Ajax - AZ
Die spits was wel de missing link qua scorend vermogen ja. Ach, een middenveld met Sarpong en Boukhari. Maar goed, we mogen wel zeggen dat Blind een geweldige spits had die hem redde, maar niet dat de tweede seizoenshelft een ramp was qua bezetting, want dat past niet in het gewenste beeld natuurlijk. Alleen al in februari raakten drie belangrijke spelers langdurig geblesseerd.
Wat is er geen progressie aan als je de laatste 4 wedstrijden tegen de sterkste nationale concurrenten wint? Voorlopig wist Ajax dit jaar van de topclubs in Nederland alleen nog maar te winnen van het onthutsend zwakke Feyenoord.
Wat is er geen progressie aan als je de laatste 4 wedstrijden tegen de sterkste nationale concurrenten wint? Voorlopig wist Ajax dit jaar van de topclubs in Nederland alleen nog maar te winnen van het onthutsend zwakke Feyenoord.
I think I lost my fucking headache
Ik vind het ook onbegrijpelijk waar die steun voor Blind vandaan komt. Ik heb nog zelden zo'n slecht seizoen meegemaakt als dat seizoen. Maar blijkbaar vergoeden een paar wedstrijden op het einde alle blunders, fouten en tekortkomingen van Blind in datzelfde seizoen.
Ajax behaalde dat seizoen tegen het gehele linkerrijtje (in de competitie) maar liefst 17 punten in 16 wedstrijden. Uit werd er alleen alleen gewonnen van FC Twente (op de het nippertje nummer 9 van dat seizoen).
De thuiswedstrijden waren ook verre van een feest, met een genante 1-4 nederlaag tegen FC Utrecht.
Het gat met PSV is inderdaad nu al 8 punten, maar de start van vorig seizoen was helemaal waardeloos. Na een knappe 0-2 overwinning bij het slechtste team wat ooit in de Nederlandse competitie heeft gespeeld (RBC), volgde een thuisnederlaag tegen Feyenoord, een overwinning op het op een na slechtste team dat jaar Willem 2, een nederlaag tegen AZ, een gelijkspel thuis tegen ADO, een overwinning thuis tegen Roda, een overwinning bij Sparta, een gelijkspel tegen Heerenveen, een nederlaag tegen PSV, een gelijkspel tegen Heracles en een nederlaag in Nijmegen.
Dat betekende 4 overwinningen (tegen toevalligerwijs de uiteindelijke nummers 14,15,17 en 18), 3 gelijke spelen en 4 nederlagen. Dat waren dus in totaal 15 punten, van de mogelijke 33. We waren het absolute lachertje van heel Nederland.
Ik weet het, we hadden Huntelaar nog niet. Maar we weten ook allemaal de reden waarom we hem niet hadden. Hij stond al op de lijst van Van Geel, maar Blind had graag Rosenberg. Dus slaat het argument 'Huntelaar kwam pas na de winterstop' mijn inziens nergens op.
Daarnaast hoor ik hier klachten over de houding van Ten Cate. Maar als ik me vorig jaar aan iemand heb lopen ergeren is het wel Danny Blind. Die man zat en stond erbij alsof hij er al jaren geen zin meer in had en als klapper op de vuurpijl voerde hij nog een genante performance op in Kerkrade. Zelden heb ik me zo geschaamd voor Ajax als die dag.
We boekten dat jaar een recordaantal nederlagen. Iedereen was het er over eens dat we in de zwakste CL groep ooit zaten. En ondanks dat we doorgingen, werd Ajax overladen met kritiek vanuit de kranten. We eindigden ter nauwernood op de 5e plaats van de competitie (inderdaad met 24 punten achterstand op PSV, en dan nog te bedenken dat PSV veel meer steken liet vallen dan dit jaar). En boven alles leek hoe langer het seizoen duurde, het spel ook slechter te worden.
Dit jaar zag ik eindelijk weer eens een opgaande lijn. En we hebben inderdaad een belachelijk slechte periode gekend, maar als we nu al conclusies gaan trekken dan houdt het op. Dan had Barcelona Rijkaard en Ten Cate er ook al lang uitgegooid (ik meen dan ze op een moment 18 punten achterstand hadden op Madrid dat jaar??), en met die club is het ieder geval redelijk goed gegaan daarna.
Emanuelson gaf in een interview een duidelijk verschil aan tussen Danny Blind en Henk Ten Cate:'als Danny Blind vorig jaar een opdracht gaf, deed niemand het. Dat is dit jaar wel anders met Ten Cate, waar iedereen wel doet wat hij wil'. Deze opmerkinge geeft mijn inziens aan dat het tijdperk Blind gestopt moest worden, en ik ben daar heel blij mee.
Daarnaast wil ik opmerken dat het inderdaad nog niet geweldig is dit seizoen, maar de beste man is er pas net. Ik zie in ieder geval wel vooruitgangen en heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Ajax behaalde dat seizoen tegen het gehele linkerrijtje (in de competitie) maar liefst 17 punten in 16 wedstrijden. Uit werd er alleen alleen gewonnen van FC Twente (op de het nippertje nummer 9 van dat seizoen).
De thuiswedstrijden waren ook verre van een feest, met een genante 1-4 nederlaag tegen FC Utrecht.
Het gat met PSV is inderdaad nu al 8 punten, maar de start van vorig seizoen was helemaal waardeloos. Na een knappe 0-2 overwinning bij het slechtste team wat ooit in de Nederlandse competitie heeft gespeeld (RBC), volgde een thuisnederlaag tegen Feyenoord, een overwinning op het op een na slechtste team dat jaar Willem 2, een nederlaag tegen AZ, een gelijkspel thuis tegen ADO, een overwinning thuis tegen Roda, een overwinning bij Sparta, een gelijkspel tegen Heerenveen, een nederlaag tegen PSV, een gelijkspel tegen Heracles en een nederlaag in Nijmegen.
Dat betekende 4 overwinningen (tegen toevalligerwijs de uiteindelijke nummers 14,15,17 en 18), 3 gelijke spelen en 4 nederlagen. Dat waren dus in totaal 15 punten, van de mogelijke 33. We waren het absolute lachertje van heel Nederland.
Ik weet het, we hadden Huntelaar nog niet. Maar we weten ook allemaal de reden waarom we hem niet hadden. Hij stond al op de lijst van Van Geel, maar Blind had graag Rosenberg. Dus slaat het argument 'Huntelaar kwam pas na de winterstop' mijn inziens nergens op.
Daarnaast hoor ik hier klachten over de houding van Ten Cate. Maar als ik me vorig jaar aan iemand heb lopen ergeren is het wel Danny Blind. Die man zat en stond erbij alsof hij er al jaren geen zin meer in had en als klapper op de vuurpijl voerde hij nog een genante performance op in Kerkrade. Zelden heb ik me zo geschaamd voor Ajax als die dag.
We boekten dat jaar een recordaantal nederlagen. Iedereen was het er over eens dat we in de zwakste CL groep ooit zaten. En ondanks dat we doorgingen, werd Ajax overladen met kritiek vanuit de kranten. We eindigden ter nauwernood op de 5e plaats van de competitie (inderdaad met 24 punten achterstand op PSV, en dan nog te bedenken dat PSV veel meer steken liet vallen dan dit jaar). En boven alles leek hoe langer het seizoen duurde, het spel ook slechter te worden.
Dit jaar zag ik eindelijk weer eens een opgaande lijn. En we hebben inderdaad een belachelijk slechte periode gekend, maar als we nu al conclusies gaan trekken dan houdt het op. Dan had Barcelona Rijkaard en Ten Cate er ook al lang uitgegooid (ik meen dan ze op een moment 18 punten achterstand hadden op Madrid dat jaar??), en met die club is het ieder geval redelijk goed gegaan daarna.
Emanuelson gaf in een interview een duidelijk verschil aan tussen Danny Blind en Henk Ten Cate:'als Danny Blind vorig jaar een opdracht gaf, deed niemand het. Dat is dit jaar wel anders met Ten Cate, waar iedereen wel doet wat hij wil'. Deze opmerkinge geeft mijn inziens aan dat het tijdperk Blind gestopt moest worden, en ik ben daar heel blij mee.
Daarnaast wil ik opmerken dat het inderdaad nog niet geweldig is dit seizoen, maar de beste man is er pas net. Ik zie in ieder geval wel vooruitgangen en heb er alle vertrouwen in dat het goed gaat komen.
Van Geel haalde Huntelaar. Die stond bij AZ al op zijn lijstje. Blind haalde in de zomer de peperdure miskoop Rosenberg, die was in zijn ogen geschikt als centrumspits. Hij had op dat moment ook KJH kunnen halen, als hij op dat idee was gekomen.Jöhnk schreef:Correctie: Ajax haalde Huntelaar. Blind en Van Geel waren verantwoordelijk.Spijker schreef:Logisch, omdat Blind geen versterkingen meer hoefde, terwijl Van Geel Huntelaar haalde in de winterstop. Appels met peren dus.
Jaap Stam vandaag in de VI:
en:Henk ten Cate is heel gedreven, vol passie met voetbal en het elftal bezig. Elke dag staat in het teken van beter worden, elke training moet je scherp zijn. Hij is ook heel duidelijk in wat hij van spelers verwacht.
en:Wat ik mooi vind, is de grote variatie in de training, er zijn veel voetbalmomenten. Positiespel, kleine partijtjes, passen en trappen, afwerken vanuit een bepaald aanvalspatroon.
en:Ik vind dat we duidelijk progressie hebben gemaakt. Wat ik begrepen heb, was dat er vorig seizoen weinig over was van de flair en de brutaliteit die Ajax altijd kenmerkten. Daarin zie je mensen groeien. Wesley Sneijder is bezig aan een prima seizoen. Spelers die vorig seizoen niet zo positief werden benaderd, zijn opgebloeid en heel waardevol voor het elftal. Ryan Babel en Zdenek Grygera bijvoorbeeld. Babel is een buitenspeler. Verschrikkelijk snel, mannetje passeren, actie durven maken. Dat herkennen mensen, dat staat dicht bij Ajax. Het gevolg was dat we tot PSV elf wedstrijden op rij niet verloren. Daarna kwam de volgende fase. Tegenstanders zien weer een sterk Ajax en gaan zich weren. Daar moet je als ploeg zelf ook kracht en mentaliteit tegenover stellen. Daarin zijn we te wisselvallig, vind ik. We zijn als ploeg soms te mild in wedstrijden, laten dingen te gemakkelijk over ons heen komen. Neem de wedstrijd tegen AZ, de tackle van Steinsson op Urby Emanuelson en de goal van AZ die daaruit ontstond. Bij ons stonden een paar jongens te wachten op het fluitje van de scheidsrechter. Hun concentratie was daardoor weg. In zo'n situatie moet je gewoon doorgaan, gefocust blijven, je taak uitvoeren. Daarna kun je wél verhaal gaan halen bij de scheidsrechter. Wij moeten in dat soort dingen nog volwassener worden.
Krijg hierbij niet het beeld van een hysterische coach die zijn spelers het gevoel geeft dat hij niet weet wat hij doet. :XWij spelen met veel ruimte in de rug. Tegen AZ stond ik vaak op hun helft te verdedigen. Dat kost veel kracht, ook mentaal. Je moet heel scherp spelen, altijd kort op de bal of de man zitten, overal op letten. Vergt veel van je concentratie. Dan hoeft er maar één speler niet mee te doen, een middenvelder die net te laat is bijvoorbeeld, en er ontstaat overal in het elftal een kettingreactie. Wij zijn bezig met een proces en daarin kunnen we alleen maar beter worden.
Het stinkt aan alle kanten!
Daarnaast constateert hij ook alleen wat dingen. Van mij mag hij best zeggen dat Babel ietwat beter presteert dan vorig seizoen (waar hij ook veelal op de bank zat). dat heeft hij zelf kunnen zien.
Laatst gewijzigd door DelToro op wo dec 20, 2006 3:19 pm, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen dat hij niet kan vergelijken met vorig seizoen. En zoals jij al eens haarfijn opmerkte, geen enkele speler haalt het in zijn hoofd om de trainer in een interview hysterisch of slecht te noemen. Dus ook Stam zal dat niet doen
Dat heeft hij dus niet zelf kunnen zienDelToro schreef:Daarnaast constateert hij ook alleen wat dingen. Van mij mag hij best zeggen dat Babel ietwat beter presteert dan vorig seizoen (waar hij ook veelal op de bank zat). dat heeft hij zelf kunnen zien.
Lucas schreef:Dat zeg ik toch helemaal niet? Ik zeg alleen dat hij niet kan vergelijken met vorig seizoen. En zoals jij al eens haarfijn opmerkte, geen enkele speler haalt het in zijn hoofd om de trainer in een interview hysterisch of slecht te noemen. Dus ook Stam zal dat niet doen.
Nee, hij zal de trainer niet afbranden, maar Stam zegt juist in het interview dat hij bij Ajax zijn plezier in het voetbal hervonden heeft, o.a. omdat er zo goed getraind wordt. Hij kan ook denken: het duurt mijn tijd wel uit. Een speler als Stam hóeft een trainer niet op te hemelen, die wordt toch wel opgesteld.
Dat weet toch iedereen? Babel was al bijna afgeschreven. Blind zag het blijkbaar niet in hem zitten.Dat heeft hij dus niet zelf kunnen zienDelToro schreef:Daarnaast constateert hij ook alleen wat dingen. Van mij mag hij best zeggen dat Babel ietwat beter presteert dan vorig seizoen (waar hij ook veelal op de bank zat). dat heeft hij zelf kunnen zien.
Wat mij betreft blijft dit een discussie over welke van de twee laatste Ajax-coaches het minst slecht heeft gepresteerd.
Een weinig zinvolle woordenstrijd over de lamme en de Blinde.
En tussen joey en Lucas is het een pot verwijt de ketel verhaal.
Waar joey al vanaf het begin Blind negatief bejegende is hij plotseling vanaf het begin nagenoeg kritiekloos en positief t.o.v. Ten Cate.
De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat het wat lastig is om als je de ene coach nauwelijks krediet hebt gegeven een volgende opnieuw zo te benaderen.
Bij Lucas is precies het omgekeerde het geval. Een groot fan van Blind, tenslotte een echte ajacied uit het van Gaal-tijdperk, die hij vanaf het begin verdedigde en met fluwelen handschoentjes benaderde.
Hij kan diens ontslag niet echt verkroppen en wil koste wat kost zijn gelijk halen dat dat niks heeft opgeleverd. Hij deinst er zelfs niet voor terug daarvoor voortdurend een portie scorebordjournalistiek met behaalde resultaten/prijzen te gebruiken waar je u tegen zegt. Op zich prima, het gaat om winnen in topsport. Maar dit zijn wel allemaal zaken die Lucas vroeger verafschuwde, want toen ging het bij hem primair om Ajax-waardig, aanvallend en dominant spel. Dat schijnt er nu echter ineens nauwelijks meer toe te doen.
En tussen joey en Lucas is het een pot verwijt de ketel verhaal.
Waar joey al vanaf het begin Blind negatief bejegende is hij plotseling vanaf het begin nagenoeg kritiekloos en positief t.o.v. Ten Cate.
De enige reden die ik daarvoor kan bedenken is dat het wat lastig is om als je de ene coach nauwelijks krediet hebt gegeven een volgende opnieuw zo te benaderen.
Bij Lucas is precies het omgekeerde het geval. Een groot fan van Blind, tenslotte een echte ajacied uit het van Gaal-tijdperk, die hij vanaf het begin verdedigde en met fluwelen handschoentjes benaderde.
Hij kan diens ontslag niet echt verkroppen en wil koste wat kost zijn gelijk halen dat dat niks heeft opgeleverd. Hij deinst er zelfs niet voor terug daarvoor voortdurend een portie scorebordjournalistiek met behaalde resultaten/prijzen te gebruiken waar je u tegen zegt. Op zich prima, het gaat om winnen in topsport. Maar dit zijn wel allemaal zaken die Lucas vroeger verafschuwde, want toen ging het bij hem primair om Ajax-waardig, aanvallend en dominant spel. Dat schijnt er nu echter ineens nauwelijks meer toe te doen.
Tja, zo gaat dat, Jim. Als je vertrouwen hebt in een trainer, heb je de neiging om die meer tijd te geven. Logisch toch? Stel, Ronald Koeman werd nu trainer van Ajax en het spel was beroerd, dan zou jij betogen dat de goede tijden nog moesten komen...
In Blind (als trainer) heb ik vanaf dag 1 geen vertrouwen gehad. Te weinig persoonlijkheid, teveel scholletje. In Ten Cate heb ik wel vertrouwen, ik vind hem een vakman, al gaat hij af en toe Vangaliaans tekeer. Daar moet hij mee oppassen.
In Blind (als trainer) heb ik vanaf dag 1 geen vertrouwen gehad. Te weinig persoonlijkheid, teveel scholletje. In Ten Cate heb ik wel vertrouwen, ik vind hem een vakman, al gaat hij af en toe Vangaliaans tekeer. Daar moet hij mee oppassen.
Ach, Joey wat moet Stam dan zeggen, HtC klooit maar wat aan, AJAX is een klas vol kleuters, en man o man wat naief zijn ze in Nederland toch.joey schreef:Allemaal onzin wat Stam zegt. :aai:
Stam kan juist prima beoordelen of er bij Ajax goed gewerkt wordt. Hij heeft alles meegemaakt.
99.9% van al die V.I. en soorgelijke interviews laten toch precies horen wat wij allemaal willen horen, het gaat goed, effe geduld en zet de bekers maar vast in de prijzenkast ...
Blij met de punten ...
Ik gun ten Cate nog wel tijd hoor Jim. Ik vind dat Blind niet heeft gebracht wat moet, maar ik vind dat er redenen zijn waarom het spel niet goed was. Het begin van het seizoen liet zien dat Blind het wel in zin vingers heeft. Ondanks de grote problemen in de selectie zijn de resultaten onder de streep in orde.
Iets er tussenin kan ook, Voetske.
Stam zegt in de laatste alinea dat hij nog altijd ongelofelijk de pest in heeft als zijn ploeg heeft verloren. 'Op zulke momenten denk ik wel eens: wat ben je toch een vervelende man.' Ik kan me niet voorstellen dat hij het naar zijn zin zou hebben als het vooruitzicht was om in de laatste twee jaar van zijn carrière niets te winnen.
Stam zegt in de laatste alinea dat hij nog altijd ongelofelijk de pest in heeft als zijn ploeg heeft verloren. 'Op zulke momenten denk ik wel eens: wat ben je toch een vervelende man.' Ik kan me niet voorstellen dat hij het naar zijn zin zou hebben als het vooruitzicht was om in de laatste twee jaar van zijn carrière niets te winnen.
In mijn bijna 35 jaar interview(s) lezen, aannemende dat ik vanaf m'n 15 mijn volle verstand had ( denk er aan hé ;) ) , ervaring is het steeds het zelfde liedje.Naderhand als of de speler vertrokken is of de trainer een schop onder zijn kont heeft gehad komen de ware verhalen naar buiten.joey schreef:Iets er tussenin kan ook, Voetske.
Stam is veel te veel prof om nu ( al ) te gaan zitten zeiken ... en naar je zin hebben ... lijkt me logisch .. Stam kan met 3 vingers in zijn neus het huidige AJAX nivo aan ...
Blij met de punten ...
Natuurlijk zegt Stam niet dat hij HtC een sukkel vindt. Maar dan zegt hij ook niet dat hij het plezier in voetbal hervonden heeft. Dan stopt hij er eerder mee, of hobbelt hij wat rond. Aan zijn spel kun je zien dat het waar is dat hij er plezier in heeft, het plezier spat eraf. Vind ik.
Hij vergelijkt de trainingen bij Ajax, die hij afwisselend op op voetbal gericht vindt, met die in Engeland en Italië. In Engeland werd vaak dagenlang niet getraind, in Italië was het continu hetzelfde. Pippo Inzaghi deed trouwens nooit mee met de rondo, hij kon het niveau niet aan. Hij stond een beetje in zijn eentje een balletje te trappen. ;)
Stam is het ook met Luuk eens: de Nederlandse competitie is helemaal niet zo slecht. Maar Stam zal wel onzin praten, hè Luuk? :aai: :D
Hij vergelijkt de trainingen bij Ajax, die hij afwisselend op op voetbal gericht vindt, met die in Engeland en Italië. In Engeland werd vaak dagenlang niet getraind, in Italië was het continu hetzelfde. Pippo Inzaghi deed trouwens nooit mee met de rondo, hij kon het niveau niet aan. Hij stond een beetje in zijn eentje een balletje te trappen. ;)
Stam is het ook met Luuk eens: de Nederlandse competitie is helemaal niet zo slecht. Maar Stam zal wel onzin praten, hè Luuk? :aai: :D
Pippo Inzaghi wist wat zijn kwaliteiten waren, daar hoorde het rondootje niet bij, en ?.Het rare is dat juist AJAX de laatste jaren heeft laten zien internationaal niet mee te kunnen ... dus zo'n interview zegt mij bar weinig ...joey schreef:Natuurlijk zegt Stam niet dat hij HtC een sukkel vindt. Maar dan zegt hij ook niet dat hij het plezier in voetbal hervonden heeft. Dan stopt hij er eerder mee, of hobbelt hij wat rond. Aan zijn spel kun je zien dat het waar is dat hij er plezier in heeft, het plezier spat eraf. Vind ik.
Blij met de punten ...
Ajax verloor ook tussen die wedstrijden in anders een aantal andere wedstrijden. Als jij dan alleen naar de topwedstrijden wilt kijken om te bepalen of er progressie heef plaats gevonden, kun je helemaal niet bepalen of er onder HtC progressie is geboekt. De tweede ronde toppers en de playoffs liggen namelijk nog voor de boeg.Lucas schreef:Laat ik het dan anders zeggen Thomas(overigens waren het wel de belangrijkste wedstrijden, immers Ajax won de wedstrijden waarin de prijzen werden verdeeld), Van de laatste 5 wedstrijden tegen dit supertrio (Feyenoord, AZ, PSV) won Ajax er 4 en speelde het er 1 gelijk. Dat is nou Progressie!
Precies. Dat is dan ook het beeld wat Lucas en Wimpey proberen te schetsen. De spelers en trainer hebben er nog volop vertrouwen in en maken allerminst een moedeloze indruk.joey schreef:Krijg hierbij niet het beeld van een hysterische coach die zijn spelers het gevoel geeft dat hij niet weet wat hij doet. :X
De lamme en de blinde? Wat een oordeel heb je al klaar staan over Ten Cate, zeg. Hoe presteerde Koeman ook alweer met z'n matige selectie van 2004-2005? :hypocrite:Jim schreef:Wat mij betreft blijft dit een discussie over welke van de twee laatste Ajax-coaches het minst slecht heeft gepresteerd.
:D :xyxthumbs:Voetske schreef: Ach, Joey wat moet Stam dan zeggen, HtC klooit maar wat aan, AJAX is een klas vol kleuters, en man o man wat naief zijn ze in Nederland toch.
Stam heeft nog nooit boeh of bah gezegd in een interview. Het eerste beste (weinig) opzienbarende nieuws dat ie ooit prijsgaf in de media kostte hem zijn carriere bij Man U.
Stam zal gek zijn, z'n eigen nest bevuilen en zeggen dat het dit seizoen niets wordt met Ajax. Prachtig, die jubelverhalen, maar Stam gooit dit soort teksten er op de automatische piloot uit.
Ik neem aan en hoop dat ie intern wat kritischer is dan in dit interview, dat er toch vooral toe dient om te laten zien dat het bij Ajax allemaal (weer) pais en vree is na het gedoe rond Perez en Sneyder en het gekakel van Ten Cate en Jaakke.
En verder heeft Jöhnk i.m.o. volledig gelijk: het lijkt wel of je óf voor de een óf voor de ander moet zijn. Wat een gelul, ik ben voor Ajax. Blind maakte een hoop fouten, Ten Cate lijkt verdomd veel op Adriaanse en maakt vele fouten: het is gewoon niet goed genoeg wat Ajax al jaren laat zien. En daar is dit seizoen geen uitzondering op, helaas.
Net als jij. Geen functionele techniek, kan niet koppen, als ik het me goed herinner. HtC ziet het blijkbaar niet in Vermaelen zitten, Blind wel. Terecht, lijkt me. HtC zet liever Lindenbergh op linksachter. Ook weer zo'n lekkere zet van 'm.joey schreef: Dat weet toch iedereen? Babel was al bijna afgeschreven. Blind zag het blijkbaar niet in hem zitten.