RKC - Ajax
Dat zal best, maar dan ben je wel weer te laat.Daar is een rust in de wedstrijd voor, en ik heb niet het idee dat Htc die rust heeft aangegrepen om dit elftal wat in te peperen.joey schreef::DZuidema schreef:Mwah, dan hebben ze ook geen last van druk meer... Kan het zo 9 uit 3 worden, als ik het goed begrijp.joey schreef: Dingen roepen als: het kampioenschap is weg, werken averechts.
Misschien, dat zou best eens zo kunnen werken. Of ze drijven uit natuurlijk. ;)
Er zullen binnenskamers best harde woorden gevallen zijn.
Blij met de punten ...
Je bedoelt dat hij à la Karel Lotsy had moeten staan donderpreken? :D
Leo Beenhakker deed dat ooit, maar die werd door de spelers uitgelachen.
Ik heb zulke wedstrijden gezien onder Beenhakker, onder Cruijff, onder Van Gaal. Zulke wedstrijden zitten er tussen. Heel vervelend en onverklaarbaar.
Ik heb zulke wedstrijden gezien onder Beenhakker, onder Cruijff, onder Van Gaal. Zulke wedstrijden zitten er tussen. Heel vervelend en onverklaarbaar.
Het stinkt aan alle kanten!
Slap excuus ... ach, misschien zegt het wel weer iets over de kwaliteiten van deze trainer en een boel spelers ..joey schreef:Je bedoelt dat hij à la Karel Lotsy had moeten staan donderpreken? :D
Blij met de punten ...
Mwah, ik zie AZ niet elke week, maar ik heb de ploeg twee keer aan het werk gezien tegen Ajax en in beide wedstrijden was het positiespel van Ajax echt niet minder, eerder integendeel. In Alkmaar bracht AZ er met twaalf man tegen tien niets van terecht. Zeker omdat Ajax met een gestaffelde verdediging speelde? Dat gejubel over AZ vind ik zwaar overdreven. Is volgens mij eerder ingegeven door nostalgie dan door de realiteit. AZ is net zo wisselvallig als Ajax, dat blijkt ook uit de ranglijst. Een écht goede ploeg had allang en breed los gestaan.Zuidema schreef:En natuurlijk heeft Ajax ook een aantal goede wedstrijden gespeeld, maar ik sla het positiespel van AZ toch hoger aan.
Dat AZ in de resultaten ook wisselvallig is, ben ik met je eens. Vooral de score tegen de topclubs is frappant slecht. En ook dat AZ tegen Ajax met 11 of 12 er niets van bakte tegen 10. Daarvoor was het trouwens een gelijkopgaande pot met 2 aanvallend ingestelde ploegen. Natuurlijk is het ook niet ideaal bij AZ.joey schreef:Mwah, ik zie AZ niet elke week, maar ik heb de ploeg twee keer aan het werk gezien tegen Ajax en in beide wedstrijden was het positiespel van Ajax echt niet minder, eerder integendeel. In Alkmaar bracht AZ er met twaalf man tegen tien niets van terecht. Zeker omdat Ajax met een gestaffelde verdediging speelde? Dat gejubel over AZ vind ik zwaar overdreven. Is volgens mij eerder ingegeven door nostalgie dan door de realiteit. AZ is net zo wisselvallig als Ajax, dat blijkt ook uit de ranglijst. Een écht goede ploeg had allang en breed los gestaan.Zuidema schreef:En natuurlijk heeft Ajax ook een aantal goede wedstrijden gespeeld, maar ik sla het positiespel van AZ toch hoger aan.
Toch zie ik regelmatig bij AZ spelpatronen terugkomen, die ik bij Ajax mis. Het positie kiezen, aanbieden, gaten trekken, diep gaan, de keuzes daarin, timing en ritme, ik vind het vaak een stuk soepeler, bijna automatisch verlopen bij AZ. Meer afgestemd op elkaar. Het verraadt volgens mij ook talloze trainingen op positiespel. En dat kan je aan Van Gaal wel overlaten.
Overigens vond ik AZ het beste voetbal spelen onder Adriaanse. Lekker swingend aanvallend spel met goed teamwork/veldspel en het vernuft van Van Galen, Perez en Averladze voorin. Prachtig. Is dat misschien de nostalgie waar je op doelt? En meedoen met hypes? Ik? Bij voetbal?
Mee eens, als er dan nog wat te herstellen valt. Want zó als een stelletje zoutzakken een wedstrijd beginnen, duidt er al op dat de dagen daarvoor deze wedstrijd ook niet bij de spelers leefde, dat ze zich niets niemendal aan het opladen waren voor een topprestatie in de aanloop naar dit duel. Dan wordt corrigeren in de rust ook een hels karwei. Het kwaad is al eerder geschied.Voetske schreef:Dat zal best, maar dan ben je wel weer te laat.Daar is een rust in de wedstrijd voor, en ik heb niet het idee dat Htc die rust heeft aangegrepen om dit elftal wat in te peperen.joey schreef:
Er zullen binnenskamers best harde woorden gevallen zijn.
Als Ajax tegen een inspirerende tegenstander speelt, zijn ze vaak wel tot in de tenen gemotiveerd en zie je ook de kwaliteiten die deze selectie wel degelijk heeft. Als het een tussendoorklusje betreft moet je het allemaal nog maar afwachten. Ik heb Ajax dit seizoen geregeld ongelooflijk sloom en ongeconcentreerd zien starten. Dat ze nog wakker moesten worden of zoiets. Vaak komt dan later in de wedstrijd het heilige vuur nog wel naar boven drijven en wordt het gaspedaal alsnog ingedrukt, incidenteel ook helemaal niet. De pot tegen RKC was van dat laatste weer eens een schrijnend voorbeeld.
Natuurlijk blijven het mensen en dan kan er altijd wat misgaan, je kan een slechte dag hebben, maar niet scherp, geconcentreerd en met bezieling aan die klus van 90 minuten per week kunnen beginnen, vind ik werkelijk iets onbestaanbaars. Daarin hebben de spelers een grote verantwoordelijkheid, maar de coach ook. Heeft Ten Cate de afgelopen week nog meer gedaan met de spelers dan alleen maar te waarschuwen voor de tegenstander? Zit ie ze op te naaien? Maakt ie ze kwaad, pakt ie ze in hun eerzucht? Wat doet ie met spelers om ze klaar te stomen voor een wedstrijd, dat ze er vanaf minuut 1 vol ingaan? Ik vrees weinig, heel weinig.
- Monkey Tonk
Een professionale voetballer hoort iedere wedstrijd op scherp te staan. Krijg na RKC telkens beelden op het netvlies van Cruijff en van Dijk die de bal steeds snel uit het net visten terwijl ze een nietszeggend SVV met 8-0 oprolden.
Ze zagen zo'n wedstrijd niet als een makkie, maar als een gelegenheid om het eigen voetbal bij te slijpen. Het mes zat altijd tussen de tanden. Ze lieten geen kans voorbij gaan om beter te worden. Het resultaat is bekend.
Ik wordt niet goed van zo'n piepeltje als Sneijder. Het kan me niet schelen hoe goed hij kan voetballen. Die jongen heeft de Ajax mentaliteit niet. Zal hij nooit krijgen ook. Vanenburg was er niks bij.
Davids zie ik uiteraard wel zitten. Maar die is er nog te kort bij om een voortrekkersrol te spelen, denk ik.
Ze zagen zo'n wedstrijd niet als een makkie, maar als een gelegenheid om het eigen voetbal bij te slijpen. Het mes zat altijd tussen de tanden. Ze lieten geen kans voorbij gaan om beter te worden. Het resultaat is bekend.
Ik wordt niet goed van zo'n piepeltje als Sneijder. Het kan me niet schelen hoe goed hij kan voetballen. Die jongen heeft de Ajax mentaliteit niet. Zal hij nooit krijgen ook. Vanenburg was er niks bij.
Davids zie ik uiteraard wel zitten. Maar die is er nog te kort bij om een voortrekkersrol te spelen, denk ik.
Nee, ik doel op het feit dat veel Ajacieden in AZ het Ajax van weleer denken/hopen te zien. Vooralsnog zit AZ mijlenver van dat niveau. Wat ik wel vind, is dat de organisatie bij AZ beter staat/dat er gerichter gescout wordt dan bij Ajax. Maar dat is ook logisch, men is al een aantal jaren bezig op een bepaald niveau en bij Ajax beginnen we net.Zuidema schreef:Overigens vond ik AZ het beste voetbal spelen onder Adriaanse. Lekker swingend aanvallend spel met goed teamwork/veldspel en het vernuft van Van Galen, Perez en Averladze voorin. Prachtig. Is dat misschien de nostalgie waar je op doelt?
@Monkey Tonk: natuurlijk moet een topsporter altijd inzet tonen, etc. etc. Maar in de praktijk blijken topsporters ook te (kunnen) falen. Van jou had ik een genuanceerdere houding verwacht dan: mouwen opstropen en gaan met die banaan. Jij weet ook wel dat tegenover één Michael Phelps tien zwemmers staan die níet aan de verwachtingen (kunnen) voldoen. Hoe dat komt? De menselijke geest is een ingewikkeld ding.
Vergeet de scouts niet van Heerenveen die hebben al jaren de beste spitsen van de NL competitie gehaald en flink met winst verkocht. ;)joey schreef:Nee, ik doel op het feit dat veel Ajacieden in AZ het Ajax van weleer denken/hopen te zien. Vooralsnog zit AZ mijlenver van dat niveau. Wat ik wel vind, is dat de organisatie bij AZ beter staat/dat er gerichter gescout wordt dan bij Ajax. Maar dat is ook logisch, men is al een aantal jaren bezig op een bepaald niveau en bij Ajax beginnen we net.Zuidema schreef:Overigens vond ik AZ het beste voetbal spelen onder Adriaanse. Lekker swingend aanvallend spel met goed teamwork/veldspel en het vernuft van Van Galen, Perez en Averladze voorin. Prachtig. Is dat misschien de nostalgie waar je op doelt?
@Monkey Tonk: natuurlijk moet een topsporter altijd inzet tonen, etc. etc. Maar in de praktijk blijken topsporters ook te (kunnen) falen. Van jou had ik een genuanceerdere houding verwacht dan: mouwen opstropen en gaan met die banaan. Jij weet ook wel dat tegenover één Michael Phelps tien zwemmers staan die níet aan de verwachtingen (kunnen) voldoen. Hoe dat komt? De menselijke geest is een ingewikkeld ding.
Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik twijfelde of er bij Ajax een mooie rol weggelegd lag voor Babel. Het is geen typische spits voor Ajax (en dat gaat hij ook niet worden, vrees ik) en een echte buitenspeler is het ook niet. Het feit is wel dat Ajax in de competitie vaak omsingelingsvoetbal moet spelen. En daar heb je onzelfzuchtige spelers met een goede basistechniek voor nodig.Bertje schreef:Wat denk je zelf? Waarom kon je dan niet gewoon vertellen dat dit de reden is waarom je Babel wilt verpatsen toen ik er naar vroeg?
Ajax heeft ook genoeg wedstrijden gespeeld waarin het juist wel sterk terug kwam van een achterstand. Op het moment dat deze ploeg niets te verliezen heeft loopt het vaak een stuk beter.Voetske schreef:Verder vindt ik het veelzeggend dat dit alweer de zoveelste wedstrijd is waarin HtC het in(na) de rust niet voor elkaar krijgt om er in ieder geval wat beleving, gezonde agressie in te brengen en is het een gotspe dat hij een spelers als Babel tot de 85 minuut laat aanklooien ( al had gister het hele elftal gewisseld kunnen worden ).Doe iets als trainer, dit gaat over prijzen en heel veel geld .. dan mag en kun je niet apatisch als trainer tot en met de 85 minuut op de bank blijven zitten gapen ...
Alsof 4-4-2 spelen automatisch betekent dat je het niet voetballend wilt oplossen.Rishi schreef:Sowieso vond ik het een zwakke zet om niet met 433 te starten. Je speelt godverdomme tegen RKC. Dan mag je toch verwachten dat je het voetballend gewoon op kan lossen? Heitinga is een goede middenvelder als hij iemand kan dekken. Zodra hij de vrije man wordt, is het drie keer niks.
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
- Dr. Living Stoned
- Founding Father
Niet mee eens. Dominant betekent juist dat je jouw speelstijl oplegt. Als dat betekent dat jij vijf meter van het zestienmetergebied van de tegenstander wilt spelen dan zorg je dat je dat kunt.Thomas schreef:Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik twijfelde of er bij Ajax een mooie rol weggelegd lag voor Babel. Het is geen typische spits voor Ajax (en dat gaat hij ook niet worden, vrees ik) en een echte buitenspeler is het ook niet. Het feit is wel dat Ajax in de competitie vaak omsingelingsvoetbal moet spelen. En daar heb je onzelfzuchtige spelers met een goede basistechniek voor nodig.Bertje schreef:Wat denk je zelf? Waarom kon je dan niet gewoon vertellen dat dit de reden is waarom je Babel wilt verpatsen toen ik er naar vroeg?
Je kan het natuurlijk op twee manieren zien. Of je werkt met de spelers die je nu hebt aan een spelopvatting die de belangrijkste spelers het beste ligt. Of je probeert nieuwe spelers in te passen om op die manier de in jouw ogen ideale spelopvatting te kunnen hanteren.Bertje schreef:Niet mee eens. Dominant betekent juist dat je jouw speelstijl oplegt. Als dat betekent dat jij vijf meter van het zestienmetergebied van de tegenstander wilt spelen dan zorg je dat je dat kunt.Thomas schreef:Ik heb meerdere keren aangegeven dat ik twijfelde of er bij Ajax een mooie rol weggelegd lag voor Babel. Het is geen typische spits voor Ajax (en dat gaat hij ook niet worden, vrees ik) en een echte buitenspeler is het ook niet. Het feit is wel dat Ajax in de competitie vaak omsingelingsvoetbal moet spelen. En daar heb je onzelfzuchtige spelers met een goede basistechniek voor nodig.Bertje schreef:Wat denk je zelf? Waarom kon je dan niet gewoon vertellen dat dit de reden is waarom je Babel wilt verpatsen toen ik er naar vroeg?
Dat is één, ja. En volgens mij kun je de jeugdopleiding beter opdoeken als je niet de moeite wilt nemen met de spelers te werken, maar dat is nog niet eens mijn punt in mijn laatste post.
Jij doet het voor alsof de kleine ruimtes ons opgedrongen worden, maar dat kan nooit een goed uitgangspunt zijn. Dan ben je immers verre van dominant.
Jij doet het voor alsof de kleine ruimtes ons opgedrongen worden, maar dat kan nooit een goed uitgangspunt zijn. Dan ben je immers verre van dominant.
- Monkey Tonk
joey schreef:
Genuanceerd of ingewikkeld als er een kampioenschap op het spel staat?
:nooo:
Soms is het heel simpel.
Ajax probeert de tegenstander over het algemeen terug te drukken op eigen helft en veelvuldig in langdurig balbezit aanvallen op te zetten. Op die manier creëer je die kleine ruimtes dus ook zelf. Veel eerder dan wanneer je zoals PSV bij balverlies terugtrekt en dus veel ruimte voor je laat voor een tegenaanval.Bertje schreef:Dat is één, ja. En volgens mij kun je de jeugdopleiding beter opdoeken als je niet de moeite wilt nemen met de spelers te werken, maar dat is nog niet eens mijn punt in mijn laatste post.
Op dit moment, met dit Ajax, niet. Dat is nu juist het probleem.Bertje schreef:Wegdrukken en de ruimtes klein maken zijn twee totaal verschillende dingen.
Omdat vrijwel alle spelers op het veld (inclusief de buitenspelers, met een goede aanname) een uitstekende (basis)techniek hadden en als een soort robots de tactiek van Van Gaal blindelings uit konden voeren.Bertje schreef:Grote teams met de naam Ajax waren juist meester in het vinden van ruimte.