heeft hij het ons nog wel eens behoorlijk lastig gemaakt. Maar je moet er wel het materiaal voor hebben natuurlijk. Bij Heerenveen had hij destijds een betere spelersgroep dan nu.

De wedstijd tegen Roda heb ik alleen in de samenvatting gezien want ik moest fietsen. Dan kun je eigenlijk niet oordelen. Maar ik zag in ieder geval een paar momenten waarin iets gebeurde. Ik denk dat dat de reden van wat optimisme is. Als je zolang niets fatsoenlijks ziet en er gebeurd weer eens wat dan raak je al snel enthousiast. Nu is het de vraag of we ook een steigende lijn gaan zien.

In de samenvatting viel mij verder nog twee keer op dat Sno nogal opzichtig in de fout ging. Eerst sprong er een bal van zijn voet voor onze eigen zestien en later liet hij zich wel heel eenvoudig uitspelen door Bodor (?) die toen een schotkans kreeg op het einde van de wedstrijd. Was hij de hele wedstrijd zo slordig?
Nil volentibus arduum

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma sep 15, 2008 10:40 am

Marillion schreef:Met name thuis heeft hij het ons nog wel eens behoorlijk lastig gemaakt. Maar je moet er wel het materiaal voor hebben natuurlijk. Bij Heerenveen had hij destijds een betere spelersgroep dan nu.

De wedstijd tegen Roda heb ik alleen in de samenvatting gezien want ik moest fietsen. Dan kun je eigenlijk niet oordelen. Maar ik zag in ieder geval een paar momenten waarin iets gebeurde. Ik denk dat dat de reden van wat optimisme is. Als je zolang niets fatsoenlijks ziet en er gebeurd weer eens wat dan raak je al snel enthousiast. Nu is het de vraag of we ook een steigende lijn gaan zien.

In de samenvatting viel mij verder nog twee keer op dat Sno nogal opzichtig in de fout ging. Eerst sprong er een bal van zijn voet voor onze eigen zestien en later liet hij zich wel heel eenvoudig uitspelen door Bodor (?) die toen een schotkans kreeg op het einde van de wedstrijd. Was hij de hele wedstrijd zo slordig?
Ook Oleguer was bij die schotkans van Roda niet echt lekker bezig. Ik vind Oleguer (tot nu toe) een beetje halfslachtig ingrijpen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 10:49 am

Klopt, Marillion, maar desondanks was de stemming in het stadion bepaald niet uitgelaten. Dat komt doordat er een hoop mis ging. En niet alleen doordat Sno eerst elke bal uitgebreid stil moet leggen voor hij die verder speelt. Wat ontbreekt, is een duidelijke spelopvatting, een idee van hoe je als ploeg de tegenstander vastzet en uitspeelt. Vooralsnog zien we hetzelfde als vorig seizoen: speculeren op de voor Nederlandse begrippen bijzondere kwaliteiten van onze aanvallers. Maar om werkelijk potten te kunnen breken, zal er meer met het hoofd gespeeld moeten worden. Waarbij je je meteen kunt afvragen of alle spelers daartoe in staat zijn (Urby? Sno? Suarez?).
InnerHarbour schreef:Tis me toch wat, alles van de negatieve kant bekijken. :excited.gif:
Misschien zou je op de inhoud van mijn post kunnen reageren?
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma sep 15, 2008 10:53 am

joey schreef:Klopt, Marillion, maar desondanks was de stemming in het stadion bepaald niet uitgelaten. Dat komt doordat er een hoop mis ging. En niet alleen doordat Sno eerst elke bal uitgebreid stil moet leggen voor hij die verder speelt. Wat ontbreekt, is een duidelijke spelopvatting, een idee van hoe je als ploeg de tegenstander vastzet en uitspeelt. Vooralsnog zien we hetzelfde als vorig seizoen: speculeren op de voor Nederlandse begrippen bijzondere kwaliteiten van onze aanvallers. Maar om werkelijk potten te kunnen breken, zal er meer met het hoofd gespeeld moeten worden. Waarbij je je meteen kunt afvragen of alle spelers daartoe in staat zijn (Urby? Sno? Suarez?).
Totaal mee oneens. Het vastzetten van de tegenstander ging vrij aardig. En er werd redelijk gecombineerd. Het was niet het lange-halen-snel-thuis-voetbal dat we van Ten Cate gewend waren.

Maar dit is slechts 1 wedstrijd. Daar kan ik niet zoveel mee. Ik ben erg benieuwd naar de komende wedstrijden.

De stemming was niet uitgelaten omdat er zo weinig gescoord werd.


Ook over Sulejmani ben ik het helemaal oneens met je. Jij zegt dat hij op links moest spelen, waar de ruimte was. Maar volgens mij dook Sulejmani juist steeds de ruimte in. Dat kon hij doen omdat hij een vrije rol had. Suarez speelde ook op die manier toen hij erin kwam. Hij was overal. Zeer moeilijk te verdedigen. De veldbezetting leek sowieso meer op 4-2-3-1 dan op 4-3-3.


En over Sno gesproken. Ik vind hem tactisch zwak, omslachtig en gezegend met een hondsberoerde traptechniek, maar je kunt hem wel aanspelen zonder dat je van tevoren weet dat de bal binnen een tel weer naar je terug wordt gespeeld.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58879
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 15, 2008 11:01 am

Effe tussen door, de bal die KJH al liggend/vallend het doel in frommelde was, zoals ik het nu zie, over de lijn ..

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma sep 15, 2008 11:02 am

Voetske schreef:Effe tussen door, de bal die KJH al liggend/vallend het doel in frommelde was, zoals ik het nu zie, over de lijn ..
Zou je daar beelden van kunnen plaatsen, Voetske? Opvallend dat niemand dat eerder geopperd heeft.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58879
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 15, 2008 11:07 am

Bertje schreef:
Voetske schreef:Effe tussen door, de bal die KJH al liggend/vallend het doel in frommelde was, zoals ik het nu zie, over de lijn ..
Zou je daar beelden van kunnen plaatsen, Voetske? Opvallend dat niemand dat eerder geopperd heeft.
Als ik tijd heb wel .. maar moet het eerst nog over zetten ... om helemaal zeker te zijn ..
Laatst gewijzigd door 999 op ma sep 15, 2008 11:08 am, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 11:07 am

Vond het juist weinig met vastzetten te maken hebben. Ajax stoorde bijvoorbeeld niet collectief, er werd ook amper vooruitverdedigd. Het was meer wachten op de fouten van Roda. Die kwamen in de eerste helft bij de vleet. Dan werd de bal meteen naar voren gespeeld om al dan niet toevallig bij een geheel vrijstaande medespeler terecht te komen (of niet). Lijkt wel leuk, maar in 'echte' wedstrijden krijg je die ruimte dus niet. Bovendien maakte Roda achterin bijzonder veel onnodige fouten. Niet alleen persoonlijke fouten (Bodor!, Castro!) maar ook collectieve fouten. Aan rugdekking deden ze bijvoorbeeld niet. Dit was werkelijk een droomwedstrijd voor de aanvallers van Ajax.

Het was eigenlijk een vrij tamme wedstrijd. Af en toe zelfs slaapverwekkend. Er zat weinig dynamiek in. Een speler als Sno heeft amper gelopen, hij nam steeds de bal zo goed en zo kwaad als het ging aan, liep er dan mee, stond dan stil en speelde dan over vijf meter. Dat moet je tegen een beetje tegenstander niet proberen. Dan heb je allang twee man op je nek.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » ma sep 15, 2008 11:10 am

Jöhnk schreef:De stemming was niet uitgelaten omdat er zo weinig gescoord werd.
Precies. Als 40% van de kansen erin ging (en we dus met 4 of 5-0 hadden gewonnen) was de Arena denk ik bijkans weer afgebroken. Ik was helemaal niet ontevreden over het spel, wel over het feit dat Ajax die wedstrijd niet in het slot kon gooien.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma sep 15, 2008 11:11 am

Uiteraard was dit geen echte wedstrijd.

Ik zie het helemaal anders. Er werd prima vooruitverdedigd.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13399
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma sep 15, 2008 11:15 am

Ik zag ook regelmatig de aanvallers verdedigers van Roda onder druk zetten en daar werd toch een paar keer balverlies mee afgedwongen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma sep 15, 2008 11:17 am

Vertonghen nam ook veel initiatief in dat opzicht. Motm imo.

Mr. Ajax
Berichten: 14503
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma sep 15, 2008 11:28 am

Eens met Johnk.


Ik had gisteren op een gegeven moment liever De Jong gezien in plaats van Sarpong, die in mijn ogen weer zeer teleurstellend speelde. Je ziet aan Sarpong dat hij het kan, maar hij speelt vooral erg laf. Heeft op dit manier helemaal geen toegevoegde waarde. Tikt elke bal die hij krijgt meteen kort terug. Of hij gaat een beetje blind draven met de bal todat hij bij de eerste de kleinste duwtje van zijn sokken wordt gelopen. Jammer vond ik het, vooral omdat er op die kant van het veld 90 minuten lang ontzettend veel vrije ruimte, waar veel te weinig mee werd gedaan. De Jong erin voor meer rust aan de bal en wat meer overzicht had ik wel kunnen begrepen. Maar Van Basten heeft een duidelijke voorkeur voor Sarpong.

Verder vond ik Van der Wiel heel goed met flair spelen. Sowieso een van mijn favorieten. Oleguer lijkt me niet veel beter dan wat we al hadden. Jammer. Vermaelen vond ik wel sterk spelen, en ik zag hem gisteren (i.t.t. joey) nauwelijks lange ballen geven. Heel veel ging over de grond. Emanuelson begon zwak, maar herstelde zich, al wil ik niet zeggen dat hij een goede wedstrijd speelde ofzo. Hij was degelijk, maar moet veel en veel beter kunnen.

Sno kan in dit soort wedstrijden nog mee, maar als de tempo ook maar een beetje hoger ligt heb je niks aan hem. Sowieso zie ik (veel!) liever Lindgren in plaats van hem zien. Sno is fysiek ontiegelijk sterk, maar hij vertraagt het spel gewoon heel erg. Gisteren lag de tempo in de eerste helft weer veel te laag, en dat kwam dus voor een grote deel aan hem. Hij ging ook telkens terug naar eigen strafschop gebied om die bal op te halen en had elke keer weer veel te lang nodig om tot een oplossing te komen. Nee, in mijn ogen geen basisklant. Dat Lindgren niet in vorm is kan zijn, maar ik had hem nog altijd opgesteld in plaats van Sno. Is Urby in vorm dan?
Vertonghen vond ik heel goed op het middenveld, verzet ook heel veel werk daar. Ik zou hem daar vaker laten spelen MITS Urby zijn vorm terugvindt of we een fatsoenlijke oplossing kunnen vinden voor op linksback.
De voorhoede vond ik qua spel niet eens zo beroerd spelen. Leonardo was niet veel, maar dat wisten we al. Wel een leuke panna :headbang.gif:
Huntelaar vond ik gisteren niet eens zo slecht als velen hier beweren. Hij was helemaal niet scherp en had zeker een stuk of 3 erin moeten leggen, maar ik vond hem wel goed spelen. Dat lag ook zeker aan het zwakke verdediging van Roda, want hij kon telkens rustig worden aangespeeld op randje strafschopgebied en de bal ook rustig aannemen. Dat is wel eens anders geweest. Maar ik vond hem veel beweegelijker gisteren, hij nam veel meer deel in het spel dan twee weken geleden. Je zag hem gisteren opduiken op links, rechts, hij zakte soms ook wat in om die bal op te halen, en was gewoon veelvuldig aanspeelbaar. Dat hij niet scoorde moet hem wel kwalijk genomen worden.
Sulejmani is een topper, daar kan geen twijfel over bestaan. Al moet ook hij nog zijn draai vinden. Als dat gebeurt kunnen we prachtige dingen verwachten, denk ik. Prachtige traptechniek heeft die jongen.
En Suarez is in mijn ogen op dit moment de beste speler van de selectie.

Al met al een leuke middagje gisteren, goed om weer terug te zijn, en ik ben toch weer positief gestemd!
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 15, 2008 11:30 am

Arthur schreef:Ik zag ook regelmatig de aanvallers verdedigers van Roda onder druk zetten en daar werd toch een paar keer balverlies mee afgedwongen.
Het gebeurde wel, maar niet collectief en systematisch. Ik vraag me af wie het sein tot jagen geeft?

Vond ook dat Roda zichzelf door zeer traag samenspel dicht bij het eigen doel af en toe onnodig in de problemen bracht.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 15, 2008 11:44 am

Jöhnk schreef:Vertonghen nam ook veel initiatief in dat opzicht. Motm imo.
Helemaal mee eens (ook al direct na de wedstrijd aangegeven). Verder opvallend:
- Oleguer doet zijn werk gewoon. Hij was niet zo slecht als menigeen wil vertellen. In het begin van de wedstrijd had hij een aantal zeer slechte voortzettingen, maar speelde op de grote kans van Roda na een degelijke wedstrijd. Voor hem geldt hetzelfde als voor Sno: alles wordt onder een vergrootglas gelegd. De slechte punten worden benadrukt en niet wat wel goed is. Ikzelf zie hem het liefste als rechtsback en dan VD Wiel in het centrum.
- Sno: zie opmerking t.a.v. Oleguer. De voortzetting mag idd wel wat sneller, maar dat doet hij schijnbaar op de training wel. Hij valt me tot nu toe nog niet tegen. Mogelijkerwijs dat Enoh de 2 zaken combineert: fysiek aspect (duidelijk meerwaarde van Sno) en een betere voortzetting. Vooraf zag ik ook liever Lindgren in de basis, dan Sno. Sno speelde een degelijke wedstrijd.
- Urby: eindelijk weer eens een goede wedstrijd. Incident?
- Sulejmani: hier gaan we nog ontzettend veel plezier aan beleven. Vooraf vond ik Sulejmani op 10 geen goede keuze, maar wat is hij gevaarlijk!
Diepte in zijn spel, de gaten induikend en een actie. Veel verrassing in het spel. Met daarachter een blok van Vertonghen (voor mij een zekerheid op het middenveld) en Sno/Lindgren/Enoh is een goede optie geworden. Sulejmani als komende man, is bijna niet af te stoppen.
VD Wiel: vooraf (en nog steeds), vind ik hem een man voor het centrum. Hij deed het echter zeer goed als rechtsback. Voor mij mag hij blijven staan (het liefst van positie gewisseld met Oleguer).
Vermaelen: Behalve wat onrust in zijn spel, had hij ook een aantal zeer goede cross ballen. Het is achterin wel de enige echte goede kopper, dat baart me wel zorgen. Daarom snap ik de keuze van Van Basten wel op het middenveld: compensatie in fysiek (alhoewel Vertonghen, ondanks zijn lengte geen geweldige kopper is).

Ten slotte voorin loopt gewoon ontzettend veel kwaliteit. De volgende wedstrijd gewoon weer Suarez in de basis ipv Leo, Huntelaar die zijn goals wel weer gaat maken en linksbuiten Sarpong of Dario is een vertaling van kwaliteit. Sarpong is vaak nog te onrustig, maar creëert met zijn loopacties, veel ruimte voor Sulejmani. Daarnaast zette hij ook Suarez alleen voor de keeper (2e helft) en de 1ste helft had hij ook een uitstekende steekpaas.

Nu donderdag een goede overwinning halen en in de kuip de overwinning wegslepen en de wereld ziet er weer heel anders uit. Ik heb sinds tijden weer eens goed voetbal van Ajax gezien. Hopelijk kunnen we dit doorzetten.
Ik had het vooraf met de opstelling niet verwacht. Van Basten heeft me 2 maal verrast (met zijn opstelling en het uiteindelijke voetbal). :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
InnerHarbour
Berichten: 20534
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 1:09 am

Bericht door InnerHarbour » ma sep 15, 2008 11:45 am

joey schreef:Klopt, Marillion, maar desondanks was de stemming in het stadion bepaald niet uitgelaten. Dat komt doordat er een hoop mis ging. En niet alleen doordat Sno eerst elke bal uitgebreid stil moet leggen voor hij die verder speelt. Wat ontbreekt, is een duidelijke spelopvatting, een idee van hoe je als ploeg de tegenstander vastzet en uitspeelt. Vooralsnog zien we hetzelfde als vorig seizoen: speculeren op de voor Nederlandse begrippen bijzondere kwaliteiten van onze aanvallers. Maar om werkelijk potten te kunnen breken, zal er meer met het hoofd gespeeld moeten worden. Waarbij je je meteen kunt afvragen of alle spelers daartoe in staat zijn (Urby? Sno? Suarez?).
InnerHarbour schreef:Tis me toch wat, alles van de negatieve kant bekijken. :excited.gif:
Misschien zou je op de inhoud van mijn post kunnen reageren?
Wat is daar het nut van? Ik zou zo’n zelfde stukje kunnen schrijven maar dan vanuit een positief oogpunt geschreven. Jij kiest hier ervoor om alles vanuit een negatief oogpunt te bekijken. Is je goed recht hoor, maar je plaat blijft zo hangen. We weten het nu wel, van Basten deugt niet, Conorel deugt niet, het spel van Ajax deugt niet enz, enz. Ik heb echt niet de illusie dat ik die negatieve benadering bij je kan veranderen, zie je bijdrage tenslotte al vanuit de begintijd van het oude Ajaxmania maar geef zo nu en dan een signaal af dat je erg negatief bent in alles. Just MO.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma sep 15, 2008 11:58 am

'Ophef' rond wissel Huntelaar

"Hij wilde er echt niet in”, verzuchtte Klaas-Jan Huntelaar, die in het door Ajax met 1-0 gewonnen duel tegen Roda JC veel kansen miste.. De topscorer van afgelopen seizoen mocht het zichzelf door het missen van vijf kansen aanrekenen, dat Ajax een lastige middag beleefde en werd negen minuten voor tijd gewisseld.

"Ik vermoed wel dat hij iets had van: ’Hé, wat gebeurt hier nou’. Ik geef Klaas-Jan nergens de schuld van, maar nadat wij niet in staat waren de wedstrijd op slot te gooien, was ik genoodzaakt een wissel toe te passen”, verklaarde Van Basten zijn beslissing, die met een fluitconcert werd begroet.

"Ik denk dat Klaas het als professional wel begrijpt”, aldus de trainer. "Roda JC ging het laatste half uur één-op-één spelen.” Aanvankelijk ging de coach ervan uit dat het beste deel van Ajax – de aanval – de geboden ruimte zou vertalen in de verlossende 2-0. "Maar het laatste kwartier werd het verdedigend te gevaarlijk en wilden we met het inbrengen van Rasmus Lindgren iets meer zekerheid inbouwen. Met de countertactiek hadden we behoefte aan rappe jongens voorin en Klaas-Jan is iets minder snel dan de anderen.”
www.telegraaf.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Ronald!
Berichten: 3221
Lid geworden op: di jul 11, 2006 11:00 pm

Bericht door Ronald! » ma sep 15, 2008 12:02 pm

Overzichtje op Ajax.nl:
Wat schreven de kranten?

Amsterdam, 15 sep 2008
De Nederlandse kranten hebben uitgebreid bericht over de 1-0-overwinning van Ajax op Roda JC. De nadruk in de meeste artikelen lag op de gemiste kansen en de wissel van Klaas Jan Huntelaar, maar de ploeg van Van Basten kreeg ook menig compliment.

Behalve de gemiste kansen zag de Volkskrant dat Ajax een team is met heel veel potentie. ‘Wie positief denkt (..) zag achter het zeldzame festival van aanvallende mislukkingen een fijn toekomstperspectief gloren’, oordeelde de krant. ‘Het kan bijna niet anders of de improductiviteit is tijdelijk.’

Net als alle andere kranten verbaasde De Telegraaf zich over het grote aantal gemiste kansen. ‘Ajax had het uiteindelijk aan Maarten Stekelenburg te danken dat het gebrek aan doeltreffendheid geen averij opleverde.’ Maar de kansen toonden ook aan dat Ajax kon terugkijken op een goede wedstrijd. Volgens de krant legde de Van Basten 'terecht de nadruk op het positieve'. Miralem Sulejmani was volgens de Telegraaf één van de uitblinkers dit weekeinde in de Eredivisie. Hij werd in de strijd om het Voetballer van het Jaar-klassement beoordeeld met een 8. Alleen Willem II-speler Ibrahim Kargbo haalde ook zo'n hoog cijfer deze speelronde.

Veel aandacht was er ook voor de wissel van Klaas Jan Huntelaar, zo’n tien minuten voor tijd. ‘Ajax-coach schaakt op eigen bord’, luidt de kop in AD. ‘Om zijn eerste competitiezege met Ajax binnen te slepen, offerde Marco van Basten zijn aanvoerder die hij deze zomer voor nog geen 40 miljoen euro wilde laten gaan. De trainer deed het zonder zich af te vragen wat Huntelaar en rest van de wereld daarvan vonden.’ Het publiek leek het zondag inderdaad niet eens met het naar de kant halen van Huntelaar, maar de spits zelf maakte er niet zo’n punt van. ‘Jammer dat ik werd gewisseld, maar ik begreep het wel’, zegt Huntelaar verderop in het artikel. ‘Ik had toch een aantal keren moeten scoren.’

Dit artikel wordt vanmiddag aangevuld met de berichtgeving over Ajax in Het Parool.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma sep 15, 2008 12:02 pm

Speelde gewoon niet goed net zoals tegen willem II. Daarnaast snap ik de logica van MvB heel goed vooral 10 minuten voor het eind wil je neit tegen een tegendoelpunt aanlopen.

Terechte wissel! :hupajax.gif:

Plaats reactie