De play-offs: Ajax-AZ

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie

Gaat Ajax de 2-1 achterstand goedmaken in de Arena?

Ja
39
76%
Nee
12
24%
 
Totaal aantal stemmen: 51

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mei 28, 2007 10:37 am

Ajax is zó kwetsbaar op de backposities. Elke keer als de bal die kant op ging hield ik mijn hart vast. Gelukkig kwam Az daar MAAR met Boukhari en Jenner. Je moet er niet aan denken dat we tegen Man. Utd. loten, zeg! Giggs en C. Ronaldo maken Ogararu en Urby helemaal af.
Los van dat probleem (die problemen) was er gisteren weinig aan de hand.
Het stinkt aan alle kanten!

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » ma mei 28, 2007 10:46 am

gaizka schreef:Davids brengt gewoon een stuk power en onverzettelijkheid, dat was vooral goed te zien bij de 2-0. Davids vloog erin bij dat kopduel en won hem ondanks zijn lengte, de bal kwam bij de Mul enz.

Met dit team kan Ajax zeker wel meekomen in de CL, helemaal als Sneijder zou blijven...
Het lijkt me verstandig om eerst maar eens te zorgen dat je zover komt. Ajax en CL-kwalificatie is niet altijd een onverdeeld succes gebleken de laatste jaren...

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11936
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma mei 28, 2007 11:04 am

Frank schreef:
Het lijkt me verstandig om eerst maar eens te zorgen dat je zover komt. Ajax en CL-kwalificatie is niet altijd een onverdeeld succes gebleken de laatste jaren...
Inderdaad. Na een extra lang seizoen door de plee-offs, wordt de noodgedwongen vroeg startende voorbereiding weer een kwestie van jakkeren en geforceerd toewerken naar een tweetal pieken, die veel te vroeg in het seizoen vallen. Met een titel ben je in ieder geval van al die sores af, heb je ook nog een langere vakantie en sta je een stuk sterker in de onderhandelingen met nieuwe spelers.

Desalniettemin ben ik al blij zat dat Ajax nog een kans krijgt zich te kwalificeren voor dat miljoenenbal. Dat CL-geld is zo verdomde belangrijk, mis je dat 2 x achterelkaar, dan maak je echt pas op de plaats. 2x 9 miljoen euri (volgens Fontein) missen betekent stilstand en erger nog achteruitgang, omdat je grote rivaal mede dankzij die CL-miljoenen wel kan doorgroeien.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mei 28, 2007 11:18 am

Zo is dat, Zuidema. Ik vind het wel een voordeel dat MvG kennelijk al vroeg in de zomerstop zaken wil doen. Wat me moeten voorkomen is dat we eind augustus weer in dezelfde ellende als vrijwel altijd terecht komen, namelijk dat we toch nog een topspeler kwijt raken en niet in staat zijn een capabele vervanger aan te trekken.

Nog een voordeel: HtC is volledig ingewerkt. Hij kent nu alle ins en outs van Ajax.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mei 28, 2007 11:24 am

joey schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Ik zou graag eens LvG als tegenpleiter hebben.
Om hem af te maken zeker. Hij kletst uit zijn nek.

Jan Mulder zei zeer terecht: Toen LVG trainer van Ajax was hoorde je hem nooit over de zogenaamde bevoordeling van topclubs. :666.gif:
LvG vertelt altijd maar de helft. Alles wat in zijn voordeel uitviel, vergeet hij of weigert hij te noemen, als heeft hij oogkleppen op. Ik vind het vreemd dat journalisten, die kennelijk toch geintimeerd worden door LvG's houding, niet eens stevig tegengas geven.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
raymon
Site Admin & AT WC 2014 winner, Toto winner 16/17
Berichten: 23017
Lid geworden op: di sep 02, 2003 9:59 am
Locatie: St. Neots, UK
Contacteer:

Bericht door raymon » ma mei 28, 2007 11:27 am

Wie kent Cees de Wolf nog schreef: LvG vertelt altijd maar de helft. Alles wat in zijn voordeel uitviel, vergeet hij of weigert hij te noemen, als heeft hij oogkleppen op. Ik vind het vreemd dat journalisten, die kennelijk toch geintimeerd worden door LvG's houding, niet eens stevig tegengas geven.
Omdat Van Gaal dan doodleuk niet meer met je praat. Je kunt nog zo gelijk hebben (of willen krijgen) als journalist, je taak is om zoveel mogelijk informatie uit iemand te krijgen. 'Jouw' mening doet er niet zo heel veel toe, sterker nog, helemaal niets. Maar ik denk wel dat er een aantal journalisten zijn die hard op hun tong moeten bijten om niet eens wat terug te zeggen.
"De waarheid is een geheel van maatschappelijk geaccepteerde leugens"

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 28, 2007 11:43 am

Jesse schreef:Speelde Davids op een manier waar Bertje bang voor was? Oftewel, nu Sneijder er niet was moest Davids dus maar de acties voor het publiek gaan maken?
Een beetje wel. Hij heeft veel balverlies geleden. Zonde, want verder was hij weer uitstekend.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma mei 28, 2007 11:55 am

Davids was idd. weer goed. Inmiddels hebben de goede wedstrijden de overhand genomen tov. de slechte wedstrijden. Dat bewijst mijn ongelijk.

Dat hij af en toe ballen verspeelt? Klopt, maar dat was vroeger ook al zo. Je mag niet verwachten dat hij nu beter is dan op zijn 27-ste.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » ma mei 28, 2007 11:57 am

Daarom verwachtte ik het ook. ;)

Feit blijft dat Davids een zuinigere voetballer in zijn buurt moet hebben.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » ma mei 28, 2007 12:00 pm

Het valt mij op dat Davids steeds meer een diesel is geworden. Hij wordt beter naar mate de wedstrijd vordert, zowel in de thuiswedstrijd tegen Heerenveen als AZ (in de play-offs uiteraard) was hij in de eerste helft beduidend slechter, dan in de tweede.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
Ajaciedjuh
Berichten: 23000
Lid geworden op: do mei 20, 2004 11:16 am

Bericht door Ajaciedjuh » ma mei 28, 2007 1:44 pm

Afbeelding

Ik heb zojuist az.tv zitten kijken. Wat een trieste compilatie. Je zou bijna denken (en dat denken ze bij az, dat ze onverdiend hebben verloren), want er was niks aan de hand (1ste helft kans Huntelaar, schoten Heitinga en Davids oke, maar de tweede helft Vermaelen op de paal, Davids alleen op de keeper af et cetera, maar goed). az heeft geluk gehad gisteren dat het er niet met 5-0 af ging.

Van Gaal bedankt voor de leuke tv, want er is niks zo leuk als leedvermaak (mits het niet over jezelf gaat).

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » ma mei 28, 2007 3:01 pm

Ajaciedjuh schreef:Afbeelding

Ik heb zojuist az.tv zitten kijken. Wat een trieste compilatie. Je zou bijna denken (en dat denken ze bij az, dat ze onverdiend hebben verloren), want er was niks aan de hand (1ste helft kans Huntelaar, schoten Heitinga en Davids oke, maar de tweede helft Vermaelen op de paal, Davids alleen op de keeper af et cetera, maar goed). az heeft geluk gehad gisteren dat het er niet met 5-0 af ging.

Van Gaal bedankt voor de leuke tv, want er is niks zo leuk als leedvermaak (mits het niet over jezelf gaat).
De titel van die samenvatting op az.tv ook dan:
''AZ domineert, Ajax wint'' Scheidsrechter bepalend voor uitslag :drecul.gif: :biggrin.gif: :aai.gif:

Gebruikersavatar
Dr. Living Stoned
Founding Father
Berichten: 19598
Lid geworden op: vr dec 12, 2003 6:30 pm
Locatie: at home

Bericht door Dr. Living Stoned » ma mei 28, 2007 3:18 pm

1-0 was al genoeg en dan zijn er nog jankerts die zeuren over omslagpunt. Omslagpunt is gewoon dat AZ te lang op de 0-0 bleef spelen, na de 1-0 volgde gewoon nog 2 goals, zeik-lowietje!!!
I'M NOT A COMPLETE IDIOT!
...some parts are missing

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mei 28, 2007 3:21 pm

Daniel_vT schreef:De titel van die samenvatting op az.tv ook dan:
''AZ domineert, Ajax wint'' Scheidsrechter bepalend voor uitslag
AZ domineert??????????????????????????????????????? :drecul.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

DelToro
Berichten: 1260
Lid geworden op: wo okt 01, 2003 2:15 pm

Bericht door DelToro » ma mei 28, 2007 3:22 pm

Daniel_vT schreef:De titel van die samenvatting op az.tv ook dan:
''AZ domineert, Ajax wint'' Scheidsrechter bepalend voor uitslag
Om te vervolgen met: 'met gecontroleerd spel stuurde AZ haar tegenstander van het kastje naar de muur'. :drecul.gif:

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » ma mei 28, 2007 4:01 pm

Wat zeuren ze bij AZ nou? Als je enige doelpunt achter je eigen keeper verdwijnt heb je toch nergens recht op?

Vooraf dachten we allemaal dat Ajax moest scoren, maar dankzij Donk was dat niet eens meer nodig.
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » ma mei 28, 2007 4:04 pm

Mijn God, dat is nog erger dan Ajax.nl. :baaa.gif:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma mei 28, 2007 4:11 pm

DelToro schreef:
Daniel_vT schreef:De titel van die samenvatting op az.tv ook dan:
''AZ domineert, Ajax wint'' Scheidsrechter bepalend voor uitslag
Om te vervolgen met: 'met gecontroleerd spel stuurde AZ haar tegenstander van het kastje naar de muur'. :drecul.gif:
Je neemt ons in de maling!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Daniel
Berichten: 5390
Lid geworden op: di jan 02, 2007 3:15 pm

Bericht door Daniel » ma mei 28, 2007 4:17 pm

Demosthenes schreef:
DelToro schreef:
Daniel_vT schreef:De titel van die samenvatting op az.tv ook dan:
''AZ domineert, Ajax wint'' Scheidsrechter bepalend voor uitslag
Om te vervolgen met: 'met gecontroleerd spel stuurde AZ haar tegenstander van het kastje naar de muur'. :drecul.gif:
Je neemt ons in de maling!
Kijk zelf maar op AZ.tv..

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » ma mei 28, 2007 4:37 pm

Thomas schreef:Daar ben ik het mee eens hoor. Ik geniet niet van de slechte reacties van Van Gaal. De man is een held en ik heb eeuwig respect voor hem. En ik vind hem apart van het slecht tegen z'n verlies kunnen niet eens zo'n vervelende vent ook. :blush.gif:
Hear hear! :yourock.gif: Sterker nog, ik vind het een prima vent, die heerlijk slecht tegen zijn verlies kan.

Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » ma mei 28, 2007 5:05 pm

Daniel_vT schreef:
Demosthenes schreef:
DelToro schreef: Om te vervolgen met: 'met gecontroleerd spel stuurde AZ haar tegenstander van het kastje naar de muur'. :drecul.gif:
Je neemt ons in de maling!
Kijk zelf maar op AZ.tv..
Krijg ik uitslag van :ajaxsmiley.gif:
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Marijn
Berichten: 4109
Lid geworden op: vr sep 12, 2003 7:06 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Marijn » ma mei 28, 2007 7:32 pm

Weet iemand of de uitzending van De Wedstrijden van gisteravond nog ergens online staat? Ik wil bepaalde dingen best graag nog eens terugzien.
"The greatest trick the devil ever pulled was convincing the world that he didn't exist."
-The Usual Suspects

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma mei 28, 2007 8:12 pm

Ik vond de site van De Wedstrijden een tijd terug vreselijk, dus daar kom ik nooit. Ik weet wel dat je de samenvatting van de wedstrijd kan downloaden via Ultrasuid.nl.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » ma mei 28, 2007 8:52 pm

Toptrainer die van Gaal. Pfff...gaat ie met 4-5-1 spelen. Lachertje die gast. Nog niks geleerd in al die jaren.

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33833
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » ma mei 28, 2007 9:29 pm

AZ laat zich opnieuw aftroeven
Ajax legt structurele tekortkomingen van Alkmaarse ploeg én Van Gaal na rust bloot
Henk Hoijtink
geef uw reactie
Ajax mag als volwaardigste in de play-offs van een redelijk geslaagd seizoen spreken. AZ stond model voor de eenzijdige visie van zijn coach.

AZ-trainer Van Gaal is in beginsel een voorstander van play-offs. Spelers leren er meer van als de beste ploegen vaker tegen elkaar spelen, vindt hij. Dat ligt in de lijn van de theorie dat de extra reeks als een mentaal ijkpunt kan worden gezien, óók met het oog op Europees voetbal waarin vereisten van een hogere orde gelden. Juist daarom mag Ajax een gepaste triomfator worden genoemd, als de uiteindelijk volwaardigste finalist.

Als het niveau toeneemt en de onderlinge verschillen minimaal zijn – zoals in de internationale top, en zoals dit seizoen tussen Ajax en AZ – gaat het erom te kunnen bieden wat een wedstrijd vraagt, fases daarin te herkennen en je daarnaar te kunnen wapenen. Dat deed Ajax het beste. In Alkmaar had het in een gehavende samenstelling voor een terughoudende strijdwijze gekozen. De logische 2-1 nederlaag maakte Ajax zondag in Amsterdam goed door in de tweede helft te accelereren. Doordat AZ ondermaats reageerde, kon er plotseling wél een groot gat worden geslagen (3-0).

Met plaatsing voor de voorronde van de Champions League, voorafgegaan door de eindzege in het bekertoernooi, mag er in de Arena alsnog van een redelijk geslaagd seizoen worden gesproken. Dezelfde prijzen werden ook vorig jaar onder de ontslagen Blind gehaald, maar diens opvolger Ten Cate kan erop wijzen dat het spel is verbeterd – al is dat na het grotendeels duistere voorgaande seizoen geen grote verdienste.

Persoonlijk mag Ten Cate zich bovendien vanwege een gebrek aan evenwichtigheid als hoofdcoach in de top nog niet geslaagd achten. Een wezenlijke stap voorwaarts kan pas worden gezet in augustus. Na een verliesgevend boekjaar is Ajax er veel aan gelegen het Europese elitetoernooi ook daadwerkelijk te bereiken, en daarmee tevens de smadelijke herinnering uit te wissen aan de uitschakeling in de kwalificatieronde vóór dit seizoen door FC Kopenhagen. Die deceptie heeft het eerste jaar van Ten Cate in Amsterdam hoe dan ook in hoge mate getekend.

Maar beduidend talrijker zijn uiteindelijk de uitglijders van AZ: geen titel, geen beker, wéér verlies in de play-offs. Door de aanhangers van het doorgaans aanvallende spel zal dat zuur worden bevonden. Maar daar moet onderhand tegenover worden gesteld dat er een lijn in de missers is aan te geven, en dat een eindoordeel op cruciale wedstrijden gebaseerd dient te worden. Vorig seizoen liet AZ zich in de barrage aftroeven door de subtopper FC Groningen. AZ was nu apathisch in wat de kampioenswedstrijd tegen Excelsior had moeten zijn, het kon in de bekerfinale tegen Ajax een numeriek voordeel niet uitbuiten en het verschrompelde zondag na rust.

Ajax’ meest ervaren speler, Davids, voelde zichtbaar aan dat in die fase de verhoudingen werden bepaald. Hij kreeg steun van Gabri, de steeds standvastiger Belg Vermaelen en de vlekkeloze Heitinga, die na een terugval dit seizoen de status van meest talentvolle Nederlandse verdediger herwon. Bij AZ vielen juist internationals als De Cler en Martens ver terug. Het overkwam de ploeg bepaald niet voor het eerst, zo’n verbrokkeling, en toch ging coach Van Gaal er weer aan voorbij. Hij verloor zich in een gênant betoog over arbitrale beslissingen, naar aanleiding van het eerste doelpunt van Ajax.

Het was om twee redenen een ontluisterende vertoning. Ten eerste omdat Van Gaal al had toegegeven dat (ook) hij zich geen duidelijk beeld van de situatie had kunnen vormen. Ten tweede, kwalijker nog, omdat Van Gaal de aandacht (weer eens) afleidde van de essentie: het onvermogen van AZ tot gepast verweer op het juiste moment. Coaches kleuren hun analyses soms om hun spelers te beschermen. Maar langzamerhand mag toch de vraag worden gesteld in hoeverre Van Gaal de AZ’ers werkelijk helpt met zijn beschouwingen die vrijwel altijd op hetzelfde neerkomen: dat het aan het voetbal van AZ niet heeft gelegen.

Al langer mag worden gevreesd dat zijn onvolgroeide spelers daarin zijn gaan geloven. Op deze manier wordt kritiek op de eenzijdigheid van Van Gaals filosofie versterkt. Sterker, dít AZ staat er, gedwee aan de hand van zijn trainer, model voor als er iets anders dan leuk voetbal wordt gevraagd. Zonder spelers die zoiets op eigen initiatief kunnen bieden is een sprong naar de top niet mogelijk, was ten overvloede de les van de play-offs, de mentale test waarvoor AZ én zijn coach zakten. Of en wat de laatste ervan leert, zal het aankoopbeleid voor het nieuwe seizoen uitwijzen.

’We hebben aan alle doelstellingen voldaan’, concludeert Ten Cate
Na een vlakke eerste helft, waarin AZ met een afwachtende tactiek controle uitoefende, kantelde het tweede duel in de finale van de play-offs na rust. Niet door de eerste treffer van Ajax, zoals AZ-coach Van Gaal betoogde, maar daarvóór al door toedoen van een feller Ajax. AZ zwichtte uiteindelijk voor een doelpunt van Heitinga (1-0). Dat zou buitenspel zijn geweest als Huntelaar de bal na een vrije trap van Perez zou hebben verlengd, maar uit tv-beelden bleek dat niet.

Het weerhield Van Gaal er niet van de arbitrage opnieuw te kapittelen. Onlangs werden treffers van AZ afgekeurd tegen Werder Bremen en Ajax (tweemaal), en zelfs de onbetwistbare strafschop voor Excelsior vocht Van Gaal al voor de tweede keer met terugwerkende kracht aan. ,,Wil je in Nederland de top verslaan, dan moet je echt beter zijn’’, sprak hij. ,,Anders wordt er altijd in het voordeel van de topploeg gefloten.’’

Met een eigen doelpunt (2-0) en een dekkingsfout, uitgebuit door Huntelaar en Gabri (3-0), symboliseerde de gedesoriënteerde verdediger Donk de ondergang van AZ. ,,We hebben aan alle doelstellingen voldaan’’, zei Ajax-trainer Ten Cate tevreden. ,,Tot het eind meegedaan om de titel, de beker gewonnen en geplaatst voor de voorronde van de Champions League. Enkele akkefietjes hebben ons parten gespeeld, maar die hebben we het hoofd geboden. Daarom ben ik trots op de spelersgroep.’’
www.trouw.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Plaats reactie