Feyenoord - Ajax 21-09-08

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma sep 22, 2008 12:45 pm

Ik heb juist wel het gevoel dat MvB een idee heeft, maar dat idee staat mij niet zo aan. vBasten wil een middenveld met krachtpatsers om zo die slag op het middenveld op brute kracht te winnen. De aanvallers wisselen met zijn vieren van positie en die onvoorspelbaarheid moet dan zorgen voor de goals. Voor een verzorgde opbouw en positiespel is er weinig tot geen ruimte. Die conclusie trek ik voorlopig, omdat er gekozen wordt voor het duo Oleguer-Vermaelen en een middenveld met Vertonghen-Sulejmani-Sno. De Jong zat namelijk niet bij de selectie en Enoh wel. Ergo, het gaat om duelkracht.

Mocht hij dit inderdaad zo zien, dan voorspel ik een vroege aftocht. Deze aanpak wordt namelijk never nooit niet getolereerd bij Ajax.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma sep 22, 2008 12:48 pm

Voetske schreef:@Ko: krijg toch de indruk dat je Van Basten al een heel klein beetje zat bent, hoor. :aai.gif:
Nou, ik was gedurende deze zomer eigenlijk heel optimistisch.

Ik was aangenaam verrast over de wijze waarop hij Oranje tóch nog aan het voetballen kreeg. Ik vond het mooi om hem emotioneel te zien meeleven. Ik vond dat hij voortvarend te werk ging op de transfermarkt en ik vond het héél geruststellend en fijn dat hij (en Blind) doordrongen leken van de ernst van de defensieve zorgen: na Oleguer moest er nóg een echte verdediger bij.

Eindelijk, dacht ik. Dit stemt optimistisch.

Maar sinds het om de knikkers gaat, verdampt dat optimisme een beetje. Ik ben erg geschrokken van het spel, vooral tegen Willem II en Feyenoord. Nog steeds geen team. Nog steeds geen samenhang. Nog altijd momentenvoetbal. En ik vind het niet zo sterk dat Van Basten de laatste tijd de indruk wekt alsof hij nog maar amper met zijn selectie heeft kunnen werken en hij feitelijk nog in de voorbereiding zit.

Verder snap ik niet waarom hij Van der Wiel boven Silva verkiest als rechtsback en vind ik het heel vreemd dat Leonardo een paar weken geleden nog naar NEC of Qatar mocht, maar nu kennelijk hoger in de hiërarchie staat dan de topscorer van Argentinië die voor 6.5 miljoen door Van Basten zélf gehaald is.

Ik ben bereid de wedstrijden tegen Roda (niet goed, maar wel dominant en veel kansen) en Borac (niet goed, maar wel een klinkend resultaat in een Europese wedstrijd) van de positieve kant te bekijken, maar het is zonneklaar dat het tot nu toe toch weer flink tegenvalt, al met al.

En dat is zorgwekkend, want ik heb het idee dat Ajax nu écht alle zeilen heeft bijgezet. Er zal niet snel nog eens zo fors geïnvesteerd worden. Er zal niet snel nóg eens zo radicaal opnieuw worden begonnen. Als het dit jaar niet lukt, dan nadert het punt waarop ik zeg: dan weet ik het ook niet meer.

En voor dat punt ben ik wel bang, ja. Daar ben ik als Ajacied eerlijk in. Eens zal het moment daar zijn dat we moeten zeggen: we hebben nu alles geprobeerd en al onze middelen ingezet, we zullen nu een structurele stap terug moeten doen, en moeten erkennen dat het over is met Ajax als topclub, en de ambities in die richting. We kunnen die ambities geen gestalte meer geven en moeten afhaken.

K.
Still alive...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 22, 2008 12:53 pm

Waarom Van der Wiel speelt in plaats van Silva? Misschien omdat Silva een hele modale back is die nooit gekocht had moeten worden. Of omdat Van der Wiel ook op een positie die niet z'n eigen is in de meeste gevallen beter zal presteren dan Silva op de plek die van hem zou moeten zijn. Of omdat Van der Wiel klaargestoomd moet worden voor het grote werk en Van Basten momenteel geen plek voor hem vrij wil maken in het centrum.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma sep 22, 2008 12:57 pm

Mee verdedigen is niet Ajax' sterkste kant, joey - vaak genoeg gezien en na Willem II - Ajax is het hopelijk geen optie meer.De oplossing zou in mijn ogen kiezen voor de aanval. Bij een 0-2 stand had Braamhaar de overtreding op mols niet bestraft met een pingel, of had-ie ook gefloten voor de overtreding op Suarez en later Huntelaar, ik weet zeker dat dan ook Bruins eraf had gegaan met rood, en waarschijnlijk had Timmer ook kunnen douchen. Braamhaar is een angstige man, die verzoop in de Kuip,

Daarbij heeft Cruyff al eens aangegeven dat de keuze voor de Aanval ook een psychologisch wapen kan zijn. Onder druk breekt een man eerder dan wanneer je ze op eigen helft uitnodigd.

Je hebt geen probleem-Biseswar, geen probleem-Braamhaar en geen kind aan Feyenoord als Ajax aanvalt/ruim voorstaat.
Laatst gewijzigd door Donkey Shot op ma sep 22, 2008 12:59 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » ma sep 22, 2008 12:57 pm

Kowalczyk schreef: Waar slaat dit nou weer op...?
Op wat jij schrijft. Als ik me niet vergis is dit een discussieforum waarin je kunt reageren op iemand's bijdragen.
Kowalczyk schreef: Ik was na FK Borac-uit helemaal niet Himmelhoch jauchzend. Ik vond het al met al wel "netjes", ja ('netjes' is niet Himmelhoch jauchzend), voor zover er aan Borac eer te behalen viel, maar ik heb ook na die wedstrijd opgemerkt dat ik baalde van tóch weer een suffe tegengoal.
“Al met al wel netjes”?. Tja, je schreef o.a. het volgende:
Kowalczyk schreef: Prima gedaan.

Ik denk wel dat ze sterker waren, maar ik denk toch ook dat we gisteravond het verschil tussen het Ajax van vorig seizoen en het Ajax van dit seizoen hebben gezien: geen wonderploeg, maar wel een ploeg die in staat is een eventueel kwaliteitsverschil op het bord te zetten.

Als je in een Europese uitwedstrijd 1-4 op het bord zet tegen een ploeg die Lokomotiv Sofia heeft uitgeschakeld in de voorronde, dan heb je het gewoon heel netjes gedaan.

Zo'n doelpuntje van Suárez; daar word ik dus heel blij van. Dat zijn Ajax-momentjes: sexy, inventief, net even anders dan de rest, dat beetje extra klasse. Een goaltje waarvoor je echt even opspringt en tegen je vrienden roept: "oooeeeeehhh, wat is 'ie lekker!" Zulke momenten heb ik de laatste vier, vijf seizoenen zó ontzettend weinig meegemaakt...

Stelde weinig voor, maar ja: we konden nu eenmaal niet tegen een sterkere ploeg spelen (want we hebben Borac geloot) en dan kun je maar één ding doen. Namelijk: er op het scorebord geen misverstand over laten bestaan hoe de verhoudingen liggen. En dat heeft Ajax gedaan.

Er waren in de hele eerste ronde van de UEFA Cup twee ploegen die thuis ruim wonnen (1x 5-0 en 1x 4-0) en slechts twee ploegen die met dit verschil hun uitwedstrijd wonnen: Ajax bij Borac en Schalke bij Apoel FC. Allebei 1-4.

Kortom: goed werk.
Wellicht niet Himmelhoch maar m.i. toch aardig jauchzend.
Kowalczyk schreef: Ik heb ook duidelijk geschreven dat ik het slecht vond dat Ajax na zo'n stom goaltje toch weer een kwartier van de leg was. Citeer dat er dan ook even bij, als je toch zo gretig in de archieven gaat graaien.
Mwah, duidelijk geschreven vind ik wat sterk uitgedrukt. Nadat iemand anders dat had opgemerkt stemde je daar mee in. Schoorvoetend, want je voelde:
Kowalczyk schreef: .. bij mezelf de bereidheid om het proces waarin Ajax nu zit positief te begeleiden. We zijn groeiende. Vorig seizoen had ik dat gevoel niet: toen zaten we muurvast en volkomen op dood spoor.
En dat is verder uitstekend hoor. Het valt me alleen op dat die bereidheid een en ander positief te begeleiden slechts vier dagen later alweer zowat compleet verdwenen lijkt.
Kowalczyk schreef: Ik heb nergens gesuggereerd dat Borac van hetzelfde niveau zou zijn als Slavia Praag.
Niet?.
Kowalczyk schreef: Was Slavia Praag dan zo veel sterker dan dit Borac? Het is lastig te zeggen.

Beetje wel toch?.
Kowalczyk schreef: Wat kinderachtig zeg, dat archiefje graven... Quootjes uit het archief vissen en uit hun verband plukken, om zo de algemene geldigheid van een volslagen zinnige en goed verzorgde forumbijdrage te ondermijnen. Reageer er gewoon inhoudelijk op.
Volgens mij doe ik niet anders dan op de inhoud reageren van je goed verzorgde forumbijdragen. Zonder deze op ook maar enigerlei wijze uit hun verband te plukken.
Laatst gewijzigd door Jim op ma sep 22, 2008 12:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Mr. Ajax
Berichten: 14503
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma sep 22, 2008 12:57 pm

Kowalczyk schreef:

Verder snap ik niet waarom hij Van der Wiel boven Silva verkiest als rechtsback en vind ik het heel vreemd dat Leonardo een paar weken geleden nog naar NEC of Qatar mocht, maar nu kennelijk hoger in de hiërarchie staat dan de topscorer van Argentinië die voor 6.5 miljoen door Van Basten zélf gehaald is.


K.

Wat is daar nou raar aan? Zou je het ook raar vinden wanneer Van Basten Aissati er niet in zou brengen bij een blessure van Vermaelen ofzo? Ik niet, want dat is helemaal niet zijn positie. Cvitanich is een centrumspits. Voor op de flank hebben we Leonardo, Martina, Rommedahl enzo. Dan vind ik het niet zo raar dat Leonardo de voorkeur geniet.


Neemt niet weg dat de alternatieven echt kut met peren zijn.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Bericht door Cluijffert » ma sep 22, 2008 1:07 pm

Kowalczyk schreef:
Voetske schreef:@Ko: krijg toch de indruk dat je Van Basten al een heel klein beetje zat bent, hoor. :aai.gif:
Nou, ik was gedurende deze zomer eigenlijk heel optimistisch.

Ik was aangenaam verrast over de wijze waarop hij Oranje tóch nog aan het voetballen kreeg. Ik vond het mooi om hem emotioneel te zien meeleven. Ik vond dat hij voortvarend te werk ging op de transfermarkt en ik vond het héél geruststellend en fijn dat hij (en Blind) doordrongen leken van de ernst van de defensieve zorgen: na Oleguer moest er nóg een echte verdediger bij.

Eindelijk, dacht ik. Dit stemt optimistisch.

Maar sinds het om de knikkers gaat, verdampt dat optimisme een beetje. Ik ben erg geschrokken van het spel, vooral tegen Willem II en Feyenoord. Nog steeds geen team. Nog steeds geen samenhang. Nog altijd momentenvoetbal. En ik vind het niet zo sterk dat Van Basten de laatste tijd de indruk wekt alsof hij nog maar amper met zijn selectie heeft kunnen werken en hij feitelijk nog in de voorbereiding zit.

Verder snap ik niet waarom hij Van der Wiel boven Silva verkiest als rechtsback en vind ik het heel vreemd dat Leonardo een paar weken geleden nog naar NEC of Qatar mocht, maar nu kennelijk hoger in de hiërarchie staat dan de topscorer van Argentinië die voor 6.5 miljoen door Van Basten zélf gehaald is.

Ik ben bereid de wedstrijden tegen Roda (niet goed, maar wel dominant en veel kansen) en Borac (niet goed, maar wel een klinkend resultaat in een Europese wedstrijd) van de positieve kant te bekijken, maar het is zonneklaar dat het tot nu toe toch weer flink tegenvalt, al met al.

En dat is zorgwekkend, want ik heb het idee dat Ajax nu écht alle zeilen heeft bijgezet. Er zal niet snel nog eens zo fors geïnvesteerd worden. Er zal niet snel nóg eens zo radicaal opnieuw worden begonnen. Als het dit jaar niet lukt, dan nadert het punt waarop ik zeg: dan weet ik het ook niet meer.

En voor dat punt ben ik wel bang, ja. Daar ben ik als Ajacied eerlijk in. Eens zal het moment daar zijn dat we moeten zeggen: we hebben nu alles geprobeerd en al onze middelen ingezet, we zullen nu een structurele stap terug moeten doen, en moeten erkennen dat het over is met Ajax als topclub, en de ambities in die richting. We kunnen die ambities geen gestalte meer geven en moeten afhaken.

K.
Helaas, het verbaasd mij niet. Afgelopen seisoen ik heb al aangegegeven dat Ajax in een crucial stadium was terecht gekomen. De volgende stap was zo belangerijk, omdat het zou bepalen hoe de toekomst van Ajax op korte en midden lang tijd zou ontwikkelen.
Het voetbal technies beleid en het eerst elftal, de scouting en jeugdopleiding, dit had absolute een nieuw richting nodig, geleid door bewezen capable mensen.

Dan het is voor mij ongelofelijk dat Ajax met een rookie als MvB komt (Wouters, Blind etc.), die nog niet iets had bewezen, die geen indruk had gemaakt als coach van jullie national team.
En daar bovenop, Ajax maakt hem ook nog verantwoordlijk voor voetbal beleid, doorlichten jeugd en scouting, terwijl hij heeft daar geen ervaring mee, en al helemaal nooit laten zien dat hij dit kan.

Naturlijk, soms onervaren mensen blijken erg capable, maar veel vaker moeten onervaren mensen heel veel leren... en dat je kan doen bij een kleinere club, maar niet Ajax dat op een crossroad staat.

Als ik het voorbereiding, transfers en de eerste wedstrijden zie, ik zie een rookie die zijn weg moet vinden, die veel fouten maakt en niet alles goed inschat waardoor nu de team grootste problem nog niet opgelost is.

Ik bid, hij leert erg snel, want anders, de toekomst van Ajax is meer donker dan ooit.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 22, 2008 1:08 pm

Ik heb zelf hier wel het hardst geroepen dat je Cvitanich als centrumaanvaller moet gebruiken, maar met Huntelaar in de spits hebben Cvitanich en Ajax wel een 'probleem'. Ten eerste is Huntelaar zelden tot nooit geblesseerd. Maar wat vooral lastig is voor Cvitanich is dat Huntelaar ontzettend geilt op statistiekjes. Een half uur voor tijd naar de kant gehaald worden tegen De Graafschap bij een 4-0 stand en met een doelpunt op zak vindt hij maar niets, want er is immers nog kans op één of twee goaltjes. En als hij de kans krijgt om topscoorder te worden van de UEFA Cup door er in de compleet onbelangrijke return tegen Borac nog drie in te leggen zal hij die wedstrijd ook willen spelen.

Om die reden, en omdat een Cvitanich op de flank nog altijd beter is dan een Leonardo op de flank, zou ik hem alsnog de kans geven aan de zijkant. Voorafgaand aan het seizoen gaf ik al aan dat Cvitanich Huntelaar er heus niet even uit zou spelen, maar langzamerhand begin ik het idee te krijgen dat er in de spitspositie überhaupt geen eer te behalen valt voor onze nieuwe Argentijn.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma sep 22, 2008 1:09 pm

Ik vind niet dat ik mezelf ook maar ergens tegenspreek.

Ik bekijk elke wedstrijd op zich. En dus was ik na Borac tamelijk tevreden. Érg blij met dat goaltje van Suárez (voor zulke momentjes ben je supporter), maar verder gewoon: tevreden, al met al. Geen juichsmiley's en zinnen met drie uitroeptekens, maar gewoon: goed gedaan. Bij 1-4 klaag je niet. Dan ben ik bereid het positieve te laten overheersen.

Mijn hoop dat we tegen Borac weer een stapje hadden gezet (die hoop was ik na Borac bereid te hebben), werd tegen Feyenoord weer behoorlijk teniet gedaan. In De Kuip deden we in alle opzichten weer twee stappen terug

Over de belabberde verdediging en het slechte voetbal tier ik al maanden, dus ik zie niet in waarom mijn postings met elkaar in tegenspraak zijn.

K.
Still alive...

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma sep 22, 2008 1:40 pm

Ben er nog steeds ziek van en heb ook absoluut geen zin om donderdag te gaan.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 1:55 pm

Die klap heb ik bij Willem ll-Ajax al gehad. Die nederlaag vond ik veel erger dan het gelijkspel van gisteren. In de Kuip een punt laten liggen kan nog gebeuren. Zeker met zo'n scheidsrechter.

Hoewel, op FN lees ik dat we de scheidsrechter eigenlijk mee hadden:

jezus christus
Vedette

Vak: -
Posts: 2488
Reg.: 18 september 2004 Gepost op 22 september 2008 om 08:25:42.

--------------------------------------------------------------------------------
alle neuzen staan weer in dezelfde richting...
de 020 pers vind braamhaar een thuisfluiter
de 020 calimero's voelen zich genaaid door braamhaar
de 020 tv belicht weer uitsluitend ene kant...

1. terechte penalty voor Mols
2. onterecht geel voor biseswar die toch echt werd getikt
3. onterecht geen geel voor leonaro die weer overduidelijk last had van vallende ziekte
4. onterecht geel voor timmer, leo struikelde opzettelijk over zijn benen.
5. onterecht geen geel voor zuuranus, schwalbegedrag bij bahia die hem niet meer vasthield dan zuuranus zelf deed
6. onterecht geen rood voor vertongen die aan het matten sloeg
7. komt er nog een onderzoek naar sarpong die in de pers (ook de 020 pers) overduidelijk meldt dat hij express op de hand van de cler ging staan omdat de scheidsrechter niet floot door een vermeende overtreding?\
8. wordt er nog een onderzoek gedaan naar de frustraties van dat kutkonijn die weer olijk liep te wapperen met die boerenklauwen van hem en na de wedstrijd riep dat de scheids een thuisfluiter was? (wist niet dat 020 in de Kuip thuis speelde...).

wat een jiddisch gejammer zeg...zijn er daar geen kerels meer?
En nog eentje, van een persoon die zich 'Roelof Luinge' noemt:
Over de wedstrijd: klasse dat Feyenoord heeft teruggevochten tegen 12 man. De enige beslissing pro-Feyenoord was de pingel die er geen was, verder heeft onze Tukker alles tegengefloten, met name de duels tussen Bahia en konijn. Die jankerd hoeft maar te gaan liggen en hij krijgt de vrije trap mee. Als het scheidsrechtersgilde in Nederland fair zou fluiten dan zou dit knaagdier zo'n 5 a 6 rode kaarten per seizoen krijgen. Gisteren had hij ook weer een smerige schop op Biseswar, toen hij nog even doorhaalde toen de bal al weg was.
Van Timmer was overigens absoluut geen rode kaart, sterker nog, het was niet eens een overtreding want in de samenvatting zag je dat hij eerst de bal toucheerde voordat hij Leo-nerdo omver kegelde. Check de samenvatting maar, Timmer was eerder bij de bal. Daarnaast werd natuurlijk verzuimd om Biseswar en Makaay een pingel te geven. En als onze Tukker vindt dat er bij Schwalbuarez niets aan de hand was (beide liepen te duwen en te trekken, dus ik vond het er geen), had hij consequent moeten zijn en deze natnek zijn tweede gele kaart moeten geven en dus rood.

Over de JOS: kansloze samenvatting, elk afzwaaier van de snavels werd uitgezonden, en er werd geen enkele kritische noot geplaatst bij het gejank van dat konijn. Ik ga bijna terugverlangen naar Talpa...
:drecul.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma sep 22, 2008 2:52 pm

Objectief.. Lachwekkend.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 2:53 pm

Dat van dat doorhalen was Verthongen ..

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » ma sep 22, 2008 3:09 pm

joey schreef:Die klap heb ik bij Willem ll-Ajax al gehad. Die nederlaag vond ik veel erger dan het gelijkspel van gisteren. In de Kuip een punt laten liggen kan nog gebeuren. Zeker met zo'n scheidsrechter.
Punt laten liggen kan idd gebeuren, maar de manier waarop maakt me gewoon verdrietig, vond AJAX gewoon kut, tegen Fnoord moet je gewoon meer je best doen.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma sep 22, 2008 4:18 pm

Het wordt dus gewoon een frusterend jaar en dat al na 3 wedstrijden , het wordt al een hele opgave om naar de wedstrijden te kijken en je ergeren aan dingen die je van te voren al wist. Ik denk dat de postings van een heleboel AT'ers over 1 of 2 maanden nog erger zullen zijn. Ik zal iig geen negatieve argumenten over Bassie posten aangezien die van zelf de komende weken gaan komen. Kern uitspraken slechte takticus , slechte aankopen en waardeloze wissels. :blush.gif:

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma sep 22, 2008 5:36 pm

slechte aankopen? laat je nakijken, op Sno na, zijn het goede aankopen

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma sep 22, 2008 5:41 pm

Oleguer en Sno vind ik geen goede aankopen. Vooral Oleguer niet. Met Aissati, Sulejmani en Cvitanich is weinig mis wat mij betreft.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma sep 22, 2008 5:46 pm

Passievol Feyenoord morele winnaar
Door SJOERD MOSSOU

ROTTERDAM - Diego Biseswar gebaarde met zijn armen naar het publiek en wat volgde was een hartgrondige, collectieve brul. Feyenoord-Ajax (2-2) naderde zijn einde en niemand op de tribunes zat nog op zijn stoeltje. In een Klassieker zonder goed voetbal maakte de hartstocht alles goed.

Feyenoord mocht dan een stevige hand geholpen zijn door scheidsrechter Eric Braamhaar, de Rotterdamse club voelde zich terecht de morele winnaar. Na weken vol tegenvallers en blessures knokte de ploeg van trainer Verbeek zich naar een verdiend gelijkspel. De Kuip reageerde dankbaar, drie dagen na de pijnlijke nederlaag tegen Kalmar FF in het UEFA Cup-toernooi.

,,Vooraf werden we door iedereen afgeschreven,’’ zei verdediger Kevin Hofland. ,,Niemand gaf een cent voor onze kansen.’’

Het maakte bij Feyenoord een soort verbetenheid los op een nu al cruciaal moment in het seizoen. Volgende week wacht het zware uitduel met FC Groningen en daarna de return tegen Kalmar FF in Zweden. Niemand bij Feyenoord zei het voor de Klassieker hardop, maar een crisis lag op de loer, nog voordat Verbeek goed en wel begonnen was.

Het perspectief oogde vooraf niet bepaald rooskleurig voor Feyenoord. Aanvoerder Giovanni van Bronckhorst was zaterdag de volgende die afhaakte met een blessure, de zoveelste in een lange rij. Noodgedwongen vormden vier jonkies het middenveld tegen Ajax: Georginio Wijnaldum (17), Leroy Fer (18), Luigi Bruins (21) en de opnieuw uitstekende Biseswar (20).

,,Zij hebben het super gedaan,’’ vond Jon Dahl Tomasson, de maker van beide Feyenoord-treffers. ,,Die jongens hebben laten zien dat dit team toekomst heeft.’’

Welkome hulp kreeg Feyenoord niettemin van de arbitrage, in het bijzonder tussen de 81ste en de 84ste minuut. Eerst werd Ajacied Luis Suárez in het strafschopgebied duidelijk neergetrokken door André Bahia, maar zonder gevolgen. Toen Feyenoorder Michael Mols even later gretig naar de grond ging met Urby Emanuelson in zijn rug, wees Braamhaar wél naar de stip. Tomasson maakte gelijk: 2-2.

Achteraf bleef Braambaar achter zijn beslissingen staan. ,,Mols wordt duidelijk naar de grond gewerkt. Dat was meer een strafschop dan de situatie met Suárez. Dat was hangen en trekken van beide kanten. Daarom geen strafschop.’’

Het sluitstuk paste bij een voetbalwedstrijd die van gedoe en gehannes aan elkaar hing. Veel overtredingen, veel fouten en tribunes waar de emotie vanaf droop; de topper in de eredivisie had veel weg van - pak ‘m beet - Macclesfield Town tegen Kidderminster Harriers.

Scheidsrechter Braamhaar was niet de enige die af en toe het spoor bijster was in dat decor van chaos.

Tim de Cler ging na 38 minuten opzichtig in de fout in een duel met Suárez, nadat eerst Timmer de bal slecht had weggetrapt. Jeffrey Sarpong profiteerde, door laag en hard raak te schieten: 1-0.

Kort voor rust ontsnapte Feyenoord voor het eerst dankzij Braamhaar. Invaller en oud-Feyenoorder Leonardo was eerder bij de bal dan Timmer, die buiten zijn strafschopgebied wilde ingrijpen. De keeper torpedeerde de zo goed als doorgebroken Ajax-aanvaller, maar kwam goed weg met een gele kaart.

Braamhaar echter: ,,Achter Timmer liep nog een Feyenoord-speler, daarom geel en geen rood.’’

In de tweede helft trok Feyenoord de wedstrijd naar zich toe. Niet door goed te spelen, wel door gepassioneerd de strijd aan te gaan tegen een steeds fletser spelend Ajax.

Makaay schoot eerst nog uit kansrijke positie over, maar na 49 minuten was het alsnog raak. Biseswar snelde het strafschopgebied in en schoot op de voet van Maarten Stekelenburg, Tomasson kopte de rebound ongehinderd binnen: 1-1.

Aangevoerd door het Legioen voerde Feyenoord het tempo verder op, maar opnieuw kwam Ajax op voorsprong. Suárez rommelde zich in de 68ste minuut langs De Cler en Hofland, Klaas-Jan Huntelaar schoot raak: 2-1. Een doelpunt dat voor Feyenoord voelde als een rechtse directe, maar de thuisploeg weigerde zich gewonnen te geven.

,,Dat is misschien onze grootste winst,’’ vond Tomasson. ,,Dat we karakter hebben getoond op de belangrijke momenten. Alleen op die manier kom je uit een moeilijke fase.’’

Ook bij Verbeek overheerste een gevoel van tevredenheid. ,,Vooraf hadden we op drie terreinen wat te winnen. Allereerst door drie punten te halen, zoals in elke wedstrijd. Dat is niet gelukt, maar we hebben wél aan zelfvertrouwen gewonnen. Ten derde stond de goodwill van het publiek op het spel en ook op dat vlak kunnen we tevreden zijn. Ik denk dat de mensen een Feyenoord hebben gezien zoals ze dat graag zien.’’
www.sportwereld.nl

Als zelfs het AD zo openlijk toegeeft dat Braamhaar Feyenoord bevoordeelde, lijkt me daar weinig twijfel over bestaan. Ajax heeft weinig geluk met de arbitrage in dit nog zo prille seizoen.
Huntelaar is boos in de Kuip
Door MAARTEN WIJFFELS

ROTTERDAM - ,,Het niveau begint me de keel uit te hangen. Ik erger me al langer aan het inconsequent fluiten van scheidsrechters in Nederland,’’ zei Klaas Jan Huntelaar na de tumultueuze Klassieker.

De spits en aanvoerder van Ajax greep de 2-2 en de rol van scheidsrechter Eric Braamhaar bewust aan om een appèl te doen op het verantwoordelijkheidsbesef van álle arbiters die de eredivisie in goede banen moeten leiden.

Vrij vertaald vindt Huntelaar dat scheidsrechters heus foute beslissingen mogen nemen. Die namen hijzelf en zijn collegavoetballers zondag in de Kuip ook weer. Maar waar van topvoetballers wordt verwacht dat ze na een overduidelijke misser onverstoorbaar hun werk blijven doen, daar moeten ook scheidsrechters na een fout zo sterk zijn om één lijn te blijven hanteren. En niet aan het compenseren te slaan.

,,Ik wil beginnen met te zeggen dat wij zelf slecht gespeeld hebben,’’ zei Huntelaar, de maker van de 2-1. ,,We wisten dat Feyenoord het zou zoeken in strijdlust en kracht en wij hebben daar veel te weinig voetbal en combinaties tegenover gezet. Door te snel te kiezen voor de lange bal, speelden we Feyenoord in de kaart.

,,Als je daardoor niet kunt winnen, dan is dat balen. Maar nu blijf je zitten met de wetenschap dat óók de scheidsrechter veel invloed heeft gehad op het resultaat. Situaties in de strafschopgebieden durfde hij niet hetzelfde te beoordelen. Als je ziet waar Feyenoord een penalty voor krijgt en wij tot drie keer toe niet…Begrijp je dan wel helemaal welke belangen er op het spel staan, denk ik dan? Ik vond het dramatisch zoals Braamhaar het deed.’’

Tijdens het massale opstootje in de slotfase besloot Huntelaar zijn ergernis al te uiten. Hij vatte de irritatie van alle 22 kiftende spelers samen in één zin die hij Braamhaar toebeet. ,,Dit komt door jou en je inconsequente gefluit.’’

Met de Oranje-international beleefden meer spelers van Ajax zondag een gevoel van déjá-vu. De situatie waarin Luis Suárez geen penalty kreeg toen André Bahia de spits in de slotfase bij een 2-1 voorsprong duidelijk neertrok, deed zich ook vorig seizoen voor.

Toen kreeg de Uruguyaan in de slotfase tegen FC Twente geen strafschop tegenover keeper Sander Boschker bij een 1-1 stand. De competitie was destijds gevorderd tot vier speelronden voor het einde. Ook toen leverde Ajax dure punten in (2-1 nederlaag) die het tekort kwam in de titelstrijd met PSV.

Ajax’ middenvelder Jan Vertonghen riep die fase in herinnering toen hij zei: ,,Ik denk dat Suárez zijn reputatie vandaag weer tegen heeft. Maar dat mag natuurlijk niet tellen als je scheidsrechter bent.

,,Dat we nu nog heel vroeg in het seizoen zitten en niet op het eind, maakt voor mij geen verschil,’’ aldus Huntelaar.

,,Het gaat me om het principe. Iedereen ziet vandaag dat Timmer de doorgebroken Leonardo onderuit haalt, maar slechts geel krijgt. Als uitleg zegt Braamhaar dat er nog verdedigers meeliepen. Nou, die liepen hoogstens mee om de bal uit het net te halen. Ze hadden Leonardo nooit meer ingehaald.

,,Hier durfde hij volgens mij geen rood te geven. Als je niet tegen die druk kunt, houdt het op. Er zijn trouwens scheidsrechters die wel één lijn durven te volgen. Ongeacht het stadion, de ambiance of de stand in de wedstrijd. Roelof Luinge bijvoorbeeld. Of Dick Jol. Luinge is niet mijn grote vriend, maar hij durft wel zijn eigen ding te doen. Maar laat ik niet te veel meer zeggen, voor je het weet loop je het risico dat ze je gaan zoeken in het veld.’’
www.sportwereld.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma sep 22, 2008 5:53 pm

goodfella schreef:Oleguer en Sno vind ik geen goede aankopen. Vooral Oleguer niet. Met Aissati, Sulejmani en Cvitanich is weinig mis wat mij betreft.
Ik heb geen idee of er weinig mis is met Cvita. Die jongen zal misschien uitkomen op een paar minuutjes dit seizoen.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma sep 22, 2008 6:04 pm

Peter schreef:
goodfella schreef:Oleguer en Sno vind ik geen goede aankopen. Vooral Oleguer niet. Met Aissati, Sulejmani en Cvitanich is weinig mis wat mij betreft.
Ik heb geen idee of er weinig mis is met Cvita. Die jongen zal misschien uitkomen op een paar minuutjes dit seizoen.
We zullen het zien Peter.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma sep 22, 2008 6:05 pm

Ik vind het werkelijk te bizar voor woorden dat zoveel mensen na drie wedstrijden al weten hoe het hele seizoen er uit zal zien
I think I lost my fucking headache

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma sep 22, 2008 6:06 pm

LucaS schreef:Ik vind het werkelijk te bizar voor woorden dat zoveel mensen na drie wedstrijden al weten hoe het hele seizoen er uit zal zien
Die mensen hopen nu eenmaal dat het slecht gaat met Ajax Lucas!

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2155
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Bericht door Cluijffert » ma sep 22, 2008 6:38 pm

dat het is inderdaad Goede Jongen... je hebt het helemaal door!
gelukkig dat jij geeft deze forum nog niveau met jou inzichten, want anders... :smallgrin.gif:
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » ma sep 22, 2008 7:31 pm

Afbeelding
Afbeelding

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 7:52 pm

De scheidsrechtersbaas heeft officieel vastgesteld dat we zijn bestolen:
Uilenberg: 'Ajacied Suárez verdiende penalty'

Scheidsrechterbaas Jaap Uilenberg vindt dat Ajacied Luis Suárez zondag in het duel met Feyenoord een strafschop verdiende. 'Als je de beelden op televisie ziet, is het gewoon een penalty', zei hij maandag in het Eredivisie Live-programma Sport aan Tafel. 'De vraag is, kan een scheidsrechter dat soort situaties altijd waarnemen?'

'Het is onmogelijk om altijd op de juiste positie te staan', vervolgde Uilenberg. 'Iedere scheidsrechter zou op basis van de televisiebeelden voor een strafschop fluiten. Ook Eric Braamhaar.' Laatstgenoemde gaf Feyenoord na het voorval met Suárez wel een penalty, waardoor het 2-2 werd. 'Dat was een goede beslissing. Dat was ook een strafschop', vond Uilenberg.

'We hebben aan het begin van het seizoen instructies geven. Ieder duidelijk geval van vasthouden in het strafschopgebied is een penalty', sloot Uilenberg af.
Sportweek

Over het torpederen van Leonardo heeft hij het voor het gemak niet. :excited.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Plaats reactie