Willem II - Ajax 30-08-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo aug 31, 2008 12:19 pm

Arwin schreef:
Zlatan Son of God schreef:Net nog even de beelden terug gekeken. maar de 2-1 was 100% buitenspel. Bij het eerste schot op doel stond hij buitenspel.
Viel me ook op gisteren, maar was er niet 100% zeker van omdat we helemaal geen beelden kregen die daar uitsluitsel over konden geven.
klopt daar was ik gisteren ook over verrast, maar hij profiteerde 100% uit deze situatie!

maarja Ajax had het nooit zo ver mogen laten komen.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo aug 31, 2008 12:20 pm

We hebben het hier over de 2 - 1 van Willem II??

Hoe kom je erbij dat hij bij het eerste schot buitenspel stond? Ik kan me alleen voorstellen dat je denkt dat Demouge die bal doorkopt, maar die raakt de bal helemaal niet.

100% geldig doelpunt...
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo aug 31, 2008 12:24 pm

Donkey Shot schreef:psv staat dus al op 1 hele tegengoal opgelopen tegen een utrecht zonder echte spits. je kan me nog veel vertellen Ko, maar dat PSV achterin aan kracht heeft ingeboet lijkt me oveduidelijk.
Zal best. Maar ze gaan wel kampioen worden, en met aanzienlijk minder tegengoals dan Ajax. Wedje leggen?

Bij zo'n weddenschap snijdt het mes voor mij aan twee kanten: als ik gelijk krijg, win ik de weddenschap. Als ik ongelijk krijg, ga ik een landstitel vieren.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Wie kent Cees de Wolf nog
AT Toto winner 09/10
Berichten: 14916
Lid geworden op: wo aug 11, 2004 10:03 pm

Bericht door Wie kent Cees de Wolf nog » zo aug 31, 2008 12:26 pm

Oke. 1 wedstrijd gespeeld. 2 goals tegen is traditie. Slechts 1 maken onder de maat. 3 punten en 5 goals achter op PSV. Hm.

Dan maar proberen iets uit de historie of statistiek te halen. Was er, niet zo heel lang geleden, niet eens een seizoen waarin PSV de ouverture verloor van De Graafschap met 2-1, wat achteraf de enige nederlaag van hun voetbaljaar betekende en waarin ze zwaar kampioen werden?

(je moet wat)
“Freedom! Football is freedom.” Bob Marley

MVH
Berichten: 889
Lid geworden op: zo feb 05, 2006 2:03 pm

Bericht door MVH » zo aug 31, 2008 12:35 pm

Klopt, daar hou ik me ook maar aan vast. :aai.gif:

Mijn god, wat een beroerde start. En het passeren van Aissati bevalt me allerminst.

Ik ga maar weer even de zon in, denk ik.

Frank
Berichten: 7056
Lid geworden op: zo sep 21, 2003 1:14 pm

Bericht door Frank » zo aug 31, 2008 12:42 pm

Seizoen 2000/2001:

PSV verliest de eerste wedstrijd uit met 2 - 0 van De Graafschap.

Daarna 25 keer winst en 8 keer gelijk, kampioen met een voorsprong van 17 punten op Feyenoord en 22 punten op Ajax.
Hoe kun je mensen doden, als in Gods gebod staat: 'Gij zult niet doden'? Lev Tolstoj

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo aug 31, 2008 12:45 pm

Frank schreef:Seizoen 2000/2001:

PSV verliest de eerste wedstrijd uit met 2 - 0 van De Graafschap.

Daarna 25 keer winst en 8 keer gelijk, kampioen met een voorsprong van 17 punten op Feyenoord en 22 punten op Ajax.
Dank je Frank, maar die 22 punten doen nog steeds pijn.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo aug 31, 2008 12:57 pm

Ik zou geloof uit die statistiek putten als Ajax de afgelopen seizoenen enige stevigheid en structuur had vertoond, en als ik had geloofd in de stevigheid en de defensieve organisatie van dit elftal. Dan zou ik best een tikkie kunnen incasseren en zeggen: maar tóch denk ik dat het goed komt.

Maar dat denk ik dus niet. We hebben wéér verzuimd om een achterhoede neer te zetten. Wéér niet geleerd van fouten uit het recente verleden. Het moet steviger, harder, fysieker, genadelozer, meer solide. Dat léék Ajax deze zomer te snappen, maar bij nader inzien is dat toch weer niet het geval.

Als ik tevreden en optimistisch was geweest over de laatste transferweken, had deze nederlaag dat echt niet in één klap vermorzeld. Maar de afgelopen week overviel mij juist een gevoel van diepe, knagende bezorgdheid, en dus is deze nederlaag alleen maar een bevestiging van wat ik al vreesde: Ajax is wéér een elftal dat zich te gemakkelijk laat ontregelen, en dat te gemakkelijk omver te blazen is. Wéér een huis zonder fundament, gebouwd op drijfzand.

Het aantal tegengoals gaat weer (veel?) hoger dan 34 uitvallen, en het is een statistisch feit dat je titelkansen daarmee verschrompelen tot een aantal procentjes dat je met de vingers van twee handen kunt aanduiden. Zo staat het er wat mij betreft dus voor. Dat is niet ingegeven door het resultaat van gisteren; het resultaat van gisteren bevestigde die vrees slechts.

Let op mijn woorden: in oktober hebben we het alweer over wat er in januari bij moet komen.

Ik moet echt oppassen, want ik ben geneigd om er nú al geen zin meer in te hebben.

K.
Still alive...

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41042
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » zo aug 31, 2008 1:03 pm

Ja Ko, ik ben er ook bang voor. We're fucked!

Met deze groep moeten we het gaan doen en de balans is gewoon niet goed. We gaan op zeker weer over de 40 tegentreffers heen. En dan kun je best af en toe aardige wedstrijden te zien krijgen waarin het aanvallend lekker loopt. Maar aan het einde van het verhaal moeten we dan wéér constateren dat we het laten liggen omdat we gewoon stomweg te veel doelpunten tegen krijgen.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo aug 31, 2008 1:09 pm

Marillion schreef:Ja Ko, ik ben er ook bang voor. We're fucked!

Met deze groep moeten we het gaan doen en de balans is gewoon niet goed. We gaan op zeker weer over de 40 tegentreffers heen. En dan kun je best af en toe aardige wedstrijden te zien krijgen waarin het aanvallend lekker loopt. Maar aan het einde van het verhaal moeten we dan wéér constateren dat we het laten liggen omdat we gewoon stomweg te veel doelpunten tegen krijgen.
Ik heb dit voorbeeld al eens vaker gegeven.

Stel, er zijn twee teams, die allebei de volle mep van 30 punten pakken uit hun eerste tien wedstrijden. Na tien speeldagen staan ze dus samen bovenaan, en op speeldag elf moeten ze voor het eerst tegen elkaar.

Team A heeft 10 gespeeld, 30 punten en een doelsaldo van 39-16.

Team B heeft 10 gespeeld, 30 punten en een doelsaldo van 14-1.

Dan kun je er vergif op innemen dat pers en publiek vooral staan te juichen over team A, en dat team A ook als favoriet wordt gezien en uitdrukkingen als 'swingende voetbalmachine' aan de kijkers ontlokt. Maar ik ben er (door schade en schande) van overtuigd geraakt, dat team B op speeldag elf de onderlinge wedstrijd wint (met 0-1) en uiteindelijk kampioen wordt.

De moraal: zorg ervoor dat je team B bent.

Maar goed: voorlopig zijn wij team C, dat gewoon op de eerste speeldag al drie punten averij oploopt.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op zo aug 31, 2008 1:11 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

Rob
Berichten: 169
Lid geworden op: za jul 30, 2005 10:11 am

Bericht door Rob » zo aug 31, 2008 1:10 pm

LucaS schreef: De voorbereiding an sich is natuurlijk niet korter dan normaal in jaren met EK of WK, maar feit is wel dat de 4 spelers die de OS speelden pas een week bij de ploeg zitten. Ik heb in de discussie over het vroeger terughalen van Vermaelen al gezegd dat dat een groot probleem is.
Uiteraard, het feit dat Vermaelen volkomen miszit bij de eerste tegengoal, heeft puur te maken met zijn late terugkomst van de OS. Ik noem het gewoon kwaliteit tekort komen, maar goed.

En als de basis van de ploeg zou staan, zou het geen enkel probleem zijn om later wat spelers in te passen. Des te opmerkelijker dat onze goeroe Van Basten de voorkeur gaf aan de al twee seizoenen falende Emanuelson, die de hele voorbereiding ook nog eens gemist heeft, in plaats van te kiezen voor Aissatti.

Maar hou gerust dat vertrouwen, want het siert je wel. Ik ga echter volledig mee met de bespiegelingen van Ko. Dat scheelt me half oktober weer een deceptie.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo aug 31, 2008 1:13 pm

Kowalczyk schreef:Wedje leggen?

Bij zo'n weddenschap snijdt het mes voor mij aan twee kanten: als ik gelijk krijg, win ik de weddenschap. Als ik ongelijk krijg, ga ik een landstitel vieren.

K.
dus je ziet af van een kratje bier? Yer on, alleen doe ik het voor een 4psck pepsi max, om t landskampioenschap te vieren :smallgrin.gif:

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo aug 31, 2008 1:21 pm

Dit is hoe het seizoen gaat verlopen...

Ajax gaat op zeker moment wel winnen, maar hobbelt wel steeds een paar puntjes achter PSV aan. Vervolgens krijgen we in november en december weer een paar dreunen (onder meer eentje van PSV zelf, die we op basis van de veldverhoudingen uiteraard weer héééél erg onterecht vinden), waardoor we de tweede helft nadrukkelijk als achtervolger in gaan.

Vervolgens lopen we in maart/april een beetje in, maar écht spannend wordt het niet meer - en de 'laatste kans om het nog spannend te maken' laten we op 19 april liggen in Eindhoven (want zo heet dat in zelfingenomen Ajax-taal: 'de kans laten liggen', alsof Ajax PSV in principe wel verslaat als het 'de kansen niet laat liggen'...).

Een wedstrijdje of twee, drie voor het einde wordt PSV weer kampioen en dat heeft dan uiteraard weer te maken met het feit dat Ajax 'de kansen heeft laten liggen' om toe te slaan. De analyses zullen zeker niet gericht zijn op het feit dat PSV 25 tegengoals heeft en Ajax 42, want het is natuurlijk veel te simplistisch om je daar blind op te staren. Ter ondersteuning van die stelling wijzen we een paar potjes aan waarin Ajax best wel genoeg kansen had om te winnen, kortom: het kwam weer allemaal door het 'laten liggen' van kansen. Hoe kan dat toch steeds? Maar goed: het wordt hoog tijd dat de "grootste club van Nederland" (alleen Ajacieden zeggen dat nog, maar goed: Ajacieden luisteren ook alleen naar zichzelf, dus dat houden we nog wel even vol) weer kampioen wordt.

Ik word er onderhand zoooo moe van. Maar goed: slaap lekker verder.

K.
Still alive...

Thijs
Site Admin & Toto winner WC 2010
Berichten: 13719
Lid geworden op: zo sep 28, 2003 6:24 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door Thijs » zo aug 31, 2008 1:25 pm

Arwin schreef:Dat worden dus het hele seizoen lange ballen naar voren en €4,1 miljoen weggegooid.
Nou, die 4,1 miljoen is niet weggegooid, maar MvB moet Aissati wél opstellen! Ik ben ervan overtuigd dat een elftal met Aissati in de ploeg nooit had verloren gisteren. Dan hadden we met 2-5 gewonnen.

En tsja, al dat gedoe over die verdediging. Het is geen topverdediging nee, maar je maakt mij niet wijs dat het voor deze verdediging absoluut onmogelijk is om de 0 te houden bij clubs als NEC, Willem II, Excelsior, De Graafschap en FC Volendam. Dat kunnen zoveel andere clubs ook!
Volgens mij is het niet alleen een gebrek aan kwaliteit, ze staan vaak ook gewoon verkeerd en er is een gebrek aan concentratie over de gehele wedstrijd. (Ja, dat is allemaal kwaliteit natuurlijk, maar ook deze verdediging moet gewoon veel beter kunnen...)

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59104
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo aug 31, 2008 1:25 pm

Jim schreef:
Voetske schreef: Kom ik terug op
Van Basten schreef:Marco van Basten: „Nog ver verwijderd van beoogd niveau”

en dan ga je je toch afvragen of van Basten daar zichzelf niet mee bedoelt ...
Zeg dit niet op grond van 1 wedstrijd/nederlaag, want dat zou wel erg opportunistisch, kortzichtig en gemakkelijk zijn. Betrek in mijn mening ook het doen en laten van de bondscoach Van Basten.
Dan kan mijn conclusie helaas niet anders zijn dat Van Basten een geweldige speler was, maar "het" als coach gewoon niet heeft.
Dat vind ik uitermate vreemd, want hij is op zich een intelligente, verbaal sterke jongen. Dat was voor mij ook een van de redenen waarom ik het in het begin helemaal zag zitten in Van Basten als coach. Dacht dat hij alles had uit te groeien tot een absolute topcoach.
Daar ben ik van terug gekomen. Tactisch niet sterk, ook niet qua wedstrijdcoaching. Ook het inschatten van spelerskwaliteiten laat te wensen over. Hij "ziet" het gewoon niet. Bovendien werkt zijn karakter niet mee. Hij kan absoluut niet omgaan met persoonlijkheden met een eigen mening.
Door zijn stoicijnse gedrag wekt hij de indruk dat we te maken hebben met een groot en wijs voetbalman. Maar krijg steeds meer het gevoel dat dat een facade is. Er zit geen deskundigheid of klasse achter die houding, maar vooral een grote leegte op voetbalgebied.
Als je dan bedenkt dat Ajax zo dom is geweest haar lot helemaal in handen van deze gemankeerde coach te leggen, doet dat het ergste vrezen voor de toekomst.
Inderdaad.Niet dat ik van Basten af ga serveren.Wat je schrijf is natuurlijk waar.Kijk je na het Oranje b.v. dan valt ook onder van Basten op dat daar het individu nog steeds voorop stond.De individuele klasse gaf bijna elke wedstrijd de doorslag.

Dat zie je, volgens mij nu ook weer terug bij AJAX.Zeker gisteravond.Behalve de opstelling, waar we toch er over eens zijn dat iedereen het verkeerd vond om niet te starten met Aisatti, was het bijna de gehele wedstrijd het zelfde liedje.Daar waar je verwacht dat een elftal als een team fungeert, en pas als het niet gaat zoals men dat had verwacht het individu boven komt drijven, zie je vanaf minuut 1 dat nog steeds de eenmans akties de wedstrijd beheersen.Sjulimani, Suarez lagen in principe bijna de gehele wedstrij aan de ketting bij hun tegenstanders.

De individuele kwaliteit zorgt er, mijn inziens, nog steeds voor dat dit AJAX als los zand aan elkaar hangt.Immers op het moment dat je de bal geeft aan bepaalde spelers beginnen deze een niet te voorspellen aktie, en bijna nooit weet je waar het eindigt.Dit zou op zich nog best te pruimen zijn indien dit in dienst is van het elftal zou zijn.Maar in 99.9% is het alleen maar voor eigen glorie.Ik weet het, ik kom er steeds op terug.

Dit, dit steeds maar weer volharden in het gaan voor eigen succes juist op het moment dat je de wedstrijd op slot kan gooien, kost je nu alweer punten volgens mij.En blijkbaar, al is het natuurlijk nog vroeg heeft van Basten zich niet geroepen gevonden omdat b.v. Suarez bij te brengen c.q.af te leren.Hem zo suf te lullen dat Suarez er van overtuigd is geworden dat juist als deze paar, maar meestal beslissende monenten zich voordoen in de wedstrijd hij zich onderschikt dient te maken aan de speler(s) die er beter voorstaan.

Ergo, als je Aisatti zijn interview ( in zijn lichaamshouding ) gisteravond zag, word er schijnbaar helemaal geen pogingen ondernomen om spelers door aanwijzingen beter te maken, individueel te wijzen op fouten.Volgens Aisatti ( en de trainingen ziet ) staat van Basten alleen maar te observeren.Maar als je dan dingen ziet die anders moeten dan zul je toch in moeten grijpen.Of vertrouwt van Basten volledig op S. en W.Dat zou dan betekenen dat er weinig ruimte is voor " ander " in breng w.b. voetbaltechnische zaken.Men heeft dan allemaal dezelfde kijk op het spel.Lijkt me niet echt ideaal om verder te groeien.

Nee, trek je de voorbereiding erbij, de Oranje trubbels, dan begint er toch iets te knagen.Dan komt toch die twijfel, met al de ook door jou genoemde punten, weer boven drijven ..........

Gebruikersavatar
Cluijffert
Berichten: 2171
Lid geworden op: zo jun 19, 2005 9:34 am
Locatie: Haarlem

Bericht door Cluijffert » zo aug 31, 2008 1:29 pm

Kowalczyk schreef:
brigade zuid schreef:Ik weet ook niet wat ik erger vind; verliezen bij Willem2 of gewoon het gevoel dat er niks veranderd is.. nog steeds dat kutverdedigen.. dat lamlendige wat over de ploeg heen straalt.. En Marco is al best een tijdje bezig nu, je zou toch hopen dat er iig iets te bespeuren valt wat hoop geeft.
Dat is exact mijn gevoel...

Toen Sno werd aangetrokken, was ik diep geschokt. Niet door het feit dat Sno werd aangetrokken (ken die hele gozer niet), maar door het feit dat Van Basten zei dat met deze aankoop de selectie rond was. Ik hoorde de woorden van Ten Cate weer door mijn hoofd galmen. Dus géén extra verdediger.

Vorig jaar maakte Ajax meer dan 90 goals. Dus wat doen we? We geven een slordige 25 miljoen euro uit aan twee aanvallers en een 'nummer 10'. Dat is op zich prima, maar slechts één verdediger erbij...? Hoe veel evidenter moest het nog worden dat Ajax minimaal twee fysiek sterke, onverzettelijke mandekkers nodig heeft? Die verdediging was het absolute prioriteitsproject; dat blijf ik zeggen. Het zag er even hoopvol uit, maar het is uiteindelijk tóch weer half aangepakt. We vonden de sexy aanvallertjes weer eens belangrijker.

Ik was heel erg te spreken over de aankoopzomer, tot nu toe, maar wel omdat Blind en Van Basten voortdurend zeiden dat er nog een verdediger bij moest. Mijn optimisme was vooral gestoeld op het feit dat ze dat onderkenden. En uiteindelijk komt die tweede verdedigende aankoop (naast Oleguer) dus tóch niet. Daar was ik goed ziek van en het boorde mijn optimisme flink de grond in. En nee: dat zeg ik niet nu ineens, na de nederlaag bij Willem II. Ik schreef het afgelopen maandag al, in mijn column 'De Klassieker' op NUsport.nl:
(...)
Even serieus: mijn ontluikende Ajax-optimisme heeft deze week een gevoelige knauw gekregen. Ik was er tot dusver erg blij mee: goede aankopen, voldoende besef dat de verdediging een ramp is. Maar nu heeft Van Basten bevestigd dat Evander Sno (middenvelder) de laatste aankoop was, en dat de selectie wat hem betreft rond is.

Dus tóch geen extra verdediger na Oleguer. En dus: meer dan 34 tegengoals in de Eredivisie (da’s meer dan één per wedstrijd, gemiddeld). En dus: geen kampioenschap.

Althans, zo voel ik het nu. Ik hoop uiteraard vurig dat ik ongelijk krijg, maar op dit moment vrees ik dat we tóch weer te weinig mandekkers hebben gehaald, toch weer te weinig fysieke kracht achterin hebben lopen en het aan het eind van de rit toch weer zullen moeten doen met het inmiddels vertrouwde wapenfeit dat Feyenoord nóg beroerder was.
Veel Ajax Talkers zijn het oneens met mijn gezeur over de verdediging (daar ligt het niet alleen aan, etc.). Dat zal allemaal best; ik heb er een iets simplistischer visie op. Kampioen word je niet met spitsen, maar met een verdediging. Het gemiddeld aantal tegengoals per wedstrijd staat nu op 2,00. Ik ben benieuwd hoe ver we dat naar beneden krijgen, in de resterende 33 wedstrijden.

Met Thomas Vermaelen (niet goed genoeg) en Gregory van der Wiel (te jong) als enige echte centrumverdedigers om naast Oleguer te posteren, gaat het niet lukken, dat staat voor mij als een paal boven en het staat wat mij betreft ook volledig los van welke bespiegeling over middenveld en aanval dan ook.

Het zal aan het eind van de rit vast weer met allerlei andere zaken te maken hebben en écht niet alleen met de beschikbare mandekkers, maar een cruciale factor is het wat mij betreft wel. Let maar op: PSV gaat weer onder de 1,00 tegengoal gemiddeld eindigen, en Ajax royaal erboven. En dan hoef je het over alle andere factoren niet eens meer te hébben.

K.
dat is omdat je bent geen kenner. Want anders je zou met veel zelfvertrouwen en bravoure vertellen dat wij simpel zielen het niet snappen en het grootst probleem en de reden waarom Ajax de kampioenschap verloor vorig jaar vooral ligt aan... het middenveld. En dat met de koop van Aissati, dit opgelost is.
Terwijl de leken zoals wij maar denken dat juist de defense het groot manco is de afgelopen jaar.
En daarom we geven 30.000.000 uit aan vooral aanval denkende spelers en pocket change aan de defense.

Logisch dus.
I was recently diagnosed with a stage 4 I don't give a shit, I'm afraid is terminal.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 31, 2008 1:35 pm

Jöhnk schreef:Suarez speelde slecht. Huntelaar speelde slecht. Sulejmani speelde slecht. Vermaelen speelde slecht, Silva speelde slecht. Lindgren speelde slecht. Urby speelde slecht. Steek speelde slecht. De opstelling van Van Basten was slecht.

En dan lees je overal: 'zie je wel, het ligt aan die en die'. Dat gaat er bij mij niet in.
Dat klopt, er speelt veel meer. We zien de problemen van vorig seizoen terug. Niet zo vreemd, met grotendeels dezelfde spelers.

Ik zal je zeggen waarom de kritiek op Suarez me irriteert. Suarez is een creatieve voetballer. Creatieve voetballers hebben soms een mindere dag, dat hoort bij dat type. Maar wat is het geval bij Ajax? Suarez mág geen mindere dag hebben. Suarez met er altijd staan. Staat hij er niet, dan is de boot aan. Dan verliezen we dus (zoals gisteren) en omdat er een verband is tussen die mindere dag van Suarez en het verlies, wijzen alle vingers naar hem.

Maar... het zou niet zo mogen zijn dat wij zo afhankelijk zijn van Suarez. We zouden meer opties moeten hebben, meer smaken. We zouden moeten kunnen vertrouwen op de verdediging, op het middenveld, op het teamspel, op de gogme. Daar is geen sprake van. We zijn simpelweg te afhankelijk van de bevliegingen van een paar spelers. We hebben geen team. (Al jaren niet, hoor.)
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 31, 2008 1:37 pm

@ Jansma: jammer dat je het weer zo moet stellen. Ik heb alleen mijn mening gegeven.

Maar als je daar echt zoveel moeite mee hebt zal ik mijn mond wel houden.


@joey: Suarez mag best een mindere dag hebben. Het gaat erom dat niet 9 spelers tegelijkertijd een mindere dag kunnen hebben.
Laatst gewijzigd door Jöhnk op zo aug 31, 2008 1:39 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » zo aug 31, 2008 1:38 pm

joey schreef:
Thom schreef:Geloel: Juist door die VCL hadden vorige trainers meer tijd voor ze aan de competitie begonnen, ze waren immers al internationaal aan de bak geweest.
Niet mee eens. Van Basten heeft bijna twee maanden de tijd gehad, uitgebreid kunnen trainen, en dan begint hij de competitie ook nog met een wedstrijd tegen een zwakke opponent. Daarna volgt er een interland, waardoor hij weer uitgebreid kan trainen. Wat een weelde. Daar konden de vorige trainers alleen maar van dromen.

Het elftal heeft gewoon de lijn van de voorbereiding doorgetrokken, toen is er ook geen fatsoenlijke wedstrijd gespeeld. Niet zo gek, want de mankementen in de achterhoede zijn niet verholpen en op het middenveld mis je (zeker zonder Aissati) creativiteit. Dan kun je wel roepen dat de voorhoede wel eens even meer gaat scoren dan de achterhoede doorlaat, maar dat blijkt dus ook niet altijd het geval.

Waarom speelde Aissati niet? Gepasseerd? Dat is dan de manier om hem naar de knoppen te helpen, zeg. :excited.gif:
Lees ik nu goed dat een interlandweek tegenwoordig voordelig is voor een clubtrainer? Die is nieuw voor me.

Voor de wedstrijd had ik al een discussie met Wimpey over het middenveld. Het leek hem wel wat. Mij totaal niet. Naast de gebrekkige aansluiting en toevoer naar de spitsen waar ik het over had, zorgde het ontbreken van Aissati ook nog voor vele andere problemen. Bij mij zou hij in principe altijd spelen en ik snap Van Basten in deze dan ook totaal niet. Mijn hoop Aissati is gevestigd op het feit dat hij veel aanspeelbaar, bijzonder balvast en de schakel tussen de linies is. Precies wat we missen. Gisteravond kwam Ajax totaal niet onder de druk uit.

Ik heb mijn opstelling al eerder geplaatst en denk nog altijd dat dit (bij gebrek aan een nieuwe verdediger) de beste opstelling is:

Stekelenburg

Oleguer, Van der Wiel, Vermaelen, Emanuelson

Lindgren, Aissati, Vertonghen

Suárez, Huntelaar, Sulejmani


Opbouw van achteruit, een betere rechtsback, balvastheid op het middenveld, fysiek met met name Vertonghen, Aissati die voor de hoge balcirculatie zorgt en de spitsen moet bereiken. Alleen de combo Vermaelen-Emanuelson is niet ideaal, maar het zij zo.

joey schreef:Dat was helemaal niet de bedoeling, Jöhnk.

Mij is, ook vorig seizoen al, opgevallen dat als het mis gaat met Ajax, dat Suarez het dan gedaan heeft. Terwijl die jongen Ajax keer op keer gered heeft en over een heel seizoen gemeten 'gewoon' een hoog rendement haalt. Hij kan best een slechte dag hebben, dan moet de trainer hem wisselen. Maar Suarez is echt goed genoeg voor Ajax.

Het probleem zit elders. Met name in de achterhoede. Zoals ik al eerder zei: een onzekere verdedediging maakt het hele team onzeker. En het middenveld kon opnieuw geen houvast bieden, terwijl we Aissati en De Jong op de bank hadden zitten.

Ik ben het er niet mee eens dat het onverantwoord is om Aissati op te stellen. Dat kan best. Je zou bijvoorbeeld met drie verdedigers kunnen spelen en met vier middenvelders. Waarom zou dat niet kunnen tegen Willem ll?
Ik vind het probleem niet met name in de achterhoede zitten. Wanneer de juiste spelers niet ogpesteld worden dan. Zoals je ziet in mijn opstelling hierboven vind ik het grootste probleem wel achterin liggen wanneer de beste elf wordt opgesteld.

Gisteravond stond het achterin best aardig. Stekelenburg maakt een fout, want in het doelgebied moet iedere bal van hem zijn.

En natuurlijk is Suárez goed genoeg voor Ajax. Die jongen wordt goed genoeg voor de top. Neemt niet weg dat hij gisteren matig speelde. Sulejmani en Huntelaar kregen de bal amper. Suárez kreeg hem wel, maar was te zelfzuchtig om de bal aan Huntelaar te geven. En later kreeg hij de bal niet goed mee en gaf hij hem veel te hard op Sulejmani.

Emanuelson moet ook nooit meer opgesteld worden als middenvelder op een driemansmiddenveld, maar die conclusie had ik voor Feyenoord uit al getrokken. Hij hobbelde gisteren maar een beetje mee. Hij heeft echt de ruimte aan de zijkant nodig voor z'n actie. Het gekke is dat Sarpong als linkshalf wel meteen de vrijheid nam om de ruimte aan de zijlijn te benutten. Met Sarpong en Cvitanich kwam er meer beweging, dynamiek en onvoorspelbaarheid in de aanval. Vond ze allebei verdienstelijk invallen, met name Sarpong.

Gebruikersavatar
999
Berichten: 59104
Lid geworden op: do sep 25, 2003 6:53 pm

Bericht door 999 » zo aug 31, 2008 1:38 pm

joey schreef:
Jöhnk schreef:Suarez speelde slecht. Huntelaar speelde slecht. Sulejmani speelde slecht. Vermaelen speelde slecht, Silva speelde slecht. Lindgren speelde slecht. Urby speelde slecht. Steek speelde slecht. De opstelling van Van Basten was slecht.

En dan lees je overal: 'zie je wel, het ligt aan die en die'. Dat gaat er bij mij niet in.
Dat klopt, er speelt veel meer. We zien de problemen van vorig seizoen terug. Niet zo vreemd, met grotendeels dezelfde spelers.

Ik zal je zeggen waarom de kritiek op Suarez me irriteert. Suarez is een creatieve voetballer. Creatieve voetballers hebben soms een mindere dag, dat hoort bij dat type. Maar wat is het geval bij Ajax? Suarez mág geen mindere dag hebben. Suarez met er altijd staan. Staat hij er niet, dan is de boot aan. Dan verliezen we dus (zoals gisteren) en omdat er een verband is tussen die mindere dag van Suarez en het verlies, wijzen alle vingers naar hem.

Maar... het zou niet zo mogen zijn dat wij zo afhankelijk zijn van Suarez. We zouden meer opties moeten hebben, meer smaken. We zouden moeten kunnen vertrouwen op de verdediging, op het middenveld, op het teamspel, op de gogme. Daar is geen sprake van. We zijn simpelweg te afhankelijk van de bevliegingen van een paar spelers. We hebben geen team. (Al jaren niet, hoor.)
Mindere dag heeft niks met niet de bal afgeven te maken en dat is tot nu toe structureel bij Suarez ..
Laatst gewijzigd door 999 op zo aug 31, 2008 1:38 pm, 1 keer totaal gewijzigd.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 31, 2008 1:38 pm

Waarom zou je? Dit is alleen maar mijn mening.

Ik bedoel het niet tegen jou. Op geen enkele manier.
Het stinkt aan alle kanten!

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 31, 2008 1:41 pm

joey schreef:Waarom zou je? Dit is alleen maar mijn mening.

Ik bedoel het niet tegen jou. Op geen enkele manier.
Zie edit.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 31, 2008 2:09 pm

Aha, gelukkig. :neutral.gif:
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Harm
Berichten: 15075
Lid geworden op: wo apr 28, 2004 5:23 pm

Bericht door Harm » zo aug 31, 2008 2:13 pm

Thijs schreef:
SylvievdVaart schreef:Ik zie een stijgende lijn in je humeur, Thijs! :ajaxsmiley.gif:
Haha, nu gaat het wel weer ja. Zit hier met een biertje, ga zo lekker slapen, er is meer in het leven dan voetbal. Ook al heb je dat niet door als je door een heel stadion wordt uitgelachen en nog anderhalf uur terug moet reizen naar huis.

We worden gewoon kampioen, ik voel het! PSV verloor een tijdje terug ook uit van Heracles in de eerste ronde en dat was meteen hun enige verliespartij.
:drecul.gif:

Dat was een gelijkspel in 2005. In dat team speelden onder andere Cocu, Gomes, Alex, Farfan, Afellay en Ooijer.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 31, 2008 2:13 pm

joey schreef:Aha, gelukkig. :neutral.gif:
Ik ben heel erg teleurgesteld. Sorry dat ik dat op jullie af heb gereageerd. Het spijt me. :blush.gif:

Plaats reactie