Ajax-Volendam 22-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di feb 24, 2009 9:16 am

Omdat HtC een obetrouwbare gluiperd bleek te zijn en dat bij Van Basten niet het geval is?

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 9:26 am

999 schreef: Vanwaar die omschakeling in denken ?, zo lang was HTC ook geen trainer toen je dat riep, en slechter onder HTC was het ook niet ...
Het antwoord op die vraag heb ik al gegeven. Je kunt niet eindeloos in hetzelfde kringetje rond blijven draaien. En de vicieuze cirkel wordt niet doorbroken met weer een nieuwe trainer. Het probleem zit dieper.

De verwachtingen liggen bij Ajax niet alleen hoog, maar ook meteen... Ik heb geen idee meer wat ik van Ten Cate heb gezegd, maar in ieder geval zet ik, bij mezelf, een streep onder het richten van snelle kritiek op een trainer. Ajax schiet daar niks mee op. Ik zie liever dat Ajax vanaf de grond weer opgebouwd wordt op een manier dat er wat staat. Niet met pleistertjes die iedereen even stil houden, voordat het hele gelazer weer opnieuw begint, maar in alle rust en met de steun voor een trainer, zodat die rustig zijn werk kan doen.

Op van Basten word nu afgegeven alsof hij er niets van kan. Maar wat was het leuk deze zomer. Uitslagen:
Nederland - Italie 3-0
Nederland -Frankrijk 4-1
Nederland -Roemenie 2-0 (B team)
Nederland - Rusland 1-1 (1-3 nv)

Hij kan er niks van? Op welke planeet leven Ajax-supporters dan?

Was Hiddink beter als coach van Rusland? Ja.
Heeft Ajax recht op de allerbeste coach? Nee. Zo iemand zou helemaal gestoord zijn om zich in deze situatie te plaatsen.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di feb 24, 2009 9:48 am

Monkey Tonk schreef:Het antwoord op die vraag heb ik al gegeven. Je kunt niet eindeloos in hetzelfde kringetje rond blijven draaien. En de vicieuze cirkel wordt niet doorbroken met weer een nieuwe trainer. Het probleem zit dieper.
Ik denk dat het probleem dieper zat. Ajax heeft jarenlang een clubstructuur gehad waarmee niet te werken viel: onduidelijke functies, allerlei mensen die de zaak konden blokkeren en zich met het eerste elftal mochten bemoeien, etc. In die clubstructuur had zelfs een wereldtopper het niet gered.

Nu is de structuur in orde en zit het probleem dus niet meer 'diep'. Er moet nu gewoon een vakman worden aangesteld. Iemand die manager is, en niet alleen trainer. Laat staan een beginnen en tamelijk slechte trainer.

Als je nu een man met een echte managersvisie aanstelt, ga je volgens mij de goede kant op. Mijn rijtje favorieten is bekend.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Jesse
Berichten: 17713
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 7:36 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Jesse » di feb 24, 2009 9:53 am

En een Rijkaard, Ko?
"Well, maybe Bob Dylan was wrong. Maybe you do have to be a weatherman to know which way the wind blows."

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 24, 2009 9:59 am

Wie stonden er in jouw rijtje, Ko? Van Gaal, Van Gaal en Van Gaal?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 10:51 am

Enganche schreef:Ja, geweldig al die Scandinaviërs. Ga maar na hoeveel van die toppers er presteren op Champions League niveau. Ik zal je alvast een hint geven: het zijn er heel weinig.
Ik doelde op spelers die van nature bij Ajax passen. Arnesen, Lerby, Petterson, Litmanen, Zlatan is een mooi rijtje voor de noorderlingen.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 11:02 am

Kowalczyk schreef:
Monkey Tonk schreef:Het antwoord op die vraag heb ik al gegeven. Je kunt niet eindeloos in hetzelfde kringetje rond blijven draaien. En de vicieuze cirkel wordt niet doorbroken met weer een nieuwe trainer. Het probleem zit dieper.
Ik denk dat het probleem dieper zat. Ajax heeft jarenlang een clubstructuur gehad waarmee niet te werken viel: onduidelijke functies, allerlei mensen die de zaak konden blokkeren en zich met het eerste elftal mochten bemoeien, etc. In die clubstructuur had zelfs een wereldtopper het niet gered.

Nu is de structuur in orde en zit het probleem dus niet meer 'diep'. Er moet nu gewoon een vakman worden aangesteld. Iemand die manager is, en niet alleen trainer. Laat staan een beginnen en tamelijk slechte trainer.

Als je nu een man met een echte managersvisie aanstelt, ga je volgens mij de goede kant op. Mijn rijtje favorieten is bekend.

K.
Heb je column net gelezen en ben het er wel mee eens. Ik had het in principe over de positie van coach, maar vergat dat van Basten bij Ajax veel meer is dan alleen coach. Maar je zegt ook dat de structuur bij Ajax nu wel in orde is, en dan was dus de eerste grote beslissing van de nieuwe structuur om alle teugels aan Marco over te dragen. Over visie gesproken? Bij mij roept dit niet meteen het grootste vertrouwen op in de nieuwe structuur. De bedoeling was goed, de uitvoering minder. Ongeveer zoals op het veld.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op di feb 24, 2009 11:09 am, 1 keer totaal gewijzigd.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di feb 24, 2009 11:06 am

Monkey Tonk schreef: Ja? Kunnen jullie mij uitleggen wat er gebeurt is in de winterstop? Is het ook van Basten's fout dat de spelers als een stelletje dweilen aan de streep verschijnen en in een week of twee de kans op een kampioenschap weggeven?
Ja vind van wel.. uiteindelijk is een coach verantwoordelijk voor wat er op het veld gebeurd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 24, 2009 11:10 am

Ik dacht dat er zo goed getraind was in de winterstop?

Van Basten is verantwoordelijk, het is zíjn groep. Simpel.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 11:15 am

brigade zuid schreef:
Monkey Tonk schreef: Ja? Kunnen jullie mij uitleggen wat er gebeurt is in de winterstop? Is het ook van Basten's fout dat de spelers als een stelletje dweilen aan de streep verschijnen en in een week of twee de kans op een kampioenschap weggeven?
Ja vind van wel.. uiteindelijk is een coach verantwoordelijk voor wat er op het veld gebeurd.
Kan aan mij liggen, maar ik verwacht dat spelers scherp aan de tweede seizoenshelft beginnen. Als dat niet zo is, dan zijn ze er waarschijnlijk niet genoeg mee bezig.

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » di feb 24, 2009 11:16 am

Een trainer moet er voor zorgen dat de spelers scherp op het veld staan.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di feb 24, 2009 12:19 pm

Monkey Tonk schreef:
999 schreef: Vanwaar die omschakeling in denken ?, zo lang was HTC ook geen trainer toen je dat riep, en slechter onder HTC was het ook niet ...
Het antwoord op die vraag heb ik al gegeven. Je kunt niet eindeloos in hetzelfde kringetje rond blijven draaien. En de vicieuze cirkel wordt niet doorbroken met weer een nieuwe trainer. Het probleem zit dieper.

De verwachtingen liggen bij Ajax niet alleen hoog, maar ook meteen... Ik heb geen idee meer wat ik van Ten Cate heb gezegd, maar in ieder geval zet ik, bij mezelf, een streep onder het richten van snelle kritiek op een trainer. Ajax schiet daar niks mee op. Ik zie liever dat Ajax vanaf de grond weer opgebouwd wordt op een manier dat er wat staat. Niet met pleistertjes die iedereen even stil houden, voordat het hele gelazer weer opnieuw begint, maar in alle rust en met de steun voor een trainer, zodat die rustig zijn werk kan doen.

Op van Basten word nu afgegeven alsof hij er niets van kan. Maar wat was het leuk deze zomer. Uitslagen:
Nederland - Italie 3-0
Nederland -Frankrijk 4-1
Nederland -Roemenie 2-0 (B team)
Nederland - Rusland 1-1 (1-3 nv)

Hij kan er niks van? Op welke planeet leven Ajax-supporters dan?

Was Hiddink beter als coach van Rusland? Ja.
Heeft Ajax recht op de allerbeste coach? Nee. Zo iemand zou helemaal gestoord zijn om zich in deze situatie te plaatsen.
Tja, als je zo begint.Je eist de kop van HTC een jaar eerder, dezelfde HTC die nu met Panathinaikos bij de laatste zestien zit van de CL.Ik bedoel beetje warrig allemaal.

Volgens mij moet je een trainer beoordelen op ie NU laat zien aan trainers kwaliteiten ( in at in alle facetten van, dus inkoop, verkoop enz. en niet zoals bij het NLD Elftal waar MVB bijna 40o spelers heeft uitgeprooberd om te zien of het kwartje wil vallen ) beoordelen.MVB is verantwoordelijk voor deze groep, het is zijn selectie en daar hoort dus ook bij dat je als trainer ZIET wat er aan schort in het begin van het seizoen.

Daar hoort dus ook bij dat je de juiste mensen aantrekt ( of juist niet waar door het collectief beter gaat worden enz. enz. enz.Dat is visie, kijk hebben op het spelleke, en dat is niet als een slachter te pas en te onpas stukken vlees weg snijden terwijl je niet weet met welk stuk vlees je bezig bent.

En dat alles zie je dus niet terug na negen maanden MVB.Natuurlijk is een mening van laat het maar eens vijf jaar zo gaan ook een mening die men moet respecteren.Maar, en deze en andere vragen heb ik ook al eerder gesteld .. wanneer houdt het op MT ?.Wanneer mag er dan wel een streep door MVB gezet worden ?.Na weer 30 miljoen aankopen en het elftal staat nog steeds niet ?.Na weer een volgend seizoen waar in je geen " voetbal " dingetjes terug ziet in het AJAX spel enz. enz. enz. enz.Wanneer trek je dan de grens ?.Ik bedoel de verwachtingen van dat het volgend seizoen beter zal gaan zouden toch gebaseerd moeten zijn op wat je nu ( al/pas) te zien krijg aan de hand van MVB ..

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 12:34 pm

Nog even over het overleveren van alle teugels aan van Basten. Als ik het me goed herinner was de gedachte of verwachting dat op de achtergrond Cruijff zou advies geven. Dat zou verklaren waarom een beginnend coach zoveel verantwoordelijkheid buiten het coachen zelf werd gegeven. Van Basten deels als verlengstuk van Cruijff. Dat oorspronkelijke plaatje zag er lekker uit. En die zeepbel spatte snel uit elkaar. Ik vraag me af of de nieuwe organizatie bij Ajax dezelfde beslissing had genomen, met de afwezigheid van de grootadviseur.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di feb 24, 2009 12:38 pm

Volgens JC geeft ie nooit trainers advies .. tenminste dat heeft ie meerdere keren verteld in diverse sportprogramma's ..

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 12:41 pm

Nee, maar ik reageerde op wat Ko aanduidde, namelijk de verantwoordelijkheden van van Basten buiten het trainen zelf. En Cruijff's advies met betrekking tot de jeugdopleiding werd door van Basten meteen naast zich neergelegd. Weg ideale combinatie... En opeens een veel mindere constructie. Cruijff, die deze alomvattende positie al wel had ingevuld, had juist de op dit gebied totaal onervaren Marco de weg kunnen wijzen.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op di feb 24, 2009 12:45 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di feb 24, 2009 12:44 pm

Monkey Tonk schreef:Nee, maar ik reageerde op wat Ko aanduidde, namelijk de verantwoordelijkheden van van Basten buiten het trainen zelf. En Cruijff's advies met betrekking tot de jeugdopleiding werd door van Basten meteen naast zich neergelegd. Weg ideale combinatie... En opeens een veel mindere constructie.
Sorry hoor, maar de rol van JC aangaande wat MVB nu laat zien is er volgens mij niet.Maar misschien bedoelde je dat niet.

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » di feb 24, 2009 12:47 pm

Toen van Basten Cruijff's eerst beste advies naast zich neerlegde, wuifde Johan met het bekende handje. Tenminste, zo staat het me bij.

Ik vraag me dus af in hoeverre de gedachte dat Cruijff Marco op de moeilijke punten zou begeleiden het nieuw gestructureerde bestuur heeft beinvloed. Want, zoals Ko in zijn artikel aangaf, is het wat vreemd dat een onervaren manager zoveel veranwoordelijkeheid toevertrouwd wordt.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » di feb 24, 2009 12:57 pm

joey schreef:Wie stonden er in jouw rijtje, Ko? Van Gaal, Van Gaal en Van Gaal?
Louis van Gaal, Co Adriaanse, Guus Hiddink, Jose Mourinho en voor mijn part een man als Foppe de Haan (waarvan iedereen maar automatisch roept dat hij 'niet geschikt' zou zijn voor Ajax, maar ik zie werkelijk geen enkele reden waarom dat zo zou zijn).

K.
Still alive...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 24, 2009 1:03 pm

Neuh, hij zou het allicht beter doen dan Van Basten, want hij maakt niet meer al die beginnersfouten.
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 24, 2009 1:04 pm

Kowalczyk schreef:
joey schreef:Wie stonden er in jouw rijtje, Ko? Van Gaal, Van Gaal en Van Gaal?
Louis van Gaal, Co Adriaanse, Guus Hiddink, Jose Mourinho en voor mijn part een man als Foppe de Haan (waarvan iedereen maar automatisch roept dat hij 'niet geschikt' zou zijn voor Ajax, maar ik zie werkelijk geen enkele reden waarom dat zo zou zijn).

K.
Van Gaal, Mourinho en Hiddink zijn van een andere orde dan Adriaanse en staan buiten kijf, maar met name Hiddink en Mourinho waren onhaalbaar.

De Haan vind ik een achterbakse oude boer én een overschatte trainer.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » di feb 24, 2009 1:05 pm

Monkey Tonk schreef:Toen van Basten Cruijff's eerst beste advies naast zich neerlegde, wuifde Johan met het bekende handje. Tenminste, zo staat het me bij.

Ik vraag me dus af in hoeverre de gedachte dat Cruijff Marco op de moeilijke punten zou begeleiden het nieuw gestructureerde bestuur heeft beinvloed. Want, zoals Ko in zijn artikel aangaf, is het wat vreemd dat een onervaren manager zoveel veranwoordelijkeheid toevertrouwd wordt.
Volgens staat nergens en is nergens bekend dat JC MVB op trainers gebied of wat dan ook zou gaan begeleiden.Het enige wat JC zou gaan doen, volgens mij, is het mes zetten in de jeugdopleiding ( vn. de vrienden van MVB eruit gooien ).Volgens mij was vanaf minuut één bekend dat NVB het alleenrecht en alles alleen zou gaan doen.

Ik denk dat Marco dat gewoon geeist heeft in zijn beslissing om trainer te worden bij dit AJAX, ik doe het op de MVB manier en anders doe ik het niet.Net zoals ie er perse op stond dat Van het Schip en Witsche zijn asistenten zouden worden.Ook daar had een nee totresultaat gehad dat MVB geen trainer van AJAX zou zijn geworden, tenminste zo ervaarde ik de uitspraken en wat er zoal te lezen was in die tijd toen men aan de onderhandel tafel zat.
Laatst gewijzigd door 999 op di feb 24, 2009 1:12 pm, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » di feb 24, 2009 1:07 pm

Kowalczyk schreef:
joey schreef:Wie stonden er in jouw rijtje, Ko? Van Gaal, Van Gaal en Van Gaal?
Louis van Gaal, Co Adriaanse, Guus Hiddink, Jose Mourinho en voor mijn part een man als Foppe de Haan (waarvan iedereen maar automatisch roept dat hij 'niet geschikt' zou zijn voor Ajax, maar ik zie werkelijk geen enkele reden waarom dat zo zou zijn).

K.
De Haan was toch die trainer die toen zijn werk eropzat nog ff zijn halve selectie publiekelijk afslachtte?
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 24, 2009 3:19 pm

Precies, Beloki. Als we Van Basten verwijten dat hij na de wedstrijd nog redelijk in the heat of the moment zich teveel distantiëert van zijn groep, dan is De Haan al helemaal te ver gegaan. Dat was echt een vooropgezet plan om z'n straatje compleet schoon te vegen.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di feb 24, 2009 3:28 pm

Daar ben ik het mee eens. Dat was fout van Foppe de Haan.

Maar jij vindt dus ook dat Van Basten afgelopen zondag te ver ging, toen hij probeerde zijn straatje schoon te vegen, Enganche?
Het stinkt aan alle kanten!

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di feb 24, 2009 3:32 pm

Natuurlijk. Niet per se om wat hij zegt -want dat is wanneer je het als incident bekijkt niet zo schokkend-, maar vooral omdat het volgens mij al de derde keer is dat hij zich zo distantiëert van z'n ploeg. Daar zet je kwaad bloed mee.

Wat ik alleen wilde zeggen is dat het in het geval van De Haan nog een graadje erger was. Die heeft gewoon twintig journalisten zelf opgebeld om z'n straatje schoon te kunnen vegen. Dat vind ik in zekere zin nog achterbaks ook, terwijl wat Van Basten doet eerder dom/arrogant te noemen is.

Plaats reactie