NAC-Ajax (knvb beker) woensdag 16 januari 2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 17, 2008 10:31 am

Tja, Maduro... Die is natuurlijk óók compleet ongeschikt om op 10 te spelen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » do jan 17, 2008 11:41 am

joey schreef:Tja, Maduro... Die is natuurlijk óók compleet ongeschikt om op 10 te spelen.
om te spelen....

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » do jan 17, 2008 12:25 pm

AUW, die deed weer lekker ouderwets pijn gister. Nu nog, overigens: dit is er zo eentje die je wel even gaat achtervolgen. Voetballes van Lurling, veel gekker moet het niet worden.
Nogmaals, Martin, kom godverdomme van je luie reet en haal een fatsoenlijke centrum verdediger (+ Twee backs).

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do jan 17, 2008 12:36 pm

Joeska schreef:Nogmaals, Martin, kom godverdomme van je luie reet en haal een fatsoenlijke centrum verdediger (+ Twee backs).
Stukkie statistiek...

Ajax heeft nu 25 officiële wedstrijden gespeeld: 18 in de Eredivisie, 4 in 'Europa', 2 in de KNVB-beker en 1 om de Johan Cruijff-schaal. In meer dan 50% van die officiële wedstrijden (13, om precies te zijn) hebben we twee goals of meer tegen gekregen.

Met andere woorden: in meer dan de helft van onze wedstrijden hadden we minimaal drie goals nodig (of: nodig gehad) om tot winst te komen.

In totaal heeft Ajax in die 25 officiële duels 37 tegendoelpunten gekregen. (Da's anderhalf per wedstrijd).

Als je met zulke cijfers nog altijd niet naar een ervaren beul van een centrumverdediger zoekt, dan ben je echt zo gek als een deur. Hoe extreem moet het worden?

De blessures van Thomas Vermaelen en Gregory van der Wiel bieden geen tegenwicht aan die redenering, maar onderstrepen 'm alleen maar: als je Ajax wijst op het absurde aantal tegengoals, komen ze met de naam van een geblesseerde tiener aanzetten. Dan zit je dus te dun in je verdedigers. Makkelijk zat. En Thomas Vermaelen? Goeie mandekker hoor, maar iedereen is het erover eens dat hij alleen naast Jaap Stam foutloos kon blijven. Zodra hij zélf de kapitein van de verdediging moest zijn, werd het wankel. Dus laten we nou niet doen alsof Vermaelen boven de discussie verheven is.

Het is gewoon een absolute ramp. We hebben géén centrum, en twee backs die geen man tegen kunnen houden. Als ik Stekelenburg was, zou ik inmiddels half suïcicdaal zijn.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 17, 2008 12:45 pm

Het ligt niet alleen aan de verdediging. Het ligt aan de hele ploeg. Tegenstanders kunnen rustig opbouwen en het middenveld houdt nog geen schildpad tegen. Iedereen doet maar wat, er is geen organisatie, spelers laten hun man lopen. Natuurlijk hebben we geen goede verdedigers, maar voor alles hebben we geen goede ploeg.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » do jan 17, 2008 12:54 pm

Kowalczyk schreef:
Joeska schreef:Nogmaals, Martin, kom godverdomme van je luie reet en haal een fatsoenlijke centrum verdediger (+ Twee backs).
Stukkie statistiek...

Ajax heeft nu 25 officiële wedstrijden gespeeld: 18 in de Eredivisie, 4 in 'Europa', 2 in de KNVB-beker en 1 om de Johan Cruijff-schaal. In meer dan 50% van die officiële wedstrijden (13, om precies te zijn) hebben we twee goals of meer tegen gekregen.

Met andere woorden: in meer dan de helft van onze wedstrijden hadden we minimaal drie goals nodig (of: nodig gehad) om tot winst te komen.

In totaal heeft Ajax in die 25 officiële duels 37 tegendoelpunten gekregen. (Da's anderhalf per wedstrijd).

Als je met zulke cijfers nog altijd niet naar een ervaren beul van een centrumverdediger zoekt, dan ben je echt zo gek als een deur. Hoe extreem moet het worden?

De blessures van Thomas Vermaelen en Gregory van der Wiel bieden geen tegenwicht aan die redenering, maar onderstrepen 'm alleen maar: als je Ajax wijst op het absurde aantal tegengoals, komen ze met de naam van een geblesseerde tiener aanzetten. Dan zit je dus te dun in je verdedigers. Makkelijk zat. En Thomas Vermaelen? Goeie mandekker hoor, maar iedereen is het erover eens dat hij alleen naast Jaap Stam foutloos kon blijven. Zodra hij zélf de kapitein van de verdediging moest zijn, werd het wankel. Dus laten we nou niet doen alsof Vermaelen boven de discussie verheven is.

Het is gewoon een absolute ramp. We hebben géén centrum, en twee backs die geen man tegen kunnen houden. Als ik Stekelenburg was, zou ik inmiddels half suïcicdaal zijn.

K.
Onmenselijk veel tegendoelpunten, wist niet dat het zo dramatisch was. Maar de verdediging is dan ook extreem bedroevend dit jaar.
Tsja, wij zien dit, de media zien dit, intern heeft men het ook wel door. Dat ontstaat er echter iets waar ik veel banger voor ben: Ze hebben al hun pijlen al op volgend seizoen gericht, dit jaar boeit niet meer. Volgend jaar met een nieuwe trainer lekker op nieuw beginnen, en dit jaar Koster maar aan laten kwakkelen.
Laatst gewijzigd door Jeroen126 op do jan 17, 2008 12:54 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do jan 17, 2008 12:54 pm

Thomas schreef:Vertonghen is overigens een typische 'vier' uit de Ajax-school. Te weinig duelkracht, matig verdedigen in de zestien en niet vlijmscherp in de rugdekking. Ging vandaag bij de 2-1 en de 3-1 de fout in.
Vertonghen te weinig duelkracht? In onze selectie heeft alleen Davids meer duelkracht. En die gaan we ook geen doetje noemen, toch?

Overigens mag Ajax NOOIT meer met zwarte sokken spelen. We leken verdomme Feyenoord wel. Gadver.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » do jan 17, 2008 1:06 pm

Da's nu eenmaal een jaarlijks terugkerend fenomeen bij NAC uit, Bertje. Dan spelen we in de sokken van het uittenue. En het Ajax-shirt is altijd vele malen mooier dan dat gekke tweebaansshirt uit Rotterdam-zuid! :ajaxscarf.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do jan 17, 2008 1:07 pm

Ja, maar dit jaar was het wel heel erg. Zag er echt niet uit.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do jan 17, 2008 1:17 pm

joey schreef:Het ligt niet alleen aan de verdediging. Het ligt aan de hele ploeg (...) Natuurlijk hebben we geen goede verdedigers, maar voor alles hebben we geen goede ploeg.
Dat is wel zo, maar de verdediging is wel verreweg, maar dan ook verreweg de zwakste linie. Als je voorin Kennedy/Rommedahl hebt voor de rechterflank, Huntelaar/Leonardo/Urzaiz voor het centrum en Suarez/Luque/Leonardo voor links, dan heb je gewoon meer dan voldoende kwaliteitsopties. Beslist Ajax-waardig.

Op het middenveld is de spoeling al wat dunner, maar Gabri - Perez - Davids is gewoon een middenveld van internationale allure. Geen internationale top, en wat extra creativiteit zou welkom zijn, maar het is wel goed. Heitinga, Maduro, Vertonghen en een handvol jongeren kunnen ook op het middenveld spelen.

Maar die verdediging... pfffff. Je hebt gelijk: als ons ideale middenveld (mét Gabri en Davids) speelt, dan staat er al veel minder druk op de achterhoede en doen zich minder overtalsituaties en gevaarlijke doorbraken voor. Maar dan nóg wordt er zo godsgruwelijk abominabel slecht gedekt... De goal van AZ was wat dat betreft typerend.

Serieus: met twee ervaren, fysiek sterke beulen van verdedigers achterin, hadden we minimaal zes punten los gestaan én in de Champions League gezeten (maar daar alsnog niets bijzonders gepresteerd; maar toch).

In de zomer zijn we Grygera helemaal en Stam al half kwijtgeraakt. Dat hebben we gecompenseerd met het aantrekken van Colin. Verder dachten we dat het met Vermaelen en Van der Wiel allemaal wel goed zou komen. Alleen al die feiten illustreren dat de verdediging, meer dan welke andere linie, verwaarloosd en veronachtzaamd is.

Natuurlijk hangt het allemaal van het hele team af. Maar als een ploeg in de laatste paar minuten hoge ballen naar voren gaat hijsen, dan moeten er gewoon twee sterke, kalme centrumverdedigers staan die alles wegkoppen. Onder de bal komen, springen en knikken. Dat is doodeenvoudig Materazzi-werk, maar bij Ajax veroorzaakt elke hoge bal die de trechter in komt zeilen blinde paniek. Bij Utrecht, Heracles, Willem II en Feyenoord liep het allemaal nét goed af (met meer geluk dan wijsheid en veel kunst- en vliegwerk), maar tegen VVV en Twente betaalden we er in totaal vier punten voor. Een achterhoede móet dan even kunnen overleven, ongeacht de rest van het team. En onze achterhoede kan dat niet. En de terugkeer van Vermaelen en Van der Wiel gaat daar niets aan veranderen.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 17, 2008 1:27 pm

Kowalczyk schreef:Op het middenveld is de spoeling al wat dunner, maar Gabri - Perez - Davids is gewoon een middenveld van internationale allure. Geen internationale top, en wat extra creativiteit zou welkom zijn, maar het is wel goed.
Dat vind ik te optimistisch. Gabri was, zoals HtC terecht zei, de nummer 20 van Barcelona. Een goedwillende jongen, maar aan zijn spel mankeert nogal wat. Hij rent over het veld als een kip zonder kop, positioneel is hij geen wonder. Bovendien laat hij regelmatig zijn tegenstander uit zijn rug weglopen. In de passing is hij redelijk, maar niet meer dan dat.
Over Perez heb ik het al gehad. Typisch voorbeeld van 'big fish in little pond'. Leuk op nationaal niveau, maar internationaal niets bijzonders. Speelt niet voor niets al bijna zijn hele carrière in Nederland.
Davids is een ander verhaal. Die is een topper geweest, dat merk je nog wel. Hij ziet het spel beter dan de andere twee, heeft nog de drive en binnen dit team is hij een grote persoonlijkheid, maar hij zat niet voor niets bij de Spurs op de bank. De Davids van weleer is hij niet meer.

Aardig middenveld dus, maar met de nodige beperkingen. Zeker geen middenveld dat onze zwakke verdediging uit de wind kan zetten.
Het stinkt aan alle kanten!

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » do jan 17, 2008 1:59 pm

Iets heel anders: degenen die gisteren in het stadion hebben gezeten, zullen begrijpen dat je als supporter ook je steentje bij kunt dragen. Ik denk dat dat ook een probleem is bij Ajax. Als dat team bv. thuis tegen NAC zo zou worden opgezweept als NAC gisteren thuis tegen Ajax, hadden ze toen nooit met 3-1 verloren. Misschien is het voor iedereen een idee om je als supporter te gaan gedragen in plaats van als toeschouwer.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » do jan 17, 2008 2:03 pm

Ramona schreef:...

Afbeelding
Huilen? Zou me niets verbazen. Suarez heeft een winnaarsmentaliteit.
Baseman schreef:PS: Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat die 2e goal van Suarez opzettelijk was, het leek verdacht veel op een verdwaalde voorzet. Zijn reactie daarna was lachwekkend overigens, dat komt niet over als je 4-2 achter staat...
Was vrij dom inderdaad. Het zal de frustratie zijn geweest. Suarez was duidelijk geïrriteerd. Ik zag Suarez zelf trouwens wel erg opzichtelijk naar de goal kijken bij de 2-4.
Demosthenes schreef:@Thomas,

Vertonghen is nu in jouw ogen ook geen vier meer? Hij kan daar alleen staan als er een soort Stam voor hem staat, net als v.d. Wiel, Vermaelen, v.d. Heijden en Daley Blind!
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat hij een typische Ajax 'vier' is.
Bertje schreef:
Thomas schreef:Vertonghen is overigens een typische 'vier' uit de Ajax-school. Te weinig duelkracht, matig verdedigen in de zestien en niet vlijmscherp in de rugdekking. Ging vandaag bij de 2-1 en de 3-1 de fout in.
Vertonghen te weinig duelkracht? In onze selectie heeft alleen Davids meer duelkracht. En die gaan we ook geen doetje noemen, toch?
Ik bedoelde dus dat hij te weinig duelkracht toont in de zestien. Hij grijpt zelden assertief in.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » do jan 17, 2008 2:04 pm

Gefelies nog T82...terechte overwinning en succes verder in de beker... :koe.gif:

@ Thomas...wie weet, 't was iig toepasselijk voor mijn gevoel vanochtend...

T82
Berichten: 1771
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:27 pm
Locatie: Breda

Bericht door T82 » do jan 17, 2008 2:13 pm

Suarez bedankte als 1 van de weinigen het publiek.. Moet de trainer ook eens iets aan doen!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 17, 2008 2:26 pm

Gisteravond was ik diep teleurgesteld. Toen riep ik net zo hard als anderen hier: HOEREN, POOIERS, TYFUSZOOI, of hoe zegt Jesse dat. :blush.gif: Maar nu, na een nachtje slapen, denk ik iets rationeler. Dus mijn vraag aan jullie: zijn we wel zo goed als we denken? Overschatten we de mogelijkheden van Ajax niet structureel? Ik kan me niet voorstellen dat de spelers van Ajax de beker niet wilden winnen. Als onze ploeg dan overlopen wordt door (met alle respect, echt hoor, T82) NAC, wat zegt dat dan?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13399
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » do jan 17, 2008 2:31 pm

Ik denk niet dat we Ajax overschatten, de meesten hebben toch wel door wat voor kutteam (en -TD) we hebben.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » do jan 17, 2008 2:33 pm

Ik doel op de euforie van zondag. Opeens begon iedereen over het kampioenschap. Maar prut + Perez blijft prut.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do jan 17, 2008 2:35 pm

Leve het opportunisme in de voetbalwereld.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » do jan 17, 2008 2:57 pm

Jesse schreef:Leve het opportunisme in de voetbalwereld.
Bij een 0-4 in Nijmegen zondag is de helft het drama van gisteren alweer vergeten.

Pff, ik zit de hele dag nog met een katerig gevoel. Ik zou willen dat ik het wat makkelijker van me af kon zetten, is gewoon gezonder voor me.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do jan 17, 2008 3:05 pm

Ik moet zeggen dat ik de nederlaag al bijna weer vergeten ben. Je raakt er nu eenmaal aan gewend.

Wel kan ik me nog steeds enorm opwinden over het falende transferbeleid. :rules.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do jan 17, 2008 3:13 pm

Prut + Perez + Davids + Leonardo + Vermaelen + evt een links en/of rechtsback wordt kampioen. Dat zegt ook heel veel over het nivo van de concurrentie

Gebruikersavatar
Jinne
Site Admin
Berichten: 13759
Lid geworden op: ma sep 22, 2003 11:05 am
Locatie: Amsterdam, Holland
Contacteer:

Bericht door Jinne » do jan 17, 2008 3:14 pm

Het is gelukkig de beker maar en na twee zeges op rij, vind ik het ook niet erg om eens keer niet naar de Kuip te hoeven. Alleen de manier waarop er dan verloren wordt. Niet dat het voor de technische leiding wat uit zal maken, VG zal wel hetzelfde blijven denken over het transferbeleid. Met Greg en Thomas terug hebben we helemaal niet nodig in de defensie. :hupajax.gif:
He's not the Messiah. He's a very naughty boy!

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do jan 17, 2008 3:15 pm

Op zich is een nederlaag uit tegen NAC niet raar, dat kan gebeuren. In die zin ben ik wel snel over zo'n nederlaag heen. Sterker nog, ik heb niet eens gekeken, ik had al zo'n gevoel.

Met Jesse baal ik er meer van dat Van Geel blijkbaar denkt dat we met deze achterhoede het seizoen door zullen komen. Nou, van één ding ben ik inmiddels wel overtuigd: als er geen defensieve versterking komt, wordt PSV gewoon kampioen. :sad.gif:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » do jan 17, 2008 3:16 pm

Het lijkt erop dat de heren inmiddels wel zien dat we backs nodig hebben. Dan word je misschien niet vrolijk van de namen, maar het probleem is onderkend. Dat is iig stap 1

Plaats reactie