AZ - Ajax 23-09-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo sep 23, 2007 5:41 pm

Ajax speelde onder Blind en Koeman wel zorgvuldig positiespel, Ajaciedjuh? :drecul.gif:

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 23, 2007 5:41 pm

Thomas schreef:......
Jaliens hield KJH net zo goed vast, maar idd dan kunnen ze elke hoekschop wel een vrije trap (voor de verdediging) of pingel geven. Ik zou het ook toejuichen, maar dat zal wel niet gebeuren.

Luque bevalt mij ook niet. Ik heb er hoge verwachtingen van (Luque van 2 jaar geleden), maar hij maakt een bange indruk in de duels. Misschien dat een goal hem wat vertrouwen geeft. Hopelijk kan hij in het bekerduel wat vertrouwen opdoen. Maar hij mag op dit moment de veters van KJH en Suarez nog niet vastmaken.

Er komt wel wat meer voetbal in de ploeg (vertrouwen). Hopelijk dat Davids snel fit is, zodat hij de breker op het middenveld kan zijn i.p.v. Heitinga. Die hebben we voorlopig hard nodig achterin. Maduro lijkt ook langzaam uit zijn dal te kruipen.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo sep 23, 2007 5:43 pm

Bertje schreef:Ajax speelde onder Blind en Koeman wel zorgvuldig positiespel, Ajaciedjuh? :drecul.gif:
Beter dan nu, ja
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 23, 2007 5:48 pm

Bertje schreef:Ajax speelde onder Blind en Koeman wel zorgvuldig positiespel, Ajaciedjuh? :drecul.gif:
Lezen, ik heb alleen een opmerking dat we toen ook veel blessures hadden!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo sep 23, 2007 5:55 pm

Ja en je gebruikt dat als argument waarom het door het veld zou komen. Met andere woorden: je zegt dat er toen ( toener kennelijk geen werkvoetbal gespeeld werd) ook veel blessures waren.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo sep 23, 2007 6:01 pm

Toen was dat overigens volgens vele AT'ers een teken van een slechte trainer. maar goed dat was de mening toen er bij ten Cate nog niet veel blessures waren
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 23, 2007 6:06 pm

Bertje schreef:Ja en je gebruikt dat als argument waarom het door het veld zou komen. Met andere woorden: je zegt dat er toen ( toener kennelijk geen werkvoetbal gespeeld werd) ook veel blessures waren.
Nee, zo niet bedoeld, maar waar praten we over ........ we staan boven aan!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » zo sep 23, 2007 6:09 pm

Ja, en dit Ajax kennende kunnen ze dat toch niet vasthouden. Telkens als ze eerste kunnen komen na eerst de fouten van concurrenten te hebben gezien of eerste staan en verder uit te kunnen lopen gaat het fout.

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 23, 2007 6:18 pm

Daniel_vT schreef:Ja, en dit Ajax kennende kunnen ze dat toch niet vasthouden. Telkens als ze eerste kunnen komen na eerst de fouten van concurrenten te hebben gezien of eerste staan en verder uit te kunnen lopen gaat het fout.
We krijgen nu VVV, Sparta (uit) en NEC. Tussendoor voor de beker en UEFA-cup. Voor dit Ajax zijn dat de moeilijkste wedstrijden (minder ruimte voor onze spitsen, dus gaat het om het opbouwen / creativiteit).

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47905
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo sep 23, 2007 6:22 pm

Moet gewoon 9 punten zijn. Kozakken zal zich ook ingraven, maar daar moeten we ook maar van winnen. :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo sep 23, 2007 6:25 pm

Wat maakt Urby trouwens voor ongekende beweging tegen het einde van de wedstrijd?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo sep 23, 2007 6:43 pm

Vink was weer nadrukkelijk aanwezig.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » zo sep 23, 2007 7:17 pm

Duke schreef:Vink was weer nadrukkelijk aanwezig.
Yep, was weer echt een blinde vink, maar zag voornamelijk selectief.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo sep 23, 2007 7:42 pm

Ajaciedjuh schreef: Ik denk zelf dat het veel meer te maken heeft met ons fantastische veld. Ajax moet in tegenstelling tot de rest er een half seizoen op spelen. Het veld is hard en we glijden veel weg. Dat zijn klappen op de gewrichten.
Inderdaad, dat rottige rotveld. Ik wil daar niet alle malheur van de afgelopen 10 jaar aan ophangen, maar dat zou Ajax eindelijk eens definitief moeten oplossen. Desnoods gooien ze er maar flink wat geld tegenaan uit het transfergeld van Sneijder en Babel. Dat veld is niet alleen een veroorzaker van blessures, maar een veld dat niet goed is verknoeit ook het nodige in je acties, in je spel. Het veld van De Meer kon er werkelijk als een biljartlaken zo glad en effen bijliggen. Prachtig om te zien. Dat alleen al nodigde gewoonweg uit om er een mooie voetbalmiddag van te maken. Misschien toch maar terug naar het plan dat indertijd bij de bouw van de Arena uit bezuinigingoverwegingen :smallgrin.gif: is geschrapt: een uitrijdbaar veld?

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo sep 23, 2007 8:32 pm

Dat hebben ze bij Vitesse. Ik geloof dat het bijna net zo duur is om dat veld er zo nu en dan uit te rijden als om zo nu en dan een nieuwe mat te moeten neerleggen.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » zo sep 23, 2007 8:47 pm

Ik weet niet of het hier al ergens staat, maar heb niet zo'n zin om alles terug te lezen. Twee stukjes van de AZ-site:
AZ verliest van efficiënt Ajax

ALKMAAR- AZ heeft zondag van Ajax verloren. In het DSB Stadion won Ajax met 2-3. De achterstand van AZ loopt daardoor verder op, na de tweede nederlaag in vijf wedstrijden. Klaas Jan Huntelaar schoot Ajax na een halfuur op voorsprong, waarna Luis Suárez twee keer toesloeg. Demy de Zeeuw en Moussa Dembélé scoorden namens AZ. Mounir El Hamdaoui miste een strafschop.

Voor het eerst sinds vierenhalf jaar verliet Ajax Alkmaar weer met een overwinning. Op 27 april 2003 wonnen de Amsterdammers voor het laatst (1-3) in de kop van Noord-Holland. Zondag was het opnieuw zover. In het duel dat vooraf als ‘tamelijk cruciaal’ door Louis van Gaal werd omschreven, liep de achterstand voor AZ na het eerdere puntenverlies tegen Vitesse (1-0) en Sparta (2-2) op tot acht punten na vijf duels.

Vrije trap
Na een halfuur sloeg Ajax voor het eerst toe. Klaas Jan Huntelaar verzilverde een vrije trap, die door een ongelukkige uitglijder van Maarten Martens veroorzaakt werd: 0-1. Het was uiterst effectief wat Ajax deed, want noemenswaardige kansen hadden de bezoekers in de 32 minuten daarvoor niet gehad. AZ daarentegen kreeg kort voor het doelpunt een enorme kans via Demy de Zeeuw, die zijn knal via de vingertoppen van Ajax-keeper Stekelenburg over het doel zag gaan.

Ook in het laatste kwartier van de eerste helft was AZ tot twee keer toe dicht bij de gelijkmaker. Eerst mikte Martens de bal net naast, waarna Graziano Pellè (die zijn debuut in de basis maakte) een goede kopkans kreeg waarbij de bal door Ajax van de lijn werd gehaald. Een cruciale actie, omdat Ajax daardoor twee minuten later de score kon verdubbelen na een uitbraak via Luis Suárez: 0-2.

Vlak voor rust kwam AZ terug in de wedstrijd. Demy de Zeeuw schoot in een vol strafschopgebied de bal in het dak van het doel, nadat Kemy Agustien met een hakje de bal voor de voeten van de international had gelegd: 1-2.

Strafschop
Door de treffer van De Zeeuw kon AZ in de tweede helft op zoek gaan naar de gelijkmaker. Na 53 minuten kreeg het team van Louis van Gaal daar een opgelegde kans voor nadat Huntelaar een penalty veroorzaakte. Die buitenkans was aan Mounir El Hamdaoui echter niet besteed, waardoor AZ tegen een achterstand aan bleef kijken. En die achterstand werd tien minuten later nog groter toen Suárez voor de tweede keer Waterman klopte: 1-3. Met een bekeken lob bracht de Uruguyaan zijn ploeg daarmee in een zetel.

Achterstand
En die riante stoel verliet Ajax niet meer. Een gevaarlijke kopbal van Pellè bracht AZ het laatste halfuur nog in. En in de laatste minuut de 2-3 via Moussa Dembélé, maar de nederlaag kon daarmee niet afgewend worden. De verliespartij brengt AZ verder op achterstand in de competitie.
Een een reactie van Van Gaal:
Van Gaal: 'Drie doelpunten weggegeven'

ALKMAAR- Louis van Gaal zag na afloop van de met 2-3 verloren wedstrijd tegen Ajax ‘vele lichtpunten’ ondanks de nederlaag. “Ik denk dat dit onze beste wedstrijd van het seizoen was. De drie doelpunten hebben we weggeven.” En over de gemiste strafschop: “El Hamdaoui nam de verantwoordelijkheid; maar door de misser bleven we achter de feiten aanlopen.”

De drie doelpunten van Ajax hing Van Gaal op aan ‘individuele fouten’. “In de eerste helft speelden we goed. We creëerden verschillende kansen, maar bleven door de individuele fouten steeds achter de feiten aanlopen.”

“Alledrie de tegendoelpunten waren weggevers van onze kant. Dat is jammer, want zeker tegen Ajax moet je die fouten niet maken.”

Van Gaal vond dat Graziano Pellè ‘een fantastische wedstrijd’ speelde, op de dag waarop hij voor het eerst in de basis startte. “En ook Opdam en Jaliens speelden een goede wedstrijd. Alleen jammer dat Jaliens bij de uittrap van de keeper mis zat, waardoor Ajax de derde goal kon maken.”

Strafschop
De trainer van AZ ging desgevraagd ook nog in op de gemiste strafschop van Mounir El Hamdaoui, die verhinderde dat het 2-2 werd. “Op het lijstje van de strafschoppen staan Cziommer en Ari, maar die konden wegens blessures allebei niet spelen. Dan vraag je vooraf wie er nog meer geschikt zijn en toen kwam Mounir erbij. En dan hangt het af van verantwoording van de individuele speler. Mounir nam de verantwoordelijkheid, maar had helaas de pech dat hij miste.”

Ten Cate
Ajax-trainer Henk ten Cate toonde zich na afloop een tevreden man. “Als je bij AZ wint, en dat is niet een van makkelijkste uitwedstrijden van het seizoen, kan je alleen maar tevreden zijn. Ik zag bij AZ meer automatismen dan bij ons. En dat is ook logisch want we zijn nog aan het bouwen. En of we dan goed of slecht spelen, maakt me niet zoveel uit. Bovendien: ploegen die veel slechte wedstrijden winnen worden vaak kampioen. Laten we ons daar dan maar aan vast houden.”
Waarom is AZ volgens Ten Cate niet aan het bouwen en is Ajax in het tweede jaar onder zijn bewind wel aan het bouwen?

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » zo sep 23, 2007 8:51 pm

Omdat AZ minder basisspelers zag vertrekken. Zo zei hij het op tv in ieder geval.

AZ is volgens mij alleen Shota kwijt, maar Ajax is De Mul, Babel, Sneijder en Grygera kwijt. Blessures tel ik niet mee, want daar hebben beide ploegen last van.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo sep 23, 2007 9:07 pm

Bertje schreef: AZ is volgens mij alleen Shota kwijt, maar Ajax is De Mul, Babel, Sneijder en Grygera kwijt. Blessures tel ik niet mee, want daar hebben beide ploegen last van.
Vraag ik me alleen wel af wat Ten Cate precies aan het bouwen is bij Ajax.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo sep 23, 2007 9:50 pm

Zuidema schreef:
Bertje schreef: AZ is volgens mij alleen Shota kwijt, maar Ajax is De Mul, Babel, Sneijder en Grygera kwijt. Blessures tel ik niet mee, want daar hebben beide ploegen last van.
Vraag ik me alleen wel af wat Ten Cate precies aan het bouwen is bij Ajax.
Was typisch in de samenvatting, je zag de tijd steeds verspringen en na 40 minuten had je nog geen kans gezien voor AJAX.Wat HtC aan het bouwen is ?.Tja, het is op dit moment overleven voor AJAX.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo sep 23, 2007 9:51 pm

Geen kans en 2-0 voor Ajax. Dat is pas klasse! :onfire.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo sep 23, 2007 9:53 pm

Raymon schreef:Geen kans en 2-0 voor Ajax. Dat is pas klasse! :onfire.gif:
Tja, je mag van mij overal de draak mee steken hoor, alleen wordt het er wat AJAX betreft niet beter op.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo sep 23, 2007 9:54 pm

Voetske schreef:
Raymon schreef:Geen kans en 2-0 voor Ajax. Dat is pas klasse! :onfire.gif:
Tja, je mag van mij overal de draak mee steken hoor, alleen wordt het er wat AJAX betreft niet beter op.
Vandaag was al een stuk beter dan donderdag. Dat is toch vooruitgang?
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo sep 23, 2007 9:55 pm

Raymon schreef:
Voetske schreef:
Raymon schreef:Geen kans en 2-0 voor Ajax. Dat is pas klasse! :onfire.gif:
Tja, je mag van mij overal de draak mee steken hoor, alleen wordt het er wat AJAX betreft niet beter op.
Vandaag was al een stuk beter dan donderdag. Dat is toch vooruitgang?
Je vergeet de smiley ..

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » zo sep 23, 2007 9:57 pm

Voetske schreef:
Raymon schreef:
Voetske schreef: Tja, je mag van mij overal de draak mee steken hoor, alleen wordt het er wat AJAX betreft niet beter op.
Vandaag was al een stuk beter dan donderdag. Dat is toch vooruitgang?
Je vergeet de smiley ..
Ik ben bloedserieus. Ik zag vandaag heel af en toe goed positie spel. 1 zwaluw maakt nog geen zomer maar ik heb er nog steeds vertrouwen in. Het wordt alleen wel tijd dat Ajax eens een paar wedstrijd in dezelfde samenstelling kan spelen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo sep 23, 2007 10:22 pm

Thomas schreef: Ik las ergens anders kritiek van Zuidema op het spel van Huntelaar als aanspeelpunt. Verbazingwekkend, want Huntelaar hield de bal veelvuldig in moeilijke situaties bij zich. Ik ben het er wel mee eens dat het jammer is dat Huntelaar het allemaal niet een tandje sneller lijkt te kunnen.
Mijn posting over Huntelaar als aanspeelpunt was meer algemeen bedoeld, niet specifiek op deze wedstrijd gericht. Maar ook tegen AZ komt volgens mij eenzelfde patroon naar voren. Huntelaar had inderdaad vanmiddag een aantal goede momenten onder druk, maar werd vaak genoeg ook veel te ruim gedekt, mocht een bal aannemen, draaien, zoeken naar een afspeelpunt. Zit iemand hem 90 minuten constant op de huid, dan heb je een volslagen ander verhaal. Komt ie nooit in zijn spel en heb je niks aan hem als diep aanspeelpunt. Lijkt me wat link om op die manier daar een groot deel van je aanvalsspel aan op te hangen. Maar ja, wat is het alternatief?

Plaats reactie