Ajax - VVV Venlo 30-09-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10428
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Bericht door mattie » zo sep 30, 2007 10:59 pm

Demosthenes schreef:Vond vandaag dat er af en toe leuke aanvallen tussen zaten. vvv is niet echt eredivisiewaardig, maar na de 0-1 dacht ik toch echt even aan vorig seizoen, tegen excelsior.

Uit de toon viel Colin, want die Amrabat moet toch een makkie zijn.

Emanuelson vond ik ook slecht spelen en Suarez had er twee moeten maken.
Wat ik dus echt niet snap Colin moet volgens mij echt voetballen van zijn trainertje :666.gif: Die jongen word niet beter en kan ook niet beter.
Hiermee houd je dus Vertonghen op de bank en die is nog een betere middenvelder als Urby. Laatst genoemde lijkt mij trouwens ook met een kleine vorm crisis te maken gaan krijgen.
Verder moet HtC zijn mond over "krediet"eens gaan ophouden. Hij word zielig ondertussen. :rules.gif:
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » zo sep 30, 2007 11:17 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Als Ajax nu weer de 0 houdt koop ik een seizoenskaart voor haar...
:aai.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » ma okt 01, 2007 1:19 am

Wat een hoop azijn in een topic over een wedstrijd die je met 6-1 hebt gewonnen. Dat bewijst maar weer eens dat je het tegen dit soort tegenstanders nooit goed kan doen.

Kunnen jullie je de laatste 4 potjes tegen VVV in de Meer nog herinneren? Dat waren stuk voor stuk wanvertoningen waarin het spel dramatisch was en de score ook nog eens tegenviel.

Ik begrijp wel dat spelers en coach het na de vroege 4-1 wel goed vonden. Als je tegen een ploeg a-technische schoffelaars als VVV alles uit de kast haalt voor een monsterscore is de kans groot dat ze uit pure frustatie op alles wat beweegt gaan schoppen. Onze lijst van geblesseerden is al vol genoeg en de wedstrijd van donderdag is veel belangrijker dan het potje van vandaag.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » ma okt 01, 2007 7:51 am

Er staat momenteel een leuk interview met HtC op www.ajaxinternettv.nl. Hij is echt pissig (en dat is zacht uitgedrukt).

Vooral de tekst
Parool schreef:Ten Cate: ''Je zou kunnen zeggen dat we met Luque een inschattingsfout hebben gemaakt. Hij heeft gewoon tijd nodig om op zijn oude niveau te komen, al zie ik op de training dat hij een goede voetballer is. Maar als we Luque niet hadden genomen, hadden we niemand gehad.''
is hem totaal in het verkeerde keelsgat geschoten. Hij zegt dit niet gezegd te hebben. Als dit waar is (daar ga ik van uit), dan kan ik me voorstellen dat hij hierover pissig is. Sportweek heeft deze tekst n.a.v. een gesprek met HtC teruggetrokken.

Andy22
Berichten: 883
Lid geworden op: vr okt 17, 2003 12:06 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Andy22 » ma okt 01, 2007 8:01 am

Whaha, ik had het weer juist voorspeld, de uitslag! :onfire.gif: :ajax.gif: :drecul.gif: :headbang.gif: :rules.gif: :aai.gif:
"I am a Maniac, an AJAX-maniac"

Gebruikersavatar
Ramona
Erelid, Toto winner 03/04, 17/18, EC 08
Berichten: 34401
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 5:58 pm
Locatie: Nijmegen

Bericht door Ramona » ma okt 01, 2007 8:02 am

Andy22 schreef:Whaha, ik had het weer juist voorspeld, de uitslag! :onfire.gif: :ajax.gif: :drecul.gif: :headbang.gif: :rules.gif: :aai.gif:
Uh...en dat tegendoelpunt? :neutral.gif:

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma okt 01, 2007 8:17 am

Wat wordt er hier trouwens tijdens de wedstrijd veel gepost? Geen zin om naar het stadion te komen? :hypocrite.gif:

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58877
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma okt 01, 2007 8:24 am

DE CONCLUSIE VAN SUPERZONDAG

BARCELONA, maandag

In de voetballerij worden we overspoeld met meningen en opinies. Terwijl de sport eigenlijk vrij simpel is. Daarom wil ik nog een keer terugblikken op superzondag, met AZ-Ajax en PSV-Feyenoord. Een goed moment om te toetsen hoe het Nederlandse topvoetbal ervoor staat.

Daarvoor hanteer ik vier uitgangspunten, die voor mij essentieel zijn voor ons voetbal: de technische vaardigheid, het positiespel, het tempo van de bal en het uitvoeren van de taken. Dan vergelijk ik het meteen hoe AZ, Ajax, PSV en Feyenoord dat tegen elkaar deden en vervolgens enkele dagen later in het bekertoernooi tegen mindere ploegen.

Maar eerst superzondag. AZ deed het redelijk goed, maar verloor toch van Ajax dat vooral goed profiteerde. In de andere wedstrijd was Feyenoord geen partij voor PSV.

Zo op het eerste gezicht denk je dan dat we in Nederland weer redelijk goed bezig zijn. Maar dan komt het bekertoernooi, waarin uitgerekend de verliezer van superzondag er het beste vanaf komt. Feyenoord was dan ook de enige die na de nederlaag tegen PSV werd afgebrand. De ploeg ging van boven het kookpunt in één keer terug naar onder nul. Ze waren daarom getergd en hadden ook nog het ’geluk’ dat ze moesten spelen tegen FC Utrecht, dat door de spectaculaire overwinning uit bij Heerenveen in de winning mood was. Kortom, een ideale situatie om iets recht te zetten en dat deed Feyenoord dan ook.

AZ, Ajax en PSV dus niet. Ajax had zelfs heel veel moeite met de amateurs van Kozakken Boys. Om het op de reserves te gooien vind ik geen argument, want als er zulke grote gaten in je selectie zitten, dan zijn er grote fouten gemaakt.

Voor AZ was het allemaal nog erger, want die werden uitgeschakeld door Cambuur. PSV zorgde uiteindelijk voor de uitsmijter, die vlogen uit de beker omdat daar inmiddels ook cruciale fouten buiten het veld worden gemaakt…

Terug naar de vier punten die ik aangegeven heb. Toets je die tijdens superzondag, dan valt het mee, toets je ze tegen mindere clubs, dan valt het zwaar tegen. Met andere woorden: veel spelers doen het als ze 100 procent geven redelijk goed, maar zodra ze terugvallen op 95 of 90 procent zijn ze slecht tot heel slecht. Ze blijken dan niet in staat om vanuit een basisniveau een wedstrijd te controleren en goed uit te spelen.

Daardoor grepen Ajax en AZ een paar maanden geleden ook naast de titel, omdat ze uitgerekend de wedstrijden tegen de kleine clubs niet konden winnen. Tegenstanders, die je op hun helft moet opsluiten, om ze zo onder druk te zetten dat ze fouten gaan maken.

Dat was altijd de kracht van het Nederlandse voetbal, maar ik roep al een hele tijd dat juist deze kwaliteit enorm is aangetast. Je ziet dat zodra de grote clubs het initiatief moeten nemen tegen ploegen die zich ingraven en meer dan 100 procent geven. Dat druppelt vanuit de topclubs weer door naar het Nederlands elftal, dat vaak ook moeite heeft met de zogenaamde mindere ploegen.

Ik herhaal het daarom nog maar een keer: onze jeugdopleiding functioneert niet goed. Omdat het de basis van ons voetbal onvoldoende meegeeft aan onze talenten. Vooral dat heeft superzondag duidelijk gemaakt.
JC.

Die JC, das geen AJACIED.Nog erger, die heeft er de ballen verstand van voetbal.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma okt 01, 2007 9:47 am

666 schreef:Ik begrijp wel dat spelers en coach het na de vroege 4-1 wel goed vonden. Als je tegen een ploeg a-technische schoffelaars als VVV alles uit de kast haalt voor een monsterscore is de kans groot dat ze uit pure frustatie op alles wat beweegt gaan schoppen. Onze lijst van geblesseerden is al vol genoeg en de wedstrijd van donderdag is veel belangrijker dan het potje van vandaag.
Ik vond Ajax er anders te hard inkleunen bij een 4-1 stand. Vooral Gabri dacht weer eens niet aan z'n eigen gezondheid. Toegegeven, het eerste kwartier van de eerste en tweede helft was zwaar onder de maat, maar Ajax bleef weldegelijk op zoek gaan naar doelpunten. Met een beetje meer geluk gaan die twee scrapsituaties voor de goal er wel in en wint Ajax ook deze wedstrijd met 8-1.

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » ma okt 01, 2007 10:20 am

Thomas schreef:
Daniel_vT schreef:ASR? Wat heeft die gedaan?
De held heeft even geregeld dat m'n vader en ik tijdens de wedstrijd naast elkaar konden zitten.
Geen dank, graag gedaan.
En over de spandoeken. De vooraf bedachte actie ging niet door omdat er geen certificaat afgegeven was (ivm brandveiligheid). En aangezien dit pas zeer laat bekend werd is de hele geplande actie verder afgeblazen.
Daarom was een beetje de spirit eruit om veel werk te verzetten.

wimpey
Berichten: 51816
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » ma okt 01, 2007 11:57 am

Een nieuw liedje:

En wie kritisch is, die is een kakkerlak! En wie kritisch is, die is een kakkerlak!

Het stikte op AT trouwens van de kakkerlakken toen DB nog trainer van Ajax was. Oh wacht, nee dom, het waren de échte Ajacieden die die man vanaf z'n knieen afzaagden!

Ajax speelde tegen VVV trouwens wederom zeer matig. Tegen een iets betere tegenstander kom je met dit spel niet met 3 punten weg. De koppositie is ronduit geflatteerd, want Ajax heeft vrijwel enkel nog tegen tegenstanders van niets gespeeld. Ik zal wel een kakkerlak zijn, maar dat is mijn mening. Sorry...

Naar mijn bescheiden mening speelden Colin en Urby zeer zwak en is Delorge een potentiele basisspeler. Fel, doelgericht, geen schroom, prima gozer.

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma okt 01, 2007 12:00 pm

Die Delorge kan mij ook wel bekoren, ja. Kan hij echter alleen op de positie van Gabri uit de voeten?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma okt 01, 2007 12:07 pm

Ik kom al lachend het stadion uit omdat ik geniet van de acties van Suarez. Wat heb ik zo'n speler al die jaren gemist! :onfire.gif: Dat er dan nog zes goals vallen en we bovenaan staan is om te grienen natuurlijk.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma okt 01, 2007 12:15 pm

Jesse schreef:Die Delorge kan mij ook wel bekoren, ja. Kan hij echter alleen op de positie van Gabri uit de voeten?
Ik denk ook wel in de rol van Ogararu en eventueel als hangende flankspeler.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 01, 2007 12:34 pm

Ik wil bij deze nog even de gelegenheid aangrijpen om al die bloedhonden de tyfus toe te wensen die Luque al bij het oplezen van de opstellingen zaten uit te fluiten.

Ajax is koploper. Luque is een nieuwe aankoop (vandaag is het exact een maand geleden dat hij zijn contract tekende!), die vorig seizoen amper gevoetbald heeft en herstellende was van een blessure toen hij in Amsterdam aankwam. Heeft pas een paar speelbeurtjes gehad. Die jongen was gisteren nog niet eens één maand Ajacied, maar hij wordt gewoon uitgefloten zodra zijn naam wordt opgelezen! Vóór de wedstrijd! Hoe gek moet het godverdomme worden bij deze club? Wat voor een akelig, intens vervelend mens ben je dan? Stelletje stinkzwammen...

En 23 minuten later gaat hij met applaus het veld af... Wat een mongolen.

Doe normaal, zeg. En moedig je club aan. We hebben een turbulente tijd achter de rug, zijn op zoek naar de goeie vorm en hebben tien (!) geblesseerden. Maar tóch staan we alleen bovenaan en scoren we gemiddeld vier keer per wedstrijd. Dat is niet echt een beroerde manier om een (voetballend gezien) moeilijke fase door te komen, lijkt me. Verder zijn we de enige van de top drie van vorig seizoen die nog in de beker zit en hebben we onze meest recente Europese wedstrijd met 0-1 gewonnen, in het uitverkochte stadion van de soevereine koploper van Kroatië.

Natúúrlijk moet (en kan) het qua voetbal allemaal nog veel beter, maar wie had gedacht dat we met twee overwinningen door de week van Zagreb-uit en AZ-uit zouden heenkomen? Maar nee hoor: vóór de aftrap zitten we Luque en Colin al uit te fluiten!

DOE GODVERDOMME EEN BEETJE NORMAAL!!

Ten Cate? Van Geel? Jaakke? Het elftal? Ieder zijn mening. Prima. Maar deze club zou er nog het meest bij gebaat zijn als de figuren zouden opkankeren die met zóveel zuur in hun lijf naar een thuiswedstrijd komen, ook al is hun ploeg koploper, dat ze al vóór de wedstrijd hun eigen team zitten uit te fluiten.

Oproep! Zit jij naast zo'n figuur? Doe dan de volgende keer even aan sociale controle en zeg tegen 'm dat hij zijn snavel moet houden omdat hij anders een Oud-Hollandsche klap op zijn pan kan krijgen. Dan draag je, als supporter, nog eens iets constructiefs bij aan Ajax' jacht op de prijzen.

K.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma okt 01, 2007 12:43 pm

Kowalczyk schreef:Ik wil bij deze nog even de gelegenheid aangrijpen om al die bloedhonden de tyfus toe te wensen die Luque al bij het oplezen van de opstellingen zaten uit te fluiten.

Ajax is koploper. Luque is een nieuwe aankoop (vandaag is het exact een maand geleden dat hij zijn contract tekende!), die vorig seizoen amper gevoetbald heeft en herstellende was van een blessure toen hij in Amsterdam aankwam. Heeft pas een paar speelbeurtjes gehad. Die jongen was gisteren nog niet eens één maand Ajacied, maar hij wordt gewoon uitgefloten zodra zijn naam wordt opgelezen! Vóór de wedstrijd! Hoe gek moet het godverdomme worden bij deze club? Wat voor een akelig, intens vervelend mens ben je dan? Stelletje stinkzwammen...

En 23 minuten later gaat hij met applaus het veld af... Wat een mongolen.

Doe normaal, zeg. En moedig je club aan. We hebben een turbulente tijd achter de rug, zijn op zoek naar de goeie vorm en hebben tien (!) geblesseerden. Maar tóch staan we alleen bovenaan en scoren we gemiddeld vier keer per wedstrijd. Dat is niet echt een beroerde manier om een (voetballend gezien) moeilijke fase door te komen, lijkt me. Verder zijn we de enige van de top drie van vorig seizoen die nog in de beker zit en hebben we onze meest recente Europese wedstrijd met 0-1 gewonnen, in het uitverkochte stadion van de soevereine koploper van Kroatië.

Natúúrlijk moet (en kan) het qua voetbal allemaal nog veel beter, maar wie had gedacht dat we met twee overwinningen door de week van Zagreb-uit en AZ-uit zouden heenkomen? Maar nee hoor: vóór de aftrap zitten we Luque en Colin al uit te fluiten!

DOE GODVERDOMME EEN BEETJE NORMAAL!!

Ten Cate? Van Geel? Jaakke? Het elftal? Ieder zijn mening. Prima. Maar deze club zou er nog het meest bij gebaat zijn als de figuren zouden opkankeren die met zóveel zuur in hun lijf naar een thuiswedstrijd komen, ook al is hun ploeg koploper, dat ze al vóór de wedstrijd hun eigen team zitten uit te fluiten.

Oproep! Zit jij naast zo'n figuur? Doe dan de volgende keer even aan sociale controle en zeg tegen 'm dat hij zijn snavel moet houden omdat hij anders een Oud-Hollandsche klap op zijn pan kan krijgen. Dan draag je, als supporter, nog eens iets constructiefs bij aan Ajax' jacht op de prijzen.

K.
AMEN. Ik irriteer me ook steeds meer aan de negatieve benadering. Ik kan me nog wel seizoenen herinneren waarin we na 5 wedstrijden op de 5de plaats stonden. Nu sta je eerste, je wint de wedstrijden op een degelijke manier en dat alles met een waslijst aan blessures. Op die blessurelijst staan minimaal 5 basisspelers en nog begint iedereen te piepen omdat het "spel" niet om aan te zien is, terwijl dat best meevalt.

Ajax wordt een graf voor iedere trainer op deze manier. Niemand kan meer aan de verwachtingen voldoen.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma okt 01, 2007 12:52 pm

Zonder een bepaalde discussie op te starten of te generaliseren, maar het zijn wel vaak de meeste vreemde accenten die beginnen te fluiten en/of te schelden. Het lijkt wel of 'zij' alleen 'voor Ajax zijn geworden', omdat er in die tijd veel gewonnen werd. Voor een club uit de top drie 'worden' is altijd lekker makkelijk. Super dat je 2 uur in een trein of auto zit om naar Ajax te komen kijken, eerlijk waar, maar als je alleen maar komt om anderhalf uur te lopen janke, zeiken en fluiten heb ik liever dat je thuis blijft.

Gebruikersavatar
Real Ajax
Berichten: 1603
Lid geworden op: di apr 06, 2004 10:08 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Real Ajax » ma okt 01, 2007 1:02 pm

Kowalczyk schreef:Ik wil bij deze nog even de gelegenheid aangrijpen om al die bloedhonden de tyfus toe te wensen die Luque al bij het oplezen van de opstellingen zaten uit te fluiten.
:hupajax.gif: Helemaal gelijk. Is op geen enkele manier goed te praten.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma okt 01, 2007 1:04 pm

Als Ajax slecht speelt, mag dat gezegd worden. Dat heeft niets met kakkerlakken te maken. Integendeel, het hoort bij Ajax. Wij praten niet alles goed, zoals de supporters van sommige andere clubs.
Het stinkt aan alle kanten!

M..
Berichten: 3195
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:33 pm

Bericht door M.. » ma okt 01, 2007 1:06 pm

Dat was ooit zo inderdaad Joey.. alleen tegenwoordig beginnen we massaal te kankeren voordat er slecht gespeeld wordt.. voordat er uberhaupt een bal getrapt is.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma okt 01, 2007 1:13 pm

joey schreef:Als Ajax slecht speelt, mag dat gezegd worden. Dat heeft niets met kakkerlakken te maken. Integendeel, het hoort bij Ajax. Wij praten niet alles goed, zoals de supporters van sommige andere clubs.
Maar dit gaat toch veel te ver? Het lijkt wel alsof alles met '94/'95 vergeleken wordt.. en ja.. als je het op die manier bekijkt komen we er slecht vanaf. Maar het kan niet zo zijn dat we pas beginnen te applaudiseren als we dat nivo bereikt hebben.

En aan de andere kant: ik kan me herinneren dat we massaal Nikos Machlas aanmoedigden, terwijl die ook nooit een deuk in een pakkie boter schopte.

De hele tendens rond Ajax is negatief terwijl we gewoon bovenaan staan. De concurrentie lacht zich een ongeluk als we straks bezwijken onder het kritische publiek.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 01, 2007 1:24 pm

GangstaRiB schreef:Op die blessurelijst staan minimaal 5 basisspelers en nog begint iedereen te piepen omdat het "spel" niet om aan te zien is, terwijl dat best meevalt.
En ook al valt het níet mee!

We barsten van de blessures, hebben een bewogen tijd achter de rug waarin de trainer ter discussie stond en we zijn - als ploeg - niet in blakende vorm. Het is gewoon een stroeve fase, maar daar rollen we eigenlijk wonderbaarlijk goed doorheen, qua resultaten. Als we straks weer aan het voetballen raken, is het toch fijn om niet zeven punten achter te staan, maar een puntje of twee vóór.

Ingraven en resultaatvoetbal spelen in Zagreb (missie geslaagd: 0-1), op lepe wijze proberen een Nederlandse topper te winnen (missie geslaagd: 2-3) en daarna in eigen huis, tegen een zwakke tegenstander, proberen het doelsaldo en het vertrouwen op te vijzelen (missie geslaagd: 6-1). Dan ben je als trainer toch op begrijpelijke (en bovendien succesvolle) wijze bezig om te proberen a) de schade in deze fase te beperken en b) de omstandigheden te creëren waarin een ploeg vorm en zelfvertrouwen kan hervinden?

Wat moet 'ie anders doen? Van zijn spelers eisen dat ze in Zagreb en Alkmaar een potje voetballes geven, de poorten wijd open zetten, zodat Ajax a) twee rampzalige nederlagen lijdt en b) qua vertrouwen nóg verder van huis is?

Tot de vorm terugkeert, de automatismen zichtbaar worden en Stam en Davids terug zijn, moeten we even pragmatisch zijn en ervoor zorgen dat we niet de ene klap na de andere krijgen, zoals AZ op dit moment. En dat gaat voorlopig best aardig.

Having said that: Dinamo Zagreb is kwalitatief niet minder dan Ajax en nog láng niet uitgeschakeld. Die hopen dat Ajax in eigen huis de druk zal voelen om het spel te maken. Ze weten dat we dan te pakken zijn. Die Kroaten zeggen bij de loting natuurlijk heel netjes dat Ajax zo'n grote club is en dat de naam Ajax altijd garant staat voor kwaliteit, maar ze weten ondertussen wel beter ('Gewoon laten voetballen, uit hun tentje lokken - en hopsee: toeslaan'). Als we tegen Zagreb net zo starten als tegen VVV, dan staan we na een kwartier met 0-1 achter en gaan we rotavond tegemoet. Ik hoop dat iedereen daarvan doordrongen is, en dat we gewoon weer ijskoud zo zullen spelen als in de uitwedstrijd. Iedereen vol erop, geen risico's en scherp zijn als je kansen krijgt. In de groepsfase hebben we misschien weer wat mensen terug en zien we wel weer verder.

Het is zoals Ten Cate het zegt: als Ajax even hard werkt als VVV, gaat het kwaliteitsverschil de doorslag geven. Welnu, dat is tegen Dinamo Zagreb precies hetzelfde, met dit verschil dat Dinamo Zagreb meer kwaliteit heeft dan Ajax. Het kwaliteitsverschil is in dit specifieke geval niet in ons voordeel - en dus moeten we iets extra slims doen om een (onverwacht) positief resultaat te halen. Nog 90 minuten de tanden op elkaar, knokken voor elke grasspriet en als het moet de bal knoerthard de tribune in - en dan zien we het wel.

De zaak dicht timmeren en op resultaat spelen, kan een volkomen legitieme manier zijn om uit een crisis te komen. Dat is precies wat Ajax gedaan heeft. Heel goed dat ze die zelfkennis en realiteitszin hebben getoond, want iedereen die nu over het spel loopt te mekkeren, had nog erger gemekkerd als we er in Zagreb en Alkmaar met 3-0 af waren gegaan. Dan hadden we uit de UEFA Cup gelegen, op achterstand gestaan in de competitie én was de beer totaal los geweest rondom Ajax. Als het even niet vanzelf gaat, moet het uit de lengte of de breedte komen - en dat heeft Ten Cate uitstekend ingeschat.

Die man heeft bij mij geen krediet verspeeld de laatste weken, maar juist gewonnen. Ben het niet vaak zo met hem eens geweest als nu.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » ma okt 01, 2007 1:27 pm

joey schreef:Als Ajax slecht speelt, mag dat gezegd worden. Dat heeft niets met kakkerlakken te maken. Integendeel, het hoort bij Ajax. Wij praten niet alles goed, zoals de supporters van sommige andere clubs.
Dat is iets heel anders, Joey. Heeft niets te maken met de mentaliteit die ik bekritiseerde in mijn posting.

Je kunt als supporter het beste eisen, en kritisch zijn als dat niet geboden wordt, maar je moet daarnaast ook de bereidheid hebben om er - op elk gegeven moment - het beste van te maken. Dat staat daar los van.

K.
Still alive...

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma okt 01, 2007 1:48 pm

@K

Mooi gezegd.

Mogen critici niets zeggen? Zou niet weten waarom niet. Voelen zij "de mond gesnoerd"? Zo te lezen niet. Mag je critici kritisch benaderen? Blijkbaar niet.

Ik lees ook steeds dat Jaakke, HtC, Fontein, MvG, zelfs Henny Spijkerman niets kunnen en lees over de selectie:
Stekelenburg: twijfelaar
Colin, Luque, Rommedahl (of hoe het wordt geschreven), Urzaiz: direct vertrekken.
Vermaelen: niet goed genoeg voor Ajax

Moeten we met Anita en Donald gaan voetballen? De selectie versterken met grote financiële risico's? Moeten we een buslading Argentijnen halen (eerst met het vliegtuig)? Ik lees vooral wat er niet deugt en door HtC en MvG weg te sturen zijn de problemen uit de lucht. Laten we KJH ook maar trainer/coach/TD maken?

Wat voor opstelling blijft er over als we Grygera t/m Babel kwijt zijn en Stam, Vermaelen, Davids geblesseerd zijn, evenals spelers als Mitea en Leonardo. Echte sterren komen niet naar Ajax en allerlei exotische namen? een of andere Zwitser die tegen het Nederlands elftal helemaal niets liet zien?

Gisteren deden Colin, Rommedahl, Luque mee, spelers die wel zijn gehaald, maar niet voor de basis. Colin was gisteren slecht, in de samenvatting op tv zag je dat niet, in de Arena wel. Er kwamen veel voorzetten van Amrabat en hij moet die voorzet eruit halen. Vanaf Maxwell is dat trouwens al een probleem voor Ajax. Rommedahl is zijn snelheid kwijt, maar heeft meer overzicht dan ik verwachtte. Luque kan ik niet beoordelen (laat staan veroordelen), die deed te kort mee.

Ik zie ook liever het voetbal van 94-95, maar welke twintiger vertrok toen voor 17 miljoen? Welke 23-jarige vertrok er toen? Dat elftal was op elkaar ingespeeld en ik vrees dat we dat bij Ajax niet meer zo snel zullen meemaken. Aan het eind van het seizoen zullen er weer genoeg spelers vertrekken.
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13355
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma okt 01, 2007 1:49 pm

Ko: :worshippy.gif:
Ten Cate predikt realisme

Met een gemiddelde van vier doelpunten laat Ajax momenteel oude tijden herleven. Het absurd hoge verwachtingspatroon is eveneens een overblijfsel uit het verleden. Maar verder probeert Henk ten Cate vooral realisme te prediken, want op de wind van gisteren zeilt zijn ploeg niet naar de titel. Per wedstrijd wordt hij wel opgescheept met een nieuw probleemgeval. Gisteren was dat Albert Luque. De tragiek kreeg een extra dimensie omdat de Span- jaard net zijn eerste twee treffers maakte en daarmee de wedstrijd tegen VVV (6-1) een beslissende wending gaf. Hij gleed echter ook uit en liep een liesblessure op die hem vermoedelijk enkele weken gaat kosten.

Tien spelers heeft Henk ten Cate nu al van zijn A-lijst moeten schrappen sinds de voorbereiding van start ging. Dientengevolge speelt Ajax geen wedstrijd in dezelfde samenstelling. Er is allang geen sprake meer van luxeproblemen. Vandaar dat Ten Cate zich ook steeds vaker begint af te zetten tegen de sluimerende kritiek op zijn ploeg.

„Ik word een beetje moe van het gezeur. Natuurlijk gaat er nog een hoop verkeerd en spelen we slechts bij vlagen goed voetbal. Maar onder deze omstandigheden kun je ook amper aan automatismen werken. Toch staan we bovenaan. Wat zegt dat dan over de rest? Nu zal er misschien weer naar onze tegenstander worden gewezen. De Graafschap kon er ook niks van, werd er na de eerste keer geroepen. Ik meen dat die ploeg daarna geen wedstrijd meer heeft verloren.”

Na vier uitduels kreeg Ajax weer te maken met het schrikbeeld van het eigen theaterpubliek. Helemaal in de stijl van de club was het volgende tafereel: ’Voetballen, voetballen’, jeremieerden supporters na tien minuten. ’Tien, tien, tien’, riepen diezelfde mensen dik een kwartier later. Een ommezwaai die een nadere uitleg overbodig maakt.

Verantwoordelijk hiervoor was linkerspits Luque, met twee knappe doelpunten binnen drie minuten. Gabri wierp zich – bij gebrek aan een spelmaker – op als brein op het middenveld en gaf een ragfijne pass in de voeten van zijn landgenoot. Ajax was op achterstand gekomen door een enorme blunder van Maarten Stekelenburg, die ook meteen weer weet hoe het is om ergens goed naast te zitten. Hij gaf een brul, zodat John Heitinga bukte en de bal liet lopen. Maar de doelman zag Karim Soltani over het hoofd: 0-1. „Ajax begon al getergd aan de wedstrijd. Dat gevoel werd door die snelle openingstreffer van ons nog eens versterkt”, dacht trainer André Wetzel.

Ten Cate herkende in Luque de klasse die dus nog niet verdampt is. „Ik zie hem dagelijks aan het werk en geloof in hem. Maar in Engeland wordt anders getraind dan hier. Nergens is de intensiteit groter. We hebben er niet bij stilgestaan dat het zo’n tijd zou duren. Ik ben blij dat hij op deze manier antwoordde, maar denk ook dat we pas in januari de echte Luque zullen zien.” Door het vroege wegvallen (22e minuut) van de Spanjaard moest Dennis Rommedahl snel uit de veren, hoewel Ten Cate de Deen eigenlijk wilde sparen en zonder rechterspits was begonnen. Rommedahl pikte nog een doelpunt mee, want de komedie der keepers kreeg een vervolg aan de overkant. Kevin Begois blunderde opzichtig bij twee treffers.

VVV werd vervolgens ingeblikt. Toch wilde Wetzel geen concessies doen aan zijn offensief getinte speelwijze. „Als ik hier plotseling met twee spitsen zou spelen, vallen er vastigheden weg. En daar heeft deze ploeg juist behoefte aan. Om te kunnen groeien blijven we het in het voetbal zoeken, maar we zullen wel beter moeten gaan verdedigen. Want dit kan niet.”

Ajax, dat grillig acteerde en veel nonchalante momenten afwisselde met enkele vlotte combinaties, had op dubbele cijfers kunnen finishen maar de score bleef steken op een half dozijn. Invaller Laurent Delorge viel goed in en scoorde. Klaas-Jan Huntelaar maakte op de valreep nog zijn achtste van het seizoen. Maar in dit geval vertellen de cijfers niet het hele verhaal.

Ajax - VVV 6-1 (4-1). 4. Soltani 0-1, 16. Luque 1-1, 19. Luque 2-1, 27. Maduro 3-1, 32. Rommedahl 4-1, 77. Delorge 5-1, 89. Huntelaar 6-1. Scheidsrechter: Van Sichem. Toeschouwers: 48.000. Gele kaart: Linssen, Amrabat, Kahya (VVV).
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Plaats reactie