Dinamo Zagreb - Ajax 20-09-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr sep 21, 2007 8:36 am

Het is pijnlijk, Luuk. In alle media staan we voor joker:
Ajax overleeft in Zagreb

ZAGREB - Met maar liefst negen verdedigend ingestelde spelers heeft Ajax donderdagavond de gevreesde uitwedstrijd tegen Dinamo Zagreb overleefd. De Amsterdammers verwierven zich met een 0-1 zege zelfs een uitstekende uitgangspositie voor de return op 4 oktober in de Arena.

Ajax dankte de overwinning aan een goed uitgevoerde counter in de 62e minuut van de wedstrijd. Op aangeven van Klaas-Jan Huntelaar kon de razendsnelle Dennis Rommedahl de bal in het lege doel schuiven.

De Deen zorgde met zijn treffer voor grote opluchting in het Amsterdamse kamp. Clubleiding, spelers en supporters van de bekerwinnaar vreesden de afgelopen dagen serieus voor een lang seizoen met louter nationale verplichtingen.

Ajax is door de zege weliswaar nog niet zeker van een ticket voor de groepsfase van de UEFA Cup, maar de kansen op internationaal voetbal tot aan de winterstop zijn door de overwinning op Dinamo Zagreb wel aanzienlijk toegenomen.

Verdediging

Trainer Henk ten Cate had tijdens de eerste ontmoeting met de kampioen van Kroatië maling aan het beleidsplan van zijn werkgever waarin attractief en dominant voetbal uitgangspunt is. Zelden in de clubhistorie koos Ajax zo nadrukkelijk voor de verdediging als donderdag in het sfeervolle Maksimir-stadion, waar de beruchte supportersgroep Bad Blue Boys de dienst uitmaakt.

Uit angst voor de kampioen van Kroatië koos trainer Henk ten Cate voor maar liefst negen verdedigend ingestelde spelers. Slechts twee voetballers kregen een aanvallende opdracht. Rommedahl had een vrije rol achter de eenzame spits Huntelaar.

Posities

Ten Cate wijzigde niet alleen zijn strategie. Beducht voor de kracht van Dinamo Zagreb, dat Werder Bremen bijna de toegang tot de Champions League versperde, posteerde hij een handvol spelers op een andere positie. Zo begon John Heitinga als rechtsback en verhuisde Thomas Vermaelen naar de meest linkse positie in de defensie. George Ogararu fungeerde als rechtshalf en smaakmaker Luis Suarez moest op de bank plaatsnemen.

Gregory van der Wiel vormde met aanvoerder Jaap Stam het centrale verdedigingskoppel van de Amsterdammers. De pas negentienjarige verdediger uit de jeugdopleiding van Ajax beleefde een uitstekend internationaal debuut. Van der Wiel verdedigde niet alleen foutloos maar ook stijlvol. In tegenstelling tot andere centrale verdedigers van Ajax bemoeide de tiener zich ook nadrukkelijk met de spelopbouw. Hij schoof indien mogelijk door naar het drukbevolkte middenveld.

Ajax slaagde in de voornaamste bedoeling. De club gaf nauwelijks kansen weg. Doelman Maarten Stekelenburg voorkwam in de vijfde minuut met een fraaie reflex dat Gordon Schildenfeld de score met het hoofd opende. Hij reageerde later ook bekwaam na een doelpoging van Ognjen Vukojevic. Dinamo Zagreb kreeg in de tweede helft helemaal geen doelkansen meer.

Rommedahl

Ajax kon de defensie van de tegenstander aanvankelijk ook geen pijn doen. Niet onlogisch gezien de gekozen tactiek. Doelman Georg Koch, ooit nog eens door Ronald Waterreus verdreven bij PSV, moest voor rust alleen optreden toen Huntelaar eens van grote afstand op doel schoot. Hij was in de 62e minuut echter kansloos toen Rommedahl op aangeven van Huntelaar de bal in het doel wandelde.

Dinamo Zagreb was zo aangeslagen na de tegentreffer dat Ajax in de slotfase nog een enorme kans op een tweede treffer kreeg. Huntelaar kreeg maar net zijn hoofd niet tegen een door invaller Luis Suarez uitstekend voorgegeven bal.

Resultaatvoetbal

Trainer Henk ten Cate van Ajax was donderdagavond na de overwinning op Dinamo Zagreb in de eerste ronde van de UEFA Cup blij met het resultaatvoetbal dat zijn ploeg had gespeeld.

"We kwamen hier niet voor de schoonheidsprijs", stelde hij. "We kwamen voor een goed resultaat. Ik ben heel erg blij met de zege. Het is niet eenvoudig om hier een duel te winnen."

Overleven

Ten Cate koos voor een strategie met negen verdedigend ingestelde spelers. "Dat vonden we nodig. We dachten dat dit de beste manier was om te winnen", verklaarde hij. "Dit is Europees voetbal. Het gaat alleen om overleven. De rest is niet belangrijk."

Ten Cate benadrukte dat Nederlandse ploegen Europa niet meer kunnen veroveren met attractief voetbal. "Hiddink heeft drie jaar geleden met PSV voor resultaatvoetbal gekozen. Hij kreeg toen heel veel kritiek. Maar hij bereikte een jaar later wel met PSV de halve finales van de Champions League. Dat bedoel ik maar. Het gaat volgens mij om winnen."

Van der Wiel

Ik ben daarom heel blij met de zege. Liever zo winnen dan de pannen van het dak spelen en met nul tegen nul gelijkspelen. Ik vond het goed om te zien dat mijn spelers zich ook aan een tactisch plan kunnen houden. Gregory van der Wiel speelde fantastisch als centrale verdediger. Die jongen is pas negentien jaar maar je kon niet zien dat hij vandaag in een Europees toernooi debuteerde."

Ten Cate vond ook dat zijn keuze van Dennis Rommedahl voor Luis Suarez goed uitpakte. "Dennis heeft met zijn snelheid veel gevaar gesticht. Hij maakt natuurlijk ook het enige doelpunt. Aan Hedwiges Maduro kon je vandaag trouwens ook niet zien dat hij de laatste tijd weinig heeft gevoetbald. We zijn er nog niet, maar we hebben een goed stap richting de groepsfase van de UEFA Cup gezet."
Nu.nl

Negen verdedigend ingestelde spelers en dan is één van die spelers die nog een beetje naar voren mag denken ook nog eens Rommedahl waar je totaal geen spelinzicht van mag verwachten.

Ze hebben het hier over een goed uitgevoerde counter, maar volgens mij was het gewoon een enorme verdedigingsfout van Dinamo.

Ik hoop toch echt van der Wiel wel vaker in de basisopstelling van Ajax te mogen begroeten. Samen met Stekelenburg was hij toch wel een lichtpuntje.

Hoe durft een coach van Ajax te stellen dat attractief voetbal in Europa niet meer kan? Dan trekt hij ook nog eens de paralel met ons grote voorbeeld PSV. Moeten we nu echt PSV 2 worden? Hiddink heeft laten zien............Hiddink stond in de halve finale van de CL en werd niet keer op keer in de voorronde door Europese dwergen te kijk gezet! Hiddink speelde behoedzaam en verdedigend tegen grote Europese teams en niet tegen jan en alleman zoals wij tegenwoordig doen.
Raymon schreef:Misschien speelden we gisteravond op deze manier omdat vaste buitenspeler Kennedy geblesseerd was. Hetzelfde gold voor Suarez (blijkbaar). Tevens zijn Mitea en Manu ook niet fit dus hou je weinig over, behalve Luque, Huntelaar, Rommedahl en Ursaiz. Moet je daar 3 aanvallers uit gaan kiezen?
Waarom zou je niet met Luque, KJH en Rommedahl kunnen spelen? Dan hou je Urzaiz en de kennelijk niet fitte Suarez over als invallers. Voor het driemansmiddenveld kan je kiezen uit Urby, Vertonghen, Gabri, Maduro en Donald. Heb je Oguraru en Siem de Jong op de bank.

En dat verhaal over bouwen horen we nu ook al veels te lang. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat wij onder deze trainer nog ergens aan gaan bouwen. Volgend jaar maar weer.....

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » vr sep 21, 2007 8:41 am

Jabu schreef:
Raymon schreef:Misschien speelden we gisteravond op deze manier omdat vaste buitenspeler Kennedy geblesseerd was. Hetzelfde gold voor Suarez (blijkbaar). Tevens zijn Mitea en Manu ook niet fit dus hou je weinig over, behalve Luque, Huntelaar, Rommedahl en Ursaiz. Moet je daar 3 aanvallers uit gaan kiezen?
Waarom zou je niet met Luque, KJH en Rommedahl kunnen spelen? Dan hou je Urzaiz en de kennelijk niet fitte Suarez over als invallers. Voor het driemansmiddenveld kan je kiezen uit Urby, Vertonghen, Gabri, Maduro en Donald. Heb je Oguraru en Siem de Jong op de bank.

En dat verhaal over bouwen horen we nu ook al veels te lang. Ik heb er geen vertrouwen meer in dat wij onder deze trainer nog ergens aan gaan bouwen. Volgend jaar maar weer.....
Met Luque in z'n huidige vorm en Rommedahl voorin win je geen wedstrijden. En wil je echt met 3 middenvelders gaan spelen waarvan er 2 om bekend staan dat ze hun man wel heel makkelijk laten lopen (Maduro, Urby)? Als Ajax zo had gespeeld en met 4-0 op hun flikker zou hebben gehad dan had je nu hetzelfde gezeik gehad.

We missen spelers op dit moment. Spelers die het verschil kunnen maken, die het tot nu toe goed hebben gedaan (Kennedy, Suarez, Davids) en dat vang je dus niet zo maar op. Hoe graag ik dat ook zou willen natuurlijk. Ik zie ook liever 3 spitsen en een doorschuivende '4' en pressie en goed combinatie voetbal. Maar als dat er niet in zit dan moet je op een andere manier voetballen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » vr sep 21, 2007 8:54 am

Feli met de belangrijke overwinning ! :biggthumpup.gif:
Het voetbal zag er niet uit en de tegenstander viel zwaar tegen, maar goed...dat is nu even bijzaak.

Stekel keepte trouwens uitstekend en de goal van Ajax was vrij komisch, na de talloze misverstanden achterin bij Zagreb. Wel een mooie combinatie tussen Huntelaar en Rommedahl overigens, waarna Koch om de een of andere reden al naar rechts was gevallen en Rommedahl alleen maar rechtdoor hoefde te lopen :icon_biggrin.gif:

Onbegrijpelijk verder dat Vd Wiel niet veel eerder speeltijd heeft gekregen, hij is nu al 10 keer beter dan Colin.
Spijker schreef:Dom gelul allemaal hier. Zoek lekker een andere club of stop met voetbal kijken. In de huidige vorm is dit een uitstekend resultaat. Achterin stond het prima, nauwelijks kansen weggegeven. De tijden zijn veranderd. Het begint allemaal achterin en als je dan in zo'n atmosfeer zo'n luizegoal kan maken heb je het gewoon prima gedaan.
Fantastisch dit !
En PSV wordt door de Ajacieden al jaren enorm afgezeken vanwege de saaie en verdedigende stijl :drecul.gif:

Ik geef je trouwens geen ongelijk Spijker, dat dat even duidelijk is.
Maar ik vind het humor om het een Ajacied te horen zeggen na al het commentaar op de speelstrijl van PSV. De rollen lijken omgedraaid...
Jabu schreef:Dan trekt hij ook nog eens de paralel met ons grote voorbeeld PSV. Moeten we nu echt PSV 2 worden? Hiddink heeft laten zien............Hiddink stond in de halve finale van de CL en werd niet keer op keer in de voorronde door Europese dwergen te kijk gezet! Hiddink speelde behoedzaam en verdedigend tegen grote Europese teams en niet tegen jan en alleman zoals wij tegenwoordig doen.
Klopt, maar Ten Cate praat ook onzin.
Verdedigend en behoudend spelen is heel wat anders dan 9 verdedigend ingestelde spelers opstellen Henk :anim-jjd.gif:

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » vr sep 21, 2007 9:01 am

Even een paar opmerkingen:

1. Ten Cate is aan het overleven geslagen
2. Matige tot slechte wedstrijd
3. Goed resultaat
4. Croatia Zagreb is absoluut niet beter dan Slavia Praha
5. Vd. Wiel hoort in de basis
6. Rommedahl kan niet voetballen
7. Rommedahl heeft wel rendement

@Baseman: je slaat de spijker :wink.gif: op de kop. Deze wedstrijd deed me denken aan Galatasaray-PSV van vorig seizoen.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » vr sep 21, 2007 9:04 am

Het heeft niet mijn voorkeur hoor Baseman en thuis verwacht (lees;eis) ik wel drie aanvallers. Maar gister kon je eigenlijk niet anders en het resultaat mag er zijn. Straks in de groepsfase kan er meer gevoetbald worden.

Ow, ik ben benieuwd of die Blue Boys nog deze kant opkomen.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 21, 2007 9:10 am

Spijker schreef:Het heeft niet mijn voorkeur hoor Baseman en thuis verwacht (lees;eis) ik wel drie aanvallers. Maar gister kon je eigenlijk niet anders en het resultaat mag er zijn. Straks in de groepsfase kan er meer gevoetbald worden.

Ow, ik ben benieuwd of die Blue Boys nog deze kant opkomen.
Psies...volgens mij heeft NIEMAND beweerd blij te zijn met dit spel, maar wel met 't resultaat... :headbang.gif:

Oh...en thuis blijven die creeps graag...brrr...

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » vr sep 21, 2007 9:14 am

Spijker schreef:Ow, ik ben benieuwd of die Blue Boys nog deze kant opkomen.
Ik heb begrepen dat deze figuren in grote(re) groepen enkele kleine groepjes Ajax supporters aanvielen ?
Stoere helden hoor :furious3.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » vr sep 21, 2007 9:15 am

Jöhnk schreef:Even een paar opmerkingen:

1. Ten Cate is aan het overleven geslagen
Zoals Blind, Koeman en Adriaanse voor hem. Een patroon waar je niet vrolijk van wordt.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » vr sep 21, 2007 9:16 am

Zo, niet meer dronken en dus een heel andere kijk op de zaken :smallgrin.gif:
Overigens mijn complimenten voor Van der Wiel, speelde top gister.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » vr sep 21, 2007 9:18 am

Baseman schreef:
Spijker schreef:Ow, ik ben benieuwd of die Blue Boys nog deze kant opkomen.
Ik heb begrepen dat deze figuren in grote(re) groepen enkele kleine groepjes Ajax supporters aanvielen ?
Stoere helden hoor :furious3.gif:
Jep, lees de posts maar die ik op de voorgaande bladzijden gepost heb.
Altijd grote getalen tegen kleine groepen.

En ze komen zeker naar Amsterdam, de BBB, en met velen! Van mij mogen ze ook thuisblijven.
Sfeer in het stadion vind ik prima, ze zingen 90 minuten lang.
Maar die rotzooi buiten het stadion hoeft van mij niet zo.

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 21, 2007 9:25 am

Zouden die vlaggen van ze naar binnen mogen??

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » vr sep 21, 2007 9:33 am

Ramona schreef:Zouden die vlaggen van ze naar binnen mogen??
Ik denk dat die standaard binnen liggen!

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 21, 2007 9:37 am

ASR_AFCA schreef:
Ramona schreef:Zouden die vlaggen van ze naar binnen mogen??
Ik denk dat die standaard binnen liggen!
Hoe bedoel je?
Ik heb 't nu over de wedstrijd thuis, de 4e in de ArenA... ;)

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr sep 21, 2007 9:41 am

Ramona schreef:Psies...volgens mij heeft NIEMAND beweerd blij te zijn met dit spel, maar wel met 't resultaat... :headbang.gif:
Dat is natuurlijk wel een enorme inkopper. Natuurlijk zal iedereen blij zijn met het resultaat. 0-1 is Europees gezien namelijk prima.

Mij gaat het om de verhouding tussen vertoonde spel en resultaat. Nu lijkt het wel alsof bij velen voor 99 % de nadruk ligt op resultaat en dat de manier waarop (bijna) niet meer relevant is. Als iemand hier dan wat zegt over de schandalige wijze waarop wij spelen dan wordt diegene te verstaan gegeven maar een andere club te moeten zoeken. Allereerst vind ik die opmerking altijd erg gemakkelijk en simpel. Maar als we die toch gebruiken kan je hem natuurlijk ook omdraaien. Misschien moet je als het je toch puur om het resultaat gaat maar een andere club zoeken. Ajax zal je dat namelijk niet meer op reguliere basis kunnen bieden en bovendien nog veel belangrijker.......Ajax hoort juist ergens anders voor te staan. En dan komen we weer terug bij dat vertoonde spel.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » vr sep 21, 2007 9:47 am

:hdg.gif:
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 21, 2007 9:51 am

Jouw mening...kun je simpel vinden...so be it... :headbang.gif:

1 opmerking..als ik voor resultaat zou gaan zou ik toch allang in Eindhovuh de gekste zitten en ook nooit in de Goffert komen... :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » vr sep 21, 2007 10:08 am

Dit was dan ook, weliswaar gequote nav een opmeking van jou, niet zo zeer tot jou gericht. Ik heb jou iig niet zien stellen dat een ander maar op zoek moet gaan naar een andere club.

En inderdaad, resultaat en NEC gaan niet samen. Net zoals mooi voetbal en NEC. Wat doe je daar eigenlijk? :kwijl.gif:

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10428
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Bericht door mattie » vr sep 21, 2007 10:08 am

hier nog een negatieveling. Ik ging er vanuit dat Ajax een pak slag van min. 2-0 zou krijgen, maar dat is dus niet gebeurt prachtig toch. Als je dit mee kan nemen naar herstel van het vertrouwen en als dan straks Davids fit is en Lugue wat meer ingespeeld is wie weet word het dan nog wat met Ajax.
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 21, 2007 10:15 am

Eej, maar je kunt wel 1 ding zeggen van EnieSee...aanvallend spelen ze...niks voor jou, Jabu? :666.gif:

Maar goed...terug naar onzzz aller AJAX die boven verwachting van bijna eenieder toch mooi 3 punten mee naar huus genomen heeft... :tifoajax.gif: ...en dat men dan in grafstemming kan zijn, snap ik dan weer niet...EGNIET! En ja het spel was kut, maar er moet geroeid worden met de riemen die er zijn. M.i.!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » vr sep 21, 2007 10:16 am

feitelijk gezien zijn het geen 3 punten maar een kniesoor die daar op let :666.gif:
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » vr sep 21, 2007 10:16 am

Hehe... :blush.gif: :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11420
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » vr sep 21, 2007 10:39 am

Toppie schreef:
Ruime zege voor Dinamo Zagreb
ZAGREB - Dinamo Zagreb heeft in de aanloop naar de eerste wedstrijd in de UEFA Cup tegen Ajax een ruime zege geboekt. De ploeg haalde zaterdag met 4-0 uit tegen Slaven Belupo. Met de volle buit uit acht duels leidt Dinamo soeverein in de Kroatische competitie.

Balaban wees zijn team de weg met treffers in de 9e en 26e minuut. Daarna scoorde Modric uit een strafschop. Het vierde doelpunt kwam twee minuten voor tijd op naam van Pokrivac.
Dit wordt volgens mij de zwaarste uitwedstrijd sinds tijden , deze ploeg het Fc kroatie van dit land is in bloedvorm en geeft weinig weg. Die modric dat is echt een hele goede voetballer.Deze ploeg is nog 2x sterker dan Slavia..

Ik denk ook 3 of 4-0 :sly.gif: :tranen.gif:


Ben blij dat ik erg naast zat :drecul.gif:

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr sep 21, 2007 10:40 am

Zo'n overwinning zorgt voor rust in de tent. Das op dit moment erg belangrijk. Komende zondag moet Ajax er weer tegenaan. Ik heb nu vertrouwen in een goede uitslag in Alkmaar.

Wie weet staan we na zondag weer 'gewoon' bovenaan.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » vr sep 21, 2007 10:59 am

Winst telt meer dan amusement
Een jaar zonder Europees voetbal, Ajax moet er niet aan denken. Daarom was gisteravond in Zagreb tegen Dinamo alles geoorloofd. Zeven verdedigend ingestelde spelers en twee spitsen. Het resultaat was heilig.
afbeelding vergroten Blijdschap bij de Ajacieden na de enige treffer in de wedstrijd. FOTO ANP
Ajax gooide de huisstijl overboord en overleefde zo in het kokende Kroatië de heenwedstrijd van de eerste ronde, 0-1.

Dat Ajax tot scoren kwam, was een complete verrassing. In de 62ste minuut rommelde Rommedahl door de Zagreb-defensie, vond in die klutssituatie een mogelijkheid zijn kompaan Klaas Jan Huntelaar te vinden en dat verrassende één- tweetje zette de Deen alleen voor het Dinamo-doel. Keeper Koch uitspelen was toen een koud kunstje.

,,Een stomme fout,’’ foeterde Dinamo-coach Ivankovic. ,,Terwijl Ajax hier alleen maar was om niet te verliezen.’’

Ajax kreeg zelfs nog een prachtkans op 2-0, maar de voorzet van invaller Luis Suárez in de 79ste minuut was net te scherp voor Huntelaar. Hij schampte met zijn hoofd de bal. Die ging naast.

Ajax toonde zich in Zagreb eerder bescheiden dan brutaal. Dat had alles te maken met de mentale dreun die vorige maand door Slavia Praag was uitgedeeld. De Tsjechen schakelden de Amsterdammers uit voor de Champions League en die klap was gisteravond in Zagreb nog altijd voelbaar.

Hoe er gewonnen wordt, maakt tegenwoordig niet uit in Amsterdam. Want trainer Henk ten Cate weet dat alleen winstpartijen vertrouwen geven. Pas als dat weer voldoende is bijgetankt, mag er aan de amusementswaarde worden gewerkt. De toeschouwer en de tv-kijker moeten het de komende weken dus nog even doen met het beeld van Ajax van gisteravond.

Als het aan Ten Cate ligt, wordt het publiek later dit seizoen gecompenseerd. Op 4 oktober, de return dus in de Arena, mogen de seizoenkaarthouders alvast gratis komen kijken.

Voor de wedstrijd noemde trainer Ten Cate Dinamo beter dan Slavia Praag. Ook hij vreesde een pak slaag als hij niet zou ingrijpen in de basisopstelling van de voorbije weken. Hij bouwde vooral zekerheden in. Ten Cate: ,,Ik heb gekozen voor deze tactiek op basis van wat ik dagelijks zie op de trainingen.’’

Dennis Rommedahl mocht op avontuur, de rest kreeg de opdracht vooral niets weg te geven. De Deense spits sjouwde en sleurde dat het een lieve lust was, was eigenlijk ongevaarlijk, werd daarom misschien wel niet zo serieus genomen door de Kroatische verdedigers, maar sloeg in die 62ste minuut toch genadeloos toe.

In Zagreb wilde Ajax met een goed resultaat de groepsfase van de UEFA Cup proberen te halen. De opstelling, een linie verdedigers voor nog een linie verdedigers, leek angst te verraden.

Maar de zeven defensiespecialisten voor de uitblinkende doelman Maarten Stekelenburg gavende Nederlandse nummer twee blijkbaar mentale rust. Naarmate de wedstrijd vorderde, kreeg Ajax meer en meer vertrouwen in zichzelf. In de tweede helft werd zelfs niets meer weggegeven en werd het bij vlagen ouderwets brutaal.

Het wondere en onverwachte doelpunt motiveerde Ajax nog meer de moeilijke klus in Zagreb te klaren. Het middenveld bleef fier overeind en achterin kon de Europese debutant Gregory van der Wiel uitgroeien tot een uitblinker.

De pas 19-jarige libero is een typisch voorbeeld uit de eigen kweek. Hij toonde vooral lef en durft zelfs in te schuiven naar het middenveld waar Ajax de laatste weken veel mankementen vertoonde.

Maar niet alleen Van der Wiel viel op, ook Urby Emanuelson deed dingen waar hij als linksback veel te weinig aan toekomt. Ten Cate stelde zich met succes in op de Kroatische koploper. Eigenlijk viel niemand in Zagreb uit de toon.


Opvallend was dat Ten Cate zijn twee meest besproken aankopen van dit seizoen op de bank hield. Suárez en Albert Luque pasten niet in de uitgedachte tactiek. Suárez verving trouwens in de 78ste minuut Rommedahl, Luque was plaatsvervanger voor Huntelaar in de 84ste minuut.

,,Dit is Europees voetbal, het gaat om overleven,’’ zei Ten Cate na afloop.

,,Ik kan me herinneren dat Guus Hiddink ook ooit zo begonnen is. Hij werd toen verketterd, maar drie jaar was dit de Europese norm.’’
AD.nl

Da's toch wel erg positief voor een Rotterdamse krant.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » vr sep 21, 2007 11:09 am

Ramona schreef:
ASR_AFCA schreef:
Ramona schreef:Zouden die vlaggen van ze naar binnen mogen??
Ik denk dat die standaard binnen liggen!
Hoe bedoel je?
Ik heb 't nu over de wedstrijd thuis, de 4e in de ArenA... ;)
Ik hoop van niet.
Ze hebben ook het israelische megadoek verboden, dus als dat al verboden wordt zal dit ook niet mee naar binnen mogen.
Maar kleine vlaggen krijg je toch wel mee naar binnen. Weet alleen niet hoe ze met de zwaaistokken zullen omgaan.

Plaats reactie