De Graafschap - Ajax 19-08-2007

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 21, 2007 8:25 am

Vermaelen is een drama aan de zijkant. Vermaelen moet altijd in het centrum blijven.

Gebruikersavatar
Toppie
Berichten: 11423
Lid geworden op: di feb 24, 2004 5:43 pm

Bericht door Toppie » di aug 21, 2007 9:26 am

Leuk die voetbal analyzes , misschien kan HTC er nog wat van leren :ajaxsmiley.gif:

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » di aug 21, 2007 9:38 am

Als linsback opgesteld worden is één, je dusdanig opstellen aan de flank om mogelijk gevaar te voorkomen is twee. Je goed kunnen positioneren vind ik niet strikt gebonden aan een positie -hooguit aan een zone-, dat is een kwestie van inzicht. Kwalijke zaak dus als Vermaelen zich niet weet te positioneren aan de linkerflank om eventuele ontstane ruimtes af te dekken, te meer daar vast back Urby er nog wel eens op uit wil trekken.


Hoe je het ook wendt of keert, 1-8 is een zeer behoorlijke uitslag en de partij was met name voor Suarez en Huntelaar een opsteker. Huntelaars reactie na zijn eerste goal sprak wat dat betreft boekdelen. Die goal(s) had hij even nodig, zoals Ajax doelpunten nodig heeft over anderhalve week bij Slavia uit. Wat extra vertrouwen in eigen kunnen kan dus geen kwaad. En we kunnen minschattend over de Graafschap doen, maar een dergerlijke uitslag is in geen tijden meer neergezet. Prima prestatie dus, ondanks het magere eerste half uur.
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » di aug 21, 2007 9:44 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:We gaan met 1-0 op onze bek.
Je zat er niet ver naast WeekendCees, 50% goed! :ajaxsmiley.gif:

(ik weet 't, het is makkelijk lullen als de uitslag al staat maar ik moest het even kwijt... :blush.gif: )
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di aug 21, 2007 9:45 am

Met goed positioneren kom je ook aan de flank een heel eind, maar vroeg of laat zul je toch een keer een lopend duel moeten aangaan. Dan geeft het niet eens dat je niet zo snel bent - zie Frank de Boer - maar je moet in ieder geval wendbaar zijn. Vermaelen heeft de draaicirkel van een olietanker. Vermaelen is een prima voorstopper puur in de zone, maar houd hem ook in die zone. Logisch zou zijn om Stam die lopende duels aan te laten gaan. Aan de rechterkant heb je immers Colin voor die duels.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di aug 21, 2007 10:24 am

de fout begint bij Schilder ( jaja weet dat/dit plaatje hadden jullie nog niet maar het was dan ook al laat ).


Afbeelding

Afbeelding

Die presteert het dus om de bal richting Huntelaar te gooien terwijl daar 4 man van De Graafschap omheen staan ... dat is in 9 van de 10 geheid balverlies.Mooi is ook ( op de bewegende beelden ) te zien hoe Urby de bal overzich heen kijkt.Nu zie elke boer dat ie bal over je heen gaat, Urby ook alleen kijkt hij er dus naar en doet verder niet al te veel.Daarna gaat het zoals jullie omschrijven.

Mocht er interesse zijn zal ik eens kijken of dat ik geen bewegende beelden van een bepaalde situatie uit een wedstrijd neer kan zetten om fouten ( of een fout ) hier te analyseren, probleem is dat dat nogal veel ruimte kost en ik maar +- 75 Mb tot mijn beschikking heb ...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 21, 2007 10:49 am

MHF schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:We gaan met 1-0 op onze bek.
Je zat er niet ver naast WeekendCees, 50% goed! :ajaxsmiley.gif:

(ik weet 't, het is makkelijk lullen als de uitslag al staat maar ik moest het even kwijt... :blush.gif: )
Op basis van dat eerste half uur.. De ommekeer kwam niet zozeer door het doelpunt alswel dat De Graafschap vervolgens compleet in elkaar zakte. Kennelijk te weinig spelers met eredivisie-ervaring? Maar ik heb graag ongelijk gekregen hoor! :headbang.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » di aug 21, 2007 11:01 am

Bertje schreef:Met goed positioneren kom je ook aan de flank een heel eind, maar vroeg of laat zul je toch een keer een lopend duel moeten aangaan. Dan geeft het niet eens dat je niet zo snel bent - zie Frank de Boer - maar je moet in ieder geval wendbaar zijn. Vermaelen heeft de draaicirkel van een olietanker. Vermaelen is een prima voorstopper puur in de zone, maar houd hem ook in die zone. Logisch zou zijn om Stam die lopende duels aan te laten gaan. Aan de rechterkant heb je immers Colin voor die duels.
Dit is toch hét probleem van Ajax, al bijna een decennium? Goed positioneren, positiespel, het is lang geleden dat we dat gezien hebben. Geen enkele trainer is er na 1998 in geslaagd de spelers daarvan te doordringen. Heitinga, Urby, Vermaelen (en in mindere mate Ogararu en Colin, want die zijn er nog niet zo lang), ze spelen al een tijd bij Ajax, maar nog steeds maken ze die extra stap niet om zichzelf in dat opzicht te ontwikkelen. Ik vraag me af, of het eigenlijk beperkte spelers zijn, of dat het aan de trainers ligt, dat ze het er niet in geramd krijgen.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » di aug 21, 2007 11:07 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
MHF schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:We gaan met 1-0 op onze bek.
Je zat er niet ver naast WeekendCees, 50% goed! :ajaxsmiley.gif:

(ik weet 't, het is makkelijk lullen als de uitslag al staat maar ik moest het even kwijt... :blush.gif: )
Op basis van dat eerste half uur.. De ommekeer kwam niet zozeer door het doelpunt alswel dat De Graafschap vervolgens compleet in elkaar zakte. Kennelijk te weinig spelers met eredivisie-ervaring? Maar ik heb graag ongelijk gekregen hoor! :headbang.gif:
Begrijp ik, zolang Ajax een dergelijke score op het bord zet zou ik er ook geen enkel probleem mee hebben om ernaast te zitten.

Die linksback van de Graafschap was wel een ongelovelijke koeke(n)bakker...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

Gebruikersavatar
elliquido
Berichten: 7899
Lid geworden op: di feb 10, 2004 5:03 pm

Bericht door elliquido » di aug 21, 2007 11:14 am

Alsof de linksback verantwoordelijk was voor die 8 goals. ??
NOOIT meer Seedorf a.u.b.

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » di aug 21, 2007 11:28 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Dit is toch hét probleem van Ajax, al bijna een decennium? Goed positioneren, positiespel, het is lang geleden dat we dat gezien hebben. Geen enkele trainer is er na 1998 in geslaagd de spelers daarvan te doordringen. Heitinga, Urby, Vermaelen (en in mindere mate Ogararu en Colin, want die zijn er nog niet zo lang), ze spelen al een tijd bij Ajax, maar nog steeds maken ze die extra stap niet om zichzelf in dat opzicht te ontwikkelen. Ik vraag me af, of het eigenlijk beperkte spelers zijn, of dat het aan de trainers ligt, dat ze het er niet in geramd krijgen.
My point exactly, dan heb je dus een probleem. Een hoop van die gasten hebben allemaal best talent maar blijven ook steeds maar weer tekort komen op een aantal essentiele punten waaronder hun positiespel. Waar stel je je op zonder bal, waar ligt de ruimte zowel in aanvallende als in verdedigende zin? Daar spelen een groot aantal spelers te weinig op in met als gevolg dat we verdedigend onnodig kwetsbaar zijn en in aanvallende zin onmachtig tegen tegenstanders die dit spel wel beheersen. Daarom mogen we wat mij betreft ook concluderen dat niet alleen binnen het elftal de balans nog niet geheel is gevonden maar dat er ook per individu nog aanmerkelijke winst valt te behalen. En iedere keer hoop je dat ze de definitieve stap maken, dat de 'kinderziektes' zijn bedwongen. Soms denk je zelfs dat het kwartje eindelijk is gevallen om bij de volgende wedstrijd vervolgens weer bedrogen uit te komen. En de boven vertoonde caps tonen nu precies dát manco aan. De goal van Slavia volgde overigens uit eenzelfde situatie en was nergens voor nodig geweest als alle spelers zich op de juiste manier hadden gepositioneerd....als...
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di aug 21, 2007 11:30 am

Bij een speler als Urby is het domheid volgens mij. Ik vraag me onderhand af of hij het ooit leert.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
MHF
Berichten: 1395
Lid geworden op: di sep 23, 2003 12:03 pm

Bericht door MHF » di aug 21, 2007 11:31 am

elliquido schreef:Alsof de linksback verantwoordelijk was voor die 8 goals. ??
Alsof ik dat beweer.... :confused.gif:
De ploeg der dapp're Meersche Helden...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » za aug 25, 2007 1:25 pm

Zo geweldig was het natuurlijk allemaal niet. Wel dodelijk efficient en stukken beter na het eerste half uur. Suarez gaat het gelijk van een aantal van ons helemaal bewijzen. Ik heb er nog meer vertrouwen in gekregen.
Trab schreef:Ik snap ook bepaalde keuzes van Ten Cate niet. Van een Colin is toch duidelijk dat je die alleen kan gebruiken als mandekker en niet een vrije rol op rechts moet geven?
Ik denk zeker niet dat Colin bewust de vrije rol op rechts heeft gekregen. De Graafschap spelde hem die rol op, want op links kregen Urby en Schilder weinig ruimte en tijd, waar Colin alle tijd kreeg aan de bal.
Van Urby is toch ook allang bekend dat hij of linksback moet spelen of links op een 4-mans middenveld. Nu wordt hij weer als linkshalf op een 3-mans middenveld gebruikt. Dat werkt toch niet? Daar mist hij de power en het loopvermogen voor. Het is toch een totaal ander type als Davids?
Ik zie Urby ook liever als linksback, maar Ten Cate heeft nergens gezegd of ok maar geinsinueerd dat hij Emanuelson als soortgelijke vervanger van Davids ziet.

Maar doe mij maar Vertonghen hoor, daar niet van.
Ook voorin is het weer zo statisch als de pest. Suarez gaat net zo koppie onder als Perez als hij zo moet blijven plakken op links.
Daar waar Adriaanse en Van Gaal het team aanpast naar de kwaliteiten van de spelers, moeten de spelers bij Ajax zich aanpassen aan het systeem. Schiet toch niet op.
Ten eerste zijn Perez en Suarez natuurlijk compleet andere spelers. Zoals Joey al aangaf speelt Perez vaak puur vanuit positie en is hij veel statischer en luier dan Suarez, die op alles loopt en heel beweeglijk is zonder bal.

Ten tweede vind ik het wel heel apart om Suarez naar aanleiding van deze wedstrijd te betichten van statisch spel. Suarez dook zelfs op rechts op en leverde vier assists en een doelpunt op.

Zuidema schreef:
joey schreef:Wie zegt dat hij dat niet mag? Misschien vindt hij dat het zo moet. Suárez mag toch ook de ruimte zoeken? Volgens mij houdt HtC juist van aanvallers die switchen. Vandaar dat hij graag beweeglijke, snelle spelers voorin heeft. Het is een van de redenen dat hij het niet ziet zitten in Perez: die is lui en statisch (speelt veel uit stand).
Maar dan snap ik niet, waarom hij bij Twente wel veel meer die vrijheid zocht en bij Ajax niet. Het lijkt wel of hij het Ajax-dogma van het veld breed houden dan nog veel te letterlijk interpreteert. Overigens staat Gabri de ruimte om naar binnen te trekken ook regelmatig lekker vol te lopen voor hem. Flikte Gabri ook regelmatig bij andere rechtervleugelspitsen. In plaats van dat ie nou eens buitenom gaat...
De aansluiting aan de rechtsbuiten was vorig seizoen een van de minpunten van Gabri. Ik denk eerlijk gezegd dat Gabri zelf ook goed weet dat z'n kracht in het penetreren van de 16 ligt en niet in het buitenom gaan, tenzij het puur en alleen is om iemand mee te trekken.

Plaats reactie