JC Schaal 2007/2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » za aug 11, 2007 10:13 pm

Rommedahl valt iedere wedstrijd ''mee'', misschien was het verwachtingspatroon van velen te laag?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za aug 11, 2007 10:17 pm

Thijs schreef:Wat een wedstrijd zeg, respect voor iedereen die zich er doorheen heeft geworsteld. Ik neem een biertje op mezelf dat het me is gelukt, en eentje op wéér een prijs!! JAAAAA!!! DE JOHAN CRUIJFF SCHAAL IS VAN ONS!!!!
Ik ben dolblij! :crazy.gif:

Het is elk jaar zo'n potje van niets. Denk maar aan twee jaar geleden, toen Nordin Boukhari in het strafschopgebied van PSV 1-2-tjes mocht aangaan.
Voor sommigen was dat aanleiding om heel wat van het nieuwe seizoen te verwachten. Werd dus een deceptie.
Wat mij betreft schaffen ze die hele JC-toestand af.
Het stinkt aan alle kanten!

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13714
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » za aug 11, 2007 10:21 pm

joey schreef:
Thijs schreef:Wat een wedstrijd zeg, respect voor iedereen die zich er doorheen heeft geworsteld. Ik neem een biertje op mezelf dat het me is gelukt, en eentje op wéér een prijs!! JAAAAA!!! DE JOHAN CRUIJFF SCHAAL IS VAN ONS!!!!
Ik ben dolblij! :crazy.gif:
Haha, ik was blij dat PSV niet de gelijkmaker binnenschoot. Niet omdat dan de schaal aan onze neus voorbij zou gaan, maar meer omdat ik dan nog minstens een half uur moest blijven.

De wedstrijd wordt door beide clubs niet serieus genomen, PSV neemt maar 450 man mee, alleen maar blije idioten rond het stadion. Nee, dit was niet direct mijn fijnste Ajax-avond.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 11, 2007 10:22 pm

Hee Psv !!!, das nog wat anders dan Ac Milan hé :ajaxsmiley.gif:

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » za aug 11, 2007 10:27 pm

Ik hecht hier totaal geen waarde aan, het doet mij niet zoveel. Vond het overigens maar een saaie wedstrijd van beide kanten. Veel onnodige druktemakerij zonder resultaat bij Ajax en PSV speelde gewoon ronduit saai zonder iets te bereiken.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » za aug 11, 2007 10:29 pm

Saai ?, het was om te janken, wat een flipperkast voetbalwedstrijd ..

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10430
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Bericht door mattie » za aug 11, 2007 10:42 pm

Voetske schreef:Saai ?, het was om te janken, wat een flipperkast voetbalwedstrijd ..
Wat was ik blij dat ik op mijn werk zat :excited.gif: :excited.gif:
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Gebruikersavatar
Deli
Berichten: 587
Lid geworden op: do dec 29, 2005 11:27 pm
Contacteer:

Bericht door Deli » za aug 11, 2007 10:46 pm

..en toen won de AFC Ajax de prestigieuze Johan Cruijff schaal voor de derde keer op rij...

..enkele maanden later deed PSV hetzelfde, ditmaal met de kampioenschapsschaal...


Rommedahl viel mee.... :smallgrin.gif:
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » za aug 11, 2007 10:59 pm

Rommedahl viel me juist tegen. Hij liep die Zonneveld er niet eens uit.

Colin viel mij mee.
Het stinkt aan alle kanten!

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » za aug 11, 2007 11:58 pm

Urby, Wiel en Huntelaar goed. Verder niemand echt slecht, al moet er aan diamantje Donald nog wel flink wat geslepen worden.
Zuidema schreef:Alleen al het gemak waarmee de Ajax-verdedigers de spitsen voorin konden vinden met lange dieptepasses over de grond. Dan sta je als ploeg in de zone niet goed.
Wiel, ja. Dat deed hij tegen Arsenal ook in die beperkte speeltijd al enkele keren. Gewoon een opbouwer van formaat.

Eens met joey dat Rommedahl wel wat directer had mogen spelen tegen Zonneveld. Aan de andere kant was zijn werk bij het doelpunt heel aardig en bediende hij Huntelaar een keer prima.

Urby mag de situaties waarin hij slechts tegenover één verdediger staat trouwens ook wel wat vaker uitspelen, want dat kan hij prima.

PS. Thomas brengt ongeluk, want m'n fiets is gestolen. Gelukkig was het de reserve maar.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 12, 2007 12:02 am

Ik heb wel een aantal lichtpuntjes ontdekt. Huntelaar speelde prima. Het werd hem niet moeilijk gemaakt omdat hij constant 1 op 1 stond, maar hij vond constant de vrije man. Jammer dat hij die ene kans er niet inroste. Het ging zelfs beter vanaf het moment dat Van der Wiel erin kwam. Die weet de spits uitstekend te vinden. Een verademing ten opzichte van Ogararu. Mooi om te zien met wat voor bravoure die jongen nu al speelt.
Hopelijk geeft Ten Cate hem de kans tegen Slavia.

Donald kan een hele nuttige speler worden in deze selectie. Je kan meerdere kanten met hem op. Z'n first touch is behoorlijk zwaar en hij is nog wat slordig in balbezit, maar hij ziet het wel. Hij staat goed bij balbezit van de tegenstander, loopt goed wanneer z'n medespelers in balbezit zijn en zoekt de korte combinaties op. Hij is fysiek sterk en kan volgens mij prima als rechtshalf Gabri vervangen of als aanvallende middenvelder spelen, waarbij hij goed aansluit bij de spits. Ik denk dat Huntelaar zich stukken fijner voelde met Donald in z'n rug. Met Donald op die plek zou Maduro bijvoorbeeld ook beter uit de verf komen als rechtshalf dan met Sneijder voor zich.

Rommedahl blijft dreigend, maar z'n voorzetten waren dramatisch. Hij loopt zich goed vrij, maar slaat niet toe op het moment dat hij 1 op 1 komt te staan (vanavond alleen bij dat schot op de paal) en hij levert te vaak lage pisballetjes in. Hij had natuurlijk ook veel meer voordeel moeten halen uit de koppeling met Zonneveld.

Vermaelen en Gabri waren wat mij betreft ook pluspunten. Vermaelen speelde weer eens solide achterin, ook zonder Stam. En Gabri liep ouderwets te stofzuigen, maar was ook in aanvallend opzicht aanwezig. Hij draaide een aantal keer goed open en hij verloor weinig ballen.

Minpunt vond ik het overnemen. Een aantal keer zakte Heitinga het centrum in waarna Urby of Colin af moesten stappen op de man met de bal, maar dat duurde dan weer veel te lang.
Frank schreef:
joey schreef:Ajax was stukken beter, PSV viel ontzettend tegen. Zo zie je maar dat zo'n toernooitje in Rusland niets zegt.
Die Reis mag eerst een jaartje warmdraaien in het tweede van PSV. Die heeft op dit niveau niets te zoeken. En achterin stond PSV zonder Alex lekker te schutteren. Bij het doelpunt bijvoorbeeld.
Kijk eens wie er niet bij waren... Is misschien een verklaring.
Ik dacht dat HtC de wedstrijd zodanig onbelangrijk vond dat hij Huntelaar en Stam niet mee zou laten doen... :hypocrite.gif:
Ten opzichte van het toernooi in Rusland ontbrak volgens mij alleen Lazovic. Het scheelde wel een slok op de borrel voor PSV, want Reis heeft een diepgaande spits om zich heen nodig, kreeg ik de indruk.

Ajax miste natuurlijk Sneijder, Davids, Vertonghen, een linksbuiten en een helft Stam.

Frank schreef:Ik weet niet wat Afellay gedaan heeft (ik heb maar een heel klein deel gezien, dacht dat de wedstrijd morgen was... :blush.gif: ) , maar wat mij betreft mag die Heitinga wel eens goed aangepakt worden.

Loopt elke wedstrijd behoorlijk te schoffelen, en pakt nauwelijks kaarten. Hij zal wel een lief koppie hebben ofzo, anders kan ik niet verklaren dat hij steeds wegkomt met de overtredingen die hij maakt.
En je hebt wel gezien wat Heitinga (niet) deed. Aissati schoffelde Emanuelson hard onderuit en Heitinga ging zonder iemand aan te raken verhaal halen. Toen leek het Afellay nodig om Heitinga bij z'n keel te pakken en ontstond er een opstootje. Maar inderdaad, laten we Heitinga op basis van incidenten uit eerdere wedstrijden die je niet bevielen maar schorsen.

Heitinga pakt overigens zat kaarten hoor. Of zou hij stiekem toch gematst worden door de KNVB? :hypocrite.gif:
joey schreef:Ik ben dolblij! :crazy.gif:

Het is elk jaar zo'n potje van niets. Denk maar aan twee jaar geleden, toen Nordin Boukhari in het strafschopgebied van PSV 1-2-tjes mocht aangaan.
Voor sommigen was dat aanleiding om heel wat van het nieuwe seizoen te verwachten. Werd dus een deceptie.
Wat mij betreft schaffen ze die hele JC-toestand af.
Het zou beter te zijn om juist een situatie te creëren waarin de spelers in Nederland wat meer hebben om voor te strijden dan een kampioenschap en een eventuele Europese stunt. Je moet proberen deze schaal en de beker wat meer glans te geven.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo aug 12, 2007 1:01 am

Thomas schreef:Huntelaar speelde prima. Het werd hem niet moeilijk gemaakt omdat hij constant 1 op 1 stond, maar hij vond constant de vrije man. Jammer dat hij die ene kans er niet inroste.
Inderdaad, Huntelaar was met het geregeld terugvallen vanuit de spits veel beter te bereiken als aanspeelpunt. Dat ging al een stuk beter. Nou hield PSV de zones ook niet goed gesloten. Eigenlijk mag een lange pass van 30-40 meter vlak over de grond dwars door het middenveld de spits nooit bereiken. Maar goed, Ajax maakte gelukkig graag gebruik van die geboden ruimte. Die hadden ze van een veel beter georganiseerd spelend Atletico M of Arsenal nog niet gehad.

Ik had ook de indruk dat KJH wat balvaster was, maar als ze hem echt met fysiek aanpakten liepen ze hem ook prompt weer een paar keren van de bal af. En niet alleen met een gore rottrap op de hak. Constant de vrije man vinden? Mwah, wel wat veel. Maar het was zeker een enorme verbetering tov voorgaande wedstrijden. Toen mocht ie blij zijn dat ie überhaupt een bal kreeg.

Probleem bij het vinden van de vrije man is natuurlijk ook dat je afhankelijk bent van je medespelers. Nu krijgt Huntelaar de bal, maar hoe is op dat moment de beweging rond het aanspeelpunt? Kan hij gemakkelijk een bal kwijt? Het probleem van het positiespel en dan vooral de beweging zonder bal verlegt zich dus eigenlijk. En dat is nog steeds niet in orde bij Ajax. Verre van dat.

Afgezien nog van de beweging zonder bal kan de passing ook een stuk beter. Die was geregeld op zijn zachtst gezegd erg slordig, zelfs zonder dat er druk op de man met bal stond. Erg veel unforced errors. Gebrek aan concentratie? Is het veld wat te hobbelig?

Wat me ook opviel: sommige Ajacieden lijken maar niet door te krijgen hoe ze iemand in een bepaalde positie het beste kunnen aanspelen. Links of rechts van hem? Ervoor of juist een stukkie erachter? Hoe kiest de man positie die je wilt aanspelen? De speler die de bal dan verkeerd krijgt, moet dat weer fors corrigeren voordat hij verder kan. En zo is er direct een stuk snelheid weg.

Ik weet het, vaak moet in een split second iets beslist worden. Veel moet op intuitie gedaan worden, anders ben je te laat. Die intuitie is echter wel degelijk trainbaar. Eerst het besef van een bepaald spelelement, dan de training op de techniek en het inzicht en dan de snelheid. Maar misschien krijgen we dat in de toekomst nog te zien op het veld, na talloze bezielende trainingen van HTC.
Het ging zelfs beter vanaf het moment dat Van der Wiel erin kwam. Die weet de spits uitstekend te vinden. Een verademing ten opzichte van Ogararu. Mooi om te zien met wat voor bravoure die jongen nu al speelt.
Hopelijk geeft Ten Cate hem de kans tegen Slavia.
Ik hoop het ook. Die jongen verdient zo spelend zeker meer kansen.
Laatst gewijzigd door Zuidema op zo aug 12, 2007 1:30 am, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58880
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo aug 12, 2007 1:30 am

Frank schreef:Ik weet niet wat Afellay gedaan heeft (ik heb maar een heel klein deel gezien, dacht dat de wedstrijd morgen was... :blush.gif: ) , maar wat mij betreft mag die Heitinga wel eens goed aangepakt worden.

Loopt elke wedstrijd behoorlijk te schoffelen, en pakt nauwelijks kaarten. Hij zal wel een lief koppie hebben ofzo, anders kan ik niet verklaren dat hij steeds wegkomt met de overtredingen die hij maakt.
Laat ik het zo zeggen, als die Afellay mij vroeger toen ik zelf nog voetbalde zo bij mijn keel had gegrepen als ie bij Heitinga deed ik hem z'n ballen door z'n keel had geschopt.

Het was een klote wedstrijd, van beide kanten, maar dieje Afellay gaf met z'n aktie op Heitinga, en effe daarvoor zijn vriendje Aissati op Emanuelson, precies de onmacht van dit Psv aan in deze wedstrijd.

Die twee, Afellay en Aissati, zullen dit seizoen als ze zo'n geintje nog eens flikken, en daar ben ik zeker van, nog wel wat schorsingen aan hun broek krijgen ...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 12, 2007 1:41 am

Zuidema schreef:
Thomas schreef:Huntelaar speelde prima. Het werd hem niet moeilijk gemaakt omdat hij constant 1 op 1 stond, maar hij vond constant de vrije man. Jammer dat hij die ene kans er niet inroste.
Inderdaad, Huntelaar was met het geregeld terugvallen vanuit de spits veel beter te bereiken als aanspeelpunt. Dat ging al een stuk beter. Nou hield PSV de zones ook niet goed gesloten. Eigenlijk mag een lange pass van 30-40 meter vlak over de grond dwars door het middenveld de spits nooit bereiken. Maar goed, Ajax maakte gelukkig graag gebruik van die geboden ruimte. Die hadden ze van een veel beter georganiseerd spelend Atletico M of Arsenal nog niet gehad.
Maar ook tegen Arsenal vond Van der Wiel Huntelaar meerdermaal, in die 25 minuten dat hij speelde. Gewoon een specialiteit van die jongen, zo lijkt het.
Ik had ook de indruk dat KJH wat balvaster was, maar als ze hem echt met fysiek aanpakten liepen ze hem ook prompt weer een paar keren van de bal af. En niet alleen met een gore rottrap op de hak. Constant de vrije man vinden? Mwah, wel wat veel. Maar het was zeker een enorme verbetering tov voorgaande wedstrijden. Toen mocht ie blij zijn dat ie überhaupt een bal kreeg.
Bertje en ik hadden het er al over in het stadion. Met z'n rug naar de goal wil Huntelaar alleen in z'n voeten aangespeeld worden. Over de vuurpijlen die hij in sommige wedstrijden op zich af gevuurd krijgt wil ik het liever niet hebben, die verliest Huntelaar altijd. En ook wanneer de bal niet met precisie gespeeld wordt, en Huntelaar dus enigszins af moet wijken van z'n al ingezette inzak/loop-actie, verliest Huntelaar vrijwel altijd de duels. Dan gaat hij vaak al worstelend ten onder.
Probleem bij het vinden van de vrije man is natuurlijk ook dat je afhankelijk bent van je medespelers. Nu krijgt Huntelaar de bal, maar hoe is op dat moment de beweging rond het aanspeelpunt? Kan hij gemakkelijk een bal kwijt? Het probleem van het positiespel en dan vooral de beweging zonder bal verlegt zich dus eigenlijk. En dat is nog steeds niet in orde bij Ajax. Verre van dat.
Zoals je weet ben ik het met je eens dat het positiespel niet in orde is, maar bijvoorbeeld vandaag was er altijd een aanspeelpunt beschikbaar voor Huntelaar aan de rechterkant via Rommedahl of kort via Gabri. Wederom die twee beperkte technici, maar wel waardevol in het positiespel. Gabri heeft wat weg van een ren-je-rot-speler, maar vandaag veroverde hij, liep hij gaten dicht voor de tegenstander, de gaten in om zich aan te bieden, was hij vrijwel altijd aanspeelbaar en zelfs redelijk zorgvuldig aan de bal. Nu maar hopen dat hij zich niet kapot holt en/of niet tegen al teveel kaarten aanloopt.
Afgezien nog van de beweging zonder bal kan de passing ook een stuk beter. Die was geregeld op zijn zachtst gezegd erg slordig, zelfs zonder dat er druk op de man met bal stond. Erg veel unforced errors. Gebrek aan concentratie? Is het veld wat te hobbelig?

Wat me ook opviel: sommige Ajacieden lijken maar niet door te krijgen hoe ze iemand in een bepaalde positie het beste kunnen aanspelen. Links of rechts van hem? Ervoor of juist een stukkie erachter? Hoe kiest de man positie die je wilt aanspelen? De speler die de bal dan verkeerd krijgt, moet dat weer fors corrigeren voordat hij verder kan. En zo is er direct een stuk snelheid weg.
Over passing gesproken: heb je dat briljante passje van onze Urby nog gezien, tussen twee man in met rechts, waar Huntelaar net niet tegenaan liep?

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo aug 12, 2007 2:07 am

Thomas schreef: Over passing gesproken: heb je dat briljante passje van onze Urby nog gezien, tussen twee man in met rechts, waar Huntelaar net niet tegenaan liep?
Je bedoelt die steekpass ver in de 2e helft, wat meters centraal buiten de 16? Die was zeker fraai, maar helaas veel te hard voor KJH. Had ie met geen mogelijkheid bij gekund volgens mij. Zeker niet met zijn snelheid. Maar misschien was dat in het stadion beter te zien.

Over dat gedoe met vuurpijlen ben ik het zeker eens. Eigenlijk: welke spits zou wat met zo'n bal kunnen doen? Soms mag je al blij zijn dat je hem nog net kunt doorkoppen op.. niemand. In deze wedstrijd had je daar trouwens ook weer een paar voorbeelden van. Gewoonweg dom balverlies door domme passing. Of met het openen op de vleugels: krijg je vaak ook van die hopeloze hoge ballen de diepte in. Die kan zelfs een Rommedahl niet meer bijsloffen. Een Heitinga beheerste ooit feilloos de lange bal, die dan op maat als bijna dood achter de verdediging viel. Beckenbauerachtig. Perfect voor een aanstormende vleugelspits. Heeeel incidenteel gooit ie hem er nog wel eens uit. Mag van mij wel vaker.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 12, 2007 2:19 am

Zuidema schreef:
Thomas schreef: Over passing gesproken: heb je dat briljante passje van onze Urby nog gezien, tussen twee man in met rechts, waar Huntelaar net niet tegenaan liep?
Je bedoelt die steekpass ver in de 2e helft, wat meters centraal buiten de 16? Die was zeker fraai, maar helaas veel te hard voor KJH. Had ie met geen mogelijkheid bij gekund volgens mij. Zeker niet met zijn snelheid. Maar misschien was dat in het stadion beter te zien.
Hij was inderdaad te hard, of eigenlijk te onverwachts voor Huntelaar. Bij afwezigheid van Sneijder is Urby overigens een van Ajax' grootste creatieve breinen.

Zuidema schreef:Over dat gedoe met vuurpijlen ben ik het zeker eens. Eigenlijk: welke spits zou wat met zo'n bal kunnen doen? Soms mag je al blij zijn dat je hem nog net kunt doorkoppen op.. niemand. In deze wedstrijd had je daar trouwens ook weer een paar voorbeelden van. Gewoonweg dom balverlies door domme passing. Of met het openen op de vleugels: krijg je vaak ook van die hopeloze hoge ballen de diepte in. Die kan zelfs een Rommedahl niet meer bijsloffen. Een Heitinga beheerste ooit feilloos de lange bal, die dan op maat als bijna dood achter de verdediging viel. Beckenbauerachtig. Perfect voor een aanstormende vleugelspits. Heeeel incidenteel gooit ie hem er nog wel eens uit. Mag van mij wel vaker.
Nu moet ik toch wat tegenstribbelen. In mijn ogen is het namelijk zo dat Heitinga die crosspass nog altijd heeft, maar het moment niet zorgvuldig kiest om hem te geven, waardoor ze soms eindigen als hopeloze ballen waar zelfs Rommedahl niet bij kan.

Vermaelen heeft weer wel het inzicht, de inspeelpass en het lef om hem vaak te gebruiken, maar moet weer stoppen met z'n hoge, lange ballen, die nergens op lijken.

Van der Wiel heeft volgens mij nu al de strakste pass van al onze centrumverdedigers en rechtsbacks. Stylist Urby heeft de mooiste trap. Iets waar hij komend seizoen overigens wel wat meer assists uit mag halen. Helemaal met een speler als Suarez voor zich, die de gaten voor hem trekt.

Mr. Ajax
Berichten: 14504
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » zo aug 12, 2007 2:36 am

Ik vond Heitinga weer uitstekend, hij is echt een dragend speler geworden voor dit elftal. Hij is ook een echte Ajacied! :headbang.gif:

Verder vond ik Huntelaar goed, alleen jammer dan dat hij niet scoort. Gabri was ook goed, evenals Urby. Colin speelde ook niet slecht. En Van der Wiel is een goede, dat is nu duidelijk.

Verder vond ik Kennedt ook goed, zoekt de combinatie en is een slimme speler. Rommedahl is redelijk, van hem had ik niks meer of minder verwacht. Ik verwacht wel dat hij belangrijk gaat zijnv oor ons.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo aug 12, 2007 2:38 am

Thomas schreef: Nu moet ik toch wat tegenstribbelen. In mijn ogen is het namelijk zo dat Heitinga die crosspass nog altijd heeft, maar het moment niet zorgvuldig kiest om hem te geven, waardoor ze soms eindigen als hopeloze ballen waar zelfs Rommedahl niet bij kan.
Oh ja, ik ben er ook van overtuigd dat ie hem nog steeds heeft. Zoiets verleer je niet. Ik denk dat het meer met lef en zelfvertrouwen te maken heeft. Dan komt de juiste timing ook wel weer. Heitinga is de laatste seizoenen steeds soberder gaan spelen. Daar waar hij als broekje nog wel eens zijn verdedigende zaakjes voetballend wilde oplossen met alle gevolgen van dien, rost ie nou een bal direct het stadion uit. Op zich geen slechte ontwikkeling, maar het lijkt wel dat met die versobering het avontuur (inclusief die formidabele crosspass) uit zijn spel verdwenen is. Iets wat hem zeker parten speelt als de man achterin de ruit. Hij denkt teveel als een verdediger op die plek. Jammer.
Vermaelen heeft weer wel het inzicht, de inspeelpass en het lef om hem vaak te gebruiken, maar moet weer stoppen met z'n hoge, lange ballen, die nergens op lijken.
Volledig mee eens. Gek eigenlijk, wat Vermaelen wel durft, maar helemaal niet kan, kan Heitinga juist wel, maar durft ie (kennelijk) niet meer. Pfff...

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 12, 2007 2:52 am

Het blijft behelpen met die spelers van ons, Zuidema. :wink.gif:
Zuidema schreef:Oh ja, ik ben er ook van overtuigd dat ie hem nog steeds heeft. Zoiets verleer je niet. Ik denk dat het meer met lef en zelfvertrouwen te maken heeft. Dan komt de juiste timing ook wel weer. Heitinga is de laatste seizoenen steeds soberder gaan spelen. Daar waar hij als broekje nog wel eens zijn verdedigende zaakjes voetballend wilde oplossen met alle gevolgen van dien, rost ie nou een bal direct het stadion uit. Op zich geen slechte ontwikkeling, maar het lijkt wel dat met die versobering het avontuur (inclusief die formidabele crosspass) uit zijn spel verdwenen is. Iets wat hem zeker parten speelt als de man achterin de ruit. Hij denkt teveel als een verdediger op die plek. Jammer.
Wat Heitinga prima kan op die plek is het volgende specifieke (en daar mag het niet teveel van afwijken): hij moet een directe tegenstander tegenover zich hebben in de vorm van een nummer 10. Geen zwerver, maar een speler die hij kan 'voelen'. In tegenstelling tot z'n jongere jaren kleunt Heitinga er nu wel in en verovert hij veel ballen. Dus hup, bal recupereren, over z'n tegenstander heen, en weglopen uit z'n rug met het spel voor je. De crux ligt hem in het feit dat Ajax lang niet altijd tegen een tegenstander speelt met een echte nummer 10, en dat Ajax bij lange na niet altijd de behoefte heeft aan een pure mannetjesputter op die plek, gezien de aanwezigheid van Davids en Gabri als slopers en stofzuigers. Heitinga moet dus meer brengen vanaf die plek. En daar ligt zo nu en dan een flink probleem. Ik ga zelf tijdens de voorbereiding al aan dat ik veel te weinig durf zie tonen door die safe zone van hem te verlaten. Hij durft zich soms bij wijze van spreken niet eens fatsoenlijk aan te bieden aan de backs, door 5 meter vooruit positie te kiezen. Daarnaast, en hier zal ik Bertje maar even de openingcredits voor geven, draait hij niet genoeg open. Of het is met die gepushte crossball, waar hij de timing weer even voor moet afwachten.


En nog even over Huntelaar: met die strak ingespeelde ballen van Van der Wiel en/of Vermaelen hij had vandaag een aanta keer de mogelijkheid om in 1 keer weg te draaien bij z'n man, die constant kort op hem zat en hing. Zou hij toch zo nu en dan moeten proberen voor de variatie.

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » zo aug 12, 2007 3:51 am

Thomas schreef:Het blijft behelpen met die spelers van ons, Zuidema. :wink.gif:
Ach, je houdt tenminste gesprekstof. Stel je voor dat het perfect was geweest bij Ajax...
Wat Heitinga prima kan op die plek is het volgende specifieke (en daar mag het niet teveel van afwijken): hij moet een directe tegenstander tegenover zich hebben in de vorm van een nummer 10. Geen zwerver, maar een speler die hij kan 'voelen'. In tegenstelling tot z'n jongere jaren kleunt Heitinga er nu wel in en verovert hij veel ballen. Dus hup, bal recupereren, over z'n tegenstander heen, en weglopen uit z'n rug met het spel voor je.
Inderdaad, hij speelt in wezen nog steeds in de rol van verdediger, alleen nu 10-20 meter meer naar voren.
Heitinga moet dus meer brengen vanaf die plek. En daar ligt zo nu en dan een flink probleem. Ik ga zelf tijdens de voorbereiding al aan dat ik veel te weinig durf zie tonen door die safe zone van hem te verlaten. Hij durft zich soms bij wijze van spreken niet eens fatsoenlijk aan te bieden aan de backs, door 5 meter vooruit positie te kiezen. Daarnaast, en hier zal ik Bertje maar even de openingcredits voor geven, draait hij niet genoeg open. Of het is met die gepushte crossball, waar hij de timing weer even voor moet afwachten.
Ook in deze wedstrijd zat ie geregeld weer verstoppertje te spelen. Pas als ie wat te kleunen had, was ie in zijn element. Dat is echt te weinig vanaf die positie. Ik vind Vieira in zijn tijd bij Arsenal het grote voorbeeld hoe je die plek moet invullen. Formidabel, zeker in combinatie met Bergkamp. Natuurlijk kan ik niet van Johnny een zelfde niveau verlangen, maar goed voorbeeld doet goed volgen. Nou is het echt 10x niks. In feite zitten we op die plek met een soortgelijk probleem als indertijd met Galasek. Alhoewel Galasek soms wel behoudend móest spelen met al dat jeugdige gedartel voor hem. Nu de balans veel beter is, is dat eigenlijk niet meer aan de orde. Daar zou Heitinga toch meer van moeten profiteren.
En nog even over Huntelaar: met die strak ingespeelde ballen van Van der Wiel en/of Vermaelen hij had vandaag een aanta keer de mogelijkheid om in 1 keer weg te draaien bij z'n man, die constant kort op hem zat en hing. Zou hij toch zo nu en dan moeten proberen voor de variatie.
Zekers. Zo biedt een goede pass dus ook weer allerhande mogelijkheden. Dat is sowieso een lekkere manoeuvre. Het jammere vind ik wel, dat Huntelaar daarna niet de loopsnelheid heeft om daar optimaal van te profiteren. Een verdediger kan hem te gemakkelijk weer achterhalen. In zijn geval lijkt mij de verrassing van die beweging vooral van nut om zichzelf even vrij te maken voor een pass of een schot.

GangstaRiB
Berichten: 16846
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » zo aug 12, 2007 10:15 am

Kennedy viel me niet mee gisteren.

Verder vond ik het vanuit Ajax-kant bijna onwaardig voetbal. Lange rossen naar voren en maar hopen op een goede voortzetting. Zonder Sneijder zit er geen creativiteit meer in.

LucaS
Berichten: 53551
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo aug 12, 2007 10:36 am

Altijd fijn om die k*tboeren te verslaan. Gebeurt trouwens de laatste jaren weer regelmatig
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
thaumaturgy
Berichten: 383
Lid geworden op: do apr 27, 2006 4:32 am

Bericht door thaumaturgy » zo aug 12, 2007 10:38 am

Overigens heeft David Endt gister een hartaanval gehad volgens ldl/Jaap Stam.
Mr. Pickle's funtime abortion clinics: we'll bring out the kid in ya!

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » zo aug 12, 2007 10:47 am

Het was niet hoogstaand, toch waren er best wat lichtpuntjes. Huntelaat speelde prima, met name Kennedy vond hem steeds beter.

Trouwens, wat kan die Gomes keepen zeg. Knappe redding op dat schot van Huntelaar (dacht ik)en die vrije trap, zagen jullie hem vliegen? Hij bleef echt lang in de lucht!

Leuke opsteker voor woensdag iig.

Gebruikersavatar
Deli
Berichten: 587
Lid geworden op: do dec 29, 2005 11:27 pm
Contacteer:

Bericht door Deli » zo aug 12, 2007 11:01 am

Spijker schreef:Het was niet hoogstaand, toch waren er best wat lichtpuntjes. Huntelaat speelde prima, met name Kennedy vond hem steeds beter.

Trouwens, wat kan die Gomes keepen zeg. Knappe redding op dat schot van Huntelaar (dacht ik)en die vrije trap, zagen jullie hem vliegen? Hij bleef echt lang in de lucht!

Leuke opsteker voor woensdag iig.
Onwerkelijke redding van die Gomes. Fenominaal....
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

Plaats reactie