AJAX - Feyenoord 15-02-2009

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » zo feb 15, 2009 9:56 pm

Twee verschillende helften.

De eerste demonstreerde dat Ajax niet de kwaliteiten heeft om vanuit balbezit te tegenstander vast te zetten. Er loopt niemand met een goede pass. Diep, steek, one-touch, het zit er niet in. Tikkie breed wel.

De tweede helft was meer Marco's voetbal. Aanvallers kunnen over het algemeen beter voetballen dan verdedigers. Dus hou het veld lang, sla het liefst het middenveld over, en laat de aanvallers het op individuele kwaliteit beslissen. Tegen het prutzooitje achterin bij F'noord leverde dit de ene na de andere kans op.
Laatst gewijzigd door Monkey Tonk op zo feb 15, 2009 9:58 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 15, 2009 9:58 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Vedette-10- schreef:
LucaS schreef:Dat is dan ook niet gebeurd
Wel, tenminste volgens www.ajax.nl. Viel me op dat Suarez en Leonardo alleen voorin stonden, alleen toen wist ik nog niet welke wissel plaatsgevonden had.
Hebben jullie allebei de wedstrijd niet gezien of zo? Kennedy eruit, Schilder erin. Vlak voor de rode kaart.

Was blij met de overwinning, maar de euforie is natuurlijk snel getemperd door het inmiddels weer teruggekeerde chagrijnige stemmetje in mijn achterhoofd: 1 punt uit 4 wedstrijden. Allemaal mosterd na de maaltijd, tuurlijk. Maar ik moet nog steeds wennen aan het feit dat we, uitrgaande van de situatie na de winterstop, op 1 puntje van AZ hadden kunnen, nee, moéten staan. Zal nog enige tijd nodig hebben, vrees ik.

Enfin. Dan maar zien dat we tweede worden. Op naar de wedstrijd tegen Volendam...
Ach, zelfs het AJAX counteren zat weinig idee achter, boem de bal op Suarez .. en dan verwacht je een plan, een voetbalplan om die counter optimaal te benutten.Niks van dat alles, Suarez blijft volharden in eenmans akties.En de keren dat er dan eens iemand vrij staat gaat men toch voor eigen succes.Ook over deze situaties kun je gewoon afspraken maken wie, hoe en wat er moet gebeuren ..

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo feb 15, 2009 10:02 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Vedette-10- schreef:
LucaS schreef:Dat is dan ook niet gebeurd
Wel, tenminste volgens www.ajax.nl. Viel me op dat Suarez en Leonardo alleen voorin stonden, alleen toen wist ik nog niet welke wissel plaatsgevonden had.
Hebben jullie allebei de wedstrijd niet gezien of zo? Kennedy eruit, Schilder erin. Vlak voor de rode kaart.
Hoe kom je er dan bij dat ik het niet gezien zou hebben? Vedette verkoopt flauwekul, dus ik wijs hem erop dat die wissel niet plaatsvond na de rode kaart en ook niet toen het al 2-0 stond
I think I lost my fucking headache

Vedette-10-
Berichten: 4700
Lid geworden op: do aug 14, 2008 9:21 pm

Bericht door Vedette-10- » zo feb 15, 2009 10:03 pm

Afspraken maken :drecul.gif:

In het veld gaat het om het beslissingen op het moment en samen het slim uitspelen. Maar je kan nooit zoiets theoretiseren, je moet handigheid erin krijgen en dat kan door goede tips waardoor het inzicht beter wordt.
Laatst gewijzigd door Vedette-10- op zo feb 15, 2009 10:06 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 15, 2009 10:04 pm

LucaS schreef:
Wie kent Cees de Wolf nog schreef:
Vedette-10- schreef: Wel, tenminste volgens www.ajax.nl. Viel me op dat Suarez en Leonardo alleen voorin stonden, alleen toen wist ik nog niet welke wissel plaatsgevonden had.
Hebben jullie allebei de wedstrijd niet gezien of zo? Kennedy eruit, Schilder erin. Vlak voor de rode kaart.
Hoe kom je er dan bij dat ik het niet gezien zou hebben? Vedette verkoopt flauwekul, dus ik wijs hem erop dat die wissel niet plaatsvond na de rode kaart en ook niet toen het al 2-0 stond
Ah, bedoelde je dat. Ik wist niet zeker of je wilde zeggen dat de wissel Kennedy-Schilder niet gebeurd was.
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

LucaS
Berichten: 53517
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo feb 15, 2009 10:06 pm

Vedette-10- schreef:Wel apart om Schilder te brengen voor Kennedy als je al met 2-0 voorstaat tegen 10 kakkerlakken.
Dit schreef Vedette, dus daarop reageerde ik met "dat is dan ook niet gebeurd". Maar het had inderdaad duijdelijker gekund
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 15, 2009 10:09 pm

En Vedette had het op de F-side natuurlijk drukker met andere dingen dan de wedstrijd bekijken... :smallgrin.gif:
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 15, 2009 10:10 pm

Vedette-10- schreef:Afspraken maken :drecul.gif:

In het veld gaat het om het beslissingen op het moment en samen het slim uitspelen. Maar je kan nooit zoiets theoretiseren, je moet handigheid erin krijgen en dat kan door goede tips waardoor het inzicht beter wordt.
Lees jij eigenlijk wel eens wat voor gelul je schrijft ?.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 15, 2009 10:12 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:En Vedette had het op de F-side natuurlijk drukker met andere dingen dan de wedstrijd bekijken... :smallgrin.gif:
Waar mee dan ?.

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 15, 2009 10:14 pm

De Tifo-actie! De ontsteking van het vuurwerk! Liedjes verzinnen! De kakkies aan de andere kant van het stadion indringend aanstaren! You name it!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 15, 2009 10:16 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:De Tifo-actie! De ontsteking van het vuurwerk! Liedjes verzinnen! De kakkies aan de andere kant van het stadion indringend aanstaren! You name it!
Hij kan zelf zijn broek niet eens omhoog trekken ...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo feb 15, 2009 10:17 pm

Precies! Nog een reden waarom ie nét die wissel mist! En dacht dat we toen al tegen 10 man speelden! En al op 2-0 stonden!
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

Gebruikersavatar
999
Berichten: 58583
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo feb 15, 2009 10:17 pm

Wie kent Cees de Wolf nog schreef:Precies! Nog een reden waarom ie nét die wissel mist! En dacht dat we toen al tegen 10 man speelden! En al op 2-0 stonden!
:smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Duke
Site Admin & AT EC 2016 winner
Berichten: 33768
Lid geworden op: ma apr 19, 2004 10:09 am

Bericht door Duke » zo feb 15, 2009 10:35 pm

Voetbalklassieker roept medelijden op

EREDIVISIE, Van onze verslaggever Charles Bromet
gepubliceerd op 15 februari 2009 21:58, bijgewerkt op 15 februari 2009 22:03

AMSTERDAM - Het totale verval van Feyenoord, de bijna onherkenbare grootmacht van voorheen, werd zondag in de Arena misschien nog wel het beste geïllustreerd door het spel van Karim El Ahmadi. De begaafde middenvelder die zichzelf verloor in uitzichtloze dribbels en talrijk balverlies was geen schim van zichzelf.

‘Het doet pijn dat we eigenlijk niet aan voetballen zijn toegekomen’, was het veelzeggende commentaar van de speler na de nog bescheiden uitgevallen nederlaag in de klassieker tegen Ajax (2-0). Veel pijnlijker dan de elfde competitienederlaag in 23 speelronden was het gezichtsverlies van de nummer 12 van de eredivisie.

Het spel van Feyenoord riep namelijk een diep gevoel van medelijden op. Want waar waren ze nu helemaal mee bezig, de verwarde voetballers van interim-coach Vlemmings? Er was bijvoorbeeld geen enkele speler die erin slaagde de rust te bewaren in balbezit.

Tiendalli was een parodie op een vleugelverdediger, met zijn ondoordachte defensieve ingrepen en zijn lachwekkende aanvallende acties waar de onbeholpenheid vanaf sprong. Het is alsof hij het Pascal Bosschaart-traject aflegt, oftewel: hoe word je van een veelbelovende back bij FC Utrecht in Rotterdam-Zuid in recordtempo een radeloze voetballer bij wie van alles en nog wat misgaat.

De jongelingen Wijnaldum, Fer, Leerdam en Biseswar bleven dribbelen zonder een idee te hebben waarheen, en leden daardoor onnoemelijk veel balverlies.

Doelman Timmer oogde kwetsbaar bij vrijwel elke hoge bal. En spits Makaay liep negentig minuten vergeefs te wachten op een bruikbare pass.

En zo ging dus ook El Ahmadi kopje onder. In de voorbije twee seizoenen bij FC Twente was hij nog zo’n bedachtzame middenvelder die altijd het overzicht behield en een voortreffelijke verbindingsman was in het vlotte combinatiespel onder coach Fred Rutten.

Het zijn kwaliteiten die hem bij Feyenoord hebben verlaten, erkent hij ook zelf. ‘De manier waarop ik nu voetbal is totaal niet te vergelijken met mijn periode bij Twente. Ik denk dat iedereen wel ziet dat het qua niveau een enorm verschil is. Daarmee moet ik zelf omgaan en niet naar medespelers kijken.’

Doordat bij Feyenoord niemand de regie naar zich toetrok, was het heerlijk voetballen voor het eveneens met zichzelf worstelende Ajax, dat zich na een serie van vier wedstrijden zonder overwinning in een speeltuin moet hebben gewaand. Na nederlagen tegen FC Groningen, Heerenveen en Vitesse, en een gelijkspel tegen Heracles, was het bezoek van Feyenoord misschien wel het ideale medicijn voor herstel van het gebutste zelfvertrouwen.

Ook Ajax haalde overigens geen bijzonder hoog niveau, vooral niet in de eerste helft, maar het verweer was zó zwak dat een aaneenschakeling van kansen niet kon uitblijven. Wat dat betreft was het wonderlijk dat de tweede treffer, van Emanuelson, pas in blessuretijd viel.

Het was uiteindelijk een zege die niets zei over de ontwikkeling die Ajax doormaakt. Het was vooral een nuttige overwinning die de druk in Amsterdam na de laatste nederlaag in Arnhem, gevolgd door opgefokt gedrag van de aanhang en een schuldbewust verweer van coach Van Basten, voor even wegnam.

Het duel tegen Feyenoord werd opvallend genoeg opengebroken door de individuele acties van invaller Leonardo. De Braziliaan speelde zeker niet groots, maar zijn passeeracties waren in elk geval Tiendalli te machtig. Na 82 minuten werd de back met rood van het veld gestuurd, nadat een onnozele tackle op Leonardo zijn tweede gele kaart had opgeleverd.

Ajax was tot dat moment niet verder gekomen dan een doelpunt van verdediger Vermaelen, die vijf minuten na rust van dichtbij scoorde uit een vrije trap van de plotseling in de basisopstelling teruggekeerde Bakircioglu.

Dat was zo’n beetje de enige geslaagde actie van de aanvaller die vooral de aandacht trok met een potsierlijke misser. Nadat Suarez de bal in de 71ste minuut tegen de lat had gestift, produceerde Bakircioglu een afzwaaier van het soort dat je wel vaker ziet in de vierde klasse van het amateurvoetbal.

Maar goed, we waren dus nog altijd in de Arena waar ook Emanuelson (met een vrije trap), Anita (met een van richting veranderd schot) en opnieuw Suarez (met een door Timmer half verwerkte doelpoging) het aluminium troffen. Het leidde in het stadion tot veel oeh’s en ah’s, vooral van afschuw.

Toen Emanuelson in blessuretijd, op aangeven van Suarez, dan eindelijk 2-0 maakte, kon Van Basten weer eens met een positief gevoel in de buik nabeschouwen. Als Feyenoord-supporter kon je je bij dat doelpunt wel afvragen waarom Timmer in vredesnaam zo vroeg zijn doel had verlaten.

Maar dat was natuurlijk niet de voornaamste vraag waarmee het meegekomen legioen huiswaarts keerde.
www.volkskrant.nl
There is only one difference between a madman and me. I am not mad.

Salvador Dali

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo feb 15, 2009 10:39 pm

Ja, goed verslag van Charles Bromet. Helemaal mee eens.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Fenerbahce
Berichten: 2123
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 7:29 pm

Bericht door Fenerbahce » zo feb 15, 2009 10:54 pm

AT 2009 ... :smallgrin.gif:

Afbeelding


En voor diegenen die de "Muppet show" niet kennen.

---->

The Muppet Show
Before you judge someone, walk for three months in his shoes.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo feb 15, 2009 11:10 pm

Ik had vandaag medelijden met F. Dat is het ergste: medelijden.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » zo feb 15, 2009 11:57 pm

Ik vond Timmer goed kiepen. Hij keek iedere bal tegen het aluminium.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 16, 2009 12:02 am

Timmer was schuldig aan allebei de goals. Bij de eerste bleef hij staan terwijl hij eruit moest komen en bij de tweede kwam hij eruit terwijl hij moest blijven staan. Toegegeven, Timmer was niet de enige die in de fout ging, maar hij ging in de fout.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Monkey Tonk
Berichten: 9277
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 6:54 pm
Locatie: route 66

Bericht door Monkey Tonk » ma feb 16, 2009 12:42 am

Timmer ving nog wat ballen. Dat had ik van die andere F'noorders niet verwacht, als ze dat gemogen hadden.




;)

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » ma feb 16, 2009 1:54 am

Excuses aan de mensen die het storend vinden dat ik zoveel quote in m'n posts. Heb niet altijd de puf of tijd om uit mezelf een heel verhaal uit te tikken. Het reageren op anderen is meer mijn stijl. :blush.gif:
Marillion schreef:In het centrum misschien wel maar niet vanaf de vleugel. Hij heeft daar in verdedigende situaties soms geen idee wat hij moet doen. In de uitwedstrijd tegen Feyenoord had hij overigens ook al totaal geen vat op Biseswar. Ik hoop maar dat ze die videobeelden er nog even hebben bijgepakt om te kijken hoe het niet moet.
Ik had vandaag het idee dat dat wel is gebeurd. Vermaelen vond ik in de eerste helft zwak en Van der Wiel zal het op dit moment in z'n loopbaan vaker lastig krijgen tegen opportunistische, krachtige en explosieve tegenstanders, maar over de hele wedstrijd gezien ging het forechecken door onze backs toch vrij aardig. Dat was wel belangrijk in het voorkomen van kansen voor Feyenoord.
Peter schreef:Urby linkshalf. Snapt Marco het dan écht niet?
Vooraf had ik ook gezegd dat het niets zou worden (getuige zijn eerdere optredens als linkshalf op een driemansmiddenveld), maar als linkshalf op een driemansmiddenveld met de punt naar áchteren speelde Emanuelson weer erg sterk. Man of the match, wat mij betreft. Triest om te zien hoe hij een aantal keer in één keer snel en strak inspeelde, maar er door geen enkele medespeler gereageerd werd.
Trab schreef:Zeer matig Ajax weer. Ajax speelt met de punt naar achteren. Aangezien Feyenoord met 1 centrumspits speelt, moet 1 van de 2 centrale verdedigers bij balbezit doorschuiven. Lindgren kan de positie centraal achterin dan overnemen. Wat zie je echter? Wielaert en Oleguer durven beiden niet door te schuiven en spelen de bal alleen maar breed naar elkaar toe. Dan kom je nooit tot goed positiespel natuurlijk. Het enige gevaar ontstaat wanneer Wielaert de bal diep inspeelt op Suarez.
Wat voor de rest opvalt is hoe weinig intelligent sommige spelers zijn. Sulejmani, Urby, Suarez, ze weten gewoon niet wanneer ze het veld breed moeten maken of wanneer ze in de bal moeten komen. De enige intelligente speler is Kennedy, alleen komt die op rechts te weinig in het spel voor. En als hij eens een keer een goed loopactie maakt dan ziet Suarez hem voor weer over het hoofd..
Eens wat Kennedy betreft. Er is in de huidige situatie best wat voor te zeggen om hem op te stellen. Neemt natuurlijk niet weg dat Van Basten ten opzichte hem wel erg warrig is en dat Kennedy vandaag zeker geen goede wedstrijd speelde.

Verder een mooie analyse van de opbouw van achteruit. Wielaert moet een tweede opbouwer van achteruit zijn wanneer de tegenstander het toelaat om zo te spelen, maar vandaag gaf hij vooral de bal aan Oleguer en stond hij vervolgens hem te dirigeren. Wielaert durfde noch zelf op te komen, noch Oleguer een keer over te slaan en meteen de linker kant aan te spelen, noch de pass van achteruit gewoon uit stand strak in te spelen. Het enige dat een paar keer goed ging was de crossball, maar dat kan Vermaelen ook. Sowieso doet Wielaert me tot nu toe helaas heel veel aan Vermaelen denken. Maar dan iets wendbaarder en met wat meer inzicht met en zonder bal.
Arwin schreef:Suarez moet zijn kansen eens leren af te maken, dan was dit duel na een uur gespeeld geweest. Je weet gewoon al van tevoren dat Suarez geen doelpunt gaat maken als hij alleen op de keeper afgaat. Dat heeft al heel veel punten gekost dit seizoen (hij heeft ook punten gered met individuele klasse, maar dat is een andere discussie).
Helemaal mee eens. Suárez kan uit de meest bizarre hoeken en standen scoren, maar één op één met de keeper is hij toch wel zwak hoor. Zo'n stiftbal bij een 1-0 voorsprong mag natuurlijk nooit op dit niveau. Gewoon de bal simpel langs de keeper schuiven. Dan ga je daarna maar showboaten.
Jöhnk schreef:Ik denk dat Ajax dat best wil, maar Jaap zit liever op zijn boerderij.
Jaap gaat scouten voor een bevriende zaakwaarnemer.
Ajax Rules schreef:Suarez was weergaloos. En laat niemand zeggen dat hij niet in het centrum kan spelen. Het is zo knap hoe hij in balbezit komt, hoe een verdediger aan een kant houdt en zichzelf aan de andere kant aanbiedt...

Verder woon hij opvallend veel kopduels, en sleurde en trok hij erop los. Een soort Kuyt maar dan met een betere passeeractie.
In de eerste helft had ik het er nog met een vriend van me over hoe zwak hij wederom speelde met de rug naar de goal. In de tweede helft nam hij wat meer vrijheid, maar gebruikte hij ook z'n lichaam en armen stukken slimmer om zich van z'n tegenstander af te zetten en de bal af te schermen.

Gebruikersavatar
El Clavo
AT Toto winner 08/09
Berichten: 15396
Lid geworden op: do apr 29, 2004 6:42 pm
Locatie: Mijdrecht

Bericht door El Clavo » ma feb 16, 2009 8:32 am

brigade zuid schreef:
Pride of Amsterdam schreef:Nou dat betwijfel ik hoor. Op een gegeven moment werd het best massaal gezongen.
Ik zat in 422, schuin boven zuid1 dus en het was echt haast niet te verstaan daarvandaan.. maargoed ik heb voorheen ook op zuid1 gezeten en dan heb je zelf wel het idee dat het keihard doorkomt maar dat valt dus gewoon erg tegen.
Als je zelf op Zuid 1 gezeten hebt weet je dat de helft tegen de betonnen bak aan staat te schreeuwen. Ik krijg ook niks mee van 428 bijvoorbeeld. Ik denk dat Joey het wel gehoord heeft. Maakt mij verder ook niet zoveel uit, ik heb er smakelijk om gelachen.

En Daniel wat PoA al aangeeft, alsof er elke week een nieuw nummer op die melodie verzonnen wordt.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » ma feb 16, 2009 9:46 am

Ik hoorde het wel, maar ik verstond het niet, EC. Jammer genoeg ontbreekt de ondertiteling soms in het stadion. :wink.gif:
Zuidema schreef:Wat mij betreft gaat Marco nog even door met de punt naar achteren. Stond vrij goed ditmaal, lijkt toch meer geschikt voor de beschikbare spelers. Alhoewel het voetbal tot aan de 1-0 zwaar te wensen overliet.
Dat kwam toch ook omdat het niet goed stond? Aan wie moet een verdediger met deze opstelling de bal kwijt? De man in de punt naar achteren is Lindgren, die komt niet verder dan obligate balletjes terug en opzij. Urby en Gabri moeten de verbindingsmensen zijn, maar die lopen graag met de bal. Op die manier krijg je de bal nooit snel en accuraat bij de spitsen. Doordat het allemaal zo lang duurt, is de kans op verkeerde passes bovendien groter.
Het probleem in de eerste helft, hoorde ik MvB zeggen, was dat de spitsen niets konden forceren. Nou, dat vond ik niet. Moeten die spitsen dan door vier tegenstanders heen? Er was nooit eens een goed opgebouwde, vloeiende aanval die de spitsen in een veelbelovende positie bracht. Dat het dan in de tweede helft met Leonardo toch nog lukte, kwam vooral door pijnlijk falen van de kant van F. Die Tiendalli deed iets wat totaal niet op verdedigen leek.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Deli
Berichten: 587
Lid geworden op: do dec 29, 2005 11:27 pm
Contacteer:

Bericht door Deli » ma feb 16, 2009 11:08 am

Goed, het merendeel is gezegd. Verschrikkelijke eerste helft en een veel betere tweede dankzij Leonardo die 1 keer in de zoveel tijd er zin in lijkt te hebben (hij lijkt ook ECHT bevrijd nu zijn transfer naar Pana rond is).

Verder was er van tegenstand natuurlijk nauwelijks sprake. Feyenoord mag blij zijn dat Volendam/Roda/de Graafschap zo slecht zijn anders was de nacompetitie een reeel scenario voor ze.

Goed, de wedstrijd tegen de aartsvijand is gewonnen...verder is het natuurlijk een seizoen van ....
Victory over oneself is the greatest of victories-Plato

Gebruikersavatar
Zuidema
Berichten: 11922
Lid geworden op: zo nov 09, 2003 1:35 am

Bericht door Zuidema » ma feb 16, 2009 11:13 am

joey schreef:
Zuidema schreef:Wat mij betreft gaat Marco nog even door met de punt naar achteren. Stond vrij goed ditmaal, lijkt toch meer geschikt voor de beschikbare spelers. Alhoewel het voetbal tot aan de 1-0 zwaar te wensen overliet.
Dat kwam toch ook omdat het niet goed stond? Aan wie moet een verdediger met deze opstelling de bal kwijt? De man in de punt naar achteren is Lindgren, die komt niet verder dan obligate balletjes terug en opzij. Urby en Gabri moeten de verbindingsmensen zijn, maar die lopen graag met de bal. Op die manier krijg je de bal nooit snel en accuraat bij de spitsen. Doordat het allemaal zo lang duurt, is de kans op verkeerde passes bovendien groter.

Ik zag geregeld dat de 2 centrumverdedigers 4 afspeelpunten voor zich hadden: Vd Wiel, Gabri, Lindgren en Vermaelen. Dus een bal niet kwijt kunnen is niet waar. Oleguers opbouwende kwaliteiten zijn inmiddels genoegzaam bekend, Wielaert vond ik onbegrijpelijk voorzichtig in zijn opbouw. Daar begint het dus al. Wat die jongens voor hen dan met een bal doen is inderdaad vraag 2. Maar alle 4 moeten capabel zijn tot een voortzetting naar voren. Zeker als er om hen heen goed positie wordt gekozen. Lindgren zie ik wat dat betreft wel graag vervangen worden door Vertonghen. Is veel sterker en gedurfder in opbouwend werk.

Al met al vind ik Ajax met de punt naar achteren een stuk solider. De backs concentreren zich met name op hun verdedigende werk en komen veel gedoseerder op, de halven kunnen gemakkelijker assisteren tussen aanval en verdediging (loopafstanden!), de opbouw is met Wielaert en Vertonghen daarvoor normaal gesproken in orde. Kunnen de linies nog wat compacter op mekaar spelen, dan zal de ondersteuning onderling alleen maar toenemen.

Natuurlijk, F. speelde ongelooflijk armetierig, maar Ajax stond zelf ook behoorlijk stevig, gaf vrijwel niets weg. Dat hebben we de afgelopen weken wel eens anders gezien. Ik geloof wel in dit systeem voor deze selectie. Er moet inderdaad nog erg veel verbeterd worden, zowel kollektief als individueel, maar dit vind ik qua organisatie zeker een goede basis om op voort te werken.
Het probleem in de eerste helft, hoorde ik MvB zeggen, was dat de spitsen niets konden forceren. Nou, dat vond ik niet. Moeten die spitsen dan door vier tegenstanders heen? Er was nooit eens een goed opgebouwde, vloeiende aanval die de spitsen in een veelbelovende positie bracht.
Het was sowieso tot de 1-0 op de vijandelijke helft een drama voorin wat passing en positiespel betreft. Lag niet aan het aantal mensen voorin, ik telde geregeld 2, 3 spelers rond de man in balbezit. Maar als je niet goed positie kiest, als de passing hopeloos is, als het bal aannemen ook al moeite kost en als onze individualisten nog geen omgevallen keukenstoel voorbijkomen, dan wordt het inderdaad een bar moeilijke zaak om voorin iets te forceren. Zal ook wel een kwestie van zelfvertrouwen zijn, na de 1-0 kwam Ajax eindelijk wat los en was de passing een stuk beter en op maat (natuurlijk ook mede door de ruimtes na het doelpunt).
Dat het dan in de tweede helft met Leonardo toch nog lukte, kwam vooral door pijnlijk falen van de kant van F. Die Tiendalli deed iets wat totaal niet op verdedigen leek.


Leonardo was inderdaad verrassend actief gistermiddag. Meer van zulke, alstublieft. Maar om alles ineens aan hem op te hangen, mwah. Hij kwam 6 minuten voor de mazzelige 1-0 (met dank aan Bahia) in het veld. Vanaf die 1-0 ging F. al meer naar voren en kwam er veel meer ruimte voor de heren voorin. Dat Leo en Suarez daar wel raad mee wisten, was mooi meegenomen. En Tiendalli? Tja, Suarez en Leo kwamen na de 1-0 beurtelings vrijwel voortdurend over links op, daar wordt op een gegeven moment elke verdediger horendol van.

Plaats reactie