Werder Bremen-Ajax

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 15, 2007 9:29 pm

wimpey schreef: Ronald Koeman wilde in europese wedstrijden nog wel eens een buitenspeler opofferen om de offensieve dadendrang van een back van de tegenstander te beteugelen. V/D Meyde vs. Javier Zanetti bijv. Het 'tactisch brein achter de successen van Barcelona' was niet op dat idee gekomen. Al zou het natuurlijk ook van weinig respect voor 'raspaardje' Babel getuigen om hem achter Fritz aan te laten hollen. Babel is immers onmisbaar in de spits. :pukey:
'Raspaardje' Babel zal waarschijnlijk hogere ogen gooien op Duindigt dan op een voetbalveld. Wat een blind paard is dat zeg. En KJH maar op de bank.
Ben met Wimpey eens dat er gewoon met 3 spitsen gespeeld had moeten worden. Die Duitsers zijn niet gewend aan buitenspelers en hebben het daar altijd moeilijk mee. Nu konden die backs maar opkomen en moesten Babel en De Mul zich een ongeluk lopen. We hadden dan waarschijnlijk ook wel verloren, maar alles beter dan het catennacio van gisteren.

LucaS

Bericht door LucaS » do feb 15, 2007 9:47 pm

Azijnzeiker! ;)
I think I lost my fucking headache

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 15, 2007 10:08 pm

Rosenberg9 schreef:Azijnzeiker! ;)
Ajax is Ajax niet meer. Als ik AZ zie dan zie ik het oude Ajax van begin jaren negentig. Genua-uit, Torino-uit. Dat soort wedstrijden. Toen het nog een genot was om naar Ajax te kijken. Hoe kan het dat AZ, wat toch ook een compleet nieuw elftal heeft, zo leuk voetbalt en combineert en Ajax nu al jaren loopt te ploeteren? Waar zijn de een-tweetjes, de driehoekjes, doorkomende backs? Om moedeloos van te worden..

LucaS

Bericht door LucaS » do feb 15, 2007 10:10 pm

Ik ben het helemaal met je eens, Trab! Blijkbaar hebben we de laatste jaren de ene keer te maken met onwil (Koeman, ten Cate) en de andere keer met onmacht (Adriaanse, Blind)

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 15, 2007 10:28 pm

Rosenberg9 schreef:Ik ben het helemaal met je eens, Trab! Blijkbaar hebben we de laatste jaren de ene keer te maken met onwil (Koeman, ten Cate) en de andere keer met onmacht (Adriaanse, Blind)
Snap het echt niet meer. Waarom lukt het Adriaanse en Ten Cate wel om fantastisch voetbal te spelen bij andere clubs maar bij Ajax niet? Waarom komt Perez niet uit de verf bij Ajax en bij AZ wel? Waarom worden echte Ajax-spelers met techniek en voetbalintelligentie zoals Perez en Huntelaar op de bank gehouden?

Nihad

Bericht door Nihad » do feb 15, 2007 10:29 pm

Wat kunnen jullie overdrijven zeg. Ten Cate is pas sinds juli bezig.

Trouwens. Op Ajax-USA.com staan bij 15 Years Ago de eerste periode van van Gaal beschreven. Het voetbal was destrijds volgens de schrijver niet om aan te zien! :X
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

LucaS

Bericht door LucaS » do feb 15, 2007 10:33 pm

Het gaat mij om de intentie Nihad. Toen speelden we in ieder geval niet met 8 man achterin

@ Trab: Ik wou dat ik het wist! :sad:

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 15, 2007 10:44 pm

Peter schreef:Ik vind niet dat je deze nederlaag kan toeschrijven op het conto van HtC, maar je kan uiteraard wel je vraagtekens zetten bij deze selectie.
:yes:
Wij hebben werkelijk waar geen enkele breedte op sommige posities. We ontberen linksbacks (al jaren), centrale verdedigers en lopers op het middenveld. We hebben ze wel, maar het beperkt zich vaak tot één.
Inderdaad. En het probleem zit dieper. Veel spelers uit de jeugdopleiding schieten fysiek zwaar tekort. Vermaelen en Urby zijn lieverds, maar kleunen zij erin? Nee. Boularhouz, die kleunt erin, maar die is bij Ajax afgevoerd. Kan zeker geen hakjes geven. De middenvelders die de laatste jaren van De Toekomst zijn gekomen kunnen met een bal omgaan, de een iets beter dan de ander (al zit er geen Zidane bij), maar zonder bal schieten ze zwaar tekort. De tranen schoten me in de ogen toen ik Maduro gisteravond zag spelen, zo verschrikkelijk slap. Er zit geen power bij die jongens (Maduro en anderen), geen kracht, geen 'Laufpensum'. Geef ze een kegel, geef ze een duw, trek een sprint en ze zijn weg.

Gisteren zag je daarom weer dezelfde tekortkomingen die ons al jaren parten speelt. De schuld van HtC? Welnee, want Danny Blind had met deze jongens net zo hard de boot ingegaan, tenzij Olaf voor Danny iets better zijn best had willen doen ;-).
Olaf kan niet eens iets voor Blind doen. Daar is hij te slecht voor. Misschien kan Danny iets voor Olaf en Ajax doen. Olaf naar Sparta halen. :eusa_pray:
Gabri was gisteren overal op het veld te vinden en ging voorop in de strijd, maar voor de rest liep het middenveld er heel verloren bij.
Gabri kon het wel bijbenen, die was inderdaad de enige op het middenveld. De nummer 20 van Barcelona beter dan onze hooggeprezen talenten. :sad:

Het probleem is alleen dat het middenvelders zijn die allemaal hetzelfde kunstje beheersen. Maduro, Donald en Anita kunnen de kar niet trekken, missen fysieke krachten en zijn bepaald geen loopwonders. Roger deed het heel behoorlijk op zijn vreemde positie, maar mist dezelfde kwaliteiten. Sneijder mist deze kwaliteiten ook, maar beschikt over andere (buitengewone) kwaliteiten. Bij jongens als Maduro en Roger mis je die dingen.
Ja, dat is dus geen toeval. Iedereen maar roepen hoe goed die jongens zijn.... :X
In aanvallend opzicht heb je genoeg keuzemogelijkheden, dus daar zal de komende jaren (gelukkig) geen geld aan worden uitgegeven. Dat Huntelaar niet speelde gisteren vond ik een logische keuze. Mertesacker en Naldo zijn 2 statische verdedigers, waar een Huntelaar het heel lastig tegen zou hebben. Ik zou zelf ook opteren voor meer snelheid, al brengt dat ook zo zijn nadelen mee. Je zag bijvoorbeeld dat er totaal geen aansluiting van achteruit kwam, mede door het feit dat een Babel die ballen bijna niet kon vasthouden. De Mul speelde te kort om echt te beoordelen, maar die ontbrak ook het vernuft en de kracht om op dit niveau te kunnen acteren. Leuk voor in de Eredivisie, maar dit niveau is nog wel even wat anders.
Mee eens. Vond het niet alleen de schuld van Babel dat hij de bal niet kon vasthouden. Sneijder moest bijsluiten, maar die kon het niet belopen. Het bekende probleem weer.

Wat is nu mijn punt? Het punt is dat je dus geen verdedigers achter de hand hebt en dat je een middenveld hebt die bestaat uit klonen. Davids is gelukkig aangetrokken om dat te verhelpen, maar dat is nog lang niet genoeg. Hij deed nu niet mee, waardoor je dus met een team op de proppen moet komen wat nagenoeg hetzelfde is als vorig jaar. Het team waar we allemaal nog met een wrange nasmaak aan terugdenken. Verdedigend is het natuurlijk helemaal dramatisch. We missen Grygera (wat wel vaker voorkomt) en Vermaelen en gelijk moeten we met ingenieuze vondsten op de proppen komen. We kwamen dus met Heitinga en Roger op de proppen, wat dus ook weer niet werkte. Het zegt dan ook genoeg dat ik hier namen als Timisela voorbij zie komen. Lood om ijzer noem ik dat. Waarom hebben wij nou geen dubbele bezetting achterin, terwijl we er voorin altijd wel een stuk of 6 à 7 hebben. In totaal hebben wij 1 rechtsback (Ogararu), 3 centrumverdedigers (Stam, Vermaelen en Grygera) en een halve linksback (Urby). Nu waren er dus een keer 4 geblesseerd, waardoor je dus in principe een achterhoede van 1 man hebt. Je komt dan ook nog eens met een man minder te spelen, omdat Lindenbergh ook de kwaliteiten mist. Tsja, dan speel je dus 11 vs. 10, met een achterhoede die bestaat uit één wereldverdediger en 2 uitzendkrachten.
En hoef je dus niets te verwachten. :sad:
Het stinkt aan alle kanten!

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 15, 2007 10:52 pm

Nihad schreef:Wat kunnen jullie overdrijven zeg. Ten Cate is pas sinds juli bezig.

Trouwens. Op Ajax-USA.com staan bij 15 Years Ago de eerste periode van van Gaal beschreven. Het voetbal was destrijds volgens de schrijver niet om aan te zien! :X
Dat zal allemaal wel maar Van Gaal is ook met een heel nieuw elftal begonnen en je kan niet ontkennen dat het voetbal van AZ in Europa weemoed oproept naar tijden dat Ajax zo voetbalde. Achterin misschien wat naief, maar wel avontuurlijk en op de aanval. Bij Ajax is het dit seizoen teveel speculeren geweest op een individuele actie van Sneijder of Babel en te weinig teamvoetbal. Hopelijk komt er met de komst van Davids meer vastigheid en gaat ook het teamspel groeien.

Trab
AT Toto winner 04/05

Bericht door Trab » do feb 15, 2007 10:56 pm

joey schreef:

Gabri kon het wel bijbenen, die was inderdaad de enige op het middenveld. De nummer 20 van Barcelona beter dan onze hooggeprezen talenten. :sad:

Sorry hoor, maar vond Gabri helemaal niet zo geweldig voetballen. Diego kon telkens makkelijk bij hem wegdraaien. Hij kan me nog steeds niet overtuigen Gabri. Ga steeds meer terugverlangen naar Pienaar.

joey
Erelid

Bericht door joey » do feb 15, 2007 11:03 pm

Kon het bijbenen staat gelijk aan: liep geweldig te voetballen, Trab? :sad:

Ajax: Niet eens een bijrol in Europa

BREMEN/AMSTERDAM - Vurnon Anita was woensdagavond laat de enige Ajacied die hardop durfde te hopen.

Jaap Stam bedankt Vurnon Anita (l.) FOTO PRO SHOTS,,Het blijft voetbal, we hebben nog steeds kans’’ zei de 17-jarige voetballer met een stalen gezicht, kort na de kansloze 3-0 nederlaag tegen Werder Bremen.

Anita sprak zoals hij had gespeeld in het Weser-stadion: dapper en onverschrokken. De tiener behoort met zijn invalbeurt tot de twintig jongste Nederlandse debutanten in Europa, een lijst die nog altijd wordt aangevoerd door Clarence Seedorf. Vraag is echter of Ajax blij moet zijn met Anita’s mijlpaal, op een avond dat het een gastcollege kreeg in modern Europees voetbal.

Werder Bremen troefde Ajax woensdag af op kracht, snelheid en een verpletterende omschakeling. Niets nieuws, want de Amsterdamse club verloor de laatste jaren wel vaker op die fronten. In 2004 was Bayern München nog veel te sterk (4-0) en dit seizoen was de ploeg van trainer Henk ten Cate volstrekt kansloos tegen de Spaanse middenmoter Espanyol (2-0). Tussendoor oogde Ajax onmachtig tegen clubs zoals Juventus en Internazionale. Van de 79 duels die de Amsterdammers de laatste tien jaar speelden in Europa, won het er slechts 30.

In Bremen was Ajax flink gehavend, maar van de geblesseerden had feitelijk alleen Zdenek Grygera wat gewicht en ervaring in de strijd kunnen gooien. ,,Ook met een compleet team hadden we het hier heel zwaar gehad,’’ wist Ten Cate, min of meer berustend in de nederlaag.

Het probleem van de immense achterstand op internationaal niveau, zit echter diep. Volgens het beleidsplan van directeur Maarten Fontein moet Ajax structureel bij de beste zestien ploegen van Europa gaan behoren, maar die doelstelling wekt vooral cynisme. In de huidige voetbaleconomie zit Ajax gevangen in beperkingen. ,,Een club als Werder kan in een heel andere categorie spelers scouten,’’ weet aanvoerder Jaap Stam.

Dat heeft tot gevolg dat Ajax woensdag moest terugvallen op jeugdspelers en voetballers die (nog) niet geschikt zijn voor het niveau. Seedorf debuteerde in 1992 omdat hij er al heel snel klaar voor was, Anita en Mitchell Donald moesten uit pure noodzaak van de Toekomst worden geplukt. Hoe knap ze zich ook weerden, het had ook iets pijnlijks. In de Bremer storm oogde Ajax hulpeloos.

De Amsterdamse clubleiding beseft inmiddels dat de scouting én de opleiding op de schop moeten. Te lang is Ajax blijven vasthouden aan oude recepten, resulterend in technische, mentaal beperkte lichtgewichten. Het aantrekken van Stam en Edgar Davids geeft aan dat een koerswijziging is ingezet, maar dat biedt nog geen structurele oplossing. Want wie staat er klaar als dat duo over pak ‘m beet anderhalf seizoen stopt? ,,We zijn een ploeg in opbouw,’’ zei Ten Cate al vóór het duel in Bremen terecht.
Het is alleen zo verdomd lastig bouwen in Amsterdam. Wesley Sneijder is 22 jaar, maar de kans is reëel dat de middenvelder na dit seizoen vertrekt. Heitinga is net 23 en twijfelt of hij zijn contract wil verlengen. Afgelopen seizoen vertrok al een hele stoet spelers, het merendeel naar clubs uit de Europese middenmoot.

In de opleiding worden inmiddels accenten verschoven, om ook mentaal en fysiek aan te kunnen haken. De 18-jarige Donald is daar in zekere zin een exponent van. De middenvelder stond in de jeugd niet bekend als een supertalent, maar zit lichamelijk en mentaal goed in elkaar. Anita gold wél altijd als een exceptionele jeugdspeler, maar de voetballer is 1.66 meter en weegt 63 kilo.

Meevaller voor Ajax is de heropende jacht op de landstitel. Op korte termijn biedt dat aanknopingspunten, ook als er verder moet worden geknutseld aan een team voor volgend seizoen. In een omgeving waar het licht schijnt, is het prettiger groeien. De inkomsten uit de Champions League zijn bovendien noodzaak om de renovatie door te zetten. Of Ajax volgend jaar sportief iets te zoeken heeft op het miljoenenbal, is een heel andere vraag.
AD

Nihad

Bericht door Nihad » do feb 15, 2007 11:45 pm

Ik vind het altijd wel lachen dat wanneer we een sportieve tegenslag krijgen dat we dan de hele club gaan lopen doorlichten. :D
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

LucaS

Bericht door LucaS » do feb 15, 2007 11:46 pm

Anita!! :headbang:

brigade zuid
AT Toto winner 15/16

Bericht door brigade zuid » do feb 15, 2007 11:48 pm

Die namen ook.. Anita een wijvennaam.. Donald Duck.. Poepon.. gaat echt helemaal nergens over :nooo:

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 16, 2007 12:13 am

Je kan niet wachten tot de definitieve doorbraak van Martina zeker? :cheer:

joey
Erelid

Bericht door joey » vr feb 16, 2007 12:24 am

Navratilova bedoel je? Die had meer body dan de meeste talenten van Ajax van tegenwoordig. ;)

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr feb 16, 2007 12:05 pm

Trab schreef:
Rosenberg9 schreef:Azijnzeiker! ;)
Ajax is Ajax niet meer. Als ik AZ zie dan zie ik het oude Ajax van begin jaren negentig. Genua-uit, Torino-uit. Dat soort wedstrijden. Toen het nog een genot was om naar Ajax te kijken. Hoe kan het dat AZ, wat toch ook een compleet nieuw elftal heeft, zo leuk voetbalt en combineert en Ajax nu al jaren loopt te ploeteren? Waar zijn de een-tweetjes, de driehoekjes, doorkomende backs? Om moedeloos van te worden..
Niet dat ik het opgegeven heb met Ten Cate, maar Van Gaal zou van mij zo naar Ajax mogen komen hoor. Dat kan waarschijnlijk echter pas wanneer Jaakke er mee stopt. Ik hoop dat Ten Cate voor z'n pensioen nog iets kan betekenen voor Ajax. Op dit moment heb ik echter het idee dat hij bezig is te overleven.

Overigens meet Lucas weer met twee maten. Hij vergeeft het Adriaanse dat hij maanden lang 5-3-2 speelde omdat hij onder grote druk stond, maar nu Ten Cate een keer verdedigend speelt (een fout natuurlijk) vanwege heel veel personele problemen is het opeens een verdedigende fout.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 16, 2007 12:08 pm

Ik heb altijd gezegd dat Adriaanse daar de fout inging. Maar hij zou bij de volgende verliespartij worden ontslagen, lijkt me bij ten Cate geen sprake van! Bij ten Cate is zo ernstig aanpassen gewoon prima, net als bij het bestuur tegenwoordig trouwens. Een zeer vervelende ontwikkeling!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr feb 16, 2007 12:11 pm

Ten Cate kan zich inderdaad (vooralsnog) meer permitteren dan Adriaanse. Maar Ten Cate heeft het dan ook bij lange na niet zo bont gemaakt als Adriaanse.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 16, 2007 12:12 pm

Ik doe mijn best hoor Arthur, maar men wil toch heel graag dat ik kinderachtig blijf doen! :X

Raymon schreef:
Rosenberg9 schreef:Kutkeeper
kutcoach
kutgrens
ik dacht al, waar blijft die. Kutcoach. Neem ik nog de moeite om te vragen waarom? Nee, eigenlijk niet. Met sommige mensen kun je niet normaal discussieren. :xyxthumbs:
joey schreef:Maar Luuk zal na deze avond mededogen hebben met Ajax. Die vond vorig seizoen dat Ajax niets te wijten viel toen het verloor in Groningen, omdat het met Anita moest spelen. Vanavond speelden we zelfs met Anita en Donald. ;) (Anita speelde trouwens best aardig. Donald is er nu achter dat er een verschil is tussen leuk meedoen op de training en presteren op het hoogste niveau).
Thomas schreef:Overigens meet Lucas weer met twee maten. Hij vergeeft het Adriaanse dat hij maanden lang 5-3-2 speelde omdat hij onder grote druk stond, maar nu Ten Cate een keer verdedigend speelt (een fout natuurlijk) vanwege heel veel personele problemen is het opeens een verdedigende fout.

Arthur

Bericht door Arthur » vr feb 16, 2007 12:14 pm

Muisje Andersom schreef:Ik doe mijn best hoor Arthur, maar men wil toch heel graag dat ik kinderachtig blijf doen! :X
Gewoon de sterkste zijn en er boven staan, jongen ;)

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr feb 16, 2007 12:14 pm

Muisje Andersom schreef:Ik doe mijn best hoor Arthur, maar men wil toch heel graag dat ik kinderachtig blijf doen! :X
We hebben het gewoon over het functioneren van onze trainer. Niets aan de hand.

LucaS

Bericht door LucaS » vr feb 16, 2007 12:18 pm

Laat ik daar nog een keer kort en bondig over zijn. Elke trainer die onze ploeg catenaccio laat spelen hoort absoluut niet in Amsterdam thuis en kan wat mij betreft onmiddelijk zijn koffers pakken! 'Zelfs' jij en ik waren het eens dat Bremen met een 3-4-3 aangepakt diende te worden!

FlaFlu

Bericht door FlaFlu » vr feb 16, 2007 12:21 pm

En waarom was je het dan niet eens met het ontslag van Co?

jabu

Bericht door jabu » vr feb 16, 2007 12:24 pm

Trab schreef:
joey schreef: Gabri kon het wel bijbenen, die was inderdaad de enige op het middenveld. De nummer 20 van Barcelona beter dan onze hooggeprezen talenten. :sad:
Sorry hoor, maar vond Gabri helemaal niet zo geweldig voetballen. Diego kon telkens makkelijk bij hem wegdraaien. Hij kan me nog steeds niet overtuigen Gabri. Ga steeds meer terugverlangen naar Pienaar.
Die is zo weer op te halen bij Dortmund. ;)

Plaats reactie