De Graafschap - Ajax 19-08-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 6:03 pm

joey schreef:U beantwoordt mij vraag niet, o onbeschaamde heer Zuidema! :1evil.gif:

:wink.gif:

Ik had nog maar net uw posting gelezen, gij ongeduldige... :hdg.gif:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 6:06 pm

Ik ongeduldig? Allerminst, heer Zuidema! :blush.gif:

Overmars en een man uitspelen? Die rende er alleen maar voorbij, als hij in de diepte werd aangespeeld en zijn man kon kloppen in een sprintduel. Finidi idem dito. Davids kon het wel, maar deed het zelden. Deed hij het, dan had hij volgens LVG 'Maradona-neigingen'. Die andere drie, mwah. Kluivert nog het meest.
Het elftal van 1995 dreef op het positiespel. In feite speelde LVG een counter-systeem met één spits en twee buitenste middenvelders die doorschoven bij balbezit. Ik heb wel eens eerder gezegd, Ajax speelde toen een systeem dat leek op dat van Dynamo Kiev in de tachtiger jaren. Met forechecking, multifunctionele spelers en veel positiewisselingen. En met het team als uitgangspunt, niet het individu. Ik vind dat LVG een hoop van Lobanovsky afgekeken heeft.
Laatst gewijzigd door joey op ma aug 20, 2007 6:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma aug 20, 2007 6:07 pm

Als je goed positiespel speelt is de noodzaak om je man uit te spelen ook veel minder aanwezig. Nu zie je dat spelers de aktie moeten maken omdat er simpelweg geen aanspeelpunten zijn.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 6:14 pm

Wordt alleen een probleempje als de tegenstander ook goed positiespel speelt. Dat zag je destijds tegen Parma.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 6:15 pm

joey schreef:Ik ongeduldig? Allerminst, heer Zuidema! :blush.gif:

Overmars en een man uitspelen? Die rende er alleen maar voorbij, als hij in de diepte werd aangespeeld en zijn man kon kloppen in een sprintduel. Finidi idem dito. Davids kon het wel, maar deed het zelden. Deed hij het, dan had hij volgens LVG 'Maradona-neigingen'. Die andere drie, mwah. Kluivert nog het meest.
Het elftal van 1995 dreef op het positiespel. In feite speelde LVG een counter-systeem met één spits en twee buitenste middenvelders die doorschoven bij balbezit. Ik heb wel eens eerder gezegd, Ajax speelde toen een systeem dat leek op dat van Dynamo Kiev in de tachtiger jaren. Met forechecking, multifunctionele spelers en veel positiewisselingen. En met het team als uitgangspunt, niet het individu. Ik vind dat LVG een hoop van Lobanovsky afgekeken heeft.
Zeker weten. Maar Joey toch... Zijn je herinneringen aan Finidi al zo aan het vervagen? Die kon ook in de kleine ruimte zijn man echt wel uitspelen. Alleen al bij zijn debuut tegen Utrecht uit. Wauw! Passeert Davids in een uitwedstrijd tegen Feyenoord niet een speler en ramt ie daarna de bal in de linkerbovenhoek? Kluivert kon het ook wel degelijk met zijn stijve heupen. Litmanen was minder bedreven daarin, klopt. En dat Overmars dat alleen op snelheid kon? Okee, maar je moest er wel rekening mee houden. Enz enz. Het was bij diverse spelers een potentieel gevaar waar de tegenstander zich ook op moest instellen.

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma aug 20, 2007 6:19 pm

joey schreef:Wordt alleen een probleempje als de tegenstander ook goed positiespel speelt. Dat zag je destijds tegen Parma.
Tegen Parma werd je ook op alle fronten overklast. Is geen schande om een betere tegenstander te treffen.

Litmanen had het ook niet nodig om een man uit te spelen. Door zijn geweldige manier van altijd aanspeelbaar zijn en al weten waar de bal daarna naartoe gespeeld moet worden waren zijn 'mindere' kwaliteiten veel minder belangrijk.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 6:22 pm

U vat drie seizoenen samen in een paar zinnen, heer Zuidema. Finidi bijvoorbeeld passeerde zelden een man. Hij slingerde de bal meestal meteen voor. En ik ben het met u eens dat je met Overmars rekening moest houden, maar dan toch alleen als hij ruimte kreeg. Hij heeft in zijn jaren bij Ajax de bal ontelbare malen teruggelegd.
Het Ajax van toen speelde daar ook totaal niet op. Van Gaal ziet het niet zitten in individualisten, dat heb je in Barcelona met Rivaldo gezien. Ik hoor hem nu ook steeds over Ari zeggen dat die 'minder egocentrisch dan zijn landgenoten' is. Blijkbaar ziet hij een individuele actie als een vorm van egocentrisme, wat het mijns inziens niet is. Maar dat is een andere discussie. Feit is wel dat Van Gaal niet snel individualisten zal halen voor zijn team.
HtC houdt blijkbaar wél van zulke spelers, want hij haalde (met MVG) Leonardo en Suárez.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 6:53 pm

Overmars deed dat terugleggen ook regelmatig, omdat ie een dubbele dekking voor zich had. Waarom trouwens dan die dubbele dekking? Maar hij had in zijn Ajax-tijd toch ook al die kap naar binnen om dan op de rand 16 uit te halen naar de linkerbenedenhoek van het doel? Overigens kon ie ook terugleggen, omdat Davids vaak slim aansluiting zocht. Moest daar direct aan denken toen Suarez gisteren vanaf links met 2 man voor hem prima op maat aflegde op de goed aansluitende Maduro. Leuk om weer eens terug te zien, al was het maar tegen De Graafschap. Maar goed, wat Van Gaal betreft geef ik je zeker gelijk. Die had daar inderdaad nogal opmerkelijke denkbeelden over. Beetje te principieel naar mijn zin. Natuurlijk gaat het team boven het individu, maar het individu mag ook wel wat vrijheden houden. Het Ajax van Kovacs lijkt me daarin het beste voorbeeld.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58899
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma aug 20, 2007 8:20 pm

Zuidema schreef:
joey schreef:Ik ongeduldig? Allerminst, heer Zuidema! :blush.gif:

Overmars en een man uitspelen? Die rende er alleen maar voorbij, als hij in de diepte werd aangespeeld en zijn man kon kloppen in een sprintduel. Finidi idem dito. Davids kon het wel, maar deed het zelden. Deed hij het, dan had hij volgens LVG 'Maradona-neigingen'. Die andere drie, mwah. Kluivert nog het meest.
Het elftal van 1995 dreef op het positiespel. In feite speelde LVG een counter-systeem met één spits en twee buitenste middenvelders die doorschoven bij balbezit. Ik heb wel eens eerder gezegd, Ajax speelde toen een systeem dat leek op dat van Dynamo Kiev in de tachtiger jaren. Met forechecking, multifunctionele spelers en veel positiewisselingen. En met het team als uitgangspunt, niet het individu. Ik vind dat LVG een hoop van Lobanovsky afgekeken heeft.
Zeker weten. Maar Joey toch... Zijn je herinneringen aan Finidi al zo aan het vervagen? Die kon ook in de kleine ruimte zijn man echt wel uitspelen. Alleen al bij zijn debuut tegen Utrecht uit. Wauw! Passeert Davids in een uitwedstrijd tegen Feyenoord niet een speler en ramt ie daarna de bal in de linkerbovenhoek? Kluivert kon het ook wel degelijk met zijn stijve heupen. Litmanen was minder bedreven daarin, klopt. En dat Overmars dat alleen op snelheid kon? Okee, maar je moest er wel rekening mee houden. Enz enz. Het was bij diverse spelers een potentieel gevaar waar de tegenstander zich ook op moest instellen.
Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.Maar als je zo goed positiespel speelt heb je dat niet nodig.Alhoewel, de goal van van Vossen tegen Psv en de aktie van Overmars tegen AC Milan, om maar wat te noemen.Of b.v. George die 2 man uitspeelt tegen Roda jc.De spelers toen hadden wel het verstand om b.v. in geval van dubbele dekking daar rendement uit te halen en niet zoals nu gebeurt dat men toch probeert met een aktie er langs te komen.

Maar goed, die kwaliteiten aan spelers zie je bijna niet terug in deze selectie.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 8:45 pm

Voetske schreef:Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.
Welnee. Dat is zwaar overdreven. Dit waren echt geen spelers die je om een actie moest sturen, op De Boer en Kanu na dan. In dat opzicht waren ze niets bijzonders. Een Ronaldinho of Kaka kan duizend keer meer met de bal dan bijvoorbeeld Overmars, Finidi of Van Vossen ooit konden.
Toen er een paar spelers wegvielen en het gemiddelde omlaag ging, werd Ajax (in het laatste jaar Van Gaal) 'gewoon' vierde. Dat elftal ging om het collectief, het gemiddelde was hoog maar de individuele spelers waren geen superspelers. Op Rijkaard na dan. Die stak er ondanks zijn afgenomen dynamiek nog wel bovenuit.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13357
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma aug 20, 2007 8:49 pm

Ook Jari niet? :blush.gif:
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 9:22 pm

Vind ik niet. Een erg goede speler maar geen Zidane of Kaka. Dat is later in zijn carrière ook wel gebleken.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13357
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » ma aug 20, 2007 9:42 pm

Zidane en Kaka zijn ook wel van exceptionele klasse.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma aug 20, 2007 9:46 pm

joey schreef:
Voetske schreef:Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.
Welnee. Dat is zwaar overdreven. Dit waren echt geen spelers die je om een actie moest sturen, op De Boer en Kanu na dan. In dat opzicht waren ze niets bijzonders. Een Ronaldinho of Kaka kan duizend keer meer met de bal dan bijvoorbeeld Overmars, Finidi of Van Vossen ooit konden.
Toen er een paar spelers wegvielen en het gemiddelde omlaag ging, werd Ajax (in het laatste jaar Van Gaal) 'gewoon' vierde. Dat elftal ging om het collectief, het gemiddelde was hoog maar de individuele spelers waren geen superspelers. Op Rijkaard na dan. Die stak er ondanks zijn afgenomen dynamiek nog wel bovenuit.
Voetske heeft het niet over Ronaldinho of Kaká.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58899
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma aug 20, 2007 10:14 pm

joey schreef:
Voetske schreef:Overmars, Finidi, Litmanen, R. de Boer, Van Vossen, Kanu, Kluivert en dan vergeet ik er best nog wel een hadden allemaal de kwaliteit in huis om hun man uit te spelen.Zelfs Reiziger had dat in zich.
Welnee. Dat is zwaar overdreven. Dit waren echt geen spelers die je om een actie moest sturen, op De Boer en Kanu na dan. In dat opzicht waren ze niets bijzonders. Een Ronaldinho of Kaka kan duizend keer meer met de bal dan bijvoorbeeld Overmars, Finidi of Van Vossen ooit konden.
Toen er een paar spelers wegvielen en het gemiddelde omlaag ging, werd Ajax (in het laatste jaar Van Gaal) 'gewoon' vierde. Dat elftal ging om het collectief, het gemiddelde was hoog maar de individuele spelers waren geen superspelers. Op Rijkaard na dan. Die stak er ondanks zijn afgenomen dynamiek nog wel bovenuit.
Wat zit je nou toch steeds slap te lullen, wie heeft het over Ronaldinho of Kaka, man.Al die spelers die ik opnoem hadden een aktie in huis.Die konden hun man passeren.Dat ze het niet deden was puur omdat van Gaal zwaar voor het collectief ging.En dat doet ie nog steeds.Collectief positiespel waar gewoon ruimte is voor de aktie.En wie heeft het toch steeds over super-spelers ?.Al durf ik best te stellen dat velen van de huidige selectie niet eens in de buurt komt van wat er toen op het veld rondliep.

Wat Rivaldo betreft klopt ook niks van, het conflict met van Gaal ging niet over zijn individueele klasse maar omdat hij voor zichzelf een andere positie op het veld in gedachten had dan Van Gaal, in feite is het o.a. die individueele klasse waarmee ie veel wedstrijden voor van Gaal heeft gewonnen ..

Wat Litmanen betreft is het enige wat hem heeft tegengehouden om tot de allergrootste der aarde toe te treden zijn blessures ..

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 10:49 pm

Voetske, even naar aanleiding van die caps die je eerder op de dag liet zien... Ik verbaas me nogal over die enorme kluit Ajacieden aan de rechterkant op die ene cap. Heb je nog een paar caps hoe die clustering eigenlijk ontstaat? Ik weet, het is al laat, dus als je het liever niet meer doet, ook prima.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58899
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma aug 20, 2007 10:52 pm

Zal eens kijken, dacht uit een ingooi.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma aug 20, 2007 10:54 pm

Bertje schreef:Voetske heeft het niet over Ronaldinho of Kaká.
Dat weet ik. Ik zeg alleen dat de spelers van het elftal van 1995 goede teamspelers waren, maar als individualisten niet zoveel bijzonders. Sowieso waren het geen superspelers, daar blijf ik bij. Het geheel was meer dan de som der delen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58899
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma aug 20, 2007 11:03 pm

Zuidema schreef:Voetske, even naar aanleiding van die caps die je eerder op de dag liet zien... Ik verbaas me nogal over die enorme kluit Ajacieden aan de rechterkant op die ene cap. Heb je nog een paar caps hoe die clustering eigenlijk ontstaat? Ik weet, het is al laat, dus als je het liever niet meer doet, ook prima.
Yep, uit een ingooi van de Graafschap.Kun je nagaan, zie je het voor je :ajaxsmiley.gif: ... de cap waar jij het over hebt is dus het einde ( of begin net hoe je het bekijkt ) van de verre ingooi van de Graafschap.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma aug 20, 2007 11:11 pm

Tja... :pulp.gif:

Okee, bedankt!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58899
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma aug 20, 2007 11:20 pm

Hier ook weer zo'n situatie ... ingooi Schilder, bal wordt weggekopt over Urby heen naar een Graafschap speler die passt de bal naar ........


Afbeelding



Afbeelding


Afbeelding

Afbeelding

En de buitenspeler van de Graafschap heeft een vrij veld voor zich.



Afbeelding


Afbeelding

Schiet de bal hoog over, tja het is maar de Graafschap.
Laatst gewijzigd door 999 op di aug 21, 2007 10:24 am, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di aug 21, 2007 6:52 am

Oei, pijnlijk... Die hele flank lag dus open na een mislukte ingooi... En die jongens van De Graafschap maakten er direct goed gebruik van. Schilder (?) valt hierin niet eens zoveel te verwijten volgens mij. Die probeert te redden wat er te redden valt. Maar aan de loop van Heitinga op het 2e plaatje (als ik het goed zie houdt hij zelfs in) is te zien dat John de dreiging niet ziet. Pas als de pass al gegeven is, begint ie nog eens te sprinten... En haalt de doorbrekende man nooit meer in, zoals blijkt uit een volgend plaatje.

Stam moet dus kiezen, maar kan nooit meer dat gat dichtlopen en dekt de zone dan maar af. Colin moet ook kiezen en knijpt naar binnen om de man in het centrum op te vangen. De opening van die Graafschapspeler is dus prima over de hele naar de rechterkant. Gelukkig is die gast op rechts niet capabel genoeg om de kans af te maken. Maar compleet uitgespeeld dus. Goede aanval van de Graafschap, kan niet anders zeggen.

Deze uitbraak gebeurt hoogstwaarschijnlijk niet, als Vermaelen gewoon op zijn positie staat bij die ingooi en die flank controleert. Nog simpeler zelfs: zou de ingooier de bal niet aan hem kwijt gekund hebben, als ie op zijn positie had gestaan? Grote vraag dus: waar hangt Vermaelen in deze situatie rond? Oh ja, het laatste plaatje... Komt ie ook nog eens aan sokkebollen...

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33838
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » di aug 21, 2007 8:00 am

Ik denk dat een aantal spelers in zo'n situatie denkt: "het is de Graafschap maar, die missen de bal toch, daar ga ik geen sprint voor trekken", en zolang je die mentaliteit er niet uit krijgt wordt het een lastig verhaal tegen ploegen als Slavia Praag.
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 21, 2007 8:10 am

Vermaelen een flank controleren? :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » di aug 21, 2007 8:22 am

Bertje schreef:Vermaelen een flank controleren? :smallgrin.gif:
Inderdaad, Bertje. Een flank controleren. B.v. naar buiten stappen en een mannetje opvangen in die zone, weet je wel. Doet ie wel eens vaker. Als ie er staat, tenminste. Nooit gezien? :smallgrin.gif:

Plaats reactie