Feyenoord - Ajax 21-09-08

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58904
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 7:34 am

Thomas schreef:
LucaS schreef:Kan iemand ajb Suarez en ons uit het lijden verlossen
Twee assists. Verder geen geweldige wedstrijd, inderdaad.
Nou, 1 assist, die 2e kun je met de beste wil van de wereld geen assist noemen ..

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma sep 22, 2008 7:40 am

Schaamhaar woont tegenover mij in het zelfde dorp , ik zie allemaal leuke bloemen pakketjes bij hem thuis worden afgeleverd. :smallgrin.gif:

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma sep 22, 2008 7:47 am

Ik had gisteren de wedstrijd niet gezien, wel werd ik op de hoogte gehouden via vrienden. Ik hoorde de penalty voor feyenoord en tuurlijk zei iedereen dat het onterecht was... Maar toen ik vervolgens de samenvatting zag, kon ik m'n ogen niet geloven.

Dit is al de zoveelste topper die beslist wordt door een scheidsrechterlijke handeling. Tuurlijk was Ajax niet goed etc etc etc etc, maar ook slechte wedstrijden moet je kunnen winnen (kenmerk van een kampioen toch?). Op deze manier is het gewoon niet te doen.

Je weet dat Feyenoord in de laatste 5 minuten met een 1-2 achterstand alles in werk stelt om gelijk te komen. Dat zo'n flapdrol als scheidsrechter daar intrapt is niet goed te praten.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma sep 22, 2008 7:59 am

Vraag me af of Perez niet beter was geweest dan Sno en onze Leo :blush.gif:

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma sep 22, 2008 8:01 am

Toppie schreef:Vraag me af of Perez niet beter was geweest dan Sno en onze Leo :blush.gif:
Denk het wel, omdat je een zwak feyenoord gewoon weg kunt tikken. Sno en Leo hebben dan inzicht niet.

Vind het zowiezo raar dat Leo de voorkeur krijgt over Cvitanic. Leo heb ik nog nooit op enig inzicht kunnen betrappen en is veel te vaak afwezig.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma sep 22, 2008 8:09 am

GangstaRiB schreef:
Toppie schreef:Vraag me af of Perez niet beter was geweest dan Sno en onze Leo :blush.gif:
Denk het wel, omdat je een zwak feyenoord gewoon weg kunt tikken. Sno en Leo hebben dan inzicht niet.

Vind het zowiezo raar dat Leo de voorkeur krijgt over Cvitanic. Leo heb ik nog nooit op enig inzicht kunnen betrappen en is veel te vaak afwezig.
Dan is het toch raar dat van Basten hier nog op deze site punten scoord. Als nou iedereen in het verleden kijkt waren Blind , Wouters , Koeman allang afgeserveerd. Kijk naar het spelersbeleid, de foute wissels en dan doen ze deze Job nog met z'n drieen. Ga toch eerst in de leer en dan coachen. Zie meerdere Internationals die dat hebben gedaan. Daar zijn er trouwens maar op een enkeling na weinig in geslaagd. Hij is de trainer van Ajax en niet van RKC dus hij heeft gewoon teveel verantwoording klaar...

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma sep 22, 2008 8:13 am

Toppie schreef:Als nou iedereen in het verleden kijkt waren Blind , Wouters , Koeman allang afgeserveerd.
Natuurlijk niet. Ook in het verleden werden gelukkig, door de normaal denkende supporters, Blind, Wouters en Koeman niet al na 3 competitiewedstrijden afgeserveerd.
Toppie schreef:Ga toch eerst in de leer en dan coachen.
Wat denk je dat hij de afgelopen paar jaar bij de KNVB heeft gedaan?

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » ma sep 22, 2008 8:15 am

Jabu schreef:
Toppie schreef:Als nou iedereen in het verleden kijkt waren Blind , Wouters , Koeman allang afgeserveerd.
Natuurlijk niet. Ook in het verleden werden gelukkig, door de normaal denkende supporters, Blind, Wouters en Koeman niet al na 3 competitiewedstrijden afgeserveerd.
Toppie schreef:Ga toch eerst in de leer en dan coachen.
Wat denk je dat hij de afgelopen paar jaar bij de KNVB heeft gedaan?
Een clubcoach is heel anders dan een Landencoach als je begrijpt wat ik bedoel

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47918
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma sep 22, 2008 8:55 am

Thomas schreef:
Peter schreef:Anyway, ik geef Thomas wel wat credits voor Biseswar. Die speelde een puike partij, maar dat was ook wel te verwachten.
:biggthumpup.gif:

Maar hoe bedoel je dat het wel te verwachten was? Omdat Van der Wiel een centrumverdediger is? Roep ik al tijden. Niet dat hij als back minder is dan Silva, maar die had Ajax dan ook niet moeten kopen.
Biseswar is iemand die zijn man opzoekt en er met een turbootje langs probeert te komen. Daar heeft vdWiel het zoals voorspeld lastig mee, aangezien hij alle sprintduels kansloos verliest.

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma sep 22, 2008 9:01 am

Jinne schreef:Dat lijkt eerder op knijpen van Urby. Mols gaat voor de hoofdrol in Platoon 2.
LOL, ik dacht ook al bij die foto "het lijkt wel alsof hij wordt doodgeschoten." Maar ja, arme scheidsrechtertjes, het gaat allemaal zo snel tegenwoordig dat voetbal. :aai.gif:

Maar Urby heeft iets slachtofferigs over zich. Iedereen brult zo'n scheidsrechter ondersteboven maar hij gaat een keer netjes bij Vink verhaal halen en krijgt dan meteen een gele kaart (vorig jaar in De Kuip), en dit deed me ook weer denken aan die sullige strafschop tegen PSV met die duikelaar-zonder-nek.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58904
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 9:38 am

Ik denk dat het meer de ergenis is dat wij geen penaltie krijgen en Feyenoord wel.Zoals eerder gezegt, de situatie was er niet naar om je handen te gebruiken.Was geen doelrijpe kans, of het ontstaan van.Vermaelen was ook nog in de buurt, en de bal stuiterde hoog op.

Van Bahia t.o.v. Suarez daar zou Suarez wel in een goede scorings positie zijn gekomen.Kijk, het is goed gezegt in het begin van het seizoen, er gaat meer gelet worden op vasthouden, tja, en dan kun je een penaltie verwachten.Dom van Urby, de zoveelste fout, ook nog eens onnodig.

Ik geef degene wel gelijk dat Braamhaar dan ook had moeten fluiten bij KJH en Suarez, neemt niet weg dat het een bagger pot was van de kant van AJAX.Een zeer povere klassieker ..

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma sep 22, 2008 9:47 am

Na een nacht slapen blijf ik nog bij mijn mening dat het huidige Ajax nog niet voldoet aan wat we aan niveau mogen verwachten, dit ondanks de tientallen miljoenen die zijn geïnvesteerd.

Het blijft onbegrijpelijk dat er blijkbaar nergens backs te vinden zijn die een tegenstander weten uit te schakelen. Vroeger stonden de slechtste voetballers back en kregen de opdrachten: niet binnendoor en niet laten voorzetten. De huidige Ajaxbacks beheersen dat niet.

Je mag het v.d. Wiel niet kwalijk nemen, hij speelt nu voor het eerst back, heeft dat in de jeugd niet gedaan (schreef hij zelf ook, vorig jaar in zo'n Ajax-Life) en mist het meedogenloze van de verdediger. Ajax leidt immers geen mandekkers op. Dat is niet erg, maar haal ze dan ergens vandaan en dat is niet gebeurd.

Braamhaar blijft een drama, maar de vraag is niet of Ajax wordt benadeeld, maar waarom feyenoord in thuiswedstrijden zoveel strafschoppen krijgt op het moment dat het voor de stand belangrijk is. Vorig seizoen zes strafschoppen die direct de stand beïnvloeden en vreemd, voornamelijk aan het begin van het seizoen. Scheidsrechters durven in een "volle kuip" niet tegen feyenoord te fluiten i.t.t. in de Arena. Dit seizoen tegen Volendam bij 0-0 , domme handsbal, bij 1-0 (buiten het strafschopgebied) en gisteren bij 1-2. In uitwedstrijden krijgt feyenoord die strafschoppenniet.

Onder "uitslag beïnvloeden" versta ik in dit geval een grote beïnvloeding van de stand: bij 5-0 is dat niet het geval, bij een gelijke stand of één doelpunt verschil wel.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9368
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma sep 22, 2008 9:50 am

Omkoopschandalen zijn in Nederland gelukkig onmogelijk. Daar moet je in Italie en, af en toe, Duitsland voor zijn.

In Nederland spreekt men, als de twijfel wel erg nadrukkelijk aandringt, liever van onkunde. Want iemand als Mols mag dan de goede aard van de mens met zijn bedriegelijke zwanenzang te kijk zetten, bij de man in het zwart staat diezelfde voortreffelijke aard, per definitie, niet ter sprake.

:wals.gif:

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 22, 2008 9:54 am

Voetske schreef:
Thomas schreef:
LucaS schreef:Kan iemand ajb Suarez en ons uit het lijden verlossen
Twee assists. Verder geen geweldige wedstrijd, inderdaad.
Nou, 1 assist, die 2e kun je met de beste wil van de wereld geen assist noemen ..
Dat telt gewoon als een assist hoor. Zonder dat laatste beslissende (al dan niet bewuste) tikje van Suárez had Huntelaar de bal nooit zo voor z'n voeten gehad.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 9:56 am

Maar misschien moeten we eens kijken naar het spel van Ajax. Met scheidsrechters en hun fouten hebben we nu eenmaal te maken. Het is verdomd ergelijk, maar laten we wel wezen, het spel van Ajax gisteren rechtvaardigde geen overwinning. Waarom konden we niet wat Kalmar FF wel kon?
Van Basten had gekozen voor Sulejmani op 10 en een middenveld met Sno. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Sulejmani is een speler die geen verdedigend werk verzet. Er staat dus, uitgaande van de basisopstelling, een ploeg met weinig verband tussen aanval en middenveld. Alleen Sarpong wilde nog wel eens iets doen op dat punt. Suarez en KJH kiezen positie, die verwachten dat ze aangespeeld worden en meteen hun actie/doelpoging kunnen wagen. Zelfde geldt voor invaller Leonardo. Maar door wie moeten ze worden aangespeeld?
Zien we het middenveld, dan valt op dat er snel teruggelopen wordt. Daardoor is het gat tussen middenveld en aanval groot. De aanvallers moeten dus de bal komen halen en tientallen meters overbruggen. Kracht om mee te verdedigen hebben ze niet meer, als ze daar al toe geneigd zijn. Gevolg: nog meer druk op middenveld/verdediging en nog meer teruglopen.
Aan het begin van het seizoen werd hier, m.i. terecht, gesteld dat een creatieve middenvelder die wist waar hij moest lopen het middenveld zou kunnen ontlasten. Daarom juichte bijna iedereen de komst van Aissati toe. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en wat zien we? Het middenveld is met Sno nóg minder creatief geworden. Het probleem is dus feitelijk toegenomen. Aangezien Van Basten een pure aanvaller op 10 wil laten spelen (Sulejmani) en die aanvaller zich aansluit bij het blok voorin, komt het middenveld in ondertal te staan. Gevolg is dat de tegenstander de slag daar kan winnen. Welke voetbalkenner zei ooit dat je alleen kunt domineren als je het middenveld in handen hebt (quizvraag)?
Het probleem werd nog verergerd, toen Sarpong werd gewisseld voor een verdedigende speler. Toen was er helemaal geen contact meer tussen de aanval en de rest van de ploeg. Symptomatisch was dat Suarez ergens in zijn eentje een duel aanging met Bahia, terwijl scheidsrechters, grensrechters en bijna alle Ajacieden op vijftig meter stonden. Er is geen aansluiting.
Wat moeten we van de opstelling vinden? Ik heb mijn bedenkingen. Van der Wiel heeft geen startsnelheid, is hij de aangewezen man om (de hele wedstrijd!) tegen Biseswar te spelen? Waarom heeft Van Basten niet ingegrepen? Waarom niet met Sarpong op 10 en Sulejmani op 11? Waarom Sarpong gewisseld? Waar was Siem de Jong? Waarom speelde Ajax niet vooruit, schoven de verdedigers niet door? Is met dit spelsysteem Feyenoord niet in de kaart gespeeld?
Het stinkt aan alle kanten!

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma sep 22, 2008 9:57 am

[quoteOmkoopschandalen zijn in Nederland gelukkig onmogelijk. Daar moet je in Italie en, af en toe, Duitsland voor zijn. [/quote]

België; Duitsland en België liggen niet zo ver weg. Ik voel me niet superieur aan Belgen of Duitsers.

Was er (illegaal) via China toevallig veel geld te verdienen bij een 2-2? :ajaxsmiley.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58904
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 9:58 am

Thomas schreef:
Voetske schreef:
Thomas schreef: Twee assists. Verder geen geweldige wedstrijd, inderdaad.
Nou, 1 assist, die 2e kun je met de beste wil van de wereld geen assist noemen ..
Dat telt gewoon als een assist hoor. Zonder dat laatste beslissende (al dan niet bewuste) tikje van Suárez had Huntelaar de bal nooit zo voor z'n voeten gehad.
.. we gaan wel heel diep hé .. tikje ?, hij struikelt .. maar het zal wel hoor ..

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 22, 2008 10:02 am

Struikelt of niet, hij raakt de bal nog aan waardoor die bij Huntelaar terechtkomt. Of niet?
joey schreef:Maar misschien moeten we eens kijken naar het spel van Ajax. Met scheidsrechters en hun fouten hebben we nu eenmaal te maken. Het is verdomd ergelijk, maar laten we wel wezen, het spel van Ajax gisteren rechtvaardigde geen overwinning. Waarom konden we niet wat Kalmar FF wel kon?
Van Basten had gekozen voor Sulejmani op 10 en een middenveld met Sno. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Sulejmani is een speler die geen verdedigend werk verzet. Er staat dus, uitgaande van de basisopstelling, een ploeg met weinig verband tussen aanval en middenveld. Alleen Sarpong wilde nog wel eens iets doen op dat punt. Suarez en KJH kiezen positie, die verwachten dat ze aangespeeld worden en meteen hun actie/doelpoging kunnen wagen. Zelfde geldt voor invaller Leonardo. Maar door wie moeten ze worden aangespeeld?
Zien we het middenveld, dan valt op dat er snel teruggelopen wordt. Daardoor is het gat tussen middenveld en aanval groot. De aanvallers moeten dus de bal komen halen en tientallen meters overbruggen. Kracht om mee te verdedigen hebben ze niet meer, als ze daar al toe geneigd zijn. Gevolg: nog meer druk op middenveld/verdediging en nog meer teruglopen.
Aan het begin van het seizoen werd hier, m.i. terecht, gesteld dat een creatieve middenvelder die wist waar hij moest lopen het middenveld zou kunnen ontlasten. Daarom juichte bijna iedereen de komst van Aissati toe. Inmiddels zijn we een paar maanden verder en wat zien we? Het middenveld is met Sno nóg minder creatief geworden. Het probleem is dus feitelijk toegenomen. Aangezien Van Basten een pure aanvaller op 10 wil laten spelen (Sulejmani) en die aanvaller zich aansluit bij het blok voorin, komt het middenveld in ondertal te staan. Gevolg is dat de tegenstander de slag daar kan winnen. Welke voetbalkenner zei ooit dat je alleen kunt domineren als je het middenveld in handen hebt (quizvraag)?
Het probleem werd nog verergerd, toen Sarpong werd gewisseld voor een verdedigende speler. Toen was er helemaal geen contact meer tussen de aanval en de rest van de ploeg. Symptomatisch was dat Suarez ergens in zijn eentje een duel aanging met Bahia, terwijl scheidsrechters, grensrechters en bijna alle Ajacieden op vijftig meter stonden. Er is geen aansluiting.
Wat moeten we van de opstelling vinden? Ik heb mijn bedenkingen. Van der Wiel heeft geen startsnelheid, is hij de aangewezen man om (de hele wedstrijd!) tegen Biseswar te spelen? Waarom heeft Van Basten niet ingegrepen? Waarom niet met Sarpong op 10 en Sulejmani op 11? Waarom Sarpong gewisseld? Waar was Siem de Jong? Waarom speelde Ajax niet vooruit, schoven de verdedigers niet door? Is met dit spelsysteem Feyenoord niet in de kaart gespeeld?
Ik ben het eens met een groot deel van je kritiek, maar Van Basten gaf vooraf aan dat Sulejmani en Sarpong net als in voorgaande wedstrijden gewoon veel zouden switchen. Sulejmani zou dus ook op 11 komen te spelen en Sarpong op 10.

Silva was volgens mij zeker net zo hard voorbij gelopen als Van der Wiel.

We hadden inderdaad behoefte aan balvastheid, maar door de blessures van Sulejmani en Aissati hadden we eigenlijk alleen nog Sarpong over die dat enigszins met zich meebrengt. En Sno, maar van die oplossing van Van Basten ben ik niet gecharmeerd.

Suárez gaat in dat opzicht overigens ook niet vrijuit hoor. Hij geeft twee assists, maar verspeelde wel heel vaak snel de bal waardoor de ploeg meteen weer moest omschakelen. In dat opzicht heeft hij ook gefaald. Is iets waar hij aan moet werken. Sulejmani is bijvoorbeeld nu al balvaster dan Suárez.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58904
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 10:04 am

Thomas schreef:Struikelt of niet, hij raakt de bal nog aan waardoor die bij Huntelaar terechtkomt. Of niet?
Persoonlijk vind ik, over het hoe en wat van deze assist, dat dat precies de armoede van AJAX aangeeft ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58904
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 10:04 am

... en wat is van Basten zijn bedoeling met Cvitanich ?.

Gebruikersavatar
Rooie
Berichten: 8117
Lid geworden op: ma mar 31, 2008 10:52 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door Rooie » ma sep 22, 2008 10:07 am

Voetske schreef:... en wat is van Basten zijn bedoeling met Cvitanich ?.
Ik neem aan dat die jongen donderdag aan het werk wordt gezet, ik ben het eens dat je die jongen de tijd moet geven om zich aan te passen en niet direct constant laat spelen, maar om hem dan meteen helemaal niet te gebruiken, lijkt me ook niet bevorderlijk voor de integratie in het team en het spel van Ajax.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma sep 22, 2008 10:07 am

Voetske schreef:... en wat is van Basten zijn bedoeling met Cvitanich ?.
Reserve na Leonardo.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58904
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 10:10 am

Demosthenes schreef:
Voetske schreef:... en wat is van Basten zijn bedoeling met Cvitanich ?.
Reserve na Leonardo.
Dus de eerdere tribuneklant Leonardo heeft Cvitanich voor bij gestreefd ?.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 10:15 am

Thomas schreef:Ik ben het eens met een groot deel van je kritiek, maar Van Basten gaf vooraf aan dat Sulejmani en Sarpong net als in voorgaande wedstrijden gewoon veel zouden switchen. Sulejmani zou dus ook op 11 komen te spelen en Sarpong op 10.
Dat is leuk bij balbezit, maar hoe moet het bij balverlies? Van Sulejmani hoef je dan weinig te verwachten. Ik ben geen voorstander van een pure aanvaller op 10, maar als je het zo doet, heeft het voor de rest van de ploeg aanzienlijke consequenties. Het team dreigt in twee stukken uiteen te vallen, waardoor Sno en Vertonghen samen het middenveld moeten runnen met alle gevolgen van dien. Dat zag je gisteren dus gebeuren, met als gevolg dat Sno en Vertonghen voor alle zekerheid terugrenden. F. kon daarom relatief gemakkelijk op onze helft komen.
Wil je met een aanvallende 10 spelen, dan moet een van de centrumverdedigers (bij voorkeur) doorschuiven om het middenveld te versterken. Anders ben je gezien.

Silva was volgens mij zeker net zo hard voorbij gelopen als Van der Wiel.
Dat zou best kunnen, maar misschien was rugdekking een optie?
Mij viel op dat Van Basten niet ingreep. Terwijl het steeds op dezelfde manier mis ging.

We hadden inderdaad behoefte aan balvastheid, maar door de blessures van Sulejmani en Aissati hadden we eigenlijk alleen nog Sarpong over die dat enigszins met zich meebrengt. En Sno, maar van die oplossing van Van Basten ben ik niet gecharmeerd.
En De Jong?
Sno denkt en handelt te langzaam, die kan die rol niet aan.
Suárez gaat in dat opzicht overigens ook niet vrijuit hoor. Hij geeft twee assists, maar verspeelde wel heel vaak snel de bal waardoor de ploeg meteen weer moest omschakelen. In dat opzicht heeft hij ook gefaald. Is iets waar hij aan moet werken. Sulejmani is bijvoorbeeld nu al balvaster dan Suárez.
Mee eens, daar moet hij aan werken. Maar die jongen kreeg weinig steun, dat moet ook gezegd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma sep 22, 2008 10:29 am

joey schreef:Maar misschien moeten we eens kijken naar het spel van Ajax. Met scheidsrechters en hun fouten hebben we nu eenmaal te maken. Het is verdomd ergelijk, maar laten we wel wezen, het spel van Ajax gisteren rechtvaardigde geen overwinning.
Hier ga ik niet met je mee, vrees ik.

Een 1-2 overwinning voor Ajax zou totaal, maar dan ook totaal niet overtuigend zijn geweest en qua voetbal is de opmerking gerechtvaardigd dat twee zulke intens middelmatige elftallen eigenlijk allebei nul punten hadden verdiend in plaats van allebei één, maar die uitslag van 1-2 had wel degelijk gewoon op het bord moeten staan. Ajax had daar een niet-overtuigende en amper verdiende overwinning moeten boeken. Dat die overwinning niet overtuigend en amper verdiend zou zijn geweest, betekent nog niet dat een scheidsrechter er dan maar een gelijkspelletje van mag boetseren.

Ik heb, als ik eerlijk ben, al jaren geen écht plezier meer bij Ajax-wedstrijden. Ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk, en dat heeft met drie factoren te maken:

1. slecht voetbal
Toevalsvoetbal, momentenvoetbal, hoe je het ook noemen wilt: Ajax speelt geen positiespel, het is niet technisch, er is geen lijn, geen structuur en er wordt nadrukkelijk gespeculeerd op een bevlieging voorin, of een 'balletje dat goed valt'. Het is abominabel, niet om aan te zien en van een niveau waar in Europees verband geen enkele tegenstander meer echt van schrikt.

2. slecht verdedigen
Ik word er echt gék van dat zelfs een aardig spelend Ajax kwetsbaar blijft omdat er gewoon geen verdediging staat. Laatste voorbeeld: FK Borac-uit. Aardige eerste helft, redelijk positiespel, maar hop: één bal voor de pot en hij ligt er gewoon in, en daarna is het tegen een veredelde hoofdklasser ook nog een kwartier 'alle hens aan dek', waarin je gewoon uit had kunnen glijden. Altijd weer die godvergeten tegengoals. Vorig jaar 45 in totaal; nu alweer dezelfde moyenne. Ik word er dól van. Tegen Feyenoord ook: wéér een gelijkmaker (1-1) uit een totaal ongevaarlijke situatie die niet eens een kans was, gewoon omdat de ene verdediger aan de kant stapt voor zijn man - en drie andere naar de blauwe lucht staan te turen terwijl Tomasson 'm er ongehinderd in knikt. Ik vind het zó slecht dat ik echt serieus twijfel of ik mijn geld en mijn tijd en mijn energie er nog wel in wil steken.

3. slechte arbitrage
Kan écht mijn middag verzieken en mijn plezier vergallen, ook al wint Ajax ruim en vielen de beslissingen niet in ons nadeel uit. Ik vind onze arbitrage zó beroerd dat ik me zelfs de blubber erger aan gemarchandeer in het voordeel van Ajax. Het probleem is niet eens dat Nederlandse scheidsrechters het niet zíen; het probleem is dat ze schipperen. Ze maken optel- en aftreksommetjes. Ze laten de teugels vieren, zodat ze ze daarna weer aan moeten halen. Het is poldermodel-fluiten.Of: nivellerend fluiten, alsof het de taak van een scheidsrechter is om de wedstrijd rustig te houden en een uitslag op het bord te krijgen waar de twee partijen in redelijkheid mee akkoord kunnen gaan. Zo'n Braamhaar zíe je gewoon voortdurend piekeren.

"Die heeft al geel, dus als ik 'm er nu nog één geef, dan moet 'ie eraf en dat zou wat te drastisch zijn."

"Thuisclub is nu twee keer heel boos geweest, dus nu maar even een geel kaartje voor de andere ploeg."

Het is laf, het is slecht, het is middelmatig. Het is precies wat KJH zegt: van Luinge valt af en toe je bek open, en soms denk je "man, jij bent écht gek", maar hij is in elk geval wél autonoom en autoritair. Hij heeft totaal schijt aan redenerinkjes en optelsommetjes. Ik kan woest op 'm zijn (Jol: zelfde verhaal), maar ik voel in elk geval niet dat misselijkmakende gevoel van intense, diepe minachting dat ik wél voel bij Braamhaar en Vink, om er maar twee te noemen.

Door deze drie factoren heb ik er op al geruime tijd geen schik meer in, en daarbij zijn de punten 2 en 3 voor mij nog belangrijker dan punt 1, gek genoeg.

K.
Still alive...

Plaats reactie