AZ - Ajax 23-09-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma sep 24, 2007 7:24 am

Bertje schreef:Omdat AZ minder basisspelers zag vertrekken. Zo zei hij het op tv in ieder geval.

AZ is volgens mij alleen Shota kwijt, maar Ajax is De Mul, Babel, Sneijder en Grygera kwijt. Blessures tel ik niet mee, want daar hebben beide ploegen last van.
AZ is ook Koevermans kwijtgeraakt. Bovendien is bij Ajax al tijden Stam-Vermaelen het centrale duo. In die zin was Grygera geen basisspeler meer. Dat is dus 2 om 3. Geen schokkend verschil.
Raymon schreef:
Voetske schreef:
Raymon schreef:Vandaag was al een stuk beter dan donderdag. Dat is toch vooruitgang?
Je vergeet de smiley ..
Ik ben bloedserieus. Ik zag vandaag heel af en toe goed positie spel. 1 zwaluw maakt nog geen zomer maar ik heb er nog steeds vertrouwen in. Het wordt alleen wel tijd dat Ajax eens een paar wedstrijd in dezelfde samenstelling kan spelen.
Wat stopt Neefkens in die admin-drankjes van jullie?

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma sep 24, 2007 8:07 am

Huntelaar en Suarez stillen honger
Eredivisie Van onze verslaggever Willem Vissers

ALKMAAR - De spitsen van Ajax waren als struikrovers die huiswaarts keerden toen hun zakken waren gevuld. Die van AZ waren tasjesdieven in opleiding.

Huntelaar-Suarez is momenteel hét spitsenduo van Nederland, met dertien treffers in vijf speelronden, terwijl AZ met smart wacht op de ontbolstering van de opvolgers van Arveladze en Koevermans.

Ajax bezwoer in Alkmaar de dreigende crisis door zich opnieuw te bedienen van een minimalistische speelstijl met maximaal resultaat: 2-3 bij rivaal AZ. De aanvallers hebben maar enkele kansen nodig en de doelman blinkt uit.

De spits van AZ, zo zei de verliezende trainer Van Gaal over Graziano Pellè, moet het vak nog leren, zoals vroeger Litmanen een jaar opleiding nodig had bij Ajax en Koevermans tijd gebruikte om het niveau bij AZ aan te kunnen.

De twee van Ajax zijn, op nationaal niveau althans, geslepen en aan elkaar gewaagd. Vanaf minuut één hadden ze dit seizoen ogenschijnlijk telepathisch contact.

AZ, zo analyseerde Van Gaal, wilde Alves en Makaay, spitsen uit het hoogste echelon. Zij mochten en wilden niet naar Alkmaar. En dus kocht AZ Ari, de Braziliaan uit de Zweedse competitie die zondag door een blessure niet kon spelen, en Pellè, een Italiaan zonder naam. En later, toen Koevermans naar PSV was verhuisd, kwam El Hamdaoui. Dat is een fijnzinnige dribbelaar, geen topscorer.

Huntelaar en Suarez leven van doelpunten. In elke ademtocht ligt de jacht op treffers besloten. Ze staan één en twee op de topschuttersranglijst, met zeven en zes doelpunten. De beste schutters van AZ zijn Ari en de middenvelders De Zeeuw en Agustien, met twee doelpunten.

Van Gaal prees Pellè, die volgens hem fantastisch had gevoetbald. Dat was overdreven, en waarschijnlijk een psychologisch praatje van de trainer. Pellè, een spits die de Serie B is gewend, nam de ballen behoorlijk aan, maar hij is nog niet dreigend genoeg en mist de kansen die hem worden geboden. Typerend was een beeld vlak voor tijd, toen hij langs een voorzet van Jenner maaide en uitgeput bleef liggen. Later kreeg hij kramp.

De Ajax-fans zongen intussen zout-in-de-wonden strooiende liederen over Danny, Danny Koef en Arveladze. Van Gaal legde uit dat hij Koevermans gaarne had willen behouden. De spits echter wilde niet de tweede viool spelen in een orkest dat net twee nieuwe violisten had aangetrokken.

Toen PSV daarop wilde betalen wat AZ voor Koevermans vroeg, was hij vertrokken. Arveladze mocht naar Levante, ook omdat Van Gaal het einde van diens loopbaan in het verschiet zag liggen.

AZ was qua spel iets beter dan Ajax en kreeg meer kansen. Maar Ajax, dit seizoen geteisterd door fysiek ongemak, het late vertrek van Sneijder en de uitschakeling voor de Champions League, is eventjes minder geïnteresseerd in de kwaliteit van het spel dan in het resultaat.

‘Wacht maar tot we goed gaan voetballen’, zei Ten Cate, die net als Van Gaal veel blessures heeft zo vroeg in het seizoen.

Fysiek gezien zat het Ajax opnieuw tegen. Jaap Stam ging op de dag dat AZ voor het eerst met Jaap.nl op de shirts speelde, door de knie tijdens de warming-up. Later zakte Vermaelen bij een kopduel door de enkel.

Zelfs jongeling Van der Wiel won bijna alle duels van de grotere Pellè. Heitinga voetbalde uitstekend: goed passend en zonder de rare fratsen die zijn spel een maand geleden ontsierden. Van Gaal daarentegen wisselde centrale verdediger Donk in de rust, omdat hij vond dat die veel te laconiek optrad en Huntelaar de gelegenheid bood tot de uitblinkers te behoren.

De drie treffers van Ajax ontstonden uit flaters. Een ondeugdelijke muur plus gegrabbel van Waterman bij een vrije trap van Huntelaar, een ongedekte Huntelaar die Suarez vrijspeelde na een gewonnen kopduel van Vermaelen, alsmede een lange uittrap van Stekelenburg. De doelman gaf Suarez na een fout van Agustien de gelegenheid een slim lobje te produceren.

Individueel is PSV beter dan AZ en Ajax ook, vindt Van Gaal. Het is volgens hem te danken aan de teamprestatie dat AZ vorig seizoen tot op de laatste dag streed om de landstitel. Maar individuele fouten trokken gisteren een te zware wissel op het verdienstelijke spel.

De teamprestatie van Ajax kreeg juist glans door de individuele uitschieters. Stekelenburg stopte vorige week een strafschop in Almelo, waarna Huntelaar met een fabuleuze omhaal de zege binnenhaalde.

Stekelenburg hield Dinamo Zagreb van een doelpunt af en hij stopte gisteren weer een strafschop, van El Hamdaoui deze keer, bij 1-2, toen niemand anders de strafschop wilde nemen. Ook dat zei iets over AZ.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 24, 2007 8:12 am

Opvallend is nu ook weer de discussie over Perez. Voorop gesteld: Ajax had hem nog heel goed kunnen gebruiken (geweldig rendement), maar nu mijn mening:
- Behalve deze week heeft Perez bij psv ook nog geen pepernoot geraakt;
- Perez speelde gisteren ook weer als aanvaller en niet als middenvelder. Kort achter de 2 spitsen met een blok achter zich (4 verdedigers, Simons, Culina en Mendez). Dan kan Perez in een vrije rol natuurlijk geweldig voetballen. Als de tegenstander slim is zet je 'gewoon' een mandekker op hem.
- In het Ajax van nu, had hij bij het fit zijn van Davids ook op het middenveld kunnen spelen (blok Davids/Gabri achter hem), maar ik vind het ook meer een aanvaller. De reden dat hij dan opgesteld zou worden is omdat we geen beter alternatief hebben :blush.gif: . Je moet je systeem aanpassen aan Perez (op zicht niks mis mee). Hij past niet in het 'Ajax concept' of je moet met KJH en Suarez voorin spelen met Perez er achter.

Mijn mening blijft, ondanks de eufonie die er momenteel is rond Perez, dat hij een geweldige invaller blijft voor een topclub.
:666.gif:

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma sep 24, 2007 8:48 am

Is er hier misschien nog iemand die wel blij is met de overwinning en met name de tweede helft wel goed voetbal van Ajax zag? Ja, ikke!

Wat is dit forum het afgelopen half jaar een zuurpruimenkerkhof geworden zeg, onbegrijpelijk.

Ow, sinds wanneer is AZ onze rivaal? Die gemaakte hype/haat komt me ook de keel uit en het toppunt werd bereikt toen ze gister 'joden lopen altijd weg' begonnen te zingen.....

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13356
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma sep 24, 2007 8:54 am

En weet je wat Spijker: We staan na gister ook gewoon weer bovenaan!

:onfire.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34402
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma sep 24, 2007 8:56 am

Eej, niet iedereen over 1 kam scheren graag, Spijker... :tifoajax.gif: ook dat gebeurt al veel te veel... :headbang.gif:

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma sep 24, 2007 8:59 am

Ja, maar dat telt eigenlijk niet, want ik heb geen 1 omhaal gezien gister! Ajax speelde AZ op het laatst gewoon ff zoek. Het uitvak reageerde daar erg goed op en de meeste AZ 'supporters' geloofden het verder wel, die gingen al massaal weg.

Eigenlijk hadden die twee doelpunten van AZ geen eens geteld mogen worden. De 1-2 was duidelijk een overtreding op Urby (al had ie hem gewoon de tribune in moeten schieten) en die vrije trap moest pas genomen worden na een fluitsignaal. Waarom liet Vink die niet over nemen? Die strafschop was ook zeer dubieus, omdat ze allebei aan elkaar trokken en dat soort 'overtredingen' bij elke vrije trap en hoekschop gebeuren, dan kun je bezig blijven. Ik ben blij met het resultaat van gister en we staan gewoon weer lekker bovenaan. Kunnen we weer een lange neus naar de rest van NL trekken.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma sep 24, 2007 9:01 am

Helemaal eens met Ajaciedjuh en Spijker! :anew.gif:

En nog even over Perez. Natuurlijk is het een goede voetballer, maar zonder blessure van Affelay had ie ook niet gespeeld. Ik denk wel dat ie met Koeman beter klikt dan met Ten Cate. Tenminste, zolang het duurt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma sep 24, 2007 9:06 am

Vooralsnog heeft Perez, mits wedstrijdfit, alle competitieduels in de basis gestaan. Ook toen Afellay fit was.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma sep 24, 2007 9:19 am

Jöhnk schreef:Vooralsnog heeft Perez, mits wedstrijdfit, alle competitieduels in de basis gestaan. Ook toen Afellay fit was.
En heel veel psv supporters vonden hem de afgelopen wedstrijden ronduit slecht. Ik blijf erbij: als je Perez fatsoenlijk dekt, dan haal je de angel uit zijn spel en dat van psv. Feyenoord liep er met open ogen in.

Lionel
Berichten: 47282
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » ma sep 24, 2007 10:06 am

Als je Ronaldinho fatsoenlijk dekt haal je ook zijn angel uit het spel.
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma sep 24, 2007 10:31 am

Nu is dat iets lastiger. :icon_biggrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma sep 24, 2007 10:46 am

Waar ik blij mee ben, is dat Stekel ineens een groeispurt heeft gemaakt. Hij zag er eind vorig seizoen al betrouwbaarder uit, maar nu begint hij zowaar op de sluitpost te lijken die Ajax sinds het vertrek van Sar nodig had! :headbang.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma sep 24, 2007 10:49 am

Voor de mensen die de hele wedstrijd hebben gezien: hoe was de Steek bij hoge ballen? Dat hij kan lijnkeepen wisten we namelijk al een tijdje.
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34402
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma sep 24, 2007 10:50 am

Jesse schreef:Voor de mensen die de hele wedstrijd hebben gezien: hoe was de Steek bij hoge ballen? Dat hij kan lijnkeepen wisten we namelijk al een tijdje.
Goed, vond ik...klemvast en zeker...zoals zijn hele uitstraling... :headbang.gif:

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma sep 24, 2007 10:53 am

Misschien toch te danken aan de keepertrainerswissel...
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » ma sep 24, 2007 11:05 am

Ramona schreef:
Jesse schreef:Voor de mensen die de hele wedstrijd hebben gezien: hoe was de Steek bij hoge ballen? Dat hij kan lijnkeepen wisten we namelijk al een tijdje.
Goed, vond ik...klemvast en zeker...zoals zijn hele uitstraling... :headbang.gif:
Hij beukte op het eind ook nog een keer Dembele ondersteboven (bal met vuist weg boxen en met zijn lichaam Dembele meenemen). Dat zag je hem de afgelopen jaren niet doen, dan was hijzelf meestal de klos.

Andy22
Berichten: 883
Lid geworden op: vr okt 17, 2003 12:06 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Andy22 » ma sep 24, 2007 11:20 am

Mijn ochtend begon goed, ik kwam K. tegen in de Metro.

ik had een erg goed gevoel over de wedstrijd vooraf en achteraf.

Ben blij dat wij weer een mooie pot voetbal hebben mogen aanschouwen! :ajax.gif:
"I am a Maniac, an AJAX-maniac"

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma sep 24, 2007 11:21 am

Jesse schreef:Wat maakt Urby trouwens voor ongekende beweging tegen het einde van de wedstrijd?
Die was inderdaad geweldig. Er kwam geen herhaling meer van, maar volgens mij heb ik nog nooit zo'n passeerbeweging gezien. Hij was ook niet meer in de samenvatting te zien, toch?
Zuidema schreef:
Thomas schreef: Ik las ergens anders kritiek van Zuidema op het spel van Huntelaar als aanspeelpunt. Verbazingwekkend, want Huntelaar hield de bal veelvuldig in moeilijke situaties bij zich. Ik ben het er wel mee eens dat het jammer is dat Huntelaar het allemaal niet een tandje sneller lijkt te kunnen.
Mijn posting over Huntelaar als aanspeelpunt was meer algemeen bedoeld, niet specifiek op deze wedstrijd gericht. Maar ook tegen AZ komt volgens mij eenzelfde patroon naar voren. Huntelaar had inderdaad vanmiddag een aantal goede momenten onder druk, maar werd vaak genoeg ook veel te ruim gedekt, mocht een bal aannemen, draaien, zoeken naar een afspeelpunt. Zit iemand hem 90 minuten constant op de huid, dan heb je een volslagen ander verhaal. Komt ie nooit in zijn spel en heb je niks aan hem als diep aanspeelpunt. Lijkt me wat link om op die manier daar een groot deel van je aanvalsspel aan op te hangen. Maar ja, wat is het alternatief?
Ik denk dat het alternatief door Ten Cate is verzonnen. Van Halst stipte het gisteravond door middel van wat beelden nog even mooi aan. Huntelaar zakte constant in waarna Rommedahl en Suarez naar binnen trokken. Vorig seizoen werd die aanpak nogal vaak bekritiseerd, maar in mijn ogen heeft Huntelaar ook toen al laten zien het goed uit te kunnen voeren. Het probleem heeft toen wellicht ook gelegen bij Babel (die, zoals Van Basten het al zei, niet goed het moment ziet om diep te gaan) en De Mul (die meer aan de zijkant blijft plakken).

Enfin, gisteravond leek het overduidelijk de opdracht dat Huntelaar moest inzakken. En als de verdedigers van AZ dan niet doordekken, dan krijg je inderdaad een uitblinkende Huntelaar in die rol. Helemaal met een speler als Suarez om hem heen.
Spijker schreef:Eigenlijk hadden die twee doelpunten van AZ geen eens geteld mogen worden. De 1-2 was duidelijk een overtreding op Urby (al had ie hem gewoon de tribune in moeten schieten) en die vrije trap moest pas genomen worden na een fluitsignaal. Waarom liet Vink die niet over nemen? Die strafschop was ook zeer dubieus, omdat ze allebei aan elkaar trokken en dat soort 'overtredingen' bij elke vrije trap en hoekschop gebeuren, dan kun je bezig blijven. Ik ben blij met het resultaat van gister en we staan gewoon weer lekker bovenaan. Kunnen we weer een lange neus naar de rest van NL trekken.
Eens met de kritiek op vink. In de samenvatting was nog maar eens prima te zien hoe Jaliens en Huntelaar aan elkaars tenue trokken. En hoewel Urby zwak ingreep bij de 1-2, ging er wel een overtredinkje aan vooraf. Op het fluitje van Vink bij de 2-3 heb ik niet gelet, maar die kans voor Jenner vlak na rust ontstond ook doordat Martens de vrije trap nam voordat de bal stil lag.
Ajaciedjuh schreef:
Ramona schreef:
Jesse schreef:Voor de mensen die de hele wedstrijd hebben gezien: hoe was de Steek bij hoge ballen? Dat hij kan lijnkeepen wisten we namelijk al een tijdje.
Goed, vond ik...klemvast en zeker...zoals zijn hele uitstraling... :headbang.gif:
Hij beukte op het eind ook nog een keer Dembele ondersteboven (bal met vuist weg boxen en met zijn lichaam Dembele meenemen). Dat zag je hem de afgelopen jaren niet doen, dan was hijzelf meestal de klos.
Nou heb ik dit seizoen nog wel wat hachelijke momenten van Steek gezien bij hoge ballen, maar dat was inderdaad briljant. Dembele wist even niet meer waar hij was. :smallgrin.gif:
Laatst gewijzigd door FlaFlu op ma sep 24, 2007 11:50 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma sep 24, 2007 11:26 am

Thomas schreef:Die was inderdaad geweldig. Er kwam geen herhaling meer van, maar volgens mij heb ik nog nooit zo'n passeerbeweging gezien. Hij was ook niet meer in de samenvatting te zien, toch?
Nee, wel in de allereerste beelden voor AZ - Ajax. Iemand die hier toevallig een herhaling van heeft?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma sep 24, 2007 11:27 am

Bertje schreef:Ach, hij haalt ook een bal van de lijn, maar dat vergeten we maar weer.
Het zou toch wat zijn als hij die bal niet van lijn zou houden. :icon_biggrin.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma sep 24, 2007 11:28 am

Hij staat op AjaxShowtime.com (rechts onderin).

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma sep 24, 2007 11:30 am

:worshippy.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma sep 24, 2007 11:31 am


Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma sep 24, 2007 12:05 pm

Thomas schreef:In de samenvatting was nog maar eens prima te zien hoe Jaliens en Huntelaar aan elkaars tenue trokken. En hoewel Urby zwak ingreep bij de 1-2, ging er wel een overtredinkje aan vooraf.
Vink floot zwak, maar dat is normaal.
De penalty vond ik echter volkomen terecht ! Jaliens houdt inderdaad ook vast, maar slechts een beetje en hij verbergt het redelijk. Huntelaar hangt al voor het nemen van de corner overduidelijk aan het shirt van Jaliens en zodra Jaliens van Huntelaar weg loopt wordt hij nog duidelijker onderuit getrokken door Huntelaar. Dat zijn shirt nog intact bleef...
Gewoon een ontzettend domme actie van Huntelaar.

Aan de 1-2 ging inderdaad een lichte overtreding vooraf, maar Urby laat zich daar kinderlijk verrassen. Veel scheidsrechters fluiten ook niet voor zoiets kleins.
Laatst gewijzigd door Baseman op ma sep 24, 2007 12:10 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie