NAC - Ajax 22-03-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Aristides
Berichten: 4838
Lid geworden op: za okt 04, 2003 9:47 pm

Bericht door Aristides » zo mar 22, 2009 9:10 pm

Vreemd zo'n samenvatting, als of er een totaal andere wedstrijd is gespeeld dan in de topic op AT (tijdens de wedstrijd). Ik zag zo maar kansen voor NAC (bij 0-0), een bal op de paal! De NOS ook al tegen MvB?
Ajax heeft optimaal gepresteerd, geen kans onbenut gelaten i.t.t. NAC.

Sulejmani ook nog even gezien in de samenvatting, hij viel over de bal in de 66-ste minuut, ja, klasse verloochent zich niet.

Gewonnen, als we nog zes keer winnen staan we tweede!
Zo'n ""Tor"" is vreemd, maar werkt wel; ik kan weer inloggen!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » zo mar 22, 2009 9:14 pm

LucaS schreef:Anita werd twee maanden geleden nog door het grootste deel van AT afgemaakt en de wens werd uitgesproken dat hij verhuurd zou worden. Van Basten werd geridiculiseerd als hij het waagde Anita op te stellen.
Klopt. Zag het totaal niet in hem zitten. Al speelde hij ook als een drol in die tijd. Veel balletjes breed, geen initiatief naar voren. Of het nou aan de systeem wijziging ligt (punt naar achter ipv naar voren), of aan de komst van Aissati, maar hij doet het nu goed als speler in de punt naar achteren. Hoop dat hij dit vast kan houden.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo mar 22, 2009 9:16 pm

Aristides schreef: Sulejmani ook nog even gezien in de samenvatting, hij viel over de bal in de 66-ste minuut, ja, klasse verloochent zich niet.
hehe.. idd, ik had geen eens door dat ie meedeed. Al moet ik wel zeggen dat ik alleen de samenvatting gezien heb.

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » zo mar 22, 2009 9:32 pm

Trab schreef:
LucaS schreef:Anita werd twee maanden geleden nog door het grootste deel van AT afgemaakt en de wens werd uitgesproken dat hij verhuurd zou worden. Van Basten werd geridiculiseerd als hij het waagde Anita op te stellen.
Klopt. Zag het totaal niet in hem zitten. Al speelde hij ook als een drol in die tijd. Veel balletjes breed, geen initiatief naar voren. Of het nou aan de systeem wijziging ligt (punt naar achter ipv naar voren), of aan de komst van Aissati, maar hij doet het nu goed als speler in de punt naar achteren. Hoop dat hij dit vast kan houden.
Veel heeft ook met vertrouwen en gewenning te maken hé, Trab. Het is geen abc-tje om als jonge talent door te breken in het eerste van Ajax. Een elftal dat voorheen amper een team te noemen viel. Zonder wijziging van systeem en de aanwezigheid van Aissati, was Anita er ook gekomen, denk ik zo. Alleen wat minder snel, zoals nu het geval is...

Ik geloofde wel altijd in Anita, ik ken zijn manier van spelen al sinds de jeugd, vandaar. Dáár liet hij pas klasse zien. Anita is volgens mij niet zomaar één van de jongste ooit die zijn eerste contract mocht ondertekenen bij Ajax. Sarpong was/is van gelijke klasse (qua talent met name), alleen dan in meer aanvallende zin.
AFCA!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo mar 22, 2009 9:33 pm

Waarom was Sarpong er eigenlijk niet bij?

Starring
Berichten: 2523
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 10:19 am

Bericht door Starring » zo mar 22, 2009 9:38 pm

De Jong/Leo kregen waarschijnlijk de voorkeur toegewezen. Mijn keuze zou het iig niet zijn. Misschien duurt het effe voordat het kwartje (wederom) valt...
AFCA!

Gebruikersavatar
Trab
AT Toto winner 04/05
Berichten: 7232
Lid geworden op: di okt 28, 2003 5:19 pm
Locatie: Gouda

Bericht door Trab » zo mar 22, 2009 10:00 pm

Starring schreef:
Veel heeft ook met vertrouwen en gewenning te maken hé, Trab. Het is geen abc-tje om als jonge talent door te breken in het eerste van Ajax. Een elftal dat voorheen amper een team te noemen viel. Zonder wijziging van systeem en de aanwezigheid van Aissati, was Anita er ook gekomen, denk ik zo. Alleen wat minder snel, zoals nu het geval is...

Ik geloofde wel altijd in Anita, ik ken zijn manier van spelen al sinds de jeugd, vandaar. Dáár liet hij pas klasse zien. Anita is volgens mij niet zomaar één van de jongste ooit die zijn eerste contract mocht ondertekenen bij Ajax. Sarpong was/is van gelijke klasse (qua talent met name), alleen dan in meer aanvallende zin.
Dat begrijp ik, maar juist omdat hij al een tijdje bij de selectie zit had ik meer van hem verwacht. Denk toch dat deze nieuwe positie hem beter past. Hij is toch meer type spelverdeler dan een dynamische middenvelder. Heeft niet echt een versnelling, speelt veel in 1 tempo. Beetje Seedorf achtig.
Van Sarpong ben ik er ook van overtuigd dat hij er komt. Al lijkt het me wel een jongen die veel vertrouwen nodig heeft. Vraag me alleen af wat zijn beste positie is.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 10:42 pm

Trab schreef:Onzin. Litmanen liep zeker geen marathon in een wedstrijd. Zoals slimme spelers sowieso geen meter te veel lopen omdat ze altijd op de juiste plek staan.
Je vergist je. Van Gaal gaf dat ooit ook aan. Hij zei dat hij Litmanen had verteld zuiniger te spelen, want Litmanen bleef lopen. Maar Litmanen deed dat niet, die kon het niet laten.
Elke speler moet iedere wedstrijd scherp en geconcentreerd zijn. Of je nu groot of klein bent.
Tjonge, dit is een open deur van jewelste. En dat terwijl je ongetwijfeld begrijpt wat ik bedoel. Aissati kan niet statisch spelen, want dan is hij kwetsbaar. Hét wapen van fragiele spelers tegen schoppende en duwende tegenstanders is beweeglijkheid. Maar dan moet je wel het wel kunnen opbrengen om constant in beweging te zijn.

Ik vind Aissati juist een verademing tov het steeds fysieker wordende voetbal van tegenwoordig. Eindelijk iemand die de bal het werk laat doen. Ben ook niet bang dat tegenstanders een mannetje op Aissati gaan zetten. Ook onder druk weet hij namelijk altijd de openingen te vinden.
We zullen het zien. Ik heb hem bij PSV wel eens onder druk zien spelen en dat ging hem niet goed af.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo mar 22, 2009 10:47 pm

Trab schreef:Onzin. Litmanen liep zeker geen marathon in een wedstrijd. Zoals slimme spelers sowieso geen meter te veel lopen omdat ze altijd op de juiste plek staan.
Litmanen koos zijn momenten om diep te gaan ook slim, hij liep zelden voor niets.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo mar 22, 2009 10:49 pm

Dat niet, maar hij pendelde continu op een neer. Bood zich aan bij de verdediging, dook op voor het doel, week uit naar een plek waar hij de bal kon krijgen.... hoeveel kracht denk je dat dat kost?

Hij moest dat ook wel, want hij had amper een actie (kapbeweging, niet veel meer), was niet snel en fysiek ook de sterkste niet.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma mar 23, 2009 1:50 am

Peter schreef:Als je naar de stand kijkt, dan ziet iedereen hetzelfde, helaas.
Maar dat ligt aan ( het gemis van ) Aisatti en niet aan MVB ..

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58582
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma mar 23, 2009 8:44 am

Aissati leidt sterk Ajax langs NAC Breda

BAKEN VAN RUST


BREDA, maandag

Ajax heeft de goede wedstrijd tegen Olympique Marseille een passend vervolg gegeven in Breda. De Amsterdammers beleefden tegen NAC een moeilijke openingsfase, maar werden daarna bij de hand genomen door Ismail Aissati. De kleine Utrechter was op het middenveld een baken van rust, strooide met passes en stelde Gregory van der Wiel in staat de 0-2 te scoren en het duel op slot te gooien. Op de uiteindelijke 3-0 overwinning van Ajax viel niets af te dingen. „Ik heb alle reden om tevreden te zijn”, glom Marco van Basten. „We blijven meedoen om de tweede plek en het voetbal was leuk om te zien.”

Van Basten weet als geen ander dat ’als’ niet telt. Toch zal ook hij zich wel eens afvragen hoe het seizoen was gelopen als hij wél het hele seizoen over Aissati had kunnen beschikken. De oud-speler van PSV en Twente haalt niet alleen zelf een bijzonder hoog niveau, maar laat ook andere spelers beter voetballen. „In balbezit is Ismail het draai- en middelpunt”, zei de trainer. „Als hij de bal krijgt, hóúdt hij de bal en kunnen de anderen volop bewegen. Voorheen leden we te veel en te snel balverlies, ontstond vaak een op-en-neerwedstrijd en rook de tegenstander ook zijn kans.”

Dat deed NAC maar heel even. De Brabanders dachten garen te spinnen bij de inspanning die Ajax midweeks tegen Marseille had moeten leveren en joegen de gasten vanaf de eerste minuut af. „NAC stopte er veel energie in en het duurde even voordat we daar een antwoord op hadden”, aldus Van Basten. „Het dramatische veld en de bal speelden ook een rol”, zocht Gregory van der Wiel nog naar een andere verklaring voor de stroeve start. „Je moet deze bal twee keer zo hard raken om hetzelfde resultaat te bereiken.”

De rechtsback, tegen Marseille geschorst en in Breda net als Rob Wielaert en Thomas Vermaelen terug in het elftal, stond aan de basis van het eerste NAC-gevaar door na een miscommunicatie met keeper Kenneth Vermeer onnodig een corner weg te geven. Kees Kwakman kopte hard in, maar Vermeer redde knap. De vervanger van Maarten Stekelenburg was na twintig minuten ook geklopt, maar zag de van richting veranderde inzet van Patrick Zwaanswijk tegen de buitenkant van de paal belanden. Dat was in zekere zin gerechtigheid, omdat in de actie daarvoor door Rob Penders een overtreding werd gemaakt op Oleguer. Het ontging de verder prima fluitende, maar in zijn kaartenbeleid niet heel consequente Pieter Vink.

Nadat Luis Suarez met een subtiel balletje een waarschuwingsschot had afgegeven, Sulejmani naast had gekopt en Anita NAC-keeper Jelle ten Rouwelaar net niet wist te verschalken, sloeg Ajax in de 35e minuut toe. Opvallend was dat er wéér een verdediger aan te pas moest komen om het duel open te breken. Eyong Enoh zette na een kort genomen corner voor en aanvoerder Vermaelen kopte de bal in het dak van het doel (0-1). „Daarna voelden we dat het niet meer mis kon gaan”, zei de weer sterk spelende Urby Emanuelson. „Alle lof daarbij voor ’Issi’. Hij brengt datgene wat we lang misten.”

De linksbuiten ziet zelfs een mooie interlandcarrière voor Aissati weggelegd, maar niet bij Oranje. „Mijn gevoel zegt helaas dat Ismail naar Marokko neigt.” De hoofdrolspeler zelf wil zich nog niet laten vastpinnen op zijn keuze. „Ik heb een beslissing genomen, maar hoef die pas in augustus – als ik 21 word – definitief kenbaar te maken. Het is een besluit op gevoel en niet op basis van sportieve gronden”, lijkt hij inderdaad de voorkeur te geven aan het Marokkaanse shirt.

Als Aissati zijn hoge niveau vasthoudt, zal er de Marokkaanse bond veel aan gelegen zijn om Aissati binnen te halen. Eerder communiceerden de Noord-Afrikanen al dat Aissati de knoop had doorgehakt. „Maar dat was onzin”, zei de middenvelder, die er verder geen woorden aan vuil wilde maken. „Ik heb lang geblesseerd aan de kant gestaan en wil nu alleen aan voetballen denken. Ik zit nu op 92 procent van mijn kunnen”, grapte hij. Na het duel met Marseille had hij gezegd negentig procent fit te zijn.

Bij de totstandkoming van de 0-2 was in elk geval de ouderwetse Aissati waar te nemen. De Ajacied pikte de bal na een corner van NAC op bij het eigen strafschopgebied en startte aan een indrukwekkende dribbel. „Ik wilde de bal op links aan Sulejmani geven, maar zag ’Greg’ in mijn ooghoek opstomen.” Van der Wiel ontving de bal in het vijandige zestienmetergebied en was net als bij FC Utrecht trefzeker. Met zijn vingers vormde hij een hartje. „Dat was voor mijn vriendin Maxine, had ik met haar afgesproken.”

Met zijn treffer schudde de international een brok frustratie van zich af. „Over mijn eerste helft was ik niet tevreden. De tweede was beter, kwam ik een paar keer goed door, maar was mijn voortzetting niet altijd lekker.”

In de slotfase pikte ook Suarez nog zijn graantje mee. De Uruguayaan gaf na een voorzet van Enoh en kopbal van Emanuelson het laatste tikje: 0-3. „We draaien goed. En in dat opzicht is het jammer dat het ritme nu even wordt gebroken door twee interlands”, zei Van der Wiel. „Het is altijd maar weer afwachten of iedereen heel terug komt.”

NAC - Ajax 0-3 (0-1). 35. Vermaelen 0-1, 64. Van der Wiel 0-2, 86. Suarez 0-3. Scheidsrechter: Vink. Gele kaart: Feher, Kolkka, Amoah (NAC), Oleguer (Ajax). Toeschouwers: 17.257.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma mar 23, 2009 9:13 am

Eigenlijk een erg goede pot van Ajax. Voetske werd bijna op zijn wenken bediend met z'n positieve post vlak voor de wedstrijd :wink1.gif:

Sommigen kunnen wel roepen dat NAC ontzettend zwak was, maar ditzelfde NAC won vorige week heel makkelijk van Vitesse. Je weet wel, waar wij wat weekjes terug met 4-1 op onze kloten kregen.

Die tweede plaats gaan we wel halen, daar ben ik van overtuigd.

GangstaRiB
Berichten: 16755
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » ma mar 23, 2009 9:27 am

Heb alleen de samenvatting kunnen zien, maar wie mij opviel was Anita. Ik zag het eigenlijk niet zo in hem zitten, maar die jongen kan uitstekend taakbewust (slim!) voetballen. Een paar keer verloor Ajax de bal op met middenveld en Anita was er als de kippen bij om gelijk druk te zetten op NAC die toen óf de bal terug moesten spelen, óf hem verloren aan Ajax.

Eindelijk een jongen met lef. In tegenstelling tot Lindgren die gelijk naar z'n eigen 16 terugrent.

Gebruikersavatar
mattie
AT WC 2010 winner, AT Toto winner 11/12, 14/15, 18/19
Berichten: 10394
Lid geworden op: do jun 10, 2004 9:10 pm

Bericht door mattie » ma mar 23, 2009 7:13 pm

Ajaciedjuh schreef:[Twente krijgt ook nog wel een aardig programma hoor!

NEC-FC Twente
FC Twente-Roda JC
Feyenoord-FC Twente
SC Heerenveen-FC Twente
FC Twente-AZ
Ajax-FC Twente

Ik ben daarom wel blij dat Heerenveen dit weekend 3 punten heeft verspeeld.
Dus op het moment dat wij lampjes uit en alkmaar thuis ontvangen, heeft Twente ook zijn zwaarte punt met als extra zijnde nog de week erop AZ thuis.
Op naar een nieuw RUK seizoen.. heerlijke een Duitse TD.. Wie schopt hem eruit.. deze man is het Failliet van Ajax

Plaats reactie