Twente - Ajax 10 mei 2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11937
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo mei 11, 2008 1:02 pm

Jabu schreef:Ik denk niet dat het zo zeer ligt aan de opbouwende kwaliteiten van Stekelenburg, maar meer aan het ontbreken van opbouwende kwaliteiten bij het elftal. Stekelenburg kan de bal vaak niet kwijt omdat met de bal niet wil hebben. Er zit gewoon heel weinig positiespel bij het achterste gedeelte van het elftal.
En de linies daarvoor, vooral het middenveld. Maar eigenlijk is het hele elftal betrokken bij goed positiespel en de opbouw.

Voor wat betreft die vuurpijlen van Stekel: ik bedoel het eigenlijk wat algemener. Niet alleen Stekel, maar ook onze verdedigers blinken nogal uit in het geven van poeiers naar voren. Vooral richting Suarez in de hoop dat die 1 op 1 direct gevaar kan stichten. Ik vermoed daarin wel een opdracht (ik blijf positief, anders is het gewoon de opbouwende armoede van dit team) en op zich is er dan ook niks mis mee. Als je zo'n rappe gast voorin hebt lopen die gemakkelijk zijn mannetje uitspeelt, kan je er natuurlijk op die manier gebruik van maken. Maar als je het bijna als je enige aanvalswapen hanteert en de uitvoering is ook nog bar slecht, pffff...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 11, 2008 8:23 pm

Heb de wedstrijd niet gezien, maar ik begreep van een Twentenaar dat Ajax finaal werd weggespeeld. In dat geval mogen wij blij zijn dat het 'maar' 2-1 is geworden.

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7317
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » zo mei 11, 2008 8:24 pm

Zuidema schreef:
En de linies daarvoor, vooral het middenveld. Maar eigenlijk is het hele elftal betrokken bij goed positiespel en de opbouw.

Voor wat betreft die vuurpijlen van Stekel: ik bedoel het eigenlijk wat algemener. Niet alleen Stekel, maar ook onze verdedigers blinken nogal uit in het geven van poeiers naar voren. Vooral richting Suarez in de hoop dat die 1 op 1 direct gevaar kan stichten. Ik vermoed daarin wel een opdracht (ik blijf positief, anders is het gewoon de opbouwende armoede van dit team) en op zich is er dan ook niks mis mee. Als je zo'n rappe gast voorin hebt lopen die gemakkelijk zijn mannetje uitspeelt, kan je er natuurlijk op die manier gebruik van maken. Maar als je het bijna als je enige aanvalswapen hanteert en de uitvoering is ook nog bar slecht, pffff...
Twente en Ajax speelden gisteren hetzelfde systeem. 4-3-3 met de punt naar voren. Het enige verschil was dat Twente bij balbezit van Ajax met 4 man druk zette op de achterste linie, terwijl Ajax zich in liet zakken bij balbezit van Twente.
De vuurpijlen vanuit achteruit waren dus niet zo vreemd. Ook al doordat op het middenveld Davids en Gabri goed werden gedekt door Engelaar en El Ahmadi. Vaak moest Perez zich helemaal in laten zakken om de bal op te halen.
Vond de rol van Urby erg dubieus. Als valse linksbuiten had juist hij een man meer kunnen creeeren op het middenveld. Zoals Pienaar in het verleden. Het enige wat ik hem echter heb zien doen is achter Wilkshire aanlopen.
Er vanuit gaande dat Twente met dezelfde tactiek gaat spelen volgende week, zou ik toch kiezen voor 4-3-3 met de punt naar achteren. Weer 1 tegen 1 spelen achterin met 2 niet verdedigers als Urby en Lindgren, is veels te gevaarlijk. Bovendien kan je veel beter opbouwen vanuit achteruit doordat je centraal 3 tegen 2 staat.
Wat mij betreft de volgende opstelling:

Stekel
Silva-Heitinga-Lindgren-Urby
-----------Davids------------
Gabri-----------------De Jong
-----------Huntelaar----------
Suarez---------------Rommedahl

Huntelaar beetje ingezakt zodat die lange uit Rio wat komt te zwemmen, Rommedahl met zijn snelheid op links om Wilkshire achterin te houden. Met de punt naar achteren hebben de backs ook meer gelegenheid om mee naar voren te stomen en daar ligt toch hun kracht.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 11, 2008 8:24 pm

Jöhnk schreef:Heb de wedstrijd niet gezien, maar ik begreep van een Twentenaar dat Ajax finaal werd weggespeeld. In dat geval mogen wij blij zijn dat het 'maar' 2-1 is geworden.
Na de 2-1 kwam Ajax er niet meer aan te pas, maar Twente heeft eigenlijk ook amper serieuze kansen gehad. Maar het veldspel van Ajax was in ieder geval dramatisch. We zijn de tweede helft zo goed als niet in de buurt geweest van het Twentsche strafschopgebied.
Laatst gewijzigd door FlaFlu op zo mei 11, 2008 8:26 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mei 11, 2008 8:25 pm

Denk jij dat Ajax het gaat redden, Thomas?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo mei 11, 2008 8:27 pm

Ik heb er een slecht gevoel over. And it's killing me. Kan het niet alvast zondag zijn? Wat een klotezooi. Ik ben echt bang dat dit flink roet in het eten gaat gooien met het oog op volgend seizoen.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo mei 11, 2008 8:32 pm

Thomas schreef:Ik heb er een slecht gevoel over. And it's killing me. Kan het niet alvast zondag zijn?
Het is vandaag zondag en morgen is het weer zondag, maar ik ben toch bang dat we nog een weekje in spanning moeten wachten.

Lionel
Berichten: 47295
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo mei 11, 2008 8:52 pm

El Ahmadi en Engelaar lieten Davids en Gabri eruit zien als 2 debielen. Ik zou met 2 voetballers spelen en niet met deze 2 malloten. Bakken er echt niks van. Of ik zou Gabri maar linie terug halen. Lindgren moet op het middenveld
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » di mei 13, 2008 8:13 am

Jöhnk schreef:Heb de wedstrijd niet gezien, maar ik begreep van een Twentenaar dat Ajax finaal werd weggespeeld. In dat geval mogen wij blij zijn dat het 'maar' 2-1 is geworden.
De Twentse Baseman? :smallgrin.gif:

Gelul dus. Twente had in de 1e helft meer balbezit, Ajax kreeg de kansen. Voorsprong bij rust was verdiend. In de 2e helft 'vergat' Ajax ineens te doen wat het in de eerste helft wel deed: proberen te voetballen. Maar er was, buiten wat Twentse afstandsschoten, nog steeds weinig aan de hand, totdat Haverkort zich ermee ging bemoeien.

In de eerste helft liet ie een handsbal van Braafheid onbestraft. Prima, was i.m.o. geen pingel. Een vrijwel identieke situ met Vertonghen was echter wél een pingel. Dan ben je als scheids niet eerlijk en beinvloed je de wedstrijd...

Daarna was Twente een stuk sterker, Ajax liet zich de kaas van het brood vreten, dat moet de ploeg (en de trainer) zich aanrekenen.

Maar met 2-1 is er nog niets aan de hand, dit zet Ajax nog wel recht. Net als vorig seizoen, toen beide uitwedstrijden in de play offs verloren gingen en het thuis rechtgezet werd. Dat gebeurt nu ook.

Lionel
Berichten: 47295
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di mei 13, 2008 8:19 am

Is de scheids misschien een vriend van HtC? :drecul.gif:
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51839
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » di mei 13, 2008 8:33 am

Rishi schreef:Is de scheids misschien een vriend van HtC? :drecul.gif:
Het was een creepy pingel gezien die situ met Braafheid. Als je 'm daar niet geeft, moet je Vertonghen ook ongestraft hands laten maken. Simpel zat.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58903
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di mei 13, 2008 9:26 am

En laten we het maar niet hebben over de gele kaarten.Zo'n wedstrijd moet je aanvoelen.En als je dan toch met geel gaat wapperen ben je als scheidsrechter verplicht om consequent te zijn, Verthongen hield Denneboom vast volgens Haverkort, maar Denneboom deed dat in andere situaties net zo veel.Maar dat zag ie dus niet ..

Daarbij, vasthouden is geel, en twee kamikaze actie hadden diep rood moeten zijn, dat kun je dan niet meer met geel afdoen.Flutscheidsrechter, of ze zijn zo blind als een blind paard, of ze beginnen de regels op hun eigen manier toe te passen ..

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » di mei 13, 2008 9:32 am

Uit de Pers :
Voetbal Verlies in finale play-offs komt keihard aan
Ajax staat aan de rand van een financieel drama
Door: Remco Janssen
Gepubliceerd: gisteren 23:20
Update: vandaag 08:59

Na de nederlaag tegen FC Twente kan Ajax zich geen misstap meer veroorloven.

Interim-directeur Henri van der Aat van Ajax miste het eerste play-offduel met Twente (2-1 nederlaag) om een plaats in de voorronde van de Champions League naar eigen zeggen met pijn in zijn hart. Hij vertoefde het hele pinksterweekeinde in Peking, voor een eerder gemaakte afspraak om een samenwerkingsverband op te zetten met de voetbalclub Beijing Guan. Ondanks zijn afwezigheid benadrukte de tijdelijke bestuurder vanuit China de noodzaak voor Ajax om via de voorrondes de Champions League te halen. ‘We moeten winnen, het belang is zowel vanwege de financiën, als vanwege ons sportieve imago, mega-groot.’

Financieel lijkt het sportief en bestuurlijk kwakkelende Ajax zich het voorbije jaar weinig zorgen te hoeven maken. Zo sleepten de Amsterdammers in de eerste helft van boekjaar 2007-2008 een nettowinst van 21 miljoen euro binnen. Wie die cijfers eens nader onder de loep nam, zag echter een behoorlijke lacune op de afrekening. De ‘voetbalomzet’, zoals de club het zelf noemt, nam schrikbarend af met 2,2 miljoen euro. Die fikse daling van 13,2 procent naar 14,4 miljoen euro was vooral te wijten aan het mislopen van de poulefases van de Champions League én UEFA-Cupvoetbal.

De nettowinst van de club is vrijwel volledig terug te vinden in de transferinkomsten van de club: 37,5 miljoen euro voor Ryan Babel, Kenneth Perez, Tom de Mul en Wesley Sneijder. Van de huidige selectie is John Heitinga verkocht en aan topspits Klaas Jan Huntelaar wordt van alle kanten (AC Milan, Manchester United, Real Madrid) getrokken. Alleen keeper Maarten Stekelenburg heeft aangegeven te blijven.

Ajax heeft zijn goede spelers hard nodig opdat de club sportief niet verder achterop raakt, vooral in vergelijking met concurrent PSV. De Eindhovenaren haalden dit seizoen in de Champions League én in het UEFA-Cuptoernooi waarschijnlijk zo’n 40 miljoen euro op, tegen 31,6 miljoen euro in het seizoen daarvoor. Ajax liep in zijn mislukte Europese seizoen alleen al twee miljoen euro mis aan recettes en houdt daardoor dit jaar maar 8 ton over. De resultaatpremie uit ‘Europa’ bedroeg nog slechts 145.000 euro.

Zelfs al dwingt Ajax volgende week zondag deelname aan de voorronde van het miljoenenbal af, dan nog loopt de club achter op PSV. De Eindhovenaren kunnen volgens aankomend Ajax-trainer Marco van Basten al vroeg in de transferperiode beoogde aankopen de garantie geven dat zij in de Champions League spelen. Bij Ajax is dat nog de vraag. Speelde Ajax wel al definitief in de Champions League, dan was het een stuk aantrekkelijker geweest voor voetballers om naar die club te verkassen, weet hij.

Deelname aan de voorrondes van de Champions League heeft sowieso zijn weerslag op de voorbereiding van Ajax. De eerste training begint een week eerder, op 7 juli, waardoor EK-gangers afhankelijk van hoe ver hun land komt slechts een (ultra)korte vakantie hebben. Daarbij speelt Ajax meteen drie of vier weken na de eerste trainingsbijeenkomst zijn eerste ‘finale’. Van der Aat stelt het sportieve belang boven alles. Ajax hoort thuis in de Champions League, vindt hij. Als de club deelname afdwingt, kunnen er betere spelers aangetrokken worden.

En er is volgens de interim-directeur nóg een reden waarom deelname noodzakelijk is. ‘Marco van Basten is volgend jaar onze trainer. Ik denk dat dát wel een positief effect zal hebben op de ploeg. Dat heeft zo’n grootheid als hij altijd. Ik ben er dan ook van overtuigd dat wij met hem héél ver zullen komen.’

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58903
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di mei 13, 2008 9:34 am

Nu ben ik niet de man om ergens " iets " achter te gaan zoeken, maar zou ex-directeur voetbalzaken Jaap Uilenberg van Fc Twente misschien toch een beetje bewust de koekenbakkers/thuisfluiters naar Twente sturen ..

Plaats reactie