De play-offs: Ajax-AZ

Wedstrijden van de afgelopen seizoenen

Gaat Ajax de 2-1 achterstand goedmaken in de Arena?

Ja
39
76%
Nee
12
24%
 
Totaal aantal stemmen: 51

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » ma mei 28, 2007 9:59 pm

goodfella schreef:Toptrainer die van Gaal. Pfff...gaat ie met 4-5-1 spelen. Lachertje die gast. Nog niks geleerd in al die jaren.
Hoe had hij dan moeten spelen bij afwezigheid van Dembele en een Koevermans die niet fit genoeg was om de hele wedstrijd te spelen? Van Gaal is op tactisch gebied de beste trainer van Nederland. Deze opmerking van jou is meer een lachtertje.

wimpey
Berichten: 51983
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 9:12 pm

Bericht door wimpey » di mei 29, 2007 6:48 am

Duke schreef: ,,We hebben aan alle doelstellingen voldaan’’, zei Ajax-trainer Ten Cate tevreden. ’’
Oh?! Deelname CL was geen doelstelling? Zou maar niet te vlug tevreden zijn, want we hebben nog niets. CL is komend seizoen bittere noodzaak, om financieel niet (nog) verder achterop te raken.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 29, 2007 8:30 am

Jabu schreef:Hoe had hij dan moeten spelen bij afwezigheid van Dembele en een Koevermans die niet fit genoeg was om de hele wedstrijd te spelen? Van Gaal is op tactisch gebied de beste trainer van Nederland. Deze opmerking van jou is meer een lachtertje.
De tactiek van LVG zondag was een lachertje. Een flop. Hoe hij dan had moeten spelen? Gewoon, met de diepe vleugelspitsen. Hij had moeten spelen om te winnen en zijn elftal niet tegen zijn natuur in moeten laten ballen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 29, 2007 8:46 am

Dat heeft niets met 4-5-1 te maken. Er was gewoon geen tweede spits voorhanden om 4-4-2 te spelen. Vorige week speelde AZ ook 4-3-3 in balbezit en 4-5-1 bij balverlies. Toen speelden ze wel beter dan Ajax. Nu was de instelling veels te afwachtend en angstig, maar met de opstelling op papier was niet zo veel mis. Dat het onzin is om vanaf minuut 1 te gaan tijdrekken ben ik met je eens. Net zoals het onzin was van Ajax om in Alkmaar compleet het initiatief aan AZ te laten.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 29, 2007 9:35 am

Waarom zou AZ 4-4-2 moeten spelen? Dat is tegen Ajax niet eens de beste opstelling. 'Gewoon' 4-3-3 met Boukhari en Jenner op de vleugels en Martens op 10 en dan meteen de verdediging van Ajax (met name Ogararu en Urby) onder druk zetten, dat is de manier. Niet gokken op 0-0, want AZ heeft geen Alexjes lopen en geeft veel doelpunten weg. LVG heeft Ajax in de kaart gespeeld.
Wat de wedstrijd Alkmaar betreft, Ajax speelde toen inderdaad te afwachtend, maar kreeg wel meer kansen dan AZ in Amsterdam. Ajax had in Alkmaar moeten winnen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 29, 2007 10:28 am

AZ moet geen 4-4-2 spelen, maar heeft dit wel bijna het hele jaar gedaan. Bij aanwezigheid van Dembele en een fitte Koevermans zou Van Gaal daar denk ik ook wederom voor gekozen hebben. Door blessures gedwongen heeft hij nu gekozen voor 4-5-1/4-3-3. Die keuze vind ik logisch. Dat de wedstrijdinstelling vervolgens te afwachtend was doet daar nies aan af. Ik weet niet of Van Gaal de buitenste middenvelders de opdracht heeft gegeven om als vleugelspitsten te spelen of om zich terug te laten zakken. Feit is dat AZ erg angstig overkwam. Maar tot aan de rust kon Ajax daar ook niets mee.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 29, 2007 10:40 am

De bedoeling was zichtbaar om Ajax te lokken en dan via een counter toe te slaan. Dat was m.i. de verkeerde tactiek. Tegen dit Ajax moet je durven voetballen. Heerenveen deed het wel in Amsterdam en joeg Ajax de eerste twintig minuten de stuipen op het lijf. AZ heeft meer kwaliteit dan Heerenveen, het had met die speelwijze best kans gehad.
LVG is in tactisch opzicht een goede trainer, maar ditmaal pakte zijn keuze totaal verkeerd uit. De spelers van AZ moesten iets doen wat ze niet konden, kregen stress. Door het anti-voetbal van AZ ging het publiek achter Ajax staan, raakte de scheidsrechter geïrriteerd, etc. Dit alles gaf Ajax de energie om er in de tweede helft volle bak bovenop te vliegen. Toen de 1-0 viel (die m.i. toch wel was gevallen), had AZ niet meer de kracht om te schakelen.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
Thom
Berichten: 3202
Lid geworden op: wo sep 17, 2003 3:37 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Thom » di mei 29, 2007 12:21 pm

Ik zou graag de persconferentie met Van Gaal willen zien. Weet iemand waar ik die kan zien?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mei 29, 2007 12:23 pm

Ik zou Youtube proberen.

Jöhnk
Site Admin & AT Toto winner 06/07
Berichten: 43672
Lid geworden op: di okt 05, 2004 11:17 am

Bericht door Jöhnk » di mei 29, 2007 1:05 pm


goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » di mei 29, 2007 2:05 pm

Jabu schreef:
goodfella schreef:Toptrainer die van Gaal. Pfff...gaat ie met 4-5-1 spelen. Lachertje die gast. Nog niks geleerd in al die jaren.
Hoe had hij dan moeten spelen bij afwezigheid van Dembele en een Koevermans die niet fit genoeg was om de hele wedstrijd te spelen? Van Gaal is op tactisch gebied de beste trainer van Nederland. Deze opmerking van jou is meer een lachtertje.
De beste trainer op tactisch gebied? Moeilijk woord. Ik vond het wederom een lachertje. Net als bij excelsior - az. Gelukkig is ie zelfingenomen dus die maakt ook komend seizoen weer fatale fouten.

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 29, 2007 2:08 pm

Maar nu inhoudelijk een antwoord. Hoe had AZ volgens jou dan moeten spelen bij afwezigheid van Dembele en Koevermans?

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » di mei 29, 2007 2:24 pm

Jabu schreef:Maar nu inhoudelijk een antwoord. Hoe had AZ volgens jou dan moeten spelen bij afwezigheid van Dembele en Koevermans?
Zelfde systeem en dan een speler als Boukhari van mij part in de spits. Ik ben niet zo'n liefhebber van trainers die bij een paar blessures gelijk het hele elftal overhoop gooien. Ok, een variant kan je een keer proberen, maar maak het niet te bont.

GangstaRiB
Berichten: 16874
Lid geworden op: zo mar 13, 2005 10:44 pm
Locatie: Purmerend

Bericht door GangstaRiB » di mei 29, 2007 2:29 pm

goodfella schreef:
Jabu schreef:
goodfella schreef:Toptrainer die van Gaal. Pfff...gaat ie met 4-5-1 spelen. Lachertje die gast. Nog niks geleerd in al die jaren.
Hoe had hij dan moeten spelen bij afwezigheid van Dembele en een Koevermans die niet fit genoeg was om de hele wedstrijd te spelen? Van Gaal is op tactisch gebied de beste trainer van Nederland. Deze opmerking van jou is meer een lachtertje.
De beste trainer op tactisch gebied? Moeilijk woord. Ik vond het wederom een lachertje. Net als bij excelsior - az. Gelukkig is ie zelfingenomen dus die maakt ook komend seizoen weer fatale fouten.
Ik vind dat Van Gaal niet veel te verwijten valt, in deze. De creativiteit was met de afwezigheid van Cziommer en Dembele volledig weg. Ook Ajax zou het moeilijk krijgen als we Sneijder en Perez tegelijk zouden missen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe Ajax presteerde toen Davids en Stam afwezig waren, er werd roemloos verloren van Heerenveen.

Had Van Gaal uberhaupt andere opties? Hij zou Lens kunnen brengen, maar die bewijst keer op keer dat hij te licht is. Ook de selectie van AZ (toch een brede selectie), was helemaal uitgedunt. En ik vind dat geen opmerkelijk iets, als je zolang moet blijven strijden.

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mei 29, 2007 2:43 pm

De selectie van Ajax heeft net zolang moeten strijden als die van AZ.

Wat was trouwens het eindoordeel van de ATers over de goal van Heitinga? In de samenvatting was het duel tussen Jaliens en Huntelaar het beste te zien vanuit de camera achter/naast de goal. En daaruit kon ik nog steeds niet opmaken dat Huntelaar de bal aanraakte.

Bert
Berichten: 35963
Lid geworden op: za feb 05, 2005 7:37 pm
Contacteer:

Bericht door Bert » di mei 29, 2007 2:45 pm

Je kunt niet zien dat hij hem raakt, dus is het gewoon een doelpunt.

Gebruikersavatar
Nihad
Berichten: 13403
Lid geworden op: wo sep 24, 2003 3:59 pm
Locatie: Den Haag

Bericht door Nihad » di mei 29, 2007 2:59 pm

Jaliens laat hem toch door zijn benen gaan? Da's helemaal stom.
“Please do not call me arrogant because what I say is true. I think I’m a special one.”

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » di mei 29, 2007 3:02 pm

GangstaRiB schreef: Ik vind dat Van Gaal niet veel te verwijten valt, in deze. De creativiteit was met de afwezigheid van Cziommer en Dembele volledig weg. Ook Ajax zou het moeilijk krijgen als we Sneijder en Perez tegelijk zouden missen. Kijk bijvoorbeeld eens hoe Ajax presteerde toen Davids en Stam afwezig waren, er werd roemloos verloren van Heerenveen.

Had Van Gaal uberhaupt andere opties? Hij zou Lens kunnen brengen, maar die bewijst keer op keer dat hij te licht is. Ook de selectie van AZ (toch een brede selectie), was helemaal uitgedunt. En ik vind dat geen opmerkelijk iets, als je zolang moet blijven strijden.
Nee, als HtC anders speelt omdat ie geen Gabri of Davids heeft dan is het een slechte beslissing, maar van Gaal is als god in Frankrijk. Pfff...

Boukhari gewoon in de spits en een 4 mans middenveld. Daarnaast had ie nog Martens tot zijn beschikking en heeft ie Cziommer in 80% v/d wedstrijden ook gewoon laten verpieteren op de bank. Dus ja...

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 29, 2007 3:13 pm

goodfella schreef:Nee, als HtC anders speelt omdat ie geen Gabri of Davids heeft dan is het een slechte beslissing, maar van Gaal is als god in Frankrijk. Pfff...
Precies, HtC moet uit tegen Werder aanvallen terwijl hij bijna zijn hele verdediding mist, maar AZ mag 100 x terugspelen op Waterman omdat het Dembele niet heeft????
Boukhari gewoon in de spits en een 4 mans middenveld. Daarnaast had ie nog Martens tot zijn beschikking en heeft ie Cziommer in 80% v/d wedstrijden ook gewoon laten verpieteren op de bank. Dus ja...
Boukhari op links, Jenner op rechts, Martens op 10. Geen probleem. Al deze spelers zijn gewend aan de systeem met drie spitsen. Wie stelt nou in zo'n belangrijke wedstrijd Molhoek op, dat is een kutvoetballer.
Het stinkt aan alle kanten!

Lionel
Berichten: 47510
Lid geworden op: vr sep 26, 2003 12:35 am

Bericht door Lionel » di mei 29, 2007 3:23 pm

Ik moest ook wel lachen om die Molhoek. Zo heel slim zijn ze bij AZ ook niet hoor.

Joey Gudjohnson, Molhoek, De Zeeuw. 3 middenvelders waarvan er eentje het goed doet. Bij Ajax kan dit dus nooit omdat een De Zeeuw bij Ajax nu al zo goed zou zijn. Niveauverschil zou veel te hoog zijn
IK GELOOF!!!!!!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 29, 2007 3:25 pm

joey schreef:
goodfella schreef:Nee, als HtC anders speelt omdat ie geen Gabri of Davids heeft dan is het een slechte beslissing, maar van Gaal is als god in Frankrijk. Pfff...
Precies, HtC moet uit tegen Werder aanvallen terwijl hij bijna zijn hele verdediding mist, maar AZ mag 100 x terugspelen op Waterman omdat het Dembele niet heeft????.
Dat gaat dus wederom om de wedstrijdinstelling, die was in mijn ogen ook verkeerd bij AZ. Je kan niet 90 minuten lang gaan tijdrekken en tegen je natuur in voetballen. Ajax tegen Werder en AZ nu hadden beiden verder naar voren moeten gaan voetballen om hun zwakste linie (de verdediging) te ontlasten.
joey schreef:
goodfella schreef:Boukhari gewoon in de spits en een 4 mans middenveld. Daarnaast had ie nog Martens tot zijn beschikking en heeft ie Cziommer in 80% v/d wedstrijden ook gewoon laten verpieteren op de bank. Dus ja...
Boukhari op links, Jenner op rechts, Martens op 10. Geen probleem. Al deze spelers zijn gewend aan de systeem met drie spitsen. Wie stelt nou in zo'n belangrijke wedstrijd Molhoek op, dat is een kutvoetballer.
Jullie verschillen hier beiden al van menig over het feit of Van Gaal van systeem moest wisselen of niet. Ik zie meer in de variant die joey schetst in balbezit en bij balverlies dus een 4-5-1. Daarmee won AZ de wedstrijd er voor nog van Ajax in Alkmaar. Overigens zit je dan nog snel aan Molhoek vast op linshalf en De Zeeuw op rechtshalf. Ik ben ook geen fan van Molhoek, maar 4-4-2 met Lens in de spits is in mijn ogen nog minder. Niet het systeem, maar de wedstrijdinstelling was in mijn ogen verkeerd.
Rishi schreef:Ik moest ook wel lachen om die Molhoek. Zo heel slim zijn ze bij AZ ook niet hoor.

Joey Gudjohnson, Molhoek, De Zeeuw. 3 middenvelders waarvan er eentje het goed doet. Bij Ajax kan dit dus nooit omdat een De Zeeuw bij Ajax nu al zo goed zou zijn. Niveauverschil zou veel te hoog zijn
AZ die heeft inderdaad ook de nodige miskopen. De Zeeuw vind ik een gigantische eikel, maar wel een goede voetballer. Had op dit moment niet misstaan bij Ajax.

joey
Erelid
Berichten: 94218
Lid geworden op: ma sep 01, 2003 2:29 pm
Locatie: Amsterdam

Bericht door joey » di mei 29, 2007 3:45 pm

Jabu schreef:Dat gaat dus wederom om de wedstrijdinstelling, die was in mijn ogen ook verkeerd bij AZ. Je kan niet 90 minuten lang gaan tijdrekken en tegen je natuur in voetballen. Ajax tegen Werder en AZ nu hadden beiden verder naar voren moeten gaan voetballen om hun zwakste linie (de verdediging) te ontlasten.
Dat vind ik ook, maar AZ speelde heel bewust op die manier, en de man die de speelwijze bepaalt is LVG. Die had zijn team dus 'gewoon' anders moeten laten voetballen. Zijn gezeur over de arbitrage vind ik daarom onterecht. Hij moet eens in de spiegel kijken.
Het stinkt aan alle kanten!

Gebruikersavatar
jabu
Berichten: 15991
Lid geworden op: zo apr 04, 2004 8:46 am
Locatie: Amsterdam

Bericht door jabu » di mei 29, 2007 3:51 pm

Waarom dacht je daar dan anders over bij Ten Cate tegen Werder? Misschien heeft Van Gaal zijn team helemaal niet aangespoord om vanaf minuut 1 te gaan tijdrekken, maar gebeurde dat uit onzekerheid op eigen initiatief van de spelers. Waarom lag de schuld tegen Werder niet bij Ten Cate maar ligt het in deze wel bij Van Gaal?

FlaFlu
Berichten: 46026
Lid geworden op: za apr 03, 2004 5:38 pm

Bericht door FlaFlu » di mei 29, 2007 3:54 pm

Van Gaal gaf op de persconferentie nog heel zelfverzekerd aan dat de tactiek van AZ uitstekend werkte, dus reken er maar op dat het zijn idee was.

goodfella
Berichten: 8566
Lid geworden op: ma okt 06, 2003 6:31 pm

Bericht door goodfella » di mei 29, 2007 3:54 pm

Waarom lag bij Bremen - Ajax de schuld bij Henk ten Cate en waarom lag bij Ajax - az niet de schuld bij Louis van Gaal?

Plaats reactie