Feyenoord - Ajax 21-09-08

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13407
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma sep 22, 2008 10:39 am

Als pak-em-beet Psv een slechte wedstrijd wint, dan is dat "een kwaliteit waar je kampioen mee wordt". Nu stonden wij op het punt om dit te presteren, maar gooit Braamhaar roet in het eten. Ik zou niet weten waarom je daar niks van zou mogen zeggen omdat Ajax slecht speelde.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma sep 22, 2008 10:43 am

Het team dreigt in twee stukken uiteen te vallen, waardoor Sno en Vertonghen samen het middenveld moeten runnen met alle gevolgen van dien. Dat zag je gisteren dus gebeuren, met als gevolg dat Sno en Vertonghen voor alle zekerheid terugrenden. F. kon daarom relatief gemakkelijk op onze helft komen.
Is niet anders dan het vorig seizoen met Perez op 10. Davids en Gabri konden het niet belopen, nu Sno en Vertonghen niet, beiden een stuk minder ervaren en wat Sno betreft, ook een mindere voetballer.

Blijkbaar is Sulejmani eerste keus op 10, erna aankoop Aissati?? Siem de Jong is derde keus?

Moet er met vier aanvallers worden gevoetbald? Ik ben voorstanders van 3-4-3 (zijn we nu helemaal niet toe in staat) of 4-3-3 maar echte buitenspelers hebben we niet of worden niet opgesteld (om welke reden dan ook) KJH en Suarez zet je niet zo maar reserve en miljoenenaankoop Sulejmani moet spelen. Gevolg is dat van oorsprong middenvelder Sarpong ook een halve linkerspits wordt Het is zo ingewikkeld.

Ik heb nog geen zicht op het aankoopbeleid, welke gedachten hebben tot de aankopen geleid? Ik zie ineens Enoh op stage komen, een middenvelder en MvB is zo van hem gecharmeerd. waarom niet eerst "in eigen keuken" kijken aan wat we zelf hebben, daar reken ik ook CapeTown toe. Hij was toch voetballer van het jaar? Nee eerst Sno halen en dan pas bij Enoh uitkomen??

Over de verdediging hoef ik niets meer te schrijven, heb ik al te vaak gedaan en anderen beschrijven dat (ook) goed. :ajaxsmiley.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

GangstaRiB
Berichten: 16851
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma sep 22, 2008 10:45 am

Arthur schreef:Als pak-em-beet Psv een slechte wedstrijd wint, dan is dat "een kwaliteit waar je kampioen mee wordt". Nu stonden wij op het punt om dit te presteren, maar gooit Braamhaar roet in het eten. Ik zou niet weten waarom je daar niks van zou mogen zeggen omdat Ajax slecht speelde.
Psies.. dat zei ik ook al in m'n vorige post. De kenmerk van een kampioen is toch dat hij ook de slechte wedstrijden weet te winnen etc etc etc?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma sep 22, 2008 10:45 am

Voetske schreef:
Demosthenes schreef:
Voetske schreef:... en wat is van Basten zijn bedoeling met Cvitanich ?.
Reserve na Leonardo.
Dus de eerdere tribuneklant Leonardo heeft Cvitanich voor bij gestreefd ?.
Nee. Leonardo wordt gezien als speler voor aan de zijkant en Cvitanich centraal.
joey schreef:
Thomas schreef:Ik ben het eens met een groot deel van je kritiek, maar Van Basten gaf vooraf aan dat Sulejmani en Sarpong net als in voorgaande wedstrijden gewoon veel zouden switchen. Sulejmani zou dus ook op 11 komen te spelen en Sarpong op 10.
Dat is leuk bij balbezit, maar hoe moet het bij balverlies? Van Sulejmani hoef je dan weinig te verwachten. Ik ben geen voorstander van een pure aanvaller op 10, maar als je het zo doet, heeft het voor de rest van de ploeg aanzienlijke consequenties.
Sulejmani ging er al vrij snel af voor Leonardo. Vervolgens speelde Sarpong de hele tijd op 10 en Leonardo vanaf 11.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma sep 22, 2008 10:46 am

Arthur schreef:Als pak-em-beet Psv een slechte wedstrijd wint, dan is dat "een kwaliteit waar je kampioen mee wordt". Nu stonden wij op het punt om dit te presteren, maar gooit Braamhaar roet in het eten. Ik zou niet weten waarom je daar niks van zou mogen zeggen omdat Ajax slecht speelde.
Exact.

Enige toevoeging: mijn bewondering voor de zakelijkheid van PSV had voornamelijk betrekking op het feit dat ze - wanneer het voetballend niet wilde lukken - de verdediging konden afgrendelen. Alsof ze heel kamlpjes dachten: "Nou, dan laten we het gewoon bij 1-0. Wachten op een foutje, goaltje erin trappen en daarna op slot die deur."

Als bij PSV het hele middenveld en de hele aanval uit vorm was, dan stond er nog altijd een verdediging die wel een stootje kon hebben. Daar kwam je gewoon niet doorheen - punt uit.

Daar spreekt een vorm van beheersing uit die Ajax domweg niet heeft (trouwens: PSV ook stukken minder dan een paar jaar geleden). Ajax gooit tegenstanders doelpunten in de schoot, voortkomend uit situaties die niet eens gevaarlijk waren. Het ontbreekt er nog net aan dat Ajax ze er zelf in schiet voor de tegenpartij, maar gisteren bij die 1-1 scheelde het weinig.

Zo'n FK Borac... Die hadden aanvallend gezien écht helemaal niks te melden. Die kunnen tegen een Serie A-ploeg drie maanden aan één stuk voetballen zonder ook maar een half kansje te creëren. Maar élke ploeg die een paar hoge ballen de trechter in pompt en de beuk er in gooit, kan Ajax in ernstige problemen brengen. Zelfs tegen een beperkte ploeg als FK Borac komt Ajax niet zonder tegengoal door zo'n kwartiertje heen.

Dat vind ik wel een verschil. PSV kon in zijn goeie jaren een 1-0 over de finish tillen die weliswaar niet overtuigend was op een wijze die je deed berusten in het feit dat er (ondanks dat fletse spel van PSV) eigenlijk geen andere uitslag in had gezeten. Zó een slechte wedstrijd winnen, kan ik bewonderen, ja. Dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld Willem II - Ajax, vorig seizoen (2-3), waar Ajax ass backwards over de finish struikelde na twintig minuten kunst- en vliegwerk, tien scrimmages in de doelmond en weet ik wat allemaal.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op ma sep 22, 2008 10:51 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma sep 22, 2008 10:49 am

Nee. Leonardo wordt gezien als speler voor aan de zijkant en Cvitanich centraal.
Wordt KJH eruit gehaald omdat we 1-0 voorstaan, komt hij er ook niet in, want dan moet de voorsprong verdedigd worden. Staan we 3-0 voor, waarom dan KJH eraf halen?

Conclusie: Cvianich is gekocht als reservespits die alleen speelt als KJH niet kan worden opgesteld. Dure reserve, als je ziet dat we geen verdediging hebben en ons middenveld onevenwichtig wordt samengesteld: Sno, Gabri, Enoh, tegenover Vertonghehn aan de andere kant, eventueel Lindgren.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59005
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 11:05 am

Kowalczyk schreef:
joey schreef:Maar misschien moeten we eens kijken naar het spel van Ajax. Met scheidsrechters en hun fouten hebben we nu eenmaal te maken. Het is verdomd ergelijk, maar laten we wel wezen, het spel van Ajax gisteren rechtvaardigde geen overwinning.
Hier ga ik niet met je mee, vrees ik.

Een 1-2 overwinning voor Ajax zou totaal, maar dan ook totaal niet overtuigend zijn geweest en qua voetbal is de opmerking gerechtvaardigd dat twee zulke intens middelmatige elftallen eigenlijk allebei nul punten hadden verdiend in plaats van allebei één, maar die uitslag van 1-2 had wel degelijk gewoon op het bord moeten staan. Ajax had daar een niet-overtuigende en amper verdiende overwinning moeten boeken. Dat die overwinning niet overtuigend en amper verdiend zou zijn geweest, betekent nog niet dat een scheidsrechter er dan maar een gelijkspelletje van mag boetseren.

Ik heb, als ik eerlijk ben, al jaren geen écht plezier meer bij Ajax-wedstrijden. Ik vind het eigenlijk helemaal niet leuk, en dat heeft met drie factoren te maken:

1. slecht voetbal
Toevalsvoetbal, momentenvoetbal, hoe je het ook noemen wilt: Ajax speelt geen positiespel, het is niet technisch, er is geen lijn, geen structuur en er wordt nadrukkelijk gespeculeerd op een bevlieging voorin, of een 'balletje dat goed valt'. Het is abominabel, niet om aan te zien en van een niveau waar in Europees verband geen enkele tegenstander meer echt van schrikt.

2. slecht verdedigen
Ik word er echt gék van dat zelfs een aardig spelend Ajax kwetsbaar blijft omdat er gewoon geen verdediging staat. Laatste voorbeeld: FK Borac-uit. Aardige eerste helft, redelijk positiespel, maar hop: één bal voor de pot en hij ligt er gewoon in, en daarna is het tegen een veredelde hoofdklasser ook nog een kwartier 'alle hens aan dek', waarin je gewoon uit had kunnen glijden. Altijd weer die godvergeten tegengoals. Vorig jaar 45 in totaal; nu alweer dezelfde moyenne. Ik word er dól van. Tegen Feyenoord ook: wéér een gelijkmaker (1-1) uit een totaal ongevaarlijke situatie die niet eens een kans was, gewoon omdat de ene verdediger aan de kant stapt voor zijn man - en drie andere naar de blauwe lucht staan te turen terwijl Tomasson 'm er ongehinderd in knikt. Ik vind het zó slecht dat ik echt serieus twijfel of ik mijn geld en mijn tijd en mijn energie er nog wel in wil steken.

3. slechte arbitrage
Kan écht mijn middag verzieken en mijn plezier vergallen, ook al wint Ajax ruim en vielen de beslissingen niet in ons nadeel uit. Ik vind onze arbitrage zó beroerd dat ik me zelfs de blubber erger aan gemarchandeer in het voordeel van Ajax. Het probleem is niet eens dat Nederlandse scheidsrechters het niet zíen; het probleem is dat ze schipperen. Ze maken optel- en aftreksommetjes. Ze laten de teugels vieren, zodat ze ze daarna weer aan moeten halen. Het is poldermodel-fluiten.Of: nivellerend fluiten, alsof het de taak van een scheidsrechter is om de wedstrijd rustig te houden en een uitslag op het bord te krijgen waar de twee partijen in redelijkheid mee akkoord kunnen gaan. Zo'n Braamhaar zíe je gewoon voortdurend piekeren.

"Die heeft al geel, dus als ik 'm er nu nog één geef, dan moet 'ie eraf en dat zou wat te drastisch zijn."

"Thuisclub is nu twee keer heel boos geweest, dus nu maar even een geel kaartje voor de andere ploeg."

Het is laf, het is slecht, het is middelmatig. Het is precies wat KJH zegt: van Luinge valt af en toe je bek open, en soms denk je "man, jij bent écht gek", maar hij is in elk geval wél autonoom en autoritair. Hij heeft totaal schijt aan redenerinkjes en optelsommetjes. Ik kan woest op 'm zijn (Jol: zelfde verhaal), maar ik voel in elk geval niet dat misselijkmakende gevoel van intense, diepe minachting dat ik wél voel bij Braamhaar en Vink, om er maar twee te noemen.

Door deze drie factoren heb ik er op al geruime tijd geen schik meer in, en daarbij zijn de punten 2 en 3 voor mij nog belangrijker dan punt 1, gek genoeg.

K.
Tja, als punt 1 en 2 gewoon redelijk goed tot goed zijn, dan komt punt 3 niet eens aan bod.Dan sta je na een half uur op 0 - 3 en zal de wedstrijd heel anders gaan verlopen.Verder ben ik het met je eens, zoals ik ook regelmatig dat heb aangegeven.Teren op de individuele klasse, los zand, pulp verdediging.En steeds maar weer kun je dezelfde argumenten gebruiken waarom het fout gaat enz.Niet een linie samenhang enz.Door daar steeds op te hameren kreeg ik mijn bijnaam " Azijnpisser " :smallgrin.gif:

En het erge is dat ik ook zeer grote twijfel heb of van Basten daar verandering in gaat brengen.Of deze technische staf de kwaliteiten heeft om zoveel onkunde, gemis aan samenhang, positiespel enz. enz. er in te krijgen, c.q. de fouten er uit te halen.

Je kan steeds gaan schuiven met deze spelers, maar het blijven dezelfde spelers.Met dezelfde fouten, tekort komingen.

Het gevoel herken ik ook, al heb ik nog steeds dat leven naar de volgende wedstrijd toe, dat zal de ex-voetballer wel zijn in me.Je gaat er steeds voor zitten, om telkens weer zwaar teleurgesteld het zooitje zien aanmodderen.Steeds hoop je na b.v. zo'n bevlieginkje tegen Borac op een vervolg, en steeds is het weer het zelfde liedje ...

En dan nu meer als 30 miljoen geinvesteerd, nog eens een handvol miljoen zo de deur uit laten lopen.En nog steeds kan dit elftal/spelers me niet overtuigen dat, zeg na een maandje of vier, er iets herkenbaars te zien zal zijn wat je met een beetje goede wil het AJAX spelleke kan noemen.Dat er lijn in het spel te zien zal zijn.

Ik weet het, vroeger er bij halen zou niet mogen.Maar vroeger had je, zelfs in de mindere jaren, wel het idee het komt nog wel.Het kan een tijdje duren, maar het zit eraan te komen.Het is een kwestie van tijd.Maar nu ?,Niks van dat alles .. zoals je schrijft ..
Toevalsvoetbal, momentenvoetbal, hoe je het ook noemen wilt: Ajax speelt geen positiespel, het is niet technisch, er is geen lijn, geen structuur en er wordt nadrukkelijk gespeculeerd op een bevlieging voorin, of een 'balletje dat goed valt'. Het is abominabel, niet om aan te zien en van een niveau waar in Europees verband geen enkele tegenstander meer echt van schrikt.
...

... Huilen met de pet op ....

Jim
Berichten: 2497
Lid geworden op: di okt 28, 2003 1:30 pm

Bericht door Jim » ma sep 22, 2008 11:08 am

Kowalczyk schreef: Zo'n FK Borac... Die hadden aanvallend gezien écht helemaal niks te melden. Die kunnen tegen een Serie A-ploeg drie maanden aan één stuk voetballen zonder ook maar een half kansje te creëren. Maar élke ploeg die een paar hoge ballen de trechter in pompt en de beuk er in gooit, kan Ajax in ernstige problemen brengen. Zelfs tegen een beperkte ploeg als FK Borac komt Ajax niet zonder tegengoal door zo'n kwartiertje heen.
Het gaat bij jou wel heel snel van "Himmelhoch jauchzend" naar "zum Tode betruebt" Kowalczyk.
Na Borac schreef je nog dat het prima en heel netjes gedaan was van Ajax. Nauwelijks kritiek en we zagen zelfs al het verschil met vorig seizoen(en). Nu had Ajax daar blijkbaar toch "gewoon uit kunnen glijden".
Toen vond je Borac weliswaar ook al erg zwak, maar misschien toch nog de slechtste ploeg in de eredivisie en wist je zelfs niet zeker of Slavia Praag veel beter was. Vier dagen later is Borac ineens nog maar een veredelde hoofdklasser. Het niveau van die ploeg daalt bij jou wel erg snel. Alsmede dat van Ajax.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59005
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 11:15 am

Jim schreef:
Kowalczyk schreef: Zo'n FK Borac... Die hadden aanvallend gezien écht helemaal niks te melden. Die kunnen tegen een Serie A-ploeg drie maanden aan één stuk voetballen zonder ook maar een half kansje te creëren. Maar élke ploeg die een paar hoge ballen de trechter in pompt en de beuk er in gooit, kan Ajax in ernstige problemen brengen. Zelfs tegen een beperkte ploeg als FK Borac komt Ajax niet zonder tegengoal door zo'n kwartiertje heen.
Het gaat bij jou wel heel snel van "Himmelhoch jauchzend" naar "zum Tode betruebt" Kowalczyk.
Na Borac schreef je nog dat het prima en heel netjes gedaan was van Ajax. Nauwelijks kritiek en we zagen zelfs al het verschil met vorig seizoen(en). Nu had Ajax daar blijkbaar toch "gewoon uit kunnen glijden".
Toen vond je Borac weliswaar ook al erg zwak, maar misschien toch nog de slechtste ploeg in de eredivisie en wist je zelfs niet zeker of Slavia Praag veel beter was. Vier dagen later is Borac ineens nog maar een veredelde hoofdklasser. Het niveau van die ploeg daalt bij jou wel erg snel. Alsmede dat van Ajax.
Nee, AJAX is hosanna Jim.Doet het er echt toe hoe je naar andere clubs kijkt ?.Ik denk dat iedereen na Borac het zoveelste gevoel kreeg van het zit er een heel klein beetje aan te komen.Maar steeds wordt je weer teleurgesteld.Symptomatisch voor AJAX de laatste jaren ...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma sep 22, 2008 11:28 am

Jim schreef:Het gaat bij jou wel heel snel van "Himmelhoch jauchzend" naar "zum Tode betruebt" Kowalczyk.
Na Borac schreef je nog dat het prima en heel netjes gedaan was van Ajax. Nauwelijks kritiek en we zagen zelfs al het verschil met vorig seizoen(en). Nu had Ajax daar blijkbaar toch "gewoon uit kunnen glijden".
Toen vond je Borac weliswaar ook al erg zwak, maar misschien toch nog de slechtste ploeg in de eredivisie en wist je zelfs niet zeker of Slavia Praag veel beter was. Vier dagen later is Borac ineens nog maar een veredelde hoofdklasser. Het niveau van die ploeg daalt bij jou wel erg snel. Alsmede dat van Ajax.
Waar slaat dit nou weer op...?

Ik was na FK Borac-uit helemaal niet Himmelhoch jauchzend. Ik vond het al met al wel "netjes", ja ('netjes' is niet Himmelhoch jauchzend), voor zover er aan Borac eer te behalen viel, maar ik heb ook na die wedstrijd opgemerkt dat ik baalde van tóch weer een suffe tegengoal. Ik heb ook duidelijk geschreven dat ik het slecht vond dat Ajax na zo'n stom goaltje toch weer een kwartier van de leg was. Citeer dat er dan ook even bij, als je toch zo gretig in de archieven gaat graaien.

Die Slavia Praag-vraag wierp ik gewoon op, ter discussie, om aan te geven dat de betekenis van dit soort prestaties soms moeilijk te duiden is. Ik heb nergens gesuggereerd dat Borac van hetzelfde niveau zou zijn als Slavia Praag.

Wat kinderachtig zeg, dat archiefje graven... Quootjes uit het archief vissen en uit hun verband plukken, om zo de algemene geldigheid van een volslagen zinnige en goed verzorgde forumbijdrage te ondermijnen. Reageer er gewoon inhoudelijk op.

K.
Still alive...

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma sep 22, 2008 11:36 am

die suffe tegengoal is nog tot daar aan toe, maar in die fase het spel domineren door Borac vond ik zeer genant.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 11:36 am

Kowalczyk schreef:Zo'n FK Borac... Die hadden aanvallend gezien écht helemaal niks te melden. Die kunnen tegen een Serie A-ploeg drie maanden aan één stuk voetballen zonder ook maar een half kansje te creëren. Maar élke ploeg die een paar hoge ballen de trechter in pompt en de beuk er in gooit, kan Ajax in ernstige problemen brengen. Zelfs tegen een beperkte ploeg als FK Borac komt Ajax niet zonder tegengoal door zo'n kwartiertje heen.
Dat gaf ik na die wedstrijd al aan. Toen kwam van jou een aarzelend: misschien is dat wel een heel klein beetje zo. Maar je wilde wel een slag om de arm houden want je zag allerlei positiefs. Inmiddels niet meer, blijkbaar?

Weet je wat het is? Ik mis het IDEE. Wat gaan we doen, hoe spelen we zelf en hoe spelen we in op de gebreken van de tegenstander? Met welke spelers doen we dat, hoe is de veldbezetting?
Mannen als Cruijff of Van Gaal gingen uit van bepaalde principes. Een systeem, spelers die taken moesten uitvoeren. Gebeurde het niet zoals gepland, dan hadden de spelers een probleem. Stond tegenover dat de spelers slecht mochten spelen, als ze hun taken maar uitvoerden.Ze wisten wat ze moesten doen.
Cruijff was de man van de briljante momenten. Tegen het sterker geachte PSV stuurde hij de debutanten Rob Witschge en Aron Winter het veld in. Winter mocht Gullit voor de voeten lopen, Witschge moest op elke bal doorjagen, want er stonden plassen op het veld. Ajax won met 3-0, met o.a. een doelpunt van Witschge nadat hij de bal uit een plas had gevist.
Van Gaal was de man van het heilige systeem. Je zag zijn wissels meestal aankomen. Hij bood spelers zekerheid, alles was doorgetraind. Marc Overmars kwam geen lantaarnpaal voorbij, maar dat hoefde ook niet. De anderen zetten hem wel vrij. Danny Blind schoof automatisch door, het middenveld kwam nooit in ondertal. Er was structuur.
Die dingen mis ik nu. Daarom vroeg ik gisteren naar de analyse van Marco van Basten. Wat was zijn strijdplan? Op welke manier dacht hij in te spelen op de zwakheden van F.? Had hij meer in zijn hoofd dan: wij hebben geweldige aanvallers, die mogen het uitzoeken en dan scoren we wel? Ik zie dat namelijk niet zo.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma sep 22, 2008 11:57 am

joey schreef:Dat gaf ik na die wedstrijd al aan. Toen kwam van jou een aarzelend: misschien is dat wel een heel klein beetje zo. Maar je wilde wel een slag om de arm houden want je zag allerlei positiefs. Inmiddels niet meer, blijkbaar?
Er kwam van mij een vrij resoluut 'het moet allemaal nog veel beter en deze tegenstander stelde natuurlijk niks voor', máár ik was wel positief ja. Ik vind dat elke wedstrijd op zichzelf staat. Op een gegeven dag kun je niet meer doen dan de wedstrijd winnen die je op die dag moet spelen. Het was maar Borac, maar Ajax zette we 1-4 neer. De gedeeld (met Schalke) grootste uitoverwinning van de ronde. Dan ben ik bereid positief te zijn, en de pluspunten te belichten.

Uiteraard in de hoop dat we in de volgende wedstrijd weer een volgend stapje zouden kunnen maken.

En dat is dus niet gebeurd, al vind ik - om maar even op de hoofdlijn terug te komen - dat Ajax (ondanks het slechte spel) wel degelijk had moeten winnen, en het is aan die paardenlul van een Braamhaar te danken dat dat niet gebeurde. Dat moet, geheel los van het slechte voetbal, wel geconstateerd kunnen worden.

Met je analyse over de tijdvakken Cruijff/Van Gaal ten opzichte van het recente verleden en heden ben ik het voor 100% eens, trouwens. Soms denk ik wel eens: er is hier sprake van een selectie van tamelijk getalenteerde voetbalspelers, die hun beroep van voetbal hebben gemaakt en élke dag een paar uur samen trainen of spelen... Dan móet er toch wel iets als een soort samenhang ontstaan...? Zelfs al zet je mijn oma voor de groep, dan nóg zou er - alleen al door het samen voetballen, dag in dag uit - iets meer van de grond moeten komen dan dit.

Maar ja.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op ma sep 22, 2008 11:58 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13375
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma sep 22, 2008 11:57 am

Van Gaal was de man van het heilige systeem. Je zag zijn wissels meestal aankomen. Hij bood spelers zekerheid, alles was doorgetraind. Marc Overmars kwam geen lantaarnpaal voorbij, maar dat hoefde ook niet. De anderen zetten hem wel vrij. Danny Blind schoof automatisch door, het middenveld kwam nooit in ondertal. Er was structuur.
Ja, maar niet vanaf dag 1. Louis van Gaal begon zijn eerste maanden bij Ajax ook met experimenteren. Volgens mij speelde Ajax toen zelfs 4/4/2 in het begin. Van Basten is pas 2 maanden bezig. Geef de beste man de tijd.

Of riep jij na een maand van Gaal ook al om Cruijff?
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 12:08 pm

Nihad schreef:Ja, maar niet vanaf dag 1. Louis van Gaal begon zijn eerste maanden bij Ajax ook met experimenteren. Volgens mij speelde Ajax toen zelfs 4/4/2 in het begin. Van Basten is pas 2 maanden bezig. Geef de beste man de tijd.
Van Gaal gaf meteen na zijn aantreden een interview aan de VI waarin hij zijn zienswijze op voetbal uiteenzette. Alle Ajacieden die ik toen sprak waren zwaar onder de indruk wat dat interview, hij hield een helder en doordacht betoog over Ajax en het voetbal dat Ajax zou moeten spelen. Let wel, het was een voetbaltechnisch verhaal, geen opsomming van cliché's als: we willen kampioen worden, of: we gaan aanvallend voetbal spelen. Het duurde dan ook niet lang voordat de spelers het oppikten, want Van Gaal was duidelijk genoeg.

Van Basten vind ik over het algemeen vaag. Gisteren weer: 'We benutten de ruimtes niet goed'. Nee, het zal wel. Maar wat ging er precies verkeerd en waarom deed hij geen poging om dat te corrigeren? Ik kom er niet achter. Daarmee samenhangend: ik heb vaak het idee dat de spelers geen idee hebben wat ze moeten doen. Dus doen ze maar wat. Ze hebben geen houvast.

@Ko: natuurlijk moet dat geconstateerd worden, Braamhaar was een drama. Maar ik vind Ajax een nog net iets groter drama, helaas. :blush.gif:
Laatst gewijzigd door joey op ma sep 22, 2008 12:15 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma sep 22, 2008 12:13 pm

hoe had jij het gecorrigeerd, joey?

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59005
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 12:16 pm

joey schreef:
Nihad schreef:Ja, maar niet vanaf dag 1. Louis van Gaal begon zijn eerste maanden bij Ajax ook met experimenteren. Volgens mij speelde Ajax toen zelfs 4/4/2 in het begin. Van Basten is pas 2 maanden bezig. Geef de beste man de tijd.
Van Gaal gaf meteen na zijn aantreden een interview aan de VI waarin hij zijn zienswijze op voetbal uiteenzette. Alle Ajacieden die ik toen sprak waren zwaar onder de indruk wat dat interview, hij hield een helder en doordacht betoog over Ajax en het voetbal dat Ajax zou moeten spelen. Let wel, het was een voetbaltechnisch verhaal, geen opsomming van cliché's als: we willen kampioen worden, of: we gaan aanvallend voetbal spelen. Het duurde dan ook niet lang voordat de spelers het oppikten, want Van Gaal was duidelijk genoeg.

Van Basten vind ik over het algemeen vaag. Gisteren weer: 'We benutten de ruimtes niet goed'. Nee, het zal wel. Maar wat ging er precies verkeerd en waarom deed hij geen poging om dat te corrigeren? Ik kom er niet achter. Daarmee samenhangend: ik heb vaak het idee dat de spelers geen idee hebben wat ze moeten doen. Dus doen ze maar wat. Ze hebben geen houvast.
Precies Joey.Van Gaal flikkerde spelers uit het elftal omdat ze niet in zijn visie pasten.Van Gaal had een doel van hoe men zou gaan spelen en kocht daar op in.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 12:23 pm

Om te beginnen had ik geprobeerd iets te doen aan het probleem-Biseswar. Daar kwam het meeste gevaar vandaan. Je kunt Van der Wiel wisselen, maar ik ben het met Thomas eens dat Silva waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem was aangelopen. Dan resten er nog twee opties: consequent rugdekking geven of de pass eruit halen. Een relatief simpele manier om een aanvaller uit te schakelen is zorgen dat hij de bal niet meer krijgt. Waarom was Biseswar steeds aanspeelbaar? En van wie kreeg hij de bal? (Ik moet toegeven dat ik hier niet goed genoeg op heb gelet. maar misschien kan iemand anders helpen?)
Dan: bij balverlies had Thomas Vermaelen (of Urby) consequent moeten doorschuiven naar het middenveld. Ik had Sno niet laten starten maar Sarpong verbindingsman laten spelen of anders (dat kan hij goed) Siem de Jong. Het team had compact moeten spelen, nu was het veld veel te lang. Dan lopen de spitsen zich kapot.
En: aangezien F. matige verdedigers heeft, was het ook een idee geweest om met het HELE TEAM vooruit te verdedigen. Daar was veel te halen geweest. Kijk naar hoe Suarez De Cler de bal ontfutselde. Nu werd er veel te snel teruggelopen.
Dat zijn dus een paar dingetjes. Maar ik ben geen trainer. :blush.gif:

(En dan is er nog het aankoopbeleid. Verdedigers, verdomme! :1evil.gif: )
Het stinkt aan alle kanten!

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » ma sep 22, 2008 12:24 pm

Voetske schreef:Precies Joey.Van Gaal flikkerde spelers uit het elftal omdat ze niet in zijn visie pasten.Van Gaal had een doel van hoe men zou gaan spelen en kocht daar op in.
Was het niet het pre-Bosmanarrest periode? Ik zie nog maar weinig aanspreekbare resultaten van Louis van Gaal...
Laatst gewijzigd door Donkey Shot op ma sep 22, 2008 12:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma sep 22, 2008 12:26 pm

Nihad schreef:Van Basten is pas 2 maanden bezig. Geef de beste man de tijd.
Ja. Vind ik ook. Ik wil ook beslist niet de indruk wekken dat ik Van Basten nu al zat ben, of vind dat hij weg moet. Hij krijgt het voordeel van de twijfel, maar dat zegt eigenlijk al veel: dat Ajax weer een twijfelgeval heeft gekozen. Gewoon weer een gok uit de categorie Wouters, Blind en Koeman. Ex-speler van begin veertig, vrijwel zonder ervaring als clubtrainer. Kan goed uitpakken, maar ik zou liever zien dat Ajax eens voor een bewezen toptrainer zou gaan.

Wél ben ik nog steeds heel teleurgesteld in alle verantwoordelijken, omdat ze tóch verzuimd hebben er nog een top-mandekker bij te halen. De relatieve achteloosheid waarmee werd geaccepteerd dat de Wielaert-transfer niet doorging, vond ik heel veelzeggend. Dat had de club een heel, heel ernstige zaak moeten vinden: "Gaat Wielaert niet door? Dan moeten we als de sodemieter een ander halen, wat 'ie ook kost, want zoals het nu is is het niet stevig genoeg!"

Maar nee: dat gebeurde niet. Je proeft aan alles dat de club het halen van een sterke verdediger stiekem toch niet helemaal dezelfde prioriteit geeft als het halen van creatieve aanvallers. Cvitanich, Sulejmani en Aissati? Hopsakee: 26 of 27 miljoen op tafel. Geen enkel probleem.

Maar écht koortsachtig zoeken naar een sterke, moderne, onberispelijke en keiharde mandekker van internationale klasse, en vervolgens ook eens 12 miljoen voor zó'n speler op tafel leggen? Dat doet Ajax toch weer niet. Ze zullen het nooit met zoveel woorden toegeven, maar dat vinden ze gewoon wat te gortig voor iemand die alleen maar 'tegenhoudt'.

Zolang het zó gezien wordt binnen Ajax, zullen we blijven kwakkelen en géén kampioen worden. In 1985 en in 1971 wel, maar in het moderne voetbal niet meer. Barcelona heeft zichzelf op vergelijkbare wijze jarenlang in de vingers gesneden, door al het geld in aanvallende sterren te steken en seizoen op seizoen die ballenvanger van een Busquets op de goal te laten staan. 20 miljoen voor een topkeeper betalen? Dat vinden de supporters niet sexy, dus nee: liever een 'nummer 10' of een spits. En dat terwijl je met een topkeeper gewoon een kampioenschap koopt (en daarmee een schip vol geld in de Champions League).

Er spreekt een heel naïeve visie uit, die typerend is voor de ex-spelerscultuur die in het voetbal gebruikelijk is: de aanval is de beste verdediging, je moet er gewoon eentje meer scoren dan de tegenstander, en van je hela-hola, dikke lul, drie bier. Het is kwartetten met clichés. Het amateurisme ten top.

"Krachthonk? Wat een onzin. Dat deden wij vroeger toch ook niet? Wij werkten gewoon de hele dag en kwamen daarna op de fiets naar de training! Ze moeten eerst maar eens een pass leren geven, die jongens!"

"Penalty's? Da's een loterij!"

Iedereen is het erover eens dat het belachelijk zou zijn om Frans Bauer president-directeur van een grote platenmaatschappij te maken. Maar in de voetballerij gebéurt het. Elke keer opnieuw.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op ma sep 22, 2008 12:32 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59005
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 12:28 pm

joey schreef:Om te beginnen had ik geprobeerd iets te doen aan het probleem-Biseswar. Daar kwam het meeste gevaar vandaan. Je kunt Van der Wiel wisselen, maar ik ben het met Thomas eens dat Silva waarschijnlijk tegen hetzelfde probleem was aangelopen. Dan resten er nog twee opties: consequent rugdekking geven of de pass eruit halen. Een relatief simpele manier om een aanvaller uit te schakelen is zorgen dat hij de bal niet meer krijgt. Waarom was Biseswar steeds aanspeelbaar? En van wie kreeg hij de bal? (Ik moet toegeven dat ik hier niet goed genoeg op heb gelet. maar misschien kan iemand anders helpen?)
Dan: bij balverlies had Thomas Vermaelen (of Urby) consequent moeten doorschuiven naar het middenveld. Ik had Sno niet laten starten maar Sarpong verbindingsman laten spelen of anders (dat kan hij goed) Siem de Jong. Het team had compact moeten spelen, nu was het veld veel te lang. Dan lopen de spitsen zich kapot.
En: aangezien F. matige verdedigers heeft, was het ook een idee geweest om met het HELE TEAM vooruit te verdedigen. Daar was veel te halen geweest. Kijk naar hoe Suarez De Cler de bal ontfutselde. Nu werd er veel te snel teruggelopen.
Dat zijn dus een paar dingetjes. Maar ik ben geen trainer. :blush.gif:

(En dan is er nog het aankoopbeleid. Verdedigers, verdomme! :1evil.gif: )
Allemaal leuk en aardig Joey, dat ik had het zo of zo gedaan.Ik zie b.v. de Cler steeds maar weer vrij op stomen langs de zijkanten, Ik zie Sno steeds te laat omschakelen en v.d. Wiel bijstaan.En dit telt in principe ook voor het niet meedoen van Leonardo.Ik zie een middenveld apatisch blijven staan kijken als een speler van ons in de voorhoede de bal heeft .Ik zie 1 speler jagen en de rest denkt " het zal wel ".En ga zo maar door.Als dat niet verandert, als al deze onhebbelijkheden/gemis aan .. niet verandert kan je schuiven ingrijpen wat je wil maar blijft in principe alles bij het oude .. Hoeveel keer is er in het verleden niet ingegrepen, hoeveel keer zijn spelers niet op andere plaatsen " geprobeerd " enz. enz.Wat een speler " mist aan ... " Joey, dat mist ie ook op een andere plaats ..

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 12:33 pm

Voetske schreef:Ik zie b.v. de Cler steeds maar weer vrij op stomen langs de zijkanten, Ik zie Sno steeds te laat omschakelen en v.d. Wiel bijstaan.En dit telt in principe ook voor het niet meedoen van Leonardo.
Dat bedoel ik nou juist. Wie helpt Van der Wiel? Sno schakelt steeds te traag om en brengt Van der Wiel in de problemen? Wisselen die Sno! :1evil.gif:

Er moet tactische discipline zijn.

@Ko: krijg toch de indruk dat je Van Basten al een heel klein beetje zat bent, hoor. :aai.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59005
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 12:37 pm

joey schreef:
Voetske schreef:Ik zie b.v. de Cler steeds maar weer vrij op stomen langs de zijkanten, Ik zie Sno steeds te laat omschakelen en v.d. Wiel bijstaan.En dit telt in principe ook voor het niet meedoen van Leonardo.
Dat bedoel ik nou juist. Wie helpt Van der Wiel? Sno schakelt steeds te traag om en brengt Van der Wiel in de problemen? Wisselen die Sno! :1evil.gif:

Er moet tactische discipline zijn.

@Ko: krijg toch de indruk dat je Van Basten al een heel klein beetje zat bent, hoor. :aai.gif:
En dan kwam Lindgren en bleef het probleem dus nog steeds het zelfde, want ook Lindgren is w.d.b. niet een van de snelste .. of je ziet met z'n twween naar Bisswar ( Enoh ) gaan staan te vededigen .. balletje er tussen door en ... zucht ...
Laatst gewijzigd door 999 op ma sep 22, 2008 12:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma sep 22, 2008 12:39 pm

Het gaat erom dat spelers hun taken uitvoeren. Daar schort nogal wat aan.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59005
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma sep 22, 2008 12:45 pm

joey schreef:Het gaat erom dat spelers hun taken uitvoeren. Daar schort nogal wat aan.
Het gaat erom Joey o.a. of dat dat in hun lijf zit, ten aller tijden niet verzaken wat taak-displine betreft.Ook daar groei je mee op, niet een keer met je man mee gaan als buitenspeler, maar steeds maar weer niet verzaken.Dat is een kwaliteit, een ingebrand iets, een aangeboren, aangeleerd automatisme.En dat moet er nu nog ingestampt worden ?.Behalve al dat andere gemis aan kwaliteiten ?.

Plaats reactie