AJAX - Heerenveen 31-10-2007 (KNVB BEKER)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za nov 03, 2007 1:56 pm

wimpey schreef:Het Ajax van Koster speelt beter dan het Ajax van Ten Cate. Het Chelsea van Grant speelt beter dan het Chelsea van Mourinho.
We zijn 1 dramatische wedstrijd en twee aardige helften verder, Wimpey.

Lionel
Berichten: 47281
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » zo nov 04, 2007 2:53 pm

Precies. En HtC is niet zomaar aangesteld als assistent. Die deelt daar geen hesjes uit.
IK GELOOF!!!!!!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo nov 04, 2007 5:20 pm

Jazeker wel, een assistent deelt de hesjes uit, zet de pionnen neer en legt de oefeningen uit. Je kunt er wel meer van maken, maar meer is er niet.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo nov 04, 2007 5:50 pm

Jöhnk schreef:Jazeker wel, een assistent deelt de hesjes uit, zet de pionnen neer en legt de oefeningen uit. Je kunt er wel meer van maken, maar meer is er niet.
Ik zag gisteren Ten Cate toch echt discussieren met Grant tijdens Wigan - Chelsea en daarna opstaan om aanwijzingen te geven aan bepaalde spelers. Lijkt me toch iets meer dat een 'normale' assistent zou doen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo nov 04, 2007 11:02 pm

Ik zie wel vaker assistent-trainers aanwijzingen geven langs de lijn. Eigenlijk bijna allemaal.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo nov 04, 2007 11:28 pm

Precies. Anders doen ze al helemaal geen flikker en zou je ze beter niet kunnen aanstellen.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 05, 2007 9:06 am

Raymon schreef:
Jöhnk schreef:Jazeker wel, een assistent deelt de hesjes uit, zet de pionnen neer en legt de oefeningen uit. Je kunt er wel meer van maken, maar meer is er niet.
Ik zag gisteren Ten Cate toch echt discussieren met Grant tijdens Wigan - Chelsea en daarna opstaan om aanwijzingen te geven aan bepaalde spelers. Lijkt me toch iets meer dat een 'normale' assistent zou doen.
Misschien zei Grant wel wat Ten Cate moest gaan doen?
I think I lost my fucking headache

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » ma nov 05, 2007 11:42 am

Ik zou vooral willen aanraden niet te happen op de opmerkingen over 'pionnen neerzetten en hesjes uitdelen'. Zulke opmerkingen komen alleen maar voort uit blinde haat tegen een persoon, terwijl iedereen weet dat Ten Cate zowel bij Barca als nu bij Chelsea een belangrijke functie heeft binnen de technische staf.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma nov 05, 2007 12:04 pm

Het neerzetten van de pionnen is ook belangrijk, iemand moet het tenslotte doen. :icon_mrgreen.gif:

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » ma nov 05, 2007 12:11 pm

Jöhnk schreef:Het neerzetten van de pionnen is ook belangrijk, iemand moet het tenslotte doen. :icon_mrgreen.gif:
Dat wil ik dan ook wel gaan doen voor zo'n salaris. :smallgrin.gif:

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma nov 05, 2007 3:49 pm

Thomas schreef:
wimpey schreef:Het Ajax van Koster speelt beter dan het Ajax van Ten Cate. Het Chelsea van Grant speelt beter dan het Chelsea van Mourinho.
We zijn 1 dramatische wedstrijd en twee aardige helften verder, Wimpey.
Het gaat me om de insteek: Henk ten Catenaccio stelt Colin op als back, Koster kiest voor de voetballer Vertonghen. Ten Cate was ontevreden over Vertonghen, ik vraag me af waarom. Die jongen doet het prima!

Koster stelt Siem de Jong op, ten Cate koos voor defensief ingestelde middenvelders.

Koster geeft Ajax weer een smoel, die man doet het prima. En na het genante apentheater van Ten Cate is de mens Koster sowieso een genot. Een beter mens en een beter bij Ajax passende trainer dan Ten Cate. Lang leve Chelsea!

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma nov 05, 2007 3:51 pm

Jöhnk schreef:Het neerzetten van de pionnen is ook belangrijk, iemand moet het tenslotte doen. :icon_mrgreen.gif:
Precies, Hendrik staat altijd stil bij het werk aan de weg: hij heeft immers een enorme affiniteit met hesjes en pilonnen. Die jongens aan de weg pakken 30K euro per jaar, HtC pakt 3 mio euro per jaar, maar voor het overige zijn hun werkzaamheden vrijwel identiek.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 05, 2007 3:52 pm

Ok, wat dat betreft ben ik het allemaal met je eens. Tot nu toe maakt Koster regelmatig de goede keuzes. Al kostte het 1 op 1 spelen op het middenveld ons gistermiddag bijna de kop.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » ma nov 05, 2007 4:02 pm

Koster voelt zich geen 'tactisch meesterbrein'
--------------------------------------------------------------------------------
4 november 2007
Adrie Koster debuteerde twee weken geleden als hoofdtrainer bij Ajax toen gefrustreerde supporters de hoofdingang van De Arena bestormden. Tijdens het gewonnen duel met Roda JC (4-2) van zondag vernam hij hoe de inmiddels bedaarde fans luidkeels zijn naam scandeerden. Het lijkt er op dat Ajax onder Koster weer op de goede weg is. "Ik hoor van meer mensen dat het nu beter gaat", zegt hij op de site van De Telegraaf. "Maar ik doe echt geen gekke dingen hoor."

Koster wil niet beweren dat hij het brein is achter 'het nieuwe Ajax'. "Ik ben echt geen wonderdokter of tactisch meesterbrein. Ik heb de jongens alleen enkele handvaten aangereikt. Maar ook dat zijn geen grote tactische vondsten. Volgens mij is het allemaal niet zo moeilijk. Ze moeten gewoon enkele opdrachten uitvoeren."

De oefenmeester wil dat zijn ploeg tijdens iedere wedstrijd het initiatief neemt. "Ik wil dat mijn ploeg één op één verdedigt. Zo hebben we op het middenveld vaak een mannetje meer. Daarom wonnen we van Heerenveen. PSV hield zaterdag wel rekening met Alves. Dat is misschien een verschil."

Koster ziet zijn formatie ook graag gedurfd voetballen. "Ik wil geen rekening houden met de tegenstander. Wij zijn Ajax en moeten op eigen kracht naar voren voetballen. Dat vindt het publiek misschien leuk om te zien. Vandaar dat ze vandaag redelijk enthousiast waren. Hopelijk zijn ze dat volgende week ook nog."

Bron: Ajaxonline.nl
Wat een verademing boven het achteruitrennen van Ten Cate's ploeg!
I think I lost my fucking headache

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 05, 2007 4:05 pm

Je moet natuurlijk ook blijven kijken naar de kracht van de tegenstander. Dat bleek gistermiddag maar weer:
De oefenmeester wil dat zijn ploeg tijdens iedere wedstrijd het initiatief neemt. "Ik wil dat mijn ploeg één op één verdedigt. Zo hebben we op het middenveld vaak een mannetje meer. Daarom wonnen we van Heerenveen. PSV hield zaterdag wel rekening met Alves. Dat is misschien een verschil."
Ik mag overigens hopen dat de volgende stap hierin wordt dat we ook daadwerkelijk een overtalsituatie gaan creëren. Dat gebeurde gisteren namelijk niet, omdat er geen verdedigers doorschoven. Daardoor speelde het centrale duo Heitinga-Van der Wiel tegenover de spits van Roda en kwam ons middenveld kracht tekort 1 op 1 tegen de middenvelders van Roda.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma nov 05, 2007 4:52 pm

Een man meer krijgen op het middenveld is zo overschat. Het is juist zaak dat je het middenveld ze groot mogelijk maakt en dat doe je door zo min mogelijk mensen op dat kleine stukje veld te posteren, zonder dat je het uit handen geeft.

De aanvoer richting je spitsen realiseer je dan ook niet door je verdedigers één op één te laten spelen (want dan is je keeper juist een afspeelpunt kwijt), maar door goed positiespel waarbij de bal sneller beweegt dan de tegenstander. Ruimte trekken voor de bal en medespelers is dus het devies en niet ruimtes dichtstoppen met een zooi middenvelders. Het enige wat je daarmee wint is zo'n schaakspel wat je tegenwoordig veel te vaak ziet in het voetbal.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 05, 2007 4:56 pm

Ik reageerde vooral op Koster, die het over dingen heeft die niet gebeuren, waardoor Ajax gistermiddag weliswaar een aantrekkelijk duel speelde, maar net zo goed zes tegendoelpunten had kunnen incasseren.

Voor mij is het constant in beweging zijn zonder bal een van de belangrijkste aspecten van voetbal. Daar schiet Ajax nog hopeloos tekort.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma nov 05, 2007 5:15 pm

Tja, ik vond dat je gisteren goed kon merken dat Stekeleburg weer in de goal stond, vooral de voortzetting was weer ouderwets ( verkeerd )
Laatst gewijzigd door 999 op ma nov 05, 2007 5:17 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma nov 05, 2007 5:16 pm

En de saves waren weer uitstekend en klemvast. Dit in tegenstelling tot Gentenaar. Stekelenburg heeft nog z'n minpuntjes, maar is toch echt een overduidelijke verbetering ten opzichte van Gentenaar, die ik verder wel een prima backup doelman vind.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma nov 05, 2007 5:18 pm

Thomas schreef:En de saves waren weer uitstekend en klemvast. Dit in tegenstelling tot Gentenaar. Stekelenburg heeft nog z'n minpuntjes, maar is toch echt een overduidelijke verbetering ten opzichte van Gentenaar, die ik verder wel een prima backup doelman vind.
Nou, ook de Steek staat bij de voorzetten regelmatig te zwemmen.En nog steeds een slecte spelhervatting, dat zag je tegen Rodajc ook weer.Inplaatst van even de bal in de ploeg kunnen houden, kwamen de meeste ballen van Stekeleburg niet aan.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » di nov 06, 2007 4:05 pm

Thomas schreef:Tot nu toe maakt Koster regelmatig de goede keuzes.
Het gaat m.i. niet zozeer om keuzes, Thomas, als wel om uitgangspunten. Koster kiest voor een aanvallend ingesteld team, dat vroeg druk zet. Het systeem lijkt vast te staan en de 11 poppetjes die het moeten invullen, verschillen van wedstrijd tot wedstrijd zo weinig mogelijk.

We hebben nu 4 wedstrijden onder Koster gespeeld. Voor de thuiswedstrijd tegen NEC kon de man welgeteld één keer met de volledige groep trainen. Het resultaat is bekend. Wat mij echter deugd deed, is dat het er na een week trainen onder Koster een stuk beter uit zag. Zowel in Utrecht als tegen Heerenveen werd bij vlagen heel aardig voetbal gespeeld. Tegen Roda was dat minder, maar Roda speelde dan ook prima, zoals ze dat tegen de topclubs steevast doen.

Er valt heus nog een hoop te verbeteren, maar ik bespeur wel degelijk progressie. Kijk eens waar we vandaan komen: Groningen-thuis, Sparta-uit, Slavia-uit, Zagreb-thuis, NEC-thuis: dat was hemeltergend zwak. Vergeleken met die wedstrijden zag het er de voorbije week toch best aardig uit! Qua uitgangspunten, spelvreugde en uitvoering vind ik dit een heel ander en beter Ajax dan het Ajax van het begin van dit seizoen!

De omslag in denken en doen bevalt me eveneens: een 'tactiek' zoals die werd toegepast in Zagreb hoort simpelweg niet bij Ajax. Dat het met exact hetzelfde materiaal ook anders kan, bewijst Koster nu. 2 meer defensief ingestelde middenvelders i.p.v. 3: prima, Vertonghen i.p.v. Colin: prima!

Bovendien vind ik Koster i.v.m. Ten Cate een regelrechte verademing. Bij Ten Cate was het glas allang niet meer 'half vol', sterker nog: het glas had niet eens meer een bodem. Hij liep enkel nog te zeiken over het gebrek aan kwaliteit en over de blessurelijst. Lekker motiverend... Bij Koster is de insteek weer positief, er wordt de nadruk gelegd op wat onze club ooit groot heeft gemaakt: de opleiding, aanvallend spel, technisch vernuft. De man is beschaafd, rustig en hij beperkt zich tot het wezenlijke. Gewoon een integere kerel met een 'feel good factor' wat mij betreft.

Ten Cate heeft gewoon gefaald, niet meer, niet minder. Europees zijn we onder Ten Cate tot een absoluut lacherdje verworden, hetgeen tientallen miljoenen heeft gekost. Er was altijd wat met die Ten Cate en zelden iets positiefs. Ajax is met opbouwwerker Koster veel beter bedeeld dan met die Charlatan.

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13399
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » di nov 06, 2007 4:39 pm

wimpey schreef:Ten Cate heeft gewoon gefaald, niet meer, niet minder.
Gezien je nog steeds aanhoudende obsessie met TC vraag ik me bijna af of hij inderdaad niet meer heeft gedaan dan alleen falen.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » di nov 06, 2007 4:43 pm

Arthur schreef: Gezien je nog steeds aanhoudende obsessie met TC vraag ik me bijna af of hij inderdaad niet meer heeft gedaan dan alleen falen.
HtC was bezig mijn club nog verder kapot te maken dan ie al was. Dat had ie niet moeten doen. Ik ben trouwens gelukkig niet de enige die er zo over denkt (met dank aan Lucas en Voetske):
Henk heeft alweer een andere mooie droom

de Volkskrant, Sport, 20 oktober 2007 (pagina 38)

Klassiek geval van een egotrip:

geen zelfkritiek, beschuldigend, draaiend, natrappend

Het driejarige contract lag al klaar en met Chelsea was alles tot in detail geregeld toen Henk ten Cate met gevoel voor dramatiek zei dat hij een droom had: kampioen worden met Ajax. Idealisme, altijd mooi.

De uitspraak komt in een wat vreemd daglicht te staan als je ruim een week eerder in het grootste geheim, zonder je huidige werkgever daarvan in kennis te stellen, met Chelsea hebt onderhandeld en vaststaat dat het nieuws over de trainerstransfer een paar dagen later officieel bekend zal worden.

Op zo’n moment zeggen dat je een droom hebt – romantische Henk – en zeggen dat de pers zich schuldig maakt aan het schrijven van Indianenverhalen – boze Henk –, dat moet je maar kunnen. Henk kan het, die kan de ene dag zeggen dat hij droomt van een kampioenschap met Ajax en de volgende dat hij droomt van een kampioenschap met Chelsea.

Verslaggevers van alle kranten en alle tijdschriften stelden tijdens de, weten we nu, legendarische persconferentie vast dat Ten Cate eerst ontkende dat hij met Chelsea had gesproken over een overgang en het later min of meer bevestigde.

Dat deed hij pas nadat een verslaggever van The Sun hem had gewezen op een taperecorder. Daarop was een gesprek te horen met zaakwaarnemer Sigi Lens die bevestigde dat Ten Cate met Chelsea in gesprek was. Ja, tóén wilde hij wel toegeven dat er iets gaande was, onze idealist.

Met stille trom is hij niet uit Nederland vertrokken. In een paar interviews met begripvolle journalisten konden we lezen en horen dat Henk ten Cate het bij Ajax fantastisch heeft gedaan. Klassiek geval van een egotrip van een voetbaltrainer: geen zelfkritiek, beschuldigend, draaiend, natrappend.

Leugentje hier, leugentje daar. Moed kan hem niet worden ontzegd. Kop boven het interview in VI: ‘De waarheid achterhaalt alles’.

Henk kan het spel zo regisseren dat niemand zich nog afvraagt of dat eigenlijk niet een heel klein beetje raar is, een club verlaten terwijl het seizoen pas anderhalve maand oud is en Ajax diep in de ellende zit; of dat niet getuigt van een gebrek aan schaamte en loyaliteit.

Ik bedoel, de goede man wilde nog maar vijftien maanden geleden de weg van Barcelona naar Amsterdam desnoods op zijn knieën afleggen, als hij maar mocht werken voor – zien we daar een traan in zijn ooghoek? – de club van zijn dromen.

Ajax werd afgedankt als oud vuil. Een zak geld en hup, daar gaat hij, na eerst nog even gemompeld te hebben dat hij een droom heeft en met gespeelde woede iets zegt over Indianenverhalen. Het is niet eens zozeer de manier waarop hij Ajax heeft verlaten die hem het meest kwalijk valt te nemen; het is de manier waarop hij nu zijn eigen, vervuilde straatje probeert schoon te vegen. Het is allemaal de schuld van anderen.

Anderen hebben ervoor gezorgd dat Ajax in Europa niets meer voorstelt. Anderen hebben hem al die spelers door de strot geduwd die niet goed genoeg zijn voor Ajax. Anderen hebben veel te ambitieuze doelstellingen geformuleerd. Anderen dachten dat Ajax wel zonder Sneijder en Babel kon.

Anderen hadden Perez destijds, toen hij een grensrechter voor kankerneger uitschold, keihard moeten aanpakken. Tegen Frits Barend, maandag op de tv-zender Het Gesprek: ‘Als ik als mens had gehandeld, denk ik dat ik hem had neergeslagen’. Tuurlijk Henk.

(Of dit incident plaatsvond voor of nadat Ten Cate had laten uitlekken dat de spelersgroep van Ajax Perez helemaal zat was, waarna De Telegraaf dit nieuws zonder enige bronvermelding tot zijn grote vreugde op de voorpagina plaatste, weet ik niet meer. Ik weet nog wel dat Ten Cate deed alsof het nieuws hem rauw op zijn dak viel en met een van pijn vertrokken gezicht zei dat hij helaas niet kon ontkennen dat er iets speelde.)

Nog even twee misverstanden uit de weg ruimen.

Het eerste is dat je vaak hoort dat hij verantwoordelijk was voor de successen van Barcelona, en niet Frank Rijkaard; die zou, lurkend aan een sigaret, alleen op grote afstand toezicht hebben gehouden, terwijl Henk de ene na de andere wereldster onder zijn hoede nam en bouwde aan een onverslaanbaar elftal. Het rare is dat alleen in Nederland zo wordt gedacht. In Spanje kent niemand deze theorie.


Het tweede misverstand is dat Ten Cate voor miljoenen aan inkomsten zou hebben gezorgd, omdat hij Sneijder en Babel beter heeft gemaakt. Ook onzin: Sneijder en Babel zouden ook zonder Ten Cate beter zijn geworden. Misschien zouden ze zelfs zonder Ten Cate wel véél beter zijn geworden.

De waarheid is dat Henk ten Cate gefaald heeft als trainer van Ajax, om meerdere redenen, maar vooral omdat hij voor die functie onvoldoende capaciteiten en vaardigheden bezit.

Dat verklaart ook waarom niemand bij de club het jammer vindt dat hij in Londen verder gaat dromen en alle supporters opgelucht adem hebben gehaald.
Bron:De Volkskrant. ( 12e man )
[/quote]

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » di nov 06, 2007 4:45 pm

Tja, ik vind ook dat Ten Cate wel ietsje meer heeft geprobeerd dan alleen maar falen. Onder ten Cate dreigde onze hele eigen identiteit te grabbel gegooid te worden! Hij is geen minuut te vroeg weggegaan
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Arthur
Berichten: 13399
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:43 pm

Bericht door Arthur » di nov 06, 2007 4:47 pm

wimpey schreef:
Arthur schreef: Gezien je nog steeds aanhoudende obsessie met TC vraag ik me bijna af of hij inderdaad niet meer heeft gedaan dan alleen falen.
HtC was bezig mijn club nog verder kapot te maken dan ie al was. Dat had ie niet moeten doen. Ik ben trouwens gelukkig niet de enige die er zo over denkt (met dank aan Lucas en Voetske):
Ik ben er inmiddels ook niet rouwig om dat hij weg is, maar ik vind het wat overdreven dat je nog steeds in letterlijk elke posting je gal over HtC aan het spuwen bent. We kunnen nu toch weer vooruit kijken?

Plaats reactie