Ajax-AZ 13-01-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » ma jan 14, 2008 10:59 am

Over de reglementen mag geen twijfel bestaan bij het arbitrale trio, dat zou van de gekken zijn als je bedenkt wat voor dik salaris die gasten opstrijken. Daar gaat het volgens mij ook niet om. Het is de taak van de assistent scheids om waar te nemen of een bal in dergelijke gevallen de achterlijn is gepasseerd of niet. Aangezien de bal toch zeker een halve meter over de lijn is geweest valt het de arbiter kwalijk te nemen dat hij en verkeerde beslissing heeft genomen, maar maar ook weer niet superzwaar. In aanmerkingen genomen dat alles in een splitsecond gebeurt, spelers die ervoor stonden mogelijk zijn zicht belemmerden, hij misschien niet in de ideale lijn stond om goed te kunnen oordelen en last but no least: het gaat hier niet om een camera maar om een mens.

We kunnen hier lang of kort over door discussiëren maar een aantal dingen staat vast: De Zeeuw had beter niet met zijn handen naar de bal kunnen gaan, AZ had een beetje pech en de assistent scheids nam een verkeerde beslissing.

Zo lang je niet met camera's werkt hou je dit soort dingen in het voetbal. Nu zit het AZ tegen, een andere keer hebben ze weer een beslissing mee. Zoals die keer toen De Zeeuw Stekelenburg omver beukte en de scheidsrechter doodleuk door liet gaan met een doelpunt als gevolg.
Ajax!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58892
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 14, 2008 11:02 am

Toch zeker een halve meter over de achterlijn is ook maar raden ...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma jan 14, 2008 11:03 am

Ajax heeft bij vlagen goed gespeeld en wat mij betreft was de grootste winst dat er bijna 90 minuten lang sprake was van passie. Dan is het meteen leuk om naar te kijken. Dat de winst geflatteerd was, is juist, maar ook irrelevant. Kan me geen reet schelen, zoals het me ook geen reet kon schelen dat we op Woudestein heus wel kansen hadden, en veel balbezit.

Wel ben ik met Joey eens dat we nu niet moeten doen alsof het wel goed gaat komen met onze Achilleshiel, de verdediging. Die zorgen blijven even groot.

Verdedigen doe je niet alleen met je verdediging, maar in alle linies, en dat kon je ook zien: door een sterk middenveld (met Gabri en Davids) wordt de verdediging ontlast. Dat zag je gisteren al: Ajax gaf minder kansen weg dan in voorgaande duels. Maar op de momenten dat AZ doorkwam, zag je dat onze mandekking nog altijd niet staat. Het geschutter bij de 0-1 deed weer pijn aan de ogen. Op die manier zal Ajax doelpunten blijven 'lekken' en hoe hoopgevend het gisteren ook was, dat kán fataal blijken.

De kwaliteit van je verdediging moet je niet meten op dagen dat het lekker loopt tegen tien AZ'ers, maar op een dag dat het niet wil lukken tegen een kleine club. Op zulke dagen win je de titel: op zulke dagen moet één goal voldoende zijn voor een zakelijke 0-1 overwinning. Of dat nu het geval is? Ik moet het nog zien. Tegen NEC kunnen we zo weer uitglijden en - pakweg - 2-2 spelen.

Statistisch gezien, is het een feit dat Feyenoord en PSV aan één goal genoeg hebben voor winst, en Ajax niet. In november en december hadden we in de meeste gevallen zelfs aan twee goals niet genoeg voor winst. Dat legt ontzettend veel druk op de mannen die de goals moeten maken. Als Ajax niet scoort, wordt het geen 0-0, maar verliezen we ook meteen.

Dát zijn beslissende factoren, zeker ook in de toppers die eraan komen. Ik ben er nog altijd allerminst gerust op.

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 14, 2008 11:10 am

We moeten ook niet vergeten dat Ajax om welke reden dan ook meestal goed speelt thuis tegen AZ. Of moet ik het omdraaien en zeggen dat AZ in de Arena meestal faalt? Het wordt interessant om te zien hoe Ajax zich houdt tegen PSV. PSV heeft allerminst een Arena-complex.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma jan 14, 2008 11:19 am

joey schreef:We moeten ook niet vergeten dat Ajax om welke reden dan ook meestal goed speelt thuis tegen AZ. Of moet ik het omdraaien en zeggen dat AZ in de Arena meestal faalt?
En eigenlijk kun je die redenering ook doortrekken naar Alkmaar. Niet dat Ajax daar altijd wint, maar je kunt wel stellen dat AZ er sinds zijn toetreding tot de top eigenlijk niet erg veel van gebakken heeft tegen Ajax. Er is geen club waarvan ze liever zouden winnen, maar de enige echte zege was die 2-1, in de play-offs (Arveladze in de laatste minuut), maar daar hadden ze achteraf ook erg weinig aan.

Ajax is en blijft, op verschillende manieren, de grote frustratie van AZ.

En da's mooi. :drecul.gif:

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 14, 2008 11:36 am

Schaam je je momenteel nog voor dat kut-Ajax, Ko? :hypocrite.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 14, 2008 11:38 am

Dat is inderdaad heel mooi, Ko. Ons vak begon de AZ-supporters gistermiddag nog even flink toe te zingen. Toch prachtig om te weten dat zij zich in feite net zo k*t voelen als wij ons zouden voelen wanneer Ajax met 6-1 zou verliezen van Feyenoord. Aaahh, leedvermaak. Moeten ze maar niet van die ongepaste liedjes zingen na een onterechte 0-1.:blush.gif:
Jabu schreef:Die Mendes kan ook voor geen ene meter verdedigen. De stappelt al wekenlang blunder op blunder op. Weinig bijzondere speler.
Mendes is dan ook een rechtshalf. Ik dacht dat Van Gaal hem na de komst van Moreno ook wel weg zou halen daar, maar misschien komt dat nog.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 14, 2008 11:40 am

We hebben Mendes natuurlijk niet voor niets twee keer laten gaan.... :hypocrite.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Michael_B
Berichten: 10446
Lid geworden op: di sep 23, 2003 2:19 pm
Locatie: Alkmaar

Bericht door Michael_B » ma jan 14, 2008 11:41 am

Moreno is toch nog niet speelgerechtigd?
Face your fears and live your dreams, No Fear

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma jan 14, 2008 11:50 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Schaam je je momenteel nog voor dat kut-Ajax, Ko? :hypocrite.gif:
Dat leg ik dus net uit: gisteren was fijn, maar of het echt iets betekent, moet ik nog zien. Verdediging blijft onacceptabel dunnetjes en ik blijf Ajax al jaren een elftal vinden dat zich, qua voetbalallure, niet wezenlijk weet te onderscheiden van een Twente, Heerenveen of AZ, ondanks het enorme statusverschil (ook financieel).

Als we kampioen worden, zijn we een kampioen van de armoede (tenzij het nog gaat lopen op een wijze die ik vrijwel uitsluit) - en ja, daar schaam ik me voor.

K.
Still alive...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma jan 14, 2008 11:53 am

Thomas schreef:Mendes is dan ook een rechtshalf.
En een hele goede.

Gebruikersavatar
Buizerd427
Berichten: 49
Lid geworden op: di okt 23, 2007 1:12 pm

Bericht door Buizerd427 » ma jan 14, 2008 12:09 pm

Raymon schreef:
Baseman schreef:
Raymon schreef:Uiteraard tussen de 2 palen he..
Duh, daarom heet dat stukje ook de doellijn en niet de achterlijn :wink.gif:
Maar bij mijn weten neem je dan niet meer deel aan het spel. Ik kan me herinneren ooit een goal te hebben gezien waarbij een aanvaller buitenspel ophief door achter de doellijn te gaan staan, waardoor een teamgenoot kon scoren.
Wilde het alleen even voor de zekerheid vermelden :hypocrite.gif:

Maar dat zou betekenen dat bij een vrije trap 2 verdedigers achter de lijn bij de paal kunnen gaan staan zonder dat een aanvaller daar ook mag gaan staan? Naar mijn weten is dat niet juist.

Aan de andere kant mag je als speler zijnde natuurlijk niet zomaar in en uit het veld lopen. Moeilijke vraag. Iemand zal toch wel het juiste antwoord weten ;)
Je mag niet zomaar het veld uit lopen. Anders kunnen keepers natuurlijk altijd een stapje achteruit doen en zo iemand buitenspel zetten.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 14, 2008 12:33 pm

Wat was dit gisteren trouwens voor actie van Heitinga? Johnny ging bij een vrije trap voor Ajax in kansrijke positie voor Watermans giechel staan en ging maar niet uit de weg. Kwam wat kinderachtig over, maar wel grappig. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma jan 14, 2008 12:34 pm

Hij belemmerde Waterman om de muur goed neer te zetten. Geen slecht idee. Volgende keer zou ik er met 5 man gaan staan.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma jan 14, 2008 12:45 pm

Hebben jullie dat filmpje met reacties na afloop van de wedstrijd gezien dat op ajax.nl staat? Heel typerend. Koster vond alles even prachtig, maar Davids is kritisch en merkte op dat Ajax in de tweede helft de numerieke meerderheid slecht uitbuitte, want het maakte de ruimtes klein, wat in het voordeel was van AZ.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58892
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 14, 2008 12:45 pm

Achterlijk gedoe van Heitinga ...

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma jan 14, 2008 12:54 pm

joey schreef:Hebben jullie dat filmpje met reacties na afloop van de wedstrijd gezien dat op ajax.nl staat? Heel typerend. Koster vond alles even prachtig, maar Davids is kritisch en merkte op dat Ajax in de tweede helft de numerieke meerderheid slecht uitbuitte, want het maakte de ruimtes klein, wat in het voordeel was van AZ.
Koster: 'je komt 1-0 achter.' 'Toen maakte Vertonghen de 1-1.' 'Na de 3-1 gingen alle remmen los.'

:sleepy.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58892
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma jan 14, 2008 12:58 pm

Jöhnk schreef:
joey schreef:Hebben jullie dat filmpje met reacties na afloop van de wedstrijd gezien dat op ajax.nl staat? Heel typerend. Koster vond alles even prachtig, maar Davids is kritisch en merkte op dat Ajax in de tweede helft de numerieke meerderheid slecht uitbuitte, want het maakte de ruimtes klein, wat in het voordeel was van AZ.
Koster: 'je komt 1-0 achter.' 'Toen maakte Vertonghen de 1-1.' 'Na de 3-1 gingen alle remmen los.'

:sleepy.gif:
Eerst maar eens van Nac en Nec winnen en dan mag ie de Handrem 1 tandje losser zetten ...

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma jan 14, 2008 1:02 pm

Koster gaat er gewoon al vanuit dat mensen in slaap vallen bij Ajax. Daarom is hij zo aardig om de wedstrijd nog eens kort samen te vatten. :hypocrite.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 14, 2008 1:02 pm

Dat orkest in het stadion vond ik trouwens maar niets. Verder wel mooi om te zien hoe Van Praag het clublied uit volle borst meezong.

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » ma jan 14, 2008 1:08 pm

Thomas schreef:Dat orkest in het stadion vond ik trouwens maar niets. Verder wel mooi om te zien hoe Van Praag het clublied uit volle borst meezong.
Ik hoorde gisteravond pas dat er een orkest aanwezig was.. zolang ze voor mij niet te horen zijn mogen ze van mij toeteren wat ze willen

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 14, 2008 1:10 pm

De reactie van Kennedy naar F toe vond ik trouwens wel humoristisch, laatste minuut, (toen nog) 5-1 en hij gaat, terwijl hij naar de cornervlag loopt om een hoekschop te nemen, F een beetje staan opjutten!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma jan 14, 2008 1:13 pm

:smallgrin.gif:

Ook mooi waren de reacties van de andere spelers op Leonardo. Die jongen ligt volgens mij juist erg goed in de groep. Van het probleemkind Leonardo is volgens mij weinig meer over, maar dat denk ik al een tijdje.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma jan 14, 2008 1:21 pm

Hmm... Vanwaar de botsing Davids-Leo dan, een paar weken terug op de training?

Maar stel je voor dat Leo zijn belofte inlost, en op links gaat draaien, en Suarez op rechts; dan heb je bijzonder moeilijk af te stoppen vleugels...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma jan 14, 2008 1:26 pm

Jöhnk schreef:
Thomas schreef:Mendes is dan ook een rechtshalf.
En een hele goede.
Cynisch?
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

Plaats reactie