FC Kopenhagen - Ajax (09-08-2006)

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Dubbel
AT EC 2012 winner
Berichten: 9371
Lid geworden op: ma nov 10, 2003 1:47 pm

FC Kopenhagen - Ajax (09-08-2006)

Bericht door Dubbel » wo aug 02, 2006 11:33 pm

Voorronde Champions League. Geen tegenstander die Ajax ligt. Gaan we over twee wedstrijden de overwinning in de afgelopen play-offs verkloten of plaatsen we ons voor het hoofdtoernooi?

Andy22
Berichten: 883
Lid geworden op: vr okt 17, 2003 12:06 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Andy22 » do aug 03, 2006 7:30 am

We moeten ons plaatsen, en dat doen we ook.
Thuis winnen we met 2-0 (2x Babel) :D
"I am a Maniac, an AJAX-maniac"

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do aug 03, 2006 7:57 am

Ik moet bekennen dat ik er geen overdreven optimistisch gevoel over heb.

Het is de vierde keer dat Ajax CL-kwalificatie speelt en de drie vorige keren (tegen Celtic, Grazer AK en Brøndby) zijn al voldoende reden om heel erg gematigd te zijn in je verwachtingen. Ajax heeft een nieuwe ploeg, die goed kan worden, maar voorlopig nog kinderziekten vertoont.

FC Kopenhagen is een solide, ervaren en (dat hoor ik tot dusver zorgwekkend weinig in de analyses) ook kwalitatief en voetballend een bijzonder goede ploeg. Destijds in 2001 kenden we bijna geen FCK-speler, maar nu hebben ze allemaal grote Scandinavische namen staan: sterk en ervaren, maar nog wel te jong om echt 'op leeftijd' te worden genoemd.

Deze FCK-ploeg is véél beter dan die van 2001, en je mag ook aannemen dat dit elftal sterker is dan het Brøndby van vorig jaar. Dit wordt echt een héle taaie klus, tegen een tegenstander die fysiek sterker is, meer ervaring én meer wedstrijdritme heeft. En ik vind het misplaatst om er maar automatisch vanuit te gaan dat Ajax dat wel even met een surplus aan pure voetbalkwaliteit compenseert.

Ik vind dit een gevalletje van fifty-fifty. Althans, zo schat ik de kansenverhouding in als ik mijn irrationele, knagende gevoel van pessimisme uitschakel. Zuiver gevoelsmatig geef ik Ajax 49% kans en FCK 51%.

Nog één ding... Het staat me absoluut niet aan als trainers over dit soort ploegen zeggen dat Ajax moet 'waken voor onderschatting'. Als je dat zegt, onderschat je ze namelijk al. Zou je dat ook over AC Milan zeggen? Nee. Dat zeg je alleen over ploegen waar je je stiekem superieur aan voelt, en het is bij dit FCK maar zéér de vraag of dat wel gerechtvaardigd is.

Typisch Ajax en zéér arrogant: een beetje leuteren over het gevaar van onderschatting, en waarschuwen voor de fysieke kracht, de snelle omschakeling en de spelhervattingen. Alsof dat een soort wapens zijn die in strijd zijn met de Conventie van Genève. Alsof FCK een luizige underdog is, die alleen uit counters scoort, en uit vrije trappen omdat ze zulke grote kerels hebben.

Denken we even terug aan Brøndby? Dan kan Wesley Sneijder wel vertellen dat Ajax in Kopenhagen 'in de problemen kwam bij spelhervattingen', maar ik wil hem er graag aan herinneren dat Brøndby ons gedurende een uur (én in de hele eerste helft van de terugwedstrijd) helemaal zoek tikte. Die domineerden gewoon, voetbalden gewoon beter, en dat was echt niet omdat het van die lange Vikingen waren. Wat nou 'omschakeling' en 'snelle counters'? Ajax draafde er als een kip zonder kop achteraan en verdiende daar in Kopenhagen eigenlijk een nederlaag. En 3-1 in de ArenA was hartstikke geflatteerd.

Dus ga er nou voor de verandering maar eens van uit dat FCK ook voetballend wel tegen Ajax op kan, en dat het gewoon een gigantisch
zware klus wordt.

Concreet: de vorige twee keer (FCK 2001 en Brøndby 2005) won Ajax niet in Denemarken. Dat zal nu weer niet gebeuren. Als we daar gelijkspelen, zou het in de ArenA goed kunnen komen. Als we daar verliezen, gaat het fout, vrees ik.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op do aug 03, 2006 8:11 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Andy22
Berichten: 883
Lid geworden op: vr okt 17, 2003 12:06 pm
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Andy22 » do aug 03, 2006 8:07 am

Ik ben blij dat je nog steeds een azijnpiskijker bent! :D
"I am a Maniac, an AJAX-maniac"

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33835
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » do aug 03, 2006 8:24 am

Het lastige is dat we in feite geen idee hebben hoe Ajax er momenteel voor staat: er is nog geen échte wedstrijd gespeeld. Dat is wel een probleem, deze wedstrijden komen erg vroeg voor dit Ajax. Kopenhagen heeft al een wedstrijd of 6 in de benen, inclusief de wedstrijden tegen MyPa. Voor Ajax is de eerste wedstrijd van het seizoen meteen één van de belangrijkste (financieel gezien dan).

Normaal gesproken moet Ajax dit toch moeten winnen, maar ik ben het wel met Ko eens dat onderschatting op de loer ligt. Mooie taak voor HtC om dat de kop in te drukken. :yes:
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do aug 03, 2006 8:31 am

Andy22 schreef:Ik ben blij dat je nog steeds een azijnpiskijker bent! :D
Ik vind jou ook lief. :D

Laat ik even aan mijn vorige posting toevoegen dat ik wél denk dat dit Ajax op stoom gaat komen en een goed seizoen gaat draaien. Ik denk dat we kampioen worden en dat we het in Europa goed gaan doen (in elk geval overwinteren). Alleen: dat zou wel eens in de UEFA Cup kunnen zijn, that's all. Zoals bekend heb ik daar niet zoveel problemen mee, want met het hele sfeertje dat de UEFA Cup niks voorstelt ben ik het al jaren faliekant oneens.

K.
Still alive...

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 03, 2006 8:55 am

Mooi betoog, Ko, maar hier verdraai je de werkelijkheid een beetje.
Kowalczyk schreef:Denken we even terug aan Brøndby? Dan kan Wesley Sneijder wel vertellen dat Ajax in Kopenhagen 'in de problemen kwam bij spelhervattingen', maar ik wil hem er graag aan herinneren dat Brøndby ons gedurende een uur (én in de hele eerste helft van de terugwedstrijd) helemaal zoek tikte. Die domineerden gewoon, voetbalden gewoon beter, en dat was echt niet omdat het van die lange Vikingen waren. Wat nou 'omschakeling' en 'snelle counters'? Ajax draafde er als een kip zonder kop achteraan en verdiende daar in Kopenhagen eigenlijk een nederlaag. En 3-1 in de ArenA was hartstikke geflatteerd.
Voetballend was Brøndby niet veel.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » do aug 03, 2006 9:11 am

Nou, nou Ko, die opmerking over de UEFA cup zal je niet in dank worden afgenomen hoor. AJAX moet namelijk altijd CL spelen hoor. Anders gaan ze failliet. :xyxthumbs:

Je hebt overigens helemaal gelijk hoor. :yes:

Voor een Europese middenmoter als AJAX is Kopenhagen geen eitje!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » do aug 03, 2006 9:14 am

Bertje schreef:Mooi betoog, Ko, maar hier verdraai je de werkelijkheid een beetje.


Voetballend was Brøndby niet veel.
En toch werd AJAX in Denemarken weggespeeld. Hoe slecht was AJAX dan wel niet?

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do aug 03, 2006 9:39 am

Inderdaad. Zwakke posting, Bert. Ik zei ook nergens dat Brøndby voetballend een wonderploeg was. Maar ze waren wel beter dan Ajax.

Ziedaar: het seizoen 2005-2006 in een notendop. Voortdurend de mindere tegen matige ploegen, maar hardnekkig blijven weigeren om te erkennen dat je dan zelf nog mínder dan matig bent.

Maar weer hopen dat het dit jaar beter wordt. Daar zijn we supporter voor. En ik ben - zoals ik al zei - optimistisch. Alleen niet voor deze Kopenhagen-wedstrijden. Om twee redenen: 1. ik denk dat ze te vroeg komen voor Ajax en 2. Kopenhagen is een prima ploeg.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do aug 03, 2006 10:21 am

Kowalczyk schreef:En 3-1 in de ArenA was hartstikke geflatteerd.
Ik kan me vergissen, maar in de ArenA was Ajax toch een stuk beter?

Verder een goed betoog! Ik heb eerlijk gezegd namelijk hetzelfde negatieve gevoel. :sad:
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do aug 03, 2006 10:24 am

Ten Cate onderschat de boel iig niet
2/8/2006 - Ten Cate: FC Kopenhagen moeilijk te verslaan
(Gepost door RvN)

BRON: AT5

Ajax coach Ten Cate reageerde na de kwalificatie van Fc Kopenhagen voor de derde ronde van de Champions league tegenover de Amsterdamse zender AT5 over zijn impressie van FC Kopenhagen. "Ze zijn fysiek sterk en moeilijk te verslaan. We moeten deze klus zeker niet te makkelijk opnemen. Het is jammer dat wij zo een belangrijke wedstrijd al voor het seizoen spelen. Maar We weten wel waar we aan toe zijn.
ajax netwerk.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » do aug 03, 2006 10:25 am

Kowalczyk schreef:Inderdaad. Zwakke posting, Bert. Ik zei ook nergens dat Brøndby voetballend een wonderploeg was. Maar ze waren wel beter dan Ajax.
Waarom nou weer een zwakke posting? Ajax werd absoluut niet gedurende een uur 'zoek getikt'. Wat ik mij herinner is dat het vooral veel lange halen naar voren waren en dat het wachten was totdat zo'n bal een keer goed viel.

Volgens mij zei Laudrup ook nog na de wedstrijd dat hij het jammer vond dat ze niet hadden kunnen combineren, zoals ze in de eigen competitie wel deden.
Nog steeds eens met Boem.

En met niemand anders!

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » do aug 03, 2006 11:14 am

Bertje schreef:
Kowalczyk schreef:Inderdaad. Zwakke posting, Bert. Ik zei ook nergens dat Brøndby voetballend een wonderploeg was. Maar ze waren wel beter dan Ajax.
Waarom nou weer een zwakke posting? Ajax werd absoluut niet gedurende een uur 'zoek getikt'. Wat ik mij herinner is dat het vooral veel lange halen naar voren waren en dat het wachten was totdat zo'n bal een keer goed viel.

Volgens mij zei Laudrup ook nog na de wedstrijd dat hij het jammer vond dat ze niet hadden kunnen combineren, zoals ze in de eigen competitie wel deden.
Kijk de wedstrijd nog maar een keertje. Dan weet je precies wat Ko bedoelt.

Overigens moet ik nog vervoer zien te regelen! En dat valt nog niet mee. :nooo:

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do aug 03, 2006 11:53 am

Is er op donderdag iets te doen in Kopenhagen, want ik kan geen hotel vinden dat op donderdag plaats heeft.
Heb jij al een hotel Goodfella?
Iemand anders nog tips?

Gebruikersavatar
MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA)
AT Toto winner 07/08
Berichten: 4097
Lid geworden op: do mei 13, 2004 1:58 pm

Bericht door MIKE_ZUID2 (ASR_AFCA) » do aug 03, 2006 12:40 pm

Hebben mensen hier ook problemen met de uitkaart van komend seizoen? Ik ben benieuwd wat ze gaan doen, ze kunnen mijn nieuwe uitkaart pas 20 augustus aanmaken, het zijn echt prutsers...

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » do aug 03, 2006 1:30 pm

Ik ga op en neer. (als ik vervoer heb)

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » do aug 03, 2006 2:55 pm

Jesse schreef:Ik kan me vergissen, maar in de ArenA was Ajax toch een stuk beter?
Echt niet. In de eerste helft was het zelfs een totale ramp. Het leek wel alsof Brøndby thuis speelde en alsof Ajax met een slappe flutinstelling het veld in was gekomen. De hele eerste helft was totaal voor Brøndby en toen ze eindelijk 0-1 maakten (Ajax op dat moment dus uitgeschakeld) had het eigenlijk al 0-2 of 0-3 moeten zijn. Ho-pe-loos.

In de tweede helft werd Ajax wakker en begonnen ze redelijk te spelen, al werd het pas echt goed toen ze 2-1 hadden gemaakt. Toen fietsten ze er nog eentje in en was het weer 'gewoon' feest.

Maar ik denk dat Ajax over twee wedstrijden niet eens meer balbezit heeft gehad dan Brøndby. Die waren gewoon beweeglijker. Hechter. Positioneel beter ingespeeld. Accurater in de passing. Beslist geen lange-halen-gauw-thuis-voetbal.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » do aug 03, 2006 3:48 pm

Kowalczyk schreef:
Jesse schreef:Ik kan me vergissen, maar in de ArenA was Ajax toch een stuk beter?
Echt niet. In de eerste helft was het zelfs een totale ramp. Het leek wel alsof Brøndby thuis speelde en alsof Ajax met een slappe flutinstelling het veld in was gekomen. De hele eerste helft was totaal voor Brøndby en toen ze eindelijk 0-1 maakten (Ajax op dat moment dus uitgeschakeld) had het eigenlijk al 0-2 of 0-3 moeten zijn. Ho-pe-loos.

In de tweede helft werd Ajax wakker en begonnen ze redelijk te spelen, al werd het pas echt goed toen ze 2-1 hadden gemaakt. Toen fietsten ze er nog eentje in en was het weer 'gewoon' feest.

Maar ik denk dat Ajax over twee wedstrijden niet eens meer balbezit heeft gehad dan Brøndby. Die waren gewoon beweeglijker. Hechter. Positioneel beter ingespeeld. Accurater in de passing. Beslist geen lange-halen-gauw-thuis-voetbal.

K.
Waarschijnlijk heb ik dan de eerste helft verdrongen en kan ik me alleen nog het 'feest' herinneren.

:blush: :D
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

Lionel
Berichten: 47288
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » do aug 03, 2006 4:33 pm

Dat heb ik ook met de meeste wedstrijden
IK GELOOF!!!!!!

wimpey
Berichten: 51826
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do aug 03, 2006 5:04 pm

Kowalczyk schreef:Ik moet bekennen dat ik er geen overdreven optimistisch gevoel over heb.
Ik wel. Kopenhagen lijkt me over the hill als je de namen bekijkt. Bergdolmo, Gronkjaer: die spelen daar niet uit weelde, mislukten bij hun laatste clubs. Berglund en Allback horen qua leeftijd ook elders te spelen. Linderoth vond ik een van de minste defensieve middenvelders van het WK.

Trust me, Ko: dit winnen we. Vrij gemakkelijk zelfs.

Gebruikersavatar
Jeroen126
Berichten: 2275
Lid geworden op: ma mar 27, 2006 4:42 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jeroen126 » do aug 03, 2006 5:09 pm

Ik wil 2 dingen kwijt":

punt 1. Ik was bij Kopenhagen - Mypa (altijd leuk op vakantie ff buitenlandse clubs meepikken), en ze hebben een sterk elftal. Ook de motivatie tegen Ajax zal wonderen doen. En let op een braziliaan, alves, alfonso, afonso, iets in die richting, topper. Goddomme wat speelde die lekker.

Punt 2. Ik heb mn kaart nog steeds neit binnen maar de trein al geboekt, als hij niet op tijd komt wurg ik iemand. 300 pleuro en dan los gaan :sad:

Gebruikersavatar
Henk de Gier
Berichten: 11216
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 8:07 pm
Locatie: binnenkort Jakarta
Contacteer:

Bericht door Henk de Gier » do aug 03, 2006 5:26 pm

wimpey schreef:
Kowalczyk schreef:Ik moet bekennen dat ik er geen overdreven optimistisch gevoel over heb.
Ik wel. Kopenhagen lijkt me over the hill als je de namen bekijkt. Bergdolmo, Gronkjaer: die spelen daar niet uit weelde, mislukten bij hun laatste clubs. Berglund en Allback horen qua leeftijd ook elders te spelen. Linderoth vond ik een van de minste defensieve middenvelders van het WK.

Trust me, Ko: dit winnen we. Vrij gemakkelijk zelfs.
Allback is ook al 33 hoor, over z'n top heen. Qua leeftijd en kwaliteit speelt hij precies op het niveau dat bij hem past.
Henk de Gier is geniaal en zijn tijd ver vooruit.
Jöhnk, 29 mei 2006

Feest
Berichten: 18502
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 6:37 am

Bericht door Feest » do aug 03, 2006 5:30 pm

Alvaro Santos. Ooit de eerste America-MG Braziliaan die bij Feyenoord op stage kwam en waar men de rechten op had. Inmiddels al verkocht aan Sochaux en dus niet in actie tegen Ajax.

wimpey
Berichten: 51826
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » do aug 03, 2006 5:49 pm

Henk de Gier schreef: Allback is ook al 33 hoor, over z'n top heen. Qua leeftijd en kwaliteit speelt hij precies op het niveau dat bij hem past.
Merci, Henk. Dacht dat ie jonger was. Vond 'm erg matig tijdens het WK.

Plaats reactie