Ajax - Roda JC 4-11-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma nov 05, 2007 1:03 am

Bertje schreef:Geen idee wanneer Heitinga voor het laatst op de bank heeft gezeten. Doet er wat mij betreft ook niet toe. In het huidige elftal is alleen Stekelenburg zekerder van een plaats dan Huntelaar wat mij betreft.
Ik wil aangeven dat zowel Huntelaar als Heitinga vrijwel nooit op de bank begint. Als dat zo is kan je wat mij betreft naar andere dingen gaan kijken. Ervaring, positie, leiderschapskwaliteiten etc. Ik vind dat wat dat betreft Heitinga meer in aanmerking komt voor de aanvoerdersband.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma nov 05, 2007 8:52 am

Ook zo genoten van van der Heijden?
Wat een geweldige functionele techniek en zowel een goede korte als lange pass.

Vooral de assist op Rommedahl was geweldig :hupajax.gif:

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » ma nov 05, 2007 9:07 am

Jesse schreef:Waarom is Big John trouwens geen aanvoerder? Vind ik veel meer een leider op dit moment.
Qua persoonlijkheid in het veld vind ik hem ook de meest aangewezen persoon. Het boegbeeld van Ajax.
Zlatan Son of God schreef:Ook zo genoten van van der Heijden?
Wat een geweldige functionele techniek en zowel een goede korte als lange pass.

Vooral de assist op Rommedahl was geweldig :hupajax.gif:
Hij was verder wel heel erg bezig met aanwijzigingen geven. Zijn armen wapperden twintig minuten lang. :smallgrin.gif:
Geld moet rollen!

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma nov 05, 2007 9:15 am

Gregory van der Wiel, Siem de Jong, Jan-Arie van der Heijden... En van Mitchell Donald, Vurnon Anita, Jeffrey Sarpong en een paar anderen hebben we ook al gezien dat ze mee kunnen komen.

En dan lopen Stekelenburg, Heitinga, Maduro, Vertonghen en Emanuelson ook nog rond bij Ajax-1.

Kortom: de Ajax-opleiding stak gisteren even een dikke, vette middelvinger op naar een ieder die de afgelopen tijd weer zó ver is doorgeslagen in zijn negatieve analyses van Ajax dat hij voor het gemak ook maar de jeugdopleiding afschreef.

Dat vind ik altijd zó simpel...

Als er een hoop mis is bij Ajax, en er veel kritische noten te kraken vallen, dan moet het voor een gezond denkend mens toch nog wel mogelijk zijn om te zeggen dat de jeugdopleiding nog altijd klasse is? Alsof dat iets afdoet aan je andere punten...

Dat vind ik zó slecht aan de meeste sportjournalisten. Die kunnen een (op zichzelf terechte) negatieve lijn inzetten, en die zó in hun stukken consequent doortrekken dat er helemaal niets meer goed is. Dat levert hele kinderachtige dingen op. Stel: in een beroerde crisisperiode schiet een speler de bal van 35 meter stijf in de kruising. Wereldgoal. Voetbalmoment van onvergetelijke schoonheid, maar een slechte sportjournalist vindt dat die constatering niet in de lijn van zijn verhaal past, en gaat dan schrijven dat het een "wanhoopsschot" was, dat "warempel ook nog binnensloeg".

Zó herken je een slechte sportjournalist.

Wat dat betreft is Wim Kieft een verademing. Die laat zich niet gek maken. De presentator zat hem tijdens Ajax - NEC heel nadrukkelijk negatieve conclusies in de mond te leggen: de jeugdopleiding van Ajax was inmiddels ook voorbijgestreefd door anderen en leverde niets meer op.

Toen zei Kieft gewoon: "Dat valt wat mij betreft nogal mee. Er is op bestuurlijk niveau van alles mis, en bij de aankopen kun je ook je vraagtekens plaatsen, maar die opleiding blijft wel produceren, hoor."

Kwestie van ruggengraat. Op het palet van simpele, slechte, domme journalisten liggen maar twee kleuren: zwart en wit. Die vervallen in dat soort tijden tot kinderlijk gezwatel en creatief interpreteren.

Vroeger had je de gevallen John O'Brien, Jari Litmanen, Cristian Chivu en Maxwell. Jonge buitenlanders, voor hun doorbraak (vaak zelfs voor hun profdebuut) ingestroomd in de Ajax-opleiding. Voor slechte journalisten zijn dat heerlijke spelers. Immers: in goede tijden kun je ze in het rijtje 'jeugdspelers' zetten ("Ajax speelde met acht spelers uit de eigen opleiding!") en in slechte tijden in het rijtje 'buitenlanders' ("Er deden bij Ajax maar drie Nederlanders mee, dus wat gaat het slecht met de opleiding!").

Ach ja. Niet elke journalist heeft ook een journalistieke kijk op de zaken.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33871
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma nov 05, 2007 10:39 am

Twijfels bij Huntelaar na drie op acht
05/11/2007 09:15

Na zijn enorme misser tegen Roda JC vroeg Klaas-Jan Huntelaar zich hardop af of het geen tijd is dat iemand anders de strafschoppen neemt bij Ajax. Van de laatste acht penalty's miste de spits er liefst vijf.

'Misschien moet iemand anders 'm voortaan maar nemen', baalde Huntelaar na afloop van het met 4-2 gewonnen duel met Roda. Bij een tussenstand van 3-2 mikte de aanvoerder huizenhoog over.

Van zijn missers van de afgelopen periode was die tegen Dinamo Zagreb het meest kostbaar. Mede doordat Huntelaar een strafschop onbenut liet, liep Ajax plaatsing voor de groepsfase van het UEFA Cup-toernooi mis.
www.vi.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Tscheu La Ling
Berichten: 911
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 5:36 pm

Bericht door Tscheu La Ling » ma nov 05, 2007 11:02 am

Duke schreef:
Twijfels bij Huntelaar na drie op acht
05/11/2007 09:15

Na zijn enorme misser tegen Roda JC vroeg Klaas-Jan Huntelaar zich hardop af of het geen tijd is dat iemand anders de strafschoppen neemt bij Ajax. Van de laatste acht penalty's miste de spits er liefst vijf.

'Misschien moet iemand anders 'm voortaan maar nemen', baalde Huntelaar na afloop van het met 4-2 gewonnen duel met Roda. Bij een tussenstand van 3-2 mikte de aanvoerder huizenhoog over.

Van zijn missers van de afgelopen periode was die tegen Dinamo Zagreb het meest kostbaar. Mede doordat Huntelaar een strafschop onbenut liet, liep Ajax plaatsing voor de groepsfase van het UEFA Cup-toernooi mis.
www.vi.nl
Dat moet dus zijn "vijf op acht". Is inmiddels op www.vi.nl aangepast.
Geld moet rollen!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 11:26 am

Kowalczyk schreef:Kortom: de Ajax-opleiding stak gisteren even een dikke, vette middelvinger op naar een ieder die de afgelopen tijd weer zó ver is doorgeslagen in zijn negatieve analyses van Ajax dat hij voor het gemak ook maar de jeugdopleiding afschreef.
Vind ik net zo goed kort door de bocht, Ko. Leuk, de jongens kunnen redelijk meedoen, maar daar leiden we toch niet voor op? Ik verwacht nog beduidend meer van die jongens dan een aardig balletje trappen tegen Utrecht en Roda.

LucaS
Berichten: 53590
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 05, 2007 11:34 am

Grappenmaker. Twee solide subtoppers. Ik moet nog zien welke andere club daarvan wint met 8 spelers uit de eigen opleiding.

Persoonlijk vind ik het een geweldige prestatie dat er nog immer regelmatig spelers doorkomen met zeer goed nivo. Het is nu immers zo dat de beste spelers niet meer automatisch naar Ajax gaan, toch is het rendement nog steeds hoog. Zullen 'we' toch iets heel erg goed doen
I think I lost my fucking headache

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » ma nov 05, 2007 11:38 am

Was toch een vrij matige wedstrijd weer van Ajax vond ik. Vooral omdat we verdedigend erg veel weggeven. Roda heeft een heel behoorlijk aantal kansen gehad, iedere voorzet was ook gevaarlijk. Ik snap niet wat Ogararu nog doet als voetballer bij Ajax, die jongen staat gewoon constant op minimaal 5 meter van zijn man te dekken, zodat iedere voorzet rustig gegeven kan worden. Hij is alleen bezig zijn man niet te laten passeren ofzo, maar ondertussen heeft Roda 6 goede kansen gecreerd door de ballen in alle vrijheid voor te kunnen geven.

Aanvallend creerden we wel veel gisteren, deels geholpen door fouten van Roda verdedigers. Toch maken we (weer) veel te weinig doelpunten. Deels door egoisme en gisteren ook deels door gewoon enorme kansen onbenut te laten (Huntelaar;Suarez). Positief vond ik Luque, die aanname op de zeer lange bal van Stekelenburg, zo dood op zijn voet was prachtig. Maar zijn hele spel was beter, hij was nu wel feller in de duels en zijn vrije trappen en voorzet kunnen heel gevaarlijk zijn.

Ik las trouwens ook van iemand dat Maduro echt heel goed speelde, maar hij laat mij te vaak zijn man lopen. Dan sukkelt hij er maar wat achteraan, maar herstellen doet hij het niet. Sowieso echt een beginnersfout zoals hij gisteren een keer zich volledig wel liet spelen door een simpele 1-2 van Roda JC.

Het zal me benieuwen volgende week. Achterin treft Feyenoord een schiettent, het is te hopen dat onze aanval daar wederom meer tegenover kan zetten. Feyenoord is ook niet iedere week even stabiel, vorm van de dag zal de doorslag geven, om met een open deur te eindigen.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 11:50 am

LucaS schreef:Grappenmaker. Twee solide subtoppers. Ik moet nog zien welke andere club daarvan wint met 8 spelers uit de eigen opleiding.

Persoonlijk vind ik het een geweldige prestatie dat er nog immer regelmatig spelers doorkomen met zeer goed nivo. Het is nu immers zo dat de beste spelers niet meer automatisch naar Ajax gaan, toch is het rendement nog steeds hoog. Zullen 'we' toch iets heel erg goed doen
Ben je tegenwoordig ook al een subtopper als je twaalfde staat? Roda staat achtste, dus dat kan nog net.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13377
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma nov 05, 2007 11:58 am

Roda stond voor de wedstrijd 6e.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 05, 2007 1:24 pm

Kowalczyk schreef:Gregory van der Wiel, Siem de Jong, Jan-Arie van der Heijden... En van Mitchell Donald, Vurnon Anita, Jeffrey Sarpong en een paar anderen hebben we ook al gezien dat ze mee kunnen komen.

En dan lopen Stekelenburg, Heitinga, Maduro, Vertonghen en Emanuelson ook nog rond bij Ajax-1.

Kortom: de Ajax-opleiding stak gisteren even een dikke, vette middelvinger op naar een ieder die de afgelopen tijd weer zó ver is doorgeslagen in zijn negatieve analyses van Ajax dat hij voor het gemak ook maar de jeugdopleiding afschreef.

Dat vind ik altijd zó simpel...
Lekker stukje, Ko. En voor een groot deel natuurlijk ook terecht. Ik had het er laatst op AT en gisteren in de trein nog over met een aantal vrienden van me. Wanneer er iets bij Ajax opzichtig niet deugt, deugt er ineens helemaal niets meer. Daar komen we volgens mij nooit vanaf, want die zienswijze ligt bij mensen van buitenaf.


Overigens zegt Bertje wel hele zinnige dingen over de jeugdopleiding en hoe de ontwikkeling van spelers eigenlijk verder zou moeten worden begeleid (ook bij het eerste elftal!). Want hoe je het ook wendt of keert, er is nog steeds ruimte voor verbetering.

Arwin schreef:Ik las trouwens ook van iemand dat Maduro echt heel goed speelde, maar hij laat mij te vaak zijn man lopen. Dan sukkelt hij er maar wat achteraan, maar herstellen doet hij het niet. Sowieso echt een beginnersfout zoals hij gisteren een keer zich volledig wel liet spelen door een simpele 1-2 van Roda JC.
Stond vandaag een stukje in het Parool, waarin Koster ook al aangaf dat hij ondanks de aanvallende intenties van Roda met De Jong als aanvallende middenvelder bleef spelen. Ajax kwam overal 1 op 1 te staan en verloor veel duels op fysieke kracht. Vooral die Afrikaanse jongens overrompelden onze spelers regelmatig. Pas toen Ajax in de tweede helft met Maduro in de punt naar achteren ging spelen, kreeg Ajax meer controle over de wedstrijd.


Die Lamah lijkt me overigens een goede speler. Eentje om in de gaten te houden. Eens kijken wat Anderlecht met hem wil in de toekomst.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma nov 05, 2007 1:25 pm

Voetske schreef:
Thomas schreef:Ok, dan zijn we het wat Luque betreft eens, Jöhnk.

Ik irriteer me mateloos aan mensen die denken dat Suarez met oogkleppen op alleen maar naar voren buldert. Hij weet prima waar hij mee bezig is, beschikt over voldoende voetbalintelligentie en inzicht, maar mist alleen nog wat overzicht (lees: is af en toe te zelfzuchtig).
Zal mij een worst wezen waar jij je aan irriteer.Feit is dat tot vanmiddag Suarez heel weinig oog heeft voor zijn collega's.Ja je kreeg de bal als het niet anders meer kan.Dat had Babel ook voor het handje.Als ie dan geen kant meer uit kon mocht een ander het opknappen.

Feit is ook dat juist dat het kleine verschil gaat maken in het elftal.Nu win je hem, maar voor het zelfde geld maakt Roda je gelijk door dat egoisme.

Was trouwens ook mooi om te zien dat KjH zich kwaad maakte op Suarez blijkbaar is daar met Koster dus met Suarez over gesproken, anders kan ik me de mimiek en gebaren van hem en KjH niet plaatsen.

Trouwens zou je eens aanraden om te kijken hoeveel akties er daadwerkelijk lukken bij Suarez.
Suarez heeft idd nog niks laten zien dit seizoen.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma nov 05, 2007 1:31 pm

Bertje schreef:Vind ik net zo goed kort door de bocht, Ko. Leuk, de jongens kunnen redelijk meedoen, maar daar leiden we toch niet voor op? Ik verwacht nog beduidend meer van die jongens dan een aardig balletje trappen tegen Utrecht en Roda.
Deze gaat in het `open deur topic` hoor. Maar als jij denkt dat een v/d Vaart bij zijn debuut in Den Bosch meer deed dan een aardig balletje trappen dan laat ik je lekker in die waan.

:onfire.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 1:50 pm

Als een tang op een varken.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma nov 05, 2007 1:57 pm

Bertje schreef:Als een tang op een varken.
Ach, Bertje toch. Ik moet wel een beetje om je lachen hoor. Het is wel vertederend om te zien hoe een jongetje die nooit op de Toekomst of in de Arena te vinden is (geweest) toch overal zo'n uitgesproken mening over kan hebben.

En ja, v/d Vaart was ook echt niet beslissend in zijn debuut. Was in Den Bosch op een doordeweekse avond (do. dacht ik). Westerhof was ad interim en ook Yakubu maakt zijn eerste speelminuten in het shirt van Ajax.

:headbang.gif:

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 2:48 pm

Ik geloof niet dat het tot je wilt doordringen dat de hele opmerking over Vaart totaal niet ingaat op mijn post.

LucaS
Berichten: 53590
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 05, 2007 2:53 pm

Wat verwacht je dan van onze jeugdopleiding? Wereldtoppers leid je niet op volgens mij.
I think I lost my fucking headache

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 3:04 pm

Wereldtop vind ik sowieso geen goede term, want dat is afhankelijk van het niveau van de spelers die elders rondlopen. Wat ik verwacht zijn spelers die de basis beheersen. Die de bal kunnen controleren en iets aan de bal kunnen creëren. Dus stoppen met links, rechts en de borst; koppen door het midden, over links en over rechts; trappen en passen met links en rechts. En dan heb ik het alleen nog maar over het voetbaltechnische gedeelte.
Als je de spelers daarnaast ook nog dingen kunt bijbrengen als wanneer je een versnelling moet inzetten, hoe je opengedraaid moet staan en wanneer te temporiseren, vind ik dat je kunt zeggen dat je opleiding absolute top is. En dan heb ik het eigenlijk nog steeds alleen maar over dingen die puur met het spelletje zelf te maken hebben. Daarnaast zijn er ook nog dingen als karaktervorming en fysieke begeleiding die meespelen.

LucaS
Berichten: 53590
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 05, 2007 3:12 pm

Feit is dat onze club met 8 spelers uit de eigen opleiding een subtopper (of als jij wil, een club uit de hoogste divisie van het land) weet te verslaan. Dat is uniek in Europa.
En blijkbaar zijn die spelers van onze opleiding dus zo goed, dat ze zich op het hoogste nivo staande weten te houden. dat zie je natuurlijk ook al als je naar de selectie van het Nederlands elftal kijkt.

Het feit dat veel voetballers van alles missen, tja, dat is iets van het voetbal. Het verbaast mij ook dat een bal goed neerleggen over lange afstand blijkbaar van exceptionele klasse beschouwd dient te worden.
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13408
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » ma nov 05, 2007 3:17 pm

Als Ajax echt zo gaat opleiden als Bertje wil (en dat zou ook moeten!), dan winnen we binnen de kortste de CL weer.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 3:22 pm

LucaS schreef:Feit is dat onze club met 8 spelers uit de eigen opleiding een subtopper (of als jij wil, een club uit de hoogste divisie van het land) weet te verslaan. Dat is uniek in Europa.
Nu vergelijk je weer met anderen. Doet er niet toe. Het gaat erom hoe goed onze spelers zijn. Nou, daar valt nog zat aan te schaven.
En blijkbaar zijn die spelers van onze opleiding dus zo goed, dat ze zich op het hoogste nivo staande weten te houden. dat zie je natuurlijk ook al als je naar de selectie van het Nederlands elftal kijkt.
Hoogste niveau? In Nederland houden ze zich net staande, maar dat is natuurlijk niet het hoogste niveau. Op Europees niveau zijn ze minder dan veel spelers van andere landen. En wat is 'staande houden' überhaupt waard? Als je wilt winnen, moet je beter zijn. Nou, dat zijn onze spelers nog lang niet.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma nov 05, 2007 3:27 pm

Maar moeten ze dat gelijk zijn als ze uit de jeugdopleiding komen, zoals een vd Heijden?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

LucaS
Berichten: 53590
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 05, 2007 3:27 pm

Natuurlijk kijk je naar anderen als je een inschatting maakt naar kwaliteit. Bovendien, geen enkele speler is perfect.
Je kan niet elk jaar meerdere spelers aan de wereltop afleveren. Sneijder, Van der vaart en babel zijn zeer gewilde spelers van de laatste jaren. Dat is een rijtje hoor..Het lijkt me dat je onrealistische verwachtingen hebt van wat een voetbalopleiding voor elkaar kan krijgen.
I think I lost my fucking headache

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 3:32 pm

Wat andere clubs van die jongens willen is toch niet interessant, Luuk. Zelfs toen Vaart, Sneijder en Babel bij ons vertrokken, schorde er nog te veel aan. Dingen die in de opleiding al rechtgetrokken hadden moeten worden.

Plaats reactie