ADO Den Haag - Ajax 08-03-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma mar 09, 2009 11:27 am

joey schreef:Nu je het genuanceerd hebt wel, ja. :biggthumpup.gif:

Ik vraag me af wat er gaat gebeuren in het geval Ajax door OM wordt uitgeschakeld. Dan is het seizoen verloren. Want Van Basten leeft nog dankzij die geluksactie van Leonardo.
Nou, volgens mij had ik ook aangegeven waarom ik dit het slechtste AJAX elftal wat ik ooit heb zien votballen
Kijk, al de voorgangers van MVB, ook daar had je trainers bij zitten waarvan je je af en toe dacht .. pfft .. maar door de bank genomen zag je wel iets van een organisatie terug in het veld.Zag je b.v. een Maxwell na een maandje of drie niet meer als een kip zonder kop de aanval kiezen, maar gedoseerd op momenten dat het kon.Zag je Chivu, na een aantal valse start wedstrijden zich positief ontwikkelen enz.
Ik kan bij de beste wil van de wereld niet ontdekken wat maar iets met organisatie in het veld te maken heeft.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mar 09, 2009 11:30 am

Peter schreef:Ik kijk op basis van wat we te zien krijgen, Lucas. We krijgen het grootste baggervoetbal van de afgelopen jaren voorgeschoteld zonder enige lijn en enige automatismes. Exemplarisch slecht, waarbij ik spelers ook individueel niet beter zie worden. Dat zijn ijskoude feiten.
Nee, dat zijn jouw waarnemingen. Dat is wat anders dan ijskoude fieten.
Peter schreef:Van Basten vindt het vooral 'gek' en 'raar' en vindt dat de spelers 'lekker moeten voetballen'. Het ligt aan de spelers, uiteraard. Het leuke is dat het een collectief falen is dus. Alle spelers geven niet thuis, alle 26 zijn ze slecht, want aan vBasten kan het niet liggen.
Het is wel een feit dat dit onjuist is. Van Basten heeft namelijk vaak genoeg publiekelijk het boetekleed aangetrokken.
joey schreef:Ik ben het niet met Voetske eens dat Ajax nooit slechter heeft gevoetbald, maar ik vind wél, dat de spelopvatting nog nooit zo cynisch en Ajax-onwaardig is geweest. Andere trainers probéérden tenminste Ajax als Ajax te laten voetballen, zelfs als het mislukte. Van Basten is doodgewoon een in Italié gevormde resultaattrainer die poep heeft aan het spel zolang er maar gewonnen wordt. En helaas gaan veel supporters daarin mee, dat vind ik nog het ergste.
Het is dat jij nu over andere trainers begint, maar ik kan mij nog een hele serie boycot-wedstrijden herrinneren onder Ten Cate. Helaas is het een steeds terugkerend fenomeen dat trainers onder druk van tegenvallende resultaten steeds meer teruggrijpen op een eerst een verdedigende organisatie neerzetten wat resulteert in negatief voetbal.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 09, 2009 11:42 am

Jabu schreef:Het is wel een feit dat dit onjuist is. Van Basten heeft namelijk vaak genoeg publiekelijk het boetekleed aangetrokken.
Ja, dan zegt hij dat hij nog veel moet leren en dat hij niet klaar is voor de Serie A of zo. Nog los van het vraag wat we moeten met zulke opmerkingen (zeg maar open deuren), heeft het verder weinig zin. Al is het ook een manier om kritiek te pareren.
Het gaat mij erom dat telkens als Ajax slecht presteert (en dat is nogal vaak) Van Basten begint over wat de spelers allemaal verkeerd doen. Het is inmiddels duidelijk dat we een stel incapabele nietsnutten op het veld hebben staan, die onze geniale trainer niet waard zijn. Bij regen laten ze het afweten en zelfs bij zonneschijn gooien ze er met de pet naar, de lapzwansen. :hypocrite.gif:

Helaas is het een steeds terugkerend fenomeen dat trainers onder druk van tegenvallende resultaten steeds meer teruggrijpen op een eerst een verdedigende organisatie neerzetten wat resulteert in negatief voetbal.
Daaraan kun je zien dat die trainers niet het niveau hadden dat bij Ajax vereist is. Maar ter verontschuldiging van vorige trainers kun je aanvoeren, dat stuk voor stuk problemen hadden met andere leidinggevenden binnen de club. Koe met Van Gaal, Blind met Van Geel, Ten Cate met Van Geel. Dat is een onrustige situatie voor een trainer. Van Basten daarentegen is zelf helemaal de baas, want hij heeft met niemand te maken behalve met de voorzitter van zijn fanclub. Van Basten kan in alle rust werken en toch past hij zich aan, rara...?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma mar 09, 2009 11:53 am

joey schreef:Is het arrogantie? Of weten de spelers niet wat ze moeten doen en lopen ze achter de feiten aan?
Beide, vrees ik. Ajax gaf gistermiddag op strijdlust vaak niet thuis. Veel te weinig de man opzoeken, veel te ruim dekken, geen druk zetten, lauwtjes in de persoonlijke duels. Weinig inzet ook als je in balbezit was. Dat is toch het minste wat je mag verwachten van een speler, met wie dan ook aan het roer. Gebrek aan scherpte, geen concentratie. En dus niet bij de les. Dan is elke goede training weggegooid. Dat is zeker een taak van de coach om een team klaar te maken voor een wedstrijd, maar een speler heeft daar zelf ook een rol in.

Verder, wat ik al eerder zei: je houdt mekaar zo ook in een houdgreep. Loopt de een niet vrij, dan zal de ander een bal niet kwijt kunnen. Ik blijf ondanks Aissati's verhaal sterk twijfelen aan de organisatie van het team, de taakverdeling, de uitvoering, het positiespel. Iedereen lijkt inderdaad maar wat te doen.
Mijns inziens voelen ze zich beter thuis in een systeem van betonvoetbal, zoals gespeeld tegen Fiorentina bijvoorbeeld. Dat is tactisch simpel en je hoeft weinig risico's te nemen. Bovendien kun je gokken op de fout van de tegenstander, in plaats van dat de tegenstander wacht op jóuw fout. In een aanvallend systeem loop je meer kans om (individueel of collectief) de mist in te gaan.
Ben ik met je eens. Is veel gemakkelijker te verhapstukken voor de jongens en je kan dus ook rapper met de eerste versie resultaten halen, zonder dat je zelf direct tegen de lamp loopt. Dertien in het dozijnwerk voor veel ploegen, helaas. Het probleem komt dus als jezelf het spel moet maken en risico's moet nemen. Zeker als je fouten wilt afdwingen bij de tegenstander. Dat vergt veel meer lef, inzicht en creativiteit en je bent als individu en als team wel even bezig, voordat je dat met mekaar op een aanvaardbaar peil hebt staan. Als je spelers daar moeite mee hebben om dat onder de knie te krijgen en de technische staf is kennelijk niet erg bedreven om dat spelers eigen te maken, heb je dus een flink probleem.

Ik denk dat de spelers stijf staan van de stress, ook al omdat ze bij het minste vervangen worden. Ik zie geen enkele spelvreugde bij deze ploeg.
Dat vrees ik ook, maar alleen die onzekerheid over je plekkie lijkt me niet de enige oorzaak. Er gaat zoveel mis in het voetbal bij Ajax, individueel en kollektief, dat gaat je als voetballer niet in de kouwe kleren zitten. Je krijgt bv geen vastigheid aangeboden in de organisatie, in je taken. Verzuip er maar in, spelers zullen zich vaak ook machteloos voelen. Een van de grote oorzaken van stress: het gaat boven je macht uit en je kan er niks tegen doen.

En Ajax blijft Ajax. Elk foutje of tegenslagje wordt uitvergroot en er wordt een drama van gemaakt. Als het niet door Ajax zelf is, dan wel door de buitenwacht. Des te meer reden voor een technische staf om daar alert op te zijn en daar goed op te participeren. Vooral bij zo'n jonge selectie.

Zo'n Sulejmani bijvoorbeeld is overduidelijk aan het verzuipen, ondanks nog vrij redelijke statistieken. Die jongen is geen schim meer van wat ie was bij H'veen en het gaat van kwaad tot erger, terwijl ie wel degelijk bulkt van de klasse. Ik vraag me af wat de technische staf in zo'n geval doet. Het afzagen van Suarez (nota bene zijn grote redder tot dusver) door Van Basten spreekt vrees ik boekdelen. Daarna komen er wel weer allerhande excuses, maar je herstelt dat volgens mij nooit meer volledig op vrij korte termijn. Voordat je vedette weer achting voor je heeft, pffff....

Sfeer is zo verdomde belangrijk. Van Gaal is er heel erg alert op, Been heeft kennelijk het principe "een dag niet gelachen is een dag niet geleefd", Beenhakker is er een meester in. Hoe zit dat eigenlijk bij Marco en zijn kornuiten?

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 09, 2009 12:10 pm

Zuidema schreef:Beide, vrees ik. Ajax gaf gistermiddag op strijdlust vaak niet thuis. Veel te weinig de man opzoeken, veel te ruim dekken, geen druk zetten, lauwtjes in de persoonlijke duels. Weinig inzet ook als je in balbezit was. Dat is toch het minste wat je mag verwachten van een speler, met wie dan ook aan het roer. Gebrek aan scherpte, geen concentratie. En dus niet bij de les. Dan is elke goede training weggegooid.
Even psychologiseren: een speler haalt zijn spelvreugde, zijn motivatie ook, uit het besef dat hij iets aan het doen is wat hij kan, waarvan hij weet hoe het moet en waar hij waardering voor krijgt. Heeft hij dat besef niet, dan zal zijn motivatie snel teruglopen. De spelers van AZ of Twente zijn geen betere mensen of betere profs dan die van Ajax, maar ze spelen in een vast systeem, met vaste taken, en ze kunnen leveren wat de trainer van ze vraagt. Daarom brengen zij het wel op om voluit te gaan in de regen en genieten zij wel van voetballen in het zonnetje in tegenstelling tot de spelers van Ajax.
Trainers die mopperen op de inzet van hun spelers, moeten bij zichzelf te rade gaan. Hoe komt het dat die spelers (zogenaamd) niet gemotiveerd zijn? Maar dat doen die trainers niet, ze branden hun spelers af, die hebben het gedaan en zelf blijven ze buiten schot. Probleem is alleen dat het krediet dat een trainer bij zijn spelers heeft snel terugloopt door zulke analyses. Je kunt wel blijven roepen dat je spelers slap zijn en dat ze niet zo goed zijn als men denkt, maar op den duur betaal je daar de rekening voor.
Ben ik met je eens. Is veel gemakkelijker te verhapstukken voor de jongens en je kan dus ook rapper met de eerste versie resultaten halen, zonder dat je zelf direct tegen de lamp loopt. Dertien in het dozijnwerk voor veel ploegen, helaas. Het probleem komt dus als jezelf het spel moet maken en risico's moet nemen. Zeker als je fouten wilt afdwingen bij de tegenstander. Dat vergt veel meer lef en creativiteit en je bent als team wel even bezig, voordat je dat kollektief op een aanvaardbaar peil hebt staan. Als je spelers daar moeite mee hebben om dat onder de knie te krijgen en de technische staf is kennelijk niet erg bedreven om dat spelers eigen te maken, heb je dus een flink probleem.
Precies, dat bedoel ik. Betonvoetbal is zoveel gemakkelijker. Je roeit alles weg en hoopt dat je eigen Maradona een keer een geslaagde een-twee met de tegenstander aflevert. Probleem is wel dat het niet goed blijft gaan en dat je uiteindelijk met lege handen staat.
Dat vrees ik ook, maar alleen die onzekerheid over je plekkie lijkt me niet de enige oorzaak. Er gaat zoveel mis in het voetbal bij Ajax, individueel en kollektief, dat gaat je als voetballer niet in de kouwe kleren zitten. Je krijgt geen vastigheid aangeboden in de organisatie, in je taken. Verzuip er maar in, spelers zullen zich vaak ook machteloos voelen. Een van de grote oorzaken van stress: het gaat boven je macht uit en je kan er niks aan doen.
Inderdaad, dat lijkt me een betere verklaring voor het spel van Ajax dan de zogenaamde gebrekkige inzet.
Zo'n Sulejmani bijvoorbeeld is overduidelijk aan het verzuipen, ondanks nog vrij redelijke statistieken. Die jongen is geen schim meer van wat ie was bij H'veen en het gaat van kwaad tot erger, terwijl ie wel degelijk bulkt van de klasse. Ik vraag me af wat de technische staf in zo'n geval doet.
Ik denk heel weinig. Pranjic zei niet voor niets dat Van Basten eens met Sulejmani moest praten.
Wat zou op dit moment de marktwaarde van Sulejmani nog zijn? Een paar miljoen? Het ongenoegen druipt van die jongen af.
Het afzagen van Suarez (nota bene zijn grote redder tot dusver) door Van Basten spreekt vrees ik boekdelen. Daarna komen er wel weer allerhande excuses, maar je herstelt dat volgens mij nooit meer volledig op vrij korte termijn. Voordat je vedette weer achting voor je heeft, pffff....
Komt niet meer goed, denk ik. Zeker ook gezien het feit dat Suarez close is met Silva.
Sfeer is zo verdomde belangrijk. Van Gaal is er heel erg alert op, Been heeft kennelijk het principe "een dag niet gelachen is een dag niet geleefd", Beenhakker is er een meester in. Hoe zit dat eigenlijk bij Marco en zijn kornuiten?
De vraag stellen is hem beantwoorden, Zuidema.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma mar 09, 2009 12:19 pm

Tot op het moment dat beton voetbal ook geen RESULTAAT ( want daar gaat het bij betonvoetbal primair om ) meer oplevert .. tja en dan hebben spelers nergens geen houvast meer aan ..

Gebruikersavatar
666
Site Admin
Berichten: 7077
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm
Locatie: vak 122 in de showroom van Handelshuis Ajax N.V.
Contacteer:

Bericht door 666 » ma mar 09, 2009 12:27 pm

Zuidema schreef:Sfeer is zo verdomde belangrijk. Van Gaal is er heel erg alert op, Been heeft kennelijk het principe "een dag niet gelachen is een dag niet geleefd", Beenhakker is er een meester in. Hoe zit dat eigenlijk bij Marco en zijn kornuiten?
Niet zo zeuren en zeiken, ouwe.

Marco laat z'n spelers als ze wat fout doen voor straf een mopje in de kleedkamer vertellen, remember?

Aan humor om te lachen is onder het regime-van Basten geen gebrek. Hahaha. Met de sfeer zit het bij San Marco wel goed. Daar kan het dus niet aan liggen.

:666.gif:
Sign your name on
the dotted line:

.............................

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma mar 09, 2009 12:36 pm

666 schreef:
Niet zo zeuren en zeiken, ouwe.
Ga ik voorlopig toch 'lekker' mee door, Lucifer. Ook in je hel, strakkies... Met wat voor onzingedoe je me dan ook voor eeuwig opzadelt... :666.gif:
666 schreef: Marco laat z'n spelers als ze wat fout doen voor straf een mopje in de kleedkamer vertellen, remember?

Aan humor om te lachen is onder het regime-van Basten geen gebrek. Hahaha. Met de sfeer zit het bij San Marco wel goed. Daar kan het dus niet aan liggen
Ah, vandaar dat ze zo slecht spelen. Met al die fouten zijn ze de hele tijd mekaar moppen aan het vertellen. En maar lachen. Kom je inderdaad niet aan trainen toe... :666.gif:
joey schreef:
Zuidema schreef:Beide, vrees ik. Ajax gaf gistermiddag op strijdlust vaak niet thuis. Veel te weinig de man opzoeken, veel te ruim dekken, geen druk zetten, lauwtjes in de persoonlijke duels. Weinig inzet ook als je in balbezit was. Dat is toch het minste wat je mag verwachten van een speler, met wie dan ook aan het roer. Gebrek aan scherpte, geen concentratie. En dus niet bij de les. Dan is elke goede training weggegooid.
Even psychologiseren: een speler haalt zijn spelvreugde, zijn motivatie ook, uit het besef dat hij iets aan het doen is wat hij kan, waarvan hij weet hoe het moet en waar hij waardering voor krijgt. Heeft hij dat besef niet, dan zal zijn motivatie snel teruglopen. De spelers van AZ of Twente zijn geen betere mensen of betere profs dan die van Ajax, maar ze spelen in een vast systeem, met vaste taken, en ze kunnen leveren wat de trainer van ze vraagt. Daarom brengen zij het wel op om voluit te gaan in de regen en genieten zij wel van voetballen in het zonnetje in tegenstelling tot de spelers van Ajax.
True. Maar laten we spelers op het geestelijke vlak alsjeblieft niet idealiseren. Het blijven mensen, met alle mentale valkuilen en onhebbelijkheden van dien. 666 weet er alles van, hij leeft daar zelfs op. :666.gif:

Je zal die mentaliteit altijd moeten bewaken en moeten sturen als coach, ook als alle faciliteiten buiten en op het veld tiptop in orde zijn. Zelfs succes kan al leiden tot een gevaarlijk stukkie zelfgenoegzaamheid.

Ik wil het absoluut niet als voornaamste oorzaak aanvoeren, maar soms zie ik bij de spelers wel degelijk een stuk hooghartigheid dat dit Ajax zich absoluut niet kan veroorloven. Ook gistermiddag weer (zie de voorbeelden boven), ondanks al dat voortdurende gemodder in het teamwork.

Daarin heeft een speler zeker zijn verantwoording, maar een coach als leader of the gang helemaal. Al was het maar om dat spelers enigszins eigen te maken. Dat gaat echt wel een stukkie verder dan de vaak gehanteerde uitspraak van Marco, dat "we daar en daar afspraken over hadden gemaakt" en dat ie dan toch nog verbaasd is of "het raar vindt" dat het weer faliekant verkeerd gaat. Met afspraakjes maken alleen ben je er echt niet.
Laatst gewijzigd door Zuidema op ma mar 09, 2009 1:08 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » ma mar 09, 2009 1:07 pm

Amsterdammers rijkelijk beloond met gelijkspel bij veel feller ADO (1-1)

AJAX LOS ZAND


DEN HAAG, maandag

Ajax hangt na 26 competitiewedstrijden nog steeds als los zand aan elkaar. Dat was de voornaamste en trieste conclusie, nadat de Amsterdammers met één punt bij laagvlieger ADO Den Haag (1-1) zelfs rijkelijk werden beloond. Terwijl de fans al eerder afscheid moesten nemen van de kampioensschaal, lijkt in de huidige vorm ook het binnenhalen van de tweede plaats een loodzware klus. „Ik heb in de rust gezegd dat het zonnetje schijnt en de tribunes vol zitten. Je mag dan best zin hebben om te voetballen”, stelde Marco van Basten na afloop veelzeggend.

In de residentie zakte Jeroen Slop steeds dieper weg in zijn stoeltje. De financieel directeur van Ajax gaf Van Basten voor dit seizoen een cheque van 34 miljoen euro om de hoofdstedelingen na vier seizoenen PSV-suprematie eindelijk weer eens het zoet der landstitel te laten proeven. Maar waar Ajax de laatste twee jaar tot en met de laatste speeldag meedeed om het kampioenschap, is het verschil met AZ opgelopen tot 14 punten. Daarbij moet wel worden aangetekend dat AZ aan een uitzonderlijke serie bezig is en Ajax na 26 speelronden twee punten meer heeft dan vorig jaar.

Dezelfde gelatenheid, waarmee het gapende gat met de Alkmaarders door directie en inmiddels ook fans wordt ontvangen, was op het veld terug te zien. „Er gebeurde in de eerste helft bijna niets”, mopperde Van Basten. „Dat vind ik raar, want op deze manier raakt ook de tweede Champions Leagueplek uit beeld. Uiteindelijk was het allemaal heel teleurstellend wat Ajax betreft.” Door het gelijkspel bij FC Twente-PSV (1-1) blijft Ajax de tukkers op drie punten volgen.

Acht speelronden voor het einde is Van Basten er nog steeds niet in geslaagd om vaste patronen in het Ajax-spel te slijpen. Daarnaast lijkt hij ook moeite te hebben om de juiste snaar bij zijn spelers te raken, want een uitstekende teamprestatie (FC Utrecht 0-2) wordt moeiteloos gevolgd door een wanprestatie zoals bij ADO.

Natuurlijk kon de trainer zich beroepen op het feit dat hij in Jan Vertonghen, Gabri, Eyong Enoh (geblesseerd) en Luis Suarez (geschorst) een aantal bepalende spelers miste, waarbij vooral de afwezigheid van de ’brekers’ Gabri en Enoh en de verreweg gevaarlijkste Ajacied – Suarez – zich deed voelen. Aan de andere kant is het ook wel eens een discussie waard hoe het kan dat Ajax dit jaar bijna elke wedstrijd tussen de zes en tien enorme aantal spierblessures valt op.

Ook met het materiaal dat overbleef, zou ADO door de gasten aan de kant moeten worden geschoven. „Maar we durfden niet te voetballen”, analyseerde Ismail Aissati kraakhelder. „We konden op het middenveld de bal niet kwijt, waardoor het ’tikkie breed, tikkie terug’ werd, en nog eens veel te langzaam ook.”

De debutant in de basis durfde als enige Ajacied wél te voetballen, haalde zelfs de ballen op rond zijn eigen strafschopgebied, maar was een roepende in de woestijn. Voorin onderstreepte Leonardo waarom Van Basten hem veelal alsreserve en niet in de basis laat beginnen, terwijl Sulejmani weer worstelde met zijn vorm.

Het compact spelende en voor elke meter strijdende ADO hield zich in het onvriendelijke duel voor rust simpel staande. „In de tweede helft ging het allemaal iets beter. Al speelden we nog steeds niet goed”, zag Van Basten. De 0-1 – na een uur spelen – kwam uit de lucht vallen. Rob Wielaert profiteerde van slecht wegwerken bij ADO en schoot via Danny Buijs binnen.

Vier minuten later was het via invaller Wesley Verhoek weer gelijk. Verhoek liet Kenneth Vermeer met een droge knal kansloos (1-1). „Echt lekker, omdat ik pas veertig seconden in het veld stond én ik na de winterstop een paar weken op de tribune heb gezeten”, zei de doelpuntenmaker. In de slotfase probeerde Ajax alsnog duur puntenverlies te voorkomen, maar een gekraakt schot van invaller Dario Cvitanich was het enige wapenfeit.

Een geruststellende gedachte voor Van Basten is dat hij donderdag in het UEFA Cuptreffen met Marseille mogelijk weer kan beschikken over Enoh en in elk geval over Suarez. Hoe afhankelijk Ajax is van de Uruguayaan, werd in Den Haag bewezen.

Interessant wordt het wie Van Basten onder de lat posteert. In de hofstad koos hij voor Vermeer, omdat Stekelenburg volgens hem had aangegeven nog niet volledig te zijn hersteld van zijn buikvirus. De keeper zelf beweerde echter volledig fit te zijn.

ADO Den Haag - Ajax 1-1 (0-0). 60. Wielaert 0-1, 64. Verhoek 1-1. Scheidsrechter: Kuipers. Toeschouwers: 11.500. Geel: Piqué, Verhoek (ADO Den Haag), Sno (Ajax).

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » ma mar 09, 2009 1:19 pm

Drijfzand eerder.. we zakken steeds verder weg.

Baseman
Berichten: 12899
Lid geworden op: do okt 23, 2003 11:06 am

Bericht door Baseman » ma mar 09, 2009 3:29 pm

joey schreef:Ik zie geen enkele spelvreugde bij deze ploeg.
Het huidige Ajax lijkt verdacht veel op het PSV onder Stevens...qua instelling en spelvreugde dan, of beter gezegd het gebrek aan.

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » ma mar 09, 2009 3:39 pm

Ja natuurlijk: weet je hoe je op het veld staat als de taktiek het er niet gemakkelijker op maakt? Ontgoocheld. Ze hebben allemaal veel respect voor het feit dat hij een clublegende is, maar het is te veel ontzag. Een trainer moet de ploeg verder helpen met goede ideeen, maar uiteindelijk draait het erom dat de spelers presteren. Dus moeten ze als team de beste keuzes maken, iedereen moet zich daarin belangrijk voelen. En vervolgens als een team de wedstrijd spelen, omdat iedereen denkt dat het zo het beste is. Het is de zwakte van Marco dat helpende bemoeienis oproept in mensen. Maar dan moet je het niet nalaten als je denkt dat het nodig is. Zeker als je erbij betrokken ben en daarvoor loon verdient.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma mar 09, 2009 4:51 pm

999 schreef:
„Ik heb in de rust gezegd dat het zonnetje schijnt en de tribunes vol zitten. Je mag dan best zin hebben om te voetballen”, stelde Marco van Basten na afloop veelzeggend.
Zo'n kleedkamer in de rust is bewolkt en zonder publiek. Je mag dan best de puntjes op de i zetten.

Ajax hoort in dit soort wedstrijden de tegenstander op te rollen. Het mag niet zo worden dat je alleen kunt voetballen als je het initiatief aan de tegenstander laat, want dat nemen de dwergjes toch niet. Die hoor je weg te spelen. Een keer vergissen kan, maar Volendam was een paar weken terug.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » ma mar 09, 2009 8:49 pm

De manier van trainen door Van Basten wordt onheus onder vuur genomen. Men gaat voorbij aan het gegeven dat de selectie niet in evenwicht is. Deels zijn de vele blessures hiervan oorzaak maar deels moet het ook worden opgelost door slagvaardig aankoopbeleid de komende maanden. Anders blijft het aanmodderen en is het voetbal dat wij willen zien niet mogelijk.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 09, 2009 8:51 pm

Giacomo Puccini schreef:De manier van trainen door Van Basten wordt onheus onder vuur genomen. Men gaat voorbij aan het gegeven dat de selectie niet in evenwicht is. Deels zijn de vele blessures hiervan oorzaak maar deels moet het ook worden opgelost door slagvaardig aankoopbeleid de komende maanden. Anders blijft het aanmodderen en is het voetbal dat wij willen zien niet mogelijk.
Wat is dat nou weer? Van Basten heeft zelf deze groep samengesteld. En er liefst 34 miljoen tegenaan gegooid. Gaan we dat nog eens dunnetjes overdoen?

Zie jij dan spelpatronen? Je weet wel, iets van een systeem, een idee? Iets van, ik durf het haast niet te zeggen, positiespel? :blush.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » ma mar 09, 2009 9:20 pm

joey schreef:Wat is dat nou weer? Van Basten heeft zelf deze groep samengesteld. En er liefst 34 miljoen tegenaan gegooid. Gaan we dat nog eens dunnetjes overdoen?
Nee. De 26 miljoen die voor Huntelaar zijn gecashd moeten meer dan voldoende zijn. 3 Posities versterken en je team is compleet. Denk dat Van Basten een noodzakelijke inhaalslag heeft gemaakt met Wielaert, Oleguer, Aissati en Sulejmani. Toch staan er op dit moment nog koekenbakkers op cruciale posities, in de as van het veld. Daar moet Blind wat aan doen.

Weg: Sno (te slecht), Schilder (te slecht), Kennedy (te slecht), Silva (ontevreden), Leonardo (ontevreden & te slecht als basisspeler)

Erbij: een spits (topprioriteit, de belangrijkste schakel in je 11-tal!)
minimaal een back
een centrale verdediger

Ben er voor het gemak vanuit gegaan dat de blessuregolf aan middenvelders zoals dit seizoen niet nog een keer zal voorkomen. Met het beschikbare materiaal, mits fit, is een uitstekende middenlinie te formeren.

Hopelijk gaat er ook weer eens wat doorbreken vanuit de opleiding, een vleugelaanvaller bijvoorbeeld. Anders zul je ook een vervanger moeten halen voor Leonardo en Kennedy.

Hou je de rest bijelkaar dan kun je eindelijk gaan werken aan een goed voetballend geheel. Dit seizoen missen we daarvoor kwaliteit op sleutelposities. Jongens als Anita, Schilder, Leonardo, Lindgren, Kennedy en Sno maken te veel minuten, dat zou iedere trainer opbreken. En ondanks de kwantitatief brede selectie heeft Van Basten het amper voor het kiezen. Meestal zijn er bijvoorbeeld 8 of 3 fitte middenvelers, het zit er nooit tussenin. Zelfde geldt voor de aanval.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 09, 2009 9:30 pm

O, dus je vindt Cvitanich een koekenbakker?

Ik ben er faliekant tegen om Van Basten weer een hoop spelers te laten halen. Hij heeft zijn kans gehad. Wat mij betreft mag hij alleen spelers vervangen. We moeten oppassen dat we straks niet met een lege kas zitten als Van Basten opstapt (of wordt ontslagen).
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma mar 09, 2009 9:36 pm

Precies, joey. 2 verdedigers, 1 Sno, 1 aanvallende middenvelder, 1 balafbakker, 1 spits en 1 buitenspeler. Dat vind ik een aardige oogst, hoor. Hij heeft zijn kans gehad en mag er nu een geheel van smeden. Misschien nog een aanvallende versterking erbij en dan mag hij weer.

Gebruikersavatar
Giacomo Puccini
Berichten: 7545
Lid geworden op: di mar 07, 2006 10:28 pm

Bericht door Giacomo Puccini » ma mar 09, 2009 9:47 pm

joey schreef:O, dus je vindt Cvitanich een koekenbakker?

Ik ben er faliekant tegen om Van Basten weer een hoop spelers te laten halen. Hij heeft zijn kans gehad. Wat mij betreft mag hij alleen spelers vervangen. We moeten oppassen dat we straks niet met een lege kas zitten als Van Basten opstapt (of wordt ontslagen).
Het probleem met Dario is dat hij fit was toen Huntelaar speelde en geblesseerd raakte toen hij zijn kans kreeg. Kunnen Dario en van Basten niets aan doen waarschijnlijk, maar het is wel een excuus. Nee, ik vind onze Argentijnse vriend geen koekenbakker. Maar ben ook nog niet van hem overtuigd. Ik hou het voorlopig op een ideale 12e man, niet een aanvalsleider. Laat me graag positief verrassen de komende weken maar desondanks is 1 spits te weinig. Huntelaar moet nog worden vervangen. Ik zou Van Basten en Blind de middelen willen geven om een klasbak te halen, niet iemand die in de pikorde achter Dario komt te staan.

Doorgaan met dit spelersmateriaal is stilstand en dus achteruitgang. Door blijven selecteren! De spelers die ik heb genoemd gaan weg en daar moeten versterkingen voor in de plaats komen, niet nog meer opvulmateriaal want dan kun je die koekenbakkers net zo goed houden. En van mij hoeft dat echt niet bakken met geld te kosten maar de praktijk leert dat clubs als Ajax altijd de hoofdprijs betalen, zelfs voor talentvolle spelers die nog niks hebben bewezen. Dus als het geld moet kosten, dan moet het maar.
Ajax!

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 09, 2009 9:51 pm

Een klasbak? Dat moest Cvitanich zijn, GP. Die heeft flink wat geld gekost. Teveel om hem op de bank te zetten.
Je laat dus twee personen veel geld uitgeven in een poging een goede spits te halen, terwijl het de vorige keer (blijkbaar?) niet gelukt is. Rara...

Overigens, doorgaan met deze TRAINER is stilstand, dus achteruitgang. Of zelfs meteen achteruitgang.

Ajax gaat gewoon weer voor de hype, zoals altijd als Danny B. in de buurt is. In de winter Elia en nu volgen ze, niet als twintig andere clubs, Honda van VVV, zegt Derksen net. Dáárom betaalt Ajax de hoofdprijs: vanwege een gebrek aan inventiviteit.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma mar 09, 2009 9:53 pm

Honda? Als opvolger van Aissati ofzo? :smallgrin.gif:

Mr. Ajax
Berichten: 14431
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 3:32 pm

Bericht door Mr. Ajax » ma mar 09, 2009 10:00 pm

Vind je Aissati alleen genoeg dan, Peter? Die heeft dit seizoen iets van anderhalve wedstrijd gespeeld.
- Je bent net zolang gestoord tot je een genie bent -

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » ma mar 09, 2009 10:00 pm

joey schreef: Dáárom betaalt Ajax de hoofdprijs: vanwege een gebrek aan inventiviteit.
Tuyp was inventief. :hypocrite.gif:

Ik zou niet direct alles geloven wat in de media verschijnt.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma mar 09, 2009 10:01 pm

Ach, het past wel in het beeld. Die Honda wordt nogal opgehemeld de laatste tijd. Dan is Ajax er als de invalide kippen bij.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 47855
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » ma mar 09, 2009 10:06 pm

Mr. Ajax schreef:Vind je Aissati alleen genoeg dan, Peter? Die heeft dit seizoen iets van anderhalve wedstrijd gespeeld.
We hebben in de jeugd nog Sarpong en de Jong spelen of mogen die weg? Verder hebben we toch interesse in Elia? Gaat Sulejmani dan op de bank of zou hij dan toch op '10' te spelen? Wie weet en dan zou Honda dus voor rechterkant gehaald worden. Anita, Enoh, Gabri en de Jong hebben we daar ook voor.

Plaats reactie