Willem II - Ajax 30-08-2008

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen
Plaats reactie
Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 31, 2008 11:03 am

De groeten joey. :kots:

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 31, 2008 11:06 am

De groeten terug.

Het is niet mijn schuld dat Ajax verloren heeft.
Het stinkt aan alle kanten!

brigade zuid
AT Toto winner 15/16
Berichten: 23726
Lid geworden op: ma apr 26, 2004 10:51 pm

Bericht door brigade zuid » zo aug 31, 2008 11:08 am

Ik kan me ook wel voorstellen dat sommigen wat gefrustreerd zijn, we hadden er allemaal meer van verwacht. Ik denk dat het ook een beetje jezelf moed inpraten is als je begint over een te korte voorbereiding enz..

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 31, 2008 11:09 am

Neuh, maar je moet mij geen woorden in de mond leggen.

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » zo aug 31, 2008 11:10 am

joey schreef:De groeten terug.

Het is niet mijn schuld dat Ajax verloren heeft.
Maar niemand geeft toch Suarez de schuld? Suarez is een uitstekende voetballer, maar echt in dienst van het elftal speelt hij niet. Gisteren zag je Sulejmani een stuk minder, maar hij hield de boel wel simpel. Hij liet de bal het werk doen. Hij moet eigenlijk in stelling gebracht worden, maar ja... probeer jij maar eens die kanonslagen van de 2 Belgen te controleren.....

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » zo aug 31, 2008 11:15 am

Dat was helemaal niet de bedoeling, Jöhnk.

Mij is, ook vorig seizoen al, opgevallen dat als het mis gaat met Ajax, dat Suarez het dan gedaan heeft. Terwijl die jongen Ajax keer op keer gered heeft en over een heel seizoen gemeten 'gewoon' een hoog rendement haalt. Hij kan best een slechte dag hebben, dan moet de trainer hem wisselen. Maar Suarez is echt goed genoeg voor Ajax.

Het probleem zit elders. Met name in de achterhoede. Zoals ik al eerder zei: een onzekere verdedediging maakt het hele team onzeker. En het middenveld kon opnieuw geen houvast bieden, terwijl we Aissati en De Jong op de bank hadden zitten.

Ik ben het er niet mee eens dat het onverantwoord is om Aissati op te stellen. Dat kan best. Je zou bijvoorbeeld met drie verdedigers kunnen spelen en met vier middenvelders. Waarom zou dat niet kunnen tegen Willem ll?
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Martin Eden
Berichten: 53
Lid geworden op: zo nov 06, 2005 6:51 pm

Bericht door Martin Eden » zo aug 31, 2008 11:15 am

Het fatalisme viert hier en daar hoogtij, laten we de dingen wel in perspectief blijven zien; vorig jaar wonnen we de eerste wedstrijd ruimschoots, 1-8 was het niet? En wat een geweldig seizoen volgde daarop......not!
At the moment he knew, he ceased to know.

Gebruikersavatar
Kowalczyk
Moderator English Section
Berichten: 13845
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:54 pm
Locatie: AMSTERDAM
Contacteer:

Bericht door Kowalczyk » zo aug 31, 2008 11:16 am

brigade zuid schreef:Ik weet ook niet wat ik erger vind; verliezen bij Willem2 of gewoon het gevoel dat er niks veranderd is.. nog steeds dat kutverdedigen.. dat lamlendige wat over de ploeg heen straalt.. En Marco is al best een tijdje bezig nu, je zou toch hopen dat er iig iets te bespeuren valt wat hoop geeft.
Dat is exact mijn gevoel...

Toen Sno werd aangetrokken, was ik diep geschokt. Niet door het feit dat Sno werd aangetrokken (ken die hele gozer niet), maar door het feit dat Van Basten zei dat met deze aankoop de selectie rond was. Ik hoorde de woorden van Ten Cate weer door mijn hoofd galmen. Dus géén extra verdediger.

Vorig jaar maakte Ajax meer dan 90 goals. Dus wat doen we? We geven een slordige 25 miljoen euro uit aan twee aanvallers en een 'nummer 10'. Dat is op zich prima, maar slechts één verdediger erbij...? Hoe veel evidenter moest het nog worden dat Ajax minimaal twee fysiek sterke, onverzettelijke mandekkers nodig heeft? Die verdediging was het absolute prioriteitsproject; dat blijf ik zeggen. Het zag er even hoopvol uit, maar het is uiteindelijk tóch weer half aangepakt. We vonden de sexy aanvallertjes weer eens belangrijker.

Ik was heel erg te spreken over de aankoopzomer, tot nu toe, maar wel omdat Blind en Van Basten voortdurend zeiden dat er nog een verdediger bij moest. Mijn optimisme was vooral gestoeld op het feit dat ze dat onderkenden. En uiteindelijk komt die tweede verdedigende aankoop (naast Oleguer) dus tóch niet. Daar was ik goed ziek van en het boorde mijn optimisme flink de grond in. En nee: dat zeg ik niet nu ineens, na de nederlaag bij Willem II. Ik schreef het afgelopen maandag al, in mijn column 'De Klassieker' op NUsport.nl:
(...)
Even serieus: mijn ontluikende Ajax-optimisme heeft deze week een gevoelige knauw gekregen. Ik was er tot dusver erg blij mee: goede aankopen, voldoende besef dat de verdediging een ramp is. Maar nu heeft Van Basten bevestigd dat Evander Sno (middenvelder) de laatste aankoop was, en dat de selectie wat hem betreft rond is.

Dus tóch geen extra verdediger na Oleguer. En dus: meer dan 34 tegengoals in de Eredivisie (da’s meer dan één per wedstrijd, gemiddeld). En dus: geen kampioenschap.

Althans, zo voel ik het nu. Ik hoop uiteraard vurig dat ik ongelijk krijg, maar op dit moment vrees ik dat we tóch weer te weinig mandekkers hebben gehaald, toch weer te weinig fysieke kracht achterin hebben lopen en het aan het eind van de rit toch weer zullen moeten doen met het inmiddels vertrouwde wapenfeit dat Feyenoord nóg beroerder was.
Veel Ajax Talkers zijn het oneens met mijn gezeur over de verdediging (daar ligt het niet alleen aan, etc.). Dat zal allemaal best; ik heb er een iets simplistischer visie op. Kampioen word je niet met spitsen, maar met een verdediging. Het gemiddeld aantal tegengoals per wedstrijd staat nu op 2,00. Ik ben benieuwd hoe ver we dat naar beneden krijgen, in de resterende 33 wedstrijden.

Met Thomas Vermaelen (niet goed genoeg) en Gregory van der Wiel (te jong) als enige echte centrumverdedigers om naast Oleguer te posteren, gaat het niet lukken, dat staat voor mij als een paal boven en het staat wat mij betreft ook volledig los van welke bespiegeling over middenveld en aanval dan ook.

Het zal aan het eind van de rit vast weer met allerlei andere zaken te maken hebben en écht niet alleen met de beschikbare mandekkers, maar een cruciale factor is het wat mij betreft wel. Let maar op: PSV gaat weer onder de 1,00 tegengoal gemiddeld eindigen, en Ajax royaal erboven. En dan hoef je het over alle andere factoren niet eens meer te hébben.

K.
Laatst gewijzigd door Kowalczyk op zo aug 31, 2008 11:18 am, 1 keer totaal gewijzigd.
Still alive...

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » zo aug 31, 2008 11:17 am

Martin Eden schreef:Het fatalisme viert hier en daar hoogtij, laten we de dingen wel in perspectief blijven zien; vorig jaar wonnen we de eerste wedstrijd ruimschoots, 1-8 was het niet? En wat een geweldig seizoen volgde daarop......not!
Als je nou 2-1 hebt verloren en je kan zeggen dat Ajax eigenlijk 2-10 had moeten winnen op basis van vertoond spel en kansen, dan had ik je gelijk gegeven. Nu moeten wel blij zijn met 'maar' 2-1 en qua vertoond spel word ik bijkans depressief.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » zo aug 31, 2008 11:19 am

GangstaRiB schreef:
Martin Eden schreef:Het fatalisme viert hier en daar hoogtij, laten we de dingen wel in perspectief blijven zien; vorig jaar wonnen we de eerste wedstrijd ruimschoots, 1-8 was het niet? En wat een geweldig seizoen volgde daarop......not!
Nu moeten wel blij zijn met 'maar' 2-1 en qua vertoond spel word ik bijkans depressief.
Dit is natuurlijk onzin. Ajax had meer kansen dan Willem 2. We hoeven echt niet blij te zijn dat het ''slechts'' 2-1 werd. En als je die pingel gewoon krijgt, staat het 2-2.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 31, 2008 11:20 am

joey schreef:Dat was helemaal niet de bedoeling, Jöhnk.

Mij is, ook vorig seizoen al, opgevallen dat als het mis gaat met Ajax, dat Suarez het dan gedaan heeft. Terwijl die jongen Ajax keer op keer gered heeft en over een heel seizoen gemeten 'gewoon' een hoog rendement haalt. Hij kan best een slechte dag hebben, dan moet de trainer hem wisselen. Maar Suarez is echt goed genoeg voor Ajax.

Het probleem zit elders. Met name in de achterhoede. Zoals ik al eerder zei: een onzekere verdedediging maakt het hele team onzeker. En het middenveld kon opnieuw geen houvast bieden, terwijl we Aissati en De Jong op de bank hadden zitten.

Ik ben het er niet mee eens dat het onverantwoord is om Aissati op te stellen. Dat kan best. Je zou bijvoorbeeld met drie verdedigers kunnen spelen en met vier middenvelders. Waarom zou dat niet kunnen tegen Willem ll?
Suarez speelde slecht. Huntelaar speelde slecht. Sulejmani speelde slecht. Vermaelen speelde slecht, Silva speelde slecht. Lindgren speelde slecht. Urby speelde slecht. Steek speelde slecht. De opstelling van Van Basten was slecht.

En dan lees je overal: 'zie je wel, het ligt aan die en die'. Dat gaat er bij mij niet in.

Gebruikersavatar
peter
Site Admin & Toto winner WC 2006, EC 2008
Berichten: 48029
Lid geworden op: di sep 23, 2003 11:08 am

Bericht door peter » zo aug 31, 2008 11:23 am

Zeker niet, maar je kunt ook slecht spelen en geen tegengoals incasseren. Dat is bij ons eigenlijk ook nog nooit gebeurd.

@Ko: Het is vooral schokkend dat we 10 miljoen op de bank posteren. Een brede selectie is belangrijk, maar ik had dan nog liever dat ze daar 2 volwaardige verdedigers van hadden gehaald.

Donkey Shot

Bericht door Donkey Shot » zo aug 31, 2008 11:24 am

psv staat dus al op 1 hele tegengoal opgelopen tegen een utrecht zonder echte spits. je kan me nog veel vertellen Ko, maar dat PSV achterin aan kracht heeft ingeboet lijkt me oveduidelijk.

GangstaRiB
Berichten: 16905
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » zo aug 31, 2008 11:24 am

Beloki schreef:
GangstaRiB schreef:
Martin Eden schreef:Het fatalisme viert hier en daar hoogtij, laten we de dingen wel in perspectief blijven zien; vorig jaar wonnen we de eerste wedstrijd ruimschoots, 1-8 was het niet? En wat een geweldig seizoen volgde daarop......not!
Nu moeten wel blij zijn met 'maar' 2-1 en qua vertoond spel word ik bijkans depressief.
Dit is natuurlijk onzin. Ajax had meer kansen dan Willem 2. We hoeven echt niet blij te zijn dat het ''slechts'' 2-1 werd. En als je die pingel gewoon krijgt, staat het 2-2.
In de tweede helft was de 3-1 dichterbij dan de 2-2.

Maar goed, het maakt allemaal niks meer uit. Het enige wat mij echt zorgen baart is de manier waarop we ten onder gingen. Alsof er geen zomerstop is geweest. :confused.gif:

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » zo aug 31, 2008 11:27 am

De selectie is goed genoeg. Tactisch was het gewoon kut. Dat middenveld, pff. En dan Aissati op de bank zetten. Urby op 10. Mijn hemel. Dit had ik echt niet van MvB verwacht.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » zo aug 31, 2008 11:30 am

Ik ben het er overigens wel mee eens dat die twee tegendoelpunten van gisteren pure defensieve blunders waren. Niets minder.

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » zo aug 31, 2008 11:34 am

Jöhnk schreef:Ik ben het er overigens wel mee eens dat die twee tegendoelpunten van gisteren pure defensieve blunders waren. Niets minder.
Vermaelen is, samen met Urby, in de laatste jaren geen haar beter geworden. Het lijkt alsof die jongen maar niet wil leren van zijn fouten. Dat verbaast me nog het meest. Een talent is het niet meer, imo. Gewoon een verdediger van het niveau Twente. Ik zou Anita of Van der Wiel een kans geven.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo aug 31, 2008 11:37 am

brigade zuid schreef:Ik kan me ook wel voorstellen dat sommigen wat gefrustreerd zijn, we hadden er allemaal meer van verwacht. Ik denk dat het ook een beetje jezelf moed inpraten is als je begint over een te korte voorbereiding enz..
De voorbereiding an sich is natuurlijk niet korter dan normaal in jaren met EK of WK, maar feit is wel dat de 4 spelers die de OS speelden pas een week bij de ploeg zitten. Ik heb in de discussie over het vroeger terughalen van Vermaelen al gezegd dat dat een groot probleem is. Je kunt het daarmee oneens zijn, maar het is niet waar dat ik daar nu opeens mee kom om de moed erin te houden. Net als ik voor de wedstrijd tegen WII in het topic over de uefacup als schreef dat ik verwacht dat Ajax zeker september en een deel van oktober nog nodig heeft om te groeien naar het gewenst nivo
I think I lost my fucking headache

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » zo aug 31, 2008 11:48 am

Arwin schreef:
Arthur schreef:Volgens de Telegraaf wordt het middenveld vanavond Emanuelson - Lindgren - Sno. Waarom speelt Aissati niet?
Vraag ik me ook af, onbegrijpelijk in mijn ogen. Nu spelen we met 3 mensen die de bal niet bij de aanval kunnen krijgen. Dat worden weer lange ballen, let maar op. En niemand die de bal vast kan houden op het middenveld.
Helaas heb ik dus volledig gelijk gekregen. Ik was gisteren echt murw geslagen door deze uitslag. Vanaf dag 1 lopen we dit seizoen dus al weer achter PSV aan, precies de positie die ze zo graag vervullen. Ik zie het wat betreft een kampioenschap somber in, ondanks dat er pas 1 wedstrijd gespeeld is. PSV is gewoonweg veel verder.

Tegen Roda JC en Feyenoord MOET er nu gewonnen worden, anders begin je wel heel slecht aan het seizoen. Maar als ik naar de volgende pakweg negen tegenstanders van Ajax kijk, zouden we na 10 wedstrijden wel eens al meer dan 10 punten kunnen achterliggen op PSV. :blush.gif:

Een voordeel is de rode kaart voor Sno, wanneer deze niet wordt kwijtgescholden iig. Niet omdat Sno dan specifiek niet kan spelen, maar omdat Van Basten dan wel bijna verplicht Aissati op te stellen.

Wat ben ik nog steeds boos over het feit dat Aissati niet speelde, zeg. Iedereen kon zo zien dat dit middenveld bagger was en dat je iemand nodig had die een bal kan vasthouden op het middenveld en de spitsen kan bereiken. Maar ik zag de bui al hangen na de oefenwedstrijd tegen Murcia en de woorden van Van Basten erna: 'Aissati moet zich nu bewijzen, hij heeft veel concurrentie'. Let's face it: Van Basten ziet het niet zitten in de enige middenvelder in de selectie die voor wat balans tussen aanval en middenveld kan zorgen. Dat worden dus het hele seizoen lange ballen naar voren en €4,1 miljoen weggegooid.

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo aug 31, 2008 11:48 am

Nog 1 dag om minimaal 2 verdedigers erbij te halen.. pff dat wordt een lastig seizoen zo..

LucaS
Berichten: 53591
Lid geworden op: di mar 09, 2004 1:13 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door LucaS » zo aug 31, 2008 11:50 am

Het lijkt me inderdaad een goed plan om nu paniekaankopen te doen! :hypocrite.gif:
I think I lost my fucking headache

Gebruikersavatar
Marillion
Site Admin
Berichten: 41191
Lid geworden op: vr sep 19, 2003 12:51 pm

Bericht door Marillion » zo aug 31, 2008 11:51 am

Nee, er gaat nu niks meer gebeuren. Tenzij het is omdat er nog spelers vertrekken.
Nil volentibus arduum

Gebruikersavatar
Beloki
Berichten: 9154
Lid geworden op: vr okt 31, 2003 10:17 pm

Bericht door Beloki » zo aug 31, 2008 11:51 am

Arwin schreef:Let's face it: Van Basten ziet het niet zitten in de enige middenvelder in de selectie die voor wat balans tussen aanval en middenveld kan zorgen. Dat worden dus het hele seizoen lange ballen naar voren en €4,1 miljoen weggegooid.
Inderdaad. Achteraf hadden we die 4 miljoen beter kunnen besteden. Zeker als je ziet hoe het achterin staat. Knap staaltje wanbeleid.
´Hey Pistolero, there is no I in TEAM!´ Lance, 27/07/09

Gebruikersavatar
Daily Blind
Berichten: 13388
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 10:23 am

Bericht door Daily Blind » zo aug 31, 2008 12:09 pm

Net nog even de beelden terug gekeken. maar de 2-1 was 100% buitenspel. Bij het eerste schot op doel stond hij buitenspel.

Arwin
Berichten: 4712
Lid geworden op: di sep 23, 2003 1:38 pm

Bericht door Arwin » zo aug 31, 2008 12:16 pm

Zlatan Son of God schreef:Net nog even de beelden terug gekeken. maar de 2-1 was 100% buitenspel. Bij het eerste schot op doel stond hij buitenspel.
Viel me ook op gisteren, maar was er niet 100% zeker van omdat we helemaal geen beelden kregen die daar uitsluitsel over konden geven.

Plaats reactie